Data: 2009-09-03 18:12:01 | |
Autor: Technolog | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
Pomysł z tematu amatorsko kołacze mi się po głowie od pewnego czasu. W
samochodach przeznaczonych do szybkiej jazdy pojawia się problem rozkładu ciężaru na osie - czyli gdy jest za ciężkio z przodu pojawia się podsterowność, za ciężki tył to nadsterowność. To dokucza z resztą wszystkim samochodom, np. w zimie. Tzw. supersamochody są dużo bardziej wyważone niż przeciętne. Często mają one silnik z tyłu. Pytanie - co stoi na przeszkodzie, aby supersamochody miały po dwa silniki? Ten pomysł eliminuje problemy z rozkładem ciężaru. Jako wady rozwiązania widzę dwie skrzynie biegów, dwa sprzęgła, dwa zestawy chłodnic i inne podwójne elementy. Z plusów - nie ma problemu z napędem na 4 koła, każdy silnik napędza swoje no i nie ma problemu z tym wyważeniem. Podwójne wszystko związane z silnikami mogłoby wymusić nieco mniejszą moc każdego z nich (aby nie były za ciężkie i nie zajmowały za wiele miejsca), dając w efekcie większą moc niż jeden potężny silnik. Podejrzewam, że czają się tu problemy, których nie sposób przewidzieć nie będąc znawcą, np. jakieś rezonansy drgań, czy interferencje. Więc dlaczego nie? Przecież skoro supersamochody kosztują miliony (euro, dolarów), to nie chodzi zapewne o koszty produkcji. Oto przykład amatorskiej przeróbki auta na dwusilnikowe: http://autofoto.pl/blogs/ash/archive/2009/03/22/dwa-silniki-vr6-w-vw-lupo-zdj-cia-i-wideo.aspx Jestem ciekawy Waszych opinii. Inne przykłady samochodów osobowych z dwoma silnikami mile widziane. Pozdrawiam Technolog |
|
Data: 2009-09-03 09:57:35 | |
Autor: slaweks | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
On 3 Wrz, 18:12, Technolog <technokra...@gmail.kropka.com> wrote:
Pomysł z tematu amatorsko kołacze mi się po głowie od pewnego czasu. W Podstawowy problem to synchronizacja osi. Bo tylna oś może napędzać koła z niewiele większą prędkością niż przednia (lub mniejszą) i o poślizg nietrudno nawet w lecie. |
|
Data: 2009-09-03 18:23:20 | |
Autor: Waldek Godel | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
Dnia Thu, 3 Sep 2009 09:57:35 -0700 (PDT), slaweks napisał(a):
On 3 Wrz, 18:12, Technolog <technokra...@gmail.kropka.com> wrote: ruskie robiły taki transporter opancerzony i mieli z tym same problemy. -- Pozdrowienia, Waldek Godel awago.maupa.orangegsm.info | Chinski inzynier popelnil samobojstwo po zagubieniu jedenego z 16 szt. nowego iPhone'a. Zainspirowalo to Apple do kampanii promocyjnej "zyc bez niego nie mozesz" |
|
Data: 2009-09-03 19:04:39 | |
Autor: marjan | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
slaweks pisze:
On 3 Wrz, 18:12, Technolog <technokra...@gmail.kropka.com> wrote: Można dwa silniki połączyć dyferencjałem, i następnie z jednego wału napędowego już "tradycyjnie" jak to przy napędach czterokołowych. -- Pozdrawiam serdecznie, Mariusz [marjan] Morycz (e-mail bez cyferek) Fiat Punto mk1 '99 + Uniden 520 + President Indiana PMS+PJ-S+PM-WP+:+X++L+B++M+Z++T-W-CB++ |
|
Data: 2009-09-03 19:52:01 | |
Autor: Technolog | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
Dnia Thu, 3 Sep 2009 09:57:35 -0700 (PDT), slaweks napisał(a):
On 3 Wrz, 18:12, Technolog <technokra...@gmail.kropka.com> wrote: Nie chcę wyjść tutaj na adwokata diabła. Ale nie rozumiem rozumowania z poślizgiem. Jak napędzana jest jedna oś to o poślizg łatwo? Bo jak się wydaje, takie rozwiązanie z punktu widzenia napędzania kół byłoby czymś pośrednim pomiędzy napędem na jedną oś a na cztery koła. Ostatecznie kontrola trakcji jest już dosyć powszechnym rozwiązaniem. |
