[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?

Data: 2014-06-13 11:15:53
Autor: gomspam
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
Siara? Masz 13 lat, ¿e siê tym przejmujesz?

Z tego co widzê to okulary nie maj± niezbêdnych filtrów (uva, uvb), co je dyskwalifikuje.

Data: 2014-06-13 23:38:01
Autor: JDX
On 2014-06-13 20:15, gomspam@gmail.com wrote:
Siara? Masz 13 lat, ¿e siê tym przejmujesz?

Z tego co widzê to okulary nie maj± niezbêdnych filtrów (uva, uvb),
co je dyskwalifikuje.
Na pdst. moich do¶wiadczeñ niedzielnego u¿ytkownika szlifierki k±towej
to na okulary ochronne one równie¿ siê nie nadaj±. :-D

Osobi¶cie je¿d¿ê w takich: http://www.ray-ban.com/international/products/sun/tech/RB8301?var=131. IMO ka¿dy szanuj±cy siê rowerzysta powinien takie posiadaæ poniewa¿ czê¶ciowo s± wykonane z w³ókna wêglowego ("carbon" dla tych mniej kumatych). :-D

Data: 2014-06-14 02:25:20
Autor: Krystek
[Okulary przeciwsłoneczne] Siara, nie s iara?
On 2014-06-13 20:15, gomspam<"!">gmail.com wrote:
Siara? Masz 13 lat, że się tym przejmujesz?

Z tego co widzę to okulary nie mają niezbędnych filtrów (uva, uvb),
co je dyskwalifikuje.

Osobiście jeżdżę w takich:
http://www.ray-ban.com/international/products/sun/tech/RB8301?var=131.
IMO każdy szanujący się rowerzysta powinien takie posiadać ponieważ
częściowo są wykonane z włókna węglowego ("carbon" dla tych mniej
kumatych). :-D

A co Ty, pilotem jesteś? ;) Żartuję oczywiście. Przedpiśca słusznie wspomniał, że niezbędnych filtrów nie mają. Zakładanie ciemnych szkiełek bez filtrów może nawet pogorszyć sprawy ze wzrokiem.

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2014-06-14 05:09:04
Autor: __Maciek
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
Fri, 13 Jun 2014 23:38:01 +0200 JDX <jdx@onet.pl> napisa³:

Na pdst. moich do¶wiadczeñ niedzielnego u¿ytkownika szlifierki k±towej
to na okulary ochronne one równie¿ siê nie nadaj±. :-D

Oczywi¶cie ¿e siê nie nadaj±. Musz± byæ takie z gumami (no dobra, te
"gumy" s± z PCV) dooko³a oczu i z wywietrznikami zrobionymi tak ¿eby
siê przez nie jak najmniej sypa³o. W sumie to nie wiem przy jakiej
pracy mog³by byæ przydatne (skutecznie chroniæ oczy) okulary ochronne
takie jak na zalinkowanej aukcji. Chyba mog± siê nadawaæ najwy¿ej do
szpanowania na budowie :-) I do uszkodzenia sobie oczu ultrafioletem,
bo w porz±dne odfiltrowanie tego¿ przez jak±¶ gówniane chiñskie
"szk³a" to nie wierzê...

Data: 2014-06-14 08:22:21
Autor: m
W dniu 14.06.2014 05:09, __Maciek pisze:
  I do uszkodzenia sobie oczu ultrafioletem,
bo w porz±dne odfiltrowanie tego¿ przez jak±¶ gówniane chiñskie
"szk³a" to nie wierzê...

NTG, ale rozwiñ pls. Dlaczego okulary nieodfiltrowuj±ce mia³yby uszkadzaæ wzrok bardziej ni¿ ich brak?

p. m.

Data: 2014-06-13 23:39:55
Autor: gomspam
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
W ciemnych szklach bez filtrów zrenica rozszerza siê i przez to "chwyta" wiêcej "ultrafioletow".

Data: 2014-06-17 19:24:50
Autor: __Maciek
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
Sat, 14 Jun 2014 08:22:21 +0200 m <mvoicem@gmail.com> napisa³:

bo w porz±dne odfiltrowanie tego¿ przez jak±¶ gówniane chiñskie
"szk³a" to nie wierzê...

NTG,

To nie elektroda.pl - nie przyjdzie moderator pó³mózg i nie powie "nie
na temat, zamykam w±tek", nie masz siê czego baæ.

ale rozwiñ pls. Dlaczego okulary nieodfiltrowuj±ce mia³yby uszkadzaæ wzrok bardziej ni¿ ich brak?

Do oczu dociera mniej ¶wiat³a widzialnego, wiêc ¼renice rozszerzaj±
siê, co powoduje ¿e do siatkówek dociera wiêcej UV.

Data: 2014-06-16 08:37:49
Autor: cytawa
__Maciek pisze:

[...]

Z tymi filtrami UV to wedlug mnie marketingowa sciema. CZy ktos z was mierzyl jak przepuszczany jest UV przez szklo? Tylko drogie szklo kwarcowe przepuszcza UV a wszystko inne doskonale je tlumi. Dlatego wszystkie okulary MZ sa dobre.

Jan Cytawa

Data: 2014-06-16 09:11:30
Autor: 666
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
"Jasiu jest gupi?" (g³oszenie niem±drych pogl±dów mo¿e wp³yn±æ na cudze zdrowie).
To siê zastanów, dlaczego w fotografii stosuje siê filtry UV.
I wiesz, zrobi³em kiedy¶ slajdy, tak niewysoko jak na Goryczkowej, bez filtra UV, efekt jak przy burzy piaskowej (za¿ó³cenie).

PS. Suszenie kota w mikrofalówce to te¿ ¶ciema? Skoro w³o¿y³em do mikrofali z³apan± muchê, w³±czy³em na pe³n± moc na dwie minuty, po otwarciu drzwiczek mucha otrzepa³a skrzyde³ka i wylecia³a bzykaæ.

-- -- -

Data: 2014-06-16 11:30:38
Autor: Wojciech
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?

"Jasiu jest gupi?" (g³oszenie niem±drych pogl±dów mo¿e wp³yn±æ na cudze
zdrowie).
To siê zastanów, dlaczego w fotografii stosuje siê filtry UV.

W celu ochrony sprzêtu lub z g³upoty. Z faktycznej potrzeby b. rzadko.

I wiesz, zrobi³em kiedy¶ slajdy, tak niewysoko jak na Goryczkowej, bez
filtra UV, efekt jak przy burzy piaskowej (za¿ó³cenie).

Pierwszy raz s³yszê o przek³amaniu w t± stronê.
_S³ysza³em_ o fiolecie i rozmyciu.

Z tymi filtrami UV to wedlug mnie marketingowa sciema.

Nie tak ca³kiem;) Niestety sensowny filtr UV jest drogi a w normalnych warunkach w najlepszym przypadku poza ochron± nie daje nic. ¦redniej jako¶ci filtr UV bêdzie jedynie potêgowa³ bliki. Osobi¶cie na drogim obiektywie mam drogi filtr UV. Na tañszy (kitowy) obiektyw nie nakrêcam nic.
Zdjêcia obiektów oddalonych o 1-2 km przy ogniskowej 350 (dla ma³ego obrazka) w bezchmurny dzieñ na wysoko¶ci +/- 1000mnpm robione z naprawdê dobrym filtrem i bez nie wykazywa³y ró¿nic.

CZy ktos z was mierzyl jak przepuszczany jest UV przez szklo?

Zale¿y jaki zakres UV.
o filtrach: http://www.optyczne.pl/5.1-Inne_testy-Test_filtr%F3w_UV.html

Dlatego wszystkie okulary MZ sa dobre.

Zale¿y w jakich warunkach;)
Na nizinach poziom UV jest tak niski a stopieñ szkodliwo¶ci tego co dodatkowo zastanie "wch³oniête" przez oko tak znikomy ¿e IMHO filtry UV s± zbêdne.

Data: 2014-06-16 11:40:55
Autor: 666
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
Nie ma to jak rozmawiaæ o fotografii ;-)
A wracaj±c do w±tku, to filtr UV jest potrzebny na morzu, ¶niegu i lodzie lub w górach i to podczas wielogodzinnej ekspozycji, wiêc dla rowerzysty nie jest na co dzieñ niezbêdny.

Natomiast na rower przydatne wydaj± mi siê okulary 'fotochromatyczne', czyli rozja¶niaj±ce siê / ¶ciemniaj±ce siê zale¿nie od o¶wietlenia.
Jedziemy s³oneczn± ¶cie¿k±, wje¿d¿amy w las i w ciemnych okularzach przeciws³onecznych przez kilka sekund niewiele widzimy.

-- -- -
_S³ysza³em_ o fiolecie i rozmyciu.

Data: 2014-06-16 12:03:51
Autor: Wojciech
[...]

Dawno temu mia³em okulary ze szk³ami tego typu (jak na tamte czasy szk³a HiEndowe). Opó¼nienie w reakcji szkie³ na zmianê natê¿enia ¶wiat³a by³o tak du¿e ¿e w opisywanych przez Ciebie sytuacjach nic to nie dawa³o (oko szybciej dostraja³o siê do warunków ni¿ szk³o).
Mo¿e teraz jest lepiej ale w±tpiê.

Z pow³ok IMHO najistotniejsza by³a by antyodblaskowa, ewentualnie polaryzacyjna. To ju¿ niestety kosztowna impreza:(

Data: 2014-06-16 12:54:03
Autor: J.F.
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
U¿ytkownik " 666"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:lnme35$jsp$1@news.supermedia.pl...
[...]

Tylko ze czas reakcji fotochromow to jest kilkanascie minut.

Zdaje sie ze sa i szybsze, ale to i tak bedzie kilkadziesiat sekund, blizej minuty.

Mam ten problem na nartach - wyciagi czynne do 16:00, ostatni zjazd w grudniu juz po ciemku,  a okulary ciagle czarne.

Tu pisza tylko ze ciemne staja sie "natychmiast"
http://www.transitions.com/pl/transitions-na-kazdy-dzien/najczesciej-zadawane-pytania/

J.

Data: 2014-06-16 13:38:37
Autor: m
W dniu 16.06.2014 11:40,  666 pisze:
[...]

Tak dok³anie dzia³aj± fotochromy :).

p. m.

Data: 2014-06-17 01:36:17
Autor: TheGhost
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
Natomiast na rower przydatne wydaj± mi siê okulary 'fotochromatyczne', czyli rozja¶niaj±ce siê / ¶ciemniaj±ce siê zale¿nie od o¶wietlenia.

Mia³em kiedy¶ inny patent - okulary rozja¶niaj±ce dla kierowców. Paradoksalnie w ¶wietle t³umi³y nadmiar s³onca, za¶ w nocy rozja¶nia³y i poprawia³y obraz. Rewelacja. Kupi³em za 30 z³ w hurtowni BHP w Katowicach. Oryginalne 3M-ki zdaje siê. Niestety utonê³y wraz z aparatem fotograficznym w czelu¶ciach wodospadu w Sopotni podczas mojej zesz³orocznej, niezbyt przyjemnej, pa¼dziernikowej przygody ze ¶liskim kamieniem i prób± pstrykniêcia piêknej, jesiennej fotki:-)

Pozdrawiam, M. -- -
Ta wiadomo¶æ e-mail jest wolna od wirusów i z³o¶liwego oprogramowania, poniewa¿ ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

Data: 2014-06-16 12:54:50
Autor: cytawa
Wojciech pisze:

W celu ochrony sprzêtu lub z g³upoty. Z faktycznej potrzeby b. rzadko.

