Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jed zie z góry/pod górę?

Data: 2019-05-03 21:24:35
Autor: Marek S
Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jed zie z góry/pod górę?
Witam,

Z czystej ciekawo¶ci chcia³bym podpytaæ Was o to, jak w temacie. W okolicy mam kilkuset metrowy odcinek drogi o sporym nachyleniu. Jadê pod górê - biegi siê redukuj±. Wydaje mi siê to do ogarniêcia gdy¿ muszê mocniej przycisn±æ gaz, wiêc dajê jakie¶ informacje logice auta. No ale gdy w drug± stronê jest gorzej. Wiele razy hamujê silnikiem, czasem na bardzo d³ugim odcinku lecz nie obserwujê aby z tego powodu nastêpowa³a redukcja i skok na wysokie obroty. Tymczasem na tym zje¼dzie - za ka¿dym razem tak jest. Czy wiecie jak auta "wiedz±", ¿e mamy do czynienia z w/w sytuacjami?

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-05-03 12:32:17
Autor: sczygiel
Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jedzie z góry/pod górę?
W dniu pi±tek, 3 maja 2019 14:24:37 UTC-5 u¿ytkownik Marek S napisa³:
[...]

Nie wiedza. Albo wiedza ale nie z polozenia tylko z informacji z silnika.
W skrocie: Zeby utrzymac pewne obroty na danym biegu trzeba lac tyle a tyle paliwa jadac po rownym.
Jak sie jedzie pod gore to trzeba lac wiecej paliwa. Stad skrzynia wie ze trzeba zredukowac bo obciazenie jest zbyt duze.

Od biedy mozna to zasymulowac ciagnac przyczepe...

Data: 2019-05-03 21:32:08
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2019-05-03 o 21:24, Marek S pisze:
[...]

S±dzê ¿e kontroler skrzyni wie to st±d, ¿e je¶li hamowanie silnikiem na danym biegu jest nieskuteczne (samochód zwalnia zbyt powoli, lub nadal przyspiesza), to wtedy skrzynia zredukuje bieg.

Dziêki temu bêdzie tak robiæ nie tylko na zjazdach, a te¿ np. przy holowaniu przyczepy.

--
Kalkulator mocy, momentu obrotowego i prze³o¿eñ skrzyñ biegów
Engine power, torque and gear ratios calculator online: http://powertorque.cba.pl

Data: 2019-05-04 09:33:19
Autor: J.F.
Sk±d skrzynia biegów "wie", ¿e auto jedzie z góry/pod górê?
Dnia Fri, 3 May 2019 21:32:08 +0200, Tomasz Pyra napisa³(a):
[...]

Tylko wiesz - widze np ze swiatlo sie zmienilo na czewone, noga z gazu
.... ale chcialbym jeszcze dojechac te 500m rozpedem ...

J.

Data: 2019-05-04 09:21:09
Autor: przemek.jedrzejczak
Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jedzie z góry/pod górę?
-- Tylko wiesz - widze np ze swiatlo sie zmienilo na czewone, noga z gazu .... ale chcialbym jeszcze dojechac te 500m rozpedem W DSG mo¿esz w³±czyæ wolny bieg i wtedy siê dotoczy minus ¿e na zjazdach bêdzie siê rozpêdzaæ ale wtedy w³±czaj tempomat :-)

Data: 2019-05-04 18:30:25
Autor: Shrek
W dniu 04.05.2019 o 18:21, przemek.jedrzejczak@gmail.com pisze:
-- Tylko wiesz - widze np ze swiatlo sie zmienilo na czewone, noga z gazu
... ale chcialbym jeszcze dojechac te 500m rozpedem

W DSG mo¿esz w³±czyæ wolny bieg i wtedy siê dotoczy

W klasycznej automatycznej te¿ - jak nie operujesz specjalnie gazem to za³±cza siê lockup i jedzie na sztywno.

minus ¿e na zjazdach bêdzie siê rozpêdzaæ ale wtedy w³±czaj tempomat :-)

W sumie dobre pytanie jak hamuje tempomat. Muszê sprawdziæ.

Shrek

Data: 2019-05-04 23:03:47
Autor: Marek S
W dniu 2019-05-04 o 18:30, Shrek pisze:

W sumie dobre pytanie jak hamuje tempomat. Muszê sprawdziæ.

Sprawdzi³em to u siebie wiele razy. Na innym podje¼dzie jest odcinkowy pomiar i zawsze korzystam z tempomatu by nie kontrolowaæ nieustannie prêdko¶ci. W³±czam go w trybie prêdko¶ci minimalnej i noga z gazu. Zarówno z góry jak i pod górê trzyma wtedy ustawion± minimaln± prêdko¶æ.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-05-05 07:00:38
Autor: Shrek
W dniu 04.05.2019 o 23:03, Marek S pisze:

[...]

Hamuje silnikiem? Bo jako¶ nie spodziewam siê, ¿eby tempomat u¿ywa³ hamulców. Choæ w sumie kto wie. Skoro ESP u¿ywa...

Shrek

Data: 2019-05-05 08:37:50
Autor: Mateusz Viste
On Sun, 05 May 2019 07:00:38 +0200, Shrek wrote:
[...]

Nie musi - Marek S jest, zdaje siê, z pomorza. Tam hamowanie silnikiem jest symboliczne :)

Mateusz

Data: 2019-05-05 11:54:28
Autor: Shrek
[...]

Zdziwi³by¶ siê jakie s± górki ko³o Trójmiasta. Tak czy inaczej - u mnie nie da³o siê dzi¶ sprawdziæ - solidnych górek nie ma, predko¶æ na tempomacie tylko plisik/minusik wiêc nie da siê skokowo zmieniæ i sprawdziæ jak zahamuje. U¿ycia hamulca bym siê nie spodziewa³, ale mo¿e siê mylê.

Shrek

Data: 2019-05-05 12:17:21
Autor: Mateusz Viste
On Sun, 05 May 2019 11:54:28 +0200, Shrek wrote:
Nie musi - Marek S jest, zdaje siê, z pomorza. Tam hamowanie silnikiem
jest symboliczne :)

Zdziwi³by¶ siê jakie s± górki ko³o Trójmiasta.

Ale¿ ja dobrze wiem jakie s±, 20 lat mieszka³em na Kaszubach i jazda po okolicach trójmiasta nie jest mi obca. I jest tak jak mówisz - to s± w³a¶nie "górki" (polodowcowe - bardzo fajne zreszt±, nadaj± regionowi niepowtarzalny urok, ale hamowanie na nich silnikiem nale¿y postrzegaæ wy³±cznie w kategoriach zabawy).

Mateusz

Data: 2019-05-05 13:16:08
Autor: Marcin N
[...]

Trójmiasto jest najbardziej górzyst± aglomeracj± w Polsce.

--
MN

Data: 2019-05-05 12:08:44
Autor: Mateusz Viste
On Sun, 05 May 2019 13:16:08 +0200, Marcin N wrote:
Nie musi - Marek S jest, zdaje siê, z pomorza. Tam hamowanie silnikiem
jest symboliczne :)

Trójmiasto jest najbardziej górzyst± aglomeracj± w Polsce.

Nie górzyst±, a pagórkowat±.

Mateusz

Data: 2019-05-05 14:12:15
Autor: Marek S
Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jedzie z góry/pod górę?

Nie musi - Marek S jest, zdaje siê, z pomorza. Tam hamowanie silnikiem
jest symboliczne :)

To by³by¶ zaskoczony. W Gdyni jest ulica o nachyleniu 20%. Jak dla mnie to spore nachylenie. Nie wiem jakie Ty uwa¿asz za spore? Zreszt± ca³a okolica ma mnóstwo zjazdów i podjazdów. Prawie nic tu p³askie nie jest.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-05-06 00:35:45
Autor: J.F.
Sk±d skrzynia biegów "wie", ¿e auto jedzie z góry/pod górê?
Dnia Sun, 5 May 2019 14:12:15 +0200, Marek S napisa³(a):
[...]

Lotnisko im Wa³êsy - 148 npm.
A do morza 9km.

Elektrownia szczytowo-pompowa Zarnowiec - ok 100m roznicy poziomow.

Ten lodowiec niezly burdel zostawil :-)

J.

Data: 2019-05-05 14:56:30
Autor: RadoslawF
W dniu 2019-05-05 o 14:12, Marek S pisze:

[...]

http://www.altimetr.pl/najwieksze-nachylenie-podjazdu-w-polsce.html
Dlaczego jej tu nie ma?
Ma mniej ni¿ sto metrów czy te 20% to tylko na twoje oko?

Pozdrawiam

Data: 2019-05-05 13:22:55
Autor: Mateusz Viste
[...]

Nie mam co do pagórkowato¶ci trójmiasta ¿adnych w±tpliwo¶ci. Mieszka³em 20 lat w Szwajcarii Kaszubskiej i topologia regionu nie jest mi obca. Górki, pagórki, jeziorka - pe³no tego, i to bardzo fajne zreszt± (kaszubskie jeziora to jedna z rzeczy, których do dzi¶ mi brak). Ale okazji do prawdziwego hamowania silnikiem ma³o, bo czas zjazdu raczej liczy siê w sekundach. No i z regu³y drogi s± poprowadzone w taki sposób, ¿e nachylenie jest niewielkie - nawet zjazd z kamiennej góry jest ma³o atrakcyjny (chyba ¿e na sankach, w stronê bulwaru).

Jak dla mnie to spore nachylenie. Nie wiem jakie Ty uwa¿asz za spore?

Takie, które sprawia ¿e na wrzuconej trójce samochód w dalszym ci±gu przyspiesza, a po kilku minutach cz³owiek zaczyna siê zastanawiaæ czy nie wyleci z nastêpnego zakrêtu bo klocki ju¿ pewno ¶wiec± w³asnym ¶wiat³em.

Mateusz

Data: 2019-05-05 21:02:51
Autor: J.F.
Sk±d skrzynia biegów "wie", ¿e auto jedzie z góry/pod górê?
Dnia 05 May 2019 13:22:55 GMT, Mateusz Viste napisa³(a):
[...]

Topologia jest pagorkowata, ale ludzie nie potrafia ocenic nachylenia
precyzyjnie.

Wydaje sie stromo, a jesli znaku nie ma, to chyba ponizej 7%.

[...]

To sie wrzuca dwojke. Albo i jedynke.
Z narciarskich terenow potrafie zjechal niemal bez hamulca ...

J.

Data: 2019-05-05 19:10:59
Autor: Mateusz Viste
On Sun, 05 May 2019 21:02:51 +0200, J.F. wrote:
To sie wrzuca dwojke. Albo i jedynke.

Z tym, ¿e wtedy mo¿e pojawiæ siê problem taki, ¿e albo jednak za wolno siê ten samochód toczy, albo obroty silnika siêgaj± 4 krpm i cz³owiekowi siê serce kraje jak to s³yszy...

Z narciarskich terenow potrafie zjechal niemal bez hamulca ...

No bo w nartach o to chodzi, ¿eby mo¿liwie ma³o hamowaæ.

Mateusz

Data: 2019-05-05 21:16:15
Autor: J.F.
Sk±d skrzynia biegów "wie", ¿e auto jedzie z góry/pod górê?
Dnia 05 May 2019 19:10:59 GMT, Mateusz Viste napisa³(a):
[...]

Silnik 4k zniesie, a hamulce nie :-)

Z narciarskich terenow potrafie zjechal niemal bez hamulca ...
No bo w nartach o to chodzi, ¿eby mo¿liwie ma³o hamowaæ.

:-)

J.

Data: 2019-05-05 15:38:55
Autor: Marek S
Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jedzie z góry/pod górę?

http://www.altimetr.pl/najwieksze-nachylenie-podjazdu-w-polsce.html
Dlaczego jej tu nie ma?

To pytanie chyba do webmastera?

Ma mniej ni¿ sto metrów czy te 20% to tylko na twoje oko?

20% pochodzi ze znaku drogowego. D³ugo¶ci nie mierzy³em, ale nie jest to zbyt d³ugi odcinek a w dodatku sk³ada siê z dwóch ulic: Brukarskiej i Czeladniczej.

https://www.google.com/maps/@54.5539276,18.5134087,3a,75y,214.78h,85.42t/data=!3m6!1e1!3m4!1sV-_xjeCel-xLnekTUG4InQ!2e0!7i13312!8i6656

Swoj± drog± nie s±dzi³em, ¿e 20% podchodzi pod jakie¶ rekordowe nachylenia.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-05-05 22:45:22
Autor: Adam
W dniu 2019-05-05 o 15:38, Marek S pisze:

[...]

Jako¶ tych 20% nie widaæ.

Przy 20% to na szeroko¶æ domu powinna byæ ró¿nica poziomów oko³o jednej kondygnacji, natomiast na streetfoto pochylenie jest ledwo zauwa¿alne.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2019-05-05 23:09:00
Autor: J.F.
Sk±d skrzynia biegów "wie", ¿e auto jedzie z góry/pod górê?
Dnia Sun, 5 May 2019 22:45:22 +0200, Adam napisa³(a):
[...]

na oko - znajdzie sie

https://goo.gl/maps/J5hCFxFMd6Dv26sH8

W sumie znak powinien ostrzegac o maksymalnym, nie srednim.

J.

Data: 2019-05-05 14:07:49
Autor: Marek S
W dniu 2019-05-05 o 07:00, Shrek pisze:

Hamuje silnikiem? Bo jako¶ nie spodziewam siê, ¿eby tempomat u¿ywa³ hamulców. Choæ w sumie kto wie. Skoro ESP u¿ywa...

Ten odcinkowy nie jest u mnie a¿ tak stromy wiêc hamowanie silnikiem wystarcza. Nie s±dzê by hamulce tempomat anga¿owa³. Ale mogê to sprawdziæ. Mam w pobli¿u ulicê o nachyleniu 20%. Przejadê siê po niej je¶li chcesz.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-05-05 14:52:01
Autor: Shrek
W dniu 05.05.2019 o 14:07, Marek S pisze:

Ten odcinkowy nie jest u mnie a¿ tak stromy wiêc hamowanie silnikiem wystarcza. Nie s±dzê by hamulce tempomat anga¿owa³. Ale mogê to sprawdziæ. Mam w pobli¿u ulicê o nachyleniu 20%. Przejadê siê po niej je¶li chcesz.

Jak ci siê chce to jed¼. Cen± jest tylko moja ciekwo¶æ.

Shrek

Data: 2019-05-05 15:47:41
Autor: Marek S
W dniu 2019-05-05 o 14:52, Shrek pisze:

Jak ci siê chce to jed¼. Cen± jest tylko moja ciekwo¶æ.

Moja równie¿ :-)

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-05-24 21:57:29
Autor: Marek S
Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jedzie z góry/pod górę?
W dniu 2019-05-05 o 14:52, Shrek pisze:

Jak ci siê chce to jed¼. Cen± jest tylko moja ciekwo¶æ.

Trochê pó¼no lecz zrobi³em test na jakim¶ d³u¿szym, stromym, odcinku. Dopiero teraz taki znalaz³em. Przy 50km/h w³±czy³em tempomat na dolny limit. Nastêpnie rêcznie zmniejszy³em szybko za jego po¶rednictwem prêdko¶æ do 30km/h. Skrzynia nie zmieni³a biegu a auto zaczê³o do¶æ mocno hamowaæ. Tak wiêc tempomat u¿y³ hamulca, ku mojemu zdziwieniu.

Dopiero chwilê po wyhamowaniu nast±pi³a redukcja biegu i utrzymywanie zmniejszonej prêdko¶ci samym silnikiem.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-05-25 06:06:18
Autor: Shrek
W dniu 24.05.2019 o 21:57, Marek S pisze:

Dopiero chwilê po wyhamowaniu nast±pi³a redukcja biegu i utrzymywanie zmniejszonej prêdko¶ci samym silnikiem.

U mnie inaczej - tempomat przynajmniej w krótkim okresie nie bba wogóle o przekroczenie prêko¶ci - z górki po prostu przyspiesza.

Data: 2019-05-24 22:52:26
Autor: przemek.jedrzejczak
Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jedzie z góry/pod górę?
Dziwne. Co to za auto ?

Data: 2019-05-25 13:48:54
Autor: Shrek
Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jedzie z góry/pod górę?
W dniu 25.05.2019 o 07:52, przemek.jedrzejczak@gmail.com pisze:
Dziwne. Co to za auto ?

volvo S60 I z wutomatem i napêdem na 4 ³apy. Inna sprawa ¿e przyspieszy³ minimalnie - zujazd to zjazd z wiaduktu, licznikowo przyspieszy³ o trzy km/h - mo¿e jest jaka¶ minimalna warto¶æ zarówno prêko¶ci jak i czasu po której redukuje bieg, ¿eby skuteczniej hamowaæ silnikiem - no i musi mieæ lockup zapiêty, ale raczej mia³.

Shrek

Data: 2019-05-05 00:31:08
Autor: Uncle Pete
Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jedzie z góry/pod górę?
W sumie dobre pytanie jak hamuje tempomat. Muszê sprawdziæ.

U mnie nie hamuje.

Data: 2019-05-04 11:31:23
Autor: Adam
W dniu 2019-05-04 o 09:33, J.F. pisze:
[...]

Bez obci±¿enia i bez w³±czonej funkcji typu "hold" skrzynia powinna od³±czyæ napêd i auto bêdzie siê toczyæ jak na luzie.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2019-05-04 12:33:45
Autor: Shrek
W dniu 04.05.2019 o 11:31, Adam pisze:

Bez obci±¿enia i bez w³±czonej funkcji typu "hold" skrzynia powinna od³±czyæ napêd i auto bêdzie siê toczyæ jak na luzie.

Chyba nie powinna. Powinna siê na wysokim biegu trzymaæ na lockup czy jak tam, siê nazywas zapiêcie na sztywno.

A jak chcesz z górki hamowaæ skutecznie to chyba w wiêkszo¶ci przypadków trzeba bêdzie zapi±æ ni¿szy "rêcznie" w wiêkszo¶ci przypadków. Choæ g³owy nie dam.

Shrek

Data: 2019-05-04 12:58:13
Autor: cef
W dniu 2019-05-04 o 11:31, Adam pisze:

[...]

Nie. Zawsze jest najwy¿szy mo¿liwy przy danej prêdko¶ci bieg za³aczony.

Data: 2019-05-05 22:51:09
Autor: Adam
W dniu 2019-05-04 o 12:58, cef pisze:
[...]

W starych, hydraulicznych (Toyota LC90 i podobne, Pajero II, Subaru Legacy itp) oraz w nowszych (m.in. BMW X5, Lexus LS600h, ró¿ne Audi) efekt jest taki, jakby odpina³o napêd - obroty spadaj±, a auto siê toczy. Poda³em auta, którymi je¼dzi³em lub je¿d¿ê.
W nowszych byæ mo¿e jest to kwestia ustawieñ - tego nie wiem. Jak dostajê auto, to nie grzebiê w ustawieniach.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2019-05-04 23:09:33
Autor: Marek S
W dniu 2019-05-03 o 21:32, Tomasz Pyra pisze:

S±dzê ¿e kontroler skrzyni wie to st±d, ¿e je¶li hamowanie silnikiem na danym biegu jest nieskuteczne (samochód zwalnia zbyt powoli, lub nadal przyspiesza), to wtedy skrzynia zredukuje bieg.

Ciekawe jest to, ¿e gdy zjazd siê koñczy, to bardzo szybko odpuszcza ten tryb i skrzynia zaczyna pracowaæ "normalnie". Czyli musi byæ jeszcze jeden element tej¿e logiki: auto zbyt mocno hamuje.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-05-05 05:54:40
Autor: Mateusz Viste
On Sat, 04 May 2019 23:09:33 +0200, Marek S wrote:
[...]

W zasadzie wystarczy zwyczajny czujnik przechy³u - który to (chyba) i tak musi ju¿ byæ, aby auto potrafi³o rozpoznaæ kiedy jest holowane. Wtedy operacja dla ECU sprowadza siê do "je¶li jadê w dó³ przyspieszaj±c a u¿ytkownik nie wciska gazu, znaczy mam hamowaæ silnikiem".

Mateusz

Data: 2019-05-05 14:14:25
Autor: Marek S
[...]

Pewnie jakbym mia³ co¶ takiego jako elektronik zrobiæ, to tak bym to rozwi±za³. Tylko ciekaw jestem, czy faktycznie tak to siê realizuje w samochodach (ju¿ bez wnikania w modele - ogólnie).

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-05-05 21:07:53
Autor: J.F.
Sk±d skrzynia biegów "wie", ¿e auto jedzie z góry/pod górê?
Dnia 05 May 2019 05:54:40 GMT, Mateusz Viste napisa³(a):
[...]

Nie jest to takie proste, bo ten grawitacyjny jest czuly na
przyspieszenia. Dodac zyroskop, czy kompensowac pomiarem
przyspieszenia z predkosci ?

J.

Data: 2019-05-05 11:55:52
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2019-05-04 o 23:09, Marek S pisze:
[...]

Zapewne tak w³a¶nie jest - auto ma jaki¶ zakres oczekiwanego opó¼nienia zwi±zanego z hamowaniem silnikiem i trzyma taki bieg ¿eby by³o dobrze :)

Data: 2019-05-05 14:15:51
Autor: Marek S
W dniu 2019-05-05 o 11:55, Tomasz Pyra pisze:

Zapewne tak w³a¶nie jest - auto ma jaki¶ zakres oczekiwanego opó¼nienia zwi±zanego z hamowaniem silnikiem i trzyma taki bieg ¿eby by³o dobrze :)

Przy takich duperelach widaæ, ¿e sporo my¶li technicznej jest w ka¿dym detalu. Robi wra¿enie... :-)

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-05-04 09:31:31
Autor: J.F.
Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jed zie z góry/pod górę?
Dnia Fri, 3 May 2019 21:24:35 +0200, Marek S napisa³(a):
[...]

Dokladnie - gaz wcisniety, obroty za niskie -> zredukowac bieg.

[...]

Stuttgart blisko Alp, to i wiedza :-)

Moze sobie zalozyli predkosc zjazdu bez gazu, moze analizuja czesosc
wcisniecia hamulca, a moze ... ograniczenia predkosci tam nie ma ? Teraz auta maja kamery i rozpoznaja znaki :-)

J.

Data: 2019-05-04 10:46:28
Autor: Tomasz Gorbaczuk
W dniu .05.2019 o 21:24 Marek S <precz@spamowi.com> pisze:

[...]

Wie to pewnie z systemu HDC lub innego trzyliterowego o podobnym dzia³aniu  (asystent zjazdu).

TG

Data: 2019-05-04 11:33:58
Autor: cef
[...]

Akurat oprogramowanie do obs³ugi tych zjazdów dzia³a
do¶æ umownie. Ja mia³em wra¿enie, ¿e w górach za bardzo
pozwala mi siê rozpêdzaæ na zje¼dzie (nie redukowa³o)
a ¿e nie .opanowa³em wtedy jeszcze rêcznego manewrowania biegami (VW DSG),
to czu³em siê do¶æ niepewnie. Podobne odczucia na górskim zje¼dzie mia³ u¿ytkownik Mercedesa.

Data: 2019-05-04 17:16:04
Autor: Cavallino
W dniu 04-05-2019 o 11:33, cef pisze:
[...]

Asystent zjazdu dzia³a Ci podczas normalnej jazdy?
Zawsze mi siê wydawa³o, ¿e to funkcja dzia³ajaca tylko podczas zjazdu ze stromego zniesienia, na niskim biegu i po rêcznym w³±czeniu......

Data: 2019-05-04 18:37:14
Autor: cef
W dniu 2019-05-04 o 17:16, Cavallino pisze:
[...]

Nie uruchamiam ¿adnych asystentów.
Jadê normalnie i przy zjazdach w górach samochód
rozpêdza mi siê nadmiernie na zjazdach -
normalnie wbi³bym nizszy bieg i hamowa³ silnikiem
a przy DSG musia³em mocno operowaæ hamulcem.

Data: 2019-05-04 10:23:21
Autor: przemek.jedrzejczak
Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jedzie z góry/pod górę?
Sprawd¼ czy nie masz w³±czonego wolnego biegu. Zasprzeglona DSG nie powinna zbytnio siê rozpêdzaæ.

Data: 2019-05-04 22:58:28
Autor: cef
W dniu 2019-05-04 o 19:23, przemek.jedrzejczak@gmail.com pisze:
Sprawd¼ czy nie masz w³±czonego wolnego biegu. Zasprzeglona DSG nie powinna zbytnio siê rozpêdzaæ.

Co to znaczy mieæ w³±czony wolny bieg i jak to sprawdziæ?
Jadê na normalnym drajwie (¿aden sport tryb czy inne selekcyjne wybieranie)
Po prostu jak na moje poczucie bezpiecznej prêdko¶ci zjazdu, to DSG
pozwala³a siê zbyt mocno rozpêdzaæ i musia³em ca³y czas dohamowywaæ
co mi siê nie podoba³o i tyle.

Data: 2019-05-04 23:40:17
Autor: Cavallino
W dniu 04-05-2019 o 18:37, cef pisze:
[...]

A odpowiada³e¶ o oprogramowaniu do obs³ugi zjazdów.....
Sk±d pomys³, ¿e skrzynia automatyczna w ogóle bierze zjazdy pod uwagê?

Data: 2019-05-05 07:22:28
Autor: cef
W dniu 2019-05-04 o 23:40, Cavallino pisze:

[...]

Pisa³em o oprogramowaniu skrzyni jako takim - tak samo w sensie
kiedy wie czy zmieniæ bieg i na jaki. Nie wiem co ma zaprogramowane
skrzynia, ale z górki zje¿d¿a siê ¼le.

Data: 2019-05-05 07:33:01
Autor: Shrek
W dniu 05.05.2019 o 07:22, cef pisze:

Pisa³em o oprogramowaniu skrzyni jako takim - tak samo w sensie
kiedy wie czy zmieniæ bieg i na jaki. Nie wiem co ma zaprogramowane
skrzynia, ale z górki zje¿d¿a siê ¼le.

Ustaw sobie sekwencyjnie w³a¶ciwy bieg i zobacz czy bêdzie ³adnie hamowa³.

Shrek

Data: 2019-05-05 07:50:26
Autor: cef
W dniu 2019-05-05 o 07:33, Shrek pisze:
[...]

Wtedy jeszcze nie umia³em obs³ugiwaæ wyboru rêcznego.
Jak bêdzie wbity bieg, to bêdzie hamowaæ tak jak
by³em przyzwyczajony. W tej skrzyni nie mam ¿adnych
innych trybów jazdy tylko D i S.
My¶la³em, ¿e jak ju¿ jest co¶ automatyczne, to bêdzie
wiedzieæ, ¿e jedzie z górki :-)

Data: 2019-05-05 07:57:13
Autor: cef
W dniu 2019-05-05 o 07:50, cef pisze:
[...]

Albo i nie, bo zajrza³em do googla i chyba nie do koñca
bêdzie to tak dzia³aæ jak my¶lê.
Nie wiem jak zadzia³a u mnie w DCG, bo raz popróbowa³em
wybieraæ biegi sekwencyjnie, ale nie testowa³em zachowañ.
Uzywam czasem trybu S, a nie bawi³em siê trybem sekwencji
na tyle, ¿ebym mog³ oceniaæ jak dzia³a.

Data: 2019-05-05 08:03:21
Autor: Cavallino
W dniu 05-05-2019 o 07:50, cef pisze:

My¶la³em, ¿e jak ju¿ jest co¶ automatyczne, to bêdzie
wiedzieæ, ¿e jedzie z górki :-)

Pewnie wie, ale dlaczego uwa¿asz, ¿e musi wiedzieæ, i¿ akurat chcesz, ¿e ma maksymalizowaæ hamowanie silnikiem w takim przypadku?
Bieg na którym zazwyczaj hamuje siê silnikiem przy zje¿d¿aniu z górki, jest zdecydowanie nienaturalny, du¿o ni¿szy ni¿ powinien byæ.

Data: 2019-05-05 08:30:39
Autor: cef
W dniu 2019-05-05 o 08:03, Cavallino pisze:
[...]

Pomy¶la³em, ¿e mo¿e mieæ jaki¶ czujnik poziomu
i odbiera sygna³y, ¿e jest zjazd, gazu nie dodajê a prêdko¶æ ro¶nie
i wtedy przerzuca na ni¿szy bieg.

Data: 2019-05-05 09:59:20
Autor: Cavallino
W dniu 05-05-2019 o 08:30, cef pisze:
[...]

Nie zrozumia³e¶ - wiêc bardziej ³opatologicznie - sk±d komputer ma wiedzieæ, ¿e nie chcesz przyspieszaæ bez gazu akurat na danym zje¼dzie?

Czyli jak ma rozró¿niæ zjazd na niemieckiej autostradzie, gdzie i 200 km/h nie bêdzie problemem, wiêc mo¿e nie hamowaæ i oszczêdzaæ paliwo, od zjazdu na w±skiej górskiej drodze, gdzie chcia³by¶ aby wyhamowa³ Ciê silnikiem do 50 km/h?

Data: 2019-05-05 10:25:30
Autor: cef
W dniu 2019-05-05 o 09:59, Cavallino pisze:
[...]

No to wynika z tego, ¿e raczej Ty nie zrozumia³e¶.
A sk±d skrzynia wie, ¿e ma wrzuciæ wy¿szy bieg jak rozpêdzam samochód?
Tak jak jest zaprogramowana do normalnej jazdy, tak powinna
mieæ jakie¶ opcje do rozpoznawania danych warunków.
Ogólnie co¶ jest byæ mo¿e do zjazdów zaprogramowane
i wtedy w skrajnych przypadkach co¶ siê mo¿e niedopasowaæ
do tego czego oczekuje kierowca. I o takim przypadku pisa³em.
Pewnie jak bym chcia³ zje¿d¿aæ z góry szybko, to bym mia³ pretensje,
¿e mnie hamuje.

Data: 2019-05-05 15:01:51
Autor: RadoslawF
W dniu 2019-05-05 o 10:25, cef pisze:
[...]

Sprawdza liczbê obrotów i jak skoñcz± siê "ekonomiczne"
a ty przyspieszasz to wrzuca kolejny bieg

Tak jak jest zaprogramowana do normalnej jazdy, tak powinna
mieæ jakie¶ opcje do rozpoznawania danych warunków.

Nie da siê. Najbardziej jaskrawy przyk³ad to niemiecka autostrada
i w±ska dró¿ka na koñcu której jest zakrêt.

A widzisz.

Pozdrawiam

Data: 2019-05-05 16:31:05
Autor: cef
W dniu 2019-05-05 o 15:01, RadoslawF pisze:

[...]

W³a¶nie siê przejecha³em do Dusznik i z powrotem i mo¿e nie ma
zaprogramowanych superasystentów, ale przy je¼dzie pod górê
wyra¼nie widaæ, ¿e musi odczytywaæ jakie¶ dane z obci±¿enia silnika,
bo na podje¼dzie mia³em obroty i prêdko¶æ przy których na p³askim ju¿ dawno
by wrzuci³ 6 bieg a tutaj dopiero zmieni³ bieg jak nachylenie zmala³o -
jednocze¶nie wtedy wzros³a te¿ prêdko¶æ, ale ta granica zmiany wyra¼nie przesuniêta
w górê. Na zje¼dzie zachowa³ siê lepiej ni¿ my¶la³em, tzn nie rozpêdza³ siê tak nadmiernie, ale to mo¿e górka by³a za ma³a albo mo¿e ju¿ siê przyzwyczailem do samochodu i jego reakcji

Widzê.

Data: 2019-05-05 20:55:55
Autor: J.F.
Sk±d skrzynia biegów "wie", ¿e auto jedzie z góry/pod górê?
Dnia Sun, 5 May 2019 16:31:05 +0200, cef napisa³(a):
[...]

Odczytuje, a przynajmniej tak sugeruja. To moze byc np glebokosc
wcisniecia gazu.

Ale my o zjazdach, tam juz nie ma co odczytac ... chyba ze hamulec.

A nie ma w tych DSG jakiegos trybu recznej zmiany biegu ?

J.

Data: 2019-05-05 21:23:28
Autor: cef
W dniu 2019-05-05 o 20:55, J.F. pisze:

[...]

Zawsze jest co odczytaæ, tylko trudno tak zrobiæ, zeby zadzia³a³o
zgodnie z oczekiwaniami kierowcy.

A nie ma w tych DSG jakiegos trybu recznej zmiany biegu ?

Jest, ale zanim mnie zaskoczy³y górskie zjazdy, to nie mia³em okazji
przetestowaæ ani przeczytaæ instrukcji a dzisiaj by³ za du¿y ruch na zabawy skrzyni±.
Ostatnio to g³ównie po p³askim je¿d¿ê, wiêc nawet nie bardzo
mi to potrzebne jest.

Data: 2019-05-05 18:37:50
Autor: Cavallino
W dniu 05-05-2019 o 10:25, cef pisze:
[...]

St±d, ¿e naciskasz gaz i ze sposobu w jaki go naciskasz.
Dlatego w³a¶nie nie zawsze przy rozpêdzaniu wrzuci wy¿szy bieg, czasem wrzuci ni¿szy.

Tak jak jest zaprogramowana do normalnej jazdy, tak powinna
mieæ jakie¶ opcje do rozpoznawania danych warunków.

W sensie, ¿e ma odró¿niæ do ilu ma wyhamowaæ na danym zje¼dzie?
Bez po³±czenia z nawigacj± nie da rady - to ¿e Ty widzisz zakrêt na dole, nie oznacza, ¿e skrzynia ma o nim wiedzieæ.

[...]

Ano w³a¶nie.
Nie da rady zrobiæ dobrze ka¿demu w ka¿dej sytuacji - trzeba obstawiæ sytuacjê najczêstsz±.
Czyli zjazd na autostradzie bez konieczno¶ci hamowania silnikiem.
Od hamowania silnikiem, to jest tryb manualny.

Data: 2019-05-05 08:32:27
Autor: cef
W dniu 2019-05-05 o 08:00, Cavallino pisze:
[...]

Zacytowa³em dobrze, bo przyj±³em, ¿e asystent zjazdu jest czym¶
takim jak asystent rozpêdzania.

Data: 2019-05-04 23:52:26
Autor: przemek.jedrzejczak
Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jedzie z góry/pod górę?
W MFA masz opcjê:
https://www.motor-talk.de/bilder/freilauf-dsg-tiguan-tsi-g71461292/mfa-anzeige-freilauf-1-i208173961.html
Nowsze 6 biegowe DSG i chyba wszystkie 7 biegowe

Data: 2019-05-05 09:05:20
Autor: cef
W dniu 2019-05-05 o 08:52, przemek.jedrzejczak@gmail.com pisze:
W MFA masz opcjê:
https://www.motor-talk.de/bilder/freilauf-dsg-tiguan-tsi-g71461292/mfa-anzeige-freilauf-1-i208173961.html
Nowsze 6 biegowe DSG i chyba wszystkie 7 biegowe

To nie jest tak zaawansowana skrzynia.
Nie ma ¿adnych opcji.

Data: 2019-05-05 02:54:17
Autor: przemek.jedrzejczak
Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jedzie z góry/pod górę?
My¶la³em ¿e piszesz o DSG. Starsze modele np tiptronic do¶æ czêsto gubi± siê w górach, to samo dotyczy ASB w Zafirze B dopiero DSG to w miarê poprawnie ogarnia.

Data: 2019-05-05 16:31:26
Autor: cef
W dniu 2019-05-05 o 11:54, przemek.jedrzejczak@gmail.com pisze:
My¶la³em ¿e piszesz o DSG. Starsze modele np tiptronic do¶æ czêsto gubi± siê w górach, to samo dotyczy ASB w Zafirze B dopiero DSG to w miarê poprawnie ogarnia.

DSG rocznik 2008

Data: 2019-05-05 07:55:52
Autor: przemek.jedrzejczak
Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jedzie z góry/pod górę?
VW dawa³o to tylko w niektórych modelach

Den Freilauf gibt es im Passat nur beim 90 kW TSI BlueMotion Technology, dem 103 kW TDI BlueMotion Technology und dem 103 kW TDI BlueTDI, alle i. V. mit DSG

Data: 2019-05-05 09:56:24
Autor: Cavallino
W dniu 05-05-2019 o 08:32, cef pisze:
[...]

Nie ma czego¶ takiego jak asystent rozpêdzania, natomiast s± dodatkowe urz±dzenia (czy funkcjonalno¶ci) pt. asystent zjazdu.
Ale s³u¿± do zupe³nie czego¶ innego ni¿ Ci siê wydaje.

Data: 2019-05-05 10:18:24
Autor: cef
W dniu 2019-05-05 o 09:56, Cavallino pisze:

[...]

Nie czepiaj siê nazewnictwa.
Je¶li skrzynia wie jak zmieniaæ biegi gdy rozpêdzam
samochód i redukowaæ biegi jak hamujê to jest to zaprogramowane dzia³anie asystenta
rozpêdzania czy asystenta hamowania nawet je¶li uwa¿asz, ¿e tego asystenta nie ma. Za³o¿y³em, ¿e bez uruchamiania specjalnych opcji skrzynia zachowa siê równie¿
w miarê sensownie na górskim zje¼dzie.

Data: 2019-05-05 10:31:54
Autor: cef
W dniu 2019-05-05 o 10:18, cef pisze:

Za³o¿y³em, ¿e bez uruchamiania specjalnych opcji skrzynia zachowa siê równie¿
w miarê sensownie na górskim zje¼dzie.

Zaraz jadê do Dusznik, to sobie sprawdzê jak dzia³a w Bardzie
na zje¼dzie :-)

Data: 2019-05-05 18:40:02
Autor: Cavallino
W dniu 05-05-2019 o 10:18, cef pisze:
[...]

Ja siê nie czepiam nazewnictwa, tylko u¶wiadamiam Ci, ¿e przedpiszca mówi³ o innym urz±dzeniu ni¿ Tobie siê wydawa³o.

Je¶li skrzynia wie jak zmieniaæ biegi gdy rozpêdzam
samochód i redukowaæ biegi jak hamujê to jest to zaprogramowane dzia³anie asystenta

Nie - to jest normalna praca ASB.
Z asystentem zjazdu nie ma to nic wspólnego - skorzystaj wreszcie z googla i zobacz o czym by³a mowa.

Data: 2019-05-05 19:00:47
Autor: cef
W dniu 2019-05-05 o 18:40, Cavallino pisze:

[...]

Przyczepi³e¶ siê do tego asystenta choæ ju¿ po pierwszym zwróceniu
uwagi przyzna³em, ¿e to co innego i ja czego innego oczekiwa³em
i nawet nieco ironiczne przywo³anie asystentów rozpêdzania i hamowania
nie pomog³o Ci w zrozumieniu tego czego ja oczekiwa³em po normalnym oprogramowaniu. A oprogramowanie jakie¶ tam sobie wcale nie najprostsze
dane z uk³adu napêdowego analizuje i wg tego biegi dobiera.

Data: 2019-05-04 23:56:44
Autor: radekp@konto.pl
Sk±d skrzynia biegów "wie", ¿e auto jedzie z góry/pod górê?
Fri, 3 May 2019 21:24:35 +0200, w <qai4hk$255$1@node2.news.atman.pl>, Marek S
<precz@spamowi.com> napisa³(-a):

[...]

Nie wiem jak w innych autach, ale Selespeedy Alfy mia³y czujnik nachylenia auta
(przynajmniej tak twierdzono gdzie¶).

Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jed zie z góry/pod górę?