SRAM XX - 10 biegów w MTB

Data: 2009-06-10 12:33:51
Autor: PeJot
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
Nie wiem czy już było na tej grupie, jeśli tak - to przepraszam
SRAM w 2010 wprowadza nową najwyższą grupę osprzętu MTB z 10-biegową
kasetą:
http://sram.com/en/XX/products/

To prawdopodobnie zmusi również Shimano do zmian i wprowadzenia
"dziesiątki" do MTB, na co osobiście bardzo czekam, znowu  osprzęt MTB
stanie się częściowo kompatybilny z szosowym,

A po co taka *częściowa* kompatybilność ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-10 04:16:11
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 10 Cze, 12:33, PeJot <Pe...@02.pl> wrote:

A po co taka *częściowa* kompatybilność ?

Żeby móc używać kaset MTB w rowerach z barankiem, czy w druga stronę -
kaset szosowych w MTB (co staje się coraz popularniejsze). Np. manetki
szosowe 10s są znacznie lepsze i o wiele bardziej ergonomiczne niż 9s
i z dużą chęcią bym się przesiadł. Ale kasety o zakresie szosowym nie
nadają się do turystyki z dużym bagażem, stąd jestem (a raczej dotąd
byłem) skazany na 9s - do którego coraz trudniej o części zapasowe.
Np. korbę mam szosową i nieźle w tym roku musiałem się naszukać
zębatki 42T na 9s, bo wbrew temu co by się mogło wydawać na tych z 10s
łańcuch 9s trochę jednak skacze.

Ale oczywiście taka pełna kompatybilność wcale producentom na rękę nie
jest i dlatego podejrzewam, że 11s szybko wejdzie na szosę (w
Campagnolo już jest). Z kolei jak 10s wejdzie do MTB - to najpierw do
najdroższych grup, więc też z początku przesiadka będzie za kosztowna.

A ta kaseta MTB SRAM-a 10s - niesamowita, bo ze stali (tylko ostatnia
zębatka alu) i mimo to parametry wagowe ma lepsze od wielu kaset
szosowych. Ale tak precyzyjna obróbka stali jest bardzo kosztowna i
kaseta ma kosztować pod 1000zł
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-10 11:20:18
Autor: rzymo
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 10 Cze, 13:16, Michał Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:
Np. korbę mam szosową i nieźle w tym roku musiałem się naszukać
zębatki 42T na 9s, bo wbrew temu co by się mogło wydawać na tych z 10s
łańcuch 9s trochę jednak skacze.

Mam korbę 10s (Shimano 105), z tyłu kaseta 8s (mix Sram 850/950),
łańcuch 8s (IG90) - nie mam problemów ze skaczącym łańcuchem, przy
przerzucaniu nic nie zgrzyta. Od razu dodam, że kombinacji z łańcuchem
9s jeszcze nie próbowałem ;)

Data: 2009-06-10 14:03:52
Autor: PeJot
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
On 10 Cze, 12:33, PeJot <Pe...@02.pl> wrote:

A po co taka *częściowa* kompatybilność ?

Żeby móc używać kaset MTB w rowerach z barankiem, czy w druga stronę -
kaset szosowych w MTB (co staje się coraz popularniejsze).

Nic nowego. Przecież 9 jest obecna w MTB i na szosie od dobrych kilku lat i kompatybilność była.

[...]

I oby pozostała w najwyższych grupach. Sprawa robi się ciekawa ze względów marketingowo-konstrukcyjnych. Wprowadzenie 9 rzędów pociągnęło wprowadzenie 8 rzędów w niższych grupach, które stanowią główne źródło zysków dla Shimano. O ile przejście w Alivio z 7 na 8 rzędów nie było zbytnio skomplikowane od strony konstrukcyjnej, to już 9 rzędów w masówce stanowi wyzwanie ( czytaj kosztuje ).

[...]

Precyzyjna obróbka stali jest tania, ale w produkcji masowej :)

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-10 12:33:23
Autor: Jan Srzednicki
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 2009-06-10, PeJot wrote:
Michał Wolff pisze:

[...]

Wedle opisu producenta, jedna taka kaseta siedzi na tokarce przez 9
godzin - to nigdy nie będzie tanie. ;)

Data: 2009-06-10 14:38:05
Autor: PeJot
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Jan Srzednicki pisze:
On 2009-06-10, PeJot wrote:
Michał Wolff pisze:
[...]

Produkcja niczym zbrojeniowa :>

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-10 14:51:52
Autor: artek
SRAM XX - 10 biegów w MTB
PeJot wrote:

[...]

a gdzie tam .. na dobra sprawę alivio i deore różnią się wyłącznie rzędem napędu, jedno i drugie to hg-5x, a korby czy kasety to prawie jedna sztanca. a materiał w zasadzie ten sam.
zupełnie nie widze sensu (naturalnie poza marketoidalnym wciskaniem kitu) w utrzymywaniu grupy alivio bo tu różnica z acerą jest jeszcze mniejsza. przecież nawet ośmiorzędowe kasety hg-30 i hg-40 a hg-50 różnią się tylko naklejką. i ceną ;)
a już acera i altus nawet w shimanowskim katalogu to jedno i to samo.

--
artek

Data: 2009-06-11 10:13:02
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Dnia 10.06.2009 13:16 użytkownik Michał Wolff napisał :
On 10 Cze, 12:33, PeJot <Pe...@02.pl> wrote:

A po co taka *częściowa* kompatybilność ?

Żeby móc używać kaset MTB w rowerach z barankiem, czy w druga stronę -
kaset szosowych w MTB (co staje się coraz popularniejsze).

To było popularniejsze, obecnie już nie jest. Dużo popularniejszym, bo lepszym rozwiązaniem jest kaseta MTB i 2 blaty.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

SRAM XX - 10 biegów w MTB