SWIFT - coś się zmieniło?

Data: 2009-12-18 11:39:58
Autor: mvoicem
SWIFT - coś się zmieniło?
Witam,

Dotąd żyłem w przeświadczeniu że wysyłając przelew zagraniczny w opcji
SHR, moje koszty są (jako tako) znane, zaś suma która dotrze do odbiorcy
jest dość losowa.

Ale wykonałem ostatnio kilka przelewów do GBP i na Ukrainę i w każdym
przypadku dotarło tyle ile wysłałem, czyli całkowitym kosztem było 25zł
pobrane przez mBank.

Czy coś ostatnio się zmieniło w tym temacie?

p. m.

Data: 2009-12-18 03:05:34
Autor: BK
SWIFT - coś się zmieniło?
On Dec 18, 11:39 am, mvoicem <mvoi...@gmail.com> wrote:
[...]

Mogli wymienic z danymi bankami klucze SWIFT i po sprawie.

Data: 2009-12-18 11:53:20
Autor: RobertS
SWIFT - coś się zmieniło?

[...]

być może nie było kosztów banków pośredniczących (lub jeszcze nie zostały naliczone)

RobertS

Data: 2009-12-18 12:44:26
Autor: mvoicem
SWIFT - coś się zmieniło?
(18.12.2009 11:53), RobertS wrote:

[...]

Czyli ewentualnie może "zejść z konta" odbiorcy jakaś kwota? Bo mi chyba
nie - skoro SHR to ponoszę koszty tylko swojego banku (mylę się?)

p. m.

Data: 2009-12-18 20:33:12
Autor: Pete
SWIFT - coś się zmieniło?
W dniu 18.12.09 12:44, mvoicem pisze:
[...]

SWIFT ma to do siebie, że koszty mogą pojawić się kilka miesięcy po przelewie.
Więc za jakieś pół roku będzie można wyliczyć ostateczne koszty przelewu :)

--
Pete

Data: 2009-12-19 15:36:23
Autor: Zbynek Ltd.
SWIFT - coś się zmieniło?
Pete napisał(a) :
[...]

U mnie koszt przelewu wynosił tylko(?!) 20+5 zł. Tak mi się
wydawało, w każdym razie. Po prawie 3 miesiącach nagle pojawiła się
znikąd pozycja na wyciągu "koszt banku beneficjenta - 47 zł".
Przelew był do Czech.

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2009-12-20 11:01:48
Autor: mvoicem
SWIFT - coś się zmieniło?
(19.12.2009 15:36), Zbynek Ltd. wrote:
Pete napisał(a) :
[...]

A jakie opcje przelewu były? SHR?

p. m.

Data: 2009-12-20 21:27:55
Autor: Zbynek Ltd.
SWIFT - coś się zmieniło?
mvoicem napisał(a) :

[...]

Nie jestem pewien, czy SHR oznacza pokrycie kosztów przez nadawcę.
Jeśli tak, to potwierdzam.

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2009-12-20 23:02:24
Autor: Arek
SWIFT - coś się zmieniło?
Zbynek Ltd. napisał(a) w wiadomości: ...
mvoicem napisał(a) :

A jakie opcje przelewu były? SHR?

Nie jestem pewien, czy SHR oznacza pokrycie kosztów przez nadawcę.
Jeśli tak, to potwierdzam.

  Ale SHR (czy też SHA) czyli shared - koszty dzielone.
  Pokrycie wszystkich kosztów przez nadwcę to OUR. Aczkolwiek było
kiedyś na grupie, ze niektóre banki w USA nawet wtedy mogą pobrać
jakąś niewielką opłatę ryczałtową od beneficjenta.
  Z kolei ktoś inny chwalił się, że zamiast puszczać "europrzelew"
(SEPA w EUR, domyślnie opcja SHA) za np. 5zł, do Europy wysyła
"zwykły" z opcją BEN bo i tak bank odbiorcy w praktyce "nie będzie
miał odwagi" pobrać od beneficjenta - w rezutacie przelew za darmo.
Ale to działa(-ło?) chyba dość rzadko...

Arek

Data: 2009-12-20 23:15:17
Autor: mvoicem
SWIFT - coś się zmieniło?
(20.12.2009 21:27), Zbynek Ltd. wrote:
mvoicem napisał(a) :

[...]

SHR oznacza pokrycie kosztów przez nadawcę i odbiorcę. To o czym mówisz
to OUR.

Z tego co wiem/wyczytałem na grupie przy podziale kosztów, ja płacę
"swoje koszty", odbiorca płaci "jego". Moje koszty zostały już pobrane -
25zł (chociaż status przelewu mam "wysłano - koszty nie pobrane"), jemu
koszty się nie pojawiły.

Czy mam się spodziewać że za kilka miesięcy mu (odbiorcy przelewu)
zniknie parę USD/GBP z konta tytułem kosztów przelewu, czy jeżeli
dotarło mu tyle ile dotarło to już wszystko jest jego?

p. m.

Data: 2009-12-21 00:07:41
Autor: Zbynek Ltd.
SWIFT - coś się zmieniło?
mvoicem napisał(a) :

[...]

Tego nie wiem. Od paru lat wykonuję co roku regularne przelewy do
paru odbiorcĂłw w strefie Euro. Zawsze zaznaczam, Ĺźe ja pokrywam
wszelkie koszty. Nie miałem informacji zwrotnej, że coś musieli
dopłacić. W jednym przypadku przelewam 7 €. Jakby odbiorca miał
zapłacić 12 € kosztów, to bym coś o tym wiedział :-)
Jak dotąd, tylko przy przelewie do Czech dopłaciłem te ca.12.
Tamtejsze banki, zdaje się że zdzierają niezły haracz, jak uskarżał
się odbiorca.

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

SWIFT - coś się zmieniło?