Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jedzie z góry/pod górę?

Data: 2019-05-03 12:32:17
Autor: sczygiel
Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jedzie z góry/pod górę?
W dniu pi±tek, 3 maja 2019 14:24:37 UTC-5 u¿ytkownik Marek S napisa³:
Witam,

Z czystej ciekawo¶ci chcia³bym podpytaæ Was o to, jak w temacie. W okolicy mam kilkuset metrowy odcinek drogi o sporym nachyleniu. Jadê pod górê - biegi siê redukuj±. Wydaje mi siê to do ogarniêcia gdy¿ muszê mocniej przycisn±æ gaz, wiêc dajê jakie¶ informacje logice auta. No ale gdy w drug± stronê jest gorzej. Wiele razy hamujê silnikiem, czasem na bardzo d³ugim odcinku lecz nie obserwujê aby z tego powodu nastêpowa³a redukcja i skok na wysokie obroty. Tymczasem na tym zje¼dzie - za ka¿dym razem tak jest. Czy wiecie jak auta "wiedz±", ¿e mamy do czynienia z w/w sytuacjami?

Nie wiedza. Albo wiedza ale nie z polozenia tylko z informacji z silnika.
W skrocie: Zeby utrzymac pewne obroty na danym biegu trzeba lac tyle a tyle paliwa jadac po rownym.
Jak sie jedzie pod gore to trzeba lac wiecej paliwa. Stad skrzynia wie ze trzeba zredukowac bo obciazenie jest zbyt duze.

Od biedy mozna to zasymulowac ciagnac przyczepe...

Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jedzie z góry/pod górę?