Seagate ST31000528AS 1TB Firmware CC44 - stuka g³owicami, utrata danych przy zapisie, brak mozliwo¶ci odczytu

Data: 2011-11-21 23:17:15
Autor: jêdrek
Seagate ST31000528AS 1TB Firmware CC44 - stuka g³owicami, utrata danych przy zapisie, brak mozliwo¶ci odczytu
Czy same napady stukania g³owic s± ju¿ czynnikiem wystarczaj±cym do
reklamacji?
Pierwszy z dysków dosta³ napadu stukotu po oko³o 800h pracy.
Sytuacja siê powtórzy³a po kilku dniach znowu.
Efekt jest taki bzzzzyt puk bzzzzyt puk i takie zapêtlenie trwa nawet i pó³
godziny - z regu³y pomaga wy³±czenie kompa i odpoczynek dla dysku.
Napiêcia stabilne zasilania +12, +5V (Chieftec 500W) pomierzone miernikiem w
napadzie stukotu, z³±cza zasilania SATA porz±dne ASUS-y, dane 50cm SATA
gigabyte-y - luzy odpadaj± sprawdzone. Na tej samej maszynie w tym samym
czasie inny Segate be¿ ¿adnych cyrków w pracy. Tak¿e na t± sam± szynê mo¿na
przepi±æ inny dysk bez zastrze¿eñ. Wiêc wszelkie sprzêtowe niedomagania
gdzie zapinam dyski odpadaj±.
Oczywi¶cie zapêtlenie trwa i jak je tak trzymamy dalej to system po kilku
minutach w koñcu stwierdza, ¿e nast±pi³o jakby od³±czenie dysku (mimo, ¿e on
nadal pracuje, komunikat z wykrzyknikiem o utracie danych przy zapisie i ¿e
urz±dzenie ST..... zosta³o od³±czone). Oczywi¶cie zawsze przy stukocie
pojawia siê komunikat, ¿e jakie¶ tam dane zosta³y utracone, bo nie by³o
mo¿liwo¶ci zapisu.
Po zapuszczeniu chkdsk/r system stwierdzi³, ¿e jest 20 uszkodzonych
sektorów.
Co ciekawe HDtune nie stwierdza ¿adnego relokowaniu parametr 05 (100, 100,
36, 0).
CrystaDiskInfo ¶wieci UWAGA na ¿ó³to i twierdzi, ¿e:

C5 100 100 __0 000000000005 Liczba sektorów niestabilnych (oczekuj±cych na
remapowanie)
C6 100 100 __0 000000000005 Ilo¶æ nie naprawionych b³êdów

Czyli te dwa parametry wy¶wietla na ¿ó³to.

Drugi przypadek taki sam dysk, zaczê³a siê g³upawka po oko³o 28h pracy.
Co dziwne nawet po ca³onocnym odpoczynku po w³±czeniu kompa znowu zacz±³
przera¼liwe stukanie g³owicami. Po kilku minutach mu przesz³o.

chkdsk/r w tym przypadku twierdzi, ¿e jest 0 uszkodzonych sektorów
Podobnie HDtune nie wskazuje ¿adnych relokowanych.
CrystalDiskInfo twierdzi, ¿e ok.

Wygl±da mi to na problem z elektronik± dysku, a mo¿e jakie¶ mizerne te
g³owice? Jak to ugry¼æ, bo chcê reklamowaæ. Po co mi takie dyski co
niewiadomo kiedy im odbije i zaczn± stukanie i dane mi siê posypi± przy
zapisie.
Kto¶ napisa³, ¿e za¶niedzia³e styki tam gdzie poz³acane kontakty do g³owic
id±. Ale nie bêdê nic odkrêca³ i sprawdza³ jako¶ci po³±czeñ pod p³yt±
elektroniki dysku - w koñcu po to jest gwarancja.

W obiegu mam te¿ inny taki sam Seagate tylko, ¿e z firmware CC38
Kompletnie nic mu nie dolega, przepracowane w okolicy 9500h
Nigdy ¿adnego stukania nie by³o, ¶miga jak z³oto - na tej samej maszynie.

Czy samo zapêtlone stukanie jest wystarczaj±ce do reklamowania dla sklepu?
(w sumie stukanie co uniemo¿liwia w chwili wyst±pienia odczyt i zapis).
Przyniosê taki dysk a jak na z³o¶æ on wtedy bêdzie dzia³aæ i stwierdz±, ¿e
ok.
Np teraz ¶miga bez zastrze¿eñ, ale oba wskazane dyski s± dla mnie przegrane
i niegodne zaufania, bo mo¿na utraciæ dane przez te g³upawki stukaniowe.
Co¶ ten firmware CC44 wygl±da mi na niewypa³ mocny.

Data: 2011-11-22 06:45:14
Autor: Rafal Lukawski
Seagate ST31000528AS 1TB Firmware CC4 4 - stuka głowicami, utrata danych przy zapisi e, brak mozliwości odczytu
On 2011-11-21 23:17, jędrek wrote:
Czy same napady stukania głowic są już czynnikiem wystarczającym do
reklamacji?

Nie trzeba wchodzic w takie wywody, wystarczy dysk przeskanowac softem producenta: http://luktronik.pl/info/index/pageId/19

Przy takich objawach daje glowe ze beda sektory nie do odczytania, wydruk do sklepu i po sprawie. Tak czy owak obecnie pewno dostaniesz zwrot kasy, a nie nowy sprzet (nie jest to regula, ale prawdopodobienstwo duze) ;)

Tak na marginesie 'stukanie' jest zaprogramowane w f/w dysku, więc tak czysto teoretycznie trudno reklamować dysk na podstawie tego co ma w oprogramowaniu (algorytmy odczytywania sektorów) ;)

Seagate ST31000528AS 1TB Firmware CC44 - stuka g³owicami, utrata danych przy zapisie, brak mozliwo¶ci odczytu