Samochody elektryczne przyczyniaja się do zmniejszania ilości spaliniaków

Data: 2020-10-20 00:41:12
Autor: Kris
Samochody elektryczne przyczyniaja się do zmniejszania ilości spaliniaków
https://wgospodarce.pl/informacje/86892-warszawa-wybuch-elektryka-splonelo-50-aut-blok-zniszczony
1 elektryk(a może tylko hulajnoga) zutylizował z 50 spaliniaków i wykreował popyt na nowych kilkadziesiąt mieszkań

Data: 2020-10-20 09:24:52
Autor: K
On 20/10/2020 08:41, Kris wrote:
https://wgospodarce.pl/informacje/86892-warszawa-wybuch-elektryka-splonelo-50-aut-blok-zniszczony
1 elektryk(a może tylko hulajnoga) zutylizował z 50 spaliniaków i wykreował popyt na nowych kilkadziesiąt mieszkań

Ciekawe co na to ubezpieczalnia "sprawcy"

Data: 2020-10-20 10:40:38
Autor: sirapacz
W dniu 2020-10-20 o 10:24, K pisze:
On 20/10/2020 08:41, Kris wrote:
[...]

jak ustalą sprawcę. Równie dobrze to mogła być hulajnoga.
Tak czy tak to ze 2mln. Ubezpieczalnia będzie płakać, a właściciel OC srać po gaciach czy mu limitu na OC wystarczy.

Data: 2020-10-20 01:55:42
Autor: Kris
W dniu wtorek, 20 października 2020 10:41:53 UTC+2 użytkownik sirapacz napisał:

jak ustalą sprawcę. Równie dobrze to mogła być hulajnoga.
Tak czy tak to ze 2mln. Ubezpieczalnia będzie płakać, a właściciel OC srać po gaciach czy mu limitu na OC wystarczy.

Jeśli właściciel coś zawinił.
Bo jak auto/hulajnoga samo się zapaliło bez winy właściciela to jeszcze producent może dołożyć do tego interesu

Data: 2020-10-20 09:59:12
Autor: K
On 20/10/2020 09:55, Kris wrote:
[...]

Jesli to byla Chinska hulajngoa firmy Long-Hui to producent juz zlecil przelew bez czekania na wyniki dochodzenia.

Data: 2020-10-20 11:00:58
Autor: sirapacz
Samochody elektryczne przyczyniaja się do zmniejszania ilości spaliniaków
Jeśli właściciel coś zawinił.
Jeśli samochodu to nie ma znaczenia. Jeśli hulajnoga....
Bo jak auto/hulajnoga samo się zapaliło bez winy właściciela to jeszcze producent może dołożyć do tego interesu

....to producent nie dołoży do tego interesu. Co najwyżej po sądach ciągać będą właściciela, który i tak się mnie wypłaci - kto ma luzem 2 bańki? Jednakże i tak szczerze wątpię, by dali radę udowodnić winę.

Data: 2020-10-20 02:14:53
Autor: Kris
W dniu wtorek, 20 października 2020 11:02:13 UTC+2 użytkownik sirapacz napisał:
> Jeśli właściciel coś zawinił.
Jeśli samochodu to nie ma znaczenia.

Czyli jeśli kupie samochód, on będzie miał wadę fabryczna i przez to wybuchnie rozwalając 5 piętrowy blok to wypłata z MOJEGO oc? I kwota ponad limit roszczenie do mnie?
A ja sobie mogę ew wysądzić od producenta?
Tak to działa?

Data: 2020-10-20 02:47:52
Autor: Przemek Jedrzejczak
Samochody elektryczne przyczyniaja się do zmniejszania ilości spaliniaków
producent (nawet chinczyk) na 99% sie zabezpieczyl:

przykladowa instrukcja:
i nigdy nie pozostawiać ładującej się hulajnogi bez nadzoru

wspolnota/administracja oczywiscie tez powinna tego zabronic

Data: 2020-10-20 10:49:55
Autor: K
On 20/10/2020 10:47, Przemek Jedrzejczak wrote:
producent (nawet chinczyk) na 99% sie zabezpieczyl:

przykladowa instrukcja:
i nigdy nie pozostawiać ładującej się hulajnogi bez nadzoru

wspolnota/administracja oczywiscie tez powinna tego zabronic

Jesli to byla hulajnoga, jesli to byl meleks to strach spac na parkingu w takim jak sie laduje ;)

Data: 2020-10-20 11:51:41
Autor: sirapacz
Samochody elektryczne przyczyniaja się do zmniejszania ilości spaliniaków
Jesli to byla hulajnoga, jesli to byl meleks to strach spac na parkingu w takim jak sie laduje ;)

coś czuję, że składki za elektryki mogą być ciut wyższe niż za benzynę:D

Data: 2020-10-21 17:51:47
Autor: ąćęłńóśźż
Samochody elektryczne przyczyniaja się do zmniejszania ilości spaliniaków
Coś czuję, że podniosą i na to i na to ;-))

-- -- -
czuję, że składki za elektryki mogą być ciut wyższe niż za benzynę

Data: 2020-10-20 10:43:18
Autor: K
On 20/10/2020 10:14, Kris wrote:
[...]

W Polsce w praktyce najpierw cie zlicytuja i moze przezyjesz jak bedziesz odporny psychicznie.

Data: 2020-10-20 11:46:35
Autor: sirapacz
[...]

tak. twój samochód, ty odpowiadasz nawet, jeśli sam się stoczy z górki będąc zaparkowanym i uderzy w inne auto.
A ja sobie mogę ew wysądzić od producenta?
nie. ubezpieczyciel będzie, jeśli będzie miał podstawy.

Data: 2020-10-20 03:47:42
Autor: Kris
W dniu wtorek, 20 października 2020 11:47:50 UTC+2 użytkownik sirapacz napisał:

tak. twój samochód, ty odpowiadasz nawet, jeśli sam się stoczy z górki będąc zaparkowanym i uderzy w inne auto.

To zrozumiałe

> A ja sobie mogę ew wysądzić od producenta?
nie. ubezpieczyciel będzie, jeśli będzie miał podstawy.

Czyli "jeśli będzie miał podstawy"(a w moim przykładzie pisałem ze wybuch auta wynika z jego WADY FABRYCZNEJ)  to ja jako ubezpieczony ew dopłatą górki ponad limit OC się nie powinienem martwić?

Data: 2020-10-20 13:25:44
Autor: sirapacz
[...]

Jak będziesz jechał samochodem którego większość konstrukcji będzie stanowić Fe2O3, z hamulcami w podobnym stanie technicznym...i bez badań... to jak zadzwonisz ze swojej winy to ubezpieczyciel pokryje straty z OC. Regresu nie zrobi bo tam jest zamknięty katalog i rażącego zaniedbania nie podciągniesz pod intencjonalne spowodowanie kolizji.

Problemem jest ta górka, bo limit to chyba 2400000PLN (a może EUR?) i jak tam stało kilka droższych fur niż 40k srednio to może być kłopot.

Data: 2020-10-20 13:27:10
Autor: sirapacz
Samochody elektryczne przyczyniaja się do zmniejszania ilości spaliniaków
1mln EUR to ca 4,5 dużej bańki - wystarczy mu tego OC :D

Data: 2020-10-20 04:42:28
Autor: Kris
W dniu wtorek, 20 października 2020 13:28:25 UTC+2 użytkownik sirapacz napisał:
1mln EUR to ca 4,5 dużej bańki - wystarczy mu tego OC :D

47 fur po +/-40tys = 1,5mln
A gdzies tam czytałem ze budynek nie nadaje się do zamieszkania więc pesymistycznie licząc dodajmy jeszcze:
40(?) mieszkań po 200tys(?)= 8mln

Data: 2020-10-20 16:41:39
Autor: K
On 20/10/2020 12:42, Kris wrote:
[...]

Chyba nie caly sie nie nadaje, a pisza, ze beda go naprawiali mimo, ze nie bylo jeszcze ostatecznej ekspertyzy w tej kwestii.

Data: 2020-10-20 16:46:26
Autor: Shrek
W dniu 20.10.2020 o 13:42, Kris pisze:
[...]

Raczej po pół bański. Samochody do mniejsze zmartwienie.

--
Shrek

Data: 2020-10-21 17:02:07
Autor: Poldek
W dniu 2020-10-20 o 13:42, Kris pisze:
[...]

Za 200 tys. zł to we Warszawie nie kupisz nawet kawalerki. Takie mieszkania, jak by wskazywał blok na zdjęciach, to bliżej 500 tys. - 1 mln. plus wykończenie i wyposażenie.

Data: 2020-10-20 13:41:49
Autor: Cavallino
W dniu 20-10-2020 o 13:27, sirapacz pisze:
1mln EUR to ca 4,5 dużej bańki - wystarczy mu tego OC :D

Na rozbiórkę i wybudowanie bloku też?

Data: 2020-10-20 13:54:56
Autor: sirapacz
W dniu 2020-10-20 o 13:41, Cavallino pisze:
W dniu 20-10-2020 o 13:27, sirapacz pisze:
1mln EUR to ca 4,5 dużej bańki - wystarczy mu tego OC :D

Na rozbiórkę i wybudowanie bloku też?

