SWIFT a SEPA ?

Data: 2014-06-15 13:06:37
Autor: Waldek
SWIFT a SEPA ?
Witam

Mam zrobic przelew do zagranicznego banku w Euro tytulem zaliczki
- z opcj± kosztów OUR (czyli ja pokrywam koszty)

I tu pytanie - czy jesli kraj/bank beneficjenta jest w UE i ma r-k w euro
to mogę pu¶cić przelew SEPA z wlasnego konta w Euro i będzie bezkosztowo ?

Rozumiem ze je¶li jest prowadzony w innej walucie (zapytam) to wówczas odbiorca poniósłby koszt zwi±zany z przewalutowaniem ?

Różnica w prowizji miedzy SEPA a SWIFT wychodzi mi  ~5 euro
- niby nie wiele, ale byc moze nie ma potrzeby podkarmiać banku ;)

Pozdrawiam

Data: 2014-06-15 23:01:51
Autor: RobertS
SWIFT a SEPA ?

[...]

SEPA kosztuje 5 zł, przelewy w euro zawsze w ten sposób puszczam

RobertS

Data: 2014-06-15 23:19:28
Autor: Kamil Jońca
SWIFT a SEPA ?
RobertS <bob75@xpostx.pl> writes:

[...]

Czy sepa nie wymaga przypadkiem SHA zamiast OUR?
KJ

--
http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/

Data: 2014-06-15 23:50:59
Autor: RobertS
SWIFT a SEPA ?

[...]

mnóstwo przelewów wysłałem w SEPA i zawsze koszt 5 zł (płacę ja), ale oczywi¶cie wcze¶niej sprawdzam czy konto do przelewu (beneficjenta) jest w euro, przy innych walutach to nie działa

ostatnio przelewałem euro do Danii, ale w euro bo rachunek mieli w niemieckim banku

RobertS

Data: 2014-06-15 23:28:43
Autor: Waldek
SWIFT a SEPA ?
W dniu 2014-06-15 23:01, RobertS pisze:

[...]

Tak.... jest tylko jedno ale ;)

W przypadku SEPA koszty sa SHA czyli dzielone miedzy nadawce a odbiorce
Z tego co "wyguglałem" ponoc wiekszosc bankow nie pobiera prowizji od wpływaj±cych przelewow SEPA - ale wiekszosc nie znaczy ze wszystkie.

Podsumowujac- jesli nie ma pewnosci ze rachunek beneficjenta jest w euro (przewalutowanie) a nie mozna go obci±żyć jakakolwiek prowizja,
pozostaje drogi SWIFT z opcja OUR - czyli bierzemy wszystkie koszty na siebie
--
Wyslalem SEPA z informacj± mailow± do beneficjenta,
że ew. prowizje jesli zostanie naliczona wyrównam w gotówce

Pozdro

Data: 2014-06-16 08:54:20
Autor: Piotr Gałka
SWIFT a SEPA ?

Użytkownik "Waldek" <mam@nie.dam> napisał w wiadomo¶ci news:lnjuns$ccq$1node2.news.atman.pl...

Różnica w prowizji miedzy SEPA a SWIFT wychodzi mi  ~5 euro
- niby nie wiele, ale byc moze nie ma potrzeby podkarmiać banku ;)

Sk±d wzi±łe¶ te 5 euro różnicy.
Jeden raz kilka lat temu (jeszcze przed SEPA) z mBanku wysyłałem SWIFTem z OUR 200 Euro. OIDP w sumie zapłaciłem 68zł z groszami.
Nie orientuję się, może po wprowadzeniu SEPA SWIFT potaniał ?
P.G.

Data: 2014-06-16 10:38:52
Autor: Waldek
SWIFT a SEPA ?

Użytkownik "Piotr Gałka" <piotr.galka@cutthismicromade.pl> napisał w wiadomości news:lnm49p$aio$1srv.chmurka.net...

Użytkownik "Waldek" <mam@nie.dam> napisał w wiadomości news:lnjuns$ccq$1node2.news.atman.pl...

Różnica w prowizji miedzy SEPA a SWIFT wychodzi mi  ~5 euro
- niby nie wiele, ale byc moze nie ma potrzeby podkarmiać banku ;)

Skąd wziąłeś te 5 euro różnicy.
[...]

WĹ‚asnie w  mBÄ…ku  taka sie wyswietliĹ‚a - jak sÄ…dze "prowizja wstÄ™pna"
6,25 € dla przelewu SWIFT  (1,25 € dla SEPA) - stad rĂłznica 5 € o kltĂłrej napisaĹ‚em
.... no ale HGW ile by tak naprawde pociagneli za swifta doliczajac ew. "koszty obce"

Pozdro

Data: 2014-06-17 00:27:10
Autor: Waldek
SWIFT a SEPA ?
W dniu 2014-06-16 10:38, Waldek pisze:

[...]

kltórej napisałem
... no ale HGW ile by tak naprawde pociagneli za swifta doliczajac ew.
"koszty obce"

No i wyszło na jeden grzyb .... chyba ;)

Puscilem przelew SEPA (sha) za 1,25 € mojej prowizji
i właśnie dostałem potwierdzenie wplaty od firmy .... obciętej o 5 €
Czyli po drodze i tak zeżarło te 5 €
podobnie jak puscilbym SWIFTA (our) wycenionego przez mBÄ…ka na 6,25
- o ile nie zostały by doliczone jeszcze jakies koszty dodatkowe :]

Moze uda mi siÄ™ juz na miejscu dowiedziec - z czystej ciekawosci
czy bank beneficjenta skasowal sobie prowizje za wplyw przelewu
bo jest jeszcze mozliwa opcja, ze konto nie jest prowadzone w Euro i skasowali sobie za przewalutowanie

Pozdrawiam

Data: 2014-06-17 16:43:08
Autor: Piotr Gałka
SWIFT a SEPA ?

Użytkownik "Waldek" <jakis@tam.mam> napisał w wiadomości news:lnmaf4$1cq$1node1.news.atman.pl...

[...]

Ja wtedy zapłaciłem najpierw 25zł a potem doliczyli albo 68, albo do 68 już nie jestem pewien.
P.G.

Data: 2014-06-17 16:40:29
Autor: 666
SWIFT a SEPA ?
Chyba w ING był pi±tak, a gdzie indziej było drożej (raz mniej drożej, raz bardziej drożej).

-- -- -
Sk±d wzi±łe¶ te 5 euro różnicy.
Jeden raz kilka lat temu z mBanku wysyłałem SWIFTem z OUR 200 Euro.
OIDP w sumie zapłaciłem 68zł z groszami.

Data: 2014-06-17 11:58:55
Autor: Krzysztof
SWIFT a SEPA ?
SEPA, to przelewy w ramach unijnego obszaru powiekszone o jeszcze kilka krajow, chyba Szwajcarie,Norwegie i tylko w walucie EUR, w opcji SHA,- nie ma kosztow bankow posredniczacych, nadawca placi koszty banku wysylajacego, odbiorca pokrywa bank przyjmujacy.
Co sie tyczy kosztow to wyslanie przelewu SEPA to jest ono od zera do np. 20zl w Getinie w placowce.
Przyjecie przelewu przez nasze banki tez jest od zera do np. 15zl w SK Banku.

Przelewy w systemie Swift dotycza wszystkich walut, moze byc i EUR, mamy do wyboru opcje- SHA, OUR lub BEN, co okresla kto pokrywa jakie koszty. Wystapic moga koszty posrednikow, trudne czesto do okreslenia przy wysylaniu przelewow.
Koszty przewaznie za wyslanie sa od 0,2 do 0,5% wysylanej kwoty ograniczone czesto z gory do 200,- lub 300zl.
Przyjecie takiego przelewu moze byc zero lub z krajowego podworka, np. SKBank dla przelewow w SHA i BEN kasuje 100zl za samo odebranie takiego przelewu. Niektore banki jak np. Alior daja koszty ok 30zl za SHA + dodatkowo za inna date waluty niz SPOT oraz opcje OUR- koszt taki zawiera sie od 30 do 120zl (zawsze mniej niz procentowo przy duzej kwocie)

SEPA- standardowy dzien odbioru D+1 (unijne regulacje)
SWIFT- standardowo D+2 (tzw. SPOT), za inne opcje doplacamy, czyli za D oraz za D+1
D-data wyslania przelewu w banku do okreslonej godziny.

Data: 2014-06-18 22:27:50
Autor: Akarm
SWIFT a SEPA ?
W dniu 2014-06-17 11:58, Krzysztof pisze:
Przyjecie przelewu przez nasze banki tez jest od zera do np. 15zl w SK
Banku.
A nawet 30 zł w dbNET

--
          Akarm
http://bykom-stop.avx.pl

Data: 2014-06-20 11:53:41
Autor: Arek
SWIFT a SEPA ?
Użytkownik "Akarm" <akarm@wp.pl> napisał w wiadomo¶ci news:53a1f645$0$2165$65785112news.neostrada.pl...
W dniu 2014-06-17 11:58, Krzysztof pisze:
Przyjecie przelewu przez nasze banki tez jest od zera do np. 15zl w SK
Banku.
A nawet 30 zł w dbNET

  Dla SEPA przelew musi być w EUR, konta nadawycy i odbiorcy w UE (z ew. przyległo¶ciami) ale
odbiorcy niekoniecznie w EUR. Wtedy czy bank to przyjmie (i z automatu przewalutuje) zależy
od banku odbiorcy. Podobnie jak ew. opłata za przyjęcie.
  Była chyba jeszcze zasada, że SEPA nie może być droższy niż przelew w EUR wewnętrzny co
w Polsce jest łatwe do spełnienia bo prowizje za wewnętrzne przelewy walutowe bywaj± horrendalne.
  Do¶wiadczyłem kilka lat temu mikropłatno¶ci (pojedyncze złote) z Niemiec (nie pamiętam z którego
banku) na złotówkowe w ING (nie pobierali za przyjęcie, za przewalutowanie też nie ale oczywi¶cie
jest spread). Wysyłaj±cy miał SEPA za darmo ale jaki¶ minimalny limit kwoty, i tak zapłacił górk±.
Mógł nawet przelać dokładn± kwotę w PLN swiftem ale z OUR zapłaciłby równowarto¶ć 120zł!

Arek

SWIFT a SEPA ?