Shimano nexus 3 speed - brak "jedynki"

Data: 2009-03-13 21:20:39
Autor: Marcin
Shimano nexus 3 speed - brak "jedynki"
Googlam, googlam i wygooglać nie mogę....

W rowerze z przerzutką Nexus 3 spd. w tylnej piaście nagle (po kilkudniowym postoju...) zniknęła "jedynka". Pozostałe przełożenia działają, hamulec działa - na jedynce pedały kręcą się swobodnie... Linka wyregulowana jest poprawnie. Nie mam doświadczenia z naprawą takich przerzutek (zrobiłem na rowerach w nie wyposażonych ładnych parę kilometrów, ale to cholerstwo niegdy się nie psuło), czy ktoś ma może jakąś podpowiedź jak się zabrać za naprawę...?

--
Pozdrawiam!
Marcin

Data: 2009-03-13 13:36:17
Autor: Saurus
On 13 Mar, 21:20, "Marcin" <sq5...@gazeta.pl> wrote:
[...]

Sądząc po objawach to jeden z 2 wolnobiegów nie działa poprawnie -
zapadki nie odskakują i nie masz napędu na tym biegu. Jaki przebieg ma
ta piasta? Prawdopodobnie trzeba ją rozebrać, przeczyścić i
przesmarować - to naprawdę proste, jeśli jesteś choć trochę
"techniczny" i będziesz ją uważnie rozkładał to bez problemu złożysz
to wszystko z powrotem. Poszukam u siebie na dysku instrukcji
serwisowej Shimano, bo wydaje mi się że było coś takiego (a może
pomyliło mi się z piastą Sram bo do tamtej na pewno jest), gdzieś jest
na pewno na stronie Shimano jeśli ją mam ale tam trudno niektóre
rzeczy znaleźć ;)

Data: 2009-03-13 13:50:29
Autor: Saurus
Shimano nexus 3 speed - brak "jedynki"
Hm, tam nawet 3 mechanizmy zapadkowe są :)
http://www.saurus.net.pl/IHG Manual.pdf
Za dużo informacji to tutaj w sumie nie ma, ale tak jak wspomniałem -
nie powinno być to zbyt trudne.

Data: 2009-03-13 22:01:36
Autor: Marcin Hyła
Marcin wrote:

W rowerze z przerzutką Nexus 3 spd. w tylnej piaście nagle (po kilkudniowym postoju...) zniknęła "jedynka".

Horera - ja nie jestem mechanikiem, ale IMHO (i na czuja!) to nie wygląda dobrze. Jedynka to bieg neutralny, bezprzełożeniowy. Miałem podobne sytuacje w trzydziestoletnim sturmey archerze. Ten Twój nexus to ile ma latek? I on jest z kontrą/torpedo czy bez?

Mój N3 - odpukać - bodaj ósmy czy dziewiąty rok jeździ bezproblemowo.

marcin ha
--
Miasta dla rowerów http://www.rowery.org.pl

Data: 2009-03-13 14:14:57
Autor: Saurus
Shimano nexus 3 speed - brak "jedynki"
On 13 Mar, 22:01, Marcin Hyła <ci...@rowery.org.pl.niespamuj.pl>
wrote:

Horera - ja nie jestem mechanikiem, ale IMHO (i na czuja!) to nie
wygląda dobrze. Jedynka to bieg neutralny, bezprzełożeniowy.

Dwójka to bieg neutralny, jedynka to bieg niski.

Data: 2009-03-13 22:20:31
Autor: Marcin Hyła
Saurus wrote:

Dwójka to bieg neutralny, jedynka to bieg niski.

Hmm: na jedynce nic nie cyka. Na dwójce i trójce owszem - a to jest IMHO objaw neutralności przełożenia jedynki (1:1). Nie upieram się - mechanik ze mnie żaden :)

marcin ha
--
Miasta dla rowerów http://www.rowery.org.pl

Data: 2009-03-13 14:30:26
Autor: Saurus
Shimano nexus 3 speed - brak "jedynki"
On 13 Mar, 22:20, Marcin Hyła <ci...@rowery.org.pl.niespamuj.pl>
wrote:

Hmm: na jedynce nic nie cyka. Na dwójce i trójce owszem - a to jest IMHO
objaw neutralności przełożenia jedynki (1:1). Nie upieram się - mechanik

Właśnie na 2 i 3 biegu wolnobieg, który napędza obudowę piasty (a więc
koło) na 1 biegu, obraca się wolniej niż ta obudowa i dlatego cyka. Na
2 i 3 biegu za przenoszenie siły odpowiada inny wolnobieg.

Data: 2009-03-13 22:37:20
Autor: Marcin Hyła
Saurus wrote:

Właśnie na 2 i 3 biegu wolnobieg, który napędza obudowę piasty (a więc
koło) na 1 biegu, obraca się wolniej niż ta obudowa i dlatego cyka. Na
2 i 3 biegu za przenoszenie siły odpowiada inny wolnobieg.

Hm hmmm: w sieci znalazłem info, że istotnie neutralny jest 2 bieg - dokładnie tak jak piszesz (notabene jedynka jest neutralna w nieprodukowanej obecnie piaście nexus 4-biegowej, według sheldonbrown.com - o trzybiegowej Sheldon milczy).

Ale jeśli - jak sam piszesz - na 2 i 3 biegu wolnobieg obraca się wolniej niż obudowa, to znaczyłoby że to jednak jedynka jest neutralna, bo wolnobieg obraca się równo z obudową??

marcin ha
--
Miasta dla rowerów http://www.rowery.org.pl

Data: 2009-03-13 14:56:15
Autor: Saurus
Shimano nexus 3 speed - brak "jedynki"
On 13 Mar, 22:37, Marcin Hyła <ci...@rowery.org.pl.niespamuj.pl>
wrote:
Ale jeśli - jak sam piszesz - na 2 i 3 biegu wolnobieg obraca się
wolniej niż obudowa, to znaczyłoby że to jednak jedynka jest neutralna,
bo wolnobieg obraca się równo z obudową??

Nie, nie, nie! ;)
Równo z obudową obraca się tylko na 1 biegu, gdy ją napędza - ten
wolnobieg działa na przełożeniu redukcyjnym (a więc jego prędkość jest
zawsze mniejsza niż zębatki tylnej). Na 2 i 3 biegu napędza ją
(obudowę) inny wolnobieg, który ma równą lub za sprawą przełożenia
większą prędkość niż zębatka (w zależności od biegu).
Z kolei ten wolnobieg na 1 biegu jest całkiem nieaktywny, zaś na 2 i 3
biegu jeszcze inny mechanizm dopiero wypycha swoimi jego zapadki.
http://www.saurus.net.pl/IHG Manual.pdf - strona 15, 16 , 17 - tam
jest ładnie po angielsku wytłumaczone.

Data: 2009-03-13 22:33:36
Autor: Marcin
[...]

Jedynka to bieg niski - dwójka jest 1:1. Piasta jest z torpedo. O przebiegu Ci wiele nie powiem, bo to rower "przechodni" - został mi w spadku po znajomym, ale patrząc na zużycie jeździł mało, a za to dużo stał na deszczu, etc. Taki miejski trup.... Jestem w tej chwili za granicą i nie bardzo mam tu warunki do jakichkolwiek napraw - z narzędziami też krucho...

Mój N3 - odpukać - bodaj ósmy czy dziewiąty rok jeździ bezproblemowo.

Ja też mam dobre doświadczenia z tego typu piastami - w moim miejskim rowerze mam 5 biegowego Sachsa (z dwoma linkami :/) i poza regulacją linek po zdjęciu koła nic przy nim nie robię. Po prostu działa - i tak ma być :)

--
Pozdrawiam!
Marcin

Data: 2009-03-13 14:47:39
Autor: Saurus
On 13 Mar, 22:33, "Marcin" <sq5...@gazeta.pl> wrote:

[...]

To niedobrze. Sama konstrukcja piasty dobrze ją chroni przed brudem w
normalnym użytkowaniu, ale nie ma ona specjalnie dodatkowych uszczelek
i z wodą mogła tam dostać się dodatkowa ilość syfu, która mogła ci
skleić zapadki. Albo smar został wypłukany i być może coś tam
rdzewieje (zapadki raczej są z "uszlachetnionej", utwardzanej stali
która nie powinna, ale być może to na czym są osadzone - nie).
Pocieszające jest to, że jak już wyjmiesz "bebechy" w całości to nie
musisz nic dalej rozkręcać żeby zająć się zapadkami (na oględziny i
doraźną naprawę zamiast starannego czyszczenia), a do tego nie trzeba
tak wiele narzędzi - chociaż i tak kilka kluczy płaskich (17 i 22) i
imadło, żeby zablokować oś piasty.

[...]

Ja w ogóle jestem ich fanem - tylko żałuję teraz, że zamiast 3
biegowej Sram do swojego roweru nie kupiłem Nexusa, bo manetki i
mechanizmy zmiany biegów są o niebo lepsze w działaniu i znacznie
ładniejsze ;) Zresztą piasty też ładniejsze ;) Nexusa 3 za to
założyłem w rowerze dla siostry.
Miałem rower ze Sramem 7 biegowym i to było najgorsze dotychczas,
piasta bardzo dobra ale strasznie niedopracowana manetka i zmieniarka
biegów.
Teraz do jeszcze innego roweru czeka koło z 8-biegowym Nexusem - też
moim zdaniem świetnie rozwiązany mechanizm zmiany biegów i pięknie
działająca manetka.

Data: 2009-03-13 22:01:54
Autor: Marcin
Shimano nexus 3 speed - brak "jedynki"
OK, dzięki wielkie, mam jeszcze jedno pytanko - czym tę piastę w środku przesmarować? Na "firmowych" stronach piszą o dedykowanym smarze - jaki zamiennik zastosować (czy jest on na tyle magiczy, że jednak warto go użyć?)

--
Pozdrawiam!
Marcin

Data: 2009-03-13 14:18:11
Autor: Saurus
On 13 Mar, 22:01, "Marcin" <sq5...@gazeta.pl> wrote:
[...]

Piasty wielobiegowe Sram są smarowane zwyczajnym rzadkim olejem i tak
zaleca producent. Być może 8-biegowa piasta ma elementy które wymagają
jakiegoś niesamowitego smaru, ale wydaje mi się że w prostej, 3
biegowej konstrukcji możesz spokojnie użyć oleju który ładnie wszędzie
przenika. Tylko na łożyska i bęben torpedo (jeśli masz torpedo) użyj
gęstego smaru, np. legendarnego ŁT-43 ;)

Data: 2009-03-18 11:45:25
Autor: stepow
Marcin napisał:

[...]

Mialem kiedys podobny przypadek (winny byl bardzo stary smar w piascie).
Piaste możesz rozebrac i umyc nafta/benzyna.

Ja przy montazu użylem smaru do lozysk ŁT-4.
Moze sa jakies specjalne ale ja mam tylko ten j.w.

Dziala do dzisiaj :-).

Pozdrawiam,
Marek, Wroclaw

Shimano nexus 3 speed - brak "jedynki"