A ten pożar go tak rozpirzył? Natomiast ponad limit OC odpowiada właściciel auta i dopiero on może się tłuc dalej (aczkolwiek podejrzewam, że ramię w ramię z ubezpieczycielem)

Data: 2020-10-20 14:32:36
Autor: Cavallino
W dniu 20-10-2020 o 13:54, sirapacz pisze:
W dniu 2020-10-20 o 13:41, Cavallino pisze:
W dniu 20-10-2020 o 13:27, sirapacz pisze:
1mln EUR to ca 4,5 dużej bańki - wystarczy mu tego OC :D

Na rozbiórkę i wybudowanie bloku też?

A ten pożar go tak rozpirzył?

Ludzi wykwaterowali i będą sprawdzać.

Data: 2020-10-20 16:48:43
Autor: Shrek
[...]

No... Zbrojenia wyszły na wierzch. Ale pewnie jakoś to naprawią.

--
Shrek

Data: 2020-10-22 09:40:17
Autor: ąćęłńóśźż
Samochody elektryczne przyczyniaja się do zmniejszania ilości spaliniaków
I to mnie martwi.
Widać mamy złe przepisy (w gąszczu wielu innych wymagań).
Większość garaży jest nieogrzewana, a nad nimi są pomieszczenia ogrzewane (mieszkania względnie lokale usługowe w parterach), więc strop nad garażem ociepla się od spodu (od strony garażu), tyle że styropianem.
A jak widać powinna być wełna mineralna, zapewniając dodatkowe zabezpieczenie konstrukcji żelbetowej przed ogniem.

-- -- -
Zbrojenia wyszły na wierzch.

Data: 2020-10-22 17:52:40
Autor: Shrek
W dniu 22.10.2020 o 09:40, ąćęłńóśźż pisze:

A jak widać powinna być wełna mineralna, zapewniając dodatkowe zabezpieczenie konstrukcji żelbetowej przed ogniem.

Strop miał taką odporność ogniową jak mieć powinien. Ma wytrzymać przez ileś tam czasu i wytrzymał - nie ma wymogu, że ma się potem nadawać do użytkowania bez napraw. Równie dobrze nad garażem mogło być patio i byłby nie ocieplany (co najywżej wyłożony jakaś izolacją, żeby się nie skraplała woda na stropie).

--
Shrek

Data: 2020-10-22 19:35:10
Autor: ąćęłńóśźż
Samochody elektryczne przyczyniaja się do zmniejszania ilości spaliniaków
Ciekawe, co na to właściciele lokali na parterze nad garażem.

-- -- -

Data: 2020-10-22 19:38:30
Autor: Shrek
W dniu 22.10.2020 o 19:35, ąćęłńóśźż pisze:
Ciekawe, co na to właściciele lokali na parterze nad garażem.

No raczej zadowoleni nie są. Natopmiast strop swoją rolę w czasie pożaru spełnił - nie zawalił się i zachował izolacyjność.

--
Shrek

Data: 2020-10-23 09:26:09
Autor: ąćęłńóśźż
Samochody elektryczne przyczyniaja się do zmniejszania ilości spaliniaków
Gdyby zamiast styropianu od strony garażu była wełna, byliby bardziej zadowoleni.
Drobne pytanie techniczne, czym zamocować tę wełnę do stropu - jakiekolwiek tworzywa sztuczne ("talerzyki" itp.) odpadają.
Wiele rzeczy się okłada wełną, np. elementy konstrukcji stalowych czy blaszane kanały wentylacyjne.

-- -- -
No raczej zadowoleni nie są.

Data: 2020-10-23 02:47:43
Autor: WS
On Friday, October 23, 2020 at 9:26:59 AM UTC+2, ąćęłńóśźż wrote:
Gdyby zamiast styropianu od strony garażu była wełna, byliby bardziej zadowoleni.
Drobne pytanie techniczne, czym zamocować tę wełnę do stropu - jakiekolwiek tworzywa sztuczne ("talerzyki" itp.) odpadają.

Mozna kleic plyty z welny tak samo jak styropian (nie sprawdzalem atestow, sa systemy na sciany) np. https://allegro.pl/oferta/welna-fasadowa-rockwool-frontrock-plus-5-cm-50-mm-6692906826

Ja u siebie w garazu przykleilem resztke plyt welnianych przeznaczonych do ocieplenia stropu (od gory) . ~20 lat wisi ;)
Mozna tez zrobic sufit podwieszany na profilach stalowych + kotwy stalowe (bez kolkow z tworzywa) i nad nim dac dowolna welne...

Data: 2020-10-23 15:57:58
Autor: Shrek
W dniu 23.10.2020 o 09:26, ąćęłńóśźż pisze:
Gdyby zamiast styropianu od strony garażu była wełna, byliby bardziej zadowoleni.

Podejrzewam, że jeśli była izolacja to wełna. Nie wiem jakie są przepisy, bo nie jestem architektem, ale styropeksu w garażach nie widziałem.

Drobne pytanie techniczne, czym zamocować tę wełnę do stropu - jakiekolwiek tworzywa sztuczne ("talerzyki" itp.) odpadają.

Tak jak na zewnątrz - takie plastikowe kołki - spadną od razu przy pożarze.

Wiele rzeczy się okłada wełną, np. elementy konstrukcji stalowych czy blaszane kanały wentylacyjne.

Jeśli masz na myśli izolację ogniową, to nie jest to po prostu "wełna". Kanały wentylacyjne na nawiewie czesto się izoluje, bo płynie nim ciepłe powietrze, powrotów nie.

--
Shrek

Data: 2020-10-23 16:02:07
Autor: Shrek
W dniu 23.10.2020 o 15:57, Shrek pisze:

Drobne pytanie techniczne, czym zamocować tę wełnę do stropu - jakiekolwiek tworzywa sztuczne ("talerzyki" itp.) odpadają.

Tak jak na zewnątrz - takie plastikowe kołki - spadną od razu przy pożarze.

Ok - są i systemy klejone - ale cudów bym nie oczekiwał:)

--
Shrek

Data: 2020-10-23 16:05:37
Autor: J.F.
Użytkownik "Shrek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5f92e25d$0$546$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Sa kolki metalowe.

Ok - są i systemy klejone - ale cudów bym nie oczekiwał:)

Klej silikonowy ... albo do okladzin hamucowych :-)
A jesli ta welna tak dobrze izoluje, to moze klej sie nie przegrzeje :-)

A nie mozna jej na cement kleic ?

J.

Data: 2020-10-23 18:05:29
Autor: Shrek
W dniu 23.10.2020 o 16:05, J.F. pisze:

Tak jak na zewnątrz - takie plastikowe kołki - spadną od razu przy pożarze.

Sa kolki metalowe.

Jak beton odpadł... Wiem - wełna trochę izoluje, ale jak to nie dedykowany system do podniesienia odporności ogniowej konstrukcji to bym nie oczekiwał, że pomoże - przynajmniej w stopniu znaczącym.

Ok - są i systemy klejone - ale cudów bym nie oczekiwał:)

Klej silikonowy ... albo do okladzin hamucowych :-)
A jesli ta welna tak dobrze izoluje, to moze klej sie nie przegrzeje :-)

Z naciskiem na może - o ile to nie dedykowany system na ogien, to będzie miał raczej znaczenie homeopatyczne.

--
Shrek

Data: 2020-10-22 20:21:16
Autor: J.F.
Użytkownik "Shrek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5f91aac7$0$31100$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Ktos nie przewidzial, ze teraz w garazach wiele ton latwopalnych plastikow ?

Równie dobrze nad garażem mogło być patio i byłby nie ocieplany (co najywżej wyłożony jakaś izolacją, żeby się nie skraplała woda na stropie).

ale wtedy nie nbylo zagrozenia dla budynku :-)

J.

Data: 2020-10-22 20:34:30
Autor: Shrek
W dniu 22.10.2020 o 20:21, J.F. pisze:

Ktos nie przewidzial, ze teraz w garazach wiele ton latwopalnych plastikow ?

Czemu nie przewidział? Jak już napisałem - z punktu widzenia budowlańca i pożarnika spełnił swoje zdanie - przenosił obciążenia przez czas pożaru i zachował izolacyjność -pożar nie rozprzestrzenił się poza strefę.

A co do klasyfikacji - to musiałbym sprawdzić jak kwalifikuje się garaże podziemne. Architektem nie jestem ale obstawiam PM500 - Powierzchnia magazynowa 500MJ/m2

ale wtedy nie nbylo zagrozenia dla budynku :-)

Całkiem prawdopodobne że by było - patio po środku między budynkiem w kształcie "u", "rozpórka" ze stropu wpada do środka, budynek zagrożony utratą stabilności - może się złożyć do środka.

--
Shrek

Data: 2020-10-20 14:19:57
Autor: J.F.
Użytkownik "Kris"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:b0ccd6fe-5c24-4286-8e84-ce3a18209729o@googlegroups.com...
[...]

Budynek jest chyba obowiazkowo ubezpieczony, ale ... ubezpieczyciel bedzie chcial regres.
Czy uzyska ... winy posiadacza czy kierowcy w tym nie ma, zdarzenie losowe, sila wyzsza.
(Gorzej jakby wjechal autem LPG na zakazie).
Ba - czy z ubezpieczenia budynku nie wyplaca odszkodowania za samochody ?

W ten wybuch elektryka to nie bardzo wierze, ale ogien mogl byc intensywny i konstrukcje uszkodzic ...

Pozostaje skarzyc producenta samochodu, a moze administratora budynku - za niesprawne spryskiwacze ...

J.

Data: 2020-10-20 16:47:57
Autor: Shrek
W dniu 20.10.2020 o 14:19, J.F. pisze:

Pozostaje skarzyc producenta samochodu, a moze administratora budynku - za niesprawne spryskiwacze ...

Spryskiwaczy w garażach raczej nie ma i zwykle nie są wymagane.

--
Shrek

Data: 2020-10-20 16:40:35
Autor: K
On 20/10/2020 15:47, Shrek wrote:
W dniu 20.10.2020 o 14:19, J.F. pisze:

Pozostaje skarzyc producenta samochodu, a moze administratora budynku - za niesprawne spryskiwacze ...

Spryskiwaczy w garażach raczej nie ma i zwykle nie są wymagane.

W tym nie bylo zadnej instalacji ppoz. Malo tego w TVN24 pisza, ze ktos zjechal winda do garazu jak sie palilo ale bylo juz tak goraco, ze wrocil winda na parter i chwile po tym jak sie otworzyly drzwi, wylaczyli prad..

Data: 2020-10-20 18:26:12
Autor: Shrek
W dniu 20.10.2020 o 17:40, K pisze:

[...]

Zjazd windy na poziom ewakuacji i otwarcie drzwi sugeruje jednal zadziałanie systemu wykrywania pożaru. Wyłączenie prądu to albo skutek użycia przeciwpożarowego wyłącznika prądu, albo po prostu kable się spaliły w tym momencie.

--
Shrek

Data: 2020-10-20 22:25:34
Autor: ToMasz
Samochody elektryczne przyczyniaja się do zmniejszania ilości spaliniaków
Pozostaje skarzyc producenta samochodu,
czy wiecie, tak na serio, bez gdybania,  czy jest jakaś szansa na wygranie odszkodowania od producenta pojazdu, jeśli pojazd jest/był po gwarancji i rękojmi?
Bo w pierwszym momencie - jasne, producent dał ciała niech płaci. ale z drugiej strony.... gwarancja na blachę jest 6 lat, jak się potem auto rozpadnie to co? W sensie co za różnica czy w 7 roku czy w 27. zardzewieje i pojedzie na złom. Nasze oczekiwania to jedno, ale deklaracje producenta - które znamy przez zakupem - to drugie. nie możemy w sądzie powiedzieć, co prawda producent dał gwarancje na 6 lat, ale to oczywiste ze auto powinno jeździć 10, albo 20 lat.
No i obawiam się że to ratuje dupsko producentowi. Oczywiście jeśli ów "pojazd elektryczny" był po gwarancji.

ToMasz

Data: 2020-10-20 22:36:27
Autor: Przemek Jedrzejczak
Samochody elektryczne przyczyniaja się do zmniejszania ilości spaliniaków
-- Pozostaje skarzyc producenta samochodu, to nie USA a szanse skutecznego zaskarzenia Ping Denga sa iluzoryczne ... nawet jesli to bylo e-auto europejskiego producenta nie bedzie latwo ... teraz wszyscy administratorzy/wspolnoty pewnie aktualizuja regulanimy: zabrania sie ladowania wszelkich pojazdow elektrycznych bez nadzoru :-)

Data: 2020-10-21 14:48:32
Autor: RadoslawF
W dniu 2020-10-21 o 07:36, Przemek Jedrzejczak pisze:
[...]

Po co zabraniać jak można gniazdka wyłączyć, tam gdzie jeszcze są.
Natomiast ciekawie będzie jak wywieszą zakaz wjazdu elektrykami.

I będzie wszystko jasne, elektryki są dla bogatych właścicieli
domków a nie dla biedaków w slamsach czy innych blokach.

Pozdrawiam

Data: 2020-10-21 16:10:13
Autor: J.F.
Użytkownik "ToMasz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:rmnh40$a6n$1@dont-email.me...
Pozostaje skarzyc producenta samochodu,

czy wiecie, tak na serio, bez gdybania,  czy jest jakaś szansa na wygranie odszkodowania od producenta pojazdu, jeśli pojazd jest/był po gwarancji i rękojmi?

Gdyby to wynikalo z wady konstrukcyjnej - moze i duza.
Tylko jak to udowodnic ?
UOKiK powinien pomoc, ale pewnie sie wyprze.

Ale jaka wada, jesli "miliony takich pojazdow jezdza, i nic takiego sie nie dzieje".

[...]

W USA czasem dziala i UE tez - akcje serwisowe, jak cos sie robi niebezpieczne.
Tylko to zwykle drobiazgi sa, to mozna wymusic taki drobiazg, jak sie skonczyly dla VW silniki nie spelniajace norm - to widac.

No i gdzies tam jeszcze moze byc zapis, ze samochod wymaga corocznego przegladu w serwisie.
Bo serwis by zauwazyl usterke zanim by sie stala grozna :)

[...]

Jesli naprawde dal na 6 lat, to moze byl jeszcze na gwarancji, bo te elektryki to dosc nowa moda ...

J.

Data: 2020-10-20 12:05:20
Autor: Cavallino
W dniu 20-10-2020 o 11:46, sirapacz pisze:
[...]

nie.

Niby dlaczego nie?

Data: 2020-10-20 13:21:04
Autor: sirapacz
Samochody elektryczne przyczyniaja się do zmniejszania ilości spaliniaków
A ja sobie mogę ew wysądzić od producenta?
nie.

Niby dlaczego nie?
bo po to ma OC?
zresztą to prostsze i szybsze niż zabawa w udowadnianie, że nie jesteś wielbłądem

Data: 2020-10-20 13:40:58
Autor: Cavallino
W dniu 20-10-2020 o 13:21, sirapacz pisze:
A ja sobie mogę ew wysądzić od producenta?
nie.

Niby dlaczego nie?
bo po to ma OC?

OC ma ograniczenie kwotowe.

zresztą to prostsze i szybsze niż zabawa w udowadnianie, że nie jesteś wielbłądem

Pytanie było czy możesz, a nie czy musisz.

Data: 2020-10-20 04:52:13
Autor: Kris
Samochody elektryczne przyczyniaja się do zmniejszania ilości spaliniaków
W dniu wtorek, 20 października 2020 13:42:10 UTC+2 użytkownik sirapacz napisał:

no i ponad limit jak najbardziej ma prawo się sądzić. Ale do limitu masz OC

Może doprecyzuję o co pytałem
Zakładam że:
1. Biegli/prokuratura/inni święci ocenią że wybuch był z powodu wadliwej konstrukcji auta(właściciel nic tutaj nie zawinił)
2. Straty przekroczą limit OC

I o ile teoretycznie ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie z OC to pytania co z górką ponad limit:
-wypłaci/nie wypłaci? Teoretycznie winien wypłacić
-o zwrot "górki" poprosi właściciela OC czy producenta auta?

Data: 2020-10-20 05:16:13
Autor: Przemek Jedrzejczak
[...]

e-Peugeot ?
https://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/1,35612,2784231.html

najprawdopodobniej producent po cichu dogadal sie z TU

Data: 2020-10-21 16:58:42
Autor: Poldek
W dniu 2020-10-20 o 13:52, Kris pisze:
[...]

Jeżeli samochód ma homologację, to znaczy, że urzędowo potwierdzono, że konstrukcyjnie jest OK - ?
Ew. mógł być przerabiany po wyjechaniu z fabryki - "tjuningowany", wtedy odpowiedzialność spada na właściciela/diagnostę, który dopuścił do ruchu - ?

Data: 2020-10-21 20:53:56
Autor: J.F.
Użytkownik "Poldek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:rmpiat$6hc$1@gioia.aioe.org...
[...]

Raczej tak nie ma. Homologacja sprawdza niektore cechy konstrukcyjne, np czy swiatla swieca zgodnie z przepisami, ale nie ma szans sprawdzic, czy sie auto nie zapali ..

Ew. mógł być przerabiany po wyjechaniu z fabryki - "tjuningowany", wtedy odpowiedzialność spada na właściciela/diagnostę, który dopuścił do ruchu - ?

Diagnosty raczej w tym jeszcze nie bylo, ale w niektorych przypadkach .... moze i daloby sie zwalic na niego wine.
Na wlasciciela najpredzej - o ile auto przerabial.

J.

Data: 2020-10-23 17:17:01
Autor: kk
On 2020-10-20 13:52, Kris wrote:
[...]

Przecież to jest właśnie górna granica odpowiedzialności ubezpieczyciela. Jeśli, to tyle wypłaci a reszty poszkodowani mogą dochodzić od właściela. I ten właściciel tylko wtedy będzie mógł obarczyć odpowiedzialnością ubezpieczyciela jak wykaże jego winę. Bo o ile ubezpieczyciel odpowiada na zasadzie ryzyka, to producent już tylko na zasadzie winy. No chyba, że w okresie gwarancyjnym, wtedy zgodnie z tą umową.

Data: 2020-10-20 13:51:29
Autor: Cavallino
W dniu 20-10-2020 o 13:40, sirapacz pisze:
[...]

Tyle że w żaden sposób nie ogranicza Ci to prawa do sądzenia się z producentem, a tego dotyczyło pytanie.
Choćby po to żeby dostać odszkodowanie, w tym również za własny pojazd, miejsce parkingowe czy mieszkanie - nie masz pewności że OC to obejmie.

Data: 2020-10-23 17:08:46
Autor: kk
On 2020-10-20 11:00, sirapacz wrote:
[...]

Nie ma znaczenia czy "ma luzem".

Data: 2020-10-23 18:33:29
Autor: J.F.
Użytkownik "kk"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:rmurm7$83g$1@news.icm.edu.pl...
On 2020-10-20 11:00, sirapacz wrote:
[...]

Ma o tyle, ze adwokaci beda brac z gory, wiec koszta poniesiesz, a grosza nie uzyskasz.
Bo co mu zabierzesz - mieszkanie z kredytem ?
Jak madry, to bedzie nadal mieszkal, ale juz nie placil :-P

J.

Data: 2020-10-24 17:40:29
Autor: kk
On 2020-10-20 11:00, sirapacz wrote:
[...]

Twizy :-)

Możesz sprzedać wierzytelność komuś, komu pasuje ściąganie latami z wynagrodzenia. Taie ściąganie niewiele kosztuje.

Jak madry, to bedzie nadal mieszkal, ale juz nie placil :-P

A wcześniej po co płacił?

Data: 2020-10-21 17:47:41
Autor: ąćęłńóśźż
Samochody elektryczne przyczyniaja się do zmniejszania ilości spaliniaków
Żartujesz.
Przy uszkodzeniu budynku (widziałem kilka zdjęć) licz ze 30 baniek.

-- -- -
Tak czy tak to ze 2mln.

Data: 2020-10-22 19:29:57
Autor: sirapacz
W dniu 2020-10-21 o 17:47, ąćęłńóśźż pisze:
Żartujesz.
Przy uszkodzeniu budynku (widziałem kilka zdjęć) licz ze 30 baniek.

nie przesadzasz oby? za 30 baniek to można od zera całkiem niezły bloczek postawić.

Data: 2020-10-21 17:23:52
Autor: ąćęłńóśźż
Samochody elektryczne przyczyniaja się do zmniejszania ilości spaliniaków
Jak to co?
Drobny druczek, czyli my tylko zbieramy składki.

Od mojego Anioła:
"Zapewne dotarła do Państwa informacja o pożarze garażu podziemnego w budynku przy ul. Górczewskiej 181. W związku tym  proponuję obejrzeć zdjęcia z tego tragicznego zdarzenia aby uruchomiła się Państwa wyobraźnia.
Abstrahując od bardzo poważnego zagrożenia życia (co zapewne dla wszystkich jest oczywiste), w chwili  obecnej właściciele mają poważny problem z uzyskaniem odszkodowania od firm ubezpieczeniowych za utracone mienie w związku z przetrzymywaniem w garażu przedmiotów niebezpiecznych pożarowo  jak również  łatwopalnych.
Ponadto w garażu znajduje się szereg instalacji służących do obsługi budynku. W przypadku ich zniszczenia budynek nie nadaje się do użytku i automatycznie utracą Państwo miejsce swojego zamieszkania.
W związku z powyższym ponawiam do Państwa apel o pilne uprzątnięcie z miejsc parkingowych przedmiotów takich jak elementy drewniane, papierowe, plastikowe, opony, farby, płyny samochodowe oraz rowerów z ciągów komunikacyjnych na klatkach schodowych. Proszę o poważne podejście do problemu.
Prosimy o uprzątnięcie przedmiotów jak wyżej"

-- -- -
Ciekawe co na to ubezpieczalnia "sprawcy"

Data: 2020-10-20 14:31:37
Autor: J.F.
Użytkownik "Kris"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:6da758e4-3d02-48f1-ab06-16ca9b816495o@googlegroups.com...
https://wgospodarce.pl/informacje/86892-warszawa-wybuch-elektryka-splonelo-50-aut-blok-zniszczony
1 elektryk(a może tylko hulajnoga) zutylizował z 50 spaliniaków i wykreował popyt na nowych kilkadziesiąt mieszkań

Ale jesli chcial wykreowac popyt na nowe elektryczne, to chyba mu nie wyszlo :-)

J.

Data: 2020-10-20 18:07:20
Autor: nadir
W dniu 20.10.2020 o 09:41, Kris pisze:
https://wgospodarce.pl/informacje/86892-warszawa-wybuch-elektryka-splonelo-50-aut-blok-zniszczony
1 elektryk(a może tylko hulajnoga) zutylizował z 50 spaliniaków i wykreował popyt na nowych kilkadziesiąt mieszkań

To kiedy wprowadzą wyższe stawki OC na elektryki?
;)

Data: 2020-10-20 22:31:53
Autor: Przemek Jedrzejczak
Samochody elektryczne przyczyniaja się do zmniejszania ilości spaliniaków
-- To kiedy wprowadzą wyższe stawki OC na elektryki?

nie wprowadza, jesli ktos nawalil i zostawil ladujaca sie hulajnoge bez nadzoru to beknie, jesli e-auto samo z siebie buffnelo ogniem beknie producent auta ale w zaden sposob nie zwieksza to ryzyka dla TU

ps zaden dzban nie zostawia tankujacego auta na stacji paliw (samoobslugowej) ale z jakis wzgledow wszyscy zalozyli ze ladujace sie e-auto/e-hulajnoga jest w 100% bezpieczna i teraz rzeczywistosc zaskrzeczala ... ladujesz = warujesz w skrocie :-)

Data: 2020-10-21 08:35:05
Autor: K
On 21/10/2020 06:31, Przemek Jedrzejczak wrote:
[...]

Bo bezpieczne byc powinno. Jak ladujesz w domu telefon to tez siedzisz 1-2h przy gniazdku? A co jesli samochod czy hulajnoga (nie wiemy) nie bylo podlaczone do ladowania?

Data: 2020-10-21 01:59:05
Autor: Przemek Jedrzejczak
Samochody elektryczne przyczyniaja się do zmniejszania ilości spaliniaków
-- Bo bezpieczne byc powinno.

jasne niech wszyscy beda piekni, bogaci i mlodzi :-) przeciez to tylko technika a technika jest zawodna

-- Jak ladujesz w domu telefon to tez siedzisz 1-2h przy gniazdku?

moj telefon laduje 40% w pol godziny i nie trzymam go w reku podczas ladowania, po drugiej stronie mam znajomych ktorych dzieciaki laduja smartfony (ze zdechnietymi bateriami i gownianymi ladowarkami) przez noc, jak cos bufnie to bedzie placz i zgrzytanie zebow

-- A co jesli samochod czy hulajnoga (nie wiemy) nie bylo podlaczone do ladowania?

no zdarza sie patrz Peugeot 307

Data: 2020-10-21 10:24:40
Autor: K
On 21/10/2020 09:59, Przemek Jedrzejczak wrote:
[...]

No sie zdarza ale dowody sie spalily w tym przypadku. Tak jak sie spalily dowody w przypadku Mercedesa kuli ognia. Poza tym straty sa ogromne i moze byc ciezko.

Data: 2020-10-21 03:44:50
Autor: Przemek Jedrzejczak
Samochody elektryczne przyczyniaja się do zmniejszania ilości spaliniaków
-- No sie zdarza ale dowody sie spalily w tym przypadku. Tak jak sie spalily dowody w przypadku Mercedesa kuli ognia.

dochodzenie jeszcze trwa chyba ze masz inne informacje ?

-- Poza tym straty sa ogromne i moze byc ciezko.

materialne ale nikt nie ucierpial wiec moze reszta sie ogarnie, bezwarunkowy zakaz nienadzorowanego ladowania to dobry poczatek :-)

Data: 2020-10-21 11:56:25
Autor: K
On 21/10/2020 11:44, Przemek Jedrzejczak wrote:
-- No sie zdarza ale dowody sie spalily w tym przypadku. Tak jak sie spalily dowody w przypadku Mercedesa kuli ognia.

dochodzenie jeszcze trwa chyba ze masz inne informacje ?

W sprawie Mercedesa umozyli, w w/w sprawie patrzac po skali zapewne oglosza, ze zapalil sie samochod albo cos (hulajnoga) w samochodzie i tyle. Z cala reszta bedzie sie bujal wlasciciel/wspolnota. Ale masz racje, poczekajmy na wyniki.

-- Poza tym straty sa ogromne i moze byc ciezko.

materialne ale nikt nie ucierpial wiec moze reszta sie ogarnie, bezwarunkowy zakaz nienadzorowanego ladowania to dobry poczatek :-)

Troche tak, troche nie. Nadzorowanie ladujacego sie auta elektrycznego w garazach podziemnych albo co gorsza wszedzie jest jakby troche bez sensu i raczej nie przysporzy nowych nabywcow dla takich aut. Poza tym jak takie auto sie zacznie palic to nic nie zrobisz. Najwyzej straz pozarna przyjedzie 5 minut wczesniej.

Data: 2020-10-21 14:51:58
Autor: RadoslawF
W dniu 2020-10-21 o 12:56, K pisze:
[...]

Człowiek mądry by odłączył od ładowarki ale idiota faktycznie
nic nie wymyśli. A że taki przepis nabywców nie przysporzy to
problem producentów i fanboyi gardłujących za elektrykami.

Pozdrawiam

Data: 2020-10-21 14:30:51
Autor: K
On 21/10/2020 13:51, RadoslawF wrote:

Człowiek mądry by odłączył od ładowarki ale idiota faktycznie
nic nie wymyśli. A że taki przepis nabywców nie przysporzy to
problem producentów i fanboyi gardłujących za elektrykami.

Pozdrawiam

A co ci da odlaczenie od ladowarki jak akumalator juz sie zaczal palic?

Data: 2020-10-21 16:56:50
Autor: Shrek
W dniu 21.10.2020 o 15:30, K pisze:
[...]

Zadzwoni po strażaków od razu;)

--
Shrek

Data: 2020-10-21 17:57:27
Autor: K
On 21/10/2020 15:56, Shrek wrote:
[...]

Zakladajac w ogole, ze ten samochod/hulajnoga sie ladowal/a.

Data: 2020-10-21 19:46:55
Autor: Shrek
W dniu 21.10.2020 o 18:57, K pisze:

A co ci da odlaczenie od ladowarki jak akumalator juz sie zaczal palic?

Zadzwoni po strażaków od razu;)

Zakladajac w ogole, ze ten samochod/hulajnoga sie ladowal/a.

Zdaje się tam zadzownił po strażaków system wykrywania pożaru, więc w sumie bez znaczenia czy ktoś pilnował czy nie.

--
Shrek

Data: 2020-10-22 08:25:52
Autor: K
On 21/10/2020 18:46, Shrek wrote:
[...]

Ale tam nie bylo takiego systemu wlasnie.

Data: 2020-10-22 18:00:50
Autor: Shrek
W dniu 22.10.2020 o 09:25, K pisze:

Ale tam nie bylo takiego systemu wlasnie.

Potwierdzone info. Bo IMHO mało prawdopodobne, żeby nie było systemu detekcji pożaru - może nie działał ale być na 99% powinien. Powinien być na 100% ale cuda się zdażają.

--
Shrek

Data: 2020-10-22 03:13:07
Autor: WS
On Wednesday, October 21, 2020 at 3:30:54 PM UTC+2, K wrote:

A co ci da odlaczenie od ladowarki jak akumalator juz sie zaczal palic?

Dokladnie, jak sie bawilem w modelarstwo, to pakiety LiPo typu 1Ah 11V ladowalem w grubej, ceramicznej doniczce ;) Mozna bylo kupic "profesjonalne" zabezpieczenia, ale drogawe byly... Na youtubie bylo pelno filmikow z zapaleniem sie takich aku podczas ladowania i w modelach (latajace biora sporo pradu, aku sie mocno grzeje). Jak sie toto zapali to pozostaje tylko sp... jak najdalej. W kuchni potrafi wypalic kolko ~60cm na blacie + oczywiscie zero widocznosci od trujacego dymu. Woda nie gasi :(
A w samochodach sa "troszke" wieksze...

Data: 2020-10-22 04:04:35
Autor: Przemek Jedrzejczak
[...]

aku w hulajnodze juz jest niebezpieczne ... ostatnio moje zaufanie do chinczykow oslablo, zdechla ladowarka baseusa i 2x gocomma (te smierdzialy spalonym plastikiem) szale przechylil powerbank xiaomi ktory swirowal przy ladowaniu po otwarciu obudowy zamiast starych i dobrze znanych ogniw 18650 okazal sie baton LiPo ktory mozna tylko zutylizowac

Data: 2020-10-22 04:13:00
Autor: WS
On Thursday, October 22, 2020 at 1:04:37 PM UTC+2, Przemek Jedrzejczak wrote:

aku w hulajnodze juz jest niebezpieczne ...

dokladnie, nie wiem, czy chcialbym zobaczyc odlaczanie ladowarki, gdy dym sie pojawil ;)
np. w https://www.youtube.com/watch?v=wY6jnL3oUDw

Data: 2020-10-22 13:08:48
Autor: K
On 22/10/2020 12:13, WS wrote:
[...]

No, a to tylko hulajnoga.

Data: 2020-10-23 19:50:11
Autor: kk
On 2020-10-22 12:13, WS wrote:
[...]

Normalnie nie ma szansy zapalić się.

W kuchni potrafi wypalic kolko ~60cm na blacie + oczywiscie zero widocznosci od trujacego dymu. Woda nie gasi :(
A w samochodach sa "troszke" wieksze...

Jak dom się pali to też tak jest. I na tę okoliczność mamy straż ogniową.

Data: 2020-10-21 15:32:35
Autor: J.F.
Użytkownik "RadoslawF"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5f903084$0$526$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

A przez kamere mozna ?

takie auto sie zacznie palic to nic nie zrobisz. Najwyzej straz pozarna przyjedzie 5 minut wczesniej.

Człowiek mądry by odłączył od ładowarki ale idiota faktycznie
nic nie wymyśli.

Moze byc juz za pozno i nic nie pomoc.
Poza tym w samochodzie powinny byc zabezpieczenia i odlaczyc ladowarke przed pozarem.

A moze i w ladowarce powinny byc zabezpieczenia ...

J.

Data: 2020-10-22 11:42:00
Autor: K
On 21/10/2020 14:32, J.F. wrote:
[...]

Chyba nie na tym to polega, zeby podlaczyc samochod do ladowania i pojsc do domu i patrzec na niego w telewizorze. Poza tym o ile to skroci przyjazd strazakow, 5 minut?

[...]

Ale znane sa przypadki, ze sie zapalaly nie podlaczone do ladowania. Moze ten tez sie nie ladowal, moze sie zapalila hulajnoga w baganizku auta? Gdyby to bylo takie proste do rozwiazania to pewnie juz by takie rozwiazania zostaly zaimplementowane.

Data: 2020-10-22 18:19:16
Autor: Shrek
W dniu 21.10.2020 o 15:32, J.F. pisze:

Moze byc juz za pozno i nic nie pomoc.
Poza tym w samochodzie powinny byc zabezpieczenia i odlaczyc ladowarke przed pozarem.

A moze i w ladowarce powinny byc zabezpieczenia ...

No ale skąd ładowarka ma wiedzieć, że zaraz coś wybuchnie?

--
Shrek

Data: 2020-10-23 19:48:10
Autor: kk
On 2020-10-21 14:51, RadoslawF wrote:
[...]

Przecież to się samo wyłączy.

Data: 2020-10-21 15:41:17
Autor: J.F.
Użytkownik "Przemek Jedrzejczak"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:bfb36ba6-0ff8-46ad-b130-11dee1848797o@googlegroups.com...
[...]

Nie trzymasz, to slabo kontrolujesz.
Wyjdziesz kiedys do toalety, wrocisz a tam cwierc pokoju w ogniu :-)

po drugiej stronie mam znajomych ktorych dzieciaki laduja smartfony (ze zdechnietymi bateriami i gownianymi ladowarkami) przez noc, jak cos bufnie to bedzie placz i zgrzytanie zebow

Obudza sie i ugasza, albo nie obudza.

Tylko to nie zawsze jest kwestia baterii i ladowarki, a sam telefon - ile ci pradu zre ? 40% na dobe, i w sam raz jak wieczorkiem uzupelnisz ? U mnie sie tak nie da :-)

Poza tym szybkie ladowanie zwieksza ryzyko pozaru :-)

-- A co jesli samochod czy hulajnoga (nie wiemy) nie bylo podlaczone do ladowania?
no zdarza sie patrz Peugeot 307

Biorac pod uwage popularnosc ladowarek w naszych garazach ... moze wlasnie nie byl podlaczony.

No chyba, ze kupil elektryka, bo mial dostepne gniadko w garazu ...

J.

Data: 2020-10-22 09:34:41
Autor: ąćęłńóśźż
Samochody elektryczne przyczyniaja się do zmniejszania ilości spaliniaków
Staram się kłaść telefon na czymś niepalnym - szklanym blacie, talerzyku, w ceramicznej misce (i przy okazji wreszcie słychać, że ktoś dzwoni ;)).

-- -- -
Jak ladujesz w domu telefon to tez siedzisz 1-2h przy gniazdku?

Data: 2020-10-22 09:24:07
Autor: K
On 22/10/2020 08:34, ąćęłńóśźż wrote:
[...]

Tez tak robie ale jakis tam strach zawsze pozostaje. Dlatego tylko raz w zyciu gdy chcialem wymienic akumulator w telefonie to wyslalem go do serwisu autoryzowanego.

Data: 2020-10-21 15:02:48
Autor: Shrek
W dniu 21.10.2020 o 07:31, Przemek Jedrzejczak pisze:

[...]

Zaraz - przeca było, że co prawda nie zdrowe bo trzy obiady w drodze nad morze to niezdrowo, ale jednak czeka się w pobliskiej knajpie;)

--
Shrek

Data: 2020-10-21 16:00:42
Autor: J.F.
Użytkownik "Przemek Jedrzejczak"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:a506e311-8251-4852-98e2-d1438978b392o@googlegroups.com...
[...]

Bo tankowanie trwa minute, a zostawic czesto sie nie da, bo blokady w pistolecie nie ma czy odskakuje latwo.

ale z jakis wzgledow wszyscy zalozyli ze ladujace sie e-auto/e-hulajnoga jest w 100% bezpieczna i teraz rzeczywistosc zaskrzeczala ... ladujesz = warujesz w skrocie :-)

trudno zakladac, aby ktos wymagal tych pare godzin pilnowania auta ... czy same szybkie ladowarki, gora 30 minut ?

Tak samo, jak nie pilnujesz zwyklego akumulatora w czasie ladowania, laptopa, serwera/komputera w czasie pracy, czy telefonu - choc mowisz, ze pilnujesz ...

J.

Data: 2020-10-21 17:19:24
Autor: nadir
[...]

Nie chodzi tylko o samo ładowanie, samochody, i nie tylko one, z różnych powodów mogą zapłonąć. Z elektrykami jest ten problem, że w razie pożaru nie bardzo jest czym to gasić. Na takim parkingu czy garażu zamkniętym, nawet instalacja tryskaczowa nie ugasi elektryka.

Data: 2020-10-21 17:58:15
Autor: K
On 21/10/2020 16:19, nadir wrote:
[...]

tryskacze to moga najwyzej pozar smietnika ugasic.

Data: 2020-10-21 19:07:13
Autor: ToMasz
[...]

bardzo macie wielkie doświadczenie w tych sprawach widzę. Ja mam niewielkie, bo co prawda parę razy tylko "macałem" taką instalacje od strony zbiornika, pompy i silnika, ale za to mam wyobraźnie. i wyobrażam sobie, ze jakby jednak była tam instalacja tryskaczowa, to duuuuużo ciężej byłoby przenieść pożar na sąsiednie zalane wodą auta. My tu nie dyskutujemy że jakiś elektryk spłonął, tylko 46 zwykłych aut i być może budynek. Więc moim zdaniem - tryskacze w znaczącym stopniu ograniczyłyby rozprzestrzenianie się ognia. Nawet gdyby ów pojazd elektryczny miał system powiadamiania o przekroczeniu pewnej temperatury ogniwa, to można by było drastycznie ograniczyć rozprzestrzenianie ognia. ile takie powiadomienie może kosztować? 100zł+karta sim za 5/rok?

ToMasz

Data: 2020-10-21 19:51:42
Autor: Shrek
W dniu 21.10.2020 o 19:07, ToMasz pisze:

[...]

Z kartą sim w garażach to problem bywa.

--
Shrek

Data: 2020-10-21 21:32:31
Autor: nadir
[...]

No to mamy takie same doświadczenie, też kila instalacji tryskaczowych macałem.

ale za to mam wyobraźnie. i wyobrażam sobie, ze jakby jednak była tam instalacja tryskaczowa, to duuuuużo ciężej byłoby przenieść pożar na sąsiednie zalane wodą auta.

Napisałem o gaszeniu elektryka, a nie o rozprzestrzenianiu się pożaru.
W tym konkretnym wypadku instalacja tryskaczowa, na pewno mocno ograniczyła straty. Ala jak za rok lub dziesięć co drugi samochód będzie elektryczny, to wodą z tryskaczy pożaru w garażu już się nie opanuje.

My tu nie dyskutujemy że jakiś elektryk spłonął, tylko 46 zwykłych aut i być może budynek. Więc moim zdaniem - tryskacze w znaczącym stopniu ograniczyłyby rozprzestrzenianie się ognia.

Nie, my w tym podwątku dyskutujemy o podwyższeniu składki OC na elektryki, bo palą się inaczej niż konwencjonalne pojazdy i gaszenie konwencjonalnymi metodami zawodzi. Ktoś musi zapłacić z podwyższone ryzyko.

[...]

A co Ci da powiadamianie? Nie każde podwyższenie temperatury powoduje od razu pożar. Będziesz biegał co chwile do samochodu bo dostałeś SMS-a, że temp. baterii wzrosła? A nawet gdyby, to co komu po powiadamianiu, że za 20 sekund samochód zacznie płonąć a na chwilę obecną i tak nie ma jak go gasić?

Data: 2020-10-23 20:09:16
Autor: kk
On 2020-10-21 19:07, ToMasz wrote:

[...]

Strażacy nie polewają a Ty chcesz polewać.

[...]

Wątpię by można było. Słyszałem, że to się musi wypalić.

Data: 2020-10-26 12:32:06
Autor: K
On 23/10/2020 19:09, kk wrote:
On 2020-10-21 19:07, ToMasz wrote:

[...]

Tesla oficjalnie twierdzi, ze proces moze trwac i 24h. Osobna kwestia to zanieczyszczenie po takim gaszeniu.

Data: 2020-10-21 19:50:21
Autor: Shrek
W dniu 21.10.2020 o 18:58, K pisze:

tryskacze to moga najwyzej pozar smietnika ugasic.

Bzdura - tryskacze akurat są bardzo skuteczne. Choć rzeczywiście w pełni ropalonego samochodu raczej nie zgaszą, tonie pozwolą choćby na rozprzestrzenianie się pożaru. I myślę, że jakby tu były to też skończyło by się na trzech spalonych i dwóch okopconych samochodach. A uszkodzenia stropu byłyby miejscowe.

--
Shrek

Data: 2020-10-21 20:19:59
Autor: ąćęłńóśźż
Samochody elektryczne przyczyniaja się do zmniejszania ilości spaliniaków
Z tryskaczami nie tak prosto, jeżeli są "woskowe", czyli uruchamiają końcówkę w wyniku stopienia się "korka": tam musi powstać podwyższona temperatura, nie zaczną spryskiwać na zapas kilka segmentów dalej.
BTW w garażu z połowy lat 90-tych mam tryskacze, a w nowszych nie.

-- -- -
tryskacze akurat są bardzo skuteczne.
Choć rzeczywiście w pełni rozpalonego samochodu raczej nie zgaszą, to nie pozwolą choćby na rozprzestrzenianie się pożaru.

Data: 2020-10-21 20:31:42
Autor: Shrek
W dniu 21.10.2020 o 20:19, ąćęłńóśźż pisze:
Z tryskaczami nie tak prosto, jeżeli są "woskowe", czyli uruchamiają końcówkę w wyniku stopienia się "korka": tam musi powstać podwyższona temperatura, nie zaczną spryskiwać na zapas kilka segmentów dalej.

Tryskacze z definicji są "woskowe". To że na filmach magajwery przykładają zapalniczkę i cały budynek w wodzie to taka sama bajka jak powszechnie wybuchające samochody.

To o czym myślisz, to... zraszacze - stosowane rzadko i raczej jak jest wyraźna potrzeba (raczej w przemyśle).

BTW w garażu z połowy lat 90-tych mam tryskacze, a w nowszych nie.

Bo obecnie od tryskaczy w mieszkaniówce się odchodzi - drogie to w budowie i eksploatacji, więc nikt nie chce za to płacić. Nie wiem czy prawo się nie zmieniło - obecnie są OIDP i na szybka sprawdziłemwymagane jeśli garaż zajmuje więcej niż 1 kondygnację (jak jest odzielony to są różne garaże), jest na poziomie -3 lub strefa pożarowa jest większa niż 5tys m2

--
Shrek

Data: 2020-10-21 20:54:25
Autor: ąćęłńóśźż
Samochody elektryczne przyczyniaja się do zmniejszania ilości spaliniaków
No niekoniecznie, są też sterowane centralką.
Faktycznie tam są 2 kondygnacje i nie ma bram pożarowych dzielących na strefy.
A co tam w eksploatacji drogiego? Trochę rur ocynkowanych stale napełnionych wodą.

-- -- -

Data: 2020-10-21 21:36:03
Autor: nadir
W dniu 21.10.2020 o 20:54, ąćęłńóśźż pisze:

A co tam w eksploatacji drogiego? Trochę rur ocynkowanych stale napełnionych wodą.

Już pomijając, że trzeba zapewnić niezależne źródło wody i prądu, to o ile pamiętam co rok trzeba zrobić przegląd, który też za darmo nie jest.

Data: 2020-10-21 22:30:38
Autor: Shrek
Samochody elektryczne przyczyniaja się do zmniejszania ilości spaliniaków
W dniu 21.10.2020 o 20:54, ąćęłńóśźż pisze:
No niekoniecznie, są też sterowane centralką.

Przecież napisałem - wtedy to są zraszacze a nie tryszkacze. Poważnie:P

A co tam w eksploatacji drogiego? Trochę rur ocynkowanych stale napełnionych wodą.

Pompy. Zasilanie pomp. Konserwacja, testy, protokoły, papiery.

--
Shrek

Data: 2020-10-21 22:32:22
Autor: Shrek
W dniu 21.10.2020 o 22:30, Shrek pisze:

A co tam w eksploatacji drogiego? Trochę rur ocynkowanych stale napełnionych wodą.

Pompy. Zasilanie pomp. Konserwacja, testy, protokoły, papiery.

No i woda - ze zbiornika na ogół.

--
Shrek

Data: 2020-10-22 08:52:50
Autor: ąćęłńóśźż
Samochody elektryczne przyczyniaja się do zmniejszania ilości spaliniaków
A woda z wodociągów gryzie tryskacze?

-- -- -
No i woda - ze zbiornika na ogół.

Data: 2020-10-22 18:09:06
Autor: Shrek
W dniu 22.10.2020 o 08:52, ąćęłńóśźż pisze:
A woda z wodociągów gryzie tryskacze?

