Siły działające na łańcuch.

Data: 2019-08-07 04:46:25
Autor: WS
Siły działające na łańcuch.
On Wednesday, August 7, 2019 at 1:21:48 PM UTC+2, Andrzej W. wrote:

Z samym pomiarem sobie poradzę, ale chciałbym wiedzieć jakich sił się tam spodziewać by dobrać elementy pomiarowe.

Pewnie maks mozna wyliczyc zakladajac, ze korba poziomo, caly ciezar rowerzysty na niej... z proporcji dlugosc korby, promien zebatki...

A może jaki¶ inny pomysł na pomiar jakiej¶ warto¶ci proporcjonalnej do wysiłku rowerzysty? Ale bez kablowania samego rowerzysty, bez pomiaru siły wiatru i nachylenia terenu itp. rzeczy.

https://allegro.pl/listing?string=pedaly mocy
tylko "troche" drogawe ;)

Data: 2019-08-07 14:01:06
Autor: Andrzej W.
Siły działające na łańcuch.
W dniu 2019-08-07 o 13:46, WS pisze:
https://allegro.pl/listing?string=pedaly  mocy
tylko "troche" drogawe;)

My¶lałem o pomiarze nacisku na pedał, ale uznałem, że to zbyt skomplikowane mechanicznie będzie.
Ceny słuszne przyznać trzeba.
Mi nie jest potrzebny akuratny pomiar mocy, mi wystarczy sygnał jako¶ tam zależny od wysiłku wkładanego przez rowerzystę.
Silniki będ± d±żyć by wysiłek ten nie był większy niż ustawiony a skala będzie pewnie "pojeżdżę sobie", "a popedałuje", "a może się trochę spocę". Do tego nie jest mi potrzebna wiedza, że akurat teraz oddaję 136,4W.

--
AWa.

Data: 2019-08-07 05:21:56
Autor: WS
Siły działające na łańcuch.
On Wednesday, August 7, 2019 at 2:01:07 PM UTC+2, Andrzej W. wrote:

[...]

Dokladnie do tego sprowadzaja sie te wszystkie czujniki mocy... mierza jakas sile ktora pozniej jest przeliczana. Gdzies toto trzeba zamontowac...
jak nie pedal(y) to np.
piasta https://allegro.pl/listing?string=piasta%20mocy
korba https://pl.aliexpress.com/wholesale?SearchText=X-Cadey

Ogolnie droga impreza...

Data: 2019-08-07 08:20:08
Autor: Rowerex
Siły działające na łańcuch.
W dniu ¶roda, 7 sierpnia 2019 14:21:58 UTC+2 użytkownik WS napisał:
> [...]

Dokladnie do tego sprowadzaja sie te wszystkie czujniki mocy... mierza jakas sile ktora pozniej jest przeliczana.

I tu się mylisz, bo istniej± metody po¶rednie, zupełnie bezdotykowe, ale nie zbyt s± proste w realizacji, aczkolwiek były z powodzeniem wykorzystywane przez firmę Polar w licznikach typu S725/S720/S710.

Pomiar mocy polegał na pomiarze wibracji i prędko¶ci łańcucha: https://tinyurl.com/y5dq2hqw

Lata temu, gdy Polar miał te liczniki w ofercie, gdzie¶ chyba widziałem jak±¶ stronę ze wzorami pokazuj±cymi jak przeliczyć wibrację i prędko¶ć łańcucha na moc, ale nie udało mi się tego odnaleĽć... No ale jak działał czujnik wibracji, to inna bajka - montowało się go na dolnych widełkach pod łańcuchem (patrz link wyżej)...

Co ciekawe w polskiej wersji tej instrukcji tekst opisuj±cy sensor jest zupełnie inny: https://tinyurl.com/y4nt7xm4

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2019-08-07 09:07:36
Autor: WS
Siły działające na łańcuch.
On Wednesday, August 7, 2019 at 5:20:10 PM UTC+2, Rowerex wrote:
[...]

O takim nie slyszalem, faktycznie interesujace podejscie. Ciekawe na ile dokladne? Bo jesli mierza czesotliwosc drgan i z tego wyliczaja naprezenie lancucha to zalezy to od jego dlugosci (a ta zalezy troszke od przelozenia). Ale w sumie jest to jakis pomysl dla autora watku...

Data: 2019-08-07 23:02:37
Autor: Andrzej W.
Siły działające na łańcuch.
W dniu 07.08.2019 o 17:20, Rowerex pisze:
Pomiar mocy polegał na pomiarze wibracji i prędko¶ci łańcucha:https://tinyurl.com/y5dq2hqw

Mieli fajnego inżyniera, potraktować łańcuch jako strunę, nie wpadł bym na to...
Częstotliwo¶ć tonu podstawowego jest wprost proporcjonalna do pierwiastka z siły naci±gu struny.
Co prawda pozostaje kwestia kalibracji, gdzie nawet nasmarowanie łańcucha zmienia parametry, rezonansów ramy itp. ale pomysł błyskotliwy.

--
AWa.

Siły działające na łańcuch.