Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   [TECH] Serwis fulla.

[TECH] Serwis fulla.

Data: 2009-08-10 13:19:40
Autor: CleaneR
[TECH] Serwis fulla.
Użytkownik "CleaneR" <msciazko@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:h5obq7$sru$1news.onet.pl...
Czy ktos moze poradzic jak sie powinno serwisowac fulla? W instrukcji do mojego Treka wyraznie jest napisane zeby nie "oliwic" piwotow. Super
fajnie,  ale od kilku dni zaczal mi rower strasznie, nawet nie skrzypiec
tylko  "strzelac" wlasnie z jednego z piwotow no i nie mam pojecia, czy
rozebrac  calosc, nasmarowac i zlozyc (tylko zebym dal rade), czy? No
wlasnie? Jakies  porady?

Dzieki chlopaki, jak tylko bede mial luzniejszy dzien wezme sie za robote. Czy rozkrecajac powinienem zachowac jakas kolejnosc - ktory piwot pierwszy etc? Czy smar teflonowy moge uzyc, czy lepiej zaopatrzyc sie w typowy maszynowy? Z tego co widze, nowe rowery zawsze sa wysmarowane wlasnie maszynowymi. Niebieskiego Lockcita kumpel kupil w zeszlym tyg, takze uzyje na gwinty.
Ogolnie to sprawa mocno denerwujaca, nigdy mi nic nie piszczy, stuka czy skrobie;) a tu taki halas... czuje sie jak na rowerze z macro ;)

A i jeszcze jedno pytanie, od kilku tygodni korba (GIGA PIPE) irytujaco sie luzuje, musze srednio co kilkanascie km ja dokrecac, nie wazne z jaka sila ja dokrece, za kilkanascie km znowu jest luzna... czy Lockcit wystarczy? Czy to objaw, ze cos sie szykuje do wymiany?

pozdrawiam
--
z pokladu lotniskowca HMS "INVINCIBLE" specjalnie dla pl.rec.rowery

    Michał "CleaneR" Sciążko

Data: 2009-08-10 16:58:46
Autor: kml
[TECH] Serwis fulla.

Użytkownik "CleaneR" <msciazko@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:h5p38m$3p2$1news.onet.pl...
Użytkownik "CleaneR" <msciazko@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:h5obq7$sru$1news.onet.pl...

Dzieki chlopaki, jak tylko bede mial luzniejszy dzien wezme sie za robote. Czy rozkrecajac powinienem zachowac jakas kolejnosc - ktory piwot pierwszy etc? Czy smar teflonowy moge uzyc, czy lepiej zaopatrzyc sie w typowy maszynowy? Z tego co widze, nowe rowery zawsze sa wysmarowane wlasnie maszynowymi. Niebieskiego Lockcita kumpel kupil w zeszlym tyg, takze uzyje na gwinty.

Kolejność to zachowaj podczas rozkręcania żebyś potem nie skończył z duzym znakiem zapytania :) Reszta normalnie. Smar każdy jeden byleby nie był ultragęsty i bez przesady z ilością.


A i jeszcze jedno pytanie, od kilku tygodni korba (GIGA PIPE) irytujaco sie luzuje, musze srednio co kilkanascie km ja dokrecac, nie wazne z jaka sila ja dokrece, za kilkanascie km znowu jest luzna... czy Lockcit wystarczy? Czy to objaw, ze cos sie szykuje do wymiany?

Ja tak nie miałem, raz ustawiona trzymała się bardzo dobrze.


--
pozdrawiam
kml
http://endurorider.pl Beskidy na rowerze.
Last update 19/07/2009 manual do TIME Z i nowe graty.

Data: 2009-08-10 18:21:46
Autor: Wojtek
[TECH] Serwis fulla.
CleaneR pisze:

Dzieki chlopaki, jak tylko bede mial luzniejszy dzien wezme sie za robote. Czy rozkrecajac powinienem zachowac jakas kolejnosc - ktory piwot pierwszy etc? Czy smar teflonowy moge uzyc, czy lepiej zaopatrzyc sie w typowy maszynowy? Z tego co widze, nowe rowery zawsze sa wysmarowane wlasnie maszynowymi. Niebieskiego Lockcita kumpel kupil w zeszlym tyg, takze uzyje na gwinty.
Ogolnie to sprawa mocno denerwujaca, nigdy mi nic nie piszczy, stuka czy skrobie;) a tu taki halas... czuje sie jak na rowerze z macro ;)

Smar każdy, dobry i wodoodporny ;) Teflonowy może być jak najbardziej.


A i jeszcze jedno pytanie, od kilku tygodni korba (GIGA PIPE) irytujaco sie luzuje, musze srednio co kilkanascie km ja dokrecac, nie wazne z jaka sila ja dokrece, za kilkanascie km znowu jest luzna... czy Lockcit wystarczy? Czy to objaw, ze cos sie szykuje do wymiany?

Korbę powinieneś dokręcić do ok 50Nm max. Przejechać się kawałek i dociągnąć znowu do 50Nm, i tak jeszcze raz.
Nie powinna się luzować


--
Pozdrawiam,
Wojtek



Dodaj cz do pota odpowiadając prywatnie

Data: 2009-08-11 08:00:01
Autor: Marcin J.
[TECH] Serwis fulla.
Użytkownik "CleaneR" <msciazko@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:h5p38m$3p2$1news.onet.pl...
Dzieki chlopaki, jak tylko bede mial luzniejszy dzien wezme sie za robote. Czy rozkrecajac powinienem zachowac jakas kolejnosc - ktory piwot pierwszy etc?

Ten, który wskazałem :). Tu masz ładne obrazki:
http://www.tftunedshox.com/info/mount_kits_bushings.aspx
oraz wyjaśnienie dlaczego akurat ten. Tak więc save the environment. Przy okazji może się okazać, że części nazwane reducers lub axle/pin wymagają wymiany. Standardowy test polega na ciągnięciu za siodełko do góry - jeśli stuka "za bardzo" to trzeba je/go wymienić. W takim przypadku polecam oczywiście zastaw Heavy Duty, szczególnie jeśli odległość między otworami montażowymi (width z obrazka powyzej) jest duża (powiedzmy ok 40mm).

Czy smar teflonowy moge uzyc, czy lepiej zaopatrzyc sie w typowy maszynowy?

Teoretycznie nie potrzeba smaru w ogóle. Ów "eyelet bushing" jest/powinien być samosmarujący. W praktyce trochę smaru nie zaszkodzi, może być teflonowy.

--
Pozdrowionka
marcin

Data: 2009-08-11 13:44:44
Autor: CleaneR
[TECH] Serwis fulla.
Użytkownik "Marcin J." <xc-rider@wp.pl> napisał w wiadomości news:h5r1d4$ga3$1news.onet.pl...

Ten, który wskazałem :). Tu masz ładne obrazki:
http://www.tftunedshox.com/info/mount_kits_bushings.aspx
oraz wyjaśnienie dlaczego akurat ten. Tak więc save the environment. Przy okazji może się okazać, że części nazwane reducers lub axle/pin wymagają wymiany. Standardowy test polega na ciągnięciu za siodełko do góry -
jeśli  stuka "za bardzo" to trzeba je/go wymienić. W takim przypadku
polecam  oczywiście zastaw Heavy Duty, szczególnie jeśli odległość
między otworami  montażowymi (width z obrazka powyzej) jest duża
(powiedzmy ok 40mm).
Czy smar teflonowy moge uzyc, czy lepiej zaopatrzyc sie w typowy maszynowy?
Teoretycznie nie potrzeba smaru w ogóle. Ów "eyelet bushing"
jest/powinien  być samosmarujący. W praktyce trochę smaru nie zaszkodzi,
może być  teflonowy.

dzieki, czy po odkreceniu z piwotow damper sie jeszcze rozprezy? Czy bede musial bardzo go sciskac zeby go powrotnie zamontowac? Wiem, ze to laickie pytania, ale chcialbym to sam zrobic, mieszkam w UK i jak oni sie zabieraja w serwisach do roznych rzeczy i jak to reperuja to siwieje. A na serwis polski bede mogl liczyc dopiero w nastepne wakacje, bo miesiac temu wrocilem z Polski i oczywiscie musialo sie to zaczac robic jak juz wrocilem ;)
Z tego co luzowalem piwoty, czuc jest ze jak je dokrece (bez zbytniej sily) to dochodza do pewnego momentu i koniec, moze jest jakas blokada, zeby wlasnie nie przekrecic, tylko wlasnie z jednym piwotem byl problem, odkrecic nie bylo problemu, ale gdy prubowalem dokrecic ponowne, przeskakiwal strzelajac po 2-3 mm, a nie wkrecal sie gladko, wiec to wlasnie on moze byc problemem tych trzaskow.

Dzieki wszystkim za porady, w weekend siade w garazu i wezme sie za prace, rozejrze sie jeszcze za tym kluczem, moze sobie tez sprawie.

pozdrawiam
--
z pokladu lotniskowca HMS "INVINCIBLE" specjalnie dla pl.rec.rowery

    Michał "CleaneR" Sciążko

Data: 2009-08-11 15:04:52
Autor: kml
[TECH] Serwis fulla.

Użytkownik "CleaneR" <msciazko@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:h5rp3j$qnb$1news.onet.pl...

dzieki, czy po odkreceniu z piwotow damper sie jeszcze rozprezy? Czy bede musial bardzo go sciskac zeby go powrotnie zamontowac? Wiem, ze to laickie pytania, ale chcialbym to sam zrobic, mieszkam w UK i jak oni sie zabieraja w serwisach do roznych rzeczy i jak to reperuja to siwieje.

Spuść powietrze z niego w razie problemów. Najpierw z negatywnej a potem z pozytywne. Pompowanie odwrotnie.


Dzieki wszystkim za porady, w weekend siade w garazu i wezme sie za prace, rozejrze sie jeszcze za tym kluczem, moze sobie tez sprawie.

Poradzisz sobie. Najwazniejsze to spokój i wyczucie w rekach.


--
pozdrawiam
kml
http://endurorider.pl Beskidy na rowerze.
Last update 19/07/2009 manual do TIME Z i nowe graty.

Data: 2009-08-11 20:20:51
Autor: Marcin J.
[TECH] Serwis fulla.
Użytkownik "kml" <AflySteX@gaOzeFta.lp> napisał w wiadomości news:h5rq9e$m9g$1inews.gazeta.pl...

Spuść powietrze z niego w razie problemów. Najpierw z negatywnej a potem z pozytywne. Pompowanie odwrotnie.

a) po co?
b) jesteś pewien, że ten shock ma komorę negatywną? ;)

Poradzisz sobie. Najwazniejsze to spokój i wyczucie w rekach.

Tu się zgadzam. :)

--
Pozdrowionka
marcin

Data: 2009-08-12 07:18:11
Autor: kml
[TECH] Serwis fulla.

Użytkownik "Marcin J." <xc-rider@wp.pl> napisał w wiadomości news:h5scq6$kkn$1news.onet.pl...
Użytkownik "kml" <AflySteX@gaOzeFta.lp> napisał w wiadomości news:h5rq9e$m9g$1inews.gazeta.pl...

Spuść powietrze z niego w razie problemów. Najpierw z negatywnej a potem z pozytywne. Pompowanie odwrotnie.

a) po co?
b) jesteś pewien, że ten shock ma komorę negatywną? ;)

No co by się zmieścił nie. Co do negatywnej to jak widzę dwa oddzielne wentyle to zakładam, że ma ale nie sprawdzałem na stronie manciaka :) a o kolejności spuszczania ( hehe ) napisałem na wszelki wypadek :)


--
pozdrawiam
kml
http://endurorider.pl Beskidy na rowerze.
Last update 19/07/2009 manual do TIME Z i nowe graty.

Data: 2009-08-12 09:17:39
Autor: Marcin J.
[TECH] Serwis fulla.
Użytkownik "kml" <AflySteX@gaOzeFta.lp> napisał w wiadomości news:h5tjag$g6c$1inews.gazeta.pl...

Użytkownik "Marcin J." <xc-rider@wp.pl> napisał w wiadomości news:h5scq6$kkn$1news.onet.pl...
Użytkownik "kml" <AflySteX@gaOzeFta.lp> napisał w wiadomości news:h5rq9e$m9g$1inews.gazeta.pl...

Spuść powietrze z niego w razie problemów. Najpierw z negatywnej a potem z pozytywne. Pompowanie odwrotnie.

a) po co?
b) jesteś pewien, że ten shock ma komorę negatywną? ;)

No co by się zmieścił nie.

Nie :) Po prostu nie ma to znaczenia. Jeśli shock by się sam rozciągał to CleaneR zauważyłby to w sposób nie budzący wątpliwości przy pierwszym top-out'cie, zresztą jaka magiczna siła miałaby zapobiec rozciąganiu się shocka w ramie? Przecież prawie nic go tam nie ściska (tylko waga samej ramy). A na półce w sklepie? :)
Awaria polegająca na rozejściu się goleni wew. i zew. jest poważna i często kończy się małoprzyjemnie. Na szczęście takie rzeczy zdarzają się rzadko, a te o których czytałem, dotyczyły widelców, nie przypominam sobie "rozjechanego" tylnego powietrznego shocka.

Co do negatywnej to jak widzę dwa oddzielne wentyle to zakładam, że ma ale nie sprawdzałem na stronie manciaka :)

Zapomniałeś o magicznych literkach SPV. Poza tym z tej strony shocka komory negatywne raczej nie występują. :)

--
Pozdrowionka
marcin

Data: 2009-08-12 16:11:33
Autor: kml
[TECH] Serwis fulla.

Użytkownik "Marcin J." <xc-rider@wp.pl> napisał w wiadomości news:h5tqaj$ljd$1news.onet.pl...
Użytkownik "kml" <AflySteX@gaOzeFta.lp> napisał w wiadomości

Zapomniałeś o magicznych literkach SPV. Poza tym z tej strony shocka komory negatywne raczej nie występują. :)

No zapomniałem :D Ale kolejność spuszczania/pompowania podałem prawidłową :)


--
pozdrawiam
kml
http://endurorider.pl Beskidy na rowerze.
Last update 19/07/2009 manual do TIME Z i nowe graty.

Data: 2009-08-12 16:27:11
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[TECH] Serwis fulla.

Zapomniałeś o magicznych literkach SPV. Poza tym z tej strony shocka komory negatywne raczej nie występują. :)

No zapomniałem :D Ale kolejność spuszczania/pompowania podałem prawidłową :)

Najpierw się pompuje, a później spuszcza.
:>

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-12 21:48:23
Autor: kml
[TECH] Serwis fulla.

Użytkownik "Zygmunt M. Zarzecki" <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> napisał w wiadomości news:h5uiaj$4hq$1news.interia.pl...

Zapomniałeś o magicznych literkach SPV. Poza tym z tej strony shocka komory negatywne raczej nie występują. :)

No zapomniałem :D Ale kolejność spuszczania/pompowania podałem prawidłową :)

Najpierw się pompuje, a później spuszcza.
:>

Zależy co kto lubi :P


--
pozdrawiam
kml
http://endurorider.pl Beskidy na rowerze.
Last update 19/07/2009 manual do TIME Z i nowe graty.

Data: 2009-08-12 23:25:23
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[TECH] Serwis fulla.

Zapomniałeś o magicznych literkach SPV. Poza tym z tej strony shocka komory negatywne raczej nie występują. :)

No zapomniałem :D Ale kolejność spuszczania/pompowania podałem prawidłową :)

Najpierw się pompuje, a później spuszcza.
:>

Zależy co kto lubi :P

Jaki masz rodzaj zaworu?
A może pompujesz nabojami CO2?
;-)

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-13 07:13:31
Autor: kml
[TECH] Serwis fulla.

Użytkownik "Zygmunt M. Zarzecki" <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> napisał w wiadomości news:h5vaqn$sl$1news.interia.pl...

Zapomniałeś o magicznych literkach SPV. Poza tym z tej strony shocka komory negatywne raczej nie występują. :)

No zapomniałem :D Ale kolejność spuszczania/pompowania podałem prawidłową :)

Najpierw się pompuje, a później spuszcza.
:>

Zależy co kto lubi :P

Jaki masz rodzaj zaworu?
A może pompujesz nabojami CO2?
;-)

Azotem, tylko azotem jak w samochodzie :))))



--
pozdrawiam
kml
http://endurorider.pl Beskidy na rowerze.
Last update 19/07/2009 manual do TIME Z i nowe graty.

Data: 2009-08-13 13:03:34
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[TECH] Serwis fulla.

Zapomniałeś o magicznych literkach SPV. Poza tym z tej strony shocka komory negatywne raczej nie występują. :)

No zapomniałem :D Ale kolejność spuszczania/pompowania podałem prawidłową :)

Najpierw się pompuje, a później spuszcza.
:>

Zależy co kto lubi :P

Jaki masz rodzaj zaworu?
A może pompujesz nabojami CO2?
;-)

Azotem, tylko azotem jak w samochodzie :))))

A propos azotu, chciałem napełnić dampera azotem.
Pojechałem do zakładu wulkanizacyjnego, a tu niespodzianka. Otóż, napełnianie azotem kół polega na odsysaniu powietrza z koła i napełnianiu go przy pomocy przetwornicy.
Takiego słowa użył koleś z zakładu.
Nie ma butli, czyli z powietrza wywalają tlen i to tłoczą do kół.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-13 04:16:12
Autor: Pil
Serwis fulla.
A propos azotu, chciałem napełnić dampera azotem.
Pojechałem do zakładu wulkanizacyjnego, a tu niespodzianka. Otóż,
napełnianie azotem kół polega na odsysaniu powietrza z koła i
napełnianiu go przy pomocy przetwornicy.
Takiego słowa użył koleś z zakładu.
Nie ma butli, czyli z powietrza wywalają tlen i to tłoczą do kół.

Trochę to OT, ale stosuje się zarówno butle z azotem jak i wytwornice
(fajne słowo) azotu.

Pzdr,
Pil

Data: 2009-08-13 13:30:11
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
Serwis fulla.

A propos azotu, chciałem napełnić dampera azotem.
Pojechałem do zakładu wulkanizacyjnego, a tu niespodzianka. Otóż,
napełnianie azotem kół polega na odsysaniu powietrza z koła i
napełnianiu go przy pomocy przetwornicy.
Takiego słowa użył koleś z zakładu.
Nie ma butli, czyli z powietrza wywalają tlen i to tłoczą do kół.

Trochę to OT, ale stosuje się zarówno butle z azotem jak i wytwornice
(fajne słowo) azotu.

Ja kiedyś widziałem butlę w pewnym zakładzie, ale nie pamiętam oznaczenia.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-08-13 14:03:20
Autor: kml
[TECH] Serwis fulla.

Użytkownik "Zygmunt M. Zarzecki" <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> napisał w wiadomości news:h60qos$nbp$1news.interia.pl...

A propos azotu, chciałem napełnić dampera azotem.
Pojechałem do zakładu wulkanizacyjnego, a tu niespodzianka. Otóż, napełnianie azotem kół polega na odsysaniu powietrza z koła i napełnianiu go przy pomocy przetwornicy.
Takiego słowa użył koleś z zakładu.
Nie ma butli, czyli z powietrza wywalają tlen i to tłoczą do kół.

Bylo rozwinać torebkę podsiodłową w plecak i tam nabrać na później :)))))))))


--
pozdrawiam
kml
http://endurorider.pl Beskidy na rowerze.
Last update 13/08/2009 manual TIME Z, KMC Z82 pomiar rozciągnięcia.

Data: 2009-08-11 20:17:46
Autor: Marcin J.
[TECH] Serwis fulla.
Użytkownik "CleaneR" <msciazko@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:h5rp3j$qnb$1news.onet.pl...
dzieki, czy po odkreceniu z piwotow damper sie jeszcze rozprezy?

Nie :)

Czy bede musial bardzo go sciskac zeby go powrotnie zamontowac?

Zamontujesz go bez problemu. Nie spuszczaj powietrza, bo nie ma takiej potrzeby. Możesz rozkręcić tylko górne mocowanie shocka bez ruszania dolnego (shock pozostanie w ramie).

Z tego co luzowalem piwoty, czuc jest ze jak je dokrece (bez zbytniej sily) to dochodza do pewnego momentu i koniec, moze jest jakas blokada, zeby wlasnie nie przekrecic, tylko wlasnie z jednym piwotem byl problem, odkrecic nie bylo problemu, ale gdy prubowalem dokrecic ponowne, przeskakiwal strzelajac po 2-3 mm, a nie wkrecal sie gladko, wiec to wlasnie on moze byc problemem tych trzaskow.

Nie wiem o czym piszesz. Może po prostu była to nienasmarowana (ani smarem ani Loctitem) sucha śruba. Generalnie piwotami (zawiasami) nazywamy punkty obrotu elementów zawieszenia (wahacz, łączniki), a nie mocowanie shocka. Zazwyczaj po obu stronach piwota (mocowania shocka też) są gniazda na imbus. Wkładasz jeden klucz do lewego gniazda, drugi do prawego i skręcasz. Jeśli masz w miarę cienkie (w sensie średnicy) klucze to raczej niczego nie przekręcisz - możesz skręcać dość mocno. Zwróć uwagę, za dostęp od strony korby do głównego piwotu jest utrudniony, często nie da się go w ten sposób sprawdzić. Na szczęście piwoty rzadko się luzują. To co najszybciej się wyrabia to mocowanie shocka i od tego bym zaczął. Śruby mocujące shocka trzeba przykręcać z większym wyczuciem, dużo zależy od szczegółów wykonania. Możesz zrobić proste doświadczenie: odkręć jedno mocowanie (np. górne) tak aby shock trzymał się ramy tylko przez drugie mocowanie (dolne). Pokręć shockiem wokół dolnego mocowania. Podejrzewam, że opór będzie niewielki. Następnie skręć to mocowanie nieco mocniej, zobacz jak zmieniły się opory. Jeśli wzrost oporów jest nieduży to masz szczęście i możesz skręcić mocowanie shocka nieco mocniej (może ruszać się z oporami ale bez przesady). Tak czy inaczej zdobędziesz doświadczenie, które wykorzystasz przy skręcaniu górnego mocowania - _nie_ powinno być skręcone mocniej od dolnego. Przy okazji poruszaj zwieszeniem i również oceń jego opory (małe mogą być) oraz ewentualne luzy (nie powinno ich być wcale).

--
Pozdrowionka
marcin

[TECH] Serwis fulla.

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona