Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Serwisowanie piasty Sachs T3,

Serwisowanie piasty Sachs T3,

Data: 2018-11-24 14:17:20
Autor: andrzej.ozieblo
Serwisowanie piasty Sachs T3,
Właśnie jestem w trakcie. Czyli 3-biegowa piasta Sachs lub SRAM. Piszę, bo może komuś się przyda. Rozebrałem, przeczyściłem i wkrótce złożę... jak przyjdą zamówione wianuszki z kulkami. A dlaczego ją rozebrałem? Bo przeskakiwała w niskich temperaturach. Nie ma się co dziwić, bo ma ponad 30 lat i nigdy nie była serwisowana. Smar w niektórych miejscach był tak utwardzony, że musiałem go zdrapywać śrubokrętem. Pomimo słusznego wieku, części piasty są w nienagannym stanie. Z wyjątkiem jednego wianka z kulkami. Tego mniejszego. Próbowałem kupić w kilku sklepach, nawet w "Stylowych rowerach". Nic z tego. Ale na szczęście można zamówić w internecie. Bardzo pomocny okazał się filmik: https://www.youtube.com/watch?v=Rygc31WESlE Zrobiony przez takiego samego amatora co ja.

Ktoś z grupowiczy radził mi rozebranie i przeczyszczenie piasty. Chyba Yeti. Dobrze radził, bo zdecydowanie warto.

Data: 2018-11-25 09:10:20
Autor: PeJot
Serwisowanie piasty Sachs T3,
W dniu 2018-11-24 o 23:17, andrzej.ozieblo@gmail.com pisze:
Z wyjątkiem jednego wianka z kulkami. Tego mniejszego. Próbowałem kupić w kilku sklepach, nawet w "Stylowych rowerach". Nic z tego. Ale na szczęście można zamówić w internecie.

A próbowałeś znaleźć i zamontować śruty luzem ?



--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2018-11-25 01:57:51
Autor: andrzej.ozieblo
Serwisowanie piasty Sachs T3,
W dniu niedziela, 25 listopada 2018 09:10:45 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:

A próbowałeś znaleźć i zamontować śruty luzem ?

Próbowałem. Niestety wymiar nietypowy. 5.5 mm. Te które mam, i mają w sklepie, są albo mniejsze albo większe. Poczekam cierpliwie na pocztę polską. :) Na razie sprawdzam się w chodzeniu. Norma: co najmniej 5 km dziennie. :)

Data: 2018-11-25 11:21:54
Autor: PeJot
Serwisowanie piasty Sachs T3,
W dniu 2018-11-25 o 10:57, andrzej.ozieblo@gmail.com pisze:
W dniu niedziela, 25 listopada 2018 09:10:45 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:

A próbowałeś znaleźć i zamontować śruty luzem ?

Próbowałem. Niestety wymiar nietypowy. 5.5 mm. Te które mam, i mają w sklepie, są albo mniejsze albo większe.

Tej średnicy śruty są używane we wkładach suportowych Shimano, tych na kwadrat. Najbliższa średnica dostępna w sklepach to 5,556 mm, to jest 7/32". Myślę że możesz spokojnie je zastosować w *starej* piaście ze *zużytymi* bieżniami.

--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2018-11-25 03:25:46
Autor: andrzej.ozieblo
Serwisowanie piasty Sachs T3,
W dniu niedziela, 25 listopada 2018 11:22:20 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:

Tej średnicy śruty są używane we wkładach suportowych Shimano, tych na kwadrat. Najbliższa średnica dostępna w sklepach to 5,556 mm, to jest 7/32". Myślę że możesz spokojnie je zastosować w *starej* piaście ze *zużytymi* bieżniami.

Dzięki Piotrze. Gdzieś czytałem, że to właśnie kompatybilne z Shimano. Szkoda, że w sklepie tego nie wiedzą. Byłem w dwóch. Może trzeba było iść do trzeciego. :) Nie mam nic przeciwko zamianie wianuszków na same kulki, to nawet lepsze rozwiązanie.

Data: 2018-11-25 14:05:11
Autor: PeJot
Serwisowanie piasty Sachs T3,
W dniu 2018-11-25 o 12:25, andrzej.ozieblo@gmail.com pisze:

Dzięki Piotrze. Gdzieś czytałem, że to właśnie kompatybilne z Shimano. Szkoda, że w sklepie tego nie wiedzą. Byłem w dwóch. Może trzeba było iść do trzeciego. :)

Jakby co, to mam pewne źródło 7/32".

--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2018-11-25 14:08:09
Autor: Jacek Maciejewski
Serwisowanie piasty Sachs T3,
Dnia Sun, 25 Nov 2018 11:21:54 +0100, PeJot napisał(a):

 Myślę że możesz spokojnie je zastosować w *starej* piaście ze *zużytymi* bieżniami.

Dawanie nowych kulek na zużyte bieżnie jest dosyć średnim pomysłem :)
Jak nie można wymienić bieżni to urządzenie nadaje się tylko na złom.
Przećwiczyłem zagadnienie jak jeszcze miałem koła z tradycyjnymi
piastami.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2018-11-25 14:33:57
Autor: PeJot
Serwisowanie piasty Sachs T3,
W dniu 2018-11-25 o 14:08, Jacek Maciejewski pisze:
Dnia Sun, 25 Nov 2018 11:21:54 +0100, PeJot napisał(a):

  Myślę że możesz spokojnie je zastosować w *starej* piaście ze
*zużytymi* bieżniami.

Dawanie nowych kulek na zużyte bieżnie jest dosyć średnim pomysłem :)
Jak nie można wymienić bieżni to urządzenie nadaje się tylko na złom.

Bez przesady, te piasty nie są zrobione z kosmiczną tolerancją.

--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2018-11-25 14:09:59
Autor: Jacek Maciejewski
Serwisowanie piasty Sachs T3,
Dnia Sun, 25 Nov 2018 11:21:54 +0100, PeJot napisał(a):

 Najbliższa średnica dostępna w sklepach to 5,556

No i dawanie kulek większych niż oryginały to też średni pomysł. Jak
już, to nieco mniejszych.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2018-11-26 09:40:32
Autor: cytawa
Serwisowanie piasty Sachs T3,
  PeJot pisze:


A próbowałeś znaleźć i zamontować śruty luzem ?


kulki luzem w takich piastach nie zdaja egzaminu. Przy najmniejszym luzie wszystko sie rozsypuje i mozna sobie niezlego bigosu narobic.

Jan Cytawa

Data: 2018-11-26 04:00:37
Autor: andrzej.ozieblo
Serwisowanie piasty Sachs T3,
W dniu poniedziałek, 26 listopada 2018 09:41:12 UTC+1 użytkownik cytawa napisał:

kulki luzem w takich piastach nie zdaja egzaminu. Przy najmniejszym luzie wszystko sie rozsypuje i mozna sobie niezlego bigosu narobic.

Ciekaw jestem dlaczego? Dla mnie nie ma tematu, bo czekam cierpliwie na kulki w koszyku przeznaczone do tej piasty, ale teoretycznie zamiana na same kulki wydaje się interesująca. Co ciekawe rozleciał się właśnie sam koszyk. Kulki i bieżnie są w nienagannym stanie.

Data: 2018-11-26 15:23:46
Autor: cytawa
Serwisowanie piasty Sachs T3,
andrzej.ozieblo@gmail.com pisze:

kulki luzem w takich piastach nie zdaja egzaminu. Przy najmniejszym
luzie wszystko sie rozsypuje i mozna sobie niezlego bigosu narobic.

Ciekaw jestem dlaczego? Dla mnie nie ma tematu, bo czekam cierpliwie na kulki w koszyku przeznaczone do tej piasty, ale teoretycznie zamiana na same kulki wydaje się interesująca. Co ciekawe rozleciał się właśnie sam koszyk. Kulki i bieżnie są w nienagannym stanie.

Takie mam doswiadczenie. Probowalem dawac same kulki ale przy najmniejszym bledzie kulka jakas moze wpasc niezauwazenie do srodka. Ponadto przy nawet lekim luzie robi sie szczelina, przez ktora inne luzne kulki latwo sie wciskaja i tez wpadaja do srodka. Dalem sobie w koncu spokoj.
Tak samo nie daje samych kulek w suportach z gwintowana osia. Wianki jednak utrzymuja kuleczki w jakichs ryzach.
Wszedzie indziej zdecydowanie wole same kulki.

Jan Cytawa

Data: 2018-11-29 01:48:40
Autor: andrzej.ozieblo
Serwisowanie piasty Sachs T3,
Wianuszki doszły, piasta złożona, wyregulowana. Nareszcie mogę się przemieszczać jak człowiek. :)

A regulacja tej piasty w systemie z hamulcem bębnowym jest wyjątkowo upierdliwa. Imadło musi być do zafiksowania osi. I włożenie koła też niełatwe.

Data: 2018-12-09 13:40:46
Autor: PeJot
Serwisowanie piasty Sachs T3,
W dniu 2018-11-29 o 10:48, andrzej.ozieblo@gmail.com pisze:

A regulacja tej piasty w systemie z hamulcem bębnowym jest wyjątkowo upierdliwa. Imadło musi być do zafiksowania osi. I włożenie koła też niełatwe.

To samo dotyczy piasty Sturmey-Archer. O ile pamiętam regulacja luzu jest tak beznadziejnie zaprojektowana że piasta musi funkcjonować z luzem. Taki urok konstrukcji.



--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2018-12-09 06:09:20
Autor: andrzej.ozieblo
Serwisowanie piasty Sachs T3,
W dniu niedziela, 9 grudnia 2018 13:40:48 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:
W dniu 2018-11-29 o 10:48, andrzej.ozieblo@gmail.com pisze:

> A regulacja tej piasty w systemie z hamulcem bębnowym jest wyjątkowo upierdliwa. Imadło musi być do zafiksowania osi. I włożenie koła też niełatwe.
> To samo dotyczy piasty Sturmey-Archer. O ile pamiętam regulacja luzu jest tak beznadziejnie zaprojektowana że piasta musi funkcjonować z luzem. Taki urok konstrukcji.

True. Doszedłem do tego metodą prób i błędów. Lekki luz musi być. Do tego oś musi być ustawiona odpowiednio w stosunku do bębna hamulcowego. Dlaczego? Bo ma nacięcia na podkładki. Gdy źle skorelujemy, podkładki, w tym taka co trzyma osłonę łańcucha nie ustawią się właściwie. I nie trafią w otwory. No ale teraz już jestem ekspertem od tych piast. :)

Serwisowanie piasty Sachs T3,

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona