[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?

Data: 2014-06-13 19:53:30
Autor: TheGhost
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
Witam!

Moje poprzednie okulary przeciws³oneczne troszeczkê siê ju¿ zu¿y³y w zwi±zku z czym pomy¶la³em, ¿e zafunduje sobie nowe. W sumie mój wybór padl ju¿ na Fisher FS-33, natomiast trochê boli mnie ich cena. I tak sobie w³a¶nie pomysla³em - by³em kiedy¶ w hurtowni BHP (troszeczkê siê tym zajmujê) i przecie¿ widzia³em, ¿e w zak³adach przemys³owych stosowane s± czasem specjalne okularki ochronne. takie, któe spe³niaj±  szereg atestów, norm, etc. Pomy¶la³em, ¿e wejdê na allegro i co widzê:

http://allegro.pl/okulary-ochronne-szare-bhp-yato-yt-73641-i4314603953.html

Jak my¶licie - by³aby siara je¼dziæ w czym¶ takim na rowerze?

Pozdrawiam, M. -- -
Ta wiadomo¶æ e-mail jest wolna od wirusów i z³o¶liwego oprogramowania, poniewa¿ ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

Data: 2014-06-13 11:15:53
Autor: gomspam
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
Siara? Masz 13 lat, ¿e siê tym przejmujesz?

Z tego co widzê to okulary nie maj± niezbêdnych filtrów (uva, uvb), co je dyskwalifikuje.

Data: 2014-06-13 23:38:01
Autor: JDX
On 2014-06-13 20:15, gomspam@gmail.com wrote:
Siara? Masz 13 lat, ¿e siê tym przejmujesz?

Z tego co widzê to okulary nie maj± niezbêdnych filtrów (uva, uvb),
co je dyskwalifikuje.
Na pdst. moich do¶wiadczeñ niedzielnego u¿ytkownika szlifierki k±towej
to na okulary ochronne one równie¿ siê nie nadaj±. :-D

Osobi¶cie je¿d¿ê w takich: http://www.ray-ban.com/international/products/sun/tech/RB8301?var=131. IMO ka¿dy szanuj±cy siê rowerzysta powinien takie posiadaæ poniewa¿ czê¶ciowo s± wykonane z w³ókna wêglowego ("carbon" dla tych mniej kumatych). :-D

Data: 2014-06-14 02:25:20
Autor: Krystek
[Okulary przeciwsłoneczne] Siara, nie s iara?
On 2014-06-13 20:15, gomspam<"!">gmail.com wrote:
Siara? Masz 13 lat, że się tym przejmujesz?

Z tego co widzę to okulary nie mają niezbędnych filtrów (uva, uvb),
co je dyskwalifikuje.

Osobiście jeżdżę w takich:
http://www.ray-ban.com/international/products/sun/tech/RB8301?var=131.
IMO każdy szanujący się rowerzysta powinien takie posiadać ponieważ
częściowo są wykonane z włókna węglowego ("carbon" dla tych mniej
kumatych). :-D

A co Ty, pilotem jesteś? ;) Żartuję oczywiście. Przedpiśca słusznie wspomniał, że niezbędnych filtrów nie mają. Zakładanie ciemnych szkiełek bez filtrów może nawet pogorszyć sprawy ze wzrokiem.

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2014-06-14 05:09:04
Autor: __Maciek
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
Fri, 13 Jun 2014 23:38:01 +0200 JDX <jdx@onet.pl> napisa³:

Na pdst. moich do¶wiadczeñ niedzielnego u¿ytkownika szlifierki k±towej
to na okulary ochronne one równie¿ siê nie nadaj±. :-D

Oczywi¶cie ¿e siê nie nadaj±. Musz± byæ takie z gumami (no dobra, te
"gumy" s± z PCV) dooko³a oczu i z wywietrznikami zrobionymi tak ¿eby
siê przez nie jak najmniej sypa³o. W sumie to nie wiem przy jakiej
pracy mog³by byæ przydatne (skutecznie chroniæ oczy) okulary ochronne
takie jak na zalinkowanej aukcji. Chyba mog± siê nadawaæ najwy¿ej do
szpanowania na budowie :-) I do uszkodzenia sobie oczu ultrafioletem,
bo w porz±dne odfiltrowanie tego¿ przez jak±¶ gówniane chiñskie
"szk³a" to nie wierzê...

Data: 2014-06-14 08:22:21
Autor: m
W dniu 14.06.2014 05:09, __Maciek pisze:
  I do uszkodzenia sobie oczu ultrafioletem,
bo w porz±dne odfiltrowanie tego¿ przez jak±¶ gówniane chiñskie
"szk³a" to nie wierzê...

NTG, ale rozwiñ pls. Dlaczego okulary nieodfiltrowuj±ce mia³yby uszkadzaæ wzrok bardziej ni¿ ich brak?

p. m.

Data: 2014-06-13 23:39:55
Autor: gomspam
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
W ciemnych szklach bez filtrów zrenica rozszerza siê i przez to "chwyta" wiêcej "ultrafioletow".

Data: 2014-06-17 19:24:50
Autor: __Maciek
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
Sat, 14 Jun 2014 08:22:21 +0200 m <mvoicem@gmail.com> napisa³:

bo w porz±dne odfiltrowanie tego¿ przez jak±¶ gówniane chiñskie
"szk³a" to nie wierzê...

NTG,

To nie elektroda.pl - nie przyjdzie moderator pó³mózg i nie powie "nie
na temat, zamykam w±tek", nie masz siê czego baæ.

ale rozwiñ pls. Dlaczego okulary nieodfiltrowuj±ce mia³yby uszkadzaæ wzrok bardziej ni¿ ich brak?

Do oczu dociera mniej ¶wiat³a widzialnego, wiêc ¼renice rozszerzaj±
siê, co powoduje ¿e do siatkówek dociera wiêcej UV.

Data: 2014-06-16 08:37:49
Autor: cytawa
__Maciek pisze:

[...]

Z tymi filtrami UV to wedlug mnie marketingowa sciema. CZy ktos z was mierzyl jak przepuszczany jest UV przez szklo? Tylko drogie szklo kwarcowe przepuszcza UV a wszystko inne doskonale je tlumi. Dlatego wszystkie okulary MZ sa dobre.

Jan Cytawa

Data: 2014-06-16 09:11:30
Autor: 666
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
"Jasiu jest gupi?" (g³oszenie niem±drych pogl±dów mo¿e wp³yn±æ na cudze zdrowie).
To siê zastanów, dlaczego w fotografii stosuje siê filtry UV.
I wiesz, zrobi³em kiedy¶ slajdy, tak niewysoko jak na Goryczkowej, bez filtra UV, efekt jak przy burzy piaskowej (za¿ó³cenie).

PS. Suszenie kota w mikrofalówce to te¿ ¶ciema? Skoro w³o¿y³em do mikrofali z³apan± muchê, w³±czy³em na pe³n± moc na dwie minuty, po otwarciu drzwiczek mucha otrzepa³a skrzyde³ka i wylecia³a bzykaæ.

-- -- -

Data: 2014-06-16 11:30:38
Autor: Wojciech
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?

"Jasiu jest gupi?" (g³oszenie niem±drych pogl±dów mo¿e wp³yn±æ na cudze
zdrowie).
To siê zastanów, dlaczego w fotografii stosuje siê filtry UV.

W celu ochrony sprzêtu lub z g³upoty. Z faktycznej potrzeby b. rzadko.

I wiesz, zrobi³em kiedy¶ slajdy, tak niewysoko jak na Goryczkowej, bez
filtra UV, efekt jak przy burzy piaskowej (za¿ó³cenie).

Pierwszy raz s³yszê o przek³amaniu w t± stronê.
_S³ysza³em_ o fiolecie i rozmyciu.

Z tymi filtrami UV to wedlug mnie marketingowa sciema.

Nie tak ca³kiem;) Niestety sensowny filtr UV jest drogi a w normalnych warunkach w najlepszym przypadku poza ochron± nie daje nic. ¦redniej jako¶ci filtr UV bêdzie jedynie potêgowa³ bliki. Osobi¶cie na drogim obiektywie mam drogi filtr UV. Na tañszy (kitowy) obiektyw nie nakrêcam nic.
Zdjêcia obiektów oddalonych o 1-2 km przy ogniskowej 350 (dla ma³ego obrazka) w bezchmurny dzieñ na wysoko¶ci +/- 1000mnpm robione z naprawdê dobrym filtrem i bez nie wykazywa³y ró¿nic.

CZy ktos z was mierzyl jak przepuszczany jest UV przez szklo?

Zale¿y jaki zakres UV.
o filtrach: http://www.optyczne.pl/5.1-Inne_testy-Test_filtr%F3w_UV.html

Dlatego wszystkie okulary MZ sa dobre.

Zale¿y w jakich warunkach;)
Na nizinach poziom UV jest tak niski a stopieñ szkodliwo¶ci tego co dodatkowo zastanie "wch³oniête" przez oko tak znikomy ¿e IMHO filtry UV s± zbêdne.

Data: 2014-06-16 11:40:55
Autor: 666
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
Nie ma to jak rozmawiaæ o fotografii ;-)
A wracaj±c do w±tku, to filtr UV jest potrzebny na morzu, ¶niegu i lodzie lub w górach i to podczas wielogodzinnej ekspozycji, wiêc dla rowerzysty nie jest na co dzieñ niezbêdny.

Natomiast na rower przydatne wydaj± mi siê okulary 'fotochromatyczne', czyli rozja¶niaj±ce siê / ¶ciemniaj±ce siê zale¿nie od o¶wietlenia.
Jedziemy s³oneczn± ¶cie¿k±, wje¿d¿amy w las i w ciemnych okularzach przeciws³onecznych przez kilka sekund niewiele widzimy.

-- -- -
_S³ysza³em_ o fiolecie i rozmyciu.

Data: 2014-06-16 12:03:51
Autor: Wojciech
[...]

Dawno temu mia³em okulary ze szk³ami tego typu (jak na tamte czasy szk³a HiEndowe). Opó¼nienie w reakcji szkie³ na zmianê natê¿enia ¶wiat³a by³o tak du¿e ¿e w opisywanych przez Ciebie sytuacjach nic to nie dawa³o (oko szybciej dostraja³o siê do warunków ni¿ szk³o).
Mo¿e teraz jest lepiej ale w±tpiê.

Z pow³ok IMHO najistotniejsza by³a by antyodblaskowa, ewentualnie polaryzacyjna. To ju¿ niestety kosztowna impreza:(

Data: 2014-06-16 12:54:03
Autor: J.F.
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
U¿ytkownik " 666"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:lnme35$jsp$1@news.supermedia.pl...
[...]

Tylko ze czas reakcji fotochromow to jest kilkanascie minut.

Zdaje sie ze sa i szybsze, ale to i tak bedzie kilkadziesiat sekund, blizej minuty.

Mam ten problem na nartach - wyciagi czynne do 16:00, ostatni zjazd w grudniu juz po ciemku,  a okulary ciagle czarne.

Tu pisza tylko ze ciemne staja sie "natychmiast"
http://www.transitions.com/pl/transitions-na-kazdy-dzien/najczesciej-zadawane-pytania/

J.

Data: 2014-06-16 13:38:37
Autor: m
W dniu 16.06.2014 11:40,  666 pisze:
[...]

Tak dok³anie dzia³aj± fotochromy :).

p. m.

Data: 2014-06-17 01:36:17
Autor: TheGhost
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
Natomiast na rower przydatne wydaj± mi siê okulary 'fotochromatyczne', czyli rozja¶niaj±ce siê / ¶ciemniaj±ce siê zale¿nie od o¶wietlenia.

Mia³em kiedy¶ inny patent - okulary rozja¶niaj±ce dla kierowców. Paradoksalnie w ¶wietle t³umi³y nadmiar s³onca, za¶ w nocy rozja¶nia³y i poprawia³y obraz. Rewelacja. Kupi³em za 30 z³ w hurtowni BHP w Katowicach. Oryginalne 3M-ki zdaje siê. Niestety utonê³y wraz z aparatem fotograficznym w czelu¶ciach wodospadu w Sopotni podczas mojej zesz³orocznej, niezbyt przyjemnej, pa¼dziernikowej przygody ze ¶liskim kamieniem i prób± pstrykniêcia piêknej, jesiennej fotki:-)

Data: 2014-06-16 12:54:50
Autor: cytawa
Wojciech pisze:

W celu ochrony sprzêtu lub z g³upoty. Z faktycznej potrzeby b. rzadko.

I to mialem na mysli. W przypadku fotografii jednakoz filtry UV daja dosyc spore efekty jesli chodzi o kolor i jasnosc nieba. Zwlaszcza wysoko w gorach, gdzie tego UV jest duzo.

> [...]

> Nie tak ca³kiem;) Niestety sensowny filtr UV jest drogi a w >normalnych  warunkach w najlepszym przypadku poza ochron± nie daje nic. > ¦redniej  jako¶ci filtr UV bêdzie jedynie potêgowa³ bliki.

Mialem na mysli filtry w zwyklych okularach przeciwslonecznych. I zdania nie zmienie, dopoki nie zobacze (albo sam nie zmierze) charakterystyk takich okularow.

Na nizinach poziom UV jest tak niski a stopieñ szkodliwo¶ci tego co
dodatkowo zastanie "wch³oniête" przez oko tak znikomy ¿e IMHO filtry UV
s± zbêdne.

I dlatego wlasnie to marketingowa sciema.

Jan Cytawa

Data: 2014-06-16 13:05:07
Autor: J.F.
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
U¿ytkownik "cytawa"  napisa³ w wiadomo¶ci grup
Wojciech pisze:
[...]

W cyfrowych tez ?
krzemowa matryca na UV mniej wrazliwa niz na czerwony(ale podobnie jak na niebieski), a i szklo obiektywu tlumi troche UV.

[...]

zwykle szklo tlumi UV, a latwo domieszkowac zeby tlumilo bardziej.
Ale okulary, a i obiektywy w tanszych aparatach, z plastiku sa, a plexi ani poliweglan z natury nie tlumia :-)

J.

Data: 2014-06-16 13:24:36
Autor: 666
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
"T³umi", czyli co robi?
Odbija?
Rozprasza?
Zamienia w ciep³o?
Wlatuje wi±zka elektronów i co z ni± dalej siê dzieje?

-- -- -
szklo tlumi UV

Data: 2014-06-16 16:41:53
Autor: Piotr Kosewski
On 2014-06-16 13:05, J.F. wrote:
zwykle szklo tlumi UV, a latwo domieszkowac zeby tlumilo bardziej.
Ale okulary, a i obiektywy w tanszych aparatach, z plastiku sa, a plexi
ani poliweglan z natury nie tlumia :-)

Szkło w obiektywach domieszkuje się tak, żeby pochłaniało jak najmniej,
a nie jak najwięcej. Domieszki pochłaniające UV wpłyną też na jakość
zdjęć z fal widzialnych.

Stoi za tym taka (szalona) idea, że jak ktoś chce odfiltrować UV kosztem
jakości fotek, to sobie kupi właśnie filtr UV w cenie obiadu na
mieście...

Ale dyskusja trochę odjechała od rowerów, nie? :D
Dobrze, że jeszcze nie doszliśmy do skafandrów kosmicznych...

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2014-06-17 19:39:31
Autor: __Maciek
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
Mon, 16 Jun 2014 16:41:53 +0200 Piotr Kosewski
<piotr.kosewski@mail.nowhere> napisa³:

Ale dyskusja trochê odjecha³a od rowerów, nie? :D
Dobrze, ¿e jeszcze nie doszli¶my do skafandrów kosmicznych...

A w³a¶nie, a jakby tak zamiast okularów, stosowaæ na rowerze he³m od
skafandra kosmicznego? Z pewno¶ci± jego szyba ma lepsze w³a¶ciwo¶ci
filtruj±ce, no i odpada noszenie kasku - dwa w jednym ;-)

Data: 2014-06-17 20:04:24
Autor: Piotr Kosewski
On 2014-06-17 19:39, __Maciek wrote:
A właśnie, a jakby tak zamiast okularów, stosować na rowerze hełm od
skafandra kosmicznego? Z pewnością jego szyba ma lepsze właściwości
filtrujÄ…ce, no i odpada noszenie kasku - dwa w jednym ;-)

No w zasadzie rozwiązanie idealne. Trzeba by było tylko popracować
nad ceną. Skafander podobno kosztuje $12m i hełm jest pewnie jednym
z droższych elementów :(.

Z drugiej strony - założę się, że kobiety na ISS mają torebki tańsze
niż szkaradztwa od Louis Vuitton, które się jednak nieźle sprzedają...

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2014-06-18 07:02:25
Autor: J.F.
[Okulary przeciwsłoneczne] Siara, nie s iara?
Dnia Tue, 17 Jun 2014 20:04:24 +0200, Piotr Kosewski napisa³(a):
On 2014-06-17 19:39, __Maciek wrote:
A w³a¶nie, a jakby tak zamiast okularów, stosowaæ na rowerze he³m od
skafandra kosmicznego? Z pewno¶ci± jego szyba ma lepsze w³a¶ciwo¶ci
filtruj±ce, no i odpada noszenie kasku - dwa w jednym ;-)

No w zasadzie rozwi±zanie idealne. Trzeba by by³o tylko popracowaæ
nad cen±. Skafander podobno kosztuje $12m i he³m jest pewnie jednym
z dro¿szych elementów :(.

A moze wystarczy z samolotu ?
http://allegro.pl/helm-samolotowy-helmofon-od-mig-a-kompletny-3469-i4255893769.html

Tylko czy wierzyc radzieckiemu atestowi ? :-)

J.

Data: 2014-06-18 10:18:41
Autor: __Maciek
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
Wed, 18 Jun 2014 07:02:25 +0200 "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl>
napisa³:

A moze wystarczy z samolotu ?
http://allegro.pl/helm-samolotowy-helmofon-od-mig-a-kompletny-3469-i4255893769.html

No i mo¿na do telefonu pod³±czyæ jako zestaw s³uchawkowy. To ju¿ trzy
w jednym :-)

Tylko czy wierzyc radzieckiemu atestowi ? :-)

U nich "ludziej mnogo" wiêc cholera wie... :-)

Data: 2014-06-16 13:17:12
Autor: Prot Ogenes
On 2014-06-16 11:30, Wojciech wrote:

Zale¿y w jakich warunkach;)
Na nizinach poziom UV jest tak niski a stopieñ szkodliwo¶ci tego co
dodatkowo zastanie "wch³oniête" przez oko tak znikomy ¿e IMHO filtry UV
s± zbêdne.

No i chuj bombki strzeli³. Popsu³e¶ interes niejednemu sprzedawcy.
Jak ciê pozw±, to sam ¿e¶ sobie winien :-p

pozdr
Prot

Data: 2014-06-16 13:25:03
Autor: 666
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
Nie wyra¿aj siê, jak PO.

Data: 2014-06-16 18:59:22
Autor: Pszemol
"Wojciech" <mumia.lenina@onet.eu> wrote in message news:539eb93f$0$2375$65785112news.neostrada.pl...
To siê zastanów, dlaczego w fotografii stosuje siê filtry UV.

W celu ochrony sprzêtu lub z g³upoty. Z faktycznej potrzeby b. rzadko.

Chyba ¿artujesz?

I wiesz, zrobi³em kiedy¶ slajdy, tak niewysoko jak na Goryczkowej, bez
filtra UV, efekt jak przy burzy piaskowej (za¿ó³cenie).

Pierwszy raz s³yszê o przek³amaniu w t± stronê.
_S³ysza³em_ o fiolecie i rozmyciu.

To zale¿y od kliszy czy te¿ matrycy dzisiaj...

[...]

Mo¿e masz filtr przed matryc±? Co to za aparat?

Data: 2014-06-17 11:26:41
Autor: Wojciech
W dniu 17.06.2014 01:59, Pszemol pisze:
[...]

Zainstalowanie na starym szklanym obiektywie za 50PLN filtra UV za 10PLN jest g³upot±. W warunkach nizinnych tania UVa³ka na dobrym aparacie potrafi sp.. niejedno zdjêcie - równie¿ g³upota.
Faktyczna potrzeba - tereny górskie. Dobry aparat (obiektyw o du¿ej rozdzielczo¶ci + niskoziarnisty film/przyzwoita matryca)

[...]

Przy zapisie do jpg aparat powinien odpowiednio ustawiæ balans bieli - ¿adnych znacz±cych przek³amañ byæ nie powinno. U mnie przynajmniej nie ma nawet przy ¶wietle ¿arowym czy tanich jarzeniówkach. Efekt UV dla cyfrówek to (jak pisz±) "sztuczna mg³a"
Na kliszach w górach zdjêæ nie robi³em. W znanych mi ksi±¿kach pisali o "zasinieniu horyzontu"

Mo¿e masz filtr przed matryc±? Co to za aparat?

Raczej nie. Pentax K200 (albo okrojony K10 - jak kto woli).
Pstryka³em te¿ Canonem G5 bez ¿adnych filtrów - przebarwieñ brak. Tyle ¿e tu zapisywa³em do jpg wiêc aparat móg³ skorygowaæ przebarwienia.

Data: 2014-06-17 12:22:05
Autor: Pszemol
"Wojciech" <mumia.lenina@onet.eu> wrote in message news:53a009d1$0$2163$65785112news.neostrada.pl...
[...]

W nizinach te¿ jest potrzebna je¶li du¿± czê¶æ kadru zajmuje niebo
z chmurami które chcesz ³adnie pokazaæ...

[...]

A robi³e¶ zdjêcia np. takie:
http://4.bp.blogspot.com/-3Av-RQntxrU/T4bqx_Np-iI/AAAAAAAAXiQ/0MUERFrT75A/s1600/DSC_0095.JPG
http://www.dailyventure.com/media/highres/islaMujeres_clouds.jpg
http://www.fnal.gov/pub/today/images/images07/clouds.jpg

Data: 2014-06-18 00:56:50
Autor: Prot Ogenes
On 2014-06-17 19:22, Pszemol wrote:
A robi³e¶ zdjêcia np. takie:
http://4.bp.blogspot.com/-3Av-RQntxrU/T4bqx_Np-iI/AAAAAAAAXiQ/0MUERFrT75A/s1600/DSC_0095.JPG

http://www.dailyventure.com/media/highres/islaMujeres_clouds.jpg
http://www.fnal.gov/pub/today/images/images07/clouds.jpg

Tak, nawet lepiej wysz³y.
Tak, bez filtra UV bo nie mam
Taj, by³a zajebista pogoda

My¶lê, ¿e juz najwy¿szy czas przeskoczyæ w tym w±tku na wp³yw UV na czas rozpadu gumy z której zrobione s± dêtki.

pozdr
Prot

Data: 2014-06-19 11:02:19
Autor: Wojciech
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara? [NTG]

[...]

Twoje?
IMHO
1 Lekko podniesiony kontrast i nasycenie, na¶wietlenie -2
2 Filtr po³ówkowy (szary?) w poziomie
3 ?
Wszêdzie filtr polaryzacyjny
Zgad³em?
W cyfrówkach da siê to wyci±gn±æ przy wywo³ywaniu pod warunkiem ¿e wcze¶niej nie prze¶wietli siê za mocno jasnych czê¶ci.

Niebo pstryka³em - b. rzadko (teraz wcale). Wolê nieco mroczniejsze klimaty.
Po przej¶ciu na cyfrówkê nie u¿ywam filtrów wcale (poza ww. UV-k± w celach ochronnych). Bardziej rajcuje mnie retusz.

Uwaga! NTG

Muszê siê pochwaliæ;) Ze stawu zawalonego ¶mieciami uda³o mi siê usun±æ wszystkie syfy, innym razem wyci±³em ca³y samochód (zajmowa³ 10-15% kadru), podrasowa³em kwiatki i wyczy¶ci³em mury ze wszystkich kabli, domofonów, tabliczek itp. Znajomy fotograf (dorabiaj±cy w necie sprzeda¿± swoich fotek) nie by³ w stanie okre¶liæ co i gdzie by³o zmieniane. Obydwie fotki po spaleniu siê dysku (laminat normalnie siê pali³, jak np. zapa³ka) niestety szlak trafi³.
Fakt ¿e komponuj±c zdjêcie nie¶wiadomie biorê pod uwagê te "brudy" - potem po ich wyciêciu fotka wygl±da nieszczególnie:(

Data: 2014-06-18 15:06:50
Autor: cytawa
W dniu 2014-06-16 09:11,  666 pisze:

[...]

Moze jednak mnie przeprosisz.

http://hektor.umcs.lublin.pl/~cytawa/rozne/okulary_pomiary.jpg

Tu s± wyniki pomiarow wykonanych w spektrofotometrze. Wychodzi na to, ze zwykle okulary nic sie prawie nie roznia od od tych wymyslnych. Najlepsze sa tanie (20 zl) polaryzacyjne kupione w Makro. Efekt polaryzacyjny jest dobry i latwo weryfikowalny. Pochlanianie UV natomiast to sciema. Wszystko pochlania prawie tak samo. Zwykle szklo pochlanie o 10% gorzej od fotograficznego filtru. Plastyki pochlaniaja wszystko ponizej 400 nm a powyzej i tak prawie 90%.

Powyzej 470 nm nie badalem, bo to nie UV.

Jan Cytawa

Data: 2014-06-16 16:49:03
Autor: Leszek Karlik
[Okulary przeciwsłoneczne] Siara, nie siara ?
On Mon, 16 Jun 2014 08:37:49 +0200, cytawa <cytawa@hektor.umcs.lublin.pl>  wrote:

[...]
[...]

Ale kto nosi okulary ze szła, a nie z plastiku?

--
Leszek 'Leslie' Karlik
http://leslie.hell.pl/

Data: 2014-06-17 19:33:31
Autor: __Maciek
[...]

Nie doskonale, tylko czê¶ciowo.

Dlatego wszystkie okulary MZ sa dobre.

A ja bym takich bez filtra UV nie próbowa³ u¿ywaæ. Natychmiastowej
szkody oczywi¶cie nie zrobi±, ale pó¼niej za parê lat bêdzie "ojej, ja
ju¿ coraz gorzej widzê".

A co do mierzenia przepuszczalno¶ci szkie³ okularów dla ró¿nych
zakresów ¶wiat³a to widzia³em kiedy¶ u optyka tak± maszynkê, mia³a
trzy mierniki analogowe podpisane IR, VL, UV, a wiêc jak najbardziej
siê to mierzy.

Data: 2014-06-18 10:09:05
Autor: Remigiusz Zukowski
W dniu 2014-06-17 19:33, __Maciek pisze:

[...]

Proszê bardzo, pierwszy z brzegu pomiar transmisji jakiego¶ tam obiektywu:

http://www.optyczne.pl/98.3-artyku%C5%82-Kilka_s%C5%82%C3%B3w_o_transmisji_i_jej_testowaniu_Wyniki.html

i pierwszy klikniêty przeze mnie pomiar transmisji filtru UV:

http://www.optyczne.pl/5.24-Inne_testy-Test_filtr%C3%B3w_UV_Tiffen_72mm_UV.html

jak siê na to patrzê to widzê ¿e poni¿ej 400 nm obiektyw obcina transmisjê do 10% a filtr UV dopiero od 350 zaczyna j± zmniejszaæ. Jak dla mnie wniosek jest jednoznaczny i filtr UV to ¶ciema.

pozdrawiam

Remigiusz

Data: 2014-06-19 11:55:19
Autor: Wojciech
[...]

Usystematyzujmy

1 Zakres tzw UV - 10 do 400 nm
a UV-C - 100 do 280 nm
b UV-B - 280 do 315 nm
c UV-A - 315 do 400 nm jako jedyne ma wp³yw na wzrok (_d³ugotrwa³a_ekspozycja_na_du¿e_dawki_UV-A_mo¿e_powodowaæ_  tzw "zaæmê fotochemiczn±")
2 Zakres dzia³ania aparatury z testu obiektywów - 380 do 10000 nm
3 Zakres dzia³ania aparatury z testu filtrów - 200 do 1000 nm

Ad. 2 Najlepiej przenosz±cy HiEnd'owy obiektyw w mierzonym zakresie UV-A (380 do 400) przenosi od 45 do 80 %, mo¿na za³o¿yæ ¿e dla pozosta³ego zakresu (315 do 380) warto¶æ jest znacznie ni¿sza ni¿ 45 ( powinna osi±gaæ zero w okolicach 350)

Ad. 3 ¦redni filtr w zakresie 200 - 350 wykazuje _zero_ . W zakresie 350 do 400 nm warto¶æ ro¶nie do 80%

Wniosek

Zakres transmisji samego obiektywu i filtra UV jest praktycznie taki sam. Sensowno¶æ stosowania filtru wynika z na³o¿enia siê na siebie obydwu warto¶ci. Ró¿nica jest niewielka bo w szczytowym miejscu wynosi 16%.
Bior±c pod uwagê 1c zasadno¶æ stosowania filtrów jest ...... problematyczna_

¬ród³a: Wikipedia, wzmiankowane testy

Data: 2014-06-19 12:05:04
Autor: Wojciech
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
Zapomnia³em dopisaæ:
Filtr który wzi±³em pod uwagê jest o 7 PLN dro¿szy od branego pod uwagê _najgorszego_w_te¶cie_ cytowanego przez Remigiusza i kosztuje tyle samo co zwyciêzca testu. Cena znacznie poni¿ej ¶redniej.

Data: 2014-06-19 12:23:21
Autor: J.F.
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
Dnia Thu, 19 Jun 2014 11:55:19 +0200, Wojciech napisa³(a):
Usystematyzujmy
1 Zakres tzw UV - 10 do 400 nm

niektorzy twierdza ze widzialne to od 380nm
http://en.wikipedia.org/wiki/CIE_1931_color_space

a UV-C - 100 do 280 nm
b UV-B - 280 do 315 nm
c UV-A - 315 do 400 nm jako jedyne ma wp³yw na wzrok

No nie, UV-C tez szybko wzrok ... niszczy.

Data: 2014-06-20 15:14:59
Autor: Wojciech
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?

No nie, UV-C tez szybko wzrok ... niszczy.

Za wikipedi±:
"S³oñce emituje ultrafiolet w zakresie UV-A, UV-B i UV-C (promieniowanie s³oneczne), ale ziemska atmosfera poch³ania ca³kowicie UV-C oraz czê¶æ UV-B w warstwie ozonowej. W efekcie oko³o 97% ultrafioletu, który dociera do powierzchni Ziemi, to UV-A."

Wydaje mi siê ¿e rozmawiamy o okularach rowerowych.
Zdaje sobie sprawê ¿e w kosmosie temat wygl±da nieco inaczej;)

IMHO czê¶ciej powinni¶my polegaæ na konkretnych ¼ród³ach ewentualnie w³asnych do¶wiadczeniach.

Data: 2014-06-15 10:01:26
Autor: Wojciech
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?

Z tego co widzê to okulary nie maj± niezbêdnych filtrów (uva, uvb),
co je dyskwalifikuje.

Dlaczego?

Data: 2014-06-16 11:20:51
Autor: Piotr Kosewski
On 2014-06-15 10:01, Wojciech wrote:

Z tego co widzę to okulary nie mają niezbędnych filtrów (uva, uvb),
co je dyskwalifikuje.

Dlaczego?

UV niedobre dla oczu? :D

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2014-06-13 20:13:27
Autor: keramp z Pyrlandii
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
U¿ytkownik "TheGhost" <maverickNOSPAM@AMORKI.PL> napisa³ w wiadomo¶ci news:lnfer2$uam$1mx1.internetia.pl...
[...]
poniewa¿ ochrona avast! Antivirus jest aktywna. http://www.avast.com

W wêdkarskim tez bywaj± ciekawe wzory, proponujê szaro zielone. Dodatkowo maja filtr polaryzacyjny. Fajnie siê w takich jedzie samochodem.
Zdrówka -- -
Ta wiadomo¶æ e-mail jest wolna od wirusów i z³o¶liwego oprogramowania, poniewa¿ ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

Data: 2014-06-14 09:29:10
Autor: Zachu
W dniu 13-06-14 20:13, keramp z Pyrlandii pisze:
[...]

Braæ wybieraæ
http://tres.com.pl/index.php?go=prod&id_kat=180

--
Zachu

Data: 2014-06-14 12:12:47
Autor: 666
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
Naby³em promocyjne w Decathlonie za ca³e 19 z³ czy podobnie, ale idealne nie s±, przede wszystkim za ma³o chroni± od góry i od do³u, no i za ciemne (ró¿ne kolory by³y do wyboru) do jazdy pod wieczór.
Przy czym najbardziej mi chodzi o ochronê przed owadami, bo wpada tego do oczu co niemiara (albo taki pechowy jestem).
W bia³ych szk³ach to bym siê czu³ jak przy szlifierce lub przy gipsowaniu ;-)

Data: 2014-06-13 20:14:13
Autor: tmk__
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?

http://allegro.pl/okulary-ochronne-szare-bhp-yato-yt-73641-i4314603953.html

Jak my¶licie - by³aby siara je¼dziæ w czym¶ takim na rowerze?

jak dla mnie zadna siara. Na tym przykladzie widac dobrze ile
 okulary powinny kosztowac.

Data: 2014-06-13 20:36:01
Autor: geos
On 13.06.2014 19:53, TheGhost wrote:
[...]

ja mam wêdkarskie, z filtrami i polaryzacj±, i nie przejmujê siê za bardzo kto co¶ sobie my¶li. fason a la matrix, pasuje do chodzenia na co dzieñ, co mi odpowiada.

pozdrawiam,
geos

Data: 2014-06-13 21:53:35
Autor: Piotr Kosewski
On 2014-06-13 19:53, TheGhost wrote:
Witam!

Moje poprzednie okulary przeciwsłoneczne troszeczkę się już zużyły w
związku z czym pomyślałem, że zafunduje sobie nowe. W sumie mój wybór
padl już na Fisher FS-33, natomiast trochę boli mnie ich cena. I tak
sobie właśnie pomyslałem - byłem kiedyś w hurtowni BHP (troszeczkę się
tym zajmuję) i przecież widziałem, że w zakładach przemysłowych
stosowane są czasem specjalne okularki ochronne. takie, któe spełniają
szereg atestów, norm, etc. Pomyślałem, że wejdę na allegro i co widzę:

http://allegro.pl/okulary-ochronne-szare-bhp-yato-yt-73641-i4314603953.html

Jak myślicie - byłaby siara jeździć w czymś takim na rowerze?

No jeśli na co dzień chwalisz się napotkanym rowerzystom okularami, to
może być siara. Jeżdżę na rowerze 3/4 życia i chyba nigdy nie zwróciłem
uwagi na okulary innego cyklisty. I już dawno zapomniałem nazwę mojego
modelu...

Markowe okularki średniej klasy kosztują jakieś 150 zł, ale ich
odpowiednikiem nie są BHP za 8 zł tylko za 40 zł. I tak sporo
oszczędzisz, więc poszukaj lepszych.

I polecam skoczyć do jakiejś Castoramy i pomierzyć, bo możesz się
srogo zawieść. Ja potrzebowałem do remontu. Po 2 godzinach mierzenia
się poddałem i kupiłem takie "uszczelnione" gąbką (też Yato) za 30 zł.
No i znowu... niby wyglądają jak gogle, ale w tych ostatnich można
przez pół doby uprawiać sport, a BHP parują momentalnie i odparzają
skórę (choć pewnie akurat z tym nie każdy będzie miał problem).

Poza tym te okulary są często z raczej lichej jakości materiałów.
Trudno powiedzieć, ile wytrzymają. Jeżdżę w prawie 10-letnich Uvexach,
które działają jak nowe (choć zdecydowanie tak nie wyglądają ;)).
Okulary BHP nie sprawiają wrażenia sprzętu długowiecznego. I pewnie
nie muszą takie być, więc producent się nie stara.

Niepodważalny plus: można je bez bólu połamać, zgubić, oddać...
Można spokojnie kupić drugie na dłuższe wypady.

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2014-06-15 10:10:26
Autor: Kuba Abuk
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
W dniu pi±tek, 13 czerwca 2014 21:53:35 UTC+2 u¿ytkownik Piotr Kosewski napisa³:
On 2014-06-13 19:53, TheGhost wrote:

> Jak my¶licie - by³aby siara je¼dziæ w czym¶ takim na rowerze?

No je¶li na co dzieñ chwalisz siê napotkanym rowerzystom okularami, to

mo¿e byæ siara. Je¿d¿ê na rowerze 3/4 ¿ycia i chyba nigdy nie zwróci³em

uwagi na okulary innego cyklisty. I ju¿ dawno zapomnia³em nazwê mojego

modelu...

Offtopicznie:
S± tacy "panowie", co zwracaj± uwagê.
Zatem uwa¿aj, bo mo¿esz znale¼æ siê tutaj:
http://szymonbike.blogspot.com/search/label/trzepak%20miesi%C4%85ca

Dowiedzia³em siê na przyk³ad, ¿e pope³niam ¶miertelny grzech, zak³adaj±c szatañskie, przykrótkie skarpetki, a na te szmatki z linka mnie nie staæ i nigdy nie bêdê profi... :D
http://szymonbike.blogspot.com/search/label/styl%C3%B3wa Zdravim,
Kuba

Data: 2014-06-15 11:03:28
Autor: TheGhost
[...]

No właśnie to są akurat te aspekty o które się troszeczkę martwię :-)

Poza tym te okulary są często z raczej lichej jakości materiałów.o Trudno powiedzieć, ile wytrzymają. Jeżdżę w prawie 10-letnich Uvexach,
które działają jak nowe (choć zdecydowanie tak nie wyglądają ;)).

Oj wierz mi. Wcale tak nie jest. Skoro - jak sama nazwa wskazuje - sa to okulary ochronne (które teoretycznie powinny przetrwać atak skrawków jakiegoÅ› żelastwa z frezarki) to raczej nie powinno być problemów podczas jazdy z owadami, muszkami, etc. To raz. Kwestia nr 2: w odróżnieniu od tych w przedziale do 40-50 zÅ‚  wcale nie sÄ… aż tak nieodporne na zÅ‚amania. Ich cena wynika raczej z tego, że sa przez hurtownie BHP sprowadzane w setkach tysiÄ™cy sztuk, bo czasem jedno  zamówienie dla porzÄ…dnego zakÅ‚adu przemyslowego to np 10 000 sztuk (poprostu muszÄ… być, bo wymagajÄ… tego przepisy i kropka) to również upust cenowy u producenta jest jaki jest :-)

Niepodważalny plus: można je bez bólu połamać, zgubić, oddać...
Można spokojnie kupić drugie na dłuższe wypady.

Oj, nie tak łatwo je połamać, bo wtedy to już PIP dobrałby się takiemu pracodawcy do d***y, a hurtownia raczej nie może se pozwolić na ryzyko straty klienta który bierze np. 10 000 sztuk :-)

Innymi słowy kwestiami ich wytrzumałości raczej bym się nie przejmował, natomiast w kwesti filtrów UV i parowania rzeczywiście zgadzam się w 100% :-)

Pozdrawiam, M. -- -

Data: 2014-06-15 15:19:54
Autor: Piotr Kosewski
On 2014-06-15 11:03, TheGhost wrote:
No właśnie to są akurat te aspekty o które się troszeczkę martwię :-)

Nie ma sensu się martwić. Trzeba po prostu mierzyć i wybrać.

Ja w Casto niczego "tradycyjnego" nie znalazłem, ale tam są dostępne
raczej tańsze modele, czyli to, co kupuje przeciętny polski robotnik
z ekipy wykończeniowej. Ważne, żeby osłoniło oczy przed gipsem i
opiłkami z wiercenia, a jakimś UV i wygodą się nikt nie przejmuje
(w końcu budowlanka nie jest branżą słynącą z komfortowych stanowisk
pracy).

Tyle że sprzęt BHP robi się nie tylko dla majsterkowiczów, choć tak nam
się to w kraju gipsiarzy i hydraulików kojarzy :). W dobrym sklepie
BHP znajdziesz też okulary do prac precyzyjnych, do laboratoriów itp.
Raczej nie będą gorsze od rowerowych :).

Jedna uwaga. Okulary rowerowe zazwyczaj nadają się do prowadzenia (polaryzacja, małe zniekształcenia itp.). W przypadku okularów BHP
(nawet drogich) nie jest to oczywiste.

odróżnieniu od tych w przedziale do 40-50 zÅ‚  wcale nie sÄ… aż tak
nieodporne na złamania. Ich cena wynika raczej z tego, że sa przez
hurtownie BHP sprowadzane w setkach tysięcy sztuk, bo czasem jedno
zamówienie dla porządnego zakładu przemyslowego to np 10 000 sztuk
(poprostu muszą być, bo wymagają tego przepisy i kropka) to również
upust cenowy u producenta jest jaki jest :-)

Pewnie masz racjÄ™, ale i tak podstawowym czynnikiem jest po prostu
budżet klienta. Rowerzyście można wcisnąć okulary za 200 zł (albo 1000zł), to się wciska.

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2014-06-15 13:00:44
Autor: Budzik
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
U¿ytkownik TheGhost maverickNOSPAM@AMORKI.PL ...

Jak my¶licie - by³aby siara je¼dziæ w czym¶ takim na rowerze?

Od tego jak sie czujesz w nich zalezy czy siara czy lansowanie trensu.
Jak sie takimi rzeczami przejmujesz to có¿... musisz kupic cos lansownego :-P

Data: 2014-06-15 13:22:14
Autor: J.F.
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
Dnia Fri, 13 Jun 2014 19:53:30 +0200, TheGhost napisa³(a):
[...]

Wygladaja przyzwoicie, ale ja sie na modzie nie znam.

Natomiast atesty ... tani chinski wyrob, jestes pewnien ze spelniaja ?
Na slonce przydaloby sie cos co blokuje UV.

Na pewno te blokuja:
http://allegro.pl/okulary-spawalnicze-ochronne-z-atestem-vorel-74400-i4268272389.html

:-)

J.

Data: 2014-06-16 12:17:33
Autor: Wojciech
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?

http://allegro.pl/okulary-spawalnicze-ochronne-z-atestem-vorel-74400-i4268272389.html

Zaprawdê powiadam wam ZAJEBISTE.

Trochê za ma³e pole widzenia (szybki zbyt daleko od oczu) i kiepska wentylacja, ale gdyby nie to.

Data: 2014-06-16 12:28:12
Autor: J.F.
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
U¿ytkownik "Wojciech"  napisa³ w wiadomo¶ci
[...]

Lekko zmieniam zdanie - to chyba do spawania gazowego, tam emisja UV mniejsza, a byc moze zadna, to i nie wiem czy atest wymaga.

J.

Data: 2014-06-16 13:26:51
Autor: 666
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
¦wietne.
Wystarczy jeszcze do³o¿yæ o¶wietlenie ksenonowe i wszystko jasne ;-)

-- -- -
Zaprawdê powiadam

Data: 2014-06-17 19:43:42
Autor: __Maciek
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
Mon, 16 Jun 2014 12:28:12 +0200 "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl>
napisa³:

Lekko zmieniam zdanie - to chyba do spawania gazowego, tam emisja UV mniejsza, a byc moze zadna, to i nie wiem czy atest wymaga.

Tak, te s± tylko do palnika. Proponujê wiêc zamiast nich przy³bicê
samo¶ciemniaj±c± - co prawda tylko dwa poziomy jasno¶ci, ale za to
czas reakcji mierzony w milisekundach, nie to co fotochromy :-)

Data: 2014-06-18 06:54:27
Autor: J.F.
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
Dnia Tue, 17 Jun 2014 19:43:42 +0200, __Maciek napisa³(a):

I muchy nie wpadaja w zeby :-)

J.

Data: 2014-06-16 08:31:37
Autor: cytawa
TheGhost pisze:

[...]

Osobiscie nie lubie jezdzic w okularkach. Jedynie na nartach, na sniegu musze je miec. I do tego celu kupuje w Makro swietne okularki polaryzacyjne za 20 zl. Sa rozne wzory. Na narty wole takie szersze, ktore robia troche za gogle. Takie okularki swietnie sie rowniez sprawdzaja na wodzie.

Jan Cytawa

Data: 2014-06-16 11:30:44
Autor: Remigiusz Zukowski
W dniu 2014-06-13 19:53, TheGhost pisze:

Jak my¶licie - by³aby siara je¼dziæ w czym¶ takim na rowerze?

Skoro jeste¶my w tematyce sara czy nie siara to nikt nie wspomnia³ o bodaj¿e najwa¿niejszym aspekcie, mianowicie to ¿e w okularach za poni¿ej 10 z³ ¶rednia prêdko¶æ na pewno spadnie gdzie¶ o 2 km/h :) Czy jeste¶ w stanie pogodziæ siê z tak± strat± ? :) Przy okularach w cenie poni¿ej 100 z³ ¶rednia te¿ spada ale o oko³o 1 km/h, przy oko³o 250 z³ ¶rednia nie zmienia siê a powy¿ej 1000 z³ wydanych na okulary ro¶nie o oko³o 1 km/h :)
Ja na zjazdy zak³adam jakie¶ prze¼roczyste Accenty w celu ochrony przed syfem (muchy, kamyczki, b³oto) i powietrzem (oczy nie ³zawi±), do przyciemnianych szybek nie mogê siê przyzwyczaiæ, mam wra¿enie ¿e ju¿ nadchodzi wieczór albo burza.

pozdrawiam

Remigiusz

[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?