Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   Samolot PZL-230F Scorpion

Samolot PZL-230F Scorpion

Data: 2011-02-04 14:01:08
Autor: Dariusz K. Ładziak
Samolot PZL-230F Scorpion
Użytkownik Robert Tomasik napisał:
Pod adresem
http://wiadomosci.onet.pl/wideo/unikatowa-konstrukcja-polskiego-mysliwca,8635410,1,klip.html#

znajduje się filmik o naszym niedoszłum myśliwcu PZL-230F. No i
zastanawiają mnie dwie kwestie poruszone tam. Pierwsza dotyczy wyjaśnienia
wyższości tego projektu nad innymi. Dowiadujemy się z filmu, że myśliwce
dotychczasowe zawrót bojowy robią w ciągu 35-40 sekund, a ten miał to robić
w 5 sekund. I tak sie zastanawiam. Te myśliwce, to robią zwroty na granicy
wytrzymałości pilota na przeciążenia. Jak łatwo policzyć, to przyspieszenie
odśrodkowe jest odwrotnie proporcjonalne do czasu zwrotu. Jak zatem chciano
przeskoczyć problem pilota? 7-8 razy większe siły by na niego działały.

Nie. Te myśliwce robią zawrót bojowy z zachowaniem prędkości. SU-37 zrobi to znacznie szybciej hamowaniem dynamicznym - tyle że wiąże się to z całkowitym wytraceniem prędkości. A dla myśliwca najistotniejsze parametry w walce to prędkość i prędkość kątowa w zakręcie. Kobra to fajna figura na pokazach ale w realnej walce raczej nieprzydatna...

--
Darek

Data: 2011-02-04 19:37:12
Autor: grzela
Samolot PZL-230F Scorpion
W dniu 2011-02-04 14:01, "Dariusz K. Ładziak" pisze:
Użytkownik Robert Tomasik napisał:
Pod adresem
http://wiadomosci.onet.pl/wideo/unikatowa-konstrukcja-polskiego-mysliwca,8635410,1,klip.html#


znajduje się filmik o naszym niedoszłum myśliwcu PZL-230F. No i
zastanawiają mnie dwie kwestie poruszone tam. Pierwsza dotyczy
wyjaśnienia
wyższości tego projektu nad innymi. Dowiadujemy się z filmu, że myśliwce
dotychczasowe zawrót bojowy robią w ciągu 35-40 sekund, a ten miał to
robić
w 5 sekund. I tak sie zastanawiam. Te myśliwce, to robią zwroty na
granicy
wytrzymałości pilota na przeciążenia. Jak łatwo policzyć, to
przyspieszenie
odśrodkowe jest odwrotnie proporcjonalne do czasu zwrotu. Jak zatem
chciano
przeskoczyć problem pilota? 7-8 razy większe siły by na niego działały.

Nie. Te myśliwce robią zawrót bojowy z zachowaniem prędkości. SU-37
zrobi to znacznie szybciej hamowaniem dynamicznym - tyle że wiąże się to
z całkowitym wytraceniem prędkości. A dla myśliwca najistotniejsze
parametry w walce to prędkość i prędkość kątowa w zakręcie. Kobra to
fajna figura na pokazach ale w realnej walce raczej nieprzydatna...

  Ale to nigdy nie miał być myśliwiec.Poddźwiękowy????
To był czas kiedy po świecie zachodnim przelatywała idea taniego prostego (jak zawsze :)) hiper manewrowego samolotu do zwalczania...śmigłowców! Doceniono ich istnienie i uznano że to za trudny cel dla naddźwiękowego myśliwca wtedy i z ichnią elektroniką.Samolot ma przewagę prędkości i jest tańszy w eksploatacji np.
  Oczywiście to by było zbyt specjalizowane więc dołożono
opcję szturmowca. To pewnie dlatego najpierw były wersje turbośmigłowe(B.fajne zresztą).Inni projekt zarzucili a my daliśmy silniki odrzutowe i obudowaliśmy w rodzącą się wówczas technikę stealth.
  Raczej nie mógł być mocno opancerzony.Masa!Albo manewr albo pancerz.Nie przy naszych silnikach(od Irydy?).Manewr przy ogniu z ziemi owszem pomaga ale czy aż tak?
  A w ogóle to co:działko planowane amerykańskie,pewnie połowa awioniki też.To gdzie tu nasz zysk? Płatowiec to podobno tylko ok 30% ceny samolotu.
  Ale z perspektywy misji, to taki samolocik wsparcia by się przydał......
  A Iryda....Pojawiła się jej monografia w jednej z gazet.Gdyby była normalnie finansowana(i była wola polityczna do utrzymania własnego przemysłu) to dziś mielibyśmy i więcej przemysłu lotniczego i nie szukalibyśmy LIFTa.Hindusi się jej przyglądali podbudowani Iskrą podobno.Jej wersja z awioniką SAGEM pod względem celności użycia uzbrojenia podobno biła SU22!
Pozdrawiam!

Data: 2011-02-04 23:14:10
Autor: JasiekS
Samolot PZL-230F Scorpion

Użytkownik "grzela" <krole@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:iihh0m$c34$1node1.news.atman.pl...

 Ale to nigdy nie miał być myśliwiec.Poddźwiękowy????

Konstruktor mówił o nim 'samolot pola walki'.

To był czas kiedy po świecie zachodnim przelatywała idea taniego prostego (jak zawsze :)) hiper manewrowego samolotu do zwalczania...śmigłowców! Doceniono ich istnienie i uznano że to za trudny cel dla naddźwiękowego myśliwca wtedy i z ichnią elektroniką.Samolot ma przewagę prędkości i jest tańszy w eksploatacji np.
 Oczywiście to by było zbyt specjalizowane więc dołożono
opcję szturmowca. To pewnie dlatego najpierw były wersje turbośmigłowe(B.fajne zresztą).Inni projekt zarzucili a my daliśmy silniki odrzutowe i obudowaliśmy w rodzącą się wówczas technikę stealth.

Technologia stealth nie była wtedy (jeszcze...) w modzie, chociaż pierwsze samoloty stealth już przeszły chrzest bojowy. Stealth nie żyje w zgodzie z wlotem do silnika, przez który możesz policzyć łopatki pierwszego stopnia sprężarki. Spłaszczenie kadłuba to za mało. Jedyny wówczas samoot stealth miał specyficzną 'fasetową' konstrukcję (żadnych powierzchni krzywoliniowych!) ze względu na ograniczone moce obliczeniowe komputerów. W USA!

Przy całej sympatii dla ludzi zaangażowanych w projekt Skorpiona i nieco późniejszej Kobry 2000 (a znałem i jednych i drugich) uważam, że w tamtych realiach była to science fiction - z naciskiem na drugi człon.

 Raczej nie mógł być mocno opancerzony.Masa!Albo manewr albo pancerz.Nie przy naszych silnikach(od Irydy?).Manewr przy ogniu z ziemi owszem pomaga ale czy aż tak?

To miały być amerykańskie silniki. Ja nie pamiętam typu, ale Wiki twierdzi, że Textron Lycoming LF 507

 A w ogóle to co:działko planowane amerykańskie,pewnie połowa awioniki też.To gdzie tu nasz zysk? Płatowiec to podobno tylko ok 30% ceny samolotu.
 Ale z perspektywy misji, to taki samolocik wsparcia by się przydał......
 A Iryda....Pojawiła się jej monografia w jednej z gazet.Gdyby była

W pierwszym zeszycie monografii wydawnictwa Altair oraz (chyba?) w 'Technice Wojskowej' (kilkuczęściowy, bardzo dobry artykuł napisany z pozycji Mielca). Jedno i drugie wieki temu.

normalnie finansowana(i była wola polityczna do utrzymania własnego przemysłu) to dziś mielibyśmy i więcej przemysłu lotniczego i nie szukalibyśmy LIFTa.Hindusi się jej przyglądali podbudowani Iskrą podobno.Jej wersja z awioniką SAGEM pod względem celności użycia uzbrojenia podobno biła SU22!

'Co było - nie wróci, i szaty rozdzierać by próżno.'
[Bułat Okudżawa]

--
JasiekS

Data: 2011-02-07 19:41:20
Autor: jerzy.n
Samolot PZL-230F Scorpion

Użytkownik "JasiekS" <jasieks.no.spam@please.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:iihtnp$1vc$1news.onet.pl...

normalnie finansowana(i była wola polityczna do utrzymania własnego przemysłu) to dziś mielibyśmy i więcej przemysłu lotniczego i nie szukalibyśmy LIFTa.Hindusi się jej przyglądali podbudowani Iskrą podobno.Jej wersja z awioniką SAGEM pod względem celności użycia uzbrojenia podobno biła SU22!

'Co było - nie wróci, i szaty rozdzierać by próżno.'
[Bułat Okudżawa]

Poczytajcie legendy o najlepszych na świecie samolotach polskich przed druga wojna światowa , o super silnikach , o tajemniczych morderstwach i tez będziecie mieć dość .Dobry projekt sam sie obroni ...

Samolot PZL-230F Scorpion

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona