Schadenfreude, czyli kompleks czerwonego kurdupla

Data: 2013-03-10 14:16:47
Autor: Jacek Biały
Schadenfreude, czyli kompleks czerwonego kurdupla
Czy wiecie Panstwo, z czego cieszy się maly? Ponoc cieszy się wtedy, gdy spotka mniejszego od siebie. A jak to wyglada w spoleczenstwie spodlonym przez totalitarny system, w którym karlowatosc ludzkiego ducha staje się obyczajowa norma? Jozef Mackiewicz okreslil sowieciarskie stosunkli miedzyludzkie niemieckojezycznym terminem: Schadenfreude.
Wolny czlowiek posiada przyware zazdrosci. Widzac bogatego sasiada najczesciej mysli sobie: Ja tez chciałbym mieć to co on. Czlowiek sowiecki mysli troche inaczej: Ja chcialbym, żeby mój sasiad nie wyrosl ponad moja miernote. Jako przykład można pokazac uczucie schadenfreude, jakie w czasach PRL zdarzalo nam się zywic do innych zsowietyzowanych narodow. Mowilismy: Co prawda w Polsce nie jest tak jak na Zachodzie, ale za to w Rosji, na Ukrainie to dopiero jest syf (hi hi). Unas mamy jeszcze koscioly, krzyze na ulicach, a u takich 'pepikow' wszedzie tylko 'ruskie gwiazdy' (hi hi). O standartach zycia wolnego swiata nie było nawet co marzyc, natomiast można było ulzyc wlasnej hanbie wynajdujac sobie braci mniejszych.
Cala sowiecka praktyka bazowala na networku hanby i kompleksu niższosci. Wystarczylo upodlic jakas grupe ludzi, a oni robili to samo z innymi: z mlodymi rocznikami w komuszym wojsku, z kulakami, których z jakichs powodow wladza nie zdazyla rozparcelowac, ze spekulantami, którzy starym nawykiem chcieli się czegos w zyciu dorobic, a nade wszystko z 'wichrzycielami' i 'podskakiewiczami', co to gdzieniegdzie jeszcze podnosili glowy. Robilo się tedy rozne wiece, nagonki, zmuszano ludzi do atakow wscieklizny, do wypierania się swoich najblizszych i w ten sposób poszerzano wspolnote hanby.
Jakiekolwiek gowno polknalby czlowiek w tym systemie, zaczynal zle zyczyc kazdemu, kto tego samego nie chcial zrobic. Gdy ktos partyjny bal się chodzic do kosciola, zaraz szydzil z tego kosciola, ze jest ciemny, przestarzaly itd. Kosciol swoim zwyczajem zwalczal 'sekty', lecz najchetniej tych 'sekciarzy', którzy woleli zejsc do podziemia niż wyslugiwac się totalitarnej wladzy.
Sowietyzm najogolniej zywi się ludzka bezsilnoscia. 'Coz poczac?', 'to i tak nic nie da', 'no a co zrobisz?' - tak najczesciej wspolnota hanby reagowala na odruchy sprzeciwu. 'System jest dobry, tylko ludzie...' - i tutaj padalo slowo 'niedorosli', lub zgola jakas inwektywa pod ardesem czlowieczego gatunku. W fabrykach i kopalniach ludzie pomstowali na roznorakich 'nierobow', którzy mimo ze ciezko nie pracuja, zyja lepiej od nich. Oczywiście temat partyjnych nierobow pozostawal tematem tabu, no bo 'co im zrobisz?'.
:
Mur pekl po Sierpniu 80 roku. Wspolnota hanby zaczela przechodzic swoista terapie szokowa, która była tym szybsza, im szybciej czlowiek ze swego serca wypluwal poklady czerwonego gowna. Ludzie przestali się bac nie tyle systemu lecz przede wszystkim siebie nawzajem. Znikla wszechobecna dotad pajeczyna strachu i uzaleznien. Obok zwiazkow zawodowych zaczely się organizowac przerozne stowarzyszenia, z podziemia wychodzily nawet organizacje religijne. Na miejskie trawniki i skwery wylegli mocno spoznieni rodzimi hipisi, lecz nade wszystko eksplodowal polski rock.
Dla wspolnoty hanby sytuacja zaczela być alarmujaca, gdy swoje wlasne stowarzyszenia zechcieli zarejestrowac funkcjonariusze mundurowi (straz pozarna, milicja). I tu moim skromnym zdaniem lezy prawdziwa przyczyna wyprowadzenia czolgow na ulice. Nie bali się zadnej Solidarnosci (w ktorej mieli wystarczajaco duzo wtyczek), nie bali się utraty wladzy (wszak utrzymali ja nawet po wejsciu Polski do NATO). Bali się sukcesywnego rozpadu wspolnoty hanby, co dla niektórych sowieciarzy jest widmem gorszym od smierci.
:
Stan wojenny był powrotem stanu bezsilnosci, jaki jest nieodzowny do odbudowania kopleksu hanby w spoleczenstwie. W takiej sytuacji komunistycznej wladzy latwiej było wyselekcjonowac przedstwawicieli podziemia, za pomoca których można było wmontowac Solidarnosc w totalitarny system, a nawet nia się posluzyc w jego transformacji. Albowiem nie komunizm, ani tez żaden socjalizm nie był racja stanu tego systemu. Wszak wszystkie te hasla i ideologiczne rozwiazania sluzyly jedynie wyprodukowaniu i utrzymywaniu stanu spolecznego upodlenia oraz wynikajacych zen kompleksow. Jak zycie pokazalo, system zgodzil się nawet na kapitalizm, pod jednym warunkiem: Będzie to kapitalizm replikujacy jego wulgarna marksistowska percepcje, tworzony przez zdegenerowana nomenklature PRL, opresyjny dla tych, którzy tej degeneracji nie ulegli.
Zasady ideowe poczatkow III RP okreslily dwie najpoczytniejsze gazety tego czasu: Gazeta Wyborcza i tygodnik NIE. Chociaz adresowane do roznych kregow odbiorcow, przeslanie mialy jedno - generalnie wszyscy Polacy uswinili się po uszy w komunie, tylko jedni się do tego przyznaja, inni nie. Podobnie jak w PRL, kompleks kurdupla zdominowal jezyk polityki nowej-starej rzeczywistosci. Pojawily się np. nowe inwektywy stosowane wobec okreslonych gup spolecznych. Miejsce dawnych 'karlow rekakcji', 'kulakow', 'warcholow' zajely teraz  'swiry', 'oszolomy', 'mohery'. Natomiast dawna 'awangara klasy robotniczej' przeistoczyla się w 'fachowcow' od gospodarowania tudziez rzadzenia i w ogole w specow nad specami od wszyskiego (trzeba przyznac, ze mocni w gebie to oni zawsze byli).
Kompleks schadenfreude zagoscil na wlasny sposob w obyczajach III RP (przemoc na ulicy, w rodzinach, szerzace się  dzieciobojstwa) a także w popkulturze. Ulubionym programem w TV staly się seriale o jakichs pol- lub cwierc-glowkach, kabaret zajal się wyszydzaniem rodzimej tradycji i historii, z kolei kino zaczelo robic 'ambitne filmy akcji' gloryfikujace bylych esbekow lub funkcjonariuszy WSI. Nie braklo tez komedii wysmiewajacych nieudacznikow, czasami również i 'swirow' (widzialem niejeden film o zaburzeniach psychicznych, lecz komedie na taki temat może zrobic tylko kurdupel).
Dzisiejsze polskie spoleczenstwo nie dzieli się na komuchow i antykomuchow, katolikow i antykatolikow, liberalow i antyliberalow. Dzisiejszy antyliberal to najczesciej biedak, któremu trudno zniesc czyjes bogactwo. Tak zwany liberal najchetniej odebralby tym biedakom wszelkie zapomogi (lecz defraudacje i zlodziejstwa feudalnej wierchuszki niewiele go już obchodza). Kler walczy najchetniej z przejawami ludzkiej seksualnosci (wiadomo - glodnemu chleb na mysli), z klerem walcza najzacieklej roznego rodzaju dewianci. Za antykomunistow uwazaja się albo ci, którzy wierza, ze sowietyzm był panstwem opiekunczym, albo przykoscielne dewoty, których Kosciol wyrecza w samodzielnym mysleniu. Ci otatni wierza, ze uczestnicza w wielkiej patriotycznej krucjacie, podczas gdy w rzeczywistosci angazuja się w rodzinna klotnie pomiedzy komuchem i jego wasalami.
Można powiedziec, ze stan wojenny osiagnal swój glowny cel. Wyprodukowal mase karlow, którzy uwierzyli w jego koniecznosc. Dzisiaj walcza ze soba o to, lub o tamto, noszac w sercu to samo upodlenie.

jb

Data: 2013-03-10 14:40:53
Autor: Marek Czaplicki
 pisze na pl.soc.polityka w dniu niedziela, 10 marca 2013 14:16:

Czy wiecie Panstwo, z czego cieszy się maly? Ponoc cieszy się wtedy, gdy
spotka mniejszego od siebie.

No nie wiem. Psy to przy spotkaniach obwąchują sobie tyłki. Ale żeby dorośli ludzie zaczynali znajomość od rozpinania rozporków i porównań? :)

Data: 2013-03-10 22:56:57
Autor: miś z okienka

Użytkownik "Marek Czaplicki" <emcza@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:khi2ho$riq$1node2.news.atman.pl...
[...]

Pan tak zwykl zaczynac panie Czaplicki?

Data: 2013-03-11 09:26:15
Autor: Marek Czaplicki
 pisze na pl.soc.polityka w dniu niedziela, 10 marca 2013 22:56:

[...]

A  czego cieszy się "mały"? ;)

Data: 2013-03-11 14:51:06
Autor: miś z okienka

Użytkownik "Marek Czaplicki" <emcza@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:khk4fq$ron$1node2.news.atman.pl...
[...]

 a zapytaj sie go, moze ci odpowie..

Data: 2013-03-11 23:18:07
Autor: Marek Czaplicki
 pisze na pl.soc.polityka w dniu poniedziałek, 11 marca 2013 14:51:

[...]

:)

Pan tak zwykl zaczynac panie Czaplicki?

A  czego cieszy się "mały"? ;)

 a zapytaj sie go, moze ci odpowie..

Już zostało powiedziane. Jak spotka jeszcze mniejszego. :-)

Data: 2013-03-11 23:48:27
Autor: miś z okienka

Użytkownik "Marek Czaplicki" <emcza@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:khll7i$lq1$1node1.news.atman.pl...
[...]

Nie myslisz chyba Czaplicki, ze kazdy post na psp musi tyczyc sie twojego rozporka.

Data: 2013-03-12 08:21:08
Autor: Marek Czaplicki
 pisze na pl.soc.polityka w dniu poniedziałek, 11 marca 2013 23:48:

Nie myslisz chyba Czaplicki, ze kazdy post na psp musi tyczyc sie twojego
rozporka.

Nie myślisz chyba, że zmuszam Cię do komentowania każdego mojego postu? :)

Data: 2013-03-12 14:42:47
Autor: Jacek Biały

Użytkownik "Marek Czaplicki" <emcza@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:khml1o$js0$1node1.news.atman.pl...
[...]

A kto ciebie zmuszal do komentowania mojego postu?
Nie zgadzasz sie z jego trescia? To napisz w ktorym miejscu, zamiast blaznować.
-biały

Data: 2013-03-13 00:45:30
Autor: Marek Czaplicki
 pisze na pl.soc.polityka w dniu wtorek, 12 marca 2013 14:42:

[...]

A w którym miejscu miałem osobiste z imienia i nazwiska pretensje? Odniosłem się do artykułu "panie nie wiadomo kto". Czy moim zadaniem jest tłumaczenie dowcipów? Wystarczy jak dodaję smilejsa przy swoich wpisach.

Data: 2013-03-13 11:56:35
Autor: Jacek Biały

Użytkownik "Marek Czaplicki" <emcza@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:khoene$hin$1node1.news.atman.pl...
[...]

A kto ci kaze? Blazen nie musi sie tlumaczyc.
jb

 Wystarczy jak dodaję smilejsa przy swoich wpisach.

Data: 2013-03-12 15:08:22
Autor: Trybun
W dniu 2013-03-10 14:16, Jacek Biały pisze:

Wolny czlowiek posiada przyware zazdrosci. Widzac bogatego sasiada najczesciej mysli sobie: Ja tez chciałbym mieć to co on.
jb

A że że manna raczej nie spada z nieba, to tzw wolny człowiek zaczyna wyżera innym ich zasoby z osobistych misek. Dlaczergo w tak iidiotyczny sposób usilujesz zrobić cnotę z chęci posiadania czegos więcej od sąsiada.. Przecież to jest chore.. Po co ci te innych zasoby skoro tak naprawdę i tak nie jesteś w stanie ich przeżreć? Dlaczego kultywujesz prymitywny zwyczaj gromadzenia zasobów w XXI wieku, w środku Europy..

Data: 2013-03-12 16:14:12
Autor: jr

Użytkownik "Trybun" <CheIlih@.yachuoo.com> napisał w wiadomości news:khncst$597$2node2.news.atman.pl...
[...]

Noo.. W socjalizmie to raczej gowno wszedzie spadalo, dlatego jedni przed nim uciekali, a drudzy je zwalczali...

, to tzw wolny człowiek zaczyna
wyżera innym ich zasoby z osobistych misek. Dlaczergo w tak iidiotyczny sposób usilujesz zrobić cnotę z chęci posiadania czegos więcej od sąsiada..

Napisalem, ze to przywara (16 wierszy w gore)

  Przecież to jest chore..

Sam jestes chory. Wysuwasz wnioski z nieistniejacych faktow.

Data: 2013-03-12 18:41:49
Autor: Trybun
W dniu 2013-03-12 16:14, jr pisze:

[...]

Na temat proszę.

[...]

Skoro to jest zdrowe to powiedz mi  (uzasadnij) dlaczego wiecznie nienażarty ryj nigdy nie może przestać uprawiać swojego procederu? Na palcach jednej reki można policzyć tych którzy po latach wyżerania innym powiedzieli dość, mam tego dosyć, więcej mi nie trzeba.

Data: 2013-03-13 10:53:27
Autor: jr

Użytkownik "Trybun" <CheIlih@.yachuoo.com> napisał w wiadomości news:khnpff$iet$4node2.news.atman.pl...
[...]

Zapytaj sie psychiatry.

Data: 2013-03-13 13:08:04
Autor: Trybun
W dniu 2013-03-13 10:53, jr pisze:

[...]

Pytanie było retoryczne - kapitalizm to choroba, i jedyną kuracja dla wiecznie nienażartych ryjów jest edukacyjny obóz pracy gdzie te ryje nauczą się co to znaczy samemu zapracować na siebie.

Data: 2013-03-13 13:40:34
Autor: Slawek Kotynski
W dniu 2013-03-13 13:08, Trybun pisze:
[...]

To z pamiętnika młodego Michnika?

--
Zasady bolszewizmu zagrażają bezpieczeństwu życia i mienia, i prowadzą
do popełniania zbrodni. http://dorzeczy.pl/ http://wiadomosci.wp.pl/

Data: 2013-03-13 14:33:34
Autor: Trybun
W dniu 2013-03-13 13:40, Slawek Kotynski pisze:

[...]

Nie rozumiem... Należę do tych co jeszcze nie znaleźli swojego autorytetu, a więc obce mi jest cytowanie kogokolwiek.

Data: 2013-03-13 16:53:34
Autor: Marek Woydak
On Wed, 13 Mar 2013 14:33:34 +0100, Trybun wrote:

[...]

Tak, a co z Jaruzelskim?

MW

Data: 2013-03-13 16:46:46
Autor: jr

Użytkownik "Trybun" <CheIlih@.yachuoo.com> napisał w wiadomości news:khpq7g$gtk$1node2.news.atman.pl...
[...]

Nie wiedzialem, ze do izolatki z laptopem wpuszczaja

 - kapitalizm to choroba, i jedyną kuracja dla
wiecznie nienażartych ryjów jest edukacyjny obóz pracy gdzie te ryje nauczą się co to znaczy samemu zapracować na siebie.

-- Kapitalizm jest chorobą (zarazą) z którą należy walczyć..

Data: 2013-03-12 16:58:36
Autor: Marek Woydak
On Tue, 12 Mar 2013 15:08:22 +0100, Trybun wrote:

[...]

Prymitywny zwyczaj? O czym ty koleś bredzisz? Może mam swoimi zapasami
dzieliś się z komuchem takim jak ty? [ chichot ]

MW

Data: 2013-03-12 17:45:57
Autor: Przemysław M.
Dnia Tue, 12 Mar 2013 16:58:36 +0100, Marek Woydak napisał(a):

[...]

Jadrysek chciałby łowić ryby w moim stawie i w moim lesie zbierać grzyby.
Teraz chciałby wyżerać mojemu psu z miski! Typowa komusza zaraza.

--
Jarosław Kaczyński oświadczył, że z własnej woli nie zrezygnuje ze stanowiska Prezesa PiS. - Mnie witają okrzykami: "Jarosław Polskę zbaw". http://tiny.pl/hlh7b

Data: 2013-03-12 18:42:35
Autor: Trybun
W dniu 2013-03-12 17:45, Przemysław M. pisze:

Jadrysek chciałby łowić ryby w moim stawie i w moim lesie zbierać grzyby.
Teraz chciałby wyżerać mojemu psu z miski! Typowa komusza zaraza.

Mam gdzieś ryby z twojego stawu i jabłka z twojego ogrodu. Dlaczego z takim upodobaniem przekręcasz to co ja napisałem, sądzisz że przez to moje uzasadnione pretensje do wiecznie nienażartych ryjów staną się niepoważne?

