Skala podatkowa - dlaczego mi się nie zgadza?

Data: 2020-04-28 20:35:06
Autor: Piotr Gałka
Skala podatkowa - dlaczego mi się nie zgadza?
Patrząc na skalę podatkową za 2019:
https://www.e-pity.pl/skala-podatkowa/

z tego, co jeszcze pamiętam o wykresach linii prostej wychodzi mi, że jak nachylenie jest 17,75% to zmiana na X pomnożona przez 17,75% powinna dać zmianę na Y.
Czyli 3091 * 17,75% powinno być 548,3 a nie jest (przynajmniej na moim kalkulatorze wychodzi inaczej).

Ktoś wie gdzie jest błąd?

Data: 2020-04-28 21:42:01
Autor: cef
W dniu 2020-04-28 o 20:35, Piotr Gałka pisze:
[...]

Z tego co ja pamiętam, to kwota wolna się zmienia w przedziałach,
więc w całym zakresie nie jest liniowa.

Data: 2020-04-28 22:35:46
Autor: Piotr Gałka
W dniu 2020-04-28 o 21:42, cef pisze:
[...]

Zmiana kwoty wolnej jest w poszczególnych odcinkach liniowa więc suma dwóch liniowych zmian też jest liniowa - czyli cały wykres jest odcinkami liniowy.
Powyżej dochodu 13k wykres powinien podążać po linii prostej o nachyleniu 17,75% przecinającej oś X w punkcie kwoty wolnej (czyli 3091). Z nachylenia wychodzi równanie tej linii i tam powinno być X * 17,75% - 3091*17,75%, a jest jakaś inna kwota.

Zupełnie osobnym tematem jest, że tak to celowo zagmatwali, mówiąc o jakiejś zmiennej kwocie wolnej aby ludziom po prostu nie powiedzieć, że między 8k a 13k podatek jest według skali 35,18% a dopiero potem 17,75%.

Wydaje mi się, że ileś lat temu to mi się to zgadzało, ale już od jakiegoś czasu przestało się zgadzać. Widocznie pracują tam teraz ludzie, którzy na maturze nie musieli zdawać matematyki.
P.G.

Data: 2020-04-28 21:47:19
Autor: RoMan Mandziejewicz
Skala podatkowa - dlaczego mi się nie zgadza?
Hello Piotr,

[...]

548,6525 - inaczej nie będzie. Liczone ołówkiem na kartce.

a nie jest (przynajmniej na moim kalkulatorze wychodzi inaczej).
Ktoś wie gdzie jest błąd?

Nie umiesz liczyć :P

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2020-04-29 09:40:32
Autor: J.F.
Dnia Tue, 28 Apr 2020 20:35:06 +0200, Piotr Gałka napisał(a):
[...]

Ja sie poddalem juz wczesniej - jak zaczeli kombinowac z kwotami
wolnymi. Trzeba bylo miesiac temu pojsc do biura posla pis i poprosic
o wyliczenie, choc oczywiscie to strata czasu, ale bedzie mozna
popatrzec jak sie wije :-)

Widzisz tam "degresywna" ? W ustawie tez sie nie moglem doczytac jak to liczone powinno byc.
Widac wyzsze studia to za malo, albo po prostu PRL zle uczyl, trzeba
sie bylo na KUL zapisac.

Moze to cos podpowie
https://www.e-pity.pl/kwota-wolna-od-podatku-pit-kalkulator/
"1420 zł pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 871 zł 70 gr ×
(podstawa obliczenia podatku - 8 000 zł) ÷ 5 000 zł"

dla 13 tys zostaje 548.30

ale ... to oficjalna strona ? Szukaj na stronie ministra, albo w
ustawie. Albo zdaj sie na ministerialny kalkulator :-(

J.

Data: 2020-04-29 12:14:18
Autor: Piotr Gałka
W dniu 2020-04-29 o 09:40, J.F. pisze:

[...]

Te wyliczenia się zgadzają ze sobą dopóki się posługujemy tylko kwotami odejmowanymi od podatku.
Gdyby nie było informacji, o kwocie wolnej rozumianej jak odjęta od podstawy opodatkowania wszystko by się zgadzało.

Tylko, że wyjściowe są właśnie te kwoty wolne więc są podawane nawet jak się nie zgadzają z tym, co jest potem faktycznie realizowane.

Czyli praktycznie każdy płaci o 35gr więcej podatku niż powinien (według kwoty wolnej). Zakładając np 20mln zeznań daje to 7 mln dodatkowych pieniędzy w budżecie.
Jeśli w ustawie jest kwota wolna, a nie kwota odejmowana od podatku to właściwie są to nielegalne pieniądze w budżecie.
P.G.

Data: 2020-04-29 16:06:40
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Skala podatkowa - dlaczego mi się nie zgadza?

"Piotr Gałka" r8bk1m$dsr$1$PiotrGalka@news.chmurka.net

Czyli praktycznie każdy płaci o 35gr więcej podatku niż powinien (według kwoty wolnej). Zakładając np 20mln zeznań
daje to 7 mln dodatkowych pieniędzy w budżecie.

Na ścinkę berezyn oświęcimskich wystarczy.

Tuż po wprowadzeniu tej dziwnej kwoty wolnej napisałem z nudów
w arkuszu kalkulacyjnym co trzeba, aby szybko wiedzieć co i jak
 -- chyba ;) zgadzało się. Ale teraz już nie piszę/modyfikuję
(łatwiej od nowa napisać niż zmodyfikować) i nie sprawdzam...
(chodziło o szybkie sprawdzanie -- razem w łóżku czy osobno)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(  coma |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.

Data: 2020-04-29 16:24:14
Autor: J.F.
Użytkownik "Piotr Gałka"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:r8bk1m$dsr$1$PiotrGalka@news.chmurka.net...
[...]

Wiec trzeba siegnac do ustawy.

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19910800350

Nawet nie probuje zgadnac jaka wersja obowiazuje dla pita za 2019 ... a moze sprobuje
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190001834

Art. 5. 1. Za 2019 r. skala podatkowa, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, obowiązuje w następującej wysokości:

[tabelka rownowazna
Podstawa obliczenia podatku w złotych
do 85 528: 17,75%   minus kwota zmniejszająca podatek
od 85 528: 15 181 zł 22 gr + 32% nadwyżki ponad 85 528 zł minus kwota zmniejszająca podatek

2. Kwota zmniejszająca podatek, o której mowa w ust. 1, za 2019 r. odliczana w rocznym obliczeniu podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7 ustawy zmienianej w art. 1, lub w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 tej ustawy, wynosi:
1) 1420 zł - dla podstawy obliczenia podatku nieprzekraczającej kwoty 8000 zł;
2) 1420 zł pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru:
871 zł 70 gr × (podstawa obliczenia podatku - 8000 zł) ÷ 5000 zł
- dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 8000 zł i nieprzekraczającej kwoty 13 000 zł;
3) 548 zł 30 gr - dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 13 000 zł i nieprzekraczającej kwoty 85 528 zł;
4) 548 zł 30 gr pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru:
548 zł 30 gr × (podstawa obliczenia podatku - 85 528 zł) ÷ 41 472 zł
- dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 85 528 zł i nieprzekraczającej kwoty 127 000 zł.

Wiec kwoty wolnej od podatku jako takiej nie ma.

Czyli praktycznie każdy płaci o 35gr więcej podatku niż powinien (według kwoty wolnej). Zakładając np 20mln zeznań daje to 7 mln dodatkowych pieniędzy w budżecie.

Mniej, bo przeciez Ci obnizyli stawke z 18 na 17.75 :-)

Jeśli w ustawie jest kwota wolna, a nie kwota odejmowana od podatku to właściwie są to nielegalne pieniądze w budżecie.

Ba, w ujednoliconym tekscie na dzis mamy

"1c. Wysokość kwoty zmniejszającej podatek, o której mowa w ust. 1a, podlega corocznie weryfikacji przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

1d. Minister właściwy do spraw finansów publicznych przedkłada Radzie Ministrów, w terminie do 15 września roku, w którym dokonano weryfikacji:
1) informację o wynikach dokonanej weryfikacji;
2) propozycję zmiany kwoty zmniejszającej podatek na rok następny, w przypadku istotnego wzrostu kwoty minimum egzystencji dla jednoosobowego gospodarstwa ustalonego przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych."

A przeciez juz raz TK orzekl, ze brak automatycznej korekty kwoty wolnej jest niezgodny z konstytucja.
Tyle warta dla PiS konstytucja ... choc akurat tu sie z nimi zgadzam - skala podatku powinna byc jasno w ustawie, a nie, zeby musial jej szukac po innych obwieszczeniach.
No ale na to powinien byc stosowny mechanizm odrzucania uchwal TK ...

J.

Data: 2020-04-29 21:58:31
Autor: Piotr Gałka
W dniu 2020-04-29 o 16:24, J.F. pisze:

Wiec trzeba siegnac do ustawy.

Właśnie też musiałem zajrzeć, bo nie umiałem przepisać kwot z PIT-11 do PIT-37.
Musiałem ustalić co to jest Art 13 pkt 8.
A i tak nie jestem pewien czy dobrze zrozumiałem.

No i kwestia którą wersję ustawy czytać. Znalazłem aktualną, ale w razie W obowiązuje ta z dnia jak wypełniam PITa czy może z końca roku.
Jak podobno w ciągu kilku lat było ponad 50 zmian to kto jeszcze to ogarnia.

Chyba najlepiej nic nie robić.

[...]

Według mnie:
- podatek powinien być liniowy dla wszystkich - może 25%, bo
- kwota wolna kilka razy większa od 8k (też dla wszystkich),
- VAT powinien być jeden na wszystko,
- PIT powinien mieć 1 stronę,
- urzędników w US (w związku z tym) ze 4 razy mniej.
P.G.

Data: 2020-05-01 10:19:30
Autor: Budzik
Skala podatkowa - dlaczego mi się nie zgadza?
Użytkownik Piotr Gałka piotr.galka@cutthismicromade.pl ...

[...]

:)
Ale wtedy ludzie by rozumieli co z czego wynika...
Ja zasady rozliczania PIT jeszcze niedawno rozumiałem.

do tych nowych nawet nie probuje podejsc, wpisuje do programu liczacego i zapominam. I chyba o to chodzi.

Ale wyszła mi w tym roku ciekawostka.

Zawsze było tak ze jak małzenstwo moze rozliczac sie razem to to moze być albo zysk albo wychodzic na zero.

A tymczasem:
- rzliczenie razem 40zł nadpłaty
- rozliczenie osobno: 3zł + około 500zł nadpłaty.

Ki czort?

--
Pozdrawia... Budzik
"Albo głosisz swoje poglądy i ponosisz wszelkie konsekwencje, albo milczysz."   Nina Liedtke

Data: 2020-05-02 13:25:40
Autor: Piotr Gałka
W dniu 2020-05-01 o 12:19, Budzik pisze:

do tych nowych nawet nie probuje podejsc, wpisuje do programu liczacego i
zapominam. I chyba o to chodzi.

To jest ryzykowna strategia.
Skąd gwarancja, że w programie nie ma błędów.
Kiedyś przez błąd w programie było tak, że na formularzu wyglądało poprawnie, a wysyłało się do urzędu błędnie.
Jak się wpisało 1000 to pokazywało 1 000 a wysyłało 1000.
Jak się wpisało 1 000 to pokazywało 1 000 a wysyłało 1.

A że wszyscy mamy jednakowe w jakimś zakresie dane więc łatwiej nam było raz wypełnić i potem tylko zmieniać osoby no i tak zrobiony błąd się powielił i wszyscy byliśmy wzywani do US.
Wtedy jeszcze wysyłanie korekty trzeba było dokładnie tłumaczyć.

Nie wiem czy się czepiali autorów programu, ale w US mówili, że muszą ten przypadek zgłosić do Izby Skarbowej.

[...]

Może jak razem to się łapiecie na kwotę wolną 3091 (=3089) a jak osobno to jedno się łapie (przynajmniej częściowo) na ślady po 8000 - czyli ląduje w odcinku (między 8000 a 13000) w którym podatek jest według skali około 35,18%.
P.G.

Data: 2020-05-02 16:59:46
Autor: Budzik
[...]

Czym byłoby zycie gdyby czasami człowiek nie musiał stanac na krawedzi i zaryzykowac...? ;-DDD
A tak powaznie, to przewaznie wysyłam pita w ostatnim miesiacu wiec zakładam ze wszelkie błedy juz naprawiono.
A jak nie? Trudno, zrobi sie korekte.

[...]

Kiedys bło tak ze sie windowsy czesto zawieszały.
Ale nie pamietam od lat zeby mi sie 7 zawiesiła...
;-P

[...]

No miejmy nadzieje, ze od tego czasu troche sie w urzedach zmieniło.

[...]

Pewnie tak. Musze napisać do twórców programu ze fajnie by było gdyby program takie rzeczy wyłapywał i proponował rozdzielne rozliczenie.
Mysle ze wiele osób mogło sie rozliczyc razem, podczas kiedy osobno byłoby korzystniej.

Mozna złozyc korekte rozliczenia zmieniajac sposój rozliczenia z razem na osobno? --
Pozdrawia... Budzik
Dlaczego chłopaki z Warszawy wolą dziewczyny z Poznania niż ze stolicy?
Bo z jednej strony Wola i Ochota a z drugiej Brudno i Włochy.

Data: 2020-05-01 16:58:41
Autor: J.F.
Dnia Wed, 29 Apr 2020 21:58:31 +0200, Piotr Gałka napisał(a):

[...]

a) jest tekst jednolity co pewien czas, ostatnio z 2019 ... a i to nie
jest takie proste co tam obowiazuje a co trzeba doczytac,

b) skoro masz takie komplikacje, to bylo sobie sciagnac wersje
jednolita ... no tak - tylko kiedy ? :-)

Według mnie:
- podatek powinien być liniowy dla wszystkich - może 25%, bo
- kwota wolna kilka razy większa od 8k (też dla wszystkich),
- VAT powinien być jeden na wszystko,

Ale to nie realizuje "potrzeb spolecznych" :-(

- PIT powinien mieć 1 stronę,
- urzędników w US (w związku z tym) ze 4 razy mniej.

Juz i tak sobie skomputeryzowali prace ... ale czy ich ubylo ?

J.

Data: 2020-05-02 13:07:06
Autor: Piotr Gałka
W dniu 2020-05-01 o 16:58, J.F. pisze:

[...]

A czy potrzebą społeczną nie jest aby PIT miał 1 stronę?

- PIT powinien mieć 1 stronę,
- urzędników w US (w związku z tym) ze 4 razy mniej.

Juz i tak sobie skomputeryzowali prace ... ale czy ich ubylo ?

Przybyło o tych co włączają i wyłączają te komputery.
P.G.

Data: 2020-05-04 12:11:48
Autor: J.F.
Użytkownik "Piotr Gałka"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:r8jk8m$773$1$PiotrGalka@news.chmurka.net...
[...]

Widac mniejsza, niz wlasciwa ilosc pieniedzy w budzecie i wyborcze obietnice :-)

- PIT powinien mieć 1 stronę,
- urzędników w US (w związku z tym) ze 4 razy mniej.

Juz i tak sobie skomputeryzowali prace ... ale czy ich ubylo ?

Przybyło o tych co włączają i wyłączają te komputery.

W kazdym badz razie kiedys przepisywali.
A teraz maja gotowe ... zwolnili przepisywaczy ?

J.

Data: 2020-04-29 22:01:35
Autor: Piotr Gałka
Skala podatkowa - dlaczego mi się nie zgadza?
W dniu 2020-04-29 o 16:24, J.F. pisze:

Wiec kwoty wolnej od podatku jako takiej nie ma.

W końcu na ten temat się nie odezwałem.

To po jakie licho w tabelkach to piszą i to źle wyliczone.
Powinni pisać 3089 a nie 3091.
P.G.

Data: 2020-05-01 16:53:40
Autor: J.F.
Dnia Wed, 29 Apr 2020 22:01:35 +0200, Piotr Gałka napisał(a):
[...]

Napisz do autorow :-)

Ch* wie po co pisza, kto liczyl, po co liczyl, jak liczyl. Ja wiem tylko, ze efektywnie to mamy teraz duzo stawek podatkowych.
A PiS skomplikowal w imie swoich wyborczych celow.

J.

Data: 2020-05-02 13:11:31
Autor: Piotr Gałka
W dniu 2020-05-01 o 16:53, J.F. pisze:

To po jakie licho w tabelkach to piszą i to źle wyliczone.
Powinni pisać 3089 a nie 3091.

Napisz do autorow :-)

Jak już wysłałem te PITy (i 2 godziny później korekty :) ) to może teraz znajdę chwilę i napiszę.

Ch* wie po co pisza, kto liczyl, po co liczyl, jak liczyl.

Ja wiem tylko, ze efektywnie to mamy teraz duzo stawek podatkowych.
A PiS skomplikowal w imie swoich wyborczych celow.

Wszyscy po kolei komplikowali. Ostatnio mamy tylko przyspieszenie.
Doszli do takiego poziomu skomplikowania, że już nie potrafią tak zrobić PITa aby na wszystko były odpowiednie rubryki :(
P.G.

Data: 2020-05-02 16:59:46
Autor: Budzik
[...]

Nie pamietam wczesniejszych komplikacji.
Raczej było upraszczanie bo ulgi odpadały. Patrz ulga na internet. ;-/
Jakie były utrudnienia wczesniej wprowadzane?

