Data: 2019-08-07 13:21:46 | |
Autor: Andrzej W. | |
SiĹy dziaĹajÄ ce na ĹaĹcuch. | |
Cześć,
Czy możecie mi wskazać jakieś artykuły, wykresy itp. w których jest mowa o wartościach siła działających na łańcuch w rowerze? Powoli realizuję pomysł elektrycznego trójkołowca i chciałbym by silniki wspomagające zapewniały stały poziom wysiłku rowerzysty. Wymyśliłem sobie, że poziom wysiłku jest proporcjonalny do siły naciągu łańcucha. Napęd jednorzędowy z przerzutką w piaście. Pomyślałem, by w górnej linii łańcucha dać kółko od przerzutki lekko zmieniające jej przebieg i mierzyć nacisk na to kółko. Z samym pomiarem sobie poradzę, ale chciałbym wiedzieć jakich sił się tam spodziewać by dobrać elementy pomiarowe. A może jakiś inny pomysł na pomiar jakiejś wartości proporcjonalnej do wysiłku rowerzysty? Ale bez kablowania samego rowerzysty, bez pomiaru siły wiatru i nachylenia terenu itp. rzeczy. -- AWa. |
|
Data: 2019-08-07 04:46:25 | |
Autor: WS | |
SiĹy dziaĹajÄ ce na ĹaĹcuch. | |
On Wednesday, August 7, 2019 at 1:21:48 PM UTC+2, Andrzej W. wrote:
Z samym pomiarem sobie poradzę, ale chciałbym wiedzieć jakich sił się tam spodziewać by dobrać elementy pomiarowe. Pewnie maks mozna wyliczyc zakladajac, ze korba poziomo, caly ciezar rowerzysty na niej... z proporcji dlugosc korby, promien zebatki... A może jakiś inny pomysł na pomiar jakiejś wartości proporcjonalnej do wysiłku rowerzysty? Ale bez kablowania samego rowerzysty, bez pomiaru siły wiatru i nachylenia terenu itp. rzeczy. https://allegro.pl/listing?string=pedaly mocy tylko "troche" drogawe ;) |
|
Data: 2019-08-07 14:01:06 | |
Autor: Andrzej W. | |
SiĹy dziaĹajÄ ce na ĹaĹcuch. | |
W dniu 2019-08-07 o 13:46, WS pisze:
https://allegro.pl/listing?string=pedaly mocy Myślałem o pomiarze nacisku na pedał, ale uznałem, że to zbyt skomplikowane mechanicznie będzie. Ceny słuszne przyznać trzeba. Mi nie jest potrzebny akuratny pomiar mocy, mi wystarczy sygnał jakoś tam zależny od wysiłku wkładanego przez rowerzystę. Silniki będą dążyć by wysiłek ten nie był większy niż ustawiony a skala będzie pewnie "pojeżdżę sobie", "a popedałuje", "a może się trochę spocę". Do tego nie jest mi potrzebna wiedza, że akurat teraz oddaję 136,4W. -- AWa. |
|
Data: 2019-08-07 05:21:56 | |
Autor: WS | |
SiĹy dziaĹajÄ ce na ĹaĹcuch. | |
On Wednesday, August 7, 2019 at 2:01:07 PM UTC+2, Andrzej W. wrote:
Myślałem o pomiarze nacisku na pedał, ale uznałem, że to zbyt skomplikowane mechanicznie będzie. Dokladnie do tego sprowadzaja sie te wszystkie czujniki mocy... mierza jakas sile ktora pozniej jest przeliczana. Gdzies toto trzeba zamontowac... jak nie pedal(y) to np. piasta https://allegro.pl/listing?string=piasta%20mocy korba https://pl.aliexpress.com/wholesale?SearchText=X-Cadey Ogolnie droga impreza... |
|
Data: 2019-08-07 08:20:08 | |
Autor: Rowerex | |
SiĹy dziaĹajÄ ce na ĹaĹcuch. | |
W dniu środa, 7 sierpnia 2019 14:21:58 UTC+2 użytkownik WS napisał:
On Wednesday, August 7, 2019 at 2:01:07 PM UTC+2, Andrzej W. wrote: I tu się mylisz, bo istnieją metody pośrednie, zupełnie bezdotykowe, ale nie zbyt są proste w realizacji, aczkolwiek były z powodzeniem wykorzystywane przez firmę Polar w licznikach typu S725/S720/S710. Pomiar mocy polegał na pomiarze wibracji i prędkości łańcucha: https://tinyurl.com/y5dq2hqw Lata temu, gdy Polar miał te liczniki w ofercie, gdzieś chyba widziałem jakąś stronę ze wzorami pokazującymi jak przeliczyć wibrację i prędkość łańcucha na moc, ale nie udało mi się tego odnaleźć... No ale jak działał czujnik wibracji, to inna bajka - montowało się go na dolnych widełkach pod łańcuchem (patrz link wyżej)... Co ciekawe w polskiej wersji tej instrukcji tekst opisujący sensor jest zupełnie inny: https://tinyurl.com/y4nt7xm4 Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2019-08-07 09:07:36 | |
Autor: WS | |
SiĹy dziaĹajÄ ce na ĹaĹcuch. | |
On Wednesday, August 7, 2019 at 5:20:10 PM UTC+2, Rowerex wrote:
I tu się mylisz, bo istnieją metody pośrednie, zupełnie bezdotykowe, ale nie zbyt są proste w realizacji, aczkolwiek były z powodzeniem wykorzystywane przez firmę Polar w licznikach typu S725/S720/S710. O takim nie slyszalem, faktycznie interesujace podejscie. Ciekawe na ile dokladne? Bo jesli mierza czesotliwosc drgan i z tego wyliczaja naprezenie lancucha to zalezy to od jego dlugosci (a ta zalezy troszke od przelozenia). Ale w sumie jest to jakis pomysl dla autora watku... |
|
Data: 2019-08-07 23:02:37 | |
Autor: Andrzej W. | |
SiĹy dziaĹajÄ ce na ĹaĹcuch. | |
W dniu 07.08.2019 o 17:20, Rowerex pisze:
Pomiar mocy polegał na pomiarze wibracji i prędkości łańcucha:https://tinyurl.com/y5dq2hqw Mieli fajnego inżyniera, potraktować łańcuch jako strunę, nie wpadł bym na to... Częstotliwość tonu podstawowego jest wprost proporcjonalna do pierwiastka z siły naciągu struny. Co prawda pozostaje kwestia kalibracji, gdzie nawet nasmarowanie łańcucha zmienia parametry, rezonansów ramy itp. ale pomysł błyskotliwy. -- AWa. |
|
Data: 2019-08-07 09:59:09 | |
Autor: zbrochaty | |
SiĹy dziaĹajÄ ce na ĹaĹcuch. | |
W dniu środa, 7 sierpnia 2019 13:21:48 UTC+2 użytkownik Andrzej W.. napisał:
Cześć, Moim zdaniem wywazasz otwarte drzwi. Czujnikiem odwzorowujacym moc jest predkosc, ktora latwo zmierzyc. Predkosc w warunkach idealnych, plasko, bezwietrznie. A jak bedzie pod wiatr, pod gorke lub odwrotnie, to manetka zmianiasz tryb na mocniejszy lub slabszy. Na miasto wystarcza ze trzy tryby. Zreszta tak dzialaja komputerki w rowerach elektrycznych. Raczej sklanialbym sie do przejrzenia manuali napedow plus sterownik do wlasnego montazu i sprobowac dobrac jakis gotowy sterownik. na pewno mozna kupic jako czesc zamienna... |
|
Data: 2019-08-07 20:41:35 | |
Autor: Andrzej W. | |
SiĹy dziaĹajÄ ce na ĹaĹcuch. | |
W dniu 07.08.2019 o 18:59, zbrochaty pisze:
Moim zdaniem wywazasz otwarte drzwi. Masz rację, wyważam otwarte drzwi, buduję koła z silnikami na własny pomysł, robię sterowniki, własną baterię akumulatorów itd... Wiem mogę zapierdalać ileś tam godzin w wyścigu szczurów, kupić wypasioną zabawkę i ją zostawić by zapierdalać dalej na kolejną. A tak, zrobię sobie coś, odpocznę, nawet jak się nie uda to fajnie spędzę trochę czasu. > Czujnikiem odwzorowujacym moc jest predkosc, ktora latwo zmierzyc. Nic bardziej mylnego, życie nie jest ani takie proste ani idealne. -- AWa. |
|
Data: 2019-08-07 13:08:19 | |
Autor: zbrochaty | |
SiĹy dziaĹajÄ ce na ĹaĹcuch. | |
Wiem mogę zapierdalać ileś tam godzin w wyścigu szczurów, kupić wypasioną zabawkę i ją zostawić by zapierdalać dalej na kolejną. No dobrze, ale w czerwcu pisales: "Muszę dostosować rower miejski z przerzutką w piaście do potrzeb osoby niepełnosprawnej. Zastanawiam się nad solidnymi kołami podporowymi lub tylną osią i rowerem trójkołowym. W rozwiązaniu trójkołowym nie za bardzo mam pomysł jak przenieść napęd z piasty na oś. Macie może jakieś pomysły, sprawdzone rozwiązania itp.? No dobrze, ale teraz wejdz w buty osoby niepelnosprawnej, dla ktorej konstruujesz ten trojkolowiec... Czy chcesz osiagnac efekt szybko, aby ta osoba mogla bardziej korzystac z zycia niz do tej pory, czy ta konstrukcja ma sluzyc Twojemu samozadowoleniu jako konstruktora? |
|
Data: 2019-08-07 23:18:41 | |
Autor: Andrzej W. | |
SiĹy dziaĹajÄ ce na ĹaĹcuch. | |
W dniu 07.08.2019 o 22:08, zbrochaty pisze:
No dobrze, ale teraz wejdz w buty osoby niepelnosprawnej, dla ktorej konstruujesz ten trojkolowiec... Obawiam się, że czas potrzebny na zarobienie na komercyjny sprzęt byłby znacznie dłuższy, niż ten zużyty na samozadowolenie a mogło by się jeszcze po drodze okazać, że fundusze jednak potrzebne są na bardziej przyziemne sprawy... Prosty przykład: dwa silniki w kole o deklarowanej mocy 700 chińskich W na 36V kosztowały mnie 150 PLN, przy odrobinie szczęścia dodam jeszcze z 80-100 PLN i będę miał dwa kompletne koła 26". Sterownik silnika 37 PLN, itd... Fakt, trzeba dużo własnej pracy włożyć i czasu, ale to akurat mogę ofiarować. -- AWa. |
|
Data: 2019-08-09 02:58:24 | |
Autor: Olivander | |
SiĹy dziaĹajÄ ce na ĹaĹcuch. | |
On Wednesday, August 7, 2019 at 10:08:20 PM UTC+2, zbrochaty
Czy chcesz osiagnac efekt szybko, aby ta osoba mogla bardziej korzystac z zycia niz do tej pory, czy ta konstrukcja ma sluzyc Twojemu samozadowoleniu jako konstruktora? może on już zaspokoił potrzeby tego niepełnosprawnego (w końcu od czerwca upłynął znacznie dluzszy czas niż mi zajęło zrobienie mojej rikszy, wraz z uczeniem sie spawania od początku) a teraz zaspokaja rozbudzoną przy tamtym projekcie potrzebę konstruowania? w końcu dostal wtedy od nas garść podpowiedzi... |
|
Data: 2019-08-12 12:30:17 | |
Autor: Jan Cytawa | |
SiĹy dziaĹajÄ ce na ĹaĹcuch. | |
zbrochaty pisze:
Moim zdaniem wywazasz otwarte drzwi. Cos w tym stylu. Sily dzialajace na lancuch tez latwo policzyc znajac wage czlowieka i stosunek odpowiednich dzwigni. Oczywiscie nie jest to precyzyjne ale wartosci maksymalne dosyc dobrze szacuje. Jan Cytawa |
|
Data: 2019-08-07 18:55:11 | |
Autor: borsuk | |
SiĹy dziaĹajÄ ce na ĹaĹcuch. | |
W dniu 2019-08-07 o 13:21, Andrzej W. pisze:
A może jakiś inny pomysł na pomiar jakiejś wartości proporcjonalnej do wysiłku rowerzysty? Wykorzystałbym chiński czujnik momentu obrotowego mocowany zamiast suportu (cena przystępna): 1. tu od silnika Tongsheng: https://pl.aliexpress.com/item/33010768273.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.759b7b1aFw1JJL&algo_pvid=35beb257-cde7-42aa-afd1-3483598027f4&algo_expid=35beb257-cde7-42aa-afd1-3483598027f4-8&btsid=7d7e4148-ff5b-4b29-aeb4-55afff766e0a&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3,searchweb201603_53 2. tu gotowy suport z czujnikiem: https://pl.aliexpress.com/item/32840140244.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.759b7b1aFw1JJL&algo_pvid=35beb257-cde7-42aa-afd1-3483598027f4&algo_expid=35beb257-cde7-42aa-afd1-3483598027f4-14&btsid=7d7e4148-ff5b-4b29-aeb4-55afff766e0a&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3,searchweb201603_53 3. a tu korba z czujnikiem + kontroler i manetka: https://pl.aliexpress.com/item/32969985619.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.759b7b1aFw1JJL&algo_pvid=35beb257-cde7-42aa-afd1-3483598027f4&algo_expid=35beb257-cde7-42aa-afd1-3483598027f4-13&btsid=7d7e4148-ff5b-4b29-aeb4-55afff766e0a&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3,searchweb201603_53 Wrzuć w google "ebike torque sensor" i znajdziesz mnóstwo informacji. |
|
Data: 2019-08-07 19:12:24 | |
Autor: borsuk | |
SiĹy dziaĹajÄ ce na ĹaĹcuch. | |
W dniu 2019-08-07 o 18:55, borsuk pisze:
tu masz jeszcze jeden z dokładniejszym opisem i tańszy: https://pl.aliexpress.com/item/32793693999.html?spm=a2g0o.detail.1000060.1.6db34fa9K1imSJ&gps-id=pcDetailBottomMoreThisSeller&scm=1007.13339.139616.0&scm_id=1007.13339.139616.0&scm-url=1007.13339.139616.0&pvid=7bcba63b-477a-437a-96e2-dfc330580cd1 Oczywiście, że możesz kupić kompletnego gotowca, ale chyba nie o to chodzi ;) |
|
Data: 2019-08-07 20:44:06 | |
Autor: Andrzej W. | |
SiĹy dziaĹajÄ ce na ĹaĹcuch. | |
W dniu 07.08.2019 o 19:12, borsuk pisze:
W dniu 2019-08-07 o 18:55, borsuk pisze: Dzięki za te linki, nawet nie wiedziałem, że coś takiego istnieje, nigdy mnie jakoś elektryki nie interesowały. Muszę trochę pogrzebać może jest gdzieś opisana zasada działania. -- AWa. |
|
Data: 2019-08-08 00:16:21 | |
Autor: ToMasz | |
SiĹy dziaĹajÄ ce na ĹaĹcuch. | |
W dniu 07.08.2019 o 13:21, Andrzej W. pisze:
Powoli realizuję pomysł elektrycznego trójkołowca i chciałbym by silniki wspomagające zapewniały stały poziom wysiłku rowerzysty.napęd 100% elektryczny. Człowiek napędza prądnice/alternator o stałym obciążeniu - reszta z akumulatorów. Wymyśliłem sobie, że poziom wysiłku jest proporcjonalny do siły naciągu łańcucha.i to jest najtańsza metoda (...) pochwal się co i jak budujesz. Może ktoś z nas ma jakieś graty rowerowe które wykorzystasz ToMasz |
|
Data: 2019-08-08 15:40:36 | |
Autor: Andrzej W. | |
SiĹy dziaĹajÄ ce na ĹaĹcuch. | |
W dniu 2019-08-08 o 00:16, ToMasz pisze:
pochwal się co i jak budujesz. Może ktoś z nas ma jakieś graty rowerowe które wykorzystasz Tak jak pisałem w innym wątku, przywołanym tu przez jednego z Kolegów, spodobał mi się ten pomysł: https://www.youtube.com/watch?v=S7p9fKMdG5U Ze względu na znaczny przyrost masy i dość słabego rowerzystę zdecydowałem się dodać wspomagające silniki elektryczne w obu przednich kołach. Większość części już mam, koledzy znacząco pomogli, zostało najtrudniejsze, zbudowanie tego... Przednie zawieszenie mam z wraku quada: http://anwa.tk/pub/trajka/quad_1.jpg Jako napęd są koła 10" z hoverboarda: https://allegro.pl/oferta/kola-skymaster-elektryczn-deskorolka-czesci-p1865-8169072776 Zdjąłem opony, w felgach nawierciłem otwory i zaplotłem koła 26": http://anwa.tk/pub/trajka/kola.jpg Powinienem je chyba zapleść na dwa krzyże bo teraz szprychy są pod za dużym kątem chyba. Ktoś mi może poradzić, które z tych kół powinno być z prawej a które z lewej? Bo chyba koła napędowe zakłada się inaczej, coś mi się kołacze... Akumulatory 36V, 200Wh. Ładowarka 2h i prymitywny balancer. Mechaniczne tarczówki SBD03 140mm YIN*ING. :) -- AWa. |
|
Data: 2019-08-08 09:44:12 | |
Autor: Andrzej W. | |
SiĹy dziaĹajÄ ce na ĹaĹcuch. | |
W dniu 2019-08-07 o 13:21, Andrzej W. pisze:
Pomyślałem, by w górnej linii łańcucha dać kółko od przerzutki lekko zmieniające jej przebieg i mierzyć nacisk na to kółko. Z tego co znalazłem, to w moim przypadku mogę się chyba spodziewać sił na pedałach w granicach 100-250N. Korbę traktujemy jako kołowrót a ugięcie łańcucha jako krążek liniowy. Przy belce tensometrycznej na 100N wychodzi mi, ze trzeba będzie ugiąć łańcuch maksymalnie na jakieś 5 cm. Wydaje się to wykonalne. -- AWa. |
|
Data: 2019-08-08 20:15:40 | |
Autor: PeJot | |
SiĹy dziaĹajÄ ce na ĹaĹcuch. | |
W dniu 2019-08-07 o 13:21, Andrzej W. pisze:
Cześć, Pomiar jest możliwy, ale jak już powiedziano drogi i do Twojego celu o zupełnie nieprzydatnej dokładności. Moim zdaniem do *oszacowania* sił przenoszonych przez łańcuch wystarczy założyć moc P w przedziale 200...300 W oraz kadencję n z zakresu 80...120 rpm. Reszta to czysta fizyka: moment rozwijany przy mocy to 9,55 P/n, stąd na podstawie promienia tarczy napędowej powinno wyjść naprężenie łańcucha od przenoszonej mocy. -- P. Jankisz "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na wiecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |