Silnik 3-f do heli RC lub od ksero do rowera

Data: 2009-04-12 13:44:08
Autor: Tate
Silnik 3-f do heli RC lub od ksero do rowera
Czy ktoś próbował użyć nowoczesnego silnika z wirującymi magnesami neodymowymi
do napędu roweru, chodzi mi tu o większe moce tak żeby wspomóc jazdę pod górę.
Ciekawią mnie osiągi i możliwości tego rodzaju hybrydy.
Tate --

Data: 2009-04-12 14:53:03
Autor: TomaszB
Tate pisze:
Czy ktoś próbował użyć nowoczesnego silnika z wirującymi magnesami neodymowymi
do napędu roweru, chodzi mi tu o większe moce tak żeby wspomóc jazdę pod górę.
Ciekawią mnie osiągi i możliwości tego rodzaju hybrydy.

Nie zapomnij przyczepy z akumulatorami

Data: 2009-04-12 06:43:46
Autor: Rowerex
Silnik 3-f do heli RC lub od ksero do rowera
On 12 Kwi, 13:53, TomaszB hybrydy.

Nie zapomnij przyczepy z akumulatorami

Wystarczy KERS plus potrójny dyfuzor ;)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-04-12 15:52:41
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
Silnik 3-f do heli RC lub od ksero do rowera

Nie zapomnij przyczepy z akumulatorami

Wystarczy KERS plus potrĂłjny dyfuzor ;)

Ale najpierw trzy dałnhile.

zyga

Data: 2009-04-12 07:13:37
Autor: Rowerex
Silnik 3-f do heli RC lub od ksero do rowera
On 12 Kwi, 14:52, "Zygmunt M. Zarzecki"
<zygm...@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> wrote:

> Wystarczy KERS plus potrójny dyfuzor ;)

Ale najpierw trzy dałnhile.

Żarty, żartami - pytanie: jakiej mocy prądnica zahamowała by rower w
sposób porównywalny z typowym hamulcem obręczowym czy tarczówką i ile
energii można z tego odzyskać?

Zamiast puszczać energię w skrajnym przypadku z dymem palonych klocków
i tarcz, można by sobie baterie w lampkach, gpsie, czy komórce
doładować - i nie musi być to zawodowe de-ha.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-04-12 16:39:28
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

Nie tylko prądnica ale i jakie obciążenie.

Zamiast puszczać energię w skrajnym przypadku z dymem palonych klocków
i tarcz, można by sobie baterie w lampkach, gpsie, czy komórce
doładować - i nie musi być to zawodowe de-ha.

Przecież to fizyka na poziomie szkoły podstawowej.
E=0.5 * m * v^2
m=90kg rajder razem z rowerem
v1=20m/s (72km/h)
v2=10m/s (36km/h)

E1=18kJ
E2=4.5kJ
dE=13.5kJ

13500J masz do stracenia, podziel przez czas i wyjdzie jakiej minimalnej mocy musi być prądnica i do tego odbiornik, zakładając sprawność prądnicy 100%.

zyga

Data: 2009-04-12 08:14:56
Autor: Rowerex
Silnik 3-f do heli RC lub od ksero do rowera
On 12 Kwi, 15:39, "Zygmunt M. Zarzecki"

Przecież to fizyka na poziomie szkoły podstawowej.

Nie pamiętam, bym chodził do takiej szkoły :P

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-04-12 16:53:32
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Silnik 3-f do heli RC lub od ksero do rowera
Panie Rowerex, prezesie pl.rec.rowery z siedzibą w
przy ul....

Zamiast puszczać energię w skrajnym przypadku z dymem palonych klocków
i tarcz, można by sobie baterie w lampkach, gpsie, czy komórce
doładować - i nie musi być to zawodowe de-ha.

Panie! Charbike, piastę z dynamem i ładujesz.

Data: 2009-04-12 08:21:38
Autor: Rowerex
Silnik 3-f do heli RC lub od ksero do rowera
On 12 Kwi, 15:53, Marek 'marcus075' Karweta <m.karweta-nie-trawi-
sp...@gmail.com> wrote:

> [...]
> doładować - i nie musi być to zawodowe de-ha.

Panie! Charbike, piastę z dynamem i ładujesz.

No tak, tylko czemu bolidy F1 nie jeżdżą z dynamem, tylko z jakimś
kopiący prądem KERSem? ;-)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2009-04-12 17:33:10
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

Tam jest dynamo, tylko na wysokie napięcie!

zyga

Data: 2009-04-12 23:56:47
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Silnik 3-f do heli RC lub od ksero do rowera
Panie Rowerex, prezesie pl.rec.rowery z siedzibą w
przy ul....

sp...@gmail.com> wrote:

[...]

Quasi-sportów w to nie mieszaj. ;-)

Data: 2009-04-12 15:23:33
Autor: Tate
Tate pisze:
> [...]
> do napędu roweru, chodzi mi tu o większe moce tak żeby wspomóc jazdę pod górę.
> Ciekawią mnie osiągi i możliwości tego rodzaju hybrydy.

Nie ma się co śmiać, jeśli różnej maści wózki robią 20-40km na jednym ładowaniu,
gdzie jest jakiś tam komutatorowy silnik starej daty, to wiesz, mały wózek na
dwóch kółkach tylko dla akku i może być daleka wycieczka, alternatywa dla np
skutera.
Tate

Data: 2009-04-12 17:15:50
Autor: R.M.
TomaszB wrote:
Nie zapomnij przyczepy z akumulatorami

jesli zelowe to tak, litowo-jonowe sa lzejsze i zajmuja mniej miejsca, wlasnie toshiba wprowodza ulepszone baterie "Super Charge Ion Battery" (m.in. do samochodow)

http://www.pcworld.pl/news/331044/Toshiba.wkrotce.zaleje.rynek.bateriami.nowej.generacji.SCIB.html

baterie taka mozna naladowac do 90% pojemnosci w 10min - to umozliwia zastosowanie mniejszych pojemnosci i doladowywanie na stacjach benzynowyh

Data: 2009-04-13 15:37:56
Autor: TomaszB
R.M. pisze:
baterie taka mozna naladowac do 90% pojemnosci w 10min - to umozliwia zastosowanie mniejszych pojemnosci i doladowywanie na stacjach benzynowyh

Wszystko to pięknie, tylko że sam pakiet akumulatorów przewyższy kilkukrotnie wartość roweru.

Data: 2009-04-12 15:51:36
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

Ja testowałem z silnikiem od wycieraczek z ziła.
Niestety, prędkości osiągane były za duże. Przestraszyłem się i zarzuciłem testy.
;-)

zyga

Data: 2009-04-12 18:05:19
Autor: Adam Wysocki
Tate <startrekjWYTNIJTO@poczta.onet.pl> wrote:

Czy ktoś próbował użyć nowoczesnego silnika z wirującymi magnesami neodymowymi
do napędu roweru, chodzi mi tu o większe moce tak żeby wspomóc jazdę pod górę.
Ciekawią mnie osiągi i możliwości tego rodzaju hybrydy.

Jakiekolwiek efekty osiągniesz od pół konia mechanicznego w górę.

Zawsze można też wsadzić silnik od malucha, tanie są... :)

--
http://www.gophi.pl/

Data: 2009-04-14 17:07:25
Autor: Tomasso
Użytkownik "Tate" napisał:

Czy ktoś próbował użyć nowoczesnego silnika z wirującymi magnesami neodymowymi

Ja myślę, ze tego pana możnaby zapytać:
http://pojazdyelektryczne.arbiter.pl/galeria/erower100W

Data: 2009-04-16 20:42:18
Autor: Tate
Użytkownik "Tate" napisał:

> Czy ktoś próbował użyć nowoczesnego silnika z wirującymi magnesami > neodymowymi

Ja myślę, ze tego pana możnaby zapytać:
http://pojazdyelektryczne.arbiter.pl/galeria/erower100W

A czy ktoś wie co coś takiego jest warte:
http://www.allegro.pl/item586773917_regulator_silnika_bezszczotkowego_80a_t_rex_600.html

Tate

Data: 2009-04-17 08:55:41
Autor: wywalto
Silnik 3-f do heli RC lub od ksero do rowera
A czy ktoś wie co coś takiego jest warte:
http://www.allegro.pl/item586773917_regulator_silnika_bezszczotkowego_80a_t_rex_600.html

Zwykły, popularny regulator/falownik modelarski. Steruje się tym modelarskie silniki bezszczotkowe,
np:

http://www.allegro.pl/item603914833_silnik_brushless_feigao_540l_kv_3511_600w.html

Używam z powodzeniem mniejszego brata tzn, na 30A. Nie wiem jak w rowerze by sobie radził. W modelu rzadko pracuje dłużej niż 15-30 minut (na tyle
starczają akumulatory), więc przy pracy ciągłej mogłoby się to grzać. Ale jakby dodać radiator, to
kto wie.

Sterowanie za pomocą sygnału PPM. Proste do zrealizowania na jakimś atmelku (czy nawet na ne555 jak
sie ktoś uprze). Szczegóły np tu: http://www.seattlerobotics.org/encoder/200106/16csscnt.htm

Silniki modelarskie są wysokoobrotowe, więc nie wiem czy ten regulator popędziłby jakiś większy, ale
wolniejszy silnik. Pewnie tak, ale to moje domysły. Jakoś nie widzę sposobu zastosowania silnika modelarskiego w rowerze. To silniki wysokoobrotowe,
trzeba by dużą przekładnię dać, zjadającą znaczny procent mocy. No i to silniki (jak już pisałem)
raczej do pracy chwilowej - po 15 czy 30 minutach mają czas ostygnąć. Do roweru dałbym silnik w piaście. Można takie kupić. Trochę kosztują, ale do roweru chyba najlepsze
rozwiązanie.

pozdrawiam
Jacek

Silnik 3-f do heli RC lub od ksero do rowera