Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   SRAM XX - 10 biegów w MTB

SRAM XX - 10 biegów w MTB

Data: 2009-06-10 15:53:10
Autor: dobrov
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Michał Wolff pisze:
Nie wiem czy już było na tej grupie, jeśli tak - to przepraszam
SRAM w 2010 wprowadza nową najwyższą grupę osprzętu MTB z 10-biegową
kasetą:
http://sram.com/en/XX/products/

To prawdopodobnie zmusi również Shimano do zmian i wprowadzenia
"dziesiątki" do MTB, na co osobiście bardzo czekam, znowu  osprzęt MTB
stanie się częściowo kompatybilny z szosowym, co wprowadzenie "10s"
tylko w szosie zaburzyło. Choć prawdopodobne jest wprowadzenie z kolei
"11s" na szosie i zacznie się od nowa, bo za duża kompatybilność na
rękę producentom nie bardzo ;)
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Oby tylko 9-tki nie wyszły z użycia, bo jak nie będę mógł kupić
komponentów do 9-tki to będę wściekły okrutnie.

Data: 2009-06-10 07:03:25
Autor: Rowerex
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 10 Cze, 14:53, dobrov <dobr...@interia.pl> wrote:

Oby tylko 9-tki nie wyszły z użycia, bo jak nie będę mógł kupić
komponentów do 9-tki to będę wściekły okrutnie.

Jest rok 2019 dyskusja na pl.rec.rowery. Sram wprowadza właśnie 14-
rzędową grupę mtb XXX14, jeden z dyskutantów takoż rzecze:

"Oby tylko 13-tki nie wyszły z użycia, bo jak nie będę mógł kupić
komponentów do 13-tki to będę wściekły okrutnie"

;-)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-06-10 17:36:45
Autor: dobrov
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Rowerex pisze:

Moje marzenie na taką odległą przyszłość to superowe bezobsługowe,
zamknięte, szerokozakresowe skrzynie biegów w przystępnej cenie.
Do tego czasu zamierzam jeździć na 9-tce :)

Data: 2009-06-10 09:44:54
Autor: Quapcio
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 10 Cze, 17:36, dobrov <dobr...@interia.pl> wrote:
Rowerex pisze:

Moje marzenie na taką odległą przyszłość to superowe bezobsługowe,
zamknięte, szerokozakresowe skrzynie biegów w przystępnej cenie.


Tylna piasta NuVinci i wał Kardana zamiast łańcucha :)
(tylko nikt takich rowerów nie robi - trzeba sobie wybrać - NuVinci
lub wałek ;)

Data: 2009-06-10 10:07:48
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 10 Cze, 18:44, Quapcio <quap...@gmail.com> wrote:

Tylna piasta NuVinci

Która waży prawie 4kg
Troszkę więcej niż ten Sram :)
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-10 15:30:39
Autor: Saurus
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 10 Cze, 17:36, dobrov <dobr...@interia.pl> wrote:
Moje marzenie na taką odległą przyszłość to superowe bezobsługowe,
zamknięte, szerokozakresowe skrzynie biegów w przystępnej cenie.

Czyli Rohloff Speedhub 500/14? Rzeczywiście, to marzenie na odległą
przyszłośc, bo obecna cena nie jest ani trochę przystępna :)
Przynajmniej jako jednorazowy wydatek, bo stosunek kosztu do
długowieczności tej piasty i tak przebija wszystko inne :)

Data: 2009-06-10 15:37:02
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 00:30, Saurus <Saur...@gmail.com> wrote:

Czyli Rohloff Speedhub 500/14? Rzeczywiście, to marzenie na odległą
przyszłośc, bo obecna cena nie jest ani trochę przystępna :)
Przynajmniej jako jednorazowy wydatek, bo stosunek kosztu do
długowieczności tej piasty i tak przebija wszystko inne :)

