Sędzia domaga się pół miliona zł od ABW i dwóch prokuratur

Data: 2012-12-04 18:39:36
Autor: Bogdan Idzikowski
Sędzia domaga się pół miliona zł od ABW i dwóch prokuratur
We wtorek Sąd Okręgowy w Warszawie kontynuował proces wytoczony Skarbowi Państwa przez 68-letniego Hurasa, b. wiceprezesa Sądu Okręgowego w Katowicach. W 2000 r. zarzucono mu korupcję w tzw. śląskiej aferze korupcyjnej; został wtedy odwołany z funkcji i zawieszony w czynnościach sędziego. W 2010 r. krakowski sąd prawomocnie uniewinnił go - z powodu niepopełnienia przestępstwa - wraz z innymi oskarżonymi.
We wtorek Huras zeznał przed sądem, że wszystko zaczęło się od spotkania w 2000 r. w sejmowej restauracji z ówczesnym ministrem sprawiedliwości Lechem Kaczyńskim. Powiedział, że mam się podać do dymisji z funkcji wiceprezesa SO, bo, jak się wyraził, "inaczej pana zniszczę" - zeznał Huras. Podkreślił, że w krakowskim sądzie potwierdził to uczestnik tej rozmowy, senator Leszek Piotrowski (już nie żyje).

Zarzut ministra polegał na tym, że miałem potwierdzić nieprawdę - zeznał Huras. Byłem zszokowany tym szantażem ministra sprawiedliwości - powiedział. Zaraz potem w mediach pojawiły się doniesienia na mój temat; oparte na "przeciekach" ze służb - dodał. Podkreślił, że minister powoływał się na te artykuły we wniosku o zawieszenie w czynnościach. On na moim grzbiecie budował jako "szeryf" swe polityczne sukcesy - oświadczył powód.
Śledztwo najpierw prowadziła katowicka prokuratura; potem przekazano je do Gdańska. Akt oskarżenia wpłynął w 2002 r. Proces w Krakowie zakończył się klęską oskarżenia - uniewinniono nie tylko Hurasa, ale też wszystkich innych podsądnych. Prokurator nie wniósł kasacji do SN.

Sąd stwierdził, że prokuratura stawiała zarzuty bez dowodów lub nawet wbrew nim. Według sądu zarzuty oparto na pomówieniach i interpretacji dokumentów, która różniła się od tego, co z nich faktycznie wynika". ABW (następca prawny UOP) odmówiła krakowskiemu sądowi ujawnienia akt operacji "Temida".

więcej: http://tiny.pl/hk2ns

Sędzia domaga się pół miliona zł od ABW i dwóch prokuratur