[TECH] Serwis fulla.

Data: 2009-08-10 06:39:25
Autor: CleaneR
[TECH] Serwis fulla.
Witam,

Czy ktos moze poradzic jak sie powinno serwisowac fulla? W instrukcji do mojego Treka wyraznie jest napisane zeby nie "oliwic" piwotow. Super fajnie, ale od kilku dni zaczal mi rower strasznie, nawet nie skrzypiec tylko "strzelac" wlasnie z jednego z piwotow no i nie mam pojecia, czy rozebrac calosc, nasmarowac i zlozyc (tylko zebym dal rade), czy? No wlasnie? Jakies porady?

http://i28.tinypic.com/vg4cci.jpg

z gory dziekuje i pozdrawiam
--
z pokladu lotniskowca HMS "INVINCIBLE" specjalnie dla pl.rec.rowery

    Michał "CleaneR" Sciążko

Data: 2009-08-10 09:48:51
Autor: Wojtek
[TECH] Serwis fulla.
CleaneR pisze:
[...]

Rozebrać, wyczyścić, sprawdzić łożyska czy chodzą dobrze, nasmarować i poskładać dokręcając DO WYMAGANEGO momentu!
Jeżeli łożyska chodzą nierówno, ciężko - można podważyć delikatnie uszczelnienie, wyszorować, wysuszyć, nasmarować i poskładać ponownie. W innym wypadku - wymiana łożysk

--
Pozdrawiam,
Wojtek

Dodaj cz do pota odpowiadając prywatnie

Data: 2009-08-11 10:12:37
Autor: Radek N.
[TECH] Serwis fulla.
Wojtek pisze:
CleaneR pisze:
[...]

Jakich kluczy dynamometrycznych używacie? Sensowne są takie w cenach 200-300zł? Na moich śrubach od łożysk mam momenty rzędu 17-22Nm, więc klucz musi zaczynać się w tym zakresie. Czy takie klucze mają zmieniane końcówki? Jak z dostępnością końcówek typu klucz imbusowy?

tia

--
Radek N.

Data: 2009-08-11 10:19:05
Autor: Wojtek
[TECH] Serwis fulla.
Radek N. pisze:

[...]

najtańszy profi to syntace... w pełni profesjonalne to ok 700-800pln. nie ma problemów z bitami

Data: 2009-08-11 10:41:39
Autor: Radek N.
[TECH] Serwis fulla.
Wojtek pisze:
Radek N. pisze:

[...]

A to wygląda dość ciekawie:
http://www.sklep.bikestacja.pl/product_info.php?cPath=47&products_id=2902
Używał ktoś tego?

--
Radek N.

Data: 2009-08-11 11:33:30
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
[TECH] Serwis fulla.
Dnia 11.08.2009 10:41 użytkownik Radek N. napisał :
Wojtek pisze:
Radek N. pisze:

[...]

Wygląda jak BBB, być może to są te same klucze sprzedawane pod różnymi markami. Ja ze swojego BBB jestem zadowolony.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-08-11 11:31:22
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
[TECH] Serwis fulla.
Dnia 11.08.2009 10:19 użytkownik Wojtek napisał :
Radek N. pisze:

[...]

najtańszy profi to syntace...

Nieprawda, ja ostatnio kupiłem BBB za ok. 300 zł. Zakres idealny do rowerów, od 2 do 24 Nm.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-08-11 13:44:25
Autor: Wojtek
[TECH] Serwis fulla.
Mikołaj "Miki" Menke pisze:

Nieprawda, ja ostatnio kupiłem BBB za ok. 300 zł. Zakres idealny do rowerów, od 2 do 24 Nm.

Dlaczgeo "nieprawda"? Bo ładnie wygląda? Bo taki ładny, srebrny... ;)

Więc zapytam:
- masz świadectwo kalibracji (nie cert jakości fabryki) certyfikowanego labu?
- informacje producenta co ile kalibrację powtarzać?

Jeżeli nie to możesz co najwyżej wierzyć w to, że dokręca tyle ile ustawiasz. Co więcej, nie ma żadnej gwarancji powtarzalności.

Co nie znaczy, że klucz nie może działać dobrze, zwłaszcza na początku użytkowania

Data: 2009-08-11 15:12:04
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
[TECH] Serwis fulla.
Dnia 11.08.2009 13:44 użytkownik Wojtek napisał :
Mikołaj "Miki" Menke pisze:

[...]

A Syntace to ma?

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-08-11 13:37:05
Autor: CleaneR
[TECH] Serwis fulla.
Użytkownik "Wojtek" <osobisty@pota.onet.pl> napisał w wiadomości news:h5r9ho$7sm$1news.onet.pl...

najtańszy profi to syntace... w pełni profesjonalne to ok 700-800pln. nie ma problemów z bitami

dobra, teraz mnie nakrecacie na zakup klucza dynamometrycznego, nie wiem czy zona to przezyje;)

Data: 2009-08-11 15:02:16
Autor: kml
[TECH] Serwis fulla.

Użytkownik "CleaneR" <msciazko@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:h5rol8$p8s$1news.onet.pl...
[...]

A ja uważam, że nie ma sensu o ile posiadasz CZUCIE w rękach. Dynam jest fajny ale sens kupowania jest taki sam jak prawdziwej centrownicy do domowych zastosowań. Od lat nie ukręciłem żadnej śrubki w rowerze choć gdybym miał gdzie kupić w mega atrakcyjnej cenie taki klucz to moze bym się skusił. Po prostu trzeba uważać i posiadać choć odrobinę kultury technicznej.

kml
Last update 19/07/2009 manual do TIME Z i nowe graty.

Data: 2009-08-11 15:32:34
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
[TECH] Serwis fulla.
Dnia 11.08.2009 15:02 użytkownik kml napisał :

[...]

Chętnie skonfrontowałbym to Twoje czucie z jakimś kluczem. Też myślałem, że mam czucie, a okazało się, że większość śrub mam za słabo dokręconych. To samo moi znajomi. Poza tym pytanie jeszcze jakiej klasy części i z jakich materiałów miałbyś tym kluczem serwisować, bo kupno takiego narzędzia do czegoś w stylu Alivio, Deore czy inny SLX faktycznie mija się z celem.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-08-11 16:27:55
Autor: kml
[TECH] Serwis fulla.

Użytkownik ""Mikołaj \"Miki\" Menke"" <miki@menek.one.pl> napisał w wiadomości news:ig88l6-p2k.ln1menek.one.pl...
[...]

Też mam nadzieję, że mi sie uda kiedyś :) Gdybym miał fetysz tytanowy i ośrubował rower we wszystkich możliwych miejscach takimi śrubkami to faktycznie dynam byłbym bardzo potrzebny bo okrutnie łatwo o ukrecenie w chwili kiedy moment wynosi 5 Nm.

Data: 2009-08-11 15:59:27
Autor: Radek N.
[TECH] Serwis fulla.
kml pisze:

[...]

Hmmm.... zgadzam się w przypadku większości śrubek w moich rowerach.
Mam gdzieś siłę z jaką przykręcę przerzutkę, hamulec, mostek itp.
Ale moje pytania o klucz dynamometryczny wynikają z posiadania podobnych problemów jakie ma autor wątku - strzelające zawieszenie, luzowanie się śrub itp. Dodatkowo widełki tylnego zawieszenia są u mnie częściowo karbonowe, a najczęstsze uszkodzenia wynikają podobno ze zbyt mocnego przykręcenia śrub mocujących łożyska. Byłem w tym roku na targach Festiwalu Sympatex Bike - takie problemy potwierdził mi jeden z pracowników z centrali producenta (przyznał się po kilku piwach ;)).

Uwierz mi, że "czucie w rękach" nie pozwala mi na spokojne serwisowanie zawieszenia.

--
Radek N.

Data: 2009-08-11 16:31:42
Autor: kml
[TECH] Serwis fulla.

Użytkownik "Radek N." <naradek@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:h5rtg3$5n9$1inews.gazeta.pl...
[...]

Uwierz mi, że się da i to z powodzeniem. Naprawdę nie popadajmy w skrajności. Jak odkręcam śrubę to czuje w rękach jakiej siły potrzebuję żeby ją ruszyć i to jest punkt odniesienie do skręcenia z powrotem. Dla mnie największym problemem jest koszt porządnego klucza oraz jego kalibrowanie etc. Wole te pieniądze wydać na wyjazd w góry.

Data: 2009-08-11 20:33:06
Autor: Marcin J.
[TECH] Serwis fulla.
[...]

Luzowanie się śrub wynika z (chwilowego) braku naprężenia, ew. z działania sił skręcających (które w tym przypadku pojawiają się przy niedostatecznym naprężeniu). Mocniejsze skręcenie może rozwiązać problem ale lepiej stosować inne techniki, a dokładniej: coś sprężystego pod podkładkę (lub sprężysta podkładka) lub/i coś lepkiego na gwint (np. Loctite).

Za strzelanie zawieszenia, jak już pisałem, zazwyczaj odpowiada mocowanie amortyzatora.

--
Pozdrowionka
marcin

Data: 2009-08-11 21:08:48
Autor: Radek N.
[TECH] Serwis fulla.
Marcin J. pisze:
[...]

Ot właśnie - nie chcę dokręcać mocniej - i właśnie Loctite w połączeniu z zalecaną przez producenta siłą jest rozwiązaniem mojego problemu :)

--
Radek N.

Data: 2009-08-11 14:40:44
Autor: WS
Serwis fulla.
On 11 Sie, 21:08, "Radek N." <nara...@gazeta.pl> wrote:

Ot właśnie - nie chcę dokręcać mocniej - i właśnie Loctite w połączeniu
z zalecaną przez producenta siłą jest rozwiązaniem mojego problemu :)

a nie jest przypadkiem tak, ze wymagany moment dokrecania sruby zalezy
od wspolczynnika tarcia i po posmarowaniu gwintu sie zmienia? :)

WS

Data: 2009-08-12 07:16:36
Autor: kml
Serwis fulla.

Użytkownik "WS" <LipnyAdresDlaSpamerow@chello.pl> napisał w wiadomości news:4f994d82-6559-43c1-a304-c71e31149974k6g2000yqn.googlegroups.com...
[...]

Jest ale w tym przypadku to nie jest aż tak ważne jak np przy przykręcaniu głowicy w samochodzie gdzie któryś tam śrub po prostu nie wolno smarować.

Data: 2009-08-12 13:35:57
Autor: Coaster
Serwis fulla.
WS wrote:
[...]

Jak najbardziej - np. producenci swiec zaplonowych podaja wartosci 'suchego' gwintu. Przy uzyciu grafitu czy smaru miedziowego na polaczenie swieca/gniazdo nalezy zmniejszyc moment o pewna wartosc, inaczej dokreci sie zbyt mocno.

--
PoZdR
increasing the risk of pinch flats."

Data: 2009-08-11 22:10:40
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
[TECH] Serwis fulla.
Dnia 11.08.2009 21:08 użytkownik Radek N. napisał :
Ot właśnie - nie chcę dokręcać mocniej - i właśnie Loctite w połączeniu z zalecaną przez producenta siłą

Momentem. ;-P

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-08-10 10:20:34
Autor: Marcin J.
[TECH] Serwis fulla.
Użytkownik "CleaneR" <msciazko@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:h5obq7$sru$1news.onet.pl...
[...]

Stawiam na strzałkę po lewej - górne mocowanie shocka. Rozkręcić, wyczyścić, nasmarować połączenie tuleje aluminiowe (może być jedna, może być z innego materiału) - otwór w shocku. Złożyć. Nie skecać za mocno, ew. można zapodać nieco niebieskiego Lokcita na gwint(y) śrub(y) mocujacej. Jeśli nadal będzie skrzypieć to powtórzyć z dolnym mocowaniem. Zakładam, że wszystkie pozostałe punkty obrotu posiadają łożyska toczne.

--
Pozdrowionka
marcin

Data: 2009-08-10 13:19:40
Autor: CleaneR
[TECH] Serwis fulla.
[...]

Dzieki chlopaki, jak tylko bede mial luzniejszy dzien wezme sie za robote. Czy rozkrecajac powinienem zachowac jakas kolejnosc - ktory piwot pierwszy etc? Czy smar teflonowy moge uzyc, czy lepiej zaopatrzyc sie w typowy maszynowy? Z tego co widze, nowe rowery zawsze sa wysmarowane wlasnie maszynowymi. Niebieskiego Lockcita kumpel kupil w zeszlym tyg, takze uzyje na gwinty.
Ogolnie to sprawa mocno denerwujaca, nigdy mi nic nie piszczy, stuka czy skrobie;) a tu taki halas... czuje sie jak na rowerze z macro ;)

A i jeszcze jedno pytanie, od kilku tygodni korba (GIGA PIPE) irytujaco sie luzuje, musze srednio co kilkanascie km ja dokrecac, nie wazne z jaka sila ja dokrece, za kilkanascie km znowu jest luzna... czy Lockcit wystarczy? Czy to objaw, ze cos sie szykuje do wymiany?

Data: 2009-08-10 16:58:46
Autor: kml
[TECH] Serwis fulla.

Użytkownik "CleaneR" <msciazko@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:h5p38m$3p2$1news.onet.pl...
[...]

Kolejność to zachowaj podczas rozkręcania żebyś potem nie skończył z duzym znakiem zapytania :) Reszta normalnie. Smar każdy jeden byleby nie był ultragęsty i bez przesady z ilością.

[...]

Ja tak nie miałem, raz ustawiona trzymała się bardzo dobrze.

Data: 2009-08-10 18:21:46
Autor: Wojtek
[TECH] Serwis fulla.
CleaneR pisze:

[...]

Smar każdy, dobry i wodoodporny ;) Teflonowy może być jak najbardziej.

[...]

Korbę powinieneś dokręcić do ok 50Nm max. Przejechać się kawałek i dociągnąć znowu do 50Nm, i tak jeszcze raz.
Nie powinna się luzować

Data: 2009-08-11 08:00:01
Autor: Marcin J.
[TECH] Serwis fulla.
[...]

Ten, który wskazałem :). Tu masz ładne obrazki:
http://www.tftunedshox.com/info/mount_kits_bushings.aspx
oraz wyjaśnienie dlaczego akurat ten. Tak więc save the environment. Przy okazji może się okazać, że części nazwane reducers lub axle/pin wymagają wymiany. Standardowy test polega na ciągnięciu za siodełko do góry - jeśli stuka "za bardzo" to trzeba je/go wymienić. W takim przypadku polecam oczywiście zastaw Heavy Duty, szczególnie jeśli odległość między otworami montażowymi (width z obrazka powyzej) jest duża (powiedzmy ok 40mm).

Czy smar teflonowy moge uzyc, czy lepiej zaopatrzyc sie w typowy maszynowy?

Teoretycznie nie potrzeba smaru w ogóle. Ów "eyelet bushing" jest/powinien być samosmarujący. W praktyce trochę smaru nie zaszkodzi, może być teflonowy.

--
Pozdrowionka
marcin

Data: 2009-08-11 13:44:44
Autor: CleaneR
[TECH] Serwis fulla.
Użytkownik "Marcin J." <xc-rider@wp.pl> napisał w wiadomości news:h5r1d4$ga3$1news.onet.pl...

[...]

dzieki, czy po odkreceniu z piwotow damper sie jeszcze rozprezy? Czy bede musial bardzo go sciskac zeby go powrotnie zamontowac? Wiem, ze to laickie pytania, ale chcialbym to sam zrobic, mieszkam w UK i jak oni sie zabieraja w serwisach do roznych rzeczy i jak to reperuja to siwieje. A na serwis polski bede mogl liczyc dopiero w nastepne wakacje, bo miesiac temu wrocilem z Polski i oczywiscie musialo sie to zaczac robic jak juz wrocilem ;)
Z tego co luzowalem piwoty, czuc jest ze jak je dokrece (bez zbytniej sily) to dochodza do pewnego momentu i koniec, moze jest jakas blokada, zeby wlasnie nie przekrecic, tylko wlasnie z jednym piwotem byl problem, odkrecic nie bylo problemu, ale gdy prubowalem dokrecic ponowne, przeskakiwal strzelajac po 2-3 mm, a nie wkrecal sie gladko, wiec to wlasnie on moze byc problemem tych trzaskow.

Dzieki wszystkim za porady, w weekend siade w garazu i wezme sie za prace, rozejrze sie jeszcze za tym kluczem, moze sobie tez sprawie.

Data: 2009-08-11 15:04:52
Autor: kml
[TECH] Serwis fulla.

Użytkownik "CleaneR" <msciazko@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:h5rp3j$qnb$1news.onet.pl...

[...]

Spuść powietrze z niego w razie problemów. Najpierw z negatywnej a potem z pozytywne. Pompowanie odwrotnie.

Dzieki wszystkim za porady, w weekend siade w garazu i wezme sie za prace, rozejrze sie jeszcze za tym kluczem, moze sobie tez sprawie.

Poradzisz sobie. Najwazniejsze to spokój i wyczucie w rekach.

Data: 2009-08-11 20:20:51
Autor: Marcin J.
[TECH] Serwis fulla.
Użytkownik "kml" <AflySteX@gaOzeFta.lp> napisał w wiadomości news:h5rq9e$m9g$1inews.gazeta.pl...

Spuść powietrze z niego w razie problemów. Najpierw z negatywnej a potem z pozytywne. Pompowanie odwrotnie.

a) po co?
b) jesteś pewien, że ten shock ma komorę negatywną? ;)

Poradzisz sobie. Najwazniejsze to spokój i wyczucie w rekach.

Tu się zgadzam. :)

--
Pozdrowionka
marcin

Data: 2009-08-12 09:17:39
Autor: Marcin J.
[TECH] Serwis fulla.
Użytkownik "kml" <AflySteX@gaOzeFta.lp> napisał w wiadomości news:h5tjag$g6c$1inews.gazeta.pl...

[...]

No co by się zmieścił nie.

Nie :) Po prostu nie ma to znaczenia. Jeśli shock by się sam rozciągał to CleaneR zauważyłby to w sposób nie budzący wątpliwości przy pierwszym top-out'cie, zresztą jaka magiczna siła miałaby zapobiec rozciąganiu się shocka w ramie? Przecież prawie nic go tam nie ściska (tylko waga samej ramy). A na półce w sklepie? :)
Awaria polegająca na rozejściu się goleni wew. i zew. jest poważna i często kończy się małoprzyjemnie. Na szczęście takie rzeczy zdarzają się rzadko, a te o których czytałem, dotyczyły widelców, nie przypominam sobie "rozjechanego" tylnego powietrznego shocka.

Co do negatywnej to jak widzę dwa oddzielne wentyle to zakładam, że ma ale nie sprawdzałem na stronie manciaka :)

Zapomniałeś o magicznych literkach SPV. Poza tym z tej strony shocka komory negatywne raczej nie występują. :)

--
Pozdrowionka
marcin

Data: 2009-08-12 16:11:33
Autor: kml
[TECH] Serwis fulla.

Użytkownik "Marcin J." <xc-rider@wp.pl> napisał w wiadomości news:h5tqaj$ljd$1news.onet.pl...
Użytkownik "kml" <AflySteX@gaOzeFta.lp> napisał w wiadomości

Zapomniałeś o magicznych literkach SPV. Poza tym z tej strony shocka komory negatywne raczej nie występują. :)

No zapomniałem :D Ale kolejność spuszczania/pompowania podałem prawidłową :)

Data: 2009-08-12 16:27:11
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[TECH] Serwis fulla.

Zapomniałeś o magicznych literkach SPV. Poza tym z tej strony shocka komory negatywne raczej nie występują. :)

No zapomniałem :D Ale kolejność spuszczania/pompowania podałem prawidłową :)

Najpierw się pompuje, a później spuszcza.
:>

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-12 21:48:23
Autor: kml
[TECH] Serwis fulla.

Użytkownik "Zygmunt M. Zarzecki" <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> napisał w wiadomości news:h5uiaj$4hq$1news.interia.pl...

[...]

Zależy co kto lubi :P

Data: 2009-08-12 23:25:23
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[TECH] Serwis fulla.

[...]

Jaki masz rodzaj zaworu?
A może pompujesz nabojami CO2?
;-)

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-13 07:13:31
Autor: kml
[TECH] Serwis fulla.

Użytkownik "Zygmunt M. Zarzecki" <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> napisał w wiadomości news:h5vaqn$sl$1news.interia.pl...

[...]

Azotem, tylko azotem jak w samochodzie :))))

Data: 2009-08-13 13:03:34
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[TECH] Serwis fulla.

[...]

A propos azotu, chciałem napełnić dampera azotem.
Pojechałem do zakładu wulkanizacyjnego, a tu niespodzianka. Otóż, napełnianie azotem kół polega na odsysaniu powietrza z koła i napełnianiu go przy pomocy przetwornicy.
Takiego słowa użył koleś z zakładu.
Nie ma butli, czyli z powietrza wywalają tlen i to tłoczą do kół.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-13 04:16:12
Autor: Pil
Serwis fulla.
[...]

Trochę to OT, ale stosuje się zarówno butle z azotem jak i wytwornice
(fajne słowo) azotu.

Pzdr,
Pil

Data: 2009-08-13 13:30:11
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
Serwis fulla.

[...]

Ja kiedyś widziałem butlę w pewnym zakładzie, ale nie pamiętam oznaczenia.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-13 14:03:20
Autor: kml
[TECH] Serwis fulla.

Użytkownik "Zygmunt M. Zarzecki" <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> napisał w wiadomości news:h60qos$nbp$1news.interia.pl...

[...]

Bylo rozwinać torebkę podsiodłową w plecak i tam nabrać na później :)))))))))

kml
Last update 13/08/2009 manual TIME Z, KMC Z82 pomiar rozciągnięcia.

Data: 2009-08-11 20:17:46
Autor: Marcin J.
[TECH] Serwis fulla.
Użytkownik "CleaneR" <msciazko@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:h5rp3j$qnb$1news.onet.pl...
dzieki, czy po odkreceniu z piwotow damper sie jeszcze rozprezy?

Nie :)

Czy bede musial bardzo go sciskac zeby go powrotnie zamontowac?

Zamontujesz go bez problemu. Nie spuszczaj powietrza, bo nie ma takiej potrzeby. Możesz rozkręcić tylko górne mocowanie shocka bez ruszania dolnego (shock pozostanie w ramie).

[...]

Nie wiem o czym piszesz. Może po prostu była to nienasmarowana (ani smarem ani Loctitem) sucha śruba. Generalnie piwotami (zawiasami) nazywamy punkty obrotu elementów zawieszenia (wahacz, łączniki), a nie mocowanie shocka. Zazwyczaj po obu stronach piwota (mocowania shocka też) są gniazda na imbus. Wkładasz jeden klucz do lewego gniazda, drugi do prawego i skręcasz. Jeśli masz w miarę cienkie (w sensie średnicy) klucze to raczej niczego nie przekręcisz - możesz skręcać dość mocno. Zwróć uwagę, za dostęp od strony korby do głównego piwotu jest utrudniony, często nie da się go w ten sposób sprawdzić. Na szczęście piwoty rzadko się luzują. To co najszybciej się wyrabia to mocowanie shocka i od tego bym zaczął. Śruby mocujące shocka trzeba przykręcać z większym wyczuciem, dużo zależy od szczegółów wykonania. Możesz zrobić proste doświadczenie: odkręć jedno mocowanie (np. górne) tak aby shock trzymał się ramy tylko przez drugie mocowanie (dolne). Pokręć shockiem wokół dolnego mocowania. Podejrzewam, że opór będzie niewielki. Następnie skręć to mocowanie nieco mocniej, zobacz jak zmieniły się opory. Jeśli wzrost oporów jest nieduży to masz szczęście i możesz skręcić mocowanie shocka nieco mocniej (może ruszać się z oporami ale bez przesady). Tak czy inaczej zdobędziesz doświadczenie, które wykorzystasz przy skręcaniu górnego mocowania - _nie_ powinno być skręcone mocniej od dolnego. Przy okazji poruszaj zwieszeniem i również oceń jego opory (małe mogą być) oraz ewentualne luzy (nie powinno ich być wcale).

--
Pozdrowionka
marcin

Data: 2009-08-19 07:18:15
Autor: CleaneR
[TECH] Serwis fulla.
[...]

Hej,

    Za waszymi poradami, rozkrecilem zawias, wykrecilem dampera, wszystko wyczyscilem, uzylem tylko niebieskiego Lokcita na gwinty i skrecilem. Wskoczylem na rower i okazalo sie ze dalej strzela. Wiec rozberalem ponownie z zamiarem nasmarowania, ale okazalo sie ze jedno miejsce pominalem poprzednio, otoz przed tylnym piwotem - tym laczacym wachacz z tylnym widelcem, jest tuleja aluminowa zamontowana, widac to na obu zdjeciach, ta tuleja jest skrecona od gory (przed nia) dwoma srubami do kazdej ze stron. Rozkrecilem, wyjalem ja, wyczyscilem i skrecilem... nastala bloga cisza:) Okazalo sie ze winna calego zamieszania byla wlasnie ta tuleja... to chyba jakis odprezacz?
Ogolnie kazda sruba, nakretka, gwint w ramie zostaly oczyszczone, odtluszczone etc. Sruby wychodzily bardzo ciezko, byly oryginalnie nasmarowane jakis klejem zapobiegajacym odkrecaniu, ktorego bylo ciezko wyczyscic z gwintow.

http://i28.tinypic.com/35by2k8.jpg

PS. sorki jesli uzylem nie wlasciwa terminologie, jak cos to prosze o poprawe, chetnie wzbogace aktualnie posiadane informacje.

Data: 2009-08-19 10:22:24
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
[TECH] Serwis fulla.
Dnia 19.08.2009 08:18 użytkownik CleaneR napisał :
laczacym wachacz z tylnym widelcem

Wąchacz?

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-08-19 17:39:41
Autor: Marcin J.
[TECH] Serwis fulla.
   Za waszymi poradami, rozkrecilem zawias, wykrecilem dampera, wszystko
wyczyscilem, uzylem tylko niebieskiego Lokcita na gwinty i skrecilem.
Wskoczylem na rower i okazalo sie ze dalej strzela.

No coż, to był tylko rachunek prawdopodobieństwa ;)

[...]

Poprzednio nawet jej nie zauważyłem.

Rozkrecilem, wyjalem ja, wyczyscilem i skrecilem... nastala bloga cisza:)
Okazalo sie ze winna calego zamieszania byla wlasnie ta tuleja... to chyba
jakis odprezacz?

Usztywniacz - dzięki niej zawieszenie jest sztywniejsze bocznie. Oczywiście
ten element nie może się ruszać. Skoro strzelało to było luźne, a było
luźne, bo producent za słabo przykręcił lub coś się uszkodziło (ogólnie
rzecz ujmując). Im mocniej tę tuleję skręcisz tym mniejsze
prawdopodobieństwo, że znów się poluzuje ale większe, że coś pęknie (w ten
sposób zwiększasz naprężenia statyczne, a więc przyspieszasz zmęczenie
materiału). Osobiście przykręciłbym "dość mocno ale nie na maxa".

[...]

Gwintów nie trzeba oczyszczać (przeważnie) - one nie powinny się ruszać, a
co za tym idzie - wydawać odgłosów. Mam nadzieję, że skręciłeś wszystko jak
trzeba i nałożyłeś tego Loctite'a na śruby mocujące shocka. Na inne nie
trzba, choć pewnie nie zaszkodzi. Generalnie śruby wkręcamy albo na smar
albo na Loctite (lub podobny), nigdy na sucho.

http://i28.tinypic.com/35by2k8.jpg

PS. sorki jesli uzylem nie wlasciwa terminologie, jak cos to prosze o
poprawe, chetnie wzbogace aktualnie posiadane informacje.

Dodam tylko, że element zawieszenia do którego przymocowana jest strzelająca
tuleja to po ang. "rocker arm" lub "upper link", a po polsku chyba "górny
łącznik". To na wypadek gdybyś chciał się kontaktować z jakimś serwisem.

--
Pozdrowionka
marcin

[TECH] Serwis fulla.