Guzik a nie przebija. Ta piasta kosztuje ponad 3000zł. Ja rocznie na
napęd wydaję 250zł (XT), jak się używa tańszych piast to jest to
zdecydowanie mniej, poniżej 100zł. Tak więc zwracać to by się Rohloff
musiał 30 lat, a tyle to ta piasta jeszcze nie ma, więc nic o jej
długowiecznośći w takim okresie powiedzieć się nie da.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-10 15:50:02
Autor: Saurus
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 00:37, Michał Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:

Guzik a nie przebija. Ta piasta kosztuje ponad 3000zł. Ja rocznie na
napęd wydaję 250zł (XT), jak się używa tańszych piast to jest to
zdecydowanie mniej, poniżej 100zł. Tak więc zwracać to by się Rohloff
musiał 30 lat, a tyle to ta piasta jeszcze nie ma, więc nic o jej
długowiecznośći w takim okresie powiedzieć się nie da.

Ty zawsze wiesz lepiej jak widzę. Są już ludzie którzy przekroczyli
140 tysięcy km na jednej takiej piaście (http://www.rohloff.de/
index.php?id=1001&L=1). Przelicz to sobie na swoje przebiegi i koszty
i to ile lat jeździsz i ile jeszcze będziesz jeździł, zresztą w te 250
zł niespecjalnie wierzę - w ile zajeździsz całkowicie kasetę, korbę i
łańcuch które już będą kosztować więcej? Nie wiem ile piasty
wytrzymują, ale też czasem je trzeba zmienić. I nie pisz że można
nawet na Tourney jeździc bo ludzie którzy jeżdżą bardzo dużo na
najtańszych grupach to raczej mało istotna lub nieistniejąca grupa,
większość "połykaczy kilometrów" jednak coś tam inwestuje w sprzęt.

Data: 2009-06-10 16:00:09
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 00:50, Saurus <Saur...@gmail.com> wrote:

Ty zawsze wiesz lepiej jak widzę. Są już ludzie którzy przekroczyli
140 tysięcy km na jednej takiej piaście (http://www.rohloff.de/
index.php?id=1001&L=1). Przelicz to sobie na swoje przebiegi i koszty
i to ile lat jeździsz i ile jeszcze będziesz jeździł, zresztą w te 250
zł niespecjalnie wierzę - w ile zajeździsz całkowicie kasetę, korbę i
łańcuch które już będą kosztować więcej? Nie wiem ile piasty
wytrzymują, ale też czasem je trzeba zmienić. I nie pisz że można
nawet na Tourney jeździc bo ludzie którzy jeżdżą bardzo dużo na
najtańszych grupach to raczej mało istotna lub nieistniejąca grupa,
większość "połykaczy kilometrów" jednak coś tam inwestuje w sprzęt.


Napisałem, że wydaję z grubsza 250zł rocznie na XT (czyli jedną z
najdroższych grup) - to jest cena kasety, środkowej zębatki i
łańcucha, nic więcej zmieniać nie trzeba. Starcza to na ok. 10tys km.
I nie stwarzaj tu pozorów, że na Rohloffa nic nie wydajesz. Też ma
łańcuch, też ma zębatkę korby, łożyska też pewnie trzeba smarować/
wymieniać - więc jedyna różnica w kosztach to kaseta zamiast
pojedynczej zębatki.

Rohloff może mieć wiele zalet, ale stosunek ceny do jakości to akurat
niekoniecznie jest jedną z nich, zwróci się jak będziesz miał 70 lat i
jeździł 50km rocznie :))
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-10 16:13:06
Autor: Saurus
SRAM XX - 10 biegów w MTB
Ty też kosztów smarowania, łożysk i innych części klasycznej tylnej
piasty wcale nie policzyłeś w tych 250 zł - a jestem na dodatek pewien
że w przypadku Rohloffa są to wymiany/konserwacje rzadziej
przeprowadzane (korba również - jednorzędowy napęd znacznie wolniej
się zużywa i można go zajeździć w zasadzie do całkowitej śmierci
zębatek bo łańcuch nie musi pasować do wielu).
Pozorów że na Rohloffa nic nie wydaję nie muszę stwarzać - na razie
nie wydaję, nie jest to dla mnie całkiem uzasadniony wydatek w tej
chwili :P Ale mnie się jeszcze zdąży zwrócić jakby co :-)))

Data: 2009-06-10 16:21:13
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 01:13, Saurus <Saur...@gmail.com> wrote:
Ty też kosztów smarowania, łożysk i innych części klasycznej tylnej
piasty wcale nie policzyłeś w tych 250 zł

Dobra - niech Ci będzie 10zł na smar raz na 10 lat - bo tyle mnie to
kosztowało, jeszcze nigdy nic mi się z samą piastą nie zrobiło :)

- a jestem na dodatek pewien
że w przypadku Rohloffa są to wymiany/konserwacje rzadziej
przeprowadzane (korba również - jednorzędowy napęd znacznie wolniej
się zużywa i można go zajeździć w zasadzie do całkowitej śmierci
zębatek bo łańcuch nie musi pasować do wielu).

Może i rzadziej, może pociągnie nawet i 15tys - tylko to ciągle daleko
do opłacalności pod względem kosztów, tutaj klasyczny napęd wypada
lepiej.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-10 16:27:49
Autor: Saurus
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 01:21, Michał Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:
Może i rzadziej, może pociągnie nawet i 15tys - tylko to ciągle daleko
do opłacalności pod względem kosztów, tutaj klasyczny napęd wypada
lepiej.

Naprawdę? Policz jeszcze raz :)
Poza tym taka piasta niesie ze sobą bardzo dużo niematerialnych (lub
częściowo), a jednak wiele wartych walorów użytkowania w porównaniu do
klasycznego napędu. Ale to już chyba wymieniłem.

Data: 2009-06-10 17:05:38
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 01:27, Saurus <Saur...@gmail.com> wrote:

Poza tym taka piasta niesie ze sobą bardzo dużo niematerialnych (lub
częściowo), a jednak wiele wartych walorów użytkowania w porównaniu do
klasycznego napędu. Ale to już chyba wymieniłem.

Ale nie rozmawiamy o jej niematerialnych walorach użytkowania, więc
nie odwracaj kota ogonem. Ja polemizuję tylko i wyłącznie z tezą, że
ma dobry stosunek ceny do żywotności - bo każdy kto zobaczy cenę
piasty może się na to tylko uśmiechnąć z politowaniem.

Poza tym nie przyjmuj jako aksjomatu tezy o całkowitej bezawaryjności
Rohloffa, nie wstawiaj tu marketeoidalnych zapewnień o wierze w
rzekomą niezniszczalność tego urządzenia - bo awarie wszystkiego się
zdarzają jak najbardziej, niejedną piastę właściciele musieli odsyłać
do naprawy, do tego trudniej się na tym zaplata koła (nietypowe bardzo
krótkie szprychy), szprychy dużo łatwiej pękają - poczytaj sobie mniej
pozytywne recenzje użytkowników:
http://www.lonelyplanet.com/thorntree/thread.jspa?threadID=1505404&start=30&tstart=0

Tutaj facetowi pękła piasta pod Kathmandu w trakcie wyprawy:
http://www.lonelyplanet.com/thorntree/thread.jspa?threadID=1505404
Tutaj ten sam problem z Rohloffem - pęknięty kołnierz
http://homepage.mac.com/isaetterry/pagestoplevel/pageequipment.htm
Tutaj - Rohloff napsuł krwi ludziom w Boliwii:
http://www.hrpu.co.uk/karennben/notes.html

Wyszukanie tego zajęło mi parę minut - jak więc widzisz Rohloff jest
daleki od niezniszczalności co usiłujesz tu wmówić
Z tradycyjnym napędem na trasie zawsze się da coś zrobić, zawsze coś
kupić można - rozwali się piasta i jesteś udupiony totalnie
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-10 17:19:03
Autor: Saurus
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 02:05, Michał Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:
do tego trudniej się na tym zaplata koła (nietypowe bardzo
krótkie szprychy), szprychy dużo łatwiej pękają

Nie wiem gdzie widzisz tu nietypowe, ale z dostaniem szprych na
obręcze 26/28" dla 8-biegowego Nexusa o podobnie wielkich kołnierzach
nie stanowi problemu.
A im krótsze szprychy, tym wytrzymalsze jest koło. Nie wspominając już
o tym o ile łatwiejsze jest zrobienie symetrycznego koła i o ile takie
koło jest wytrzymalsze ze względu na równomierne rozłożenie naprężeń.
Może Rohloff nie jest niezniszczalny, ale jest nadal trwalszy od
wszystkiego innego :-) I nadal ma dobry stosunek ceny do żywotności.
Nawet tym bardziej dla kogoś kto robi mniej km - bo przekłada się to
na mniej kilometrów, ale więcej lat użytkowania. Rohloffów sprzedało
się w tej chwili ponad 100 tysięcy, pomimo ich ceny. Biorąc pod uwagę
to, że w przypadku takiej piasty praktycznie każdy przypadek awarii
będzie natychmiast upubliczniony, to wcale nie tak wiele tego. I nie
można w ogóle zignorować reszty jego przewag nad klasycznym napęden w
takich rozważaniach, tak jak tu proponujesz, bo to są rzeczy z których
każdy zainteresowany dobrze zdaje sobie sprawę. I dla mnie są warte
dużo pieniędzy (ale w tej chwili jeszcze nie aż tak dużo ;) ).

Data: 2009-06-10 15:57:49
Autor: Saurus
SRAM XX - 10 biegów w MTB
No i nie zapominajmy poza trwałością także o tym, że przy takim
napędzie nie trzeba robić w zasadzie nic poza okresową zmianą oleju..
Pomyśl o regulacjach, czyszczeniu, konserwacji i wymianach klasycznego
napędu - taka piasta jest niewiarygodnie przyjaźniejsza w użytkowaniu..
Ale ja wiem że ty lubisz suche fakty i teoretyzowanie a nie odczucia i
inne rzeczy które się liczą.

Data: 2009-06-10 16:44:39
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 00:57, Saurus <Saur...@gmail.com> wrote:

Pomyśl o regulacjach, czyszczeniu, konserwacji i wymianach klasycznego
napędu

Ja nie muszę o tym myśleć - bo w ogóle nie konserwuję, ani nie
czyszczę, to dla mnie strata czasu, jak kiedyś czyściłem to żadnej
większej żywotności nie widziałem, więc przestałem na to marnować
czas. Wymiana - to jest góra 30min raz na rok, bo tyle zajmuje zdjęcie
i założenie nowej zębatki korby, kasety i łańcucha.

- taka piasta jest niewiarygodnie przyjaźniejsza w użytkowaniu.

To już tylko zależy od konkretnego użytkownika, ja na precyzję
zwykłego napędu nie narzekam. Dla mnie akurat klocek w tylnym kole
ważący prawie 2kg odpada, wagowo Rohloff przegrywa wyraźnie z dobrej
klasy napędem, do tego ma całą masę skoncentrowaną w jednym miejscu.
Może i bym przynajmniej tego spróbował - ale cena to dla mnie zupełna
dyskwalifikacja - za to można kupić przyzwoity rower wyprawowy,
niewiele więcej kosztuje wysokiej klasy rower szosowy czy MTB. Tak
więc gdybym miał do wydania tyle kasy co kosztuje piasta (obecnie w
starbike.com najtańsza wersja to 810E, a droższe ponad 1000E) - czyli
od 3680zł do ponad 4500zł) - to zdecydowanie wolałbym sobie kupić
kolejny rower, np. typowego MTB, którego nie mam. A jak masz dwa
rowery - to zużywasz napęd dwa razy wolniej :))


Ale ja wiem że ty lubisz suche fakty i teoretyzowanie a nie odczucia i
inne rzeczy które się liczą.

Ja się nie wypowiadam o użytkowaniu piasty - tylko nie zgadzam się z
opinią, że stosunek ceny do żywotności ma niesamowity bo to jest po
prostu nieprawda. Piasta kosztuje tak masakryczne pieniądze, że jeśli
porównujemy roczne wydatki na zuzycie - nie zwróci się nawet w 20 lat..
Dobry stosunek ceny i jakości do żywotności - to mają takie grupy jak
Acera czy Alivio - wytrzymują tyle samo co XT (wiem bo na tym lata
jeździłem) a kosztują zupełne grosze
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2009-06-10 17:00:25
Autor: Saurus
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 01:44, Michał Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:

To już tylko zależy od konkretnego użytkownika, ja na precyzję
zwykłego napędu nie narzekam. Dla mnie akurat klocek w tylnym kole
ważący prawie 2kg odpada, wagowo Rohloff przegrywa wyraźnie z dobrej
klasy napędem, do tego ma całą masę skoncentrowaną w jednym miejscu.

1,7 kg. Ok. 500g więcej - tak strasznie? Znów - coś za coś.
Nie ma ani jednego dublującego się, niepotrzebnego przełożenia i każde
z nich ma idealnie równy skok. Plus inne rzeczy o których już pisałem.

Może i bym przynajmniej tego spróbował - ale cena to dla mnie zupełna
dyskwalifikacja - za to można kupić przyzwoity rower wyprawowy,
niewiele więcej kosztuje wysokiej klasy rower szosowy czy MTB. Tak
więc gdybym miał do wydania tyle kasy co kosztuje piasta (obecnie w
starbike.com najtańsza wersja to 810E, a droższe ponad 1000E) - czyli
od 3680zł do ponad 4500zł) - to zdecydowanie wolałbym sobie kupić
kolejny rower, np. typowego MTB, którego nie mam. A jak masz dwa
rowery - to zużywasz napęd dwa razy wolniej :))

A ja bym akurat wolał mieć jeden rower z Rohloffem, przynajmniej
gdybym jeszcze nie chciał mieć rowerów poziomych.

Ja się nie wypowiadam o użytkowaniu piasty - tylko nie zgadzam się z
opinią, że stosunek ceny do żywotności ma niesamowity bo to jest po
prostu nieprawda. Piasta kosztuje tak masakryczne pieniądze, że jeśli
porównujemy roczne wydatki na zuzycie - nie zwróci się nawet w 20 lat.
Dobry stosunek ceny i jakości do żywotności - to mają takie grupy jak
Acera czy Alivio - wytrzymują tyle samo co XT (wiem bo na tym lata
jeździłem) a kosztują zupełne grosze.

Sam wiesz że to nie do końca prawda, bo inaczej nie zmieniałbyś do
dziś na XT - wiesz że jakość użytkowania też ma znaczenie.
A z tymi wydatkami i 20 latami to już trochę manipulacja, może jej
przewaga stosunku kosztów do żywotności nie jest ogromna, ale jest.
Przy małej różnicy taki wydatek szybko się nie zwróci, ale bądźmy
szczerzy, czy kiedy pomyślisz o tym w kategorii wydatku 3000 zł na
piastę która nie tyle zwróci się za nawet i za te dwie dekady, co
posłuży te 20 lat czy więcej - to nie jest to straszne.

Data: 2009-06-10 17:13:14
Autor: Michał Wolff
SRAM XX - 10 biegów w MTB
On 11 Cze, 02:00, Saurus <Saur...@gmail.com> wrote:

1,7 kg. Ok. 500g więcej - tak strasznie?

Dla mnie tak. Na XT przesiadłem się głównie ze względu na wagę, bo
Alivio wcale się wiele jakością pracy od niego nie różni.

A ja bym akurat wolał mieć jeden rower z Rohloffem, przynajmniej
gdybym jeszcze nie chciał mieć rowerów poziomych.

No to jesteś w zdecydowanej mniejszości - bo w Polsce ludzi
posiadających więcej niż jeden rower wysokiej klasy jest wielu, a
Rohloffów tyle co kot napłakał - ja słyszałem tylko dwóch Polaków -
użytkowników opowiadających o tym wynalazku. Jeśli głupia piasta
kosztuje tyle co cały rower dobrej klasy - to dla mnie pełna
dyskwalifikacja
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

SRAM XX - 10 biegów w MTB

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona