SPD kontra platformy cd

Data: 2014-04-18 05:54:54
Autor: rmikke
SPD kontra platformy cd
W dniu czwartek, 17 kwietnia 2014 16:24:56 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

wypięcie się, a już w szczególności w sytuacji awaryjnej widzę krucho. Bez problemu wypinam się gdy noga na pedale jest z przodu lub na dole.

C'mon...

1. w razie awarii wystarczy się wypiąć z jednej strony, żeby się podeprzeć
2. to są zatrzaski - bez problemu po wypięciu jednej nogi
   zrobisz pół obrotu drugą.

Oraz, jak fajnie mieć ubijaki :P

Data: 2014-04-18 17:54:52
Autor: Witek Jakubowski
SPD kontra platformy cd
W dniu 2014-04-18 14:54, rmikke pisze:
[...]

pod ostatnim zdaniem,po przeczytaniu obu wątków, podpisuję się ;-)
Witek

Data: 2014-04-18 20:54:40
Autor: Marek
SPD kontra platformy cd
W dniu 2014-04-18 14:54, rmikke pisze:

1. w razie awarii wystarczy się wypiąć z jednej strony, żeby się podeprzeć

No chyba, że ta "jedna" strona ma akurat nogę w górnej lub tylnej fazie ruchu - wtedy ... ups, gleba. Co prawda spróbuję jeszcze bloki wyregulować. Teraz mam równolegle do buta i już czuję, że to źle ("wsłuchiwałem się" w obciążenie kolan). Stopy stawiam lekko na zewnątrz więc muszę bloki nieco przekręcić. Gdy przekręcę bloki o parę stopni, wypinanie się stanie się ... trudniejsze bo część ruchu skrętnego będzie zabrana. Ewentualnie zmienię bloki na wypinające się w kilku pozycjach.

2. to są zatrzaski - bez problemu po wypięciu jednej nogi
    zrobisz pół obrotu drugą.

Czyli gdy się zachwieję w lewo, to wypinam prawą nogę, zaliczam glebę w tym czasie, potem pół obrotu i wypinam lewą? Jakoś tak to widzisz? :-D No chyba, ze zaplanujemy upadek z 10s wyprzedzeniem :-)

Oraz, jak fajnie mieć ubijaki :P

Jak one się zachowują? Jaki rodzaj ruchu stopą uwalnia ją?

Marek

Data: 2014-04-22 09:05:23
Autor: rmikke
SPD kontra platformy cd
W dniu piątek, 18 kwietnia 2014 20:54:40 UTC+2 użytkownik Marek napisał:
W dniu 2014-04-18 14:54, rmikke pisze:

> 1. w razie awarii wystarczy się wypiąć z jednej strony, żeby się podeprzeć

No chyba, że ta "jedna" strona ma akurat nogę w górnej lub tylnej fazie ruchu - wtedy ... ups, gleba.

Zanim wyglebisz - zdążysz zwykle wypiąć nogę nawet, jeśli to wymaga
cofniecia korby o pół obrotu. No, chyba że to taka błyskawiczna
wywrotka, jaka mi się zdarzyła dwa razy w życiu - ale wtedy to
i bez zatrzasków się nie podeprzesz.

Poza tym, jak się leci w którąś stronę, to zwykle jest jeszcze
możliwość gibnięcia się, żeby polecieć w drugą. Ja z przyczyn
historycznych staram się zawsze lecieć w lewo i na ogół mi się
to udaje...

[...]

Patrz o ubijakach na końcu ;)

> [...]

Czyli gdy się zachwieję w lewo, to wypinam prawą nogę, zaliczam glebę w tym czasie, potem pół obrotu i wypinam lewą? Jakoś tak to widzisz? :-D No chyba, ze zaplanujemy upadek z 10s wyprzedzeniem :-)

Moze nie "zaplanujemy upadek", ale ja jakoś na ogół widzę zawczasu,
gdzie mogę się wykopyrtnąć i jestem na to przygotowany.

Być może przy jeździe wyczynowej jest to trudniejsze...

> Oraz, jak fajnie mieć ubijaki :P

Jak one się zachowują? Jaki rodzaj ruchu stopą uwalnia ją?

Tak samo, piętą na zewnątrz. Do wewnątrz też się da, ale po co?
w górę przy mocnym szarpnięciu też się wypną.

Fajność ubijaków polega dla mnie na tym, że tam się nic
nie reguluje. Patrzę na te dywagacje o regulowaniu i różnych
blokach trochę jak użytkownik macintosha na dyskusje linuksiarzy
o konfiguracji Xwindows ;) U mnie to po prostu działa,
bez kombinacji. Oczywiście, to kosztuje, bo ubijaki są droższe i mniej trwałe od SPD.

Dodatkowo, ubijaki i Time'y od zawsze pozostawiały pewien luz
nodze na pedale - noga sama się ustawia naturalnie dla danego
osobnika (ja np. mam po wypadku jedną nogę bardziej na zewnątrz,
niż drugą i nic z tego powodu nie muszę regulować w pedałach).

Data: 2014-04-22 18:32:12
Autor: Prot Ogenes
SPD kontra platformy cd
On 2014-04-22 18:05, rmikke wrote:

[...]

No nie tak do końca, że nic się tam nie reguluje.
Zmieniając miejscami bloki osiąga sie różne kąty wypięcia.
Ja początkowo ustawiłem 20 stopni, jednak okazało się, że potrzebuję szybszego wypięcia i zmieniłem na 15.

bez kombinacji. Oczywiście, to kosztuje, bo ubijaki są droższe
i mniej trwałe od SPD.

Najtańsze ubijaki kosztują 3x tyle co najtańsze Shimano. Moim zdaniem przegięcie.

[...]

Potwierdzam, po przesiadce z M520 mam wrażenie, że noga mi lata w zatrzasku.

pozd
Prot

Data: 2014-04-22 10:00:22
Autor: rmikke
SPD kontra platformy cd
On 2014-04-22 18:05, rmikke wrote:

> bez kombinacji. Oczywiście, to kosztuje, bo ubijaki są droższe
> i mniej trwałe od SPD.

Najtańsze ubijaki kosztują 3x tyle co najtańsze Shimano. Moim zdaniem przegięcie.

Przesadzasz...
SPD: http://allegro.pl/show_item.php?item=4144598530
ubijaki: http://allegro.pl/show_item.php?item=4111150671

Data: 2014-04-22 19:44:43
Autor: Witek Jakubowski
SPD kontra platformy cd
On 2014-04-22 18:05, rmikke wrote:

[...]

Inny przykład ;-)

http://www.rowerowysklep.pl/buty-i-pedaly-spd-pedaly-mtb-pedaly-crank-brothers-smarty-niebieskoczarne-o_l_99_8847.html

Data: 2014-04-30 23:42:05
Autor: Prot Ogenes
SPD kontra platformy cd
On 2014-04-22 18:05, rmikke wrote:

[...]

Tydzień mnie w domu nie było, więc sorry za późną odpowiedź.
Najtaniej M520 na Allegro znajdziesz za 85 zł, ubijaki za 199
To jest dokładnie 2,34 raza więcej.

Jak dla mnie to jest "prawie 3x" taniej, bo Shimano widziałem już taniej niż te 85, a ubijaków niestety nie niżej niż 199. Sam za tyle kupiłem.

Prot

Data: 2014-04-25 10:21:03
Autor: twistedme
SPD kontra platformy cd
W dniu 2014-04-22 18:32, Prot Ogenes pisze:
On 2014-04-22 18:05, rmikke wrote:

[...]

Akurat mi kolega napisał (bo kilka dni temu przesiadł się z SPD na ubijaki) cytuję:

"Śmignąłem dzisiaj po pracy jakieś 40 km, ubijaki trzymają dobrze, bardzo zgrabne i lekkie - podobają mi się. Nie podoba mi się tylko to, że podczas podjazdu, gdy stawałem na pedałach i ciągnąłem butami pedał do góry, to jest wyczuwalny luz na blokach, przez co zapięcia "chroboczą" i z pewnością szybciej się będą zużywać bloki przy czymś takim. Przy SPD Shimano tego nie odczuwałem. Jutro będę się kontaktował w tej sprawie ze sklepem, ale wydaje się że tak to pracuje. Przy normalnym pedałowaniu nie jest to wyczuwalne. Zamówiłem specjalne podkładki pomiędzy podeszwę butów a bloki ubijaków, może ograniczy to ten wyczuwalny luz i z pewnością nie będzie haratać podeszwa butów (ponoć przy ubijakach niszczą się podeszwy). Widzę że te bloki, wykonane chyba z mosiądzu nie będą zbyt żywotne, a przy luzach o których pisałem, myślę że jeszcze szybciej dostaną w dupę."

yyy chyba dobrze, że odpuściłem ten pomysł, bo po waszych zachwytach też mi przeszła taka myśl... Jeszcze mu ponoć w sklepie powiedzieli, że raz na rok najlepiej jak by kupił właśnie nowe bloki i oddał do nich do serwisu pedały celem wpuszczenia jakiegoś specjalnego smaru...

Chyba porównanie PC i MAC jest dość trafne hehehe.

Data: 2014-04-25 09:48:52
Autor: rmikke
SPD kontra platformy cd
W dniu piątek, 25 kwietnia 2014 10:21:03 UTC+2 użytkownik twistedme napisał:

Zam�wi�em specjalne podk�adki pomi�dzy podeszw� but�w a bloki ubijak�w, mo�e ograniczy to ten wyczuwalny luz i z pewno�ci� nie b�dzie harata� podeszwa but�w (pono� przy ubijakach niszcz� si� podeszwy). Widz� �e te bloki, wykonane chyba z mosi�dzu nie b�d� zbyt �ywotne, a przy luzach o kt�rych pisa�em, my�l� �e jeszcze szybciej dostan� w dup�."

Nie bardzo rozumiem, takie podkładki są dostarczane z każdym kompletem pedałów... I nie używam ich.

Jeszcze mu pono� w sklepie powiedzieli, �e raz na rok najlepiej jak by kupi� w�a�nie nowe bloki i odda� do nich do serwisu peda�y celem wpuszczenia jakiego� specjalnego smaru...

Owszem, bloki się zużywają dość szybko. Same pedały też są mniej
trwałe od SPD - pisałem już o tym. Jak dla mnie wygoda i samoczynne
układanie sie nogi przeważają, ale to oczywiście indywidualna sprawa.

Chyba por�wnanie PC i MAC jest do�� trafne hehehe..

No jest. Tyle, że ubijaki po prostu wychodzą drożej od SPD,
a maki... Nie znoszę, kiedy komputer próbuje być mądrzejszy
ode mnie.

Data: 2014-04-22 23:45:59
Autor: Marek
SPD kontra platformy cd
W dniu 2014-04-22 18:05, rmikke pisze:
[...]

No właśnie dziś takową prawie zaliczyłem. Jechałem sam, zjechałem do prawej krawędzi w celu zawrócenia i nie wiem skąd rowerzysta pojawił się. Miałem niewielką prędkość. Jednakże zatrzymanie w pochyleniu = gleba jeśli się błyskawicznie nie podeprzesz. Na platformach żaden problem.

Inna sytuacja: przejazd obok szlabanu zamkniętego na nasypie wzdłuż kanału. Obok piaszczysty fragment na zboczu tego nasypu. Jest duża szansa, że zsunie się opona. No i teraz konsternacja: co robić? Wypiąć się? Ale wtedy na pojedziesz po zaraz trzeba mocno depnąć aby pod górę (terenową) wspiąć się. Nie wypinać się i zaryzykować? Przeprowadzić rower? Na platformach nie ma takich rozważań bo jedna noga jest w oczekiwaniu a dłoń na hamulcu.

O takich przypadkach mówię. Gwałtowna gleba przy większej prędkości to już inna sprawa. Tam nic nie uratuje sytuacji.

Ale jest jedna rzecz... napisałem "prawie zaliczyłem". Mam obecnie zupełnie inne doświadczenia z przypinaniem się niż tydzień temu. Bloki wytarły się trochę i pewnie pedał też. Nie ma większego problemu z wypinaniem się teraz w każdej pozycji nogi. Tak więc zamówione bloki wypinające się w kilku pozycjach poleżą na półce raczej.

Marek

Data: 2014-04-23 07:17:00
Autor: JDX
SPD kontra platformy cd
On 2014-04-22 18:05, rmikke wrote:
[...]
Fajność ubijaków polega dla mnie na tym, że tam się nic
nie reguluje.
A jak wygląda sprawa butów do nich? Czy te pedały są sprzedawane razem z
blokami które można przykręcić do pierwszych z brzegu butów np. Shimano
które to buty można kupić "wszędzie"?

Data: 2014-04-23 09:30:12
Autor: rmikke
SPD kontra platformy cd
On 2014-04-22 18:05, rmikke wrote:

[...]

> [...]

A jak wygląda sprawa butów do nich? Czy te pedały są sprzedawane razem z
blokami które można przykręcić do pierwszych z brzegu butów np. Shimano

Tak, bloki dostaje się z pedałami, lub można kupić osobno i pasują do tych samych butów, co SPD.

Data: 2014-04-23 14:31:42
Autor: Witek Jakubowski
SPD kontra platformy cd
W dniu 2014-04-23 07:17, JDX pisze:
On 2014-04-22 18:05, rmikke wrote:
[...]
[...]

Hej,
Jak kupowałem buty speca - teoretycznie jako buty pod SPD, problemów z wkręceniem bloków do ubijaków nie miałem żadnych.
Z tego co się orientowałem w zeszłym roku, to system montażu w butach jest ujednolicony, ale ... pewien nie jestem ;-(

Pozdrowienia Witek

SPD kontra platformy cd