Samolot PZL-230F Scorpion

Data: 2011-02-04 01:42:16
Autor: Tomasz Pyra
Samolot PZL-230F Scorpion
W dniu 2011-02-03 22:28, Robert Tomasik pisze:
Pod adresem
http://wiadomosci.onet.pl/wideo/unikatowa-konstrukcja-polskiego-mysliwca,8635410,1,klip.html#

znajduje si臋 filmik o naszym niedosz艂um my艣liwcu PZL-230F. No i
zastanawiaj膮 mnie dwie kwestie poruszone tam. Pierwsza dotyczy wyja艣nienia
wy偶szo艣ci tego projektu nad innymi. Dowiadujemy si臋 z filmu, 偶e my艣liwce
dotychczasowe zawr贸t bojowy robi膮 w ci膮gu 35-40 sekund, a ten mia艂 to robi膰
w 5 sekund. I tak sie zastanawiam. Te my艣liwce, to robi膮 zwroty na granicy
wytrzyma艂o艣ci pilota na przeci膮偶enia.

Bo to 40 sekund to chyba w B-52 :)

No i druga sprawa. W materiale mowa raz, ze to mia艂 by膰 my艣liwiec. P贸藕niej,
ze mia艂o to s艂u偶y膰 do zwalczania czo艂g贸w.

Na my艣liwiec to chyba za wolne. Chyba 偶e to mia艂by by膰 my艣liwiec z lat 60-tych :)

W Wiki mowa, ze to niszczyciel
czo艂g贸w, odpowiednik A-10.

No raczej samolot szturmowy, ale czy odpowiednik A-10 to nie wiem.
A-10 jest wielki, ci臋偶ki, mocny i silnie uzbrojony.

Skorpion to raczej pr贸ba podej艣cia do tematu od drugiej strony i zrobienie samolotu ma艂ego i lekkiego, ale przewidzianego do podobnych zada艅.

Swoj膮 drog膮 ciekawe jaka by by艂a w por贸wnaniu z A-10 wytrzyma艂o艣膰 na ogie艅 z ziemi, bo w unikaniu tego zwrotno艣膰 raczej by mu tak bardzo nie pomog艂a. I czym by to tych czo艂g贸w strzela艂.

> S膮dz臋, ze ta druga wersja jest chyba prawdziwa.
A w materiale niby wypowiadaj膮 si臋 fachowcy. Ale pierwszej kwestii nie
potrafi臋 ju偶 zrozumie膰.

P贸ki co, ca艂o艣膰 samolotu to zabawa wy艂膮cznie teoretyczna, wi臋c mo偶e i s膮 to jakie艣 teoretyczne wyliczenia, trudno zgadn膮膰 czego.
Raczej trudno sobie wyobrazi膰 偶e chodzi o sytuacj臋 kiedy konkurencja lata po okr臋gu z jak膮艣 tam swoj膮 pr臋dko艣ci膮, a Scorpion 艣miga w tym samym czasie 7-8 razy szybciej.

Warto艣膰 35-40 sekund wydaje mi si臋 ogromnie d艂uga.
Na youtube widz臋 filmy jak my艣liwce robi膮 pe艂n膮 p臋tl臋 w oko艂o 15 sekund i nie wygl膮da to na maksimum mo偶liwo艣ci

Samolot PZL-230F Scorpion