|
Data: 2009-09-03 12:30:27 | |
Autor: slaweks | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
On 3 Wrz, 19:52, Technolog <technokra...@gmail.kropka.com> wrote:
Dnia Thu, 3 Sep 2009 09:57:35 -0700 (PDT), slaweks napisał(a): Napędzane są dwie osie. Chodzi o tę cześć z napędem na cztery koła. Nie wciąłem się tam gdzie powinienem. Ostatecznie kontrola trakcji jest już dosyć powszechnym rozwiązaniem.Ale nie w takim rozwiązaniu, gdzie jedna oś jest bardziej pchająca niż druga. Ktoś podał sensowne rozwiązanie: silnik centralny ale koliduje to z nadwoziem pięciomiejscowym. |
|
Data: 2009-09-03 21:36:35 | |
Autor: Alex81 | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
In article <0fb64c1e-1f9f-4e68-9e0b-db78e5e801a3@
38g2000yqr.googlegroups.com>, slaweks@seznam.cz says... Ktoś podał sensowne rozwiązanie: silnik centralny ale koliduje to zZa to dwa silniki kolidują z bagażnikiem :> -- Pzdr Alex |
|
Data: 2009-09-03 22:09:52 | |
Autor: Technolog | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
Dnia Thu, 3 Sep 2009 12:30:27 -0700 (PDT), slaweks napisał(a):
On 3 Wrz, 19:52, Technolog <technokra...@gmail.kropka.com> wrote: Ostatecznie kontrola trakcji jest już dosyć powszechnym rozwiązaniem.Ale nie w takim rozwiązaniu, gdzie jedna oś jest bardziej pchająca niż Kontrola trakcji kontrolowałaby obie osie i zwalniała obroty jednej z nich w razie potrzeby. Ale to już rozważania czysto akademickie, bo namnożyło się tych aut z dwoma silnikami w tym wątku :) |
|
Data: 2009-09-04 09:49:03 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
slaweks pisze:
On 3 Wrz, 19:52, Technolog <technokra...@gmail.kropka.com> wrote: I cóż z tego, że jeden silnik daje ciut większy moment niż drugi? Silnik przecież nie ustala/generuje prędkości obrotowej kół, on przykłada do nich tylko moment obrotowy zależny głównie od stopnia otwarcia przepustnicy. Prędkości obrotowe obu silników wynikają zaś z aktualnej prędkości obrotowej obciążenia, czyli kół pojazdu/przełożenie skrzyni. Więc to nie jest tak, że jeden silnik ciągnie a drugi hamuje, bo ma akurat ciut mniej "gazu" - o ile stopień uchylenia przepustnic nie różni się jakoś drastycznie, to oba napędzają, tylko jeden trochę słabiej. Żeby doprowadzić do poślizgu, to nawet całkowite zamknięcie przepustnicy jednego silnika by nie wystarczyło (w typowych warunkach). Przecież silnik nie "wie", że aktualna prędkość pojazdu wynika z napędzania go przez drugi silnik, a nie np. z jazdy rozpędem albo z górki, więc zachowa się tak samo jak w tych przypadkach - będzie się kręcił nadal, hamując. JW |
|
Data: 2009-09-03 23:54:40 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
slaweks pisze:
On 3 Wrz, 18:12, Technolog <technokra...@gmail.kropka.com> wrote: Nie ma takiego ryzyka - prędkości nie będą się różnić bo jadą po tej samej nawierzchni. Nawet jak jeden silnik byłby 2x mocniejszy niż drugi, to i tak problemu nie ma - każdy napędzi samochód swoją mocą i i tak będzie to lepiej niż mając jedną oś napędzaną. W dodatku mając elektroniczną przepustnicę można dowolnie zmieniać rozkład mocy na napędzanych kołach. |
|
Data: 2009-09-03 17:26:52 | |
Autor: Hants | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
"Technolog" <technokraton@gmail.kropka.com> wrote in message news:zxb8ekfq63qn.w9obs9x6b777$.dlg40tude.net...
Pytanie - co stoi na przeszkodzie, aby supersamochody miały po dwa silniki? Np to, ze dużo prosciej byloby wsadzic cztery. Elektryczne. |
|
Data: 2009-09-03 18:44:04 | |
Autor: Brzezi | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
czw, 03 wrz 2009 o 18:12 GMT, Technolog napisał(a):
Więc dlaczego nie? Przecież skoro supersamochody kosztują miliony (euro, Dla mnie najwiekszy problem jaki widze, to brak dokladnej kontroli nad proporcjonalnym dozowaniem rozkladu mocy na obie osie... Pozdrawiam Brzezi |
|
Data: 2009-09-03 18:46:14 | |
Autor: Technolog | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
Dnia Thu, 3 Sep 2009 18:44:04 +0200, Brzezi napisał(a):
czw, 03 wrz 2009 o 18:12 GMT, Technolog napisał(a): Jakoś nie przejmują się tym producenci samochodów z napędem na jedną oś ;> (i jednym silnikiem ofkoz ;) |
|
Data: 2009-09-04 00:34:46 | |
Autor: Brzezi | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
czw, 03 wrz 2009 o 18:46 GMT, Technolog napisał(a):
czw, 03 wrz 2009 o 18:12 GMT, Technolog napisał(a): W osce wiesz zawsze dokladnie, ze jak dodasz gazu to samochod robi sie nadsterowny, albo podsterowny w zaleznosci od RWD czy FWD, w rozwiazaniu dwusilnikowym, silniki musialyby miec idealnie podobna harakterystyke momentu i idealnie wyskalowany "gaz"... Pozdrawiam Brzezi |
|
Data: 2009-09-04 08:38:22 | |
Autor: J.F. | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
On Fri, 4 Sep 2009 00:34:46 +0200, Brzezi wrote:
W osce wiesz zawsze dokladnie, ze jak dodasz gazu to samochod robi sie Nie wiesz. w rozwiazaniu A jak jest w AWD ? Bo rajdowcy je kochaja :-) J. |
|
Data: 2009-09-04 08:48:44 | |
Autor: J_K_K | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
Uzytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisal w wiadomosci news:u5t0a551soqviq50csu905v8s6mjsvmanm4ax.com... w rozwiazaniu Tak jak by ktos nie wiedzial, to byla cytrynka kaczucha w wersji rajdowej z dwoma silnikami wlasnie :-) Pzdr JKK |
|
Data: 2009-09-04 11:21:27 | |
Autor: Brzezi | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
pią, 04 wrz 2009 o 08:38 GMT, J.F napisał(a):
W osce wiesz zawsze dokladnie, ze jak dodasz gazu to samochod robi sieNie wiesz. FWD jest podsterowne RWD jest nadsterowne w rozwiazaniu w AWD rozklad momentu na osie jest okreslony, np 50/50, 40/60 Pozdrawiam Brzezi |
|
Data: 2009-09-05 01:55:16 | |
Autor: J.F. | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
On Fri, 4 Sep 2009 11:21:27 +0200, Brzezi wrote:
pią, 04 wrz 2009 o 08:38 GMT, J.F napisał(a): Nie zawsze. w rozwiazaniuA jak jest w AWD ? Bo rajdowcy je kochaja :-) Nie ze szpera. Ale i tak mi chodzi - nadsterowny czy podsterowny ? J. |
|
Data: 2009-09-07 10:39:35 | |
Autor: Brzezi | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
sob, 05 wrz 2009 o 01:55 GMT, J.F napisał(a):
pią, 04 wrz 2009 o 08:38 GMT, J.F napisał(a): Ale nie chodzi mi o sama konstrukcje auta w stanie rownowagi, tylko o sterownosc w chwili przylozenia duzego momentu na os... Pozdrawiam Brzezi |
|
Data: 2009-09-09 23:22:07 | |
Autor: J.F. | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
On Mon, 7 Sep 2009 10:39:35 +0200, Brzezi wrote:
sob, 05 wrz 2009 o 01:55 GMT, J.F napisał(a): No to wlasnie o tym pisze. Nie zawsze. J. |
|
Data: 2009-09-03 18:51:47 | |
Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
Technolog pisze:
Oto przykład amatorskiej przeróbki auta na dwusilnikowe: http://www.autogen.pl/car-398-Citroen-2CV-Sahara.html -- Wojciech Smagowicz http://www.ebaja.pl zabawki, które Twoje dziecko pokocha |
|
Data: 2009-09-03 19:54:26 | |
Autor: Technolog | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
Dnia Thu, 03 Sep 2009 18:51:47 +0200, Wojciech Smagowicz [ZIWK] napisał(a):
Technolog pisze: Cyt.: Zamiast tworzyć nowy model francuscy projektanci postanowili zaadaptować do tego celu właśnie 2CV i zrobili to w prosty i genialny (ponownie) sposób. Otóż w bagażniku samochodu zamontowali... drugi silnik, który napędzał tylną oś! Tak oto powstał czteronapędowy 2CV, czyli taki Land Rover w wersji demo. |
|
Data: 2009-09-03 20:04:34 | |
Autor: kamil d | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
Technolog pisze:
Pomysł z tematu amatorsko kołacze mi się po głowie od pewnego czasu. W Pomysł stary (prawie) jak świat, patrz: Alfa Romeo Bimotore 1935. Z bardziej współczesnych masz Golfa mk II a z jeszcze nowszych Audi TT MTM Bimoto. -- kamil d red 206 mysłowice |
|
Data: 2009-09-03 20:13:25 | |
Autor: Technolog | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
Dnia Thu, 03 Sep 2009 20:04:34 +0200, kamil d napisał(a):
Technolog pisze: Który jak wyczytałem miał problemy z pokonaniem prędkości 400 kmh. Więc jednak jeden silnik (Bugatti Veyron i następcy powyżej 400 kmh) wygrywa. |
|
Data: 2009-09-04 09:56:43 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
Technolog pisze:
Dnia Thu, 03 Sep 2009 20:04:34 +0200, kamil d napisał(a): Trzeba by jeszcze wykazać że, to własnie dwa silniki stanowiły problem a nie sto innych czynników różniących te samochody. Bo inaczej to równie dobrze można by twierdzić, że zadecydował np. kształt lusterek (też istotny) JW |
|
Data: 2009-09-03 20:49:53 | |
Autor: Czarek Daniluk | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
Użytkownik Technolog napisał:
Jestem ciekawy Waszych opinii. Inne przykłady samochodów osobowych z dwoma W jakimś starym VW Speed widziałem tak przerobionego Golfa 2 - wsadzone 2sztuki VR6 ;) zastanawiałem się wtedy jak to musi popylać :) Pozdrawiam !! |
|
Data: 2009-09-03 20:52:02 | |
Autor: Adam Szewczak | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
Użytkownik "Technolog" <technokraton@gmail.kropka.com> napisał w wiadomości news:zxb8ekfq63qn.w9obs9x6b777$.dlg40tude.net... Pomysł z tematu amatorsko kołacze mi się po głowie od pewnego czasu. W O ile mnie pamiec nie myli to chyba golf 2 w wersji rajdowej mial dwa silniki. PZDr Adam |
|
Data: 2009-09-03 21:02:10 | |
Autor: Alex81 | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
In article <zxb8ekfq63qn.w9obs9x6b777$.dlg@40tude.net>, technokraton@gmail.kropka.com says...
[ciach] A nie prościej dla idealnego rozkładu masy iść już dobrze przetartą drogą (głównie w supersamochodach, choć nie tylko - Porsche Boxter czy Honda Beat) i umieścić silnik centralnie? -- Pzdr Alex |
|
Data: 2009-09-03 22:15:39 | |
Autor: J.F. | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
On Thu, 3 Sep 2009 18:12:01 +0200, Technolog wrote:
Pomysł z tematu amatorsko kołacze mi się po głowie od pewnego czasu. W Dwa silniki to dwa razy wieksze koszty. I cala masa innych komplikacji. I po co ? Zle ci sie auto prowadzi ? Z plusów - nie ma problemu z napędem na 4 koła, każdy No to moze 4 silniki ? :-) Więc dlaczego nie? Przecież skoro supersamochody kosztują miliony (euro, Ale w nich silnik ma byc jeden. Mozliwie w centrum :-) J. |
|
Data: 2009-09-03 22:30:42 | |
Autor: Technolog | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
Dnia Thu, 03 Sep 2009 22:15:39 +0200, J.F. napisał(a):
On Thu, 3 Sep 2009 18:12:01 +0200, Technolog wrote: Pytanie - co stoi na przeszkodzie, aby supersamochody miały po dwa silniki? Dwa razy większe koszty czego? I cala masa innych Sugerujesz, że Bugatti Veyron nie jest skomplikowany? Podpowiedź: ten samochód ma 11 chłodnic (słownie: jedenaście). Z plusów - nie ma problemu z napędem na 4 koła, każdy Może :) Tylko dlaczego cztery, a nie trzy, albo pięć? ;p Więc dlaczego nie? Przecież skoro supersamochody kosztują miliony (euro, Właśnie o to pytam - DLACZEGO ma być jeden? |
|
Data: 2009-09-04 00:00:44 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
Technolog pisze:
Pomysł z tematu amatorsko kołacze mi się po głowie od pewnego czasu. W Widać to wyważenie to nie jest aż tak wielki problem, bo sobie z tym radzą. Pytanie - co stoi na przeszkodzie, aby supersamochody miały po dwa silniki? Po pierwsze ciężar - dwa silniki R4 będą do kupy znacznie cięższe niż jeden V8, a to już poważna wada. Do tego kultura pracy silnika R4 (nie mówiąc już o 2 silnikach R4) będzie dużo gorsza niż jednego V8. Z plusów - jeden z silników można wyłączyć i jechać znacznie oszczędniej. Ten pomysł eliminuje problemy z rozkładem ciężaru. Jako wady rozwiązania Do tego dwie skrzynie korbowe, dwa wydechy, dwa doloty. Te elementy ważą do kupy tyle, że chyba można łatwiej wyważyć samochód dokładając mu balast przy podwoziu. Dwa mniejsze silniki będą też znacznie droższe niż jeden duży. Z plusów - nie ma problemu z napędem na 4 koła Znowu nie ma z tym jakiś wielkich problemów również przy jednym silniku. |
|
Data: 2009-09-05 14:48:05 | |
Autor: Kocureq | |
SamochĂłd osobowy z dwoma silnikami | |
Tomasz Pyra pisze:
Po pierwsze ciÄĹźar - dwa silniki R4 bÄdÄ do kupy znacznie ciÄĹźsze niĹź jeden V8, a to juĹź powaĹźna wada. Z plusĂłw - jeden z silnikĂłw moĹźna wyĹÄ czyÄ i jechaÄ znacznie oszczÄdniej. MoĹźna teĹź wyĹÄ czyÄ 4 cylindry w V8 i nadal jechaÄ oszczÄdniej przy mniejszej masie caĹoĹci. -- /\ /\ [ Jakub 'Kocureq' Anderwald ] /\ /\ =^;^= [ [nick][at][nick].com ] =^;^= / | [ GG# 1365999 ICQ# 31547220 ] | \ (___(|_|_| [ kocureq@jabber.org ] |_|_|)___) |
|
Data: 2009-09-05 18:59:52 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
SamochĂłd osobowy z dwoma silnikami | |
Kocureq pisze:
Tomasz Pyra pisze: WyĹÄ czyÄ 4 cylindry w V8 to jednak nie to samo, bo i tĹoki i rozrzÄ d pozostajÄ chyba napÄdzane. A taki jeden silnik moĹźna wysprzÄgliÄ i wyĹÄ czyÄ zupeĹnie. |
|
Data: 2009-09-06 10:48:03 | |
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak | |
SamochĂłd osobowy z dwoma silnikami | |
Tomasz Pyra pisze:
Kocureq pisze: No ale w krytycznej sytuacji, gdy potrzeba mocy pod nogÄ , ponowny rozruch drugiego silnika zajmie znacznie wiÄcej czasu niĹź podanie paliwa i iskry na wyĹÄ czone 4 cylindry. -- Marcin "Kenickie" Mydlak [WRC] Czarna Laguna kombi - oklejona. GG: 291246, skype: kenickie_PL "W Ĺźyciu liczÄ siÄ tylko szybkie wozy, szybkie kobiety i bary szybkiej obsĹugi." |
|
Data: 2009-09-06 12:11:28 | |
Autor: Technolog | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
Dnia Fri, 04 Sep 2009 00:00:44 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):
Z plusów - jeden z silników można wyłączyć i jechać znacznie oszczędniej. No to jeszcze plus ode mnie - dużo płynniejsza jazda, jeśli chodzi o zmianę biegów, o ile obie skrzynie biegów będą miały różne przełożenia. |
|
Data: 2009-09-06 19:19:13 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
Technolog pisze:
Dnia Fri, 04 Sep 2009 00:00:44 +0200, Tomasz Pyra napisał(a): No tu w ogóle otwierają się szerokie możliwości kombinacji. Te dwa silniki nie muszą być takie same - jeden może być np. dwuzaworowy, oszczędny w miejskiej jeździe, a drugi jakiś wysilony, na ostrych wałkach, do szybkiej jazdy. W szczególności jeden mógłby być np. turbo benzyną, a drugi wolnossącym dieslem - w zależności od warunków takie połączenie mogłoby dać duże oszczędności paliwa. |
|
Data: 2009-09-07 23:47:15 | |
Autor: DoQ | |
Samochód osobowy z dwoma silnikami | |
Technolog pisze:
Podwójne wszystko związane z silnikami mogłoby wymusić nieco mniejszą moc Śmiem twierdzić że jeden sprawny 400KM silnik bedzie jednak duzo lzejszy od 2x 200KM mniejszych z dodatkowymi skrzyniami biegow i mnostwem żelastwa do rozdzialu mocy. Pozdrawiam Pawel |