--
Pozdrawia... Budzik
"Kto leczy się z poradników lekarskich, ten umiera na pomyłkę w druku".

Data: 2020-05-02 21:05:19
Autor: Piotr Gałka
W dniu 2020-05-02 o 18:59, Budzik pisze:
[...]

Dla mnie na przykład utrudnieniem jest, że odlicza się składki wpłacane na ubezpieczenie zdrowotne, ale nie tyle ile się wpłaciło tylko tyle ile maksymalnie można odliczyć. Ile wpłaciłem wiem, jakie są maksima zawsze muszę szukać.

Otworzyłem PIT-36 za rok 2015 (bo chodzi o wcześniejsze komplikacje).
W moim pojęciu każda rzecz wymagająca sprawdzenia w ustawie to skutek jakiejś komplikacji.

Na przykład:
Wybór sposobu opodatkowania:
- w sposób przewidziany w art 29 ust 4.

Informacje dodatkowe:
- był obowiązany do sporządzenia dokumentacji, o której mowa w art. 25a ust 1
- korzysta w roku podatkowym wykazanym w poz 5 ze zwolnienia na podstawie art. 44 ust 7a
- korzystał w jednym z pięciu lat poprzedzających rok wykazany w poz 5 ze zwolnienia na podstawie art. 44 ust 7a ustawy i w roku podatkowym wykazanym z poz 5 dokonuje doliczenia na podstawie art 44 ust 7f

Dochody. ze stosunku pracy..
W poz 48 należy wykazać przychodzy do których w poz 49 podatnik stosuje 50% koszty uzyskania przychodów na podstawie art 22 ust 9 pkt 3 ustawy.

Przy prawach autorskich podobne rozbicie, na jakieś inne i te od których koszty 50%, ale tu odwołanie do art 22 ust 9 pkt 1-3. Widzę, że akurat tu stosowałem te 50%. Skąd wiedziałem??

W odliczeniach od dochodu rzuca mi się w oczy:
Dodatkowa obniżka na podstawie rozporządzenia RM z dnia 24 stycznia 1995 (z późniejszymi zmianami) - zgodnie z art 5 ust 2 ustawy z 21.11.96 (z późniejszymi zmianami

Itd.
A jestem dopiero na stronie 3 (i nie wiem czy na wszystko zwróciłem uwagę), a całe moje zeznanie miało 11 stron.

Nie chce mi się szukać kiedy dokładnie która komplikacja się pojawiała, ale na przykład w PIT-37 z 2004 nie widzę rozbijania ani wynagrodzenia, ani praw autorskich na dwie podgrupy.
Czyli gdzieś po drodze się skomplikowało.
P.G.

Data: 2020-05-03 07:59:45
Autor: Budzik
[...]

A po co? Przeciez program do pitów ci to podpowie...

[...]

No to prawda, te opisy to sa dla nienormalnych.
Mam około 40 lat i ni wiem czy dozyje czasów zeby pit był opisany dla ludzi a nie dla urzedników.
Ale szczerze - olewam to - wypełniam tak jak umiem ;-D

[...]

Jestes w specjalnej kascie z 50% kup i jeszcze narzekasz? ;-PPPPPP

--
Pozdrawia... Budzik
"Obelgi to argumenty tych, którzy nie mają argumentów"

Data: 2020-05-03 14:02:28
Autor: Piotr Gałka
W dniu 2020-05-03 o 09:59, Budzik pisze:

[...]

Nie jestem pewien, czy ten co używam podpowie.

No to prawda, te opisy to sa dla nienormalnych.
Mam około 40 lat i ni wiem czy dozyje czasów zeby pit był opisany dla
ludzi a nie dla urzedników.
Ale szczerze - olewam to - wypełniam tak jak umiem ;-D

Młody jesteś. Ja zostałem przetresowany przez urzędników i staram się wypełniać tak, aby nie było się o co przyczepić co oznacza, że usiłuję rozumieć wszystko co wypełniam, a nie tak jak mi się wydaje.
Co powiesz na płacenie kary za to, że w tej samej linijce Księgi Przychodów i Rozchodów wpisujesz wartość nabytych elementów i koszty związane z tym zakupem (bilet tramwajowy) bo to utrudnia pracę urzędnika bo to są dwa osobne zdarzenia gospodarcze. Pikanterii temu tematowi dodaje fakt, że tego samego dnia odebraliśmy instrukcję jak należy wypełniać księgę w następnym roku i tam było, że aby ułatwić pracę urzędnikom należy od tego roku wpisywać