SSD - wpływ zajętego miejsca

Data: 2020-07-10 15:25:14
Autor: pueblo
SSD - wpływ zajętego miejsca
Witaj pueblo, 10 lip 2020 w
news:5f087fc3$0$547$65785112news.neostrada.pl napisałeś/aś:
Wiem, że z technicznych powodów nie powinno się zapełniać SSD w
całości. Zresztą system na pełnym hdd też będzie miał problemy.
Ale co do ssd - czy to jest reguła dotycząca każdego takiego
sprzętu? Najtańszego i tego klasowego?
Podobno należy zostawić 20% wolnego. Mniej bym się przejmował gdyby prędkości R/W spadły 2 albo 3 krotnie od maks. po zapełnieniu ponad
to niż tego, że spadnie jakoś odczuwalnie czas dostępu.

I jeszcze jedno mnie zastanawia. Jeśli jest ssd np. 200GB i ktoś ma stały  zestaw 100GB zapisanych danych, które nie są modyfikowane, to pracuje,"zużywa się" tylko pozostałe 100GB? Nie ma żadnej rotacji niezależnej od usera gdzieś w tle tak, żeby cały obszar pamięci był w miarę równomiernie ekspolatowany?

Data: 2020-07-10 16:38:20
Autor: PiteR
SSD - wpływ zajętego miejsca
in <news:5f08885a$0$519$65785112news.neostrada.pl>
user pueblo pisze tak:

[...]

Nie powinno być rotacji bo po co zuzywać miejsce wolne plus jeszcze miejsce zajetę. To nie opony.

--
Piter

człowiek chciał być królem planety
więc matka natura dała mu koronę

Data: 2020-07-10 18:56:21
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
SSD - wpływ zajętego miejsca
Wcale nie przypadkiem, dnia 10 Jul 2020 15:25:14 GMT  doszła do mnie wiadomość  <5f08885a$0$519$65785112@news.neostrada.pl>  od pueblo <nomail@nomail.pl>  :
[...]

Zainteresuj się pojęciami static/dynamic/global wear leveling.

Data: 2020-07-10 21:32:34
Autor: ąćęłńóśźż
SSD - wpływ zajętego miejsca
Miałem kiedyś SSD Intela 160 GB zapchany dwiema partycjami dosłownie pod korek, Win XP i dane, różnicy w sprawności (spadku) nie widziałem, ale w kompie szyna była chyba tylko SATA-I, a SSD był SATA-II lub III (nie pamiętam).
Nie miałem żadnego over-provisioning, TRIM-owanie ręczne programikiem narzędziowym Intela co jakiś czas (powiedzmy raz na tydzień).

W nowych EVO programowi Samsung Magician pozwoliłem założyć rekomendowane 10%, dla żywotności.

Lubię coś pooglądać ze streamingu, a odtwarzacz (pochodna VLC) potrafił zakładać kilkugigowego cache'a na dysku, rocznie to byłyby terabajty danych, przerzuciłem więc cache'a odwarzacza z dysku lokalnego do RAM (szczęśliwie była taka opcja w ustawieniach menu odtwarzacza).

Data: 2020-07-11 03:09:06
Autor: Marcin Debowski
SSD - wpływ zajętego miejsca
On 2020-07-10, ąćęłńóśźż <a@e.pl> wrote:
[...]

No dobrze, a jak to wygląda wszystko biorąc pod uwagę typowe użytkowanie? Wiadomo, bywają użytkownicy ekstremalni (akurat to z vlc, nie wydaje mi się ekstremum) ale to nie są typowe przypadki. A przy tych bardziej typowych większość będzie miała w d... jakieś 10-20% i inne owerprowiżyningi. I tu dochodzimy do pytania, czy pogorszenie paramtrów zapisu/odczytu będzie w sposób istotny odczuwalne do czasu, gdy przeciętny uzytkownik poczuje potrzebę powiększenia przestrzeni dyskowej.

--
Marcin

SSD - wpływ zajętego miejsca