Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jedzie z góry/pod górę?

Data: 2019-05-03 21:32:08
Autor: Tomasz Pyra
Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jedzie z góry/pod górę?
W dniu 2019-05-03 o 21:24, Marek S pisze:
Wiele razy hamujê silnikiem, czasem na bardzo d³ugim odcinku lecz nie obserwujê aby z tego powodu nastêpowa³a redukcja i skok na wysokie obroty. Tymczasem na tym zje¼dzie - za ka¿dym razem tak jest. Czy wiecie jak auta "wiedz±", ¿e mamy do czynienia z w/w sytuacjami?

S±dzê ¿e kontroler skrzyni wie to st±d, ¿e je¶li hamowanie silnikiem na danym biegu jest nieskuteczne (samochód zwalnia zbyt powoli, lub nadal przyspiesza), to wtedy skrzynia zredukuje bieg.

Dziêki temu bêdzie tak robiæ nie tylko na zjazdach, a te¿ np. przy holowaniu przyczepy.

--
Kalkulator mocy, momentu obrotowego i prze³o¿eñ skrzyñ biegów
Engine power, torque and gear ratios calculator online: http://powertorque.cba.pl

Data: 2019-05-04 09:33:19
Autor: J.F.
Sk±d skrzynia biegów "wie", ¿e auto jedzie z góry/pod górê?
Dnia Fri, 3 May 2019 21:32:08 +0200, Tomasz Pyra napisa³(a):
[...]

Tylko wiesz - widze np ze swiatlo sie zmienilo na czewone, noga z gazu
.... ale chcialbym jeszcze dojechac te 500m rozpedem ...

J.

Data: 2019-05-04 09:21:09
Autor: przemek.jedrzejczak
Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jedzie z góry/pod górę?
-- Tylko wiesz - widze np ze swiatlo sie zmienilo na czewone, noga z gazu .... ale chcialbym jeszcze dojechac te 500m rozpedem W DSG mo¿esz w³±czyæ wolny bieg i wtedy siê dotoczy minus ¿e na zjazdach bêdzie siê rozpêdzaæ ale wtedy w³±czaj tempomat :-)

Data: 2019-05-04 18:30:25
Autor: Shrek
W dniu 04.05.2019 o 18:21, przemek.jedrzejczak@gmail.com pisze:
-- Tylko wiesz - widze np ze swiatlo sie zmienilo na czewone, noga z gazu
... ale chcialbym jeszcze dojechac te 500m rozpedem

W DSG mo¿esz w³±czyæ wolny bieg i wtedy siê dotoczy

W klasycznej automatycznej te¿ - jak nie operujesz specjalnie gazem to za³±cza siê lockup i jedzie na sztywno.

minus ¿e na zjazdach bêdzie siê rozpêdzaæ ale wtedy w³±czaj tempomat :-)

W sumie dobre pytanie jak hamuje tempomat. Muszê sprawdziæ.

Shrek

Data: 2019-05-04 23:03:47
Autor: Marek S
W dniu 2019-05-04 o 18:30, Shrek pisze:

W sumie dobre pytanie jak hamuje tempomat. Muszê sprawdziæ.

Sprawdzi³em to u siebie wiele razy. Na innym podje¼dzie jest odcinkowy pomiar i zawsze korzystam z tempomatu by nie kontrolowaæ nieustannie prêdko¶ci. W³±czam go w trybie prêdko¶ci minimalnej i noga z gazu. Zarówno z góry jak i pod górê trzyma wtedy ustawion± minimaln± prêdko¶æ.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-05-05 07:00:38
Autor: Shrek
W dniu 04.05.2019 o 23:03, Marek S pisze:

[...]

Hamuje silnikiem? Bo jako¶ nie spodziewam siê, ¿eby tempomat u¿ywa³ hamulców. Choæ w sumie kto wie. Skoro ESP u¿ywa...

Shrek

Data: 2019-05-05 08:37:50
Autor: Mateusz Viste
On Sun, 05 May 2019 07:00:38 +0200, Shrek wrote:
[...]

Nie musi - Marek S jest, zdaje siê, z pomorza. Tam hamowanie silnikiem jest symboliczne :)

Mateusz

Data: 2019-05-05 11:54:28
Autor: Shrek
[...]

Zdziwi³by¶ siê jakie s± górki ko³o Trójmiasta. Tak czy inaczej - u mnie nie da³o siê dzi¶ sprawdziæ - solidnych górek nie ma, predko¶æ na tempomacie tylko plisik/minusik wiêc nie da siê skokowo zmieniæ i sprawdziæ jak zahamuje. U¿ycia hamulca bym siê nie spodziewa³, ale mo¿e siê mylê.

Shrek

Data: 2019-05-05 12:17:21
Autor: Mateusz Viste
On Sun, 05 May 2019 11:54:28 +0200, Shrek wrote:
Nie musi - Marek S jest, zdaje siê, z pomorza. Tam hamowanie silnikiem
jest symboliczne :)

Zdziwi³by¶ siê jakie s± górki ko³o Trójmiasta.

Ale¿ ja dobrze wiem jakie s±, 20 lat mieszka³em na Kaszubach i jazda po okolicach trójmiasta nie jest mi obca. I jest tak jak mówisz - to s± w³a¶nie "górki" (polodowcowe - bardzo fajne zreszt±, nadaj± regionowi niepowtarzalny urok, ale hamowanie na nich silnikiem nale¿y postrzegaæ wy³±cznie w kategoriach zabawy).

Mateusz

Data: 2019-05-05 13:16:08
Autor: Marcin N
[...]

Trójmiasto jest najbardziej górzyst± aglomeracj± w Polsce.

--
MN

Data: 2019-05-05 12:08:44
Autor: Mateusz Viste
On Sun, 05 May 2019 13:16:08 +0200, Marcin N wrote:
Nie musi - Marek S jest, zdaje siê, z pomorza. Tam hamowanie silnikiem
jest symboliczne :)

Trójmiasto jest najbardziej górzyst± aglomeracj± w Polsce.

Nie górzyst±, a pagórkowat±.

Mateusz

Data: 2019-05-05 14:12:15
Autor: Marek S
Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jedzie z góry/pod górę?

Nie musi - Marek S jest, zdaje siê, z pomorza. Tam hamowanie silnikiem
jest symboliczne :)

To by³by¶ zaskoczony. W Gdyni jest ulica o nachyleniu 20%. Jak dla mnie to spore nachylenie. Nie wiem jakie Ty uwa¿asz za spore? Zreszt± ca³a okolica ma mnóstwo zjazdów i podjazdów. Prawie nic tu p³askie nie jest.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-05-06 00:35:45
Autor: J.F.
Sk±d skrzynia biegów "wie", ¿e auto jedzie z góry/pod górê?
Dnia Sun, 5 May 2019 14:12:15 +0200, Marek S napisa³(a):
[...]

Lotnisko im Wa³êsy - 148 npm.
A do morza 9km.

Elektrownia szczytowo-pompowa Zarnowiec - ok 100m roznicy poziomow.

Ten lodowiec niezly burdel zostawil :-)

J.

Data: 2019-05-05 14:56:30
Autor: RadoslawF
W dniu 2019-05-05 o 14:12, Marek S pisze:

[...]

http://www.altimetr.pl/najwieksze-nachylenie-podjazdu-w-polsce.html
Dlaczego jej tu nie ma?
Ma mniej ni¿ sto metrów czy te 20% to tylko na twoje oko?

Pozdrawiam

Data: 2019-05-05 13:22:55
Autor: Mateusz Viste
[...]

Nie mam co do pagórkowato¶ci trójmiasta ¿adnych w±tpliwo¶ci. Mieszka³em 20 lat w Szwajcarii Kaszubskiej i topologia regionu nie jest mi obca. Górki, pagórki, jeziorka - pe³no tego, i to bardzo fajne zreszt± (kaszubskie jeziora to jedna z rzeczy, których do dzi¶ mi brak). Ale okazji do prawdziwego hamowania silnikiem ma³o, bo czas zjazdu raczej liczy siê w sekundach. No i z regu³y drogi s± poprowadzone w taki sposób, ¿e nachylenie jest niewielkie - nawet zjazd z kamiennej góry jest ma³o atrakcyjny (chyba ¿e na sankach, w stronê bulwaru).

Jak dla mnie to spore nachylenie. Nie wiem jakie Ty uwa¿asz za spore?

Takie, które sprawia ¿e na wrzuconej trójce samochód w dalszym ci±gu przyspiesza, a po kilku minutach cz³owiek zaczyna siê zastanawiaæ czy nie wyleci z nastêpnego zakrêtu bo klocki ju¿ pewno ¶wiec± w³asnym ¶wiat³em.

Mateusz

Data: 2019-05-05 21:02:51
Autor: J.F.
Sk±d skrzynia biegów "wie", ¿e auto jedzie z góry/pod górê?
Dnia 05 May 2019 13:22:55 GMT, Mateusz Viste napisa³(a):
[...]

Topologia jest pagorkowata, ale ludzie nie potrafia ocenic nachylenia
precyzyjnie.

Wydaje sie stromo, a jesli znaku nie ma, to chyba ponizej 7%.

[...]

To sie wrzuca dwojke. Albo i jedynke.
Z narciarskich terenow potrafie zjechal niemal bez hamulca ...

J.

Data: 2019-05-05 19:10:59
Autor: Mateusz Viste
On Sun, 05 May 2019 21:02:51 +0200, J.F. wrote:
To sie wrzuca dwojke. Albo i jedynke.

Z tym, ¿e wtedy mo¿e pojawiæ siê problem taki, ¿e albo jednak za wolno siê ten samochód toczy, albo obroty silnika siêgaj± 4 krpm i cz³owiekowi siê serce kraje jak to s³yszy...

Z narciarskich terenow potrafie zjechal niemal bez hamulca ...

No bo w nartach o to chodzi, ¿eby mo¿liwie ma³o hamowaæ.

Mateusz

Data: 2019-05-05 21:16:15
Autor: J.F.
Sk±d skrzynia biegów "wie", ¿e auto jedzie z góry/pod górê?
Dnia 05 May 2019 19:10:59 GMT, Mateusz Viste napisa³(a):
[...]

Silnik 4k zniesie, a hamulce nie :-)

Z narciarskich terenow potrafie zjechal niemal bez hamulca ...
No bo w nartach o to chodzi, ¿eby mo¿liwie ma³o hamowaæ.

:-)

J.

Data: 2019-05-05 15:38:55
Autor: Marek S
Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jedzie z góry/pod górę?

http://www.altimetr.pl/najwieksze-nachylenie-podjazdu-w-polsce.html
Dlaczego jej tu nie ma?

To pytanie chyba do webmastera?

Ma mniej ni¿ sto metrów czy te 20% to tylko na twoje oko?

20% pochodzi ze znaku drogowego. D³ugo¶ci nie mierzy³em, ale nie jest to zbyt d³ugi odcinek a w dodatku sk³ada siê z dwóch ulic: Brukarskiej i Czeladniczej.

https://www.google.com/maps/@54.5539276,18.5134087,3a,75y,214.78h,85.42t/data=!3m6!1e1!3m4!1sV-_xjeCel-xLnekTUG4InQ!2e0!7i13312!8i6656

Swoj± drog± nie s±dzi³em, ¿e 20% podchodzi pod jakie¶ rekordowe nachylenia.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-05-05 22:45:22
Autor: Adam
W dniu 2019-05-05 o 15:38, Marek S pisze:

[...]

Jako¶ tych 20% nie widaæ.

Przy 20% to na szeroko¶æ domu powinna byæ ró¿nica poziomów oko³o jednej kondygnacji, natomiast na streetfoto pochylenie jest ledwo zauwa¿alne.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2019-05-05 23:09:00
Autor: J.F.
Sk±d skrzynia biegów "wie", ¿e auto jedzie z góry/pod górê?
Dnia Sun, 5 May 2019 22:45:22 +0200, Adam napisa³(a):
[...]

na oko - znajdzie sie

https://goo.gl/maps/J5hCFxFMd6Dv26sH8

W sumie znak powinien ostrzegac o maksymalnym, nie srednim.

J.

Data: 2019-05-05 14:07:49
Autor: Marek S
W dniu 2019-05-05 o 07:00, Shrek pisze:

Hamuje silnikiem? Bo jako¶ nie spodziewam siê, ¿eby tempomat u¿ywa³ hamulców. Choæ w sumie kto wie. Skoro ESP u¿ywa...

Ten odcinkowy nie jest u mnie a¿ tak stromy wiêc hamowanie silnikiem wystarcza. Nie s±dzê by hamulce tempomat anga¿owa³. Ale mogê to sprawdziæ. Mam w pobli¿u ulicê o nachyleniu 20%. Przejadê siê po niej je¶li chcesz.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-05-05 14:52:01
Autor: Shrek
W dniu 05.05.2019 o 14:07, Marek S pisze:

Ten odcinkowy nie jest u mnie a¿ tak stromy wiêc hamowanie silnikiem wystarcza. Nie s±dzê by hamulce tempomat anga¿owa³. Ale mogê to sprawdziæ. Mam w pobli¿u ulicê o nachyleniu 20%. Przejadê siê po niej je¶li chcesz.

Jak ci siê chce to jed¼. Cen± jest tylko moja ciekwo¶æ.

Shrek

Data: 2019-05-05 15:47:41
Autor: Marek S
W dniu 2019-05-05 o 14:52, Shrek pisze:

Jak ci siê chce to jed¼. Cen± jest tylko moja ciekwo¶æ.

Moja równie¿ :-)

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-05-24 21:57:29
Autor: Marek S
Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jedzie z góry/pod górę?
W dniu 2019-05-05 o 14:52, Shrek pisze:

Jak ci siê chce to jed¼. Cen± jest tylko moja ciekwo¶æ.

Trochê pó¼no lecz zrobi³em test na jakim¶ d³u¿szym, stromym, odcinku. Dopiero teraz taki znalaz³em. Przy 50km/h w³±czy³em tempomat na dolny limit. Nastêpnie rêcznie zmniejszy³em szybko za jego po¶rednictwem prêdko¶æ do 30km/h. Skrzynia nie zmieni³a biegu a auto zaczê³o do¶æ mocno hamowaæ. Tak wiêc tempomat u¿y³ hamulca, ku mojemu zdziwieniu.

Dopiero chwilê po wyhamowaniu nast±pi³a redukcja biegu i utrzymywanie zmniejszonej prêdko¶ci samym silnikiem.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-05-25 06:06:18
Autor: Shrek
W dniu 24.05.2019 o 21:57, Marek S pisze:

Dopiero chwilê po wyhamowaniu nast±pi³a redukcja biegu i utrzymywanie zmniejszonej prêdko¶ci samym silnikiem.

U mnie inaczej - tempomat przynajmniej w krótkim okresie nie bba wogóle o przekroczenie prêko¶ci - z górki po prostu przyspiesza.

Data: 2019-05-24 22:52:26
Autor: przemek.jedrzejczak
Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jedzie z góry/pod górę?
Dziwne. Co to za auto ?

Data: 2019-05-25 13:48:54
Autor: Shrek
Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jedzie z góry/pod górę?
W dniu 25.05.2019 o 07:52, przemek.jedrzejczak@gmail.com pisze:
Dziwne. Co to za auto ?

volvo S60 I z wutomatem i napêdem na 4 ³apy. Inna sprawa ¿e przyspieszy³ minimalnie - zujazd to zjazd z wiaduktu, licznikowo przyspieszy³ o trzy km/h - mo¿e jest jaka¶ minimalna warto¶æ zarówno prêko¶ci jak i czasu po której redukuje bieg, ¿eby skuteczniej hamowaæ silnikiem - no i musi mieæ lockup zapiêty, ale raczej mia³.

Shrek

Data: 2019-05-05 00:31:08
Autor: Uncle Pete
Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jedzie z góry/pod górę?
W sumie dobre pytanie jak hamuje tempomat. Muszê sprawdziæ.

U mnie nie hamuje.

Data: 2019-05-04 11:31:23
Autor: Adam
W dniu 2019-05-04 o 09:33, J.F. pisze:
[...]

Bez obci±¿enia i bez w³±czonej funkcji typu "hold" skrzynia powinna od³±czyæ napêd i auto bêdzie siê toczyæ jak na luzie.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2019-05-04 12:33:45
Autor: Shrek
W dniu 04.05.2019 o 11:31, Adam pisze:

Bez obci±¿enia i bez w³±czonej funkcji typu "hold" skrzynia powinna od³±czyæ napêd i auto bêdzie siê toczyæ jak na luzie.

Chyba nie powinna. Powinna siê na wysokim biegu trzymaæ na lockup czy jak tam, siê nazywas zapiêcie na sztywno.

A jak chcesz z górki hamowaæ skutecznie to chyba w wiêkszo¶ci przypadków trzeba bêdzie zapi±æ ni¿szy "rêcznie" w wiêkszo¶ci przypadków. Choæ g³owy nie dam.

Shrek

Data: 2019-05-04 12:58:13
Autor: cef
W dniu 2019-05-04 o 11:31, Adam pisze:

[...]

Nie. Zawsze jest najwy¿szy mo¿liwy przy danej prêdko¶ci bieg za³aczony.

Data: 2019-05-05 22:51:09
Autor: Adam
W dniu 2019-05-04 o 12:58, cef pisze:
[...]

W starych, hydraulicznych (Toyota LC90 i podobne, Pajero II, Subaru Legacy itp) oraz w nowszych (m.in. BMW X5, Lexus LS600h, ró¿ne Audi) efekt jest taki, jakby odpina³o napêd - obroty spadaj±, a auto siê toczy. Poda³em auta, którymi je¼dzi³em lub je¿d¿ê.
W nowszych byæ mo¿e jest to kwestia ustawieñ - tego nie wiem. Jak dostajê auto, to nie grzebiê w ustawieniach.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2019-05-04 23:09:33
Autor: Marek S
W dniu 2019-05-03 o 21:32, Tomasz Pyra pisze:

S±dzê ¿e kontroler skrzyni wie to st±d, ¿e je¶li hamowanie silnikiem na danym biegu jest nieskuteczne (samochód zwalnia zbyt powoli, lub nadal przyspiesza), to wtedy skrzynia zredukuje bieg.

Ciekawe jest to, ¿e gdy zjazd siê koñczy, to bardzo szybko odpuszcza ten tryb i skrzynia zaczyna pracowaæ "normalnie". Czyli musi byæ jeszcze jeden element tej¿e logiki: auto zbyt mocno hamuje.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-05-05 05:54:40
Autor: Mateusz Viste
On Sat, 04 May 2019 23:09:33 +0200, Marek S wrote:
[...]

W zasadzie wystarczy zwyczajny czujnik przechy³u - który to (chyba) i tak musi ju¿ byæ, aby auto potrafi³o rozpoznaæ kiedy jest holowane. Wtedy operacja dla ECU sprowadza siê do "je¶li jadê w dó³ przyspieszaj±c a u¿ytkownik nie wciska gazu, znaczy mam hamowaæ silnikiem".

Mateusz

Data: 2019-05-05 14:14:25
Autor: Marek S
[...]

Pewnie jakbym mia³ co¶ takiego jako elektronik zrobiæ, to tak bym to rozwi±za³. Tylko ciekaw jestem, czy faktycznie tak to siê realizuje w samochodach (ju¿ bez wnikania w modele - ogólnie).

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-05-05 21:07:53
Autor: J.F.
Sk±d skrzynia biegów "wie", ¿e auto jedzie z góry/pod górê?
Dnia 05 May 2019 05:54:40 GMT, Mateusz Viste napisa³(a):
[...]

Nie jest to takie proste, bo ten grawitacyjny jest czuly na
przyspieszenia. Dodac zyroskop, czy kompensowac pomiarem
przyspieszenia z predkosci ?

J.

Data: 2019-05-05 11:55:52
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2019-05-04 o 23:09, Marek S pisze:
[...]

Zapewne tak w³a¶nie jest - auto ma jaki¶ zakres oczekiwanego opó¼nienia zwi±zanego z hamowaniem silnikiem i trzyma taki bieg ¿eby by³o dobrze :)

Data: 2019-05-05 14:15:51
Autor: Marek S
W dniu 2019-05-05 o 11:55, Tomasz Pyra pisze:

Zapewne tak w³a¶nie jest - auto ma jaki¶ zakres oczekiwanego opó¼nienia zwi±zanego z hamowaniem silnikiem i trzyma taki bieg ¿eby by³o dobrze :)

Przy takich duperelach widaæ, ¿e sporo my¶li technicznej jest w ka¿dym detalu. Robi wra¿enie... :-)

--
Pozdrawiam,
Marek

Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jedzie z góry/pod górę?