Samojezdne: 20 tyś Jaguarów dla Waymo

Data: 2018-03-27 16:39:13
Autor: Pszemol
Samojezdne: 20 tyś Jaguarów dla Waymo
Waymo, firma-córka Googla zajmująca się samojezdnością samochodow, właśnie
dogadala sie z Jaguarem na dostawę 20000 samochodów do swojej floty
testowej samojezdnych aut...

https://www.carmagazine.co.uk/car-news/tech/jaguar-and-waymo-reveals-autonomous-ipace-taxi-service-driverless-technology-pictures-and-news/

Data: 2018-03-27 10:33:23
Autor: przemek.jedrzejczak
Samojezdne: 20 tyś Jaguarów dla Waymo
A nie są samojezdne
B cena startuje 77.850 EUR więc już wiemy że zysku raczej nie będzie ;-)

No i poczekajmy na reakcję taksówkarzy, sposobów na uziemienie autonomicznych autek jest tak wiele że będzie ubaw po pachy ;-)

Data: 2018-03-27 18:16:37
Autor: Pszemol
Samojezdne: 20 tyś Jaguarów dla Waymo
<przemek.jedrzejczak@gmail.com> wrote:
A nie są samojezdne

Jak to nie?

B cena startuje 77.850 EUR więc już wiemy że zysku raczej nie będzie ;-)

Dlaczego tak sądzisz?

No i poczekajmy na reakcję taksówkarzy, sposobów na uziemienie
autonomicznych autek jest tak wiele że będzie ubaw po pachy ;-)

Opór taksówkarzy będzie tymczasowy...
Wczesniej czy później skończą tak samo jak hotelowi windziarze.

Data: 2018-03-27 20:20:48
Autor: Robert Wańkowski
W dniu 2018-03-27 o 20:16, Pszemol pisze:
[...]

Taksówkarz kupi sobie takie auto. Będzie siedział w domu a kasa sama będzie się produkować. :-)

Robert

Data: 2018-03-27 18:26:48
Autor: Pszemol
Robert Wańkowski <robwan@wp.pl> wrote:
[...]

Może... Nie sądzę. Te auta będą w użytkowaniu dużych firm jak Uber. Jeden
taksówkarz niewiele tu wskóra - skąd niby weźmie pasażerów jak wszyscy będą
smartfona używać do wołania taksówki?

Data: 2018-03-27 22:31:36
Autor: przemek.jedrzejczak
Samojezdne: 20 tyś Jaguarów dla Waymo
-- Jak to nie?

ujmujac inaczaj sa tak samojezdne jak niezawodny jest autopilot tesli :-)

http://next.gazeta.pl/next/7,151003,23198914,tesla-elona-muska-ma-kolejny-problem-smiertelny-wypadek-z-udzialem.html

-- Dlaczego tak sądzisz?

czasy wypasionych taksowek minely, wiekszosc tego co jezdzi w kompaniach to najtansze modele w klasie, nawet w Nimeczech tlusty Mietek na taksie to rzadkosc

-- Opór taksówkarzy będzie tymczasowy...

tymczasowy to 20 lat :-)

Data: 2018-03-27 21:35:03
Autor: Tomasz Pyra
Dnia Tue, 27 Mar 2018 16:39:13 -0000 (UTC), Pszemol napisał(a):

Waymo, firma-córka Googla zajmująca się samojezdnością samochodow, właśnie
dogadala sie z Jaguarem na dostawę 20000 samochodów do swojej floty
testowej samojezdnych aut...

Nieśmiało przypomnę że Uber już w 2016r. kupił 100tys autonomicznych
Mercedesów S ;)

Data: 2018-03-27 21:44:33
Autor: Pszemol
Tomasz Pyra <hellfire@spam.spam.spam> wrote:
[...]

O tak? Pierwsze słyszę...

Data: 2018-03-28 01:10:55
Autor: Tomasz Pyra
Dnia Tue, 27 Mar 2018 21:44:33 -0000 (UTC), Pszemol napisał(a):

[...]

Tu jeszcze było na etapie plotki (marzec 2016)
https://www.roadandtrack.com/car-culture/news/a28508/uber-orders-100000-mercedes-benz-s-class-sedans-report/

Plotka ta krążyła i w jakiejś formie doczekała się oficjalnego
potwierdzenia współpracy (może już bez konkretnych liczb):
https://www.uber.com/newsroom/uber-daimler-self-driving-cars/

W każdym razie chyba rzeczą znaną i pewnie prawdziwą jest to, że Uber
obecnie jest przedsięwzięciem mocno deficytowym, którego biznesplan wymaga
szybkiego zastąpienia kierowców, pojazdami autnomicznymi.

W każdym razie chodzi mi o to, że różnych "dogadanych" samochodów
autonomicznych jest już teoretycznie dość dużo, co jest ciekawym
zjawiskiem, zwłaszcza że technologia mocno nieokrzesana, do tego z nadal
zagadkowym odbiorem społecznym, czy niepewna regulacji prawnych.

Pracują nad nią wielcy z branży IT (co daje nadzieje na szczęśliwą
realizację od strony technicznej), bo na branżę automotive to bym nie
liczył (tam od zawsze są wielkie problemy z każdą elektroniką i wszystko
jest 20 lat za AGD i RTV).

Data: 2018-03-27 22:37:55
Autor: przemek.jedrzejczak
[...]

wez kalkulator i policz sobie kiedy bedziesz mial zysk na taksie przy zalozeniu ze fura kosztuje 80 tys euro :-) jakies wybrane lokalizacje typu lotniska, hotele itp byc moze przyniosa zysk ale reszta to bedzie wtopa finansowa

[...]

a rzeczywistosc skrzeczy :-) predzej czy pozniej taki kaleczny produkt musi wyjechac na ulice i jak zaliczy wtope (jak Uber Volvo) to pojdzie na zlom i tyle

Data: 2018-03-28 19:12:08
Autor: Pszemol
Samojezdne: 20 tyś Jaguarów dla Waymo
nadir <none@hell.org> wrote:
W dniu 2018-03-28 o 20:05, Pszemol pisze:

Co roku w Stanach ginie na drogach okolo 38 tysiecy ludzi. Jeden smiertelny
wypadek Uber/Volvo jest 1/38000 udziału w tym nieszczęściu. I wciaż nie
mamy dokladnego rozpoznania dlaczego stalo sie co sie stało.

No ale żeby te dane były cokolwiek warte to podaj ile mil rocznie przejeżdżają samochody konwencjonalne a ile Ubery/Volvo?

Kierowcy są rózni: doświadczeni/niedoświadczeni, wypoczęci/zmęczeni,
uważni/nieuważni, pijący/niepijący, bijący rekordy ciągłej jazdy bez spania
itp, itd.

Więc o którego konwencjonalnego kierowcę pytasz? 18-latka po 2 piwkach z
dziewczyną na fotelu pasażera? Czy 70-latka niedowidzącego co jeździ od 10
lat już tylko w niedziele?

Firmy jak Waymo, budujące automatycznego kierowcę, mają na celu osiągnięcie
efektu jaki daje doświadczony, uważny i niemęczący się kierowca ludzki - a
więc statystycznie dużo powyżej statystycznego kierowcy ludzkiego.
Ten automatyczny kierowca z definicji będzie mieć dostęp do całego
doświadczenia zebranego w takiej próbie 20000 samochodów do której
przymierza się po raz kolejny Waymo.

A ludziom nieznającym sprawy Uber/Volvo proponuję obejrzeć klip z kamery
pokładowej i ocenić czy jeśli Wy bylibyście za kółkiem, w takiej samej
sytuacji, czyli w nocy, pewnie zmęczeni po długiej jeździe zauważylibyście
kobietę przechodzącą przez trzy-pasowa jezdnię, nie na pasach, prowadzącą
rower, która Wam znienacka weszła przed maskę...
Ja się obawiam, że nie zauważyłbym:
https://youtu.be/ou8sqWr6mF0

Oczywiście od automatu oczekuje się czegoś więcej, bo są radar, LIDAR,
kamery i szybki CPU sprzężony z hamulcami ale wciąż nie mam złudzeń że uda
się wypadki wyeliminować do zera. Pewnych sytuacji nie przeskoczysz ze
względu na podstawową fizykę...  a co Ubera to chyba nie jest to ich system
- oni tam coś ukradli Googlowi/Waymo podkradając jakichś pracowników od
Googla więc obawiam się, że Uberowy system nie będzie tak dobry jak system
Waymo/Googla.

Data: 2018-03-28 23:21:24
Autor: nadir
W dniu 2018-03-28 o 21:12, Pszemol pisze:

[...]

Przecież zadałem proste pytanie, ile milionów mil/kilometrów robią sumarycznie konwencjonalne samochody a ile Ubery?
Kierowców w to nie mieszaj, bo i trzeźwi i pijani, i doświadczeni i zmęczeni, na ogólną sumę się składają.

Data: 2018-03-28 22:34:55
Autor: Pszemol
nadir <none@hell.org> wrote:
[...]

Nie mam danych - Waymo, Tesla, Uber się dopiero uczą, ciężko to porównychać
ze sobą - i nie to mówię, że już dzis automat lepszy od człowieka -
chodziło mi o statystyczną zaniedbywalność tego jednego wypadku wśród 38000
innych.

Data: 2018-03-29 10:24:04
Autor: nadir
W dniu 2018-03-29 o 00:34, Pszemol pisze:

[...]

Doskonale wiem o co Ci chodziło, tylko że 1:38000 bez danych ile kilometrów sumarycznie przejeżdżają jedne i drugie pojazdy o niczym nie mówi.
Równie dobrze mógłbyś napisać, że program kosmiczny Muska jest bezpieczniejszy od NASA bo w wahadłowcach kilkoro astronautów już zginęło a u Muska jeszcze żaden.

Data: 2018-03-29 12:16:40
Autor: Pszemol
nadir <none@hell.org> wrote:
[...]

Tym komentarzem udowodniles ze jednak nie wiesz o co mi chodzilo.

Nie staralem sie udowodnic ze automat Ubera jest bezpieczniejszy
(przynajmniej jeszcze nie dzis).

Data: 2018-03-29 04:10:09
Autor: slavo65
W dniu środa, 28 marca 2018 20:27:55 UTC+2 użytkownik nadir napisał:
> [...]

No ale żeby te dane były cokolwiek warte to podaj ile mil rocznie przejeżdżają samochody konwencjonalne a ile Ubery/Volvo?

Wasza dyskusja jest w dużym stopniu tzw. akademicka, że wcześniej, niż później i tak do ruchu będą dopuszczone tylko pojazdy autonomiczne.

Data: 2018-03-29 13:52:14
Autor: nadir
Samojezdne: 20 tyś Jaguarów dla Waymo
W dniu 2018-03-29 o 13:10, slavo65@gmail.com pisze:
ne a ile Ubery/Volvo?

Wasza dyskusja jest w dużym stopniu tzw. akademicka, że wcześniej,
niż później i tak do ruchu będą dopuszczone tylko pojazdy
autonomiczne.

Następnego dnia John Connor stanie na czele ruchu oporu.

Data: 2018-03-29 14:46:27
Autor: RadoslawF
[...]

Jak byłem dzieckiem to optymiści pisali że wcześniej czy później zamiast
turlających się po drogach aut będziemy używać pojazdów latających.
W centrum miast również.
Wygląda na to że ich nie dożyje, może i z autonomicznymi będzie podobnie.
W czasach lotów w kosmos a później na księżyc pisali że lada moment
zaczniemy kolonizować układ słoneczny. I to lada moment jakby odeszło
w zapomnienie.

Pozdrawiam

Data: 2018-03-29 15:30:52
Autor: J.F.
Użytkownik "RadoslawF"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:p9in7j$14s$1@node2.news.atman.pl...
[...]

wlasnego/masowego nie dozyjesz, ale
https://www.youtube.com/watch?v=4b4tztjRJkA

to juz chyba nie render

może i z autonomicznymi będzie podobnie.

Jak widac jest i sensowana technologia, i jest cisnienie.
Uber chce wozic ludzi, Amazon rozwozic towary ...

W czasach lotów w kosmos a później na księżyc pisali że lada moment
zaczniemy kolonizować układ słoneczny. I to lada moment jakby odeszło
w zapomnienie.

No coz, chciejstwo bylo wielkie, ale kosmos okazal sie wielki, trudny i drogi .. a kolonizacja bezsensowna.

Ale moze odkryjemy cos w fizyce, co umozliwi tani transport.

J.

Data: 2018-03-29 17:28:46
Autor: RadoslawF
W dniu 2018-03-29 o 15:30, J.F. pisze:

[...]

Auta elektryczne sprzedawali już przed wojną, a potem odpuścili.
Tu będzie podobnie, marny zasięg, skomplikowane przepisy i
polatają wybrani ludzie w wybranych miastach.

może i z autonomicznymi będzie podobnie.

Jak widac jest i sensowana technologia, i jest cisnienie.
Uber chce wozic ludzi, Amazon rozwozic towary ...

Po głośnym ostatnio wypadku dyskutował bym z faktem istnienia
dopracowanej technologii. A że korporacje chcą inwestować
to nie dziwne, one zawsze chcą.

[...]

A może nie odkryjemy i dalej będziemy się turlać po drogach.

Pozdrawiam

Data: 2018-04-06 17:05:10
Autor: Budzik
Samojezdne: 20 tyś Jaguarów dla Waymo
Użytkownik  przemek.jedrzejczak@gmail.com ...

[...]

Ciekawe w sumie...
Ile zarabia tasówkarz? Ze 4 klocki miesiecznie?
Taksówke kupuje na 10 lat, ale wezmy do oblcizen 5 lat.
To mamy 4k x 12 x 5 = 250k oszczednosci.
To ma szanse sie spiąc bez zadnego problemu - koszt osobowy jest bardzo duzy.

A taksówkarz jezdzi 10-12 h na dobe - autonomiczne auto moze jezdzic cały czas...

Pytanie czy uber, tesla to jeszcze sa projekty obliczone na zysk czy juz piramidy finansowe? :)

--
Pozdrawia... Budzik
Imieniny należy obchodzić - jeżeli nie własne - to szerokim łukiem.

Data: 2018-03-27 22:32:35
Autor: przemek.jedrzejczak
Samojezdne: 20 tyś Jaguarów dla Waymo
-- Nieśmiało przypomnę że Uber już w 2016r. kupił 100tys autonomicznych Mercedesów S ;)

a Morawiecki sprzedal milion elektrykow :-)

Samojezdne: 20 tyś Jaguarów dla Waymo