SRAM XX - 10 biegów w MTB

Data: 2009-06-10 03:25:05
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Nie wiem czy już było na tej grupie, jeśli tak - to przepraszam
SRAM w 2010 wprowadza nową najwyższą grupę osprzętu MTB z 10-biegową
kasetą:
http://sram.com/en/XX/products/

To prawdopodobnie zmusi również Shimano do zmian i wprowadzenia
"dziesiątki" do MTB, na co osobiście bardzo czekam, znowu  osprzęt MTB
stanie się częściowo kompatybilny z szosowym, co wprowadzenie "10s"
tylko w szosie zaburzyło. Choć prawdopodobne jest wprowadzenie z kolei
"11s" na szosie i zacznie się od nowa, bo za duża kompatybilność na
rękę producentom nie bardzo ;)
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-10 05:56:50
Autor: Rowerex
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 10 Cze, 12:25, Michał Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:

[...]

Tak naprawdę Shimano nie musi sie wysilać - są przeciez manetki na
prostą kierownicę SL-R770, mialem na nie ochotę, ale są za drogie.
Marzył mi się zestaw 2x10 z kasetą 13-14-15-16-17-19-21-24-27-32, jako
największej  można z powodzeniem użyć zębatki 9-rzędowej...

Jestem ciekaw jakie dokładnei koronki ma kaseta 11-32, zapewne zaczyna
się od 11-12-13, a potem standard.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-06-10 06:11:59
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 10 Cze, 14:56, Rowerex <rowe...@op.pl> wrote:

[...]

Ale nie było tego w drugą stronę (która akurat mnie osobiście
interesuje) - manetek szosowych MTB z kasetą 9s nie użyjesz, a dotąd
nie było kaset 10s o zakresie MTB. Coraz trudniej dostać osprzęt
szosowy na 9s, a manetki szosowe 9s są wyraźnie gorsze niż 10s

Jestem ciekaw jakie dokładnei koronki ma kaseta 11-32, zapewne zaczyna
się od 11-12-13, a potem standard.

11-32 nie wiem, natomiast 11-36 da się policzyć na powiększeniu na
stronie Srama:
11-12-14-16-18-21-24-28-32-36
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-10 11:15:22
Autor: Jan Srzednicki
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 2009-06-10, Michał Wolff wrote:
Nie wiem czy już było na tej grupie, jeśli tak - to przepraszam
SRAM w 2010 wprowadza nową najwyższą grupę osprzętu MTB z 10-biegową
kasetą:
http://sram.com/en/XX/products/

Co do samej kasety - dlaczego, kurka wodna, zrobili największą zębatkę
aluminiową, a nie tytanową na ten przykład?

[...]

Ech, i łańcuchy będzie trzeba wymieniać po 1000km? :/

Mam szczerą nadzieję, że 10 rzędów będzie na składzie tylko i wyłącznie
ściganckich grup. Wróżby są dobre - SRAM nie wprowadził nowego X.0, jeno
stworzył dedykowaną grupę.

Data: 2009-06-10 04:35:14
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 10 Cze, 13:15, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:

Ech, i łańcuchy będzie trzeba wymieniać po 1000km? :/

Nie snuj jakiegoś czarnowidztwa. Używam łańcucha 10s, mam go z jakieś
7-8tys km, nigdy nie czyszczony, nigdy się zerwał, biegi zmieniają się
idealnie, nic nie skacze itd. Tak więc teorie o legendarnej
wytrzymałości 8s, a plastelinowych 9s i 10s to mam w głębokim
poważaniu. Na szosie 10s jest standardem od paru lat - i zdecydowanie
sprawdza się i tak samo sprawdzi się w MTB.

Mam szczerą nadzieję, że 10 rzędów będzie na składzie tylko i wyłącznie
ściganckich grup. Wróżby są dobre - SRAM nie wprowadził nowego X.0, jeno
stworzył dedykowaną grupę.

Nadzieja matką głupich :))
To oczywiste, że wraz z upływem czasu zmiany wejdą do niższych grup,
bo tak jest zawsze, choć to jeszcze parę lat upłynie. No i gdzieś jest
granica, więcej biegów niż 11-12 trudno sobie wyobrazić, ale 8s na
pewno nie jest tą granicą
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-10 11:42:33
Autor: Jan Srzednicki
SRAM XX - 10 biegów w MTB
wrote:

[...]

A wiesz, że łańcuch przy jeździe górskiej pracuje drastycznie inaczej?
Masa gwałtownych przerzuceń, często pod obciążeniem, do tego wszelakie
błota, piachy i wszystko, co w łańcuch wleźć może.

Coś mi się kojarzy, że wspominał tu ktoś o osobach, które próbowały
10tek w jeździe MTB z fatalnym skutkiem.

Dodatkowo, o ile na szosie lepsze zestopniowanie jest dla mnie
zrozumiałe (sam jeździłem dość długo na kasecie szosowej, na asfaltach
była prawie idealna), to przy jeździe po górach ma ono (dla mnie
przynajmniej) znaczenie, znacznie mniejsze znaczenie, bo po biegach
skacze się dużo dynamiczniej.

A dlaczego 9 być nią nie może? :P

Data: 2009-06-10 04:55:59
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 10 Cze, 13:42, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:

A wiesz, że łańcuch przy jeździe górskiej pracuje drastycznie inaczej?
Masa gwałtownych przerzuceń, często pod obciążeniem, do tego wszelakie
błota, piachy i wszystko, co w łańcuch wleźć może.

A wiesz, że takie same teksty to ja słyszę przy każdym zwężeniu
łańcucha? I jakoś jak się zawody MTB ogląda - to za cholerę te
łańcuchy nie chcą pękać :))
Takie same teorie były odnośnie 9s, które obecnie panuje
niekwestionowanie i zupełnie się nie sprawdziły i tak samo się nie
sprawdza odnośnie 10s. Dla mnie to zwykłe bajki najczęściej wygłaszane
przez tych którzy w życiu nie używali wąskich łańcuchów - a wiedza
lepiej.

[...]

Tylko, że w ten sposób przede wszystkim masz o wiele płynniejszą
zmianę biegów. Raz, że system 10s lepiej chodzi od 9s bo jest węższy,
dwa - przy tylko dwóch tarczach z przodu i bardzo podobnym zakresie -
rzadziej musisz uzywć przedniej przerzutki, która zawsze od tylnej
działa dużo gorzej i mniej precyzyjnie.

A dlaczego 9 być nią nie może? :P

Dlatego, że właśnie ją przekroczono, zmian nie zatrzymasz.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-10 14:08:21
Autor: PeJot
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:

A wiesz, że takie same teksty to ja słyszę przy każdym zwężeniu
łańcucha? I jakoś jak się zawody MTB ogląda - to za cholerę te
łańcuchy nie chcą pękać :))

Praktycznie na każdym maratonie mijam kogoś skuwającego łańcuch.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-10 05:16:32
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 10 Cze, 14:08, PeJot <Pe...@02.pl> wrote:

Praktycznie na każdym maratonie mijam kogoś skuwającego łańcuch..

Jak ktoś się postara to i w drewnianym kościele mu cegła na głowę
spadnie, ja mówię o poważnych zawodach i MTB i szosowych, nie jakiś
amatorskich masówkach, gdzie ludzie najpierw nie umieją poprawnie
łańcucha założyć, albo odpowiednio używać szczególnie przedniej
przerzutki -  a później się dziwą, że im pęka. Kolarze zawodowi
poddają łańcuchy dużo większym obciążeniom niż ludzie na maratonach i
nic im nie pęka. I mitem są teksty o wymianie co wyścig całego napędu,
czytałem kiedyś wywiad z mechanikiem grupy zawodowej.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-10 14:41:55
Autor: PeJot
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:

[...]

Co oznacza że przy 10 rzędach ci ludzie będą mieli jeszcze większe kłopoty.

[...]

A ten mechanik przez kogo był opłacany ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-11 09:47:30
Autor: amrac
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
On 10 Cze, 14:08, PeJot <Pe...@02.pl> wrote:

Praktycznie na każdym maratonie mijam kogoś skuwającego łańcuch.

Jak ktoś się postara to i w drewnianym kościele mu cegła na głowę
spadnie,

Nie trzeba się starać, żeby zetrzeć całe nowe klocki w tarczach na jednym _błotnistym_ maratonie.

Data: 2009-06-11 04:22:34
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 09:47, amrac <szyme...@o2.pl> wrote:

Nie trzeba się starać, żeby zetrzeć całe nowe klocki w tarczach na
jednym _błotnistym_ maratonie.

A co ma piernik do wiatraka? Jak się ma pękanie łańcucha do kolcków
hamulcowych??? Pomyśl chwilę zanim coś napiszesz.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-11 19:43:52
Autor: amrac
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
[...]

A to, że wam podobni prawią, że tarcze lepsze _pod każdym względem_ od vłek. Pomyśl chwilę zanim złamiesz zasady języka polskiego!!!

Data: 2009-06-11 10:40:00
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Dnia 10.06.2009 14:16 użytkownik Michał Wolff napisał :
[...]

Doprawdy?

http://www.ocisport.net/en/detail_news.php?news=960
"Darío Gasco (Massi) headed the Under-23s during the initial laps. Unfortunately a broken chain on the second lap meant he had to reach the technical area on foot to repair it and stay in the race."

http://www.pedalmag.com/index.php?module=Section&action=viewdetail&item_id=10926&PHPSESSID=81b7e445bfb33e86d69205edc61c26bc
"Absalon has now taken over the lead and is pulling away as Hermida has a broken chain."

http://www.cyclingnews.com/mtbphotos.php?id=/photos/2007/aug07/marathonworlds07/marathonworlds2007_04
"The Marathon World Championships is one tough event, as defending champion Ralph Naef found out. Naef suffered a broken chain followed by a flat tyre."

itd.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-06-11 04:29:08
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 10:40, "Mikołaj \"Miki\" Menke" <m...@menek.one.pl> wrote:

> [...]

"The Marathon World Championships is one tough event, as defending
champion Ralph Naef found out. Naef suffered a broken chain followed by

No i co z tego? Kilka razy się zdarzyło, ale nie jest to w żadnym
razie jakaś norma, też mogę Ci znależć wypadki gdzie ludzie łamali np.
wsporniki do kierownicy czy nawet ramy. I daleko do twierdzenia, że to
samo przeciążenie łańcuch szerszy o ułamki milimetra by wytrzymał.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-11 16:50:44
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Dnia 11.06.2009 13:29 użytkownik Michał Wolff napisał :
[...]

To z tego, że napisałeś, że nic im nie pęka. A przytoczyłem Ci przykłady, że jednak pęka. I to nie "kilka razy", to co wkleiłem to tylko mała część całości. Też jestem daleki od twierdzenia, że pęka, bo łańcuch za wąski, ale z całą pewnością nie można twierdzić, że zawodowcy nie zrywają łańcuchów i to tylko domena lamerskich amatorów.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-06-11 08:22:16
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 16:50, "Mikołaj \"Miki\" Menke" <m...@menek.one.pl> wrote:

To z tego, że napisałeś, że nic im nie pęka. A przytoczyłem Ci
przykłady, że jednak pęka.

W porządku Mikołaju - masz rację, jednak pęka częściej w MTB niż mi
się wydawało, aczkolwiek na szosie na której się lepiej znam to są
przypadki właściwie zupełnie incydentalne
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-11 08:44:04
Autor: Rowerex
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 16:22, Michał Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:

> [...]

się wydawało, aczkolwiek na szosie na której się lepiej znam to są
przypadki właściwie zupełnie incydentalne

Częściej czy nie częściej - przykłady były ciekawe, tylko co one
oznaczają? Niech ktoś wykona porządną analizę pękania łańuchów 7,8,9 i
10-rzędowych w ciągu ostatnich 25lat, z podziałem na szosę i mtb.
Wtedy można będzie oczymś rozmawiać.

Komuś pękł łańcuch? A w którym miejscu pękł, jak pękł i dlaczego?
Skuwany czy ze spinką? Jaki model? Sam fakt "pęknięcia" niczego nie
oznacza - żeby choć zdjęcie łańucha było, a nie suchy dziennikarski
zapis.

Przypomnę pewną fotkę: http://tinyurl.com/6nbzue
Też sobie popękał - a co to oznacza? Pewnie pojedynczy przypadek, bo
bardzo wielu chwali te łańuchy - ale ja się zraziłem i łańuchów tej
firmy znać nie chcę.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-06-11 08:49:05
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 17:44, Rowerex <rowe...@op.pl> wrote:

[...]

Wiadomo, że to się ma nijak do tezy, że węższy łańcuch jest
zdecydowanie słabszy. Jak pamiętam to łańcuchy na 8 i 9 różni zaledwie
0,3mm. kto ma uwierzyć w teorię, że łańcuch węższy o jakieś 4% będzie
zdecydowanie bardziej podatny na zerwanie?
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-13 00:39:16
Autor: amrac
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
[...]

Cóż, nie jest to wg mnie argument mając na uwadze pewne nieznane nam wartości graniczne, może akurat 4% wystarcza do ich przekroczenia? Skąd przypuszczenie, że te zależności są liniowe? A może są wykładnicze i różnica 4% w szerokości powoduje np milijon razy mniejszą wytrzymałość?

Data: 2009-06-13 00:29:39
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 13 Cze, 00:39, amrac <szyme...@o2.pl> wrote:

[...]

A skąd w takim razie wysnułeś tezę dokładnie przeciwną??? Na jakiej
podstawie twierdzisz, że łańcuch węższy o 4% jest zdecydowanie
bardziej podatny na zerwanie? Bo ja używam 9s i 10s (oba po wiele tys
km) i jak dotąd pękł mi tylko 9s i to z mojej winy, jak używałem 7/8s
to też mi łańcuch pękł i też z mojej winy, więc jedyny który nie pękł
- to ten najwęższy i dlatego twierdzę, że szerokość ma na zrywanie
łańcucha minimalny wpływ, różnice pomiędzy tymi łańcuchami sa za małe
by to miało istotny wpływ na wytrzymałość.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-13 07:31:00
Autor: Jan Srzednicki
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 2009-06-13, Michał Wolff wrote:
[...]

Pękanie to jedna rzecz - a o przebiegach jesteś już w stanie coś
powiedzieć?

Data: 2009-06-13 00:56:13
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 13 Cze, 09:31, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:

Pękanie to jedna rzecz - a o przebiegach jesteś już w stanie coś
powiedzieć?

Na 8s i 9s przebiegi robiłem w granicach 10tys km - i wtedy zmieniałem
kasetę, łańcuch i środkową zębatkę korby. Na 10s mam już przejechane w
granicach 8-9tys i wszystko póki co działa precyzyjnie jak szwajcarski
zegarek
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-13 14:58:21
Autor: amrac
SRAM XX - 10 biegów w MTB
wrote:

[...]

10s używałeś w MTB? Już ktoś wspominał, że poza 'rower' nic nie łączy szosy i MTB. Ja po jednym sezonie (słownie 10 maratonów + 2 przejażdżki) mam w ścigacie tak wyrobioną kasetę (xt) jak w treningówce po 5 kakaemach <rotfl>

Data: 2009-06-13 14:57:21
Autor: amrac
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
[...]

Po pierwsze nie wysnułem wniosku dokładnie przeciwnego, wszak zaprzeczeniem nierówności silnej jest nierówność słaba. Z matematyki doczytaj co to jest warunek konieczny a co wystarczający a z języka polskiego doczytaj o znakach interpunkcyjnych. Po prostu fakt, że łańcuch jest węższy o tylko 4% nie jest argumentem potwierdzającym jego rzekomą znikomo mniejszą wytrzymałość.