Na ogół tak. Bo widzisz - one mają być niezawodne. A wodociągi nie są. Chyba wszelkie znane mi instalacje tryskaczowe (a jest ich kilkadziesiąt i wcale nie blisko 10) mają zbiorniki. Musiałbym sprawdzić jedno centrum handlowe, ale też zapewne nie jest wyjątkiem. Ale tak jak pisałem - to sektor przemysłowy, handlowy lub biurowy. W mieszkaniówce po prostu tryskaczy się unika i tyle. W biurowcach też jak nie muszą być to nie ma. Znam biurowce gdzie w ramach remontu instalację tryskaczową zwinięto.

--
Shrek

Data: 2020-10-22 18:45:17
Autor: ąćęłńóśźż
Samochody elektryczne przyczyniaja się do zmniejszania ilości spaliniaków
W tym moim przypadku jest zbiornik (podziemny "basen"), ale nie przypuszczałem że ma coś wspólnego z tryskaczami.
Podwójne zasilanie też jest.
Może z rozmachem się biuru zaprojektowało, może upierdliwy strażak był.
Co ciekawe, dla odmiany nie przypominam sobie tam instalacji detekcji tlenku węgla.
Koszty przeglądów instalacji tryskaczowej - nie znam dokładnie, ale w innej wspólnocie rozkładały nas na łopatki koszty przeglądów wentylacji mechanicznej (do czasu upływu 3-letniej gwarancji czy 5-letniej rękojmi).

-- -- -
Chyba wszelkie znane mi instalacje tryskaczowe mają zbiorniki.

Data: 2020-10-22 19:04:10
Autor: Shrek
W dniu 22.10.2020 o 18:45, ąćęłńóśźż pisze:
W tym moim przypadku jest zbiornik (podziemny "basen"), ale nie przypuszczałem że ma coś wspólnego z tryskaczami.

To sprawdź. Sądzisz, że ktoś zrobił zbiornik retencyjny?  Jak jest "basen" pod ziemią i nie jest to prawdziwy basen, to raczej jest to zbiornik p.poż.

Może z rozmachem się biuru zaprojektowało, może upierdliwy strażak był.

A co to - mieszkaniówka? Z kiedy?

Co ciekawe, dla odmiany nie przypominam sobie tam instalacji detekcji tlenku węgla.

Bo one wymagane nie są. W sumie nie ma nawet podstawy prawnej, żeby zakazać wjazdu LPG (przynajmniej do niedawna nie było, bo chyba w nowelizacji coś wstawili - poprzednio było tak, że instalacji z LPG nie wolno wstawić... ale samochód nie jest instalacją w sensie prawa budowlanego:P)

Koszty przeglądów instalacji tryskaczowej - nie znam dokładnie

W sumie ja też nie znam - zawsze był upchnięty w umowę na konserwację. Jak bardzo cię interesuje to mogę podpytać.

--
Shrek

Data: 2020-10-22 19:27:49
Autor: ąćęłńóśźż
Samochody elektryczne przyczyniaja się do zmniejszania ilości spaliniaków
Wiem, że p.-poż., ale myślałem bardziej o prądownicach, niż o tryskaczach (ile to wody zużywa i dlaczego tak mało?).
Na parterze oryginalnie i już na etapie projektowania był bank, więc w budynku zaprojektowano i wykonano... skarbiec - który nadal jest bo jest, choć banku dawno już nie ma ;-)

-- -- -
Jak jest "basen" pod ziemią i nie jest to prawdziwy basen, to raczej jest to zbiornik p.poż.

Data: 2020-10-22 19:57:10
Autor: Shrek
W dniu 22.10.2020 o 19:27, ąćęłńóśźż pisze:
Wiem, że p.-poż., ale myślałem bardziej o prądownicach, niż o tryskaczach (ile to wody zużywa i dlaczego tak mało?).

Akurat prądownice (jeśli masz na myśli te od hydrantów) to mogą być (nie zawsze ale często) zasilane z wodociągu.

Jeśli chodzi o tryskacze na szybko - na jedną główkę od 9 do 21 m2. Na metr kwadratowy od 2,5mm do 12,5mm na minutę  - czyli od 2,5 do 12,5 litra na minutę. Powiedzmy średnio 15 metrów razy 8 litrów - 120 litrów na minutę na jedną główkę - dupy nie urywa. Powiedzmy że zadziała 5, ma działać 30 minut (nie wiem ile ma działać), to na szybko 18 tys litrów. Już trochę się robi - 18m3, ale znów - dupy nie urywa.

Na parterze oryginalnie i już na etapie projektowania był bank, więc w budynku zaprojektowano i wykonano... skarbiec - który nadal jest bo jest, choć banku dawno już nie ma ;-)

Mieszkaniówka czy biurowiec?

--
Shrek

Data: 2020-10-22 20:14:10
Autor: J.F.
Użytkownik "Shrek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5f91aea1$0$537$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu 22.10.2020 o 08:52, ąćęłńóśźż pisze:
A woda z wodociągów gryzie tryskacze?

Na ogół tak. Bo widzisz - one mają być niezawodne. A wodociągi nie są.

A zbiornik na dachu ? Tyle ze 18 ton ... i grzany, zeby nie zamarzl ....

[...]

Za duzy koszt "obslugi" ?
A nie mozna zostawic podlaczonych do wodociagow ? Zawsze to chyba lepiej niz nic :-)

J.

Data: 2020-10-22 20:26:05
Autor: Shrek
W dniu 22.10.2020 o 20:14, J.F. pisze:
[...]

Nie - po ziemią. W garażu. A jak jest miejsce na działce, to normalny - w polu;) Na przykład taki

Od makrokesza https://www.google.pl/maps/@52.300412,20.9301425,151a,35y,60.76h,44.99t/data=!3m1!1e3

Znam biurowce gdzie w ramach remontu instalację tryskaczową zwinięto.

Za duzy koszt "obslugi" ?

Zapewne - plus kłopot - jak coś cieknie to trzeba wodę zrzucać z całej sekcji, pompy odpalać raz w miesiącu.

A nie mozna zostawic podlaczonych do wodociagow ? Zawsze to chyba lepiej niz nic :-)

No nie można - lepiej żeby się spaliło zgodnie z przepisami niż ktoś ma zgasić niecertyfikowaną gaśnicą:P Zresztą tak jak pisałem - kłopot z tym. Widać się nie opłaca - ubezpieczyciel za małą zniżkę daje. No i strażak widać za mało się ceni;)

--
Shrek

Data: 2020-10-22 08:42:16
Autor: ToMasz
[...]

tak. ale to jest instalacja gdzie masz basen, pompa podtrzymująca, pompa główna z własnym zasilaniem (diesel) rury i garść tryskaczy. wtedy to jest prawdziwa instalacja przeciwpożarowa.
tyle ze mamy  taki a nie inny świat i możliwe jest osiągnięcie 90% tego co wymieniłem za 10% ceny. czyli pex na suficie (tak wiem jest palny i co z tego) zawory z pralki, czujniki elektroniczne i ewentualnie kilka kamer. całość? 1000zł? Wiem że to nie ma atestu, ale czy to jest mniej, znacznie mniej niż 1% w powstałych stratach.

ToMasz

Data: 2020-10-22 18:11:19
Autor: Shrek
W dniu 22.10.2020 o 08:42, ToMasz pisze:

tak. ale to jest instalacja gdzie masz basen, pompa podtrzymująca, pompa główna z własnym zasilaniem (diesel) rury i garść tryskaczy. wtedy to jest prawdziwa instalacja przeciwpożarowa.

Konkretnie dwie pompy:P W sumie mogą być elektryczne jak masz podwójne zasilanie albo generator.

tyle ze mamy  taki a nie inny świat i możliwe jest osiągnięcie 90% tego co wymieniłem za 10% ceny.

NIe jest możliwe, bo jak jest instalacja, to ma być zgodnie z zasadami.

czyli pex na suficie (tak wiem jest palny i co z tego) zawory z pralki, czujniki elektroniczne i ewentualnie kilka kamer. całość? 1000zł?

Nawet mniej - jest bezcenna bo jej nikt nie zrobi. Więc równe zero.

--
Shrek

Data: 2020-10-22 20:56:21
Autor: ToMasz
W dniu 22.10.2020 o 18:11, Shrek pisze:
[...]

nie trolu.
TERAZ po zdarzeniu, gdyby mnie jako współwłaściciela zapytano czy chcę mieć w garażu podziemnym, instalacje tryskaczową przeciwpożarową za... worek złota, odpowiedziałbym że nie. Bo to koszt porównywalny do garażowania w osobnych garażach w okolicy. ale - jak już pisałem- zapytałbym czy da sie to zrobić taniej? Oczywiście. czy spełni warunki profesjonalnego systemu gaśniczego - nie. czy w poruszanym przypadku spełniłby swoją rolę i zminimalizował straty - oczywiście. Jeśli będzie woda w rurkach, energia elektryczna -  będzie działać. A Ty jesteś wszystko wiedzący i już wiesz że nikt tego nie zrobi.
ToMasz

Data: 2020-10-22 21:50:39
Autor: Shrek
W dniu 22.10.2020 o 20:56, ToMasz pisze:

[...]

NIe troluje.

[...]

To zrób.

--
Shrek

Data: 2020-10-21 21:01:32
Autor: J.F.
Użytkownik "ąćęłńóśźż"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5f907bcf$0$538$65785112@news.neostrada.pl...
Z tryskaczami nie tak prosto, jeżeli są "woskowe", czyli uruchamiają końcówkę w wyniku stopienia się "korka":

To chyba nie tak dziala, szklana ampulka.

tam musi powstać podwyższona temperatura, nie zaczną spryskiwać na zapas kilka segmentów dalej.

cos tam sie mowilo, ze nawet jeden taki potrafi wyzwolic nastepne.
Ale skoro jeden utrzymuje umiarkowana temperature otoczenia, to moze wiece nie trzeba ...

BTW w garażu z połowy lat 90-tych mam tryskacze, a w nowszych nie.

Bo jesli przepisy nie wymagaja, to po co przeplacac :-)

J.

Data: 2020-10-22 18:13:09
Autor: Shrek
W dniu 21.10.2020 o 21:01, J.F. pisze:

tam musi powstać podwyższona temperatura, nie zaczną spryskiwać na zapas kilka segmentów dalej.

cos tam sie mowilo, ze nawet jeden taki potrafi wyzwolic nastepne.

Nie - nie wyzwoli. Przynajmniej nie tryskacz. Tak jak pisałem - w zraszaczach masz detekcję i odpalanie zraszaczy na dym czy ciepło. Ale to inna bajka jest.

BTW w garażu z połowy lat 90-tych mam tryskacze, a w nowszych nie.

Bo jesli przepisy nie wymagaja, to po co przeplacac :-)

Dokładnie.

--
Shrek

Data: 2020-10-22 20:57:29
Autor: ToMasz
W dniu 22.10.2020 o 18:13, Shrek pisze:
[...]

to może powiedz ile kosztuje instalacja tryskaczowa która spełnia wymogi i  jaki jest koszt utrzymania?

ToMasz

Data: 2020-10-22 12:15:22
Autor: WS
On Thursday, October 22, 2020 at 8:57:32 PM UTC+2, ToMasz wrote:

to może powiedz ile kosztuje instalacja tryskaczowa która spełnia wymogi i  jaki jest koszt utrzymania?

zraszacz ~15PLN https://allegrolokalnie.pl/oferta/tryskacz-zraszacz-przeciwpozarowy i dziala samoczynnie
elektroawor pralki ~10PLN, ale jeszcze zasilania wymaga ;)

Problemem jest raczej finasowanie takich rozwiazan... ludzie generalnie nie chca placic za "nieWiadomoCo" ;)  u mnie w bloku byl problem (kilkanascie lat temu) z instalacja glupiego domofonu, kilka osob stwierdzilo, ze kilkadziesiat PLN to za duzo... i juz jest problem :(
Dostali za free dzwonek ;) podpiety do domofonu, sasiad od reki wyczail, ze ma pelny kabel domofonowy i sam kupil sobie "sluchawke", zoszczedzil ze 20 PLN ;) :)

Jak sie chce olac atesty itp to mozna zrobic cos sensownego w miare tanio, ale bez wydziwiania ;), natomiast jesli jest to prawnie wymagane to nie ma opcji na skroty...

Data: 2020-10-22 22:26:32
Autor: ToMasz
W dniu 22.10.2020 o 21:15, WS pisze:
[...]

samoczynność - jest zaletą, ale ten zraszacz to chyba wypadł z ciężarówki na zakręcie. profesjonalna instalacja jest piekielnie droga. w utrzymaniu również.

Jak sie chce olac atesty itp to mozna zrobic cos sensownego w miare tanio, ale bez wydziwiania ;), natomiast jesli jest to prawnie wymagane to nie ma opcji na skroty...

tak, ale technika wyprzedza przepisy o lata świetlne. PArę linijek kodu, a tesla która poczuje ciepło (40 stopni) o 19stej w październiku w warszawie, będzie wiedziała że to pożar i powinna odjechać gdziekolwiek.
Tylko nie piszczie mi ze "ty byś chciał". nie ja tylko stwierdzam ze jest to możliwe. JEszcze raz. gdybym był współwaścicielem, naciągnąłbym każdą wspólnotę na wydatek rzędu pół procent możliwych strat, aby wykonać nie profesjonalną instalacje. mało tego. wiele wspólnot instaluje obowiązkowe czujnik gazu we wszystkich lokalach. żaden z tych czujników nie jest atestowany. każdy może w dowolnej chwili zadziałać sam, albo w przypadku ulatniania się gazu - nie zadziałać. a jednak ludzie się godzą na "wykrywacze" po 4 dychy. I to jest dobry wybór.

ToMasz

Data: 2020-10-22 13:37:41
Autor: WS
On Thursday, October 22, 2020 at 10:26:35 PM UTC+2, ToMasz wrote:

samoczynność - jest zaletą, ale ten zraszacz to chyba wypadł z ciężarówki na zakręcie.

nie mam pojecia, wiecej takich da sie wygooglac... moze z demontazu?
PArę linijek kodu, a tesla która poczuje ciepło (40 stopni) o 19stej w październiku w warszawie, będzie wiedziała że to pożar i powinna odjechać gdziekolwiek.

Obawiam sie, ze to nie jest takie proste :(
Bateria podczas jazdy i ladowania znacznie bardziej sie nagrzewa, tesla ma chyba nawet aktywne chlodzenie ciecza...
Zanim czujnik wychwyci nadmierny wzrost temperatury bedzie juz za pozno... Domyslam sie, ze czujniki sa wykorzystywane podczas jazdy i ladowania regulujac max. prad baterii, a jednak sie zapalaja...
Nawet moja ladowarka (modelarska) ma czujnik temp, ale wcale to nie zabezpiecza przez zaplonem :( , wystarczy zrypane jedno ogniwo i pozar zaczyna sie gdzies w srodku... i juz pozamiatene

Data: 2020-10-23 20:13:43
Autor: kk
On 2020-10-22 21:15, WS wrote:
[...]

20zł to ... musiałby w mniej niż godzinę rozpoznać temat, słuchawkę nabyć i podłączyć. 20 minus oczywiście cena słuchawki.

Data: 2020-10-22 21:51:46
Autor: Shrek
W dniu 22.10.2020 o 20:57, ToMasz pisze:

[...]

Nie wiem. Nie specjalizuje się w tryskaczówce.

--
Shrek

Data: 2020-10-22 08:36:45
Autor: K
On 21/10/2020 18:50, Shrek wrote:
[...]

Glowny problem to umiejscowienie baterii czyli tam gdzie dochodzi do pozaru, a drugi to taki ze tymi tryskaczami elektryka nie ugasisz. Racja, ze pomoze to oszczedzic inne auta.

Data: 2020-10-22 18:18:21
Autor: Shrek
W dniu 22.10.2020 o 09:36, K pisze:
[...]

Zgadza się - elektryka nie ugasisz wodą. Natomiast nie oznacza to że tryskacze są do dupy.  Akurat są jedną z najskuteczniejszych metod gaszenia w dużych kubaturach. Jak tryskacze nie dadzą rady, to znaczy że raczej standardowego by nie pomogło. BTW - kiedyś miałem doczynienia z analizami jak gasić samoobsługowy "magazyn" samochodwów - zostawiasz na chodniku, winda w dół i go upychają na regale. Nikt nie wiedział jak się za to zabrać, ale ponoć w japonii mają... zdalnie sterowane działka gaśnicze na pianę.

--
Shrek

Data: 2020-10-21 20:17:09
Autor: cef
W dniu 2020-10-21 o 07:31, Przemek Jedrzejczak pisze:

 teraz rzeczywistosc zaskrzeczala ... ladujesz = warujesz w skrocie :-)

A obiady i zwiedzanie?

Data: 2020-10-21 20:23:08
Autor: Shrek
W dniu 21.10.2020 o 20:17, cef pisze:
W dniu 2020-10-21 o 07:31, Przemek Jedrzejczak pisze:

 teraz rzeczywistosc zaskrzeczala ... ladujesz = warujesz w skrocie :-)

A obiady i zwiedzanie?

No i nie zapomnijmy o tym, że miały się ładować w nocy - przez calutką noc;)

--
Shrek

Data: 2020-10-21 21:12:13
Autor: RadoslawF
W dniu 2020-10-21 o 20:23, Shrek pisze:

 teraz rzeczywistosc zaskrzeczala ... ladujesz = warujesz w skrocie :-)

A obiady i zwiedzanie?

No i nie zapomnijmy o tym, że miały się ładować w nocy - przez calutką noc;)

Elektryki miały być piękne, wygodne i funkcjonalne.
A wyszło jak zwykle.

Pozdrawiam

Data: 2020-10-23 19:46:07
Autor: kk
On 2020-10-21 07:31, Przemek Jedrzejczak wrote:
[...]

I wszyscy wszystkiego pilnują.

Data: 2020-10-21 17:36:18
Autor: Shrek
[...]

Tak przy okazji:

https://www.wykop.pl/link/5752535/sklep-tesli-stanal-w-plomieniach-samochody-calkowicie-splonely/

Uprzedzam - nie czytałem, poza nagłówkiem:P

--
Shrek

Samochody elektryczne przyczyniaja się do zmniejszania ilości spaliniaków