Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   Silniki spalinowe - nietypowe pytanie

Silniki spalinowe - nietypowe pytanie

Data: 2009-07-06 17:38:18
Autor: Huascar
Silniki spalinowe - nietypowe pytanie
Witam!

Mam takie pytanie do znawcow tematu: czy silniki samochodow wiekszej pojemnosci (V8 - V12) nadaja sie na jednostki napedowe do malych samolotow typu bf108 w zastepstwie oryginalu?
Jesli nie, co je dyskwalifikuje?

pozdrawiam


H.

Data: 2009-07-06 18:32:10
Autor: Paweł Kasztelan.
Silniki spalinowe - nietypowe pytanie
Huascar pisze:
Witam!

Mam takie pytanie do znawcow tematu: czy silniki samochodow wiekszej pojemnosci (V8 - V12) nadaja sie na jednostki napedowe do malych samolotow typu bf108 w zastepstwie oryginalu?
Jesli nie, co je dyskwalifikuje?

pozdrawiam


H.

Raczej się nie nadają.
Jeśli miały by się nadawać to wymagają masy zmian i poprawek.
Przede wszystkim układ smarowania musi być niewrażliwy na zmiany położenia silnika i zmiany przyśpieszeń.
Chłodzenie jest następnym problemem.
Ogrzewanie paliwa i gaźnika, kolektora ssącego to też problem.
Ogólnie to silniki samochodowe chłodzone cieczą nie za bardzo się nadają do lotnictwa.

Tu trochę więcej :
 http://www.flyboys.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=159&Itemid=121

Pozdrawiam. Paweł Kasztelan.

Data: 2009-07-07 09:32:40
Autor: kugel
Silniki spalinowe - nietypowe pytanie
Kolega Paweł Kasztelan myli się bardzo. Jest wiele silników samochodowych  doskonale nadających się do zabudowania w samolocie (Subaru , Mazda ,  Nissan , VW , Suzuki , Skoda itd.) . Oczywiście taki silnik trzeba  odpowiednio  przygotować.

http://www.airtrikes.net/engines.shtml
http://www.rotaryaviation.com/book.html
http://ramengines.com/id2.html
http://glasairproject.com/GlasairI/subaruengine.html


kugel

Data: 2009-07-07 11:04:48
Autor: Paweł Kasztelan.
Silniki spalinowe - nietypowe pytanie
kugel pisze:
Kolega Paweł Kasztelan myli się bardzo. Jest wiele silników samochodowych doskonale nadających się do zabudowania w samolocie (Subaru , Mazda , Nissan , VW , Suzuki , Skoda itd.) . Oczywiście taki silnik trzeba odpowiednio  przygotować.

Oj chyba nie myli się aż tak bardzo :)
1) Nie napisałem że się nie nadają tylko że "Raczej się nie nadają"
2)W pytaniu było o silniki " wiekszej pojemnosci (V8 - V12)"
3)Pytanie było o silnik do samolotu. Motolotnie mają mniejsze wymagania co do akrobacji, temperatury i pułapu na jakim latają.
Silniki samochodowe chłodzone powietrzem i małe silniki samochodowe i motocyklowe chłodzone cieczą znajdują jak najbardziej zastosowanie w małym lotnictwie ale nie oto chodziło.

Pozdrawiam. Paweł Kasztelan.

Data: 2009-07-07 10:03:21
Autor: Huascar
Silniki spalinowe - nietypowe pytanie

Dziekuje za rzeczowe wyjasnienia.
Chcialbym jednak podrazyc temat nieco glebiej.


Jeśli miały by się nadawać to wymagają masy zmian i poprawek.
Przede wszystkim układ smarowania musi być niewrażliwy na zmiany
położenia silnika i zmiany przyśpieszeń.

Czyli ew. "spokojny lot" na malej wysokosci, bez akrobacji i szalonych manewrow teoretycznie powinien sie udac. Prawde mowiac w pracujacych, rozgrzanych silnikach samochodow tez nie ma oleju w postaci lepkiego plynu, tylko olejowy pyl.


Chłodzenie jest następnym problemem.
Ogrzewanie paliwa i gaźnika, kolektora ssącego to też problem.

Jak rozumiem chodzi o utrzymanie takiej temp. ukladu paliwowego, ktora nie pozwoli na jego zamarzanie i przegrzewanie. Czyli przewody, pompa paliwowa, pompa wody (gaznikow w silnikach V12 nie ma).
Co prawda w powietrzu warunki sa inne, ale przeciez samochody ruszaja z parkingu w temp. -30 i uklad paliwowy i chlodzenia to wytrzymuje (co innego akumulator).

Oczywiscie rozwazamy wariant wstawienia V12 do malego samolotu i lotow na pulapie do 1000-2000m. Moze sie myle, ale na tych wysokosciach powietrze nie jest chyba na tyle rozrzedzone, zeby odbilo sie to na pracy silnika? Predkosci ktore moznaby uzyskac (200-300 km/h?) tez chyba nie powinny powodowac jakichs anomalii. W koncu samochody z takimi slinikami obliczone sa na takie predkosci.


pozdrawiam


H.

Data: 2009-07-07 10:32:31
Autor: LoboV
Silniki spalinowe - nietypowe pytanie
Huascar pisze:

  Predkosci ktore moznaby uzyskac (200-300 km/h?) tez chyba
nie powinny powodowac jakichs anomalii. W koncu samochody z takimi slinikami obliczone sa na takie predkosci.

Przede wszystkim MASA takiego silnika będzie prawdopodobnie zbyt duża. Inna sprawa to oblodzenie w silnikach gaźnikowych. Nie wiem jak tam się sprawa ma przy wtrysku, ale nawet w słoneczny dzień, przy +12 'C widziałem wyjmowanie grudy lodu z gaźnika Rotaxa.

Pozdrawiam
lobov

Data: 2009-07-07 11:16:46
Autor: Huascar
Silniki spalinowe - nietypowe pytanie
Przede wszystkim MASA takiego silnika będzie prawdopodobnie zbyt duża.

Niekoniecznie (kontynuujac przyklad Bf108):
Silnik Argus 10C V8 240HP => 213 kg.
Silnik Mercedes-Benz V8 330HP => 190-212 kg.


Inna sprawa to oblodzenie w silnikach gaźnikowych. Nie wiem jak tam się sprawa ma przy wtrysku, ale nawet w słoneczny dzień, przy +12 'C widziałem wyjmowanie grudy lodu z gaźnika Rotaxa.

Tylko czy nie jest to konsekwencja chlodzenia silnika powietrzem?


pozdrawiam


H.

Data: 2009-07-07 11:51:30
Autor: Paweł Kasztelan.
Silniki spalinowe - nietypowe pytanie
Huascar pisze:

Tylko czy nie jest to konsekwencja chlodzenia silnika powietrzem?

Nie.
To na skutek spadku ciśnienia i co za tym idzie temperatury w gardzieli gaźnika. Jeżeli temp. na zewnątrz silnika będzie dodatnia np. +5 C to w gaźniku może już następować zamarzanie. Do tego jeszcze duża wilgotność (lot w chmurach) i silnik obcina.

Data: 2009-07-07 11:58:05
Autor: Paweł Kasztelan.
Silniki spalinowe - nietypowe pytanie
Paweł Kasztelan. pisze:
Huascar pisze:

Tylko czy nie jest to konsekwencja chlodzenia silnika powietrzem?

Nie.
To na skutek spadku ciśnienia i co za tym idzie temperatury w gardzieli gaźnika. Jeżeli temp. na zewnątrz silnika będzie dodatnia np. +5 C to w gaźniku może już następować zamarzanie. Do tego jeszcze duża wilgotność (lot w chmurach) i silnik obcina.
http://www.flyboys.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=157&Itemid=120

Data: 2009-07-07 13:12:20
Autor: Huascar
Silniki spalinowe - nietypowe pytanie
To na skutek spadku ciśnienia i co za tym idzie temperatury w gardzieli gaźnika. Jeżeli temp. na zewnątrz silnika będzie dodatnia np. +5 C to w gaźniku może już następować zamarzanie. Do tego jeszcze duża wilgotność (lot w chmurach) i silnik obcina.
http://www.flyboys.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=157&Itemid=120


Z artukulu wynika, ze silniki wtryskowe radza sobie lepiej niz gaznikowe a glownym mankamentem jest powietrze dostajace sie do paliwa.

Nadal nurtuje mnie pytanie, czy lot takiego silnika na wys. np. 1000m. rozni sie czyms od szybkiej jazdy samochodem w temp. -20? Prawde mowiac, mialem okazje jechac w takich warunkach, gdzie na szybie zamarzal zimowy plyn do spryskiwaczy, ale silnik i wszystkie uklady pracowaly bez zadnych problemow.


H.

Data: 2009-07-07 17:51:21
Autor: Paweł Kasztelan.
Silniki spalinowe - nietypowe pytanie
Huascar pisze:

Nadal nurtuje mnie pytanie, czy lot takiego silnika na wys. np. 1000m. rozni sie czyms od szybkiej jazdy samochodem w temp. -20? Prawde mowiac, mialem okazje jechac w takich warunkach, gdzie na szybie zamarzal zimowy plyn do spryskiwaczy, ale silnik i wszystkie uklady pracowaly bez zadnych problemow.

Tak jak piszesz silnik powinien działać ale jest jakaś szansa np. 5-10% że coś pójdzie nie tak.
Firmy które proponują przerobienie silników samochodowych dają jakieś gwarancje że bedzie to działać w powietrzu. Sprawdzają silnik na hamowni a może i w jakiejś chłodni. Zajęcie się tym od zera wiąże się z masą problemów do rozwiązania a koszta i ryzyko mogą być potworne.
Przede wszystkim trzeba porozmawiać z kimś kto skończył studia na np.

http://www.prz.edu.pl/pl/wbmil/index.php?page=podyplomowe/silniki_lotnicze/silniki_lotnicze

i potraktować zdanie tej osoby bardzo poważnie.
Chyba że dało by się namówić jakąś uczelnie na przerobienie takiego silnika w ramach pracy dyplomowej.
Kosztowało by to pewnie nadal drogo ale jakaś wiedza fachowa była by gratis :)
Potem otwierasz firmę o zasięgu światowym i oferujesz takie silniki na sprzedaż ale dla jednej sztuki to raczej się nie opłaci.

Zawsze można zrobić to trochę na wariata ale wtedy każdy start, lot i lądowanie musisz planować pod kątem " gdzie siadam jak obetnie ".
Nawet zamontowanie takiego silnika powinien przeprowadzić mechanik samolotowy. On rozbierze taki silnik na części i sprawdzi czy nie ma wad np. mikropęknięcia, nadmierne zużycie itp.
Inna sprawa czy jakiś mechanik się pod tym podpisze :)

Pozdrawiam. Paweł Kasztelan.

Data: 2009-07-07 19:47:13
Autor: Huascar
Silniki spalinowe - nietypowe pytanie
Jeszcze jedno mnie zastanawia. Dlaczego tak wiele malych samolotow ma smiglo z dwiema a nie trzema czy czterema lopatami?


H.

Data: 2009-07-07 21:10:16
Autor: Paweł Kasztelan.
Silniki spalinowe - nietypowe pytanie
Huascar pisze:
Jeszcze jedno mnie zastanawia. Dlaczego tak wiele malych samolotow ma smiglo z dwiema a nie trzema czy czterema lopatami?


H.

Zależnie jaki masz silnik to dobierasz do niego śmigło.
Tak na szybko :
http://www.papiorek.com.pl/WKKPapiorek-smigla.pdf

Data: 2009-07-09 01:15:42
Autor: Dariusz K. Ładziak
Silniki spalinowe - nietypowe pytanie
Użytkownik Huascar napisał:
Jeszcze jedno mnie zastanawia. Dlaczego tak wiele malych samolotow ma smiglo z dwiema a nie trzema czy czterema lopatami?

Bo jest sprawniejsze? Najsprawniejsze jest w ogóle śmigło jednołopatowe tyle ze musiałoby być albo naprawdę sporej średnicy albo strasznie wysokoobrotowe. Stąd kompromisowo używa się śmigieł kilkułopatowych ale generalnie im mniej łopat tym sprawniejsze...

--
Darek

Data: 2009-07-07 19:46:44
Autor: Maciek
Silniki spalinowe - nietypowe pytanie

pompa wody (gaznikow w silnikach V12 nie ma).

Co ma układ cylindrów do sposobu zasilania paliwem?

http://www.youtube.com/watch?v=mutb7KgA9NM

ten ma 3 gaźniki.

Też mnie kręcą "V-ki", ale p co miałbyś to ładować do samolotu? I tak nie będziesz słyszał jak pracuje. Słyszałeś kiedyś jak brzmi silnik takiej np. cessny? Mają boxery, więc powinny brzmieć nieźle, ale śmigło wszystko zakłóca i dobry vw garbus brzmi lepiej.

Maciek K.

P.S.

Posłuchaj dźwięku  w zlinkowanym filmiku na jakichś dobrych głośnikach, to za chwilę (sam przez to przechodziłem) będziesz chciał zbudować takie małe cudeńko;-)

Data: 2009-07-10 18:40:52
Autor: saturn5
Silniki spalinowe - nietypowe pytanie
Ciekawe ze nikt nie raczyl wspomniec o tym ze silnik lotniczy potrzebuje dwoch
niezaleznych elektrycznych systemow zaplonu z dwoma swiecami na kazdy cylinder
- i juz mamy niezla przerobke.

--


Silniki spalinowe - nietypowe pytanie

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona