Skąd kościół ma majątek.

Data: 2009-11-08 09:04:54
Autor: Roger Perejro
Skąd kościół ma majątek.

Co i rusz dowiadujemy się, że ten lub inny zakon lub parafia odzyskał dobra lub wypłacono mu rekompensatę za dobra, które utracił w czasach PRL. Może przy tej okazji warto powiedzieć trochę o tym, skąd kościół ma majątek.
Własność majątku kościelnego w Średniowieczu

Wyjściowym modelem własności Kościoła, jaki stosowano w krajach zachodnich, był model, w którym władca danego obszaru budował kościoły, tworzył parafie pozwalające zaspokoić potrzeby duchowe swych poddanych. Każdy z panów ziemskich, nawet jeżeli nie miał obowiązku, to jednak poczuwał się do pobudowania kościoła i jego utrzymywania. Jeżeli bowiem nie pobudował swojego kościoła, to miał obowiązek partycypowania w kosztach utrzymania kościołów, do których uczęszczali jego poddani. Stąd też każdy pan ziemski wolał utrzymywać własny kościół, niż łożyć na kościół postawiony przez sąsiada. Jednak ten układ miał drugie oblicze. Kościół, ziemia na której stał, oraz cały majątek zakupiony przez dziedzica był jego własnością. Z tego właśnie wynika dzisiejszy system opodatkowywania się na rzecz własnej parafii istniejący zarówno w kościele katolickim, jak i w kościołach protestanckich na zachodzie czy też w USA.

W początkach katolicyzmu w Polsce zastosowano identyczny model. Majątek Kościoła był majątkiem państwa (księcia, bo kraj w feudalnym modelu państwa traktowany był jako dziedziczny majątek władcy). Powszechnie w Europie obowiązywało tzw. "prawo łupu". Władca nadawał ziemie, budował kościoły, lecz był to majątek użyteczności publicznej, podobnie jak dziś szkoły. Po śmierci biskupa czy księdza cały jego majątek ruchomy i nieruchomy mógł być przez władcę odebrany i np. nadany nowemu biskupowi. Jednak nadszedł czas rozbicia dzielnicowego.

Rozbicie dzielnicowe...

....zapoczątkowane testamentem Krzywoustego, nie było pomysłem odosobnionym w Europie. W tym samym okresie identycznie dzieje się w Niemczech, we Francji, we Włoszech. Wynika to z trudności komunikacyjnych. Zaś osadzeni na znacznie mniejszych połaciach kraju członkowie rodziny mieli pod nadzorem seniora zarządzać przypisanymi im dzielnicami, marchiami itp. Pomysł jednakże nie brał pod uwagę ambicji ludzkich. W krajach niemieckich, gdzie silna władza króla - cesarza była mocno osadzona w zwyczajach, pomysł ten sprawdzał się znakomicie, stąd też kraje te długo pozostawały w układzie niezależnych księstewek, ziem. Jednak Słowianie w swojej tradycji nie mieli silnej władzy centralnej, stąd szybko zaczęły się walki między pretendentami do władzy senioralnej. Jedną z takich walk była walka między Mieszkiem Starym a Kazimierzem Sprawiedliwym. Dlaczego "sprawiedliwy" -  otóż dlatego, że miał dobrą prasę, a prasą tamtego czasu były zapisy kronik sporządzanych w klasztorach. Kazimierz w walce o władzę opierał się na klerze i możnowładcach. Dla uzyskania poparcia tych warstw książę udzielał przywilejów. Jakże to znane w dzisiejszych czasach, lecz dziś nazywa się to lobbingiem.

Zjazd w Łęczycy - rok 1180

Postanowienia zjazdu w Łęczycy miały istotny wpływ zarówno na uporządkowanie stosunków między panem i poddanym, lecz również między panem i plebanem, przyczyniając się do szybkiego wzrostu majętności Kościoła w Polsce. Najważniejszym z dokumentów tego zjazdu były regulacje prawa poddanych względem pana, których naruszenie groziło karą wyklęcia. Popatrzmy na zapisy; "...Ktokolwiek by biednym kmiotkom zboże czy gwałtem, czy innym sposobem zabierał lub zabierać kazał niech będzie wyklęty... lecz zerknijmy w ten dokument dalej ...I znów ktokolwiek zmarłego biskupa zagarnie dobra lub każe zagarnąć, czyli by księciem był czy jakąkolwiek znakomitą osobą lub urzędnikiem, bez wszelkiej różnicy niech będzie wyklęty...".

Widzimy, że Kościół w tym dokumencie uzyskuje zniesienie "prawa łupu" i przywilej nienaruszalności swoich dóbr. Dobra stanowiące dobra państwa rozumianego jako osoby władcy stają się dobrami Kościoła. Takiego nadania dokonuje nie król, lecz książę walczący o władzę. Cena, jaką Kościół kazał sobie płacić za poparcie, była zawsze wysoka. Z tego właśnie przywileju wywodzą się dzisiejsze zwroty majątków Kościoła odebranych mu w czasach socjalizmu. Innym przywilejem uzyskanym przez Kościół na zjeździe w Łęczycy, było zniesienie obowiązku nocowania i wyposażenia podróżujących urzędników państwowych, jaki nałożony był na każdy zakon i każdą parafię. Obowiązek ten stanowił normę w Europie. Z tego chyba widać, jakimi zasługami Kazimierz uzyskał przydomek Sprawiedliwy?

Stopniowo obowiązki społeczeństwa względem Kościoła w Polsce różnicują się w stosunku do zachodu. Szczególne znaczenie ma inny sposób naliczania dziesięciny, tam był to podatek pieniężny, u nas w naturze. Z tego biorą się bunty w miastach, gdzie rolę decyzyjną miała ludność przybyła z zachodu, mająca szerokie kontakty i znająca warunki życia na zachodzie, przeciwna władcom Polski. Mieszczanie chcieli płacić podatki takie, jak płacili ich ziomkowie na zachodzie. Ta odmienność płacenia danin na rzecz kościoła i możnowładców trwała bardzo długo, bo dzięki niej te grupy społeczne zyskiwały znacznie wyższy status materialny. Ograniczenie możliwości swobodnej sprzedaży własnych wyrobów w części, która stanowiła daninę, pozbawiała producentów czegoś, co dziś nazywamy marżą handlową. Dlatego też grupy uprzywilejowane długo nie chciały zrezygnować z tej formy obciążeń, czyli daniny w naturze. Pamiętamy słowa słynnej pieśni, która powstała w roku 1848: "O cześć Wam panowie magnaci, Gdy naród do boju wystąpił z orężem, panowie o czynszach radzili...' To właśnie o tych przywilejach płaconych na rzecz Kościoła i możnowładców mówi  pieśń.

http://interia360.pl/polska/artykul/korzenie-majatku-kosciola-w-polsce,27524

Przemek

--

"Sprawa Barbary Blidy. Prokuratura wyjaśniająca samobójstwo posłanki SLD przygotowała zarzuty dla generała Witolda M., byłego szefa ABW za rządów PiS. To on rozkazał filmować zatrzymywanych. Przez wiele lat bliski wspólpracownik Lecha Kaczyńskiego. W ciągu dwóch lat awansował z porucznika na generała".

Data: 2009-11-08 09:21:28
Autor: abc
Skąd kościół ma majątek.
Z nadań królewskich i nadań innych właścicieli.

Data: 2009-11-08 09:39:24
Autor: Roger Perejro
Skąd kościół ma majątek.

Użytkownik "abc" <abc@wp.pl> napisał

Data: 2009-11-08 09:56:58
Autor: cyc
Skąd kościół ma majątek.

Użytkownik "Roger Perejro" <brońmy RP przed pisem@op.pl> napisał w wiadomości news:hd603t$mtt$1news.onet.pl...

Użytkownik "abc" <abc@wp.pl> napisał

Z nadań królewskich i nadań innych właścicieli.

"Cena, jaką Kościół kazał
sobie płacić za poparcie, była zawsze wysoka."

Przemek

Majatek kosciola jest funkcja glupoty , nieodpowiedzialnosci i najzwyczajnieszego zlodziejstwa politykow , przy czym pod pojeciem polityka rozumiem rowniez , krolow , ksiazat i magnatow .
Zaden klecha , zaden zakonnik , zadna zakonnica nie zarobila wlasna praca na to co stanowi dzis ich wlasnosc . Taki status w dzisiejszym swiecie maja tylko oni i zlodzieje . Kazda inna jednostka w tym organizacyjna czyms zasluzyla sobie na posiadana wlasnosc .
Najlepszym rozwiazaniem jest model Francuzki w ktorym kosciol pozbawiony jest jakiejhkolwiek wlasnosci a to z czego korzysta jest tylko dzirzawa . Dotyczy to nie tylko plebanii ale rowniez samych swiatyn .

cyc

Data: 2009-11-08 12:30:56
Autor: boukun
Skąd kościół ma majątek.

[...]

Od 1989 roku najwięcej tzw. "komuniści", jak to niektórzy tu ich nazywają lewizna, najwięcej uwłaszczyła kościół, bo kościół wraz z lewizną rżną i łupią tępy naród i razem na procesje kacyki z księżami chadzają z krzyżami żydowskimi w ręku... A potem wszyscy inni, już jako PiS i PO po kolei rżną ten biedny w umysł naród...

boukun

Data: 2009-11-08 09:41:34
Autor: Prawusek
Skąd kościół ma majątek.
"abc" <abc@wp.pl> wrote in message

Z nadań królewskich i nadań innych właścicieli.

Donacja - czyli darowizny - nadania, testamenty, ale także konfiskaty
majątków heretyków.

Data: 2009-11-08 10:01:44
Autor: cyc
Skąd kościół ma majątek.

Użytkownik "Prawusek" <prawusek@interia.pl> napisał w wiadomości news:hd60tp$84$1nemesis.news.neostrada.pl...
"abc" <abc@wp.pl> wrote in message

Z nadań królewskich i nadań innych właścicieli.

Donacja - czyli darowizny - nadania, testamenty, ale także konfiskaty
majątków heretyków.

Mozna to skwitowac tylko dwoma sposobami pozyskiwania majatku .
Wyludzenia od oglupialych i zindoktrynowanych i wspomnianych konfiskat .
I jedno i drugie to dzialania przestepcze .
Jak to jest , jak :
" Predzej wielblad przejdzie przez ucho igielne , niz bogacz dostanie sie do niebva " ?.
Tak "stoi " w biblii ? .
Jakos dziwnie kler czyta ja wybiorczo i unika tych jej fragnebtow , ktore mowia o nich i ich powinnosciach .

cyc

Data: 2009-11-08 10:09:29
Autor: Prawusek
Skąd kościół ma majątek.
"cyc" <ja@ja.pl> wrote in message news:hd61do$poc$1news.onet.pl...

> [...]

Tak "stoi " w biblii ? .
Jakos dziwnie kler czyta ja wybiorczo i unika tych jej fragnebtow , ktore

Wyłudzenia za rządów dawnej żydokomuny to były wędrówki dziadów proszalnych
ze skarbonkami na PCK i itp. instytucje, podczas gdy żydokomuszeria objadała
się z naszych podatków kawiorem i upijała do nieprzytomności paskudząc pałac
królewski w Wilanowie

Data: 2009-11-08 10:32:41
Autor: cyc
Skąd kościół ma majątek.

Użytkownik "Prawusek" <prawusek@interia.pl> napisał w wiadomości news:hd622k$he1$1atlantis.news.neostrada.pl...
> [...]

się z naszych podatków kawiorem i upijała do nieprzytomności paskudząc pałac

Nie ulega watpliwosci , ze masz racje i pisze to bez cienia zlosliwosci . Problem jednak w tym , ze ten przyslowiowy kawior jaki dzisiaj zzeraja odpowiednicy owczesnych prominentow jest nieporownywalnie drozszy niz wtedy .. To znaczy , ze takiego rozpasania wladzy z jakim dzisiaj mamy do czynienia Polska w swojej historii nie pamieta . Przy dzisiejszych jej objawach  , tamta jawi sie jako przykladowa , wrecz harcerska , skromnosc .
To sa fakty odarte z propagandy .

cyc

Skąd kościół ma majątek.