Samochód używany a rękojmia

Data: 2011-07-02 19:39:13
Autor: TheStachoo
Samochód używany a rękojmia
Witam,

Sprawa wygląda następująco; na początku kwietnia sprzedałem auto - Focusa 2001r, z przebiegiem ~255kkm.
Kupujący dostał wszystkie papiery które miałem do tego samochodu; książkę serwisową, faktury, paragony itp. pojeździł próbnie, pojechał na stację diagnostyczną pooglądał, zrobił przegląd i dokonaliśmy transakcji. Dzwonił jeszcze klika dni później z pytaniem o kod do radio, i że wszystko jest OK.
Kilka dni temu dostałem pocztą "zawiadomienie o wykryciu wady ukrytej", w skrócie; jechał i pękł pasek rozrządu przez uszkodzoną obudowę rozrządu (które to uszkodzenia powstało podczas wymiany jak sądzi) w związku z czym musiał naprawić auto za ~1700pln i żąda zwrotu poniesionej kwoty powołując się na $560 kc.
Pasek rozrządu wymieniałem jakoś w listopadzie zeszłego roku przy ~245kkm (u znajomego), o czym kupującego poinformowałem i paragon na zakupione części dałem.

W umowie jest zawarta klauzula "Sprzedający oświadcza, że samochód nie ma wad technicznych. Kupujący oświadcza, że dokładnie zapoznał się ze stanem technicznym nabywanego samochodu. Kupujący oświadcza nadto, iż nabywa samochód w takim stanie technicznym, w jakim się aktualnie znajduje i z tego tytułu nie będzie zgłaszał żadnych roszeń e stosunku do sprzedajcego"

Jak odpisać w takiej sytuacji. IMHO bzurne oskarżenia z kosmosu.
Nie sprzedałem bubla, po prostu facet miał pecha, bądź chce wyłudzić $$$. Czy w takim wypadku rzeczywiście działa prawo rękojmi?

--
TheStachoo

Data: 2011-07-02 19:25:43
Autor: to
Samochód u¿ywany a rêkojmia
begin TheStachoo
Sprawa wygląda następująco; na początku kwietnia sprzedałem auto -
Focusa 2001r, z przebiegiem ~255kkm.
(...)
W umowie jest zawarta klauzula "Sprzedający oświadcza, że samochód nie
ma wad technicznych.

Śmiała deklaracja w przypadku Foki z 255 tys. km na blacie. ;-)

Data: 2011-07-02 19:26:47
Autor: m4rkiz
Samochód u¿ywany a rêkojmia
"TheStachoo" <1@2.3> wrote in message news:iunl46$nk1$1news.onet.pl...
W umowie jest zawarta klauzula "Sprzedaj±cy o¶wiadcza, ¿e samochód nie ma wad technicznych.

jak dla mnie to ladny strzal we wlasna bramke

Data: 2011-07-02 23:52:32
Autor: mvoicem
(02.07.2011 19:39), TheStachoo wrote:

[...]

Klauzula jest nieco niespójna. Skoro samochód nie ma wad technicznych, to kupujący nie ma potrzeby się zapoznawać z jego stanem technicznym (skoro sprzedający oświadcza że jest "bez wad").

Bez sensu jest także oświadczenie że kupujący nabywa w takim stanie technicznym w jakim się znajduje, bo to jest oczywiste samo z siebie.

No i to że nie będzie zgłaszał żadnych roszczeń, przecież logiczne że nie będzie zgłaszał żadnych roszczeń z powodu tego że samochód jest bez wad.

:)

p. m.

Data: 2011-07-03 00:35:37
Autor: TheStachoo
W dniu 2011-07-02 23:52, mvoicem pisze:

[...]

technicznym w jakim siÄ™ znajduje, bo to jest oczywiste samo z siebie.

No i to że nie będzie zgłaszał żadnych roszczeń, przecież logiczne że
nie będzie zgłaszał żadnych roszczeń z powodu tego że samochód jest bez
wad.

Umowę ściągnąłem z netu. Dla mnie oczywiste jest, że kupowanie samochodu używanego obarczone jest pewnym ryzykiem. Nie wiem natomiast jak się ustosunkować do żądania zwrotu kosztów naprawy tego ryzyka.

--
TheStachoo

Data: 2011-07-03 09:54:58
Autor: mvoicem
(03.07.2011 00:35), TheStachoo wrote:
[...]

Szkoda że jej nie przeczytałeś :).

Dla mnie oczywiste jest, że kupowanie samochodu
używanego obarczone jest pewnym ryzykiem.

Super że jest dla Ciebie oczywiste. Jednak wobec tej oczywistości - dlaczego podpisałeś niekorzystną dla siebie umowę, z której wynika że kupujący nie ponosi żadnego ryzyka, bo zapewniasz go ...

Nie wiem natomiast jak siÄ™
ustosunkować do żądania zwrotu kosztów naprawy tego ryzyka.

No z takÄ… umowÄ… - wypada tylko pÅ‚acić :). Chyba że udowodnisz/uprawdopodobnisz  że w momencie sprzedaży pasek byÅ‚ w porzÄ…dku. Inaczej każdy przyjmie że pasek, który pÄ™kÅ‚ po 10tys km od zakupu - byÅ‚ lewy w momencie zakupu.

p. m.

Data: 2011-07-03 12:54:26
Autor: m4rkiz
Samochód u¿ywany a rêkojmia
"TheStachoo" <1@2.3> wrote in message news:iuo6ft$vav$1news.onet.pl...
Umowê ¶ci±gn±³em z netu. Dla mnie oczywiste jest, ¿e kupowanie samochodu u¿ywanego obarczone jest pewnym ryzykiem. Nie wiem natomiast jak siê ustosunkowaæ do ¿±dania zwrotu kosztów naprawy tego ryzyka.

nie wazne co dla ciebie jest oczywiste

wazne jest ze sciagnales chujowy wzor, podpisales bez czytania i wziales
na siebie odpowiedzialnosc za wszystkie wady ktore auto mialo w momencie
sprzedazy

nie sadze ze znajdziesz rzeczoznawce ktory sie podpisze pod tym ze ktos
dal rade zajechac pasek bez wad w silniku bez wad w trzy miesiace,
kupujacy za to raczej nie bedzie mial problemow z udowodnieniem swoich
racji przy tak skonstruowanej umowie

Data: 2011-07-03 22:52:20
Autor: bratsiostry
[...]

Jasno i czytelnie napisany akapit - nic gościu nie może zrobić. W momencie sprzedaży auto było OK, co oświadczyłeś, a nikt tego nie podważył. Kupujący wręcz sprawdził. Spokojnie czekaj na pozew. Najprawdopodobniej nie dojdzie.

Data: 2011-07-04 01:13:56
Autor: mvoicem
(03.07.2011 22:52), bratsiostry wrote:

[...]

"Było OK" != "sprzedający oświadczył że jest ok".

p. m.

Data: 2011-07-03 23:01:35
Autor: kauzyperda
W dniu 2011-07-02 19:39, TheStachoo pisze:
nabywa samochód w takim stanie technicznym, w jakim się aktualnie
znajduje i z tego tytułu nie będzie zgłaszał żadnych roszeń e stosunku
do sprzedajcego

IMHO bardzo trudno byloby w ogole zakwalifikowac pekniecie paska jako wade ukryta

Odpisac gosciowi ze po pierwsze pekniecie paska nie jest zadna wada ukryta, a po drugie na mocy paragarfu X umowy wylaczyliscie odpowiedzialnosc z tytulu rekojmi. I tyle.

Oczywiscie jesli gosc jest bardzo uparty, to sie bedzie sadzic, ale nie sadze aby moglby wywalczyc korzystny wyrok

--
pozdr
luck

Data: 2011-07-05 11:42:23
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 3 Jul 2011, kauzyperda wrote:

W dniu 2011-07-02 19:39, TheStachoo pisze:
nabywa samochód w takim stanie technicznym, w jakim siê aktualnie
znajduje i z tego tytu³u nie bêdzie zg³asza³ ¿adnych roszeñ e stosunku
do sprzedajcego

IMHO bardzo trudno byloby w ogole zakwalifikowac pekniecie paska jako wade ukryta

  Pomijaj±c fakt, ¿e przytoczone teksty umów i zarzutów wygl±daj± na
próbê kabaretow± (o umowie ju¿ by³o, a o li¶cie z zarzutami napiszê,
¿e IMVHO skoro "wykry³ wadê ukryt±" to jego psim obowi±zkiem
by³o j± naprawiæ a nie czekaæ a¿ spowoduje szkody :> - rzecz jasna
nabywca chce zarzuciæ szkody *wskutek* *niewykrytej* wady, a to
jakby inna para kaloszy, za "wykryt± wadê" to by mu co nawy¿ej
zado¶æuczynienie za stres przys³ugiwa³o), wygl±da jakby autor
pisma chcia³ siê powo³aæ na rêkojmiê z powodu wady *zatajonej*.
  Czyli takiej, o której sprzedawca "wiedzia³ lub z ³atwo¶ci±
móg³ siê dowiedzieæ" (acz to sformu³owanie jest w przepisie
o komisie i sprzeda¿y raczej nie dotyczy - bo skoro sprzedaj±cy
móg³ siê z ³atwo¶ci± dowiedzieæ, to i kupuj±cy te¿, a sporu
miêdzy 'dwoma sprzedaj±cymi' tu nie ma).
  Rzeczywi¶cie, jakby by³y podstawy do wady zatajonej (np. jaki¶
numer w stylu skórzanych uszczelek cylindra) 588 KC wyklucza
wy³±czenie odpowiedzialno¶ci.

Odpisac gosciowi ze po pierwsze pekniecie paska nie jest zadna wada

  No nie. To ju¿ jest awaria, a nie wada ;)
  Wad± by³a przyczyna awarii:

ukryta,

....zatajon±? (jednak)
  Ukryta to ona mog³a byæ, ale sprzedaj±cy równie o niej nie wiedzia³
co kupuj±cy. Inna rzecz ¿e o¶wiadczenie sprzedawcy ¿e towar jest
bez wad jakby to powiedzieæ... wady ukryte mo¿e obejmowaæ.

pzdr, Gotfryd

Samochód używany a rękojmia