I to mialem na mysli. W przypadku fotografii jednakoz filtry UV daja dosyc spore efekty jesli chodzi o kolor i jasnosc nieba. Zwlaszcza wysoko w gorach, gdzie tego UV jest duzo.

> [...]

> Nie tak ca³kiem;) Niestety sensowny filtr UV jest drogi a w >normalnych  warunkach w najlepszym przypadku poza ochron± nie daje nic. > ¦redniej  jako¶ci filtr UV bêdzie jedynie potêgowa³ bliki.

Mialem na mysli filtry w zwyklych okularach przeciwslonecznych. I zdania nie zmienie, dopoki nie zobacze (albo sam nie zmierze) charakterystyk takich okularow.

Na nizinach poziom UV jest tak niski a stopieñ szkodliwo¶ci tego co
dodatkowo zastanie "wch³oniête" przez oko tak znikomy ¿e IMHO filtry UV
s± zbêdne.

I dlatego wlasnie to marketingowa sciema.

Jan Cytawa

Data: 2014-06-16 13:05:07
Autor: J.F.
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
U¿ytkownik "cytawa"  napisa³ w wiadomo¶ci grup
Wojciech pisze:
[...]

W cyfrowych tez ?
krzemowa matryca na UV mniej wrazliwa niz na czerwony(ale podobnie jak na niebieski), a i szklo obiektywu tlumi troche UV.

[...]

zwykle szklo tlumi UV, a latwo domieszkowac zeby tlumilo bardziej.
Ale okulary, a i obiektywy w tanszych aparatach, z plastiku sa, a plexi ani poliweglan z natury nie tlumia :-)

J.

Data: 2014-06-16 13:24:36
Autor: 666
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
"T³umi", czyli co robi?
Odbija?
Rozprasza?
Zamienia w ciep³o?
Wlatuje wi±zka elektronów i co z ni± dalej siê dzieje?

-- -- -
szklo tlumi UV

Data: 2014-06-16 16:41:53
Autor: Piotr Kosewski
On 2014-06-16 13:05, J.F. wrote:
zwykle szklo tlumi UV, a latwo domieszkowac zeby tlumilo bardziej.
Ale okulary, a i obiektywy w tanszych aparatach, z plastiku sa, a plexi
ani poliweglan z natury nie tlumia :-)

Szkło w obiektywach domieszkuje się tak, żeby pochłaniało jak najmniej,
a nie jak najwięcej. Domieszki pochłaniające UV wpłyną też na jakość
zdjęć z fal widzialnych.

Stoi za tym taka (szalona) idea, że jak ktoś chce odfiltrować UV kosztem
jakości fotek, to sobie kupi właśnie filtr UV w cenie obiadu na
mieście...

Ale dyskusja trochę odjechała od rowerów, nie? :D
Dobrze, że jeszcze nie doszliśmy do skafandrów kosmicznych...

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2014-06-17 19:39:31
Autor: __Maciek
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
Mon, 16 Jun 2014 16:41:53 +0200 Piotr Kosewski
<piotr.kosewski@mail.nowhere> napisa³:

Ale dyskusja trochê odjecha³a od rowerów, nie? :D
Dobrze, ¿e jeszcze nie doszli¶my do skafandrów kosmicznych...

A w³a¶nie, a jakby tak zamiast okularów, stosowaæ na rowerze he³m od
skafandra kosmicznego? Z pewno¶ci± jego szyba ma lepsze w³a¶ciwo¶ci
filtruj±ce, no i odpada noszenie kasku - dwa w jednym ;-)

Data: 2014-06-17 20:04:24
Autor: Piotr Kosewski
On 2014-06-17 19:39, __Maciek wrote:
A właśnie, a jakby tak zamiast okularów, stosować na rowerze hełm od
skafandra kosmicznego? Z pewnością jego szyba ma lepsze właściwości
filtrujÄ…ce, no i odpada noszenie kasku - dwa w jednym ;-)

No w zasadzie rozwiązanie idealne. Trzeba by było tylko popracować
nad ceną. Skafander podobno kosztuje $12m i hełm jest pewnie jednym
z droższych elementów :(.

Z drugiej strony - założę się, że kobiety na ISS mają torebki tańsze
niż szkaradztwa od Louis Vuitton, które się jednak nieźle sprzedają...

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2014-06-18 07:02:25
Autor: J.F.
[Okulary przeciwsłoneczne] Siara, nie s iara?
Dnia Tue, 17 Jun 2014 20:04:24 +0200, Piotr Kosewski napisa³(a):
On 2014-06-17 19:39, __Maciek wrote:
A w³a¶nie, a jakby tak zamiast okularów, stosowaæ na rowerze he³m od
skafandra kosmicznego? Z pewno¶ci± jego szyba ma lepsze w³a¶ciwo¶ci
filtruj±ce, no i odpada noszenie kasku - dwa w jednym ;-)

No w zasadzie rozwi±zanie idealne. Trzeba by by³o tylko popracowaæ
nad cen±. Skafander podobno kosztuje $12m i he³m jest pewnie jednym
z dro¿szych elementów :(.

A moze wystarczy z samolotu ?
http://allegro.pl/helm-samolotowy-helmofon-od-mig-a-kompletny-3469-i4255893769.html

Tylko czy wierzyc radzieckiemu atestowi ? :-)

J.

Data: 2014-06-18 10:18:41
Autor: __Maciek
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
Wed, 18 Jun 2014 07:02:25 +0200 "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl>
napisa³:

A moze wystarczy z samolotu ?
http://allegro.pl/helm-samolotowy-helmofon-od-mig-a-kompletny-3469-i4255893769.html

No i mo¿na do telefonu pod³±czyæ jako zestaw s³uchawkowy. To ju¿ trzy
w jednym :-)

Tylko czy wierzyc radzieckiemu atestowi ? :-)

U nich "ludziej mnogo" wiêc cholera wie... :-)

Data: 2014-06-16 13:17:12
Autor: Prot Ogenes
On 2014-06-16 11:30, Wojciech wrote:

Zale¿y w jakich warunkach;)
Na nizinach poziom UV jest tak niski a stopieñ szkodliwo¶ci tego co
dodatkowo zastanie "wch³oniête" przez oko tak znikomy ¿e IMHO filtry UV
s± zbêdne.

No i chuj bombki strzeli³. Popsu³e¶ interes niejednemu sprzedawcy.
Jak ciê pozw±, to sam ¿e¶ sobie winien :-p

pozdr
Prot

Data: 2014-06-16 13:25:03
Autor: 666
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
Nie wyra¿aj siê, jak PO.

Data: 2014-06-16 18:59:22
Autor: Pszemol
"Wojciech" <mumia.lenina@onet.eu> wrote in message news:539eb93f$0$2375$65785112news.neostrada.pl...
To siê zastanów, dlaczego w fotografii stosuje siê filtry UV.

W celu ochrony sprzêtu lub z g³upoty. Z faktycznej potrzeby b. rzadko.

Chyba ¿artujesz?

I wiesz, zrobi³em kiedy¶ slajdy, tak niewysoko jak na Goryczkowej, bez
filtra UV, efekt jak przy burzy piaskowej (za¿ó³cenie).

Pierwszy raz s³yszê o przek³amaniu w t± stronê.
_S³ysza³em_ o fiolecie i rozmyciu.

To zale¿y od kliszy czy te¿ matrycy dzisiaj...

[...]

Mo¿e masz filtr przed matryc±? Co to za aparat?

Data: 2014-06-17 11:26:41
Autor: Wojciech
W dniu 17.06.2014 01:59, Pszemol pisze:
[...]

Zainstalowanie na starym szklanym obiektywie za 50PLN filtra UV za 10PLN jest g³upot±. W warunkach nizinnych tania UVa³ka na dobrym aparacie potrafi sp.. niejedno zdjêcie - równie¿ g³upota.
Faktyczna potrzeba - tereny górskie. Dobry aparat (obiektyw o du¿ej rozdzielczo¶ci + niskoziarnisty film/przyzwoita matryca)

[...]

Przy zapisie do jpg aparat powinien odpowiednio ustawiæ balans bieli - ¿adnych znacz±cych przek³amañ byæ nie powinno. U mnie przynajmniej nie ma nawet przy ¶wietle ¿arowym czy tanich jarzeniówkach. Efekt UV dla cyfrówek to (jak pisz±) "sztuczna mg³a"
Na kliszach w górach zdjêæ nie robi³em. W znanych mi ksi±¿kach pisali o "zasinieniu horyzontu"

Mo¿e masz filtr przed matryc±? Co to za aparat?

Raczej nie. Pentax K200 (albo okrojony K10 - jak kto woli).
Pstryka³em te¿ Canonem G5 bez ¿adnych filtrów - przebarwieñ brak. Tyle ¿e tu zapisywa³em do jpg wiêc aparat móg³ skorygowaæ przebarwienia.

Data: 2014-06-17 12:22:05
Autor: Pszemol
"Wojciech" <mumia.lenina@onet.eu> wrote in message news:53a009d1$0$2163$65785112news.neostrada.pl...
[...]

W nizinach te¿ jest potrzebna je¶li du¿± czê¶æ kadru zajmuje niebo
z chmurami które chcesz ³adnie pokazaæ...

[...]

A robi³e¶ zdjêcia np. takie:
http://4.bp.blogspot.com/-3Av-RQntxrU/T4bqx_Np-iI/AAAAAAAAXiQ/0MUERFrT75A/s1600/DSC_0095.JPG
http://www.dailyventure.com/media/highres/islaMujeres_clouds.jpg
http://www.fnal.gov/pub/today/images/images07/clouds.jpg

Data: 2014-06-18 00:56:50
Autor: Prot Ogenes
On 2014-06-17 19:22, Pszemol wrote:
A robi³e¶ zdjêcia np. takie:
http://4.bp.blogspot.com/-3Av-RQntxrU/T4bqx_Np-iI/AAAAAAAAXiQ/0MUERFrT75A/s1600/DSC_0095.JPG

http://www.dailyventure.com/media/highres/islaMujeres_clouds.jpg
http://www.fnal.gov/pub/today/images/images07/clouds.jpg

Tak, nawet lepiej wysz³y.
Tak, bez filtra UV bo nie mam
Taj, by³a zajebista pogoda

My¶lê, ¿e juz najwy¿szy czas przeskoczyæ w tym w±tku na wp³yw UV na czas rozpadu gumy z której zrobione s± dêtki.

pozdr
Prot

Data: 2014-06-19 11:02:19
Autor: Wojciech
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara? [NTG]

[...]

Twoje?
IMHO
1 Lekko podniesiony kontrast i nasycenie, na¶wietlenie -2
2 Filtr po³ówkowy (szary?) w poziomie
3 ?
Wszêdzie filtr polaryzacyjny
Zgad³em?
W cyfrówkach da siê to wyci±gn±æ przy wywo³ywaniu pod warunkiem ¿e wcze¶niej nie prze¶wietli siê za mocno jasnych czê¶ci.

Niebo pstryka³em - b. rzadko (teraz wcale). Wolê nieco mroczniejsze klimaty.
Po przej¶ciu na cyfrówkê nie u¿ywam filtrów wcale (poza ww. UV-k± w celach ochronnych). Bardziej rajcuje mnie retusz.

Uwaga! NTG

Muszê siê pochwaliæ;) Ze stawu zawalonego ¶mieciami uda³o mi siê usun±æ wszystkie syfy, innym razem wyci±³em ca³y samochód (zajmowa³ 10-15% kadru), podrasowa³em kwiatki i wyczy¶ci³em mury ze wszystkich kabli, domofonów, tabliczek itp. Znajomy fotograf (dorabiaj±cy w necie sprzeda¿± swoich fotek) nie by³ w stanie okre¶liæ co i gdzie by³o zmieniane. Obydwie fotki po spaleniu siê dysku (laminat normalnie siê pali³, jak np. zapa³ka) niestety szlak trafi³.
Fakt ¿e komponuj±c zdjêcie nie¶wiadomie biorê pod uwagê te "brudy" - potem po ich wyciêciu fotka wygl±da nieszczególnie:(

Data: 2014-06-18 15:06:50
Autor: cytawa
W dniu 2014-06-16 09:11,  666 pisze:

[...]

Moze jednak mnie przeprosisz.

http://hektor.umcs.lublin.pl/~cytawa/rozne/okulary_pomiary.jpg

Tu s± wyniki pomiarow wykonanych w spektrofotometrze. Wychodzi na to, ze zwykle okulary nic sie prawie nie roznia od od tych wymyslnych. Najlepsze sa tanie (20 zl) polaryzacyjne kupione w Makro. Efekt polaryzacyjny jest dobry i latwo weryfikowalny. Pochlanianie UV natomiast to sciema. Wszystko pochlania prawie tak samo. Zwykle szklo pochlanie o 10% gorzej od fotograficznego filtru. Plastyki pochlaniaja wszystko ponizej 400 nm a powyzej i tak prawie 90%.

Powyzej 470 nm nie badalem, bo to nie UV.

Jan Cytawa

Data: 2014-06-16 16:49:03
Autor: Leszek Karlik
[Okulary przeciwsłoneczne] Siara, nie siara ?
On Mon, 16 Jun 2014 08:37:49 +0200, cytawa <cytawa@hektor.umcs.lublin.pl>  wrote:

[...]
[...]

Ale kto nosi okulary ze szła, a nie z plastiku?

--
Leszek 'Leslie' Karlik
http://leslie.hell.pl/

Data: 2014-06-17 19:33:31
Autor: __Maciek
[...]

Nie doskonale, tylko czê¶ciowo.

Dlatego wszystkie okulary MZ sa dobre.

A ja bym takich bez filtra UV nie próbowa³ u¿ywaæ. Natychmiastowej
szkody oczywi¶cie nie zrobi±, ale pó¼niej za parê lat bêdzie "ojej, ja
ju¿ coraz gorzej widzê".

A co do mierzenia przepuszczalno¶ci szkie³ okularów dla ró¿nych
zakresów ¶wiat³a to widzia³em kiedy¶ u optyka tak± maszynkê, mia³a
trzy mierniki analogowe podpisane IR, VL, UV, a wiêc jak najbardziej
siê to mierzy.

Data: 2014-06-18 10:09:05
Autor: Remigiusz Zukowski
W dniu 2014-06-17 19:33, __Maciek pisze:

[...]

Proszê bardzo, pierwszy z brzegu pomiar transmisji jakiego¶ tam obiektywu:

http://www.optyczne.pl/98.3-artyku%C5%82-Kilka_s%C5%82%C3%B3w_o_transmisji_i_jej_testowaniu_Wyniki.html

i pierwszy klikniêty przeze mnie pomiar transmisji filtru UV:

http://www.optyczne.pl/5.24-Inne_testy-Test_filtr%C3%B3w_UV_Tiffen_72mm_UV.html

jak siê na to patrzê to widzê ¿e poni¿ej 400 nm obiektyw obcina transmisjê do 10% a filtr UV dopiero od 350 zaczyna j± zmniejszaæ. Jak dla mnie wniosek jest jednoznaczny i filtr UV to ¶ciema.

pozdrawiam

Remigiusz

Data: 2014-06-19 11:55:19
Autor: Wojciech
[...]

Usystematyzujmy

1 Zakres tzw UV - 10 do 400 nm
a UV-C - 100 do 280 nm
b UV-B - 280 do 315 nm
c UV-A - 315 do 400 nm jako jedyne ma wp³yw na wzrok (_d³ugotrwa³a_ekspozycja_na_du¿e_dawki_UV-A_mo¿e_powodowaæ_  tzw "zaæmê fotochemiczn±")
2 Zakres dzia³ania aparatury z testu obiektywów - 380 do 10000 nm
3 Zakres dzia³ania aparatury z testu filtrów - 200 do 1000 nm

Ad. 2 Najlepiej przenosz±cy HiEnd'owy obiektyw w mierzonym zakresie UV-A (380 do 400) przenosi od 45 do 80 %, mo¿na za³o¿yæ ¿e dla pozosta³ego zakresu (315 do 380) warto¶æ jest znacznie ni¿sza ni¿ 45 ( powinna osi±gaæ zero w okolicach 350)

Ad. 3 ¦redni filtr w zakresie 200 - 350 wykazuje _zero_ . W zakresie 350 do 400 nm warto¶æ ro¶nie do 80%

Wniosek

Zakres transmisji samego obiektywu i filtra UV jest praktycznie taki sam. Sensowno¶æ stosowania filtru wynika z na³o¿enia siê na siebie obydwu warto¶ci. Ró¿nica jest niewielka bo w szczytowym miejscu wynosi 16%.
Bior±c pod uwagê 1c zasadno¶æ stosowania filtrów jest ...... problematyczna_

¬ród³a: Wikipedia, wzmiankowane testy

Data: 2014-06-19 12:05:04
Autor: Wojciech
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
Zapomnia³em dopisaæ:
Filtr który wzi±³em pod uwagê jest o 7 PLN dro¿szy od branego pod uwagê _najgorszego_w_te¶cie_ cytowanego przez Remigiusza i kosztuje tyle samo co zwyciêzca testu. Cena znacznie poni¿ej ¶redniej.

Data: 2014-06-19 12:23:21
Autor: J.F.
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?
Dnia Thu, 19 Jun 2014 11:55:19 +0200, Wojciech napisa³(a):
Usystematyzujmy
1 Zakres tzw UV - 10 do 400 nm

niektorzy twierdza ze widzialne to od 380nm
http://en.wikipedia.org/wiki/CIE_1931_color_space

a UV-C - 100 do 280 nm
b UV-B - 280 do 315 nm
c UV-A - 315 do 400 nm jako jedyne ma wp³yw na wzrok

No nie, UV-C tez szybko wzrok ... niszczy.

Data: 2014-06-20 15:14:59
Autor: Wojciech
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?

No nie, UV-C tez szybko wzrok ... niszczy.

Za wikipedi±:
"S³oñce emituje ultrafiolet w zakresie UV-A, UV-B i UV-C (promieniowanie s³oneczne), ale ziemska atmosfera poch³ania ca³kowicie UV-C oraz czê¶æ UV-B w warstwie ozonowej. W efekcie oko³o 97% ultrafioletu, który dociera do powierzchni Ziemi, to UV-A."

Wydaje mi siê ¿e rozmawiamy o okularach rowerowych.
Zdaje sobie sprawê ¿e w kosmosie temat wygl±da nieco inaczej;)

IMHO czê¶ciej powinni¶my polegaæ na konkretnych ¼ród³ach ewentualnie w³asnych do¶wiadczeniach.

Data: 2014-06-15 10:01:26
Autor: Wojciech
[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?

Z tego co widzê to okulary nie maj± niezbêdnych filtrów (uva, uvb),
co je dyskwalifikuje.

Dlaczego?

Data: 2014-06-16 11:20:51
Autor: Piotr Kosewski
On 2014-06-15 10:01, Wojciech wrote:

Z tego co widzę to okulary nie mają niezbędnych filtrów (uva, uvb),
co je dyskwalifikuje.

Dlaczego?

UV niedobre dla oczu? :D

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

[Okulary przeciws³oneczne] Siara, nie siara?