Na jakiej
podstawie twierdzisz, że łańcuch węższy o 4% jest zdecydowanie
bardziej podatny na zerwanie?

Gdzie tak stwierdziłem? Patrzy wyżej.

Data: 2009-06-13 06:22:38
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 13 Cze, 14:57, amrac <szyme...@o2.pl> wrote:

[...]

Mądrzyć to się trzeba było w szkole, może byś gdzieś wyżej zaszedł i
nie musiałbyś kompleksów na preclu leczyć.

Po prostu fakt, że
łańcuch jest węższy o tylko 4% nie jest argumentem potwierdzającym jego
rzekomą znikomo mniejszą wytrzymałość.

Nie gadaj bzdur, poteoretyzować to sobie możesz z teoretykami - bo ja
jestem praktykiem i tylko mogę się uśmiechnąć na Twoje wywody. A z
praktyki wynika, że łańcuchy mają niemal taką samą wytrzymałość i o
żadnym wykładniczym spadaniu wytrzymałości nie ma mowy. Masz ludzi
projektujących te łańcuchy za skończonych idiotów? Myślisz, że badań
wytrzymałości przed wypuszczeniem na rynek nie robią? Że puśliby
łańcuch o powiedzmy 50% słabszy?

10s używałeś w MTB?

Nie ale setki ludzi używa kasety 10s w rowerach przełajowych, gdzie
warunki jazdy są zbliżone do wielu wyścigów MTB. Ponadto sezon
przełajowy trwa zima i wczesną wiosną, gdy warunki pogodowe są z
reguły fatalne. I jakimś cudem tam się 10s przyjęło tak samo dobrze
jak na szosie. I jak to wytłumaczysz drogi kolego? Czyżby teksty o
słabej wytrzymałości łańcucha 10s między bajki można było włożyć?Ty
próbujesz zaprzeczać je teoriami nie mając zielonego pojęcia o ich
przełożeniu na rzeczywistość - ja na poparcie swojej teorii mam setki
rowerzystów używających 10s zarówno na szosie jak i w terenie
(przełaje)

Zapewne raczej z musu (czyt. narzuceniu przez producentów) niż z
rzeczywistej potrzeby użytkowników.

No pewnie!
Kończą się argumenty - to trzeba powiedzieć, że ich zmuszają :) Te
biedne tysiące rowerzystów jeżdżących na 10s na szosie i 9s w MTB to
ofiary bezlitosnej polityki monopolistów!
Kto ma w takie kity uwierzyć?

Data: 2009-06-15 09:06:21
Autor: amrac
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
[...]

A ty nie musiałbyś się tu uczyć elementarnych zasad pisowni logiki. Jak to dobrze, że obowiązkowa matura z matematyki wraca...

Po prostu fakt, że
łańcuch jest węższy o tylko 4% nie jest argumentem potwierdzającym jego
rzekomą znikomo mniejszą wytrzymałość.

Nie gadaj bzdur, poteoretyzować to sobie możesz z teoretykami

Ta, zwłaszcza w kwestii 10s w MTB toś taki praktyk, że hej!

Masz ludzi
projektujących te łańcuchy za skończonych idiotów?

Nie

Myślisz, że badań
wytrzymałości przed wypuszczeniem na rynek nie robią?

Nie

Że puśliby
łańcuch o powiedzmy 50% słabszy?

Tak, pod dyktando marketoidów wszystko jest możliwe.

10s używałeś w MTB?

ja na poparcie swojej teorii mam setki
rowerzystów

I wszyscy Ci się zmieścili na naszej-klasie?

Zapewne raczej z musu (czyt. narzuceniu przez producentów) niż z
rzeczywistej potrzeby użytkowników.

No pewnie!
Kończą się argumenty - to trzeba powiedzieć, że ich zmuszają :)

A jak inaczej nazwiesz zaprzestanie produkcji wysokiej klasy komponentów 8s? Jasne, nikt z karabinem nie stoi i nie pilnuje ale... Jak w tym kawale:
"Mamo, mamo chce ciasteczko. To sobie sięgnij. Mamo, ale ja nie mam rączek. Cóż, nie ma rączek nie ma ciasteczek."

Data: 2009-06-11 17:26:56
Autor: PeJot
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
[...]

ITJPP !!! Szosa to zupełnie inny świat, *mniejsze* naciągi łańcucha z racji większych tarcz, no i rzadsze mielenie przednią przerzutką.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-11 08:37:14
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 17:26, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:

ITJPP !!! Szosa to zupełnie inny świat, *mniejsze* naciągi łańcucha z
racji większych tarcz, no i rzadsze mielenie przednią przerzutką.

Na pewno, ale też na pewno pękanie łańcuchów to nie jest żadna norma.
Ile razy się to na powaznych zawodach trafia w sezonie? 10? 20?
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-11 17:58:36
Autor: PeJot
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
[...]

To nie za dużo, jeśli mówimy o rynku profi ? A co dopiero gdy mówimy o rynku amatorskim, gdzie kultura techniczna jest jednak niższa ? Jeszcze raz: na prawie każdym maratonie MTB mijam kogoś uparcie skuwającego rozpruty łańcuch. BTW: ostatnio przestałem "pożyczać" spinki, bo one dziwnym trafem nigdy nie były mi zwracane.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-11 09:30:13
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 17:58, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:

[...]

Ale masz cień dowodu na to, ze za owe zerwania odpowiada akurat
łańcuch węższy o 0,3mm czy tak sobie gadasz?
Bo udowodnienie tej tezy to bardzo karkołomne zadanie
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-11 18:47:43
Autor: PeJot
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
[...]

Wiesz, jakoś nie mam ochoty Ci niczego udowadniać. Zaczęliśmy od tego, że zerwanie łańcucha w realnych warunkach jest jak najbardziej możliwe, mimo iż jak twierdziłeś:

Data: 2009-06-11 09:51:10
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 18:47, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:

Wiesz, jakoś nie mam ochoty Ci niczego udowadniać. Zaczęliśmy od tego,
że zerwanie łańcucha w realnych warunkach jest jak najbardziej możliwe,
mimo iż jak twierdziłeś:

Cieszę się ze w tak pokrętny sposób przyznałeś, że nie da się węższego
łańcucha obwinić o to zrywanie

"I jakoś jak się zawody MTB ogląda - to za cholerę te
łańcuchy nie chcą pękać :))"

Nie tak często ogladam MTB stąd taki tekst, w tych transmisjach które
oglądałem nic nie pękało. Jak teraz widzę są to przypadki częstsze niż
myślałem, ale w żadnym razie nie norma.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-11 18:59:46
Autor: PeJot
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
[...]

No bo niby jak: sam ujeżdżam 8: PC 68 albo IG 90 i nigdy ich nie rozprułem,  dawno temu były jakieś 7, np HG50 i bywało że się wracało z łańcuchem powiązanym sznorówką.

"I jakoś jak się zawody MTB ogląda - to za cholerę te
łańcuchy nie chcą pękać :))"

Nie tak często ogladam MTB stąd taki tekst, w tych transmisjach które
oglądałem nic nie pękało.

A bo to chyba mało ciekawe jest to i nie pokazują.

Jak teraz widzę są to przypadki częstsze niż
myślałem, ale w żadnym razie nie norma.

Ale występuje. I nie ma co się zastanawiać czy to kwestia kultury technicznej obsługi, techniki czy siły zawodników.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-11 10:31:41
Autor: Rowerex
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 17:59, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:
Michał Wolff pisze:

> On 11 Cze, 18:47, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:

W programie Benny Hilla był taki skecz - dwóch żuli o coś się kłóci -
podchodzi do nich ksiądz i pyta piewszego o co mu chodzi, a po jego
wysłuchaniu stwierdza "masz rację synu". Potem pyta drugiego,
wysłuchuje jego argumentów i znowu stwierdza "masz rację synu". Na to
jedna z osób obserwujacych zajście zwraca uwagę, że "przecież nie może
być tak, że obaj mają rację" - a ksiądz na to: "masz rację synu"

;-)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-06-11 21:09:52
Autor: PeJot
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:

[...]

Nic z tego: gdzie 2 Polaków tam 3 opinie, a na preclu jeszcze gorzej :)

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-11 11:36:08
Autor: kml
SRAM XX - 10 biegów w MTB

Użytkownik "Michał Wolff" <m-wolff@wp.pl> napisał w wiadomości news:0c4f5513-8a27-4424-8228-28cc977a9b07l12g2000yqo.googlegroups.com...
[...]

Sory, ale Twoje wypowiedzi w tym temacie odbieram jako tekst sponsorowany. Jak już pisałem wcześniej 10sp mtb to taka zajawka jak dual control, który miał być och i ach a jednak nie jest.

kml
Last update 31/05/2009 czyli manual jak obniżyć amortyzator.

Data: 2009-06-11 04:25:19
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 11:36, "kml" <AflyS...@gaOzeFta.lp> wrote:

Sory, ale Twoje wypowiedzi w tym temacie odbieram jako tekst sponsorowany..
Jak już pisałem wcześniej 10sp mtb to taka zajawka jak dual control, który
miał być och i ach a jednak nie jest.

Twoim skromnym zdaniem. Czy Ci się to podoba czy nie - za parę lat
standardem w MTB będzie 10s, tak jak obecnie jest 8, widać wyrźnie że
coraz więcej zawodników i amatorów też skłania się do dwóch tarcz - a
wtedy lepiej zestopniowana kaseta jest jak znalazł
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-11 13:39:35
Autor: PeJot
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:

[...]

Zapomniałeś że zawodnicy i amatorzy nie stanowią wszystkich grup użytkowników rowerów MTB.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-11 04:46:42
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 13:39, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:

Zapomniałeś że zawodnicy i amatorzy nie stanowią wszystkich grup
użytkowników rowerów MTB.

Ale sam musisz przyznać, że wśród ludzi dużo jeżdżących 9 w MTB i 10
na szosie jest już właściwie standardem, niewiele jest od tego
wyjątków, 8 jest popularne tylko wśród rowerów na kiepskim osprzęcie.
Taka jest naturalna kolej rzeczy, keidyś było popularne 5, 6 itd
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-11 06:29:36
Autor: Kuba Abuk
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On Jun 11, 1:46 pm, Michał Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:

[...]

Używam w MTB napędu 2*8 na szarym XTR, w przełaju 2*8 na Sachs New
Success, a w torówce na Campie Record. Ani ty ani tym bardziej
marketoidy nie przekonają mnie do 2/3*9, a tym bardziej 2*10.
Porównanie kultury pracy napędu "ósemkowego" z "dziewiątkowym"
zwłaszcza w błocie - użytkowałem różnych grup Sh i Srama, jest co
najmniej nie na miejscu.

Zdravim,
Kuba

Data: 2009-06-11 07:35:22
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 15:29, Kuba Abuk <J.Gruch...@gmail.com> wrote:

[...]

No i co z tego ma wynikać? Czy ja napisałem, że wszyscy jeżdżą na 9
biegach? Nie ja napisałem, że zdecydowana większość dużo jeżdżących
ludzi co jest po prostu prawdą. Ja jeździłem lata na 7biegach, teraz w
jednym rowerze mam 9 w drugim 10 - i uważam to za lepsze rozwiązanie,
aczkolwiek różnice nie są porażające, przede wszystkim manetki są
lepsze. A teksty o tym, że łańcuch szerszy o bodajże 0,3mm i zębatki
kasety z jeszcze mniejszymi różnicami są lepiej odporne na błoto
traktuję jako lokalny folklor.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-11 16:23:51
Autor: PeJot
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
[...]

Bo to jest standard narzucony przez producenta. Co nie znaczy że na tym standardzie świat się kończy.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-11 07:38:14
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 16:23, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:

Bo to jest standard narzucony przez producenta. Co nie znaczy że na tym
standardzie świat się kończy.

Uważasz ludzi za idiotów którzy "łykną" wszystko co im producenci
wstawią? Pisałem już o rozwiązaniach kiepskich, a lansowanych bardzo
mocno - które nie przyjęły się jak odwrotne sprężyny. Były lata gdy
wiele grup miało tylko przerzutki odwrotne - i jednak wrócono do
starych. A te rozwiązania, które są dobre opanowują rynek
błyskawicznie - a tak się stało z 10s na szosie.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-11 17:00:00
Autor: PeJot
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
[...]

A mają inne wyjście ? Rynek jest zdominowany przez standardy i koniec. Ilu ludzi pozwoli sobie na indywidualne rozwiązania ?

[...]

Co nie implikuje że przyjmie się w MTB, to jest zupełnie inny świat. Kompatybilność z szosą ma jakieś tam znaczenie dla tych co samodzielnie kombinują, ale nie sądzę aby była priorytetem dla producenta. No i nie zapominajmy że póki co 10 MTB jest raptem w jednej grupie, u jednego producenta i do tego wyłącznie na papierze. Więc hurraoptymizm jest jakby przedwczesny.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-11 08:18:46
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 17:00, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:

A mają inne wyjście ? Rynek jest zdominowany przez standardy i koniec..
Ilu ludzi pozwoli sobie na indywidualne rozwiązania ?

Oczywiście że mają. Firmami takimi jak Shimano kieruje przede
wszystkim zysk - jak go nie ma na oczekiwanym poziomie to się wycofują
z nietrafionych rozwiązań. Jeśli sprzedaż 10s na szosie szła by tak
topornie jak odwrotnych sprężyn - to szybko by się z tego wycofali. O
tym co się przyjmie a co nie - decydują przede wszystkim kupujący, a
nie tylko projektujący jak Ci się wydaje. Konkurencja jest ogromna,
typowe komponenty na 9s ciągle sa dostępne (nawet te najwyższej
jakości) bez większego problemu (lepiej dostępne niż komponenty
wysokiej jakości  8s w MTB) - a mimo to 10s przyjęło się na wielką
skalę, co świadczy najlepiej że nie jest to tylko marketoidalny
wynalazek jak chcesz go widzieć.

Co nie implikuje że przyjmie się w MTB, to jest zupełnie inny świat.

Także nie implikuje, że się nie przyjmie. To zobaczymy dopiero za
jakieś 5-6 lat pewnie, bo na razie to jest w jednej grupie, w dodatku
niesłychanie drogiej.

[...]

Oczywiście, że na miarodajne opinie czy się przyjmie czy nie za
wcześnie; ale pospekulować sobie jak najbardziej można. I ja uważam,
że się jednak przyjmie, choćby coraz częstsze stosowanie dwóch tarcz z
przodu jest tego pewnym zwiastunem. Przy takim układzie lepiej
zestopniowana kaseta jest jak najbardziej pożądana, poza tym w ten
sposób rzadziej trzeba używać przedniej przerzutki i kultura pracy
napędu rośnie, bo tylna zawsze jest o niebo precyzyjniejsza, niemała
część owych zerwań łańcuchów o których wspominacie ma miejsce właśnie
podczas zmiany przedniej tarczy.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-11 18:12:49
Autor: PeJot
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:

[...]

ITJPP - dopóki 9 *będzie* dostępna, wybór jest. Ale jeśli owa 10 się przyjmie, Shimano zaprzestanie produkcji części zamiennych na 9, magazyny opustoszeją, używki się skończą i po kilku latach wyboru nie będzie.

Pokaż mi to cudo w *masówce*.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-11 09:39:35
Autor: Rowerex
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 17:12, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:

[...]

Nie przesadzajmy, części zamienne do 8-rzędow są ciągle dostępne, a z
cenników shimano wcale nie zniknęły. Na rynku jest tego ciągle pod
dostatkiem, tym bardziej, że wiekszosć przerzuca się na nowości, więc
nie wszystko zostanie wykupione natychmiast. Zanim te zapasy zostaną
wyczyszczone, upłynie sporo czasu.

Ja tam lubię postęp, np nowoczesne manetki shimano 9-rz z możliwością
zrzucania palcem wskazujacym lub kciukiem  w zależności od chęci, to
dla mnie rewelacyjny pomysł, używam od paru miesięcy i jestem tym
zachwycony bo z obu możliwosci korzystam bardzo często. Ciekawi mnie
czy Sram coś takiego wprowadzi - zdaje sie że w ich pstrykaczach
wyłącznie kciukiem można zmieniać biegi.

O 10-rz w mtb już w wątku wspominałem, generalnie jestem za, ale marzy
mi się by wprowadzono dodatkowe zakresy stopniowania  - i nie chodzi o
36 z tyłu, bo to lekkie przegięcie. Podejrzewam jednak, że skończy sie
na dorzuceniu koronki 13z do kasety 11-32 i 12z do kasety 11-34 - co
akurat mi zupełnie nie odpowiada. Mam też nadzieję, że gdy shimano
wypusci 10-rz do mtb, to system będzie bazował na grupach szosowych,
co umożliwi miksowanie kaset. Zresztą, najnowsza szosowa kaseta dura-
ace 11-28 to jakby preludium do kasety mtb. Wyrzucić 11z, założyc 32z
z kasety 9-rz i mamy całkiem fajne 10-rz 12-32

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-06-11 09:54:50
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 18:39, Rowerex <rowe...@op.pl> wrote:

[...]

I mam dokładnie takie samo podejście. Zamiast stękać i jęczeć o
firmach wyciskających tylko kasę i upadku "prawdziwego kolarstwa z 8
biegami" :)) - warto spojrzeć przede wszystkim na to co nowe
rozwiązania dają pozytywnego, a ja podobnie jak i Ty widzę w tym
projekcie wiele ciekawych zastosowań, nie tylko do MTB
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-11 19:02:55
Autor: PeJot
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:

[...]

A gdzie konkretnie owe *wiele* zastosowań ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-11 10:37:25
Autor: Rowerex
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 18:02, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:

> wiele ciekawych zastosowań, nie tylko do MTB

A gdzie konkretnie owe *wiele* zastosowań ?

Np. wehikuł czasu - teoria strun zakłada istnienie 10 lub więcej
wymiarów, wiec grupy poniżej 10-rzędów nie nadają się do budowy
machiny pozwalającej na podróże w czasie, ew. pomiędzy wymiarami ;-)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-06-11 17:30:19
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
kml <AflySteX@gaOzeFta.lp> napisał(a):
No właśnie, gdzie?

Kolejny raz problemy z czytaniem?
Zastosowanie podstawowe - w MTB

Zastosowanie poboczne, mnie konkretnie najbardziej interesujące - do rowerów hybrydowych i wyprawowych z osprzętem i kierownicami szosowymi (na Zachodzie to całkiem duża grupa) - pozwoli na stosowanie nowych manetek 10s, nowych korb szosowych itd.

Do składania kaset zestopniowanych wg osobistych preferencji o czym pisał Rowerex

Do rowerów szosowych na duże góry dla amatorów (założenie kasety MTB, z ewentualną zmianą przerzutki jest dużo tańsza niz przejście na 3 tarcze wiążące się ze znmiana korby, manetek i przerzutek)

Mało?

Data: 2009-06-11 19:36:18
Autor: kml
SRAM XX - 10 biegów w MTB

Użytkownik "Michał Wolff" <wolff1@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:h0revb$6od$1inews.gazeta.pl...
kml <AflySteX@gaOzeFta.lp> napisał(a):

No właśnie, gdzie?

Kolejny raz problemy z czytaniem?
Zastosowanie podstawowe - w MTB

Ja jestem wielbicielem prostych i efektywnych rozwiązań więc 10sp i błoto no po prostu to do mnie nie przemawia.

[...]

Wiesz co, najwięcej piszesz o szosie a o mtb trochę mało. Ja nie kwestionuję przydatności tego patentu na asfalcie jednak jak wyżej napisałem do mnie to nie przemawia. Po prostu.

Data: 2009-06-11 17:49:23
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 19:36, "kml" <AflyS...@gaOzeFta.lp> wrote:

Wiesz co, najwięcej piszesz o szosie a o mtb trochę mało.

A odkąd to grupy osprzętu MTB mają zastosowanie tylko w terenie???
Znacznie częściej używa się je w rowerach crossowych, w rowerach miejskich, rowery naprawde nadające się do typowego MTB to jest wąska półeczka rynku. W Polsce mimo że jest straszne skrzywienie w stronę MTB, to i tak ile osób uzywa rowery MTB w górach, a ile do innych zastosowań? Gdyby Shimano miało sprzedawać grupy MTB tylko tym co jeżdżą po terenie w górach - to dawno by już kramik musieli zamknąć.

jednak jak wyżej
napisałem do mnie to nie przemawia. Po prostu.

A do mnie wręcz przeciwnie - przemawia i to bardzo!

I co mi zrobisz? :)))

Data: 2009-06-11 21:14:25
Autor: PeJot
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
W Polsce mimo że jest straszne skrzywienie w stronę MTB, to i tak ile osób uzywa rowery MTB w górach,

Wiesz co - jedź może na jakiś masowy maraton MTB i tam wygłaszaj takie teorie.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-11 12:29:46
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 21:14, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:

Wiesz co - jedź może na jakiś masowy maraton MTB i tam wygłaszaj takie
teorie.

Wiesz co -jedź może po Ursynowie w słoneczny letni weekend wzdłuż alei
KEN i do Powsina - i tam wygłaszaj takie teorie :)) Nawet 600-700
uczestników maratonu zjeżdżających się z całego kraju to przy tym
pestka.

W to, że więcej rowerów MTB używa się do jazdy po górach niż po
mieście i szosie - nikt i nic mnie nie przekona, szkoda Twojego czasu
na obronę przegranej sprawy
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-11 22:07:56
Autor: PeJot
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
[...]

Lansiarstwo na rowerach MTB niczego nie zmienia, kiedyś były składaki, potem BMXy itd. Moda i tyle, która jakoś niespecjalnie wpływa na wygląd i zestawienie grup osprzętu. Z resztą, jak sięgam pamięcią, to kompletne grupy mniej lub bardziej hybrydowe, czy też same części tego rodzaju były w ofercie Shimano ( vide CX400/700 ), ale był to margines rynku.

W to, że więcej rowerów MTB używa się do jazdy po górach niż po
mieście i szosie - nikt i nic mnie nie przekona, szkoda Twojego czasu
na obronę przegranej sprawy

Wiesz co - trochę ludzi widzi mniejsze bądź większe góry z okien własnego domu. A jak komu do gór daleko, to rower MTB może traktować jako ATB i będzie mu służył.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-11 22:20:38
Autor: kml
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Użytkownik "Michał Wolff" <wolff1@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:h0rg33$bad$1inews.gazeta.pl...
[...]

To jest naciąganie :> Skoro mówimy o MTB to domyślnie o używaniu roweru w miejscu do tego przeznaczonym czyli w górach. Fakt iż te rowery jeżdzą inaczej zasadniczo nic nie zmienia na naszej dyskusji.

jednak jak wyżej
napisałem do mnie to nie przemawia. Po prostu.

A do mnie wręcz przeciwnie - przemawia i to bardzo!

I co mi zrobisz? :)))

Nic ;)

Data: 2009-06-11 21:09:01
Autor: PeJot
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
kml <AflySteX@gaOzeFta.lp> napisał(a):
No właśnie, gdzie?

Kolejny raz problemy z czytaniem?
Zastosowanie podstawowe - w MTB

O którym masz niewielkie pojęcie, co z resztą przyznałeś.

[...]

Czyli jednak nisza, bo rozwiązanie cokolwiek pozakatalogowe.

Do składania kaset zestopniowanych wg osobistych preferencji o czym pisał Rowerex

Akurat to daje się zrobić już teraz. Pozakatalgowo, ale jednak da się.

[...]

Przypominam po raz kolejny, że rozmawiamy o rozwiązaniu, które istnieje jedynie na papierze i to w najwyższej, najdroższej grupie.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-11 12:41:48
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 21:09, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:

Akurat to daje się zrobić już teraz. Pozakatalgowo, ale jednak da się.

Skoro nie ma zębatek większych niż 27 na 10s - to co możesz sobie
składać do takiej kombinacji? Jedynie szosowe kasety

[...]

Nisza w Polsce, bo na Zachodzie juz wcale nie. Przejrzyj sobie tą
stronę:
http://www.pbase.com/canyonlands/fullyloaded
 - i zobacz jak duży odsetek rowerów wyprawowych zagranicznych
turystów ma  baranki i szosowe manetki, łącząc je z kasetami MTB. U
nas osprzęt szosowy jest bardzo rzadki w stacjonarnych sklepach, nie
ma w ogóle gotowych rowerów z takim osprzetem poza typowo szosowymi i
taki sprzęt składają jedynie zaawansowani rowerzyści, wiedzący czego
od roweru oczekują. Ale na świecie proporcje są zupełnie inne, więc to
żadna nisza.

Przypominam po raz kolejny, że rozmawiamy o rozwiązaniu, które istnieje
jedynie na papierze i to w najwyższej, najdroższej grupie.

To Wy poprosiliście mnie o potencjalne zastosowania dla takiej kasety
- to Wam ich wiele wymieniłem, więc mi teraz nie wyjeżdżaj z tekstem,
że istnieje na papierze. Oczywiste jest że za 4-5 lat będzie
przynajmniej w 2-3 najwyższych grupach Shimano, dobrze o tym wiesz.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-11 14:19:17
Autor: Adam Kadlubek
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 21:41, Michał Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:
> [...]

Skoro nie ma zębatek większych niż 27 na 10s - to co możesz sobie
składać do takiej kombinacji? Jedynie szosowe kasety

Dołożyć na sam koniec zębatkę 9sp można bezproblemowo (i wywalic coś z
końca/środka). Przypuszczam, że z nominalną podkładką 10sp można
wsadzić także 2 zębatki z napędu 9sp, więc potencjalna kaseta 10sp
13-34 leży w każdym SR :) wystarczy z 11-27 wywalic 11 i 12 oraz na
zadek dorzucić 30 i 34 :)

Pozdr
--
Adam Kadłubek

Data: 2009-06-11 23:44:51
Autor: Rowerex
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 22:19, Adam Kadlubek <uzurpato...@gmail.com> wrote:

> [...]
> składać do takiej kombinacji? Jedynie szosowe kasety

Dołożyć na sam koniec zębatkę 9sp można bezproblemowo (i wywalic coś z

Właśnie :) Szosowe kasety o większym zakresie mają bardziej łagodne
przejście w "środku". W górskiej 11-32 bardzo nie lubiłem przejścia
18-21, (w 11-34 jest nawet 17-20) - IMHO, za wcześnie następuje skok o
3 zęby, co powoduje "dziurę" w przełożeniach. W szosowych kasetach
jest ..17-19-21-24.. - teraz używam takiej konfiguracji i jestem
bardzo zadowolony.

10-tka w mtb na bazie kasety szosowej posiadałaby wspomniane łagodne
przejscia w środku i lepszą "konfigurowalność" krańców. W mojej
obecnej kasecie 9-rz. 13-34 trochę brakuje mi 14z, czyli początku
13-14-15...

Niestety, podejrzewam że standardowe zestawienia 10-rz dla mtb będą
bazować na starych stopnioanaich i przejść typu 18-21 czy 17-20 nikt
nie ruszy - zresztą Sram już to pokazał.

W znów wkładając kij w mrowisko - jeśli szanowni dyskutancji
stwierdzają, że jak chcą twardziej to zakładają kasetę szosową, a jak
bardziej miękko to górską lub wymieniają jakieś koronki, to znaczy że
w konsekwencji korzystają z kaset 10, 16 lub 18-rzędowych... :P

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-06-11 22:28:12
Autor: PeJot
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
[...]

Więc po kiego grzyba pchać się w 10, skoro w 9 MTB istnieją kasety powyżej 30 zębów, albo istnieją układy szosowe 3x9, razem z klamkomanetkami ? Przednie przerzutki mimo technicznej finezji na poziomie 5 kilowego młota jakoś sobie z łańcuchem na 3 koronkach z przodu radzą. Z resztą składanie kaset wg własnych wymagań nie jest jakąś sztuką magiczną. Na pewno taniej jak wywalenie sprawnego napędu 9 i zastąpienie go 10, choć współczynnik lansu 10 ma z pewnością większy :>

[...]

Przypominam:

"Nie wiem czy już było na tej grupie, jeśli tak - to przepraszam
SRAM w 2010 wprowadza nową najwyższą grupę osprzętu MTB z 10-biegową
      ^^^^^^
kasetą:"

To teraz jaki mamy rok ?

Oczywiste jest że za 4-5 lat będzie
przynajmniej w 2-3 najwyższych grupach Shimano, dobrze o tym wiesz.

Nie, oczywiste jest na razie dla Ciebie. Może za parę lat zobaczymy co zostało z Twojego huraoptymizmu. Na chłodno to widzę wprowadzenie tego co najwyżej do najdroższego XTRa, który cokolwiek podupadł i mało się różni od XT.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-13 00:52:19
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 22:28, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:

Więc po kiego grzyba pchać się w 10, skoro w 9 MTB istnieją kasety
powyżej 30 zębów, albo istnieją układy szosowe 3x9, razem z
klamkomanetkami ?

Kolejny raz sprawiasz wrażenie jakbyś w ogóle nie przeczytał co ja już
parę razy napisałem. Manetki na 10s są wyraźnie lepsze od tych na 9s
(mowa o Shimano). Mam Dura-Ace 9s (a więc najwyższy model) i Ultegra
10s - i to te drugie są zdecydowanie lepsze, mimo że ciągle tańsze -
różnicę odczuwa się przede wszystkim w pracy dźwigni zrzucającej, ta w
DA ma tendencje do zacinania się, bieg zmienia się bez takiego
wyraźnego kliknięcia jak w 10s. W zeszłym roku na wyprawie miałem
awarię manetki (przestała działać właśnie ta dźwignia), która
strasznie mi skomplikowała wyjazd - musiałem wracać autobusem do
Belgradu i kupić manetkę MTB, ledwo dałem radę założyć to na baranka,
używa się tego na takiej kierownicy marniutko - tu widać na zdjęciu tą
bardzo nietypową kombinację:
http://wyprawyrowerowe.neostrada.pl/rumunia/galeria/zdjecie57.html
I po powrocie do kraju ponownie musiałem kupić manetki na 9s (mimo że
droższe i gorsze od 10s!) - bo nie ma kaset MTB na 10s. Druga sprawa -
o ile gotowe korby szosowe na 9s dostanie się jeszcze bez większych
kłopotów - to z osobnymi tarczami są już duże problemy, bardzo się
namęczyłem by sprowadzić (za dużą kasę z UK) używaną przeze mnie
środkową tarczę 42T na 9s. Na 10s wybór jest zdecydowanie większy, a
na tarczach 10s szerszy łańcuch 9s jednak trochę skacze.

Przednie przerzutki mimo technicznej finezji na
poziomie 5 kilowego młota jakoś sobie z łańcuchem na 3 koronkach z
przodu radzą.

Oczywiście że "jakoś". Ale na tym polega postęp - by gorsze
rozwiązania zastępować lepszymi. Jeśli starcza nam zakres biegów 2x10
- to takie rozwiązanie kulturę pracy da znaczącą większą niż 3x9,
szczególnie w terenie gdzie przednią tarczę zmienia się znacznie
częściej niż na szosie.

> [...]

> To Wy poprosiliście mnie o potencjalne zastosowania dla takiej kasety
> - to Wam ich wiele wymieniłem, więc mi teraz nie wyjeżdżaj z tekstem,

Przypominam:

[...]

Jak z dzieckiem!
Doskonale wiem który mamy rok, ale rozmawiamy o przyszłości.
Poprosiliście mnie o wymienienie POTENCJALNYCH zastosowań kasety MTB
10s - to Wam opisałem niejedno. A na to Ty mi wyjeżdżasz z argumentem
- ale przecież mamy 2009 dopiero :))
To po cholerę prosiłeś mnie o wymienienie takich zastosowań? Po to
żeby je skwitować takim tekstem?

Nie, oczywiste jest na razie dla Ciebie. Może za parę lat zobaczymy co
zostało z Twojego huraoptymizmu. Na chłodno to widzę wprowadzenie tego
co najwyżej do najdroższego XTRa,

Wszystko co wchodzi do XTR po paru latach jest w niższych grupach,
jeśli tego nie wiesz - to kiepsko się znasz na polityce Shimano

 który cokolwiek podupadł i mało się
różni od XT.

Kompletna bzdura. Różnica pomiędzy XT a XTR jest wyraźna, dużo większa
niż pomiędzy XT a niższymi grupami gdzie różnice są symboliczne..
Piasty XT przez wielu oceniane są jako szmelc, znane były akcje z
pękającymi bębenkami, te z XTR są fantastyczne - używam je prawie dwa
lata bez jednego smarowania w każdych warunkach. Przerzutka XT - po
niecałych dwóch latach wyciągnęła mi się sprężyna, XTR póki co działa
idealnie. Różnice wagowe pomiędzy XTR a XT są znaczące, dużo większe
niż pomiędzy XT a LX.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-13 10:05:13
Autor: PeJot
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
[...]

W Twoim odczuciu. I jakoś nie bierzesz pod uwagę że ktoś może uważać inaczej.

[...]

Jakoś te poglądy nie przekładają się na wygląd seryjnych grup MTB, gdzie 3 tarcze z przodu są standardem od ponad 20 lat.

Wszystko co wchodzi do XTR po paru latach jest w niższych grupach,

*Nie* wszystko. Popatrz na przednie przerzutki, uszczelnienia i wiele innych detali, których na pierwszy rzut oka nie widać.

jeśli tego nie wiesz - to kiepsko się znasz na polityce Shimano

Rozumiem że pracujesz u nich w marketingu ? ;)

[...]

Wiesz, myślałem że mam do czynienia z człowiekiem poważnym. W moim odczuciu podniecanie się faktem że przez 2 lata nie trzeba było zaglądać    do XTRa to dziecinada i pryszczerstwo. Też mam gdzieniegdzie XTRa i po *12* latach jeszcze nie ma potrzeby zaglądać, ale jakoś nie robię z tego wielkiego halo.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-13 01:35:54
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 13 Cze, 10:05, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:

W Twoim odczuciu. I jakoś nie bierzesz pod uwagę że ktoś może uważać
inaczej.

Ale kto uważa inaczej? Bo ja nie spotkałem się nawet z jedną opinią
osoby uważającej manetki 9s za lepsze. Powiedz szczerze - wiesz o czym
mówisz? Używałeś jednego i drugiego sytemu? Masz jakiekolwiek
porównanie? Czy tylko tak sobie gadasz? Jak wspominałem musiałem kupić
drugi raz manetki 9s, płacąc w granicach 1000zł (za nowe 10s Ultegra
dałbym z 750zł) - i z tymi nowymi już miałem parę akcji na granicy
zacięcia, po prostu mają jakiś feler w konstrukcji i mocowaniu dźwigni
zrzucającej, podobnie było z używanymi na samym początku Ultegra 9s
które mi ukradli. A zupełnie inna sprawa to ergonomia - manetki 10s
chodzą zwyczajnie lepiej, do zmiany biegów potrzeba mniejszej siły. I
jak zaznaczyłem - mam manetki 9s z najwyższej grupy. Ale świat nie
stoi w miejscu - to co było najlepsze 6-7 lat temu obecnie przegrywa z
rozwiązaniami z niższych grup, do tego wyraźnie tańszymi.

Jakoś te poglądy nie przekładają się na wygląd seryjnych grup MTB, gdzie
3 tarcze z przodu są standardem od ponad 20 lat.

2 tarcze z przodu w MTB pojawiły się dopiero ostatnio i widać, że jest
ich coraz więcej - to tylko kwestia czasu aż wejdą w masowe użycie.
Nikt nie twierdzi, że zastąpią 3 tarcze, ale dla wielu będą ciekawą
alternatywą.

*Nie* wszystko. Popatrz na przednie przerzutki, uszczelnienia i wiele
innych detali, których na pierwszy rzut oka nie widać.

Ja mówię o rozwiązaniach przełomowych jak nowe systemy manetek,
hamulców itd., nie szczegółach. Co do tego co piszesz - to prawda, pod
względem dopracowania XTR wyraźnie przewyższa kolejne grupy, co ma
odzwierciedlenie w cenie, o ile różnice pomiędzy XT a kolejnymi
grupami są symboliczne, to pomiędzy XT a XTR jest często x2 a nawet
więcej.

> jeśli tego nie wiesz - to kiepsko się znasz na polityce Shimano

Rozumiem że pracujesz u nich w marketingu ? ;)

Nie - do tego wystarczy śledzić rynek od paru lat.

[...]

Twierdziłeś cytuję:"do najdroższego XTRa, który cokolwiek podupadł i
mało się
różni od XT. "
 To dałem Ci na przykładzie piast obrazowe porównanie, że różni się od
XT i to bardzo wyraźnie. XT trzeba smarować przynajmniej raz na rok,
wiele osób raportowało awarie bębenków - podczas gdy piasty XTR sa
praktycznie bezobsługowe, mimo bardzo wyżyłowanych parametrów
wagowych.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-13 12:05:57
Autor: PeJot
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:

[...]

Znów gdybanie. To rozwiązanie nie ma wielkich szans w masówce, bez względu na to co aktualnie Ci się wydaje.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-13 03:35:45
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 13 Cze, 12:05, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:

Znów gdybanie. To rozwiązanie nie ma wielkich szans w masówce, bez
względu na to co aktualnie Ci się wydaje.

Jak można czepiać się o gdybanie w takim wątku? Przecież rozmawiamy o
systemie który ma wejść, rozmawiamy o przyszłości. Ja przytaczam
argumenty za swoją tezą, poważne argumenty - bo widać wyraźnie że
każde zwiększenie biegów idzie w dół, obecnie 10s jest już w 105, 9s w
Deore, więc jest duża szansa że z 10s będzie podobnie, jedyna grupa z
dobrej jakości osprzętem, która się jeszcze oparła to szosowa Tiagra.
Powiadasz dwie tarcze w MTB nie mają wielkich szans? To spójrz sobie
na trzy tarcze na szosie. Z pozoru tak samo nieprzydatne jak dwie w
MTB, przy ich wprowadzaniu tez była masa tekstów - a po co to,
przecież na szosie nie ma racji bytu - a jednak przyjęły się
doskonale, masy szosowców i turystów tego używają.

I jak tam z manetkami szosowymi - bo nie doczekałem się odpowiedzi?
Używałeś systemów 10s i 9s by mieć jakiekolwiek odniesienie do moich
zarzutów? Czy tylko sobie gdybałeś? :))
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-13 13:07:53
Autor: PeJot
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
[...]

Rozmawiamy o systemie, który niekoniecznie musi się przyjąć w MTB , bo generuje kupę kłopotów technicznych, choćby nawet i teoretycznych. Oczywiście, wszystko da się rozwiązać, tylko pytanie za ile.

Powiadasz dwie tarcze w MTB nie mają wielkich szans? To spójrz sobie
na trzy tarcze na szosie.

Nie interesuje mnie szosa. Cały czas była mowa o MTB.

Z pozoru tak samo nieprzydatne jak dwie w
MTB,

ATSD, nie wiem czy wiesz, że były projekty z 4 tarczami z przodu.

Poza tym - daruj, szkoda mi czasu na dalszą dyskusję, muszę sprzęt przygotować na jutrzejszy maraton.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-13 04:23:34
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 13 Cze, 13:07, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:

Rozmawiamy o systemie, który niekoniecznie musi się przyjąć w MTB , bo
generuje kupę kłopotów technicznych, choćby nawet i teoretycznych..
Oczywiście, wszystko da się rozwiązać, tylko pytanie za ile.

To dopiero zobaczymy, ale oceniając sprawę na podstawie wprowadzania
poprzednich nowinek - nie powinno byc z tym problemów

Nie interesuje mnie szosa. Cały czas była mowa o MTB.

Nie kolego - Ty mówisz o MTB, w ogóle nie jesteś w stanie przyjąć do
wiadomości, że zastosowanie MTB w jeździe terenowej to tylko jedne z
zastosowań tego osprzętu, wcale nie największe. W ogóle nie
przyjmujesz do wiadomości, że są tysiące rowerzystów nie zbliżających
się do terenu z tym osprzętem. Nie można tak ciasno ograniczać się do
nominalnych zastosowań, tylko rozmawiać konkretnie o tym co może nowy
sprzęt dać, bynajmniej nie tylko grupie typowych rowerzystów MTB
jeżdżących po górach. i trudnym terenie

Poza tym - daruj, szkoda mi czasu na dalszą dyskusję, muszę sprzęt
przygotować na jutrzejszy maraton.

Jak widzę dalej nie jesteś w stanie się przyznać, że nie miałeś
żadnych doświadczeń z manetkami szosowymi 9s i 10s, ograniczając się w
dyskusji do czystego gdybania, co cały czas mi zarzucasz :))
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-11 18:54:19
Autor: PeJot
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Rowerex pisze:

[...]

Ale są to resztki magazynowe.

Na rynku jest tego ciągle pod
dostatkiem, tym bardziej, że wiekszosć przerzuca się na nowości, więc
nie wszystko zostanie wykupione natychmiast. Zanim te zapasy zostaną
wyczyszczone, upłynie sporo czasu.

Jeszcze jeden aspekt to to, że 9 jest obecna na rynku najdłużej ze wszystkich napędów.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-13 15:17:46
Autor: amrac
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
[...]

A wiesz z czego żyją dilerzy samochodów? Z serwisu:P Nie forsuje bynajmniej, co mi zresztą zarzucasz, teorii jakoby 10s było "słabsze" ale nie da się ukryć, że robienie zbyt dobrych komponentów i to za pierwszym podejściem byłoby podcięciem gałęzi znoszącej złote jajka.

Data: 2009-06-13 06:22:55
Autor: Saurus
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 13 Cze, 15:17, amrac <szyme...@o2.pl> wrote:
 byłoby podcięciem gałęzi znoszącej złote jajka.

Na pewno to chciałeś napisać? :-)

Data: 2009-06-13 06:29:48
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 13 Cze, 15:22, Saurus <Saur...@gmail.com> wrote:

 byłoby podcięciem gałęzi znoszącej złote jajka.

Na pewno to chciałeś napisać? :-)

Zawsze fajnie popatrzeć jak na takich tekstach "wpadają" tacy co
chwilę wcześniej pouczali innych w kwestiach językowych :))
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-15 09:08:25
Autor: amrac
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
[...]

Moje przejęzyczenie było zamierzone. W odróżnieniu od niektórych tutaj, po napisaniu czegokolwiek czytam to jeszcze przed wysłaniem eliminując ewentualne błędy.

Data: 2009-06-15 03:29:12
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 15 Cze, 09:08, amrac <szyme...@o2.pl> wrote:

Moje przejęzyczenie było zamierzone. W odróżnieniu od niektórych tutaj,
po napisaniu czegokolwiek czytam to jeszcze przed wysłaniem eliminując
ewentualne błędy.

 Jak się pomyliłeś - to miej odwagę się do tego przyznać. Takim
żałosnym tłumaczeniem to możesz tylko politowanie wzbudzić...

I jakoś w Twojej całej wypowiedzi nie widzę ani słowa odnośnie
uzytkowania 10s w przełajach? Nie pasuje do koncepcji, że 10s sprawdza
się od paru lat w terenie w fatalnych warunkach pogodowych na trasach
słynących głównie z błota - zarówno w zastosowaniu amatorskim jak i
zawodowym? Dlaczego 8s nikt tam nie używa mimo że wielki znawca kolega
amrac ocenia je dużo wyżej? Jednym słowem z Twoich teorii to się tylko
pośmiać można, a teksty o wiele większej wytrzymałości łańcuchów 8s od
węższych między bajki włożyć.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-17 08:18:41
Autor: amrac
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
[...]

Ileż tu agresji! Widać kolega Wilk nie potrafi umiejętnie bawić się językiem. Ale cóż... ciężko się wznosićna wyżyny retoryczne nie znając podstaw interpunkcji...

[...]

i logiki. Już Ci tłumaczyłem ale jesteś oporny na wiedzę ścisłą. Cały czas uparcie próbojesz wszystkim wmówić, że jestem zagorzałym zwolennikiem 8s oraz zdecydowanym przeciwnikiem 10s. Nie. Sam w dwóch rowerach mam 9s a w jednym 1s:) Poddaję jedynie w wątpliwość różne argumenty.

Data: 2009-06-17 01:25:39
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 17 Cze, 08:18, amrac <szyme...@o2.pl> wrote:

Ileż tu agresji! Widać kolega Wilk nie potrafi umiejętnie bawić się
językiem. Ale cóż... ciężko się wznosićna wyżyny retoryczne nie znając
podstaw interpunkcji...

Klasyczna metoda "na złodzieja". Jak ktoś go zobaczy kradnącego to ten
krzyczy -  "Łapaj złodzieja"
Nie wciskaj mi tu kitów o zabawie językiem, pomyliłeś związki
frazeologiczne - i tyle, do tego stosujesz dziecięce tłumaczenie. Masz
naukę na przyszłość, skoro sam nie umiesz poprawnie się wypowiadać -
to nie bierz się za pouczanie innych, bo tylko się zabawnie
skompromitowałeś.

[...]

Nie kolego - odporny na argumenty to jesteś Ty. Najpierw wciskasz tu
teksty, że łańcuchy 10s rzekomo mogą być zdecydowanie mniej odporne na
zerwanie, na co ja Ci przytaczam paroletnie doświadczenia jazdy wielu
zawodników  na szosie i w przełajach, gdzie się przyjęły doskonale. To
jest doskonały argument pokazujący, że jednak są wystarczająco
wytrzymałe - że się sprawdzają nie tylko w jeździe szosowej, ale
również w terenowej. Dlaczego nie odnosisz się do tego argumentu
wstawiając zamiast tego zwykłe insynuacje, niepoparte żadnymi dowodami
- bo takim czymś jest tekst, że wytrzymałość łańcucha węższego o
dziesiąte milimetra może maleć wykładniczo. Tym się różnimy - Ty
insynuujesz bez dowodów, ja wolę pisać o REALNYCH doświadczeniach
ludzi tego sprzętu używających
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-17 17:35:22
Autor: amrac
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
[...]

Widać u was w Proszowicach się łapajuje złodzieja, Macieja? A widział Ty smoka?

Nie wciskaj mi tu kitów o zabawie językiem

Czy Twoja Kobieta też lubi śpiewać pod prysznicem przebój "Robbie lod amour"? Ja Ci do sypialni nie zaglądam i proszę o to samo.

pomyliłeś związki

No ja jestem hetero.

dziecięce

No jeszcze mnie o pedofilie oskarży!

Masz naukę na przyszłość

Oj mam, nie chwalić się orientacją.

skoro sam nie umiesz poprawnie się wypowiadać -

A kto umi?

to nie bierz się za pouczanie innych, bo tylko się zabawnie
skompromitowałeś.

"Jak niewierny Tomasz, Twych nie szukam ran [..]". Zresztą, i tak nie zrozumiesz.

[...]

Bo mogą, nie twierdzę, że są chociaż ty twierdzisz, że ja tak twierdze;P

na co ja Ci przytaczam paroletnie doświadczenia jazdy wielu
zawodników  na szosie i w przełajach, gdzie się przyjęły doskonale.

Wspominałem już o skrzyniach biegów w F1?

[...]

Czy myślisz, że Eratostenes był w kosmosie? Czasem warto jest usiąść i pomyśleć przez chwilę zanim się odwróci do góry nogami dotychczasowe jestestwo.

- bo takim czymś jest tekst, że wytrzymałość łańcucha węższego o
dziesiąte milimetra może maleć wykładniczo.

Powiedz to chłopakom z NASA. Jak kobieta twierdzi, że rozmiar nie ma znaczenia to znaczy, że kłamie:P

Tym się różnimy - Ty
insynuujesz bez dowodów, ja wolę pisać o REALNYCH doświadczeniach
ludzi tego sprzętu używających

Towarzysz Ziobro też miał dowody, dyktafony, laptopy... A potem musiał przepraszać.

Kurde zniżyłem się do poziomu trolla, czuję się jak szmata! Finito, nie karmie trolla więcej.

Data: 2009-06-17 08:48:04
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 17 Cze, 17:35, amrac <szyme...@o2.pl> wrote:

Towarzysz Ziobro też miał dowody, dyktafony, laptopy... A potem musiał
przepraszać

No i widzisz? Musiałeś napisać cały post o niczym, próbując parodii
tylko przyznałeś się do bezradności w dyskusji i braku argumentów na
temat rzekomo mniejszej odporności łańcucha 10s na zerwanie.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-17 08:40:02
Autor: Coaster
SRAM XX - 10 biegĂłw w MTB
amrac wrote:
[...] kolega Wilk nie potrafi umiejętnie bawić się językiem [...]

;-))

--
PoZdR

"Don't try any other colors, red's the only one that works."

– Sheldon Brown, 1944-2008

Data: 2009-06-13 15:13:51
Autor: amrac
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
Uważasz ludzi za idiotów którzy "łykną" wszystko co im producenci
wstawią? Pisałem już o rozwiązaniach kiepskich, a lansowanych bardzo
mocno - które nie przyjęły się jak odwrotne sprężyny.

No akurat znam wielu zwolenników odwrotnych sprężyn. A tak na marginesie tą wypowiedzią zaprzeczasz całej swojej "linii obrony" ;) A, wiem! Może jest Was tam kilku? Mam takiego profesorka... gada do siebie:D

Data: 2009-06-13 14:59:46
Autor: amrac
SRAM XX - 10 biegów w MTB

Data: 2009-06-11 09:46:33
Autor: amrac
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
A wiesz, że takie same teksty to ja słyszę przy każdym zwężeniu
łańcucha? I jakoś jak się zawody MTB ogląda - to za cholerę te
łańcuchy nie chcą pękać :))

A wiesz ile wyścigów wytrzymuje skrzynia biegów w F1?
A wiesz ile km wytrzymuje alu kaseta kcnc?

Raz, że system 10s lepiej chodzi od 9s bo jest węższy,

I tym samym mniej odporny na zasyfienie pancerzy. Jak do tego jeszcze Shimano dołoży patent 2:1 to po jednej przejażce trzeba będzie wszystko zmieniać.

dwa - przy tylko dwóch tarczach z przodu i bardzo podobnym zakresie -
rzadziej musisz uzywć przedniej przerzutki,

To jest akurat zasługa sytemów 2 "na" x jako takich, nie konkretnie 2na10.

która zawsze od tylnej
działa dużo gorzej i mniej precyzyjnie.

No chyba żartujesz...
+ o micro inexie słyszał?

Dlatego, że właśnie ją przekroczono, zmian nie zatrzymasz.

Już się odniosłem do tego typu demagogii...

Data: 2009-06-11 03:36:37
Autor: Rowerex
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 08:46, amrac <szyme...@o2.pl> wrote:

I tym samym mniej odporny na zasyfienie pancerzy. Jak do tego jeszcze
Shimano dołoży patent 2:1 to po jednej przejażce trzeba będzie wszystko
zmieniać.

10-rzędowy Dura-Ace 2009 ma większy uciąg linki w porównaniu z
poprzednimi modelami 2x10, tak więc jeśli 10 zostanie wprowadzone do
mtb, to zapewne również z taką zmianą.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-06-10 06:02:29
Autor: Rowerex
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 10 Cze, 13:15, Jan Srzednicki

Co do samej kasety - dlaczego, kurka wodna, zrobili największą zębatkę
aluminiową, a nie tytanową na ten przykład?

Bo będzie (i jest) zdecydowanie rzadziej używana niż np. aluminiowa 32
w korbie. W ogóle dziwne, że w korbach często spotyka się koronki 32 a
nawet 22 z aluminium, a w "normalnych" kasetach nie (niszowe produkty
za kPLN pomijam). IMHO, o ile w korbie taka koronka pracuje nagminnie,
to w kasecie okazjonalnie.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-06-10 13:17:49
Autor: Rycki
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Jan Srzednicki pisze:
Co do samej kasety - dlaczego, kurka wodna, zrobili największą zębatkę
aluminiową, a nie tytanową na ten przykład?

Masa :)

Pzdr,
Rycki

Data: 2009-06-10 12:33:51
Autor: PeJot
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
[...]

A po co taka *częściowa* kompatybilność ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-10 04:16:11
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 10 Cze, 12:33, PeJot <Pe...@02.pl> wrote:

A po co taka *częściowa* kompatybilność ?

Żeby móc używać kaset MTB w rowerach z barankiem, czy w druga stronę -
kaset szosowych w MTB (co staje się coraz popularniejsze). Np. manetki
szosowe 10s są znacznie lepsze i o wiele bardziej ergonomiczne niż 9s
i z dużą chęcią bym się przesiadł. Ale kasety o zakresie szosowym nie
nadają się do turystyki z dużym bagażem, stąd jestem (a raczej dotąd
byłem) skazany na 9s - do którego coraz trudniej o części zapasowe.
Np. korbę mam szosową i nieźle w tym roku musiałem się naszukać
zębatki 42T na 9s, bo wbrew temu co by się mogło wydawać na tych z 10s
łańcuch 9s trochę jednak skacze.

Ale oczywiście taka pełna kompatybilność wcale producentom na rękę nie
jest i dlatego podejrzewam, że 11s szybko wejdzie na szosę (w
Campagnolo już jest). Z kolei jak 10s wejdzie do MTB - to najpierw do
najdroższych grup, więc też z początku przesiadka będzie za kosztowna.

A ta kaseta MTB SRAM-a 10s - niesamowita, bo ze stali (tylko ostatnia
zębatka alu) i mimo to parametry wagowe ma lepsze od wielu kaset
szosowych. Ale tak precyzyjna obróbka stali jest bardzo kosztowna i
kaseta ma kosztować pod 1000zł
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-10 11:20:18
Autor: rzymo
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 10 Cze, 13:16, Michał Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:
Np. korbę mam szosową i nieźle w tym roku musiałem się naszukać
zębatki 42T na 9s, bo wbrew temu co by się mogło wydawać na tych z 10s
łańcuch 9s trochę jednak skacze.

Mam korbę 10s (Shimano 105), z tyłu kaseta 8s (mix Sram 850/950),
łańcuch 8s (IG90) - nie mam problemów ze skaczącym łańcuchem, przy
przerzucaniu nic nie zgrzyta. Od razu dodam, że kombinacji z łańcuchem
9s jeszcze nie próbowałem ;)

Data: 2009-06-10 14:03:52
Autor: PeJot
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
On 10 Cze, 12:33, PeJot <Pe...@02.pl> wrote:

A po co taka *częściowa* kompatybilność ?

Żeby móc używać kaset MTB w rowerach z barankiem, czy w druga stronę -
kaset szosowych w MTB (co staje się coraz popularniejsze).

Nic nowego. Przecież 9 jest obecna w MTB i na szosie od dobrych kilku lat i kompatybilność była.

[...]

I oby pozostała w najwyższych grupach. Sprawa robi się ciekawa ze względów marketingowo-konstrukcyjnych. Wprowadzenie 9 rzędów pociągnęło wprowadzenie 8 rzędów w niższych grupach, które stanowią główne źródło zysków dla Shimano. O ile przejście w Alivio z 7 na 8 rzędów nie było zbytnio skomplikowane od strony konstrukcyjnej, to już 9 rzędów w masówce stanowi wyzwanie ( czytaj kosztuje ).

[...]

Precyzyjna obróbka stali jest tania, ale w produkcji masowej :)

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-10 12:33:23
Autor: Jan Srzednicki
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 2009-06-10, PeJot wrote:
Michał Wolff pisze:

[...]

Wedle opisu producenta, jedna taka kaseta siedzi na tokarce przez 9
godzin - to nigdy nie będzie tanie. ;)

Data: 2009-06-10 14:38:05
Autor: PeJot
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Jan Srzednicki pisze:
On 2009-06-10, PeJot wrote:
Michał Wolff pisze:
[...]

Produkcja niczym zbrojeniowa :>

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-10 14:51:52
Autor: artek
SRAM XX - 10 biegów w MTB
PeJot wrote:

[...]

a gdzie tam .. na dobra sprawę alivio i deore różnią się wyłącznie rzędem napędu, jedno i drugie to hg-5x, a korby czy kasety to prawie jedna sztanca. a materiał w zasadzie ten sam.
zupełnie nie widze sensu (naturalnie poza marketoidalnym wciskaniem kitu) w utrzymywaniu grupy alivio bo tu różnica z acerą jest jeszcze mniejsza. przecież nawet ośmiorzędowe kasety hg-30 i hg-40 a hg-50 różnią się tylko naklejką. i ceną ;)
a już acera i altus nawet w shimanowskim katalogu to jedno i to samo.

--
artek

Data: 2009-06-11 10:13:02
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Dnia 10.06.2009 13:16 użytkownik Michał Wolff napisał :
On 10 Cze, 12:33, PeJot <Pe...@02.pl> wrote:

A po co taka *częściowa* kompatybilność ?

Żeby móc używać kaset MTB w rowerach z barankiem, czy w druga stronę -
kaset szosowych w MTB (co staje się coraz popularniejsze).

To było popularniejsze, obecnie już nie jest. Dużo popularniejszym, bo lepszym rozwiązaniem jest kaseta MTB i 2 blaty.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-06-10 13:11:29
Autor: kml
SRAM XX - 10 biegów w MTB

Użytkownik "Michał Wolff" <m-wolff@wp.pl> napisał w wiadomości news:b47f628d-fac6-4019-9afc-952ad6eee7e5r33g2000yqn.googlegroups.com...
[...]

-- --

Od lat jeżdze 3x8 i uważam, ze styka a problemów z czystością napędu jest aż nadto. Nie rozumiem po co x10 w MTB?

Data: 2009-06-10 16:09:11
Autor: dobrov
SRAM XX - 10 biegów w MTB
kml pisze:

Od lat jeżdze 3x8 i uważam, ze styka a problemów z czystością napędu jest aż nadto. Nie rozumiem po co x10 w MTB?

Przy dwóch blatach z przodu będzie to lżejsze a w wyczynie o to chodzi.

Data: 2009-06-10 16:39:09
Autor: kml
SRAM XX - 10 biegów w MTB

Użytkownik "dobrov" <dobrov0@interia.pl> napisał w wiadomości news:h0odp0$psg$1news.interia.pl...
kml pisze:

Od lat jeżdze 3x8 i uważam, ze styka a problemów z czystością napędu jest aż nadto. Nie rozumiem po co x10 w MTB?

Przy dwóch blatach z przodu będzie to lżejsze a w wyczynie o to chodzi.

To kolesie co generują tyle mocy co mały koń potrzebują 10 sp?

Data: 2009-06-10 17:47:30
Autor: dobrov
SRAM XX - 10 biegów w MTB

kml pisze:

[...]

Elastyczność człowieka jest bardzo mizerna, tzn. wykres mocy w funkcji
częstotliwości kręcenia korbami jest spiczasty. Jeszcze gorzej wychodzi
zapewne funkcja "zużycia zmęczeniowego" - mięśnie zakwaszają jak ciśniesz
za twardo albo za dużo energii spalasz na kręcenie gdy robisz to za szybko.

Tacy kolesie może nie potrzebują tyle biegów żeby se pojeździć ale potrzebują żeby walczyć o pudło  innymi tego typu kolesiami :)

BTW: Ja mam zakres 11-34 i jeżdżę zarówno na 11 jak i 34.
34 faktycznie już jest na granicy stabilności. 32 też mi wystarczało.
Niemniej mając 32 lub 34 odpuszczam pod górę rzadziej niż jak miałem
ósemkę 11-28.
Z innej strony jak sobie pocinam treningowo po parku i próbuję ściganctwa
z kolarzami to wyraźnie czuję za duże "dziury międzybiegowe". Poprzednio
między 12 a 14 a teraz pomiędzy 11 a 13 i 13 a 15.

Data: 2009-06-10 17:40:46
Autor: Wooyek
SRAM XX - 10 biegów w MTB
> Od lat jeżdze 3x8 i uważam, ze styka a problemów z czystością napędu
> jest aż nadto. Nie rozumiem po co x10 w MTB?

Przy dwóch blatach z przodu będzie to lżejsze a w wyczynie o to
chodzi.

Nie tylko o to chodzi. Gdyby chodziło o masę, to można by zrobić lżejszy napęd 2x9 o tym samym zakresie przełożeń. Tyle, że chodzi też o ich ciasne zestopniowanie.

Data: 2009-06-10 23:02:59
Autor: dobrov
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Wooyek wrote:
> [...]

Nie tylko o to chodzi. Gdyby chodziło o masę, to można by zrobić lżejszy napęd 2x9 o tym samym zakresie przełożeń. Tyle, że chodzi też o ich ciasne zestopniowanie.

No wiadomo - można by też zrobić 2x6 11-32 ale by się ciężko jeździło :)

Data: 2009-06-11 19:45:55
Autor: amrac
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Wooyek pisze:
> [...]

Nie tylko o to chodzi. Gdyby chodziło o masę, to można by zrobić lżejszy napęd 2x9 o tym samym zakresie przełożeń. Tyle, że chodzi też o ich ciasne zestopniowanie.

A jakież to ciaśniejsze ze stopniowanie w 10s skoro owa dodatkowa tarcza (liczmy, że to ta największa) ma 36?

Data: 2009-06-11 11:17:31
Autor: Rowerex
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 18:45, amrac <szyme...@o2.pl> wrote:

A jakież to ciaśniejsze ze stopniowanie w 10s skoro owa dodatkowa tarcza
(liczmy, że to ta największa) ma 36?

I to jest całe nieszczęście grup mtb. W każdej grupie szosowej jest
multum kombinacji, choć tu tez ilość spada. Np. 9-rzędowa kaseta
ultegry cs-6500 miała 9 różnych stopniowań, 10-rz cs-6700 8, a
najnowszy model cs-6700 już tylko 5. Dura-ace cs-7800 ma ich 6 (tu
ilość wzrosła).

A w mtb? 2 lub 3 stopniowania to maksimum i to niezależnie od
rzędowości. Nie było kaset "juniorskich" jak grupach szosowych. Ktoś
pewnie zaraz napisze, że do dlatego iż w mtb standardem jest korba 3rz
- no ale w szosie też są korby 3rz...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-06-11 22:09:00
Autor: dobrov
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Rowerex wrote:
[...]

BTW:
Dzisiaj dopiero zauważyłem, że w SLX jest kaseta 9-tka 11-28.
Jak dla mnie super sprawa na teren gdzie nie ma maksymalnych podjazdów.
Chyba taką za jakiś czas nabędę drogą kupna. W "ciężki" Beskid pojeździ 11-34
a na resztę okazji będzie 11-28.
Ze stopniowaniem 11-12-13-14-16-18.... na takim maratonie krakowskim podciągnę
czas o parę minut może :)
A i w parku tak łatwo ścigantom się nie dam :)

Data: 2009-06-12 09:00:22
Autor: MadMan
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Dnia Thu, 11 Jun 2009 22:09:00 +0200, dobrov napisał(a):

W "ciężki" Beskid pojeździ 11-34
a na resztę okazji będzie 11-28.

Dla mnie 32/34 ma zaletę jedynie psychologiczną pod tytułem "mam jeszcze
1 bieg" - przy 22/28 jeszcze jakoś się da jechać, przy 22/32 jest młynek
okrutny. No i w terenie tak czy inaczej nie podjadę na tym 32 z tyłu, bo
opona się mi ślizgać będzie. --
Pozdrawiam,
ICQ: 398539334, Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2009-06-12 09:29:17
Autor: Wojtek Paszkowski
SRAM XX - 10 biegów w MTB
"MadMan" <madman15@nie-spamo-wac.wp.pl> wrote in message news:zg97chu8rrf5.dlgpedalarstwo.to.moja.pasja.net...

 No i w terenie tak czy inaczej nie podjadę na tym 32 z tyłu, bo
opona się mi ślizgać będzie.

ale np na takich płytach pod Karkoszczonkę opona raczej ślizgać się nie będzie, a 32 tam jak znalazł dla wyrównania oddechu... Poza tym nawet w Polsce są takie asfalciki, gdzie z sakwami nie byłoby łatwo podjechać bez 32 (Przeł. Karkonoska, sporo singielków podbeskidzkich czy podhalańskich)

pozdr

Data: 2009-06-12 09:53:33
Autor: MadMan
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Dnia Fri, 12 Jun 2009 09:29:17 +0200, Wojtek Paszkowski napisał(a):

[...]

Karkonoskiej nie podjeżdżałem, to nie wiem. Z tego co widzę na
odpoczynek dobry jest ten kilometr co ma 7% nachylenia :)
A na złapanie oddechu to ja się zatrzymuję z reguły. --

Data: 2009-06-13 23:14:02
Autor: dobrov
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Wojtek Paszkowski wrote:
[...]

Nie zapominajmy też o czynniku zmęczenia "długowycieczkowego". Co nam z tego,
że dany podjazd  możemy zrobić na świeżaka na 22:24 kiedy własnie mamy za sobą
kilkadziesiąt km takich podjazdów? :)

Data: 2009-06-13 23:10:54
Autor: dobrov
SRAM XX - 10 biegów w MTB
MadMan wrote:
[...]

Trzeba mieć dobrą oponę i jeździć, tam gdzie występują zalety fizyczne :)
34 używam. Dzisiaj trachnąłem 50km - ciężki teren w  Beskidzie Żywieckim.
34 rządziło nie raz i nie dwa.
Opona: Panaracer Fire XC PRO 2.1 - bardzo fajnie trzyma ale i tak nie polecam jej
- z innych względów :)

Data: 2009-06-14 07:42:30
Autor: MadMan
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Dnia Sat, 13 Jun 2009 23:10:54 +0200, dobrov napisał(a):

[...]

Nie stać mnie na Marathona Extreme. Innych opon przynajmniej częściowo
terenowych do trekkingów nie widziałem. 29" z tyłu raczej mi nie wejdzie. --

Data: 2009-06-14 06:25:52
Autor: Jan Srzednicki
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 2009-06-14, MadMan wrote:
[...]

To poszukaj opon cyclocrossowych, potrafią być relatywnie tanie, a
bieżnik miewają bardzo agresywny (jeno są wąskie).

Data: 2009-06-14 06:36:13
Autor: Jan Srzednicki
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 2009-06-14, Jan Srzednicki wrote:
On 2009-06-14, MadMan wrote:
[...]

O, np. taka:

http://cyklotur.com/x_C_Sz2__T_OPONA+CX+PRO+SCHWALBE.html?PT=53079575&PZTA=8&HNT=T&PD=53010628&WSZDZ=T

Data: 2009-06-14 06:57:45
Autor: Artur
SRAM XX - 10 biegĂłw w MTB
niedziela, 14 cze, Jan Srzednicki:
[...]

A jeździł na takich po normalnym lesie z korzeniami i kamieniami? :) Bo jak
dla mnie to takie oponki się do jazdy po torze cyklokrosowym gdzie masz czyste
błoto nadają, ale do normalnej terenowej jazdy nie bardzo - za mała objętość
opony, brak możliwości jazdy na małym ciśnieniu. No i trzeba uważać przy
jechaniu na takich oponach po asfalcie - przyczepność tragiczna, znacznie
gorzej od slicków.

Data: 2009-06-14 06:53:52
Autor: Artur
SRAM XX - 10 biegĂłw w MTB
niedziela, 14 cze, MadMan:
[...]

Jakieś są i węższe, np. Schwalbe Smart Sam 1,75 (centrumrowerowe.pl), Black
Jack 1,9 (efektywnie 1,75). Jak na tył nie wchodzi szeroka to dawaj tylko na
przód, bo to przód decyduje głównie o poślizgach i w terenie ma większe
znaczenie.

Data: 2009-06-14 22:36:25
Autor: dobrov
SRAM XX - 10 biegów w MTB
MadMan wrote:
[...]

a... Jeżeli jeździsz na trekkingu to twoje 34 to u mnie 31,5 :)
(chyba nie masz masz mniej niż 22 zęby na przedzie :)

Znalazłbym ci pewnie w Beskidzie Żywieckim parę równych dróg gdzie byś
zarzucił te "31,5" jeżeli nie na świeżaka to po małej "rozgrzewce" :D

No oczywiście takie klimaty nie muszą cię kręcić niemniej ale ja chciałem
tylko wykazać, że 34 zęby również w trekkingach mogą mieć realne zastosowanie.

Data: 2009-06-14 22:58:55
Autor: MadMan
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Dnia Sun, 14 Jun 2009 22:36:25 +0200, dobrov napisał(a):

a... Jeżeli jeździsz na trekkingu to twoje 34 to u mnie 31,5 :)
(chyba nie masz masz mniej niż 22 zęby na przedzie :)

Dokładnie 22 jest.
Znalazłbym ci pewnie w Beskidzie Żywieckim parę równych dróg gdzie byś
zarzucił te "31,5" jeżeli nie na świeżaka to po małej "rozgrzewce" :D

Nie sądzę.
No oczywiście takie klimaty nie muszą cię kręcić niemniej ale ja chciałem
tylko wykazać, że 34 zęby również w trekkingach mogą mieć realne zastosowanie.

j.w. Ja jak nie umiem kręcić to robię sobie przerwę. Z tym że nie umiem
kręcić z reguły bo płuca wysiadają, a puls osiąga ponad 185 (na
teoretyczne 195). Jak oddech się uspokoi - jadę dalej, z tym że na 22-28
(22-32 to kręcenie nie do przyjęcia dla mnie). --

Data: 2009-06-15 00:12:55
Autor: dobrov
SRAM XX - 10 biegów w MTB
MadMan wrote:
[...]

A może po prostu masz problem z techniką jazdy przy prędkości 5km/h i odruchowo
młynkujesz za mocno? Faktycznie - rower wtedy staje się nieco niepokorny a
z drugiej strony zapas momentu obrotowego podburza do podkręcania.
Lekarstwem na to solidne długodystansowe wypalenie :)

Ja tam na "jedynce" z tętnem>180 to jeżdżę rzadko - tylko jak się uwezmę
na jakąś krótką a tęgą stromiznę. Długodystansowe przebiegi to po prostu
mozolne wyciskanie czasami po kilka km bez zatrzymania ale tak żeby się
nie zajechać pod górkę wcale nie ekstremalnie stromą.
Ta... właśnie długość podjazdu ma zasadnicze znaczenie.

Data: 2009-06-15 08:28:11
Autor: MadMan
SRAM XX - 10 biegów w MTB

Data: 2009-06-15 08:44:44
Autor: MadMan
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Dnia Mon, 15 Jun 2009 00:12:55 +0200, dobrov napisał(a):

[...]

Być może. Dodam że podjazdy o których piszę robiłem po jakichś 70 km płaskiego. Po
podjeździe jechałem drugie 70 km płaskiego do domu.
Ta... właśnie długość podjazdu ma zasadnicze znaczenie.

Jak dla mnie nie długość, a stromizna - taki Żar mający około 7 km
łyknąłem z zatrzymaniem na rozebranie się w okolicach 2 kilometra,
zmęczony raczej nie byłem. 3-kilometrowa Magurka Wilkowicka jest dla mnie nie do pokonania "na
raz". No i 5 km/h to prędkość przy której lepiej pchać rower niż na nim jechać
:)

Data: 2009-06-15 09:00:15
Autor: Wojtek Paszkowski
SRAM XX - 10 biegów w MTB
"MadMan" <madman15@nie-spamo-wac.wp.pl> wrote in message news:mmbf24rg3dyw.dlgpedalarstwo.to.moja.pasja.net...

Z tym że nie umiem
kręcić z reguły bo płuca wysiadają, a puls osiąga ponad 185 (na
teoretyczne 195). Jak oddech się uspokoi - jadę dalej, z tym że na 22-28

ale przecież właśnie największą zaletą miękkich przełożeń jest to, że na długich, stromych podjazdach (takich w okolicach 20% i więcej) można "odpuścić" i odpocząć sobie na młynku, obniżając tętno. To bardzo cenne zwłaszcza w terenie, gdzie przy niektórych trudniejszych stromych fragmentach trzeba mocno deptnąć i zamłynkować, aby nie utknąć na kamieniach czy korzeniach - a do tego potrzebny jest "zapas" tętna.

(22-32 to kręcenie nie do przyjęcia dla mnie).

kwestia odpowiedniej stromizny. Przy 30% nachylenia pewnie młynkowanie nie sprawiałoby Ci problemu.

Pozdr

Data: 2009-06-15 09:28:48
Autor: MadMan
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Dnia Mon, 15 Jun 2009 09:00:15 +0200, Wojtek Paszkowski napisał(a):

kwestia odpowiedniej stromizny. Przy 30% nachylenia pewnie młynkowanie nie sprawiałoby Ci problemu.

Przy 30% pchałbym rower w obawie o polecenie do tyłu. Pomijam to, że na
nieasfalcie nie byłbym stanie jechać na moich oponach w ogóle. Kawałek stromizny w tym stylu podjeżdżałem w tym roku. Było średnio
ciekawie. --

Data: 2009-06-15 09:53:01
Autor: Wojtek Paszkowski
SRAM XX - 10 biegów w MTB

"MadMan" <madman15@nie-spamo-wac.wp.pl> wrote in message news:1bydb8u1dbu3e.dlgpedalarstwo.to.moja.pasja.net...

Przy 30% pchałbym rower w obawie o polecenie do tyłu.

ale po co - wystarczy cały czas równo pedałować i przednie koło nie będzie się odrywało. Przy słabym przełożeniu jest to właśnie problematyczne, ale dlatego właśnie są młynki.

Pomijam to, że na nieasfalcie nie byłbym stanie jechać na moich oponach w ogóle.
nno, na nieasfalcie to już oprócz opon trzeba krzepy i techniki zupełnie innego rzędu, jak dla mnie długo nieosiągalnej ;)
trzeba

Kawałek stromizny w tym stylu podjeżdżałem w tym roku. Było średnio
ciekawie.

eeetam, takie podjazdy są właśnie dopiero ciekawe! Najgorsze są nudne, wielokilometrowe podjazdy dolinami albo płaskimi serpentynami z jednocyfrowymi nachyleniami.

pozdr

Data: 2009-06-13 00:27:30
Autor: amrac
SRAM XX - 10 biegów w MTB
amrac pisze:
A jakież to ciaśniejsze ze stopniowanie w 10s skoro owa dodatkowa tarcza (liczmy, że to ta największa) ma 36?

Spoko ale chyba nie zrozumieliście mojej wypowiedzi...

Data: 2009-06-11 10:15:10
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Dnia 10.06.2009 16:09 użytkownik dobrov napisał :
kml pisze:

Od lat jeżdze 3x8 i uważam, ze styka a problemów z czystością napędu jest aż nadto. Nie rozumiem po co x10 w MTB?

Przy dwóch blatach z przodu będzie to lżejsze a w wyczynie o to chodzi.

W rozwiązaniach typu 2x9 w MTB nigdy masa nie była priorytetem, to jest obiegowy mit.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-06-10 20:26:14
Autor: PeJot
SRAM XX - 10 biegów w MTB
kml pisze:

Od lat jeżdze 3x8 i uważam, ze styka a problemów z czystością napędu jest aż nadto. Nie rozumiem po co x10 w MTB?

Jak nie wiadomo o co chodzi, to z góry wiadomo o co chodzi.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-10 15:25:07
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 10 Cze, 20:26, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:

Jak nie wiadomo o co chodzi, to z góry wiadomo o co chodzi.

80-90 lat temu też pewnie nie brakowało takich jak Ty - co jak
pierwsze przerzutki wprowadzano strasznie stękali. Postępu się nie
zatrzyma, a motorem większości postępu jest chęć zarobku - więc to
jest absolutnie normalna sytuacja.

Ja używam 10s, używam 9s i to pierwsze uważam za lepsze od, więc nie
widzę w tym nic złego że wchodzi również do MTB, w dodatku stając się
kompatybilne z grupami szosowymi
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-11 08:44:20
Autor: PeJot
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:

Ja używam 10s, używam 9s i to pierwsze uważam za lepsze od, więc nie
widzę w tym nic złego że wchodzi również do MTB, w dodatku stając się
kompatybilne z grupami szosowymi

Sam używam *mocno zmodyfikowanych* kaset 8 rzędowych na szosie i w MTB i dla mnie są one zupełnie wystarczające, ale ja nie z tych co to przy 75 km/h z górki muszą jeszcze "dokręcić". Delikatnie wkurza mnie sytuacja gdy kurczy mi się rynek części zamiennych, czyli producent mnie do czegoś zmusza. Co prawda zapas koronek do kaset mam zrobiony, ale nie wiem ile jeszcze popracują na przykład 11 letnie manetki XT. Na 9 przejść nie zamierzam, bo nie udało mi się zestopniować kasety tak jak sobie życzę. Może gdyby za jakieś sensowne pieniądze dało się każdą kasetę zrobić z pojedynczych koronek.

Podsumowując - nie ma się czym podniecać, ostatecznie Shimano ma jeszcze schowany patent na napęd 2 x 14.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-11 09:39:38
Autor: amrac
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
Postępu się nie
zatrzyma,

A widział Ty karbonowe inserty w SIDach 2010?

Data: 2009-06-11 11:33:55
Autor: kml
SRAM XX - 10 biegów w MTB

Użytkownik "Michał Wolff" <m-wolff@wp.pl> napisał w wiadomości news:9f9e2f62-0adf-4c27-a022-a46fe362b4e8r16g2000vbn.googlegroups.com...
[...]

A znasz takie powiedzenie, że lepsze jest wrogiem dobrego? Co innego wprowadzenie czegoś zupełnie nowego a co innego wyciskanie do przesady istniejącego rozwiązania.

Ja używam 10s, używam 9s i to pierwsze uważam za lepsze od, więc nie
widzę w tym nic złego że wchodzi również do MTB, w dodatku stając się
kompatybilne z grupami szosowymi

Ja już dawno wyrosłem z opcji że więcej automatycznie znaczy lepiej a i kompatybilność szosa/mtb nie ma dla mnie większego znaczenia.

Data: 2009-06-11 04:40:02
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 11:33, "kml" <AflyS...@gaOzeFta.lp> wrote:

A znasz takie powiedzenie, że lepsze jest wrogiem dobrego?

Gdyby wszyscy tak myśleli - to postęp by nie istniał i dalej byśmy w
jaskiniach siedzieli. Nie masz pojęcia jak będzie wyglądała trwałość
tego systemu, nie masz pojęcia jak będzie działał - ale już sobie
zdanie wyrobiłeś, że jest gorszy. Dla wielu lepsze zestopniowanie jest
istotne, na szosie 10s przyjęło się błyskawicznie, jak bedzie w MTB
zobaczymy. I nie jest to tak, że ludzie kupią wszystko co im się
wciśnie, nietrafione rozwiązania jak np. odwrotne sprężyny wcale nie
są popularne, natomiast rozwiązania dobre jak 10s czy np. szosowe
klamkomanetki, hamulce V itd. - opanowują rynek błyskawicznie

Ja już dawno wyrosłem z opcji że więcej automatycznie znaczy lepiej a i
kompatybilność szosa/mtb nie ma dla mnie większego znaczenia.

Nie przemiawiaj do mnie tonem dziadka uczącego maluczkich. Jak mam do
wyboru kasetę lepiej zestopniowaną i gorzej zestopniowaną ważącą tyle
samo - to dlaczego mam nie wybrać tej lepiej zestopniowanej? Też mi
się wydawało, że gęste stopniowanie nie jest wielce potrzebne, ale
odkąd mam rower szosowy - widzę, że się to przydaje, a nie zapominaj,
że w Polsce większość osprzętu MTB używa się do zastosowań ogólnych,
nie jazdy po górskich szlakach, więc dobre zestopniowanie na pewno nie
jest wartością nieporządaną szczególnie w przypadku bardzo szerokich
kaset jak 11-34 czy 11-36
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-11 17:27:55
Autor: kml
SRAM XX - 10 biegów w MTB

Użytkownik "Michał Wolff" <m-wolff@wp.pl> napisał w wiadomości news:07b6769a-8030-47ab-bf71-a49ab2752b9bf10g2000vbf.googlegroups.com...
[...]

Dla mnie 10 sp w mtb jest jak skrzynia 7 biegowa w zwykłym samochodzie czyli niepotrzebna komplikacja. Upchanie na siłę jednej zębatki to ma być ten postęp? Dla mnie postęp to jest Hammerschmidt albo SpeedHub Rohloffa a nie totalnie odsłonięty i podatny na wszystkie możliwe zanieczyszczenia napęd. Szosa to szosa a mtb to mtb i poza tym, że w obydwu przypadkach w nazwie wystepuje słowo rower to ja zbieżności nie widzę. Oczywiście zestopniowanie kaset jest bardzo ważne ale ja jestem sobie w stanie kupić z gotowych 8sp na rynku i jest mi dobrze. Ludzie kupią wszystko co będzie odpowiednio rozreklamowane w tym napęd 10sp mtb a jeżeli im się przestanie podobać to miną dwa albo trzy lata zanim ktoś o tym głośno powie.

W ostatnich latach dobre rozwiązania schodzą coraz niżej i są tańsze a ja jak dzisiaj pamiętam tekst z Bb z przed kilku lat "V-brake trafiły pod strzechy" W moim odczuciu producent puszcza technologię niżej dopiero wtedy kiedy ten kanał jest całkowicie wyeksploatowany.

[...]

Tak ale czy "dobre zestopniowanie" jest warte nowych manetek, łańcucha etc? Ja jeżdzę wyłącznie na MTB na 8sp i dla mnie jest ok. Chcę mieć ultratwardo zakładam sorę, chcę mieć normalnie to zakładam 11-30/36 etc. Jeżeli dla Ciebie 10 sp jest warte zachodu to ok, ale dla mnie to jest kolejna komplikacja, która zasadniczo do mnie nie przemawia po prostu.

Data: 2009-06-11 08:40:56
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 17:27, "kml" <AflyS...@gaOzeFta.lp> wrote:

Dla mnie 10 sp w mtb jest jak skrzynia 7 biegowa w zwykłym samochodzie
czyli niepotrzebna komplikacja. Upchanie na siłę jednej zębatki to ma być
ten postęp?

Ale w ogóle nie łapiesz argumentu że Twoje opinie mają się nijak do
opinii większości! Twojego zdania większość nie podziela, bo 10s
sprzedaje się jak woda. To, że w Polsce rynek szosówek to jest nisza,
nie zanczy że tak jest gdzie indziej, w Europie Zach jest to rynek
nawet większy od MTB

Tak ale czy "dobre zestopniowanie" jest warte nowych manetek, łańcucha
etc?

Widać jednak dla większości jest warte, skoro to kupują - nie sądzisz?
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-11 18:11:54
Autor: kml
SRAM XX - 10 biegów w MTB

Użytkownik "Michał Wolff" <m-wolff@wp.pl> napisał w wiadomości news:6d2ca59d-64ff-4f87-bd80-30bdf66c05d0y7g2000yqa.googlegroups.com...
[...]

CZŁOWIEKU ROZMAWIAMY O MTB A NIE O SZOSIE! Ja piszę o moich odczuciach w stosunku do MTB a Ty mi ciągle z szosą wyjeżdzasz.

Widać jednak dla większości jest warte, skoro to kupują - nie sądzisz?

Dla większości szosowców może tak ale ja w większości MTB tego nie widzę.

Data: 2009-06-11 09:17:11
Autor: Rowerex
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 17:11, "kml" <AflyS...@gaOzeFta.lp> wrote:

a Ty mi ciągle z szosą wyjeżdzasz.

Niestety czasem nie ma wyjścia i trzeba jechać asfaltową szosą, gdy
jadę góralem staram się unikać asfaltu, no ale nie zawsze się da

;-)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-06-11 18:26:40
Autor: kml
SRAM XX - 10 biegów w MTB

Użytkownik "Rowerex" <rowerex@op.pl> napisał w wiadomości news:e5f72b0e-2508-490a-b826-56fecba57957l28g2000vba.googlegroups.com...
[...]

I wtedy bez 10sp ani rusz, kręcisz kręcisz a rower stoi w miejscu :>

Data: 2009-06-11 09:35:20
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 18:11, "kml" <AflyS...@gaOzeFta.lp> wrote:

CZŁOWIEKU ROZMAWIAMY O MTB A NIE O SZOSIE! Ja piszę o moich odczuciach w
stosunku do MTB a Ty mi ciągle z szosą wyjeżdzasz.

Jak ktos nnie rozumie co się do niego pisze - to później takie teksty
pisze...
Mam zacytować co juz parę razy pisałem, dlaczego uważam że ma spore
szanse się przyjąć?
Prosze bardzo:
[...]

Ale przeciez Ty jeździsz na 8 i 9 tak samo nie widzisz, co nie zmienia
faktu że rządzi w MTB w sposób niekwestionowany :))
Widać, że Twoje osobiste doświadczenia nie mają żadnego przełożenia na
odczucia i doświadczenia większości
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-11 19:18:45
Autor: kml
SRAM XX - 10 biegów w MTB

Użytkownik "Michał Wolff" <m-wolff@wp.pl> napisał w wiadomości news:00ea5637-70d0-408c-8de0-65b49a860439k2g2000yql.googlegroups.com...
On 11 Cze, 18:11, "kml" <AflyS...@gaOzeFta.lp> wrote:

Jak ktos nnie rozumie co się do niego pisze - to później takie teksty
pisze...

W moim odczuciu to popłynąłeś z tematem i teraz mi tutaj cichaczem próbujesz kasetę odkręcić :P

[...]

9 jest niekwestionowanym liderem? Kurcze to coś mi rzeczywiście umknęło bo do tej pory byłem przekonany, że 8 sp ma się bardzo dobrze i nadal jest bardzo popularne.

Data: 2009-06-11 17:34:11
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 19:18, "kml" <AflyS...@gaOzeFta.lp> wrote:

9 jest niekwestionowanym liderem? Kurcze to coś mi rzeczywiście umknęło bo
do tej pory byłem przekonany, że 8 sp ma się bardzo dobrze i nadal jest
bardzo popularne.

Nie żartuj - a kto tu narzekał na brak części do 8s? PeJot czy ja? :))
Wśród ludzi jeżdżących cokolwiek wiecej niz przeciętnie - 9s panuje niepodzielnie, co nie znaczy że wyjątków nie ma

Data: 2009-06-11 19:39:11
Autor: kml
SRAM XX - 10 biegów w MTB

Użytkownik "Michał Wolff" <wolff1@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:h0rf6j$7ot$1inews.gazeta.pl...
[...]

Owszem bywa ciężko z częściami ale czy to znaczy że to jest gorsz bo ciężej to kupić? Znam parę osób naprawdę _KONKRETNYCH_ w mtb i z powodzeniem używają 8/9 sp ale do 8mki mają dużo większy sentyment a 9sp mają bo jest łatwiej dostępne.

Tak czy siak cały czas rozmawiamy o mocno subiektywnych kwestiach a ilość sprzedanych napędów jest zależna od tego co zapewni dystrybutor i producent więc dalej to będzie taka akademicka dyskusja :)

Data: 2009-06-11 10:53:40
Autor: Rowerex
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 18:39, "kml" <AflyS...@gaOzeFta.lp> wrote:

ale do 8mki mają dużo większy sentyment a 9sp
(...)
Tak czy siak cały czas rozmawiamy o mocno subiektywnych kwestiach

Nowe pokolenia zaczną kiedyś przygodę z rowerem od 10 rzędów w mtb i
11-rz na szosie, a o 8-rz dowiedzą się z głębokich archiwów precla i
fascynujących, sentymentalnych opowieści swoich dziadków, dziwiąc się
przy tym i pytając "jak można było na tym jeździć?" :o)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-06-11 21:29:15
Autor: kml
SRAM XX - 10 biegów w MTB

Użytkownik "Rowerex" <rowerex@op.pl> napisał w wiadomości news:2450919c-7496-42d9-91c5-6fdb7775d7e5x3g2000yqa.googlegroups.com...
[...]

-- -

Wiesz, ja to mam straszny sentyment do 7sp bo koło było bardziej symetryczne i mocniejsze :) A tak poza tym to masz rację - ja np nie bardzo widzę chodzenie po górach we flaneli zamiast coolmaxie ;)

Data: 2009-06-13 00:24:23
Autor: amrac
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
Dla wielu lepsze zestopniowanie jest
istotne,

A jakież to lepsze zestopniowanie skoro "dodatkowa" tarcza poszła dołożenie przełożenia 36?

Data: 2009-06-13 00:25:30
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 13 Cze, 00:24, amrac <szyme...@o2.pl> wrote:

A jakież to lepsze zestopniowanie skoro "dodatkowa" tarcza poszła
dołożenie przełożenia 36?

Rusz głową - po pierwsze masz też kasetę 11-32, która z pewnością
będzie dużo popularniejszym zestawem niż 11-36. Po drugie nawet kaseta
tak bardzo szeroka jak 11-36 dzięki 10s będzie miała stopniowanie jak
11-32 z 9s
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-13 09:42:44
Autor: amrac
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
[...]

Jakoś nie jestem pewien. Zresztą, róbta co chceta, kupujcie nawet i 2x30...

Po drugie nawet kaseta
tak bardzo szeroka jak 11-36 dzięki 10s będzie miała stopniowanie jak
11-32 z 9s

No to skoro wychodzi na jedno to po co przepłacać?

Data: 2009-06-13 00:58:57
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 13 Cze, 09:42, amrac <szyme...@o2.pl> wrote:

No to skoro wychodzi na jedno to po co przepłacać?
Trochę wolno myślisz. Gdzie wychodzi na jedno? Potrzebujesz lepszego
zestopniowania - to kupujesz kasetę 11-32 10s, potrzebujesz szerszego
zakresu bądź chcesz dwóch tarcz by rzadziej używać przedniej
przerzutki  - kupujesz kasetę 11-36. W jednym i drugim przypadku
dostajesz coś więcej niż oferował stary system
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-10 13:16:31
Autor: Rycki
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Siemka,
zwróćcie uwagę, że korba ma dwa blaty.

Pzdr,
Rycki

Data: 2009-06-10 13:29:19
Autor: Wooyek
SRAM XX - 10 biegów w MTB
zwróćcie uwagę, że korba ma dwa blaty.

Brawo Sherlocku ;) Stąd nazwa XX.

Data: 2009-06-10 13:41:58
Autor: Frankie
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Wooyek pisze:

zwróćcie uwagę, że korba ma dwa blaty.

Brawo Sherlocku ;) Stąd nazwa XX.

To w ogóle taki zauważalny trend w topowych ścigantach XC :-)
Vide: http://www.ssc.pl/trek2009/Elite99SSL.html

--
pzdr,
frankie.

Data: 2009-06-10 13:27:08
Autor: Wooyek
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Nie wiem czy już było na tej grupie, jeśli tak - to przepraszam
SRAM w 2010 wprowadza nową najwyższą grupę osprzętu MTB z 10-biegową
kasetą:

Fajny gadżet, ale praktyczne zastosowanie widzę tylko dla profesjonalnych ścigantów XC. Dla amatora IMHO 10b. ma same wady. 2 zębatki z przodu - spoko.

[...]

Chcesz zamontować szosowe klamkomanetki do MTB? :> Bo np. z dostępnością kaset, czy przerzutek szosowych na 9b. nie ma raczej problemu (a to są IMO główne szosowe komponenty, które mogą się przydać do MTB).

Choć prawdopodobne jest wprowadzenie z kolei "11s" na szosie

Już jest:
http://www.velonews.com/article/77895

Data: 2009-06-10 04:43:47
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 10 Cze, 13:27, "Wooyek" <wooyek@(nospam)epf.pl> wrote:

Chcesz zamontować szosowe klamkomanetki do MTB? :> Bo np. z dostępnością
kaset, czy przerzutek szosowych na 9b. nie ma raczej problemu (a to są IMO
główne szosowe komponenty, które mogą się przydać do MTB).

Łączenie osprzętu szosowego z MTB to jest raczej domena rowerów
hybrydowych - czyli do długich dystansów i z bagażem, w Polsce jeszcze
to mało popularne (u nas w ogóle wybór osprzętu szosowego w sklepach
stacjonarnych woła o pomstę do nieba), na Zachodzie dużo bardziej.
Tutaj kasety szosowe mają za mały zakres, a kierownice szosowe wiele
osób uważa za znacznie wygodniejsze do turystyki, choćby ze względu na
wiele chwytów do wyboru.

Już jest:http://www.velonews.com/article/77895

Ja mówiłem o Shimano, nie Campagnolo (które jest kompatybilne tylko z
samym sobą i nie ma żadnych zastosowań poza szosą), bo tam to już mają
od dawna, chyba ze 2 lata
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-10 11:28:53
Autor: Jan Srzednicki
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 2009-06-10, Wooyek wrote:

Choć prawdopodobne jest wprowadzenie z kolei "11s" na szosie

Już jest:
http://www.velonews.com/article/77895

I to od dawna. Ale na razie Shimano i SRAM nie podchwyciły. ;)

Data: 2009-06-10 13:35:29
Autor: Frankie
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:

[...]

Campagnolo od tego roku ma w ofercie 11's w Recordzie i Chorusie.
Jeszcze cieńszy łańcuch itd...
Trochę bezsensowny "wyścig zbrojeń", jeżeli ktoś się nie bawi w to "zawodniczo-zawodowo".

Data: 2009-06-10 15:53:10
Autor: dobrov
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
[...]

Oby tylko 9-tki nie wyszły z użycia, bo jak nie będę mógł kupić
komponentów do 9-tki to będę wściekły okrutnie.

Data: 2009-06-10 07:03:25
Autor: Rowerex
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 10 Cze, 14:53, dobrov <dobr...@interia.pl> wrote:

Oby tylko 9-tki nie wyszły z użycia, bo jak nie będę mógł kupić
komponentów do 9-tki to będę wściekły okrutnie.

Jest rok 2019 dyskusja na pl.rec.rowery. Sram wprowadza właśnie 14-
rzędową grupę mtb XXX14, jeden z dyskutantów takoż rzecze:

"Oby tylko 13-tki nie wyszły z użycia, bo jak nie będę mógł kupić
komponentów do 13-tki to będę wściekły okrutnie"

;-)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-06-10 17:36:45
Autor: dobrov
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Rowerex pisze:

Moje marzenie na taką odległą przyszłość to superowe bezobsługowe,
zamknięte, szerokozakresowe skrzynie biegów w przystępnej cenie.
Do tego czasu zamierzam jeździć na 9-tce :)

Data: 2009-06-10 09:44:54
Autor: Quapcio
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 10 Cze, 17:36, dobrov <dobr...@interia.pl> wrote:
Rowerex pisze:

Moje marzenie na taką odległą przyszłość to superowe bezobsługowe,
zamknięte, szerokozakresowe skrzynie biegów w przystępnej cenie.

Tylna piasta NuVinci i wał Kardana zamiast łańcucha :)
(tylko nikt takich rowerów nie robi - trzeba sobie wybrać - NuVinci
lub wałek ;)

Data: 2009-06-10 10:07:48
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 10 Cze, 18:44, Quapcio <quap...@gmail.com> wrote:

Tylna piasta NuVinci

Która waży prawie 4kg
Troszkę więcej niż ten Sram :)
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-10 15:30:39
Autor: Saurus
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 10 Cze, 17:36, dobrov <dobr...@interia.pl> wrote:
Moje marzenie na taką odległą przyszłość to superowe bezobsługowe,
zamknięte, szerokozakresowe skrzynie biegów w przystępnej cenie.

Czyli Rohloff Speedhub 500/14? Rzeczywiście, to marzenie na odległą
przyszłośc, bo obecna cena nie jest ani trochę przystępna :)
Przynajmniej jako jednorazowy wydatek, bo stosunek kosztu do
długowieczności tej piasty i tak przebija wszystko inne :)

Data: 2009-06-10 15:37:02
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 00:30, Saurus <Saur...@gmail.com> wrote:

[...]

Guzik a nie przebija. Ta piasta kosztuje ponad 3000zł. Ja rocznie na
napęd wydaję 250zł (XT), jak się używa tańszych piast to jest to
zdecydowanie mniej, poniżej 100zł. Tak więc zwracać to by się Rohloff
musiał 30 lat, a tyle to ta piasta jeszcze nie ma, więc nic o jej
długowiecznośći w takim okresie powiedzieć się nie da.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-10 15:50:02
Autor: Saurus
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 00:37, Michał Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:

[...]

Ty zawsze wiesz lepiej jak widzę. Są już ludzie którzy przekroczyli
140 tysięcy km na jednej takiej piaście (http://www.rohloff.de/
index.php?id=1001&L=1). Przelicz to sobie na swoje przebiegi i koszty
i to ile lat jeździsz i ile jeszcze będziesz jeździł, zresztą w te 250
zł niespecjalnie wierzę - w ile zajeździsz całkowicie kasetę, korbę i
łańcuch które już będą kosztować więcej? Nie wiem ile piasty
wytrzymują, ale też czasem je trzeba zmienić. I nie pisz że można
nawet na Tourney jeździc bo ludzie którzy jeżdżą bardzo dużo na
najtańszych grupach to raczej mało istotna lub nieistniejąca grupa,
większość "połykaczy kilometrów" jednak coś tam inwestuje w sprzęt.

Data: 2009-06-10 16:00:09
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 00:50, Saurus <Saur...@gmail.com> wrote:

[...]

Napisałem, że wydaję z grubsza 250zł rocznie na XT (czyli jedną z
najdroższych grup) - to jest cena kasety, środkowej zębatki i
łańcucha, nic więcej zmieniać nie trzeba. Starcza to na ok. 10tys km.
I nie stwarzaj tu pozorów, że na Rohloffa nic nie wydajesz. Też ma
łańcuch, też ma zębatkę korby, łożyska też pewnie trzeba smarować/
wymieniać - więc jedyna różnica w kosztach to kaseta zamiast
pojedynczej zębatki.

Rohloff może mieć wiele zalet, ale stosunek ceny do jakości to akurat
niekoniecznie jest jedną z nich, zwróci się jak będziesz miał 70 lat i
jeździł 50km rocznie :))
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-10 16:13:06
Autor: Saurus
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Ty też kosztów smarowania, łożysk i innych części klasycznej tylnej
piasty wcale nie policzyłeś w tych 250 zł - a jestem na dodatek pewien
że w przypadku Rohloffa są to wymiany/konserwacje rzadziej
przeprowadzane (korba również - jednorzędowy napęd znacznie wolniej
się zużywa i można go zajeździć w zasadzie do całkowitej śmierci
zębatek bo łańcuch nie musi pasować do wielu).
Pozorów że na Rohloffa nic nie wydaję nie muszę stwarzać - na razie
nie wydaję, nie jest to dla mnie całkiem uzasadniony wydatek w tej
chwili :P Ale mnie się jeszcze zdąży zwrócić jakby co :-)))

Data: 2009-06-10 16:21:13
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 01:13, Saurus <Saur...@gmail.com> wrote:
Ty też kosztów smarowania, łożysk i innych części klasycznej tylnej
piasty wcale nie policzyłeś w tych 250 zł

Dobra - niech Ci będzie 10zł na smar raz na 10 lat - bo tyle mnie to
kosztowało, jeszcze nigdy nic mi się z samą piastą nie zrobiło :)

[...]

Może i rzadziej, może pociągnie nawet i 15tys - tylko to ciągle daleko
do opłacalności pod względem kosztów, tutaj klasyczny napęd wypada
lepiej.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-10 16:27:49
Autor: Saurus
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 01:21, Michał Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:
Może i rzadziej, może pociągnie nawet i 15tys - tylko to ciągle daleko
do opłacalności pod względem kosztów, tutaj klasyczny napęd wypada
lepiej.

Naprawdę? Policz jeszcze raz :)
Poza tym taka piasta niesie ze sobą bardzo dużo niematerialnych (lub
częściowo), a jednak wiele wartych walorów użytkowania w porównaniu do
klasycznego napędu. Ale to już chyba wymieniłem.

Data: 2009-06-10 17:05:38
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 01:27, Saurus <Saur...@gmail.com> wrote:

Poza tym taka piasta niesie ze sobą bardzo dużo niematerialnych (lub
częściowo), a jednak wiele wartych walorów użytkowania w porównaniu do
klasycznego napędu. Ale to już chyba wymieniłem.

Ale nie rozmawiamy o jej niematerialnych walorach użytkowania, więc
nie odwracaj kota ogonem. Ja polemizuję tylko i wyłącznie z tezą, że
ma dobry stosunek ceny do żywotności - bo każdy kto zobaczy cenę
piasty może się na to tylko uśmiechnąć z politowaniem.

Poza tym nie przyjmuj jako aksjomatu tezy o całkowitej bezawaryjności
Rohloffa, nie wstawiaj tu marketeoidalnych zapewnień o wierze w
rzekomą niezniszczalność tego urządzenia - bo awarie wszystkiego się
zdarzają jak najbardziej, niejedną piastę właściciele musieli odsyłać
do naprawy, do tego trudniej się na tym zaplata koła (nietypowe bardzo
krótkie szprychy), szprychy dużo łatwiej pękają - poczytaj sobie mniej
pozytywne recenzje użytkowników:
http://www.lonelyplanet.com/thorntree/thread.jspa?threadID=1505404&start=30&tstart=0

Tutaj facetowi pękła piasta pod Kathmandu w trakcie wyprawy:
http://www.lonelyplanet.com/thorntree/thread.jspa?threadID=1505404
Tutaj ten sam problem z Rohloffem - pęknięty kołnierz
http://homepage.mac.com/isaetterry/pagestoplevel/pageequipment.htm
Tutaj - Rohloff napsuł krwi ludziom w Boliwii:
http://www.hrpu.co.uk/karennben/notes.html

Wyszukanie tego zajęło mi parę minut - jak więc widzisz Rohloff jest
daleki od niezniszczalności co usiłujesz tu wmówić
Z tradycyjnym napędem na trasie zawsze się da coś zrobić, zawsze coś
kupić można - rozwali się piasta i jesteś udupiony totalnie
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-10 17:19:03
Autor: Saurus
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 02:05, Michał Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:
do tego trudniej się na tym zaplata koła (nietypowe bardzo
krótkie szprychy), szprychy dużo łatwiej pękają

Nie wiem gdzie widzisz tu nietypowe, ale z dostaniem szprych na
obręcze 26/28" dla 8-biegowego Nexusa o podobnie wielkich kołnierzach
nie stanowi problemu.
A im krótsze szprychy, tym wytrzymalsze jest koło. Nie wspominając już
o tym o ile łatwiejsze jest zrobienie symetrycznego koła i o ile takie
koło jest wytrzymalsze ze względu na równomierne rozłożenie naprężeń.
Może Rohloff nie jest niezniszczalny, ale jest nadal trwalszy od
wszystkiego innego :-) I nadal ma dobry stosunek ceny do żywotności.
Nawet tym bardziej dla kogoś kto robi mniej km - bo przekłada się to
na mniej kilometrów, ale więcej lat użytkowania. Rohloffów sprzedało
się w tej chwili ponad 100 tysięcy, pomimo ich ceny. Biorąc pod uwagę
to, że w przypadku takiej piasty praktycznie każdy przypadek awarii
będzie natychmiast upubliczniony, to wcale nie tak wiele tego. I nie
można w ogóle zignorować reszty jego przewag nad klasycznym napęden w
takich rozważaniach, tak jak tu proponujesz, bo to są rzeczy z których
każdy zainteresowany dobrze zdaje sobie sprawę. I dla mnie są warte
dużo pieniędzy (ale w tej chwili jeszcze nie aż tak dużo ;) ).

Data: 2009-06-10 15:57:49
Autor: Saurus
SRAM XX - 10 biegów w MTB
No i nie zapominajmy poza trwałością także o tym, że przy takim
napędzie nie trzeba robić w zasadzie nic poza okresową zmianą oleju..
Pomyśl o regulacjach, czyszczeniu, konserwacji i wymianach klasycznego
napędu - taka piasta jest niewiarygodnie przyjaźniejsza w użytkowaniu..
Ale ja wiem że ty lubisz suche fakty i teoretyzowanie a nie odczucia i
inne rzeczy które się liczą.

Data: 2009-06-10 16:44:39
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 00:57, Saurus <Saur...@gmail.com> wrote:

Pomyśl o regulacjach, czyszczeniu, konserwacji i wymianach klasycznego
napędu

Ja nie muszę o tym myśleć - bo w ogóle nie konserwuję, ani nie
czyszczę, to dla mnie strata czasu, jak kiedyś czyściłem to żadnej
większej żywotności nie widziałem, więc przestałem na to marnować
czas. Wymiana - to jest góra 30min raz na rok, bo tyle zajmuje zdjęcie
i założenie nowej zębatki korby, kasety i łańcucha.

- taka piasta jest niewiarygodnie przyjaźniejsza w użytkowaniu.

To już tylko zależy od konkretnego użytkownika, ja na precyzję
zwykłego napędu nie narzekam. Dla mnie akurat klocek w tylnym kole
ważący prawie 2kg odpada, wagowo Rohloff przegrywa wyraźnie z dobrej
klasy napędem, do tego ma całą masę skoncentrowaną w jednym miejscu.
Może i bym przynajmniej tego spróbował - ale cena to dla mnie zupełna
dyskwalifikacja - za to można kupić przyzwoity rower wyprawowy,
niewiele więcej kosztuje wysokiej klasy rower szosowy czy MTB. Tak
więc gdybym miał do wydania tyle kasy co kosztuje piasta (obecnie w
starbike.com najtańsza wersja to 810E, a droższe ponad 1000E) - czyli
od 3680zł do ponad 4500zł) - to zdecydowanie wolałbym sobie kupić
kolejny rower, np. typowego MTB, którego nie mam. A jak masz dwa
rowery - to zużywasz napęd dwa razy wolniej :))

Ale ja wiem że ty lubisz suche fakty i teoretyzowanie a nie odczucia i
inne rzeczy które się liczą.

Ja się nie wypowiadam o użytkowaniu piasty - tylko nie zgadzam się z
opinią, że stosunek ceny do żywotności ma niesamowity bo to jest po
prostu nieprawda. Piasta kosztuje tak masakryczne pieniądze, że jeśli
porównujemy roczne wydatki na zuzycie - nie zwróci się nawet w 20 lat..
Dobry stosunek ceny i jakości do żywotności - to mają takie grupy jak
Acera czy Alivio - wytrzymują tyle samo co XT (wiem bo na tym lata
jeździłem) a kosztują zupełne grosze
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-10 17:00:25
Autor: Saurus
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 01:44, Michał Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:

[...]

1,7 kg. Ok. 500g więcej - tak strasznie? Znów - coś za coś.
Nie ma ani jednego dublującego się, niepotrzebnego przełożenia i każde
z nich ma idealnie równy skok. Plus inne rzeczy o których już pisałem.

[...]

A ja bym akurat wolał mieć jeden rower z Rohloffem, przynajmniej
gdybym jeszcze nie chciał mieć rowerów poziomych.

[...]

Sam wiesz że to nie do końca prawda, bo inaczej nie zmieniałbyś do
dziś na XT - wiesz że jakość użytkowania też ma znaczenie.
A z tymi wydatkami i 20 latami to już trochę manipulacja, może jej
przewaga stosunku kosztów do żywotności nie jest ogromna, ale jest.
Przy małej różnicy taki wydatek szybko się nie zwróci, ale bądźmy
szczerzy, czy kiedy pomyślisz o tym w kategorii wydatku 3000 zł na
piastę która nie tyle zwróci się za nawet i za te dwie dekady, co
posłuży te 20 lat czy więcej - to nie jest to straszne.

Data: 2009-06-10 17:13:14
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 02:00, Saurus <Saur...@gmail.com> wrote:

1,7 kg. Ok. 500g więcej - tak strasznie?

Dla mnie tak. Na XT przesiadłem się głównie ze względu na wagę, bo
Alivio wcale się wiele jakością pracy od niego nie różni.

A ja bym akurat wolał mieć jeden rower z Rohloffem, przynajmniej
gdybym jeszcze nie chciał mieć rowerów poziomych.

No to jesteś w zdecydowanej mniejszości - bo w Polsce ludzi
posiadających więcej niż jeden rower wysokiej klasy jest wielu, a
Rohloffów tyle co kot napłakał - ja słyszałem tylko dwóch Polaków -
użytkowników opowiadających o tym wynalazku. Jeśli głupia piasta
kosztuje tyle co cały rower dobrej klasy - to dla mnie pełna
dyskwalifikacja
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-13 15:11:21
Autor: amrac
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Tak czytam i czytam i dochodzę do wniosku, że dyskusja o wyższości Świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocnymi względnie próba przekonania "linkownika" (linkowca? linkera? :) do przerzucenia się na Uloka.

SRAM XX - 10 biegów w MTB