Sejm zalegalizował zimowe opony rowerowe z kolcami

Data: 2010-06-11 18:24:58
Autor: Marcin Hyła
Sejm zalegalizował zimowe opony rowerowe z kolcami
Nie, to nie dowcip :-)

http://www.miastadlarowerow.pl/index_wiadomosci.php?dzial=2&kat=8&art=12

- jeszcze tylko podpis prezydenta i tej zimy będzie można _legalnie_ śmigać rowerem na oponach z kolcami.

Niestety, reszta ustawy "rowerowej" jeszcze się kotłuje w komisji infrastruktury Sejmu, a raczej nie tyle kotłuje co czeka na opinie i wyjasnienia do opinii. W związku z tym sprawy najważniejsze będą najprawdopodobnie głosowane dopiero po wakacjach.

Punkt dotyczący kolcowanych opon został połączony z innym projektem ustawy rozpatrywanej wcześniej i udało się go przeszmuglować szybką ścieżką. W sam raz na obecne upały :-)

marcin ha
--
Miasta dla rowerów http://www.rowery.org.pl

Data: 2010-06-11 18:32:44
Autor: MadMan
Sejm zalegalizował zimowe opony rowerowe z kolcami
Dnia Fri, 11 Jun 2010 18:24:58 +0200, Marcin Hyła napisał(a):

W sam raz na obecne upały :-)

OBYŚ SIĘ SMAŻYŁ W PJEKLE!!!1
/me zmęczony upałem straszliwie. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-06-11 19:21:05
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Sejm zalegalizował zimowe opony rowerowe z kolcami
MadMan bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje (niepotrzebne skreślić):
/me zmęczony upałem straszliwie.

Oj nie gadaj, rok temu w taki albo i większy upał jeździlim po Bałkanach i
żyjemy.

Data: 2010-06-11 19:30:58
Autor: MadMan
Sejm zalegalizował zimowe opony rowerowe z kolcami
Dnia Fri, 11 Jun 2010 19:21:05 +0200, Marek 'marcus075' Karweta
napisał(a):

Oj nie gadaj, rok temu w taki albo i większy upał jeździlim po Bałkanach i
żyjemy.

Jeżdżenie po bałkanach != napierdalanie z grabiami na łące. No i tam klimat inny. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-06-11 21:33:48
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
napisał(a):

Oj nie gadaj, rok temu w taki albo i większy upał jeździlim po Bałkanach i
żyjemy.

Jeżdżenie po bałkanach != napierdalanie z grabiami na łące. No i tam klimat inny.

Napierdalaj z grabiami na łące (w polu) na Bałkanach. Proste. ;-P

Data: 2010-06-12 02:09:58
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik Marek 'marcus075' Karweta napisał:
MadMan bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje (niepotrzebne skreślić):

/me zmęczony upałem straszliwie.

Oj nie gadaj, rok temu w taki albo i większy upał jeździlim po Bałkanach i
żyjemy.

Ale chyba na jakiś szerszych gumach - bo na wąskich to pamiętam jak kiedyś z górki zjechać nie mogłem, cisnąć musiałem (i to w Polsce, pogoda jak dzisiaj) a kolega strasznie narzekał ze mu rowerem rzuca jak przez koleiny zostawiane przeze mnie przejeżdża...

--
Darek

Data: 2010-06-12 09:22:38
Autor: Jacek_P
"Dariusz K. Ładziak" napisal:
[...]

Tam mają porządne masy nawierzchniowe ;)

--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2010-06-12 11:37:56
Autor: MadMan
Dnia Sat, 12 Jun 2010 09:22:38 +0000 (UTC), Jacek_P napisał(a):

Tam mają porządne masy nawierzchniowe ;)

Oj, gdzieniegdzie mają. Szczytem wszystkiego była droga, która na
pierwszy rzut oka była nierówna. Po przyjrzeniu się okazało się, że w
czarnym asfalcie są zatopione jakieś białe kamyki, które chyba chronią
to wszystko przed roztapianiem się. Ja się rozpływałem, a nawierzchnia
twarda, równa i wygodna. Nie pamiętam gdzie to było, ale chyba Rumunia. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-06-12 10:16:00
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Sejm zalegalizował zimowe opony rowerowe z kolcami
"Dariusz K. Ładziak" bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje (niepotrzebne
skreślić):
Ale chyba na jakiś szerszych gumach

Ja wtedy na 700x35C.

Data: 2010-06-11 21:03:18
Autor: arturbac
W dniu 2010-06-11 18:24, Marcin Hyła pisze:
- jeszcze tylko podpis prezydenta i tej zimy będzie można _legalnie_
śmigać rowerem na oponach z kolcami.

I taka przychodzi konkluzja że biedaki z nas bo cieszymy się z czegoś co
powinno być oczywiste i nie powinno zająć 10 czy 20 lat na przemyślenie
ustawodawcom :-)

Data: 2010-06-11 21:30:21
Autor: Marcin Hyła
On 2010-06-11 21:03, arturbac wrote:

I taka przychodzi konkluzja że biedaki z nas bo cieszymy się z czegoś co
powinno być oczywiste i nie powinno zająć 10 czy 20 lat na przemyślenie
ustawodawcom :-)

No, ja się z tego trochę śmieję, że w taki upał zalegalizowano kolce w zimowych oponach, a przewozu dzieci w rowerowych przyczepkach - jeszcze nie :-)

W dodatku szykuje się batalia z MSWiA, bo na razie na piśmie potwierdzili nieznajomość obowiązujących przepisów prawa i będzie przeprawa.

marcin ha
--
Miasta dla rowerów http://www.rowery.org.pl

Data: 2010-06-11 21:42:35
Autor: johnkelly
Marcin Hyła pisze:

[...]

Dawaj szczegóły.

marcin ha

Pozdrawiam
Maciej Różalski

--
... gg:1716136 ... johnkelly(at)wp.pl ... kontakt(at)maciejrozalski.eu ..
...................... blog: www.maciejrozalski.eu ......................

Data: 2010-06-11 21:52:15
Autor: Marcin Hyła
On 2010-06-11 21:42, johnkelly wrote:

W dodatku szykuje się batalia z MSWiA, bo na razie na piśmie
potwierdzili nieznajomość obowiązujących przepisów prawa i będzie
przeprawa.

Dawaj szczegóły.

Np. zapomnieli że obowiązuje ustawa PoRD z 1997 roku, a nie stara z 1983 (skądinąd generalnie _lepsza_ - bo np. krótsza). Mają w związku z tym jakieś lobbyingowe pomysły dot. motorowerów. Wyczuwam kilka typowych błędów pseudoprawniczej "szkoły mundurowej", potykaliśmy się z tym wcześniej na wielu spotkaniach z siłami mundurowymi. Już jednego nadkomisarza przećwiczyłem w temacie - ale przestał być policjantem :-)

Nie znają też Konwencji Wiedeńskiej i nie mają świadomości jakiego bałaganu bronią i jaki bałagan wynika z ich propozycji. Co zostanie z zimną krwią wypunktowane. Mam nadzieję że autor opinii będzie na stosownym posiedzeniu Komisji Infrastruktury :-)

Generalnie - dyskurs na poziomie niejakiego "bolo liberała" który na forum gazeta.pl i tutaj swoje teorie szerzył. Nie polemizowałem szczegółowo, bo byłem pewien, że koleś wypłynie - z takim bełkotem to musiał być jakiś "ekspert" i jego tezy też się w piśmie MSWiA pojawiają z wszystkimi tego zabawnymi konsekwencjami :-)

Jak się obrobimy z tym, to będziemy trąbić i publikować.

marcin ha
--
Miasta dla rowerów http://www.rowery.org.pl

Data: 2010-06-11 21:42:40
Autor: MadMan
Dnia Fri, 11 Jun 2010 21:30:21 +0200, Marcin Hyła napisał(a):

W dodatku szykuje się batalia z MSWiA, bo na razie na piśmie potwierdzili nieznajomość obowiązujących przepisów prawa i będzie przeprawa.

Jakieś szczegóły?
Chodzi o jazdę pod prąd?

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-06-11 22:32:22
Autor: ToMasz
Marcin Hyła pisze:
On 2010-06-11 21:03, arturbac wrote:

[...]

chmmm... Rowery jako takie, nie mają obowiązku "bycia" homologowanymi.
mają jednak spełniać pewne wymogi. Czy chciałbyś zeby przyczepki z 3
latkami, były dozwolone w ruchu publicznym, i nie spełniały żadnych
wymogów? Bo ja jakoś jeszcze nie widziałem przyczepki w której wiózłbym
własne dziecko. W wiekszości to to ma dyszel z boku i brak hamulców,
swiateł....

ToMasz

Data: 2010-06-12 10:35:41
Autor: Marcin Hyła
On 2010-06-11 22:32, ToMasz wrote:
[...]

Po pierwsze: żadna przyczepka rowerowa dostępna na rynku na świecie nie ma hamulców, bo w ogóle nie ma takiej potrzeby (ani możliwości). Zastanawiałeś się np. jak technicznie uruchomić taki hamulec? Gdzie zamocować trzecią klamkę? I w czym pomógłby taki hamulec w przyczepce?

Po drugie: wszystkie dopuszczone do sprzedaży w Polsce przyczepki rowerowe muszą spełniać wymagania unijne, tak samo jak żelazka, telewizory, rowery, foteliki dla dzieci na rowery i w ogóle wszystkie dostępne w handlu seryjnie produkowane towary.

Po trzecie: nie znasz przepisów. Kwestia oświetlenia przyczepek ciągniętych przez rower _jest_ uregulowane w polskim prawie. A wszystkie znane mi przyczepki sprzedawane na rynku mają światła odblaskowe.

Swoją drogą zgodnie z Konwencją Wiedeńską o ruchu drogowym "przyczepa" to pojazd bez silnika ciągnięta przez pojazd _silnikowy_ - tak zresztą było w PoRD z 1983 roku. Czyli przyczepka rowerowa _nie_ jest przyczepą - a według PoRD jest. Ot, kolejny kfiatek wysmażony przez polskich "ekspertów" od prawa drogowego :-)

marcin ha
--
Miasta dla rowerów http://www.rowery.org.pl

Data: 2010-06-12 10:50:48
Autor: MadMan
Dnia Sat, 12 Jun 2010 10:35:41 +0200, Marcin Hyła napisał(a):

jak technicznie uruchomić taki hamulec? Gdzie zamocować trzecią klamkę?

Akurat to jest raczej proste, można rozwiązać to przez hamulec
najazdowy, taki jak mam w przyczepie którą mam w domu - w momencie gdy
hamujesz rowerem wciska się taki dynks w dyszlu i uruchamia się hamulec
w przyczepce. Gdy przestajesz hamować rowerem i zaczynasz przyspieszać -
dynks się wysuwa i hamulec odpuszcza. Bardzo dobre i proste rozwiązanie. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-06-12 11:08:11
Autor: Marcin Hyła
On 2010-06-12 10:50, MadMan wrote:

[...]

Przyczepka jest seryjna, czy samoróbka?

marcin ha
--
Miasta dla rowerów http://www.rowery.org.pl

Data: 2010-06-12 11:27:19
Autor: MadMan
Dnia Sat, 12 Jun 2010 11:08:11 +0200, Marcin Hyła napisał(a):

Przyczepka jest seryjna, czy samoróbka?

Przyczepka jest po pierwsze do traktora :) Ale nie widzę powodu żeby
tego nie przeszczepić do rowerowej, z tym że to parę kg pewnie by było
dodatkowo. Hamulec najazdowy to rozwiązanie stosowane w chyba każdej przyczepie od
ponad tony dopuszczalnej masy całkowitej. Rozwiązanie proste i
skuteczne. Niestety uniemożliwia cofanie, niemniej i na to jest
rozwiązanie - w tej "mojej" przyczepie zakłada się taką obejmę w
odpowiednim miejscu i kompresja nie następuje, zatem hamulec się nie
uruchamia. Zrobić zdjęcia czy nie trzeba?

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-06-12 11:36:56
Autor: Marcin Hyła
On 2010-06-12 11:27, MadMan wrote:

Przyczepka jest po pierwsze do traktora :)

Aha.

Ale nie widzę powodu żeby
tego nie przeszczepić do rowerowej, z tym że to parę kg pewnie by było
dodatkowo.

Nie, no można nosić musztardę luzem w kieszeniach.

Hamulec najazdowy to rozwiązanie stosowane w chyba każdej przyczepie od
ponad tony dopuszczalnej masy całkowitej. Rozwiązanie proste i
skuteczne. Niestety uniemożliwia cofanie,

Po prostu. Fajnie. To ja uprzejmie dziękuję.

Notabene, zgodnie z przepisami przyczepa lekka (także ciągnięta przez pojazd silnikowy, do 750 kg) w ogóle NIE musi być wyposażona w hamulec. W zasadzie na tym możemy zakończyć dyskusję :-)

Zrobić zdjęcia czy nie trzeba?

Raczej nie trzeba :-)

marcin ha
--
Miasta dla rowerów http://www.rowery.org.pl

Data: 2010-06-12 11:42:44
Autor: MadMan
Dnia Sat, 12 Jun 2010 11:36:56 +0200, Marcin Hyła napisał(a):

Notabene, zgodnie z przepisami przyczepa lekka (także ciągnięta przez pojazd silnikowy, do 750 kg) w ogóle NIE musi być wyposażona w hamulec.

Nie musi, ale może. Ja bym wolał taki hamulec mieć :) Aczkolwiek
uprawnień do jazdy samochodem z ciężką przyczepą nie mam. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-06-12 11:45:14
Autor: johnkelly
Marcin Hyła pisze:
On 2010-06-12 10:50, MadMan wrote:

[...]

Zapewne seryjna. Dla dwuosiowych bodajże jest nawet obowiązek posiadania takiego hamulca.

Pozdrawiam
Maciej Różalski

Data: 2010-06-12 12:22:29
Autor: Niewe
Marcin Hyła pisze:
[...]

Chariot CX może być wyposażony w hamulec. Wprawdzie do trybu jogging/rolki, ale ma :)
Więc nie żadna, tylko prawie żadna :)

Data: 2010-06-12 14:20:42
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Sejm zalegalizował zimowe opony rowerowe z kolcami
Marcin Hyła bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje (niepotrzebne skreślić):
Po pierwsze: żadna przyczepka rowerowa dostępna na rynku na świecie nie ma hamulców, bo w ogóle nie ma takiej potrzeby (ani możliwości).

Nie przesadzajmy. Kwestia połączenia przyczepki do roweru na stałe i
przeciągnięcia przewodów hydraulicznych (jedna klamka do tylnego hamulca
roweru oraz do przyczepki. W przyczepce hamulce tarczowe, zaciski przy
dwóch kołach, hydrauliczne). I już. (cenę i masę takiego rozwiązania
pomijam, choć jak ktoś pcha się w przyczepki rowerowe to pewnie ma gdzieś
masę)

Data: 2010-06-12 14:52:20
Autor: MadMan
Sejm zalegalizował zimowe opony rowerowe z kolcami
Dnia Sat, 12 Jun 2010 14:20:42 +0200, Marek 'marcus075' Karweta
napisał(a):

(jedna klamka do tylnego hamulca
roweru oraz do przyczepki. W przyczepce hamulce tarczowe, zaciski przy
dwóch kołach, hydrauliczne).

W sensie 1 klamka na 3 koła?
Da radę obsłużyć 1 klamką tak żeby nie dociskać jej do kierownicy i
uzyskać jakotakie hamowanie?

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-06-12 15:17:25
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
napisał(a):

(jedna klamka do tylnego hamulca
roweru oraz do przyczepki. W przyczepce hamulce tarczowe, zaciski przy
dwóch kołach, hydrauliczne).

W sensie 1 klamka na 3 koła?

W sensie tak.

Da radę obsłużyć 1 klamką tak żeby nie dociskać jej do kierownicy i
uzyskać jakotakie hamowanie?

Nie ma rzeczy niemożliwych, mi się wydaje. Ot, trza by to zaprojektować od
zera, ale myślę, że się da. Inna sprawa, że to ma być coś awaryjnego do
hamowania, a główne hamowanie i tak idzie przodem, nie? BTW, miałem przed
momentem wizję zrobienia OTB rowerem z przyczepką (w której jest dziecko).
:D

Data: 2010-06-12 15:22:44
Autor: MadMan
Sejm zalegalizował zimowe opony rowerowe z kolcami
Dnia Sat, 12 Jun 2010 15:17:25 +0200, Marek 'marcus075' Karweta
napisał(a):

BTW, miałem przed
momentem wizję zrobienia OTB rowerem z przyczepką (w której jest dziecko).
:D

GDZIE JEST MOCNIAK?!

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-06-12 16:24:36
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
napisał(a):

BTW, miałem przed
momentem wizję zrobienia OTB rowerem z przyczepką (w której jest dziecko).
:D

GDZIE JEST MOCNIAK?!

A jak już mocniak się znajdzie, to niech da odpowiedź na pytanie: GDZIE
JEST LAMPKA?!

Data: 2010-06-12 15:50:44
Autor: Kacper Perschke
Sejm zalegalizował zimowe opony rowerowe z kolcami
Dnia 12.06.2010 Marek 'marcus075' Karweta <m.karweta-nie-trawi-spamu@gmail.com> napisał:
[...]
Nie ma rzeczy niemożliwych, mi się wydaje. [...] BTW, miałem przed momentem
wizję zrobienia OTB rowerem z przyczepką (w której jest dziecko).

Przestań zażywać. Wyjdź na dwór się przewietrzyć.

KAcper

Data: 2010-06-12 16:18:30
Autor: MadMan
Dnia Sat, 12 Jun 2010 15:50:44 +0200, Kacper Perschke napisał(a):

Wyjdź na dwór się przewietrzyć.

Zajebista rada, jak na dworze cieplej niż w domu. BTW on jest z tej innej Polski i wychodzi na pole. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-06-12 16:24:05
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Sejm zalegalizował zimowe opony rowerowe z kolcami
Kacper Perschke bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje (niepotrzebne skreślić):
Wyjdź na dwór się przewietrzyć.

Chciałbym. W poniedziałek mam egzamin i się uczę :/

Data: 2010-06-14 10:01:07
Autor: Jan Cytawa
[...]

Czys ty chlopie ....!!

Gdzie mozna dawac hamulce hydrauliczne na ruchoma przyczepe w tak
prymitywny sposob? Toz to smiertelne niebezpieczenstwo zniszczenia
calego ukladu hamulcowego.
W przyczepach stosuje sie hamulce najazdowe.

Jan Cytawa

Data: 2010-06-14 10:20:00
Autor: Mariusz Kruk
Sejm zalegalizował zimowe opony rower owe z kolcami
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Jan Cytawa"
[...]

Nikt nie napisał, że jedna klamka oznacza od razu jeden obwód.

W przyczepach stosuje sie hamulce najazdowe.

Oczywiście. W przyczepach stosuje się również całkowity brak hamulców.
Natomiast bardziej konstruktywnie - stosuje się również np. "normalne"
hamulce (choć zwykle jednak pneumatyczne) Zależy od zastosowania
i warunków.

--
[-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- ] [  Kruk@epsilon.eu.org   ] [ http://epsilon.eu.org/ ] [-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- ]

Data: 2010-06-14 18:08:57
Autor: pinkdotR
Nie przesadzacie z tym hamulcem do przyczepki?
Poczytałem trochę podobnych wypowiedzi o hamulcach najazdowych i niebezpieczeństwie jazdy z przyczepką bez hamulców zanim sam zacząłem ciągnąć za sobą to cudo. Oczywiście pod wpływem tej lektury obawiałem się jak będzie z hamowaniem.

No i co?

Zero odczuwalnej różnicy. Taka jest praktyczna prawda i dlatego pewnie hamulców do przyczepek dla dzieci nie montuje się. Przyczepkę "czuć" na podjazdach i nawierzchni o dużych oporach ale nie przy hamowaniu. Porównywałem kilka miejsc znanych mi na pamięć z jazdy bez przyczepki i nie potrzebuję stosować większej siły nacisku na klamki ani nie mam wrażenia, że coś mnie pcha. Może coś się zmieni pod koniec używania przyczepki (max. dopuszczalna masa dziecka 35 kg), bo teraz mam tylko + 10kg przyczepka + 10kg moja Ania + do 5kg bagaż. Dzieci przybierają jednak na wadze płynnie a nie nagle i każdy rodzic ma czas na ewentualną zmianę techniki hamowania. Proporcjonalnie będzie też rosnąć nacisk przyczepki na tylną oś czyli wzrost siły hamowania przy tym samym oporze. Co do OTB, to jeśli ktoś daje sobie radę i nie wylatuje sam przez kierownicę, to tym bardziej nie wyleci ciągnąc swój słodki ciężar na dość długim ramieniu, dającym spory moment chroniący przed tą widowiskową akrobacją.

pozdrowionka

pinkdotR

P.S. Tak naprawdę to bardziej interesuje mnie jakie są szanse, że moja córcia zdąży się załapać na legalną jazdę przyczepką w naszym pięknym kraju. Czy możesz Marcinie napisać coś więcej na ten temat?

Data: 2010-06-14 20:03:53
Autor: arturbac
W dniu 2010-06-14 18:08, pinkdotR pisze:
to tym bardziej nie wyleci ciągnąc swój słodki ciężar
na dość długim ramieniu, dającym spory moment chroniący przed tą
widowiskową akrobacją.

Nie będzie momentu w chwili gwaltownego hamowania przednim hamulcem.
Przyczepka bedzie chciala jechać do przodu a rower się obrócic ,
skutkiem tego dyszel moze sie mocno do gory podniesc wraz z tylnim kolem
bez zadnego momentu.

IMHO jak się jedzie z dzieckiem to raczej nie 40kph a z jadac gorki tym
bardziej się uwaza wiec dziecko w wozku to nie balast ktory moze
dowolnie po dziurach latac przy duzej predkosci.

Data: 2010-06-15 09:09:38
Autor: Jan Cytawa
arturbac napisał:

IMHO jak się jedzie z dzieckiem to raczej nie 40kph a z jadac gorki tym
bardziej się uwaza wiec dziecko w wozku to nie balast ktory moze
dowolnie po dziurach latac przy duzej predkosci.

No nie wiem. Widzialem w RFN-ie kolarza na treningu szosowym ciagnacego
przyczepke z dzieckiem. Chwile za nim pojechalem z ciekawosci i
predkosci mial normalne, ponad 30. Potem musialem poczekac na swoich.

Jan Cytawa

Data: 2010-06-15 13:26:50
Autor: pinkdotR

Użytkownik "arturbac" <artur_no_spam@no_spam.ebasoft.com.pl> napisał w wiadomości news:hv5quk$d0h$1news.task.gda.pl...

[...]

No właśnie nie za mocno (przynajmniej w przypadku zaczepu, który mam w swojej przyczepce) - dużą swobodę ruchu dyszel ma na boki, do góry i na dół - tylko nieznaczny kąt. Aby przelecieć przez przednie koło dość szybko tył roweru musiałby zacząć podnosić całą przyczepkę. Poza tym część ciężaru przyczepki z dzieckiem jest przenoszona na dyszel (mały % ale zawsze), co działa dociskająco na tylne koło. Dodatkowo punkt styku dyszla z rowerem jest nieco poniżej tylnej osi (czyli również przedniej dla kół o tym samym rozmiarze) więc siła bezwładności przyczepki przy hamowaniu daje składową (niewielką), która nie pomaga obracać roweru do przodu przez przednią oś a w przeciwnym kierunku.

IMHO jak się jedzie z dzieckiem to raczej nie 40kph a z jadac gorki tym
bardziej się uwaza wiec dziecko w wozku to nie balast ktory moze
dowolnie po dziurach latac przy duzej predkosci.

No i tu jest pewnie główne wytłumaczenie. Dozwolona prędkość podawana przez Chariota to 25km/h. Jeśli jest super nawierzchnia, widoczność itd. to pewnie każdemu zdarzy się ją czasem trochę przekroczyć ale ostrożność włącza nam się dużo większa niż przy jeździe solo czego skutkiem są manewry wykonywane łagodniej a nie ostrzej więc ryzyko potrzeby niebezpiecznego hamowania jest z przyczepką mniejsze a nie większe niż bez niej.

pinkdotR

Data: 2010-06-15 23:28:57
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik pinkdotR napisał:

[...]

Tu popełniasz stary i powszechny błąd - przy klasycznym OTB (zblokowanie koła) punkt obrotu roweru nie leży w osi przedniego koła a w punkcie styku przedniego koła z nawierzchnią. Wokół osi obrót następuje po trafieniu w scianę - to znaczy na ogół nie następuje bo składowa pionowa jest na tyle niewielka w stosunku do poziomej że zanim tylne koło pójdzie w górę to widelec zacznie się giąć. I jedno i drugie sprawdziłem praktycznie.

--
Darek

Data: 2010-06-16 16:59:19
Autor: pinkdotR

Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <dariusz.ladziak@neostrada.pl> napisał w wiadomości news:4c17f040$0$19180$65785112news.neostrada.pl...

Tu popełniasz stary i powszechny błąd - przy klasycznym OTB (zblokowanie koła) punkt obrotu roweru nie leży w osi przedniego koła a w punkcie styku przedniego koła z nawierzchnią.

No faktycznie. Czyli wszystkie siły pchające do przodu rower hamujący przednim hamulcem ułatwiają zrobienie OTB. Cała dyskusja była i tak teoretyczna, gdyż nikt o zdrowych zmysłach nie będzie sprawdzał w praktyce czy z przyczepką z dzieckiem jest łatwiej czy trudniej wykonać taki lot ale dzięki za uwagę w kwestii punktu obrotu, bo tu faktycznie bez zastanowienia bardzo łatwo ulec złudzeniu, że jest nim przednia oś.

pinkdotR

Data: 2010-06-16 19:22:24
Autor: Dariusz K. Ładziak
[...]

Nie z dzieckiem a z gratami przyczepę ważącą 85 kg ciągałem. Rowerem odpornym na OTB - tandem, nawet jak jest to składak m-ki Duet (na kółkach 20") raczej się zegnie jak OTB wykona. I muszę powiedzieć że świadomość masy (prawie ćwierć tony w sumie, dwóch rosłych chłopa, rower z rur kanalizacyjnych, przyczepa) dawała do myslenia - każdy manewr mieliśmy na setki metrów wcześniej rozplanowany.

--
Darek

Data: 2010-06-17 09:42:02
Autor: Krzyś Cierpiętnik
Dariusz K. Ładziak wrote:

rower z rur kanalizacyjnych
              ^^^^^^^^^^^^^^^

Jakich?!
:-O

--
Krzyś

Data: 2010-06-17 16:15:09
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik Krzyś Cierpiętnik napisał:
Dariusz K. Ładziak wrote:

rower z rur kanalizacyjnych
               ^^^^^^^^^^^^^^^

Jakich?!

No na wodociągowe to one mało wyglądały i ciut ciężkie były...

--
Darek

Data: 2010-06-14 22:58:56
Autor: Marcin Hyła
On 2010-06-14 18:08, pinkdotR wrote:

Zero odczuwalnej różnicy. Taka jest praktyczna prawda i dlatego pewnie
hamulców do przyczepek dla dzieci nie montuje się.

Ktoś w wątku wspomniał o jednym przypadku stosowania hamula - ale to jest hamulec dla _rolkarzy_ (wrotkarzy) jeżdżącym z przyczepką w konfiguracji wyczynowego wózka rolkowego, a nie _nie_ przyczepki.

Hamulec w przyczepce rowerowej to kompletny absurd.

P.S. Tak naprawdę to bardziej interesuje mnie jakie są szanse, że moja
córcia zdąży się załapać na legalną jazdę przyczepką w naszym pięknym
kraju. Czy możesz Marcinie napisać coś więcej na ten temat?

Przed wakacjami niestety nie, ale zaraz po wakacjach, jesienią - owszem. Akurat do tej propozycji się nikt nie przyczepia oficjalnie, więc raczej powinna przejść nietknięta. Pisałem o tym wcześniej w tym wątku.

Jest jeszcze jeden argument - powinno się poprawić definicję przyczepy w ustawie, żeby była spójna z Konwencją Wiedeńską (pojazd bez silnika ciągnięty przez pojazd _silnikowy_ - KW nie uznaje przyczepki rowerowej za przyczepę w ogóle).

marcin ha
--
Miasta dla rowerów http://www.rowery.org.pl

Data: 2010-06-15 13:49:34
Autor: pinkdotR

Użytkownik "Marcin Hyła" <cinek@rowery.org.pl.niespammuj.tu> napisał w wiadomości news:hv656q$llm$1inews.gazeta.pl...

Przed wakacjami niestety nie, ale zaraz po wakacjach, jesienią - owszem. Akurat do tej propozycji się nikt nie przyczepia oficjalnie, więc raczej powinna przejść nietknięta. Pisałem o tym wcześniej w tym wątku.

No to super wiadomość. Tyle czasu możemy sobie pobyć nielegalni ;-) Gdyby były jakieś wątpliwości czy kierowcy nie będą zaskoczeni pojawieniem się na drogach nowego typu pojazdu, to mogę z praktyki napisać, że od razu łapią o co chodzi i jak się należy zachować. Doświadczenie mam na razie krótkie (2 miesiące) i oczywiście nie pchamy się na drogi o dużym natężeniu ruchu ani tam, gdzie "zwyczajowo" jeździ się ponad wszelkie ograniczenia. Jak do tej pory nie zaliczyliśmy ani jednego niebezpiecznego wyprzedzania ani uwag/gestów wyganiających nas na chodnik itp.

Jak do tego dojdzie kilka newsów na temat zmian przepisów (a już są w mediach zapowiedzi tych zmian), to z przyczepkami będzie moim zdaniem dobrze. Trochę trudniejsze mogą być do przyswojenia np. śluzy czy słynna zasada pierwszeństwa przy skręcie i przecinaniu ddr ale to już my musimy w praktyce wyegzekfować zachowując oczywiście zasadę mocno ograniczonego zaufania.

pinkdotR

Data: 2010-06-15 14:18:36
Autor: arturbac
W dniu 2010-06-15 13:49, pinkdotR pisze:
[...]

Nic nie zrobisz z kilku powodów:
1) Osoby które się starają jadąc samochodem często nie są w stanie
zachować się poprawnie z uwagi na plątaninę i absurdalność sposobu
wydzieleń dróg dla rowerów a przez co znaczną komplikację skrzyżowań.
Składa się na to często brak odpowiedniego trójkąta widoczności,
prowadzenie dróg chodnikami, niemożliwość odpowiedniego zareagowania np
podczas opuszczania ronda, nienaturalną kierunkowość DDR np ruch
dwukierunkowy po lewej stronie drogi.
Typowy kierowca ponadto nie postrzega chodnika jako drogi i przecięcia z
DDRiP jako skrzyżowania dróg.

2) Są osoby nie reformowalne ostatnio na osiedlu koleś na chama z
premedytacją wymusił na mnie pierwszeństwo a włączał się do ruchu z
ulicy podporzadkowanej. Ot po prostu nie chciało mu się mnie za chwilę
wyprzedzać.

IMHO najprościej osobom dorosłym mimo wszystko jeździć ulicami, to
najbezpieczniejsze.

Data: 2010-06-11 21:55:58
Autor: Bartłomiej Zieliński
Użytkownik arturbac napisał:
I taka przychodzi konkluzja że biedaki z nas bo cieszymy się z czegoś co
powinno być oczywiste i nie powinno zająć 10 czy 20 lat na przemyślenie
ustawodawcom :-)

A jakim cudem ma to dla nich być oczywiste, skoro używają dwukrotnie większej liczby kółek?

Data: 2010-06-11 22:57:10
Autor: Frankie
W dniu 10-06-11 21:03, arturbac pisze:

I taka przychodzi konkluzja że biedaki z nas bo cieszymy się z czegoś co
powinno być oczywiste i nie powinno zająć 10 czy 20 lat na przemyślenie
ustawodawcom :-)

Ale za to będziesz mógł zimą zapierdolić na kolcach rowerem po lodzie! :-)

I to na LEGALU.

Podziękujmy wszyscy wspólnie naszym rowerowym działaczom :-)
Niesamowite, nieziemskie i kolczaste.

--
pzdr,
frankie.

Data: 2010-06-11 23:20:02
Autor: arturbac
W dniu 2010-06-11 22:57, Frankie pisze:
Ale za to będziesz mógł zimą zapierdolić na kolcach rowerem po lodzie! :-)

Robiłem to do tej pory i jakoś nie przyszło mi do głowy by tego nie
robić. Tym bardziej że nikomu nie przyszło do głowy sprawdzać czy tego
nie robię oraz tym bardziej iż nawet jakby przyszło to w zimie w cale
nie jest tak łątwo dostrzeć kolce na uwalonej błotem śniegowym oponie.

I to na LEGALU.

Trochę to właśnie jest żenujące, iż powodem do radości jest przystawanie
przepisów do rzeczywistości ;-)

Data: 2010-06-11 23:24:54
Autor: Konrad Kosmowski
** arturbac <artur_no_spam@no_spam.ebasoft.com.pl> wrote:

[...]

Jasne tylko jakby coś się komuś odpukać stało to mógłbyś mieć np. problem z
ubezpieczeniem czy czymś innym... oczywiście szanse są niewielkie ale zawsze
są.

I to na LEGALU.

Trochę to właśnie jest żenujące, iż powodem do radości jest przystawanie
przepisów do rzeczywistości ;-)

Ale fajnie, że ktoś się zajmuje tym aby to jednak uporządkować.

--
    +                                 '                      .-.     .
                               ,                         *    ) )

Data: 2010-06-11 23:27:24
Autor: arturbac
W dniu 2010-06-11 23:24, Konrad Kosmowski pisze:

Ale fajnie, że ktoś się zajmuje tym aby to jednak uporządkować.

To jest bezdyskusyjne, żenujące jest w tym że MH musiał się tyle
namordować między innymi o ten detal.

Data: 2010-06-11 23:32:16
Autor: Konrad Kosmowski
[...]

No niestety... kontrast jest niesamowity np. w USA w niektórych stanach masz
opcje - zgłoś się do nas, a sfinansujemy Twojemu pracodawcy założenie i
utrzymanie natrysków tylko po to abyś jeździł na rowerze do pracy... a u nas
jest podnieta jak miasto wystawi fafnaście stojaków. :-\

Ale co poradzisz...

--
    +                                 '                      .-.     .
                               ,                         *    ) )

Data: 2010-06-11 23:41:36
Autor: arturbac
W dniu 2010-06-11 23:32, Konrad Kosmowski pisze:
a u nas
jest podnieta jak miasto wystawi fafnaście stojaków. :-\

Mnie bardziej wkurza podnieta z robienia dróg dla rowerów po których nie
da się jechać do celu a przepisy zmuszają.
Czyli uszczęśliwianie na siłę bez poznania potrzeb uszczęśliwianego.
innymi słowy pełną gęba _dyletantyzm_ .

Ale co poradzisz...
Okresowo sie chodzę i burzę, pisze listy itp i uświadamiam tak raz na
rok (robie cały ciąg działań) aby nie zapomnieli że są w błędzie.

Data: 2010-06-11 23:45:35
Autor: Konrad Kosmowski
[...]

No właśnie o ten kontrast mi chodzi - u nas nie potrafią za bardzo zrobić dróg
rowerowych z sensem (ale robią i jest jakiś postęp), a gdzie indziej drogi już
są przewypasione i się zastanawiają nad takimi rzeczami jak rowerzyście
zapewnić natrysk w miejscu pracy aby tylko wsiadł na ten rower (ja całe
szczęście mam - dla mnie to podstawa inaczej bym nie dojeżdżał na rowerze). --
    +                                 '                      .-.     .
                               ,                         *    ) )
  http://kosmosik.net/                     .           .     '-'  . kK

Data: 2010-06-12 10:51:15
Autor: Marcin Hyła
On 2010-06-11 23:27, arturbac wrote:

Ale fajnie, że ktoś się zajmuje tym aby to jednak uporządkować.

To jest bezdyskusyjne, żenujące jest w tym że MH musiał się tyle
namordować między innymi o ten detal.

Nie ja jeden się z tym "mordowałem", to po pierwsze - ale to i tak jest banalnie proste w porównaniu z tym, co nas czeka, czyli całą resztą:

http://orka.sejm.gov.pl/proc6.nsf/opisy/2771.htm (plus małe autopoprawki)

marcin ha
PS. "Mordowanie" polegało m.in. na tym, że w podkomisji padła propozycja aby zastrzec, że opony z kolcami można używać tylko na odcinkach dróg pokrytych śniegiem i lodem. Autorem propozycji był smutny pan z Biura Legislacyjnego Sejmu (nie poseł!!!). Posłowie sami przez ponad godzinę (!!!) tłumaczyli mu absurd sytuacji, kiedy trzeba by co chwila zmieniać opony jadąc przez miasto ulicami na przemian oczyszczonymi z lodu i śniegu i nieoczyszczonymi :-)
--
Miasta dla rowerów http://www.rowery.org.pl

Data: 2010-06-11 22:53:21
Autor: Frankie
W dniu 10-06-11 18:24, Marcin Hyła pisze:
Nie, to nie dowcip :-)

http://www.miastadlarowerow.pl/index_wiadomosci.php?dzial=2&kat=8&art=12

No to zajebiście!! Szczam ze szczęścia!!

Data: 2010-06-17 22:00:43
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

Cool!

zyga
--
-- force -- nodeps -- all

Sejm zalegalizował zimowe opony rowerowe z kolcami