Data: 2013-03-12 20:31:32
Autor: Przemysław M.
Dnia Tue, 12 Mar 2013 18:42:35 +0100, Trybun napisał(a):

[...]

Won z mojego stawu, lasu, ogródka, trawnika! Nie będziesz wyżerał z miski
mojego psa! I nie strasz mnie ty komusza gnido Syberią! Twój czas skończy
się razem z Jaruzelskim.

--

Wystąpienie Jarosława Kaczyńskiego dowiodło, dlaczego jest tylko jeden kandydat na przywództwo w PiS. - Chcę zabiegać o to, by stanąć jeszcze raz na czele rządu Rzeczypospolitej - krzyczał donośnie prezes PiS.
Brawo! - odpowiedzieli delegaci, wstając z krzeseł. - Nie dla władzy, ale po to by zrealizować program 2020, zamożna Polska w G20 - zakończył

Data: 2013-03-13 08:27:25
Autor: Trybun
Schadenfreude, czyli kompleks czerwonego kurdupla
W dniu 2013-03-12 20:31, Przemysław M. pisze:

Koniec wdawania się w dysputy z chamami. I dodam tylko że chyba jednak się myliłem - Hesk w tak krótkim czasie nie zdążyłby tak schamieć. Pa chamusiu.

Data: 2013-03-12 18:42:16
Autor: Trybun
W dniu 2013-03-12 16:58, Marek Woydak pisze:

Prymitywny zwyczaj? O czym ty koleś bredzisz? Może mam swoimi zapasami
dzieliś się z komuchem takim jak ty? [ chichot ]

MW

Kolesia to sobie w klubie gejowskim poszukaj.

Data: 2013-03-12 20:34:07
Autor: Przemysław M.
Dnia Tue, 12 Mar 2013 18:42:16 +0100, Trybun napisał(a):

[...]

Jemu tez chciałes zakosić ryby ze stawu i kiedy cie pogonił straszyłeś
Syberią!? Jesteś komusza gnidą! Po tym tekście masz u mnie przechlapane.
Dotychczas cię tolerowałem ale teraz zacznie się jazda!

--
"Jedną z zalet demokracji jest to, że nikt kto został wybrany
nie jest głupszy niż ci co go wybrali. Im głupszy jest ten wybrany, tym głupsi są ci co go wybierali..."

Data: 2013-03-12 19:43:06
Autor: Bogdan Idzikowski

Użytkownik "Marek Woydak" <mark.woydak@gmx.de> napisał w wiadomości news:qyvxkb67lok2$.1bpqmskwhrf3h$.dlg40tude.net...
[...]

Komuszek (jak jadrys) chętnie opróżni twoje koryto, a potem w nie nasra (jak każdy komuch).

rozbawiony

Data: 2013-03-12 17:49:32
Autor: Przemysław M.
Dnia Tue, 12 Mar 2013 15:08:22 +0100, Trybun napisał(a):

[...]

Chciałbyś by Jacek rozdał to co posiada takim komuchom jak ty? A do roboty
smierdzący leniu! Wynocha z mojego lasu, z mojego stawu i mojego trawnika!
To moje i nic ci sie tu nie należy! Co za komusza gnida!

Data: 2013-03-12 18:43:04
Autor: Trybun
W dniu 2013-03-12 17:49, Przemysław M. pisze:

Chciałbyś by Jacek rozdał to co posiada takim komuchom jak ty? A do roboty
smierdzący leniu! Wynocha z mojego lasu, z mojego stawu i mojego trawnika!
To moje i nic ci sie tu nie należy! Co za komusza gnida!

Jeszcze raz ci powtarzam jaśniepański parobku - mam gdzieś dobra Jacka, a tego co wyciągnie po nie łapę pierwszy kopnę w d*pę że znajdzie się w obozie edukacyjnym gdzieś na wschodniej Syberii.

Data: 2013-03-12 20:28:46
Autor: Przemysław M.
Dnia Tue, 12 Mar 2013 18:43:04 +0100, Trybun napisał(a):

[...]

Te, komuszy parobku, hamuj swój czerowny jęzor bo oberwiesz po tym swoim
komuszym łbie. Czas zsyłek na Syberię skończyły się! Rozumiesz to podły
komuchu?! To, że w twoim komuszym łbie wciąz tkwią te stalinowskie metody
świadczy o tym, że historia popełniła błąd nie wieszając takich jak ty na
drzewach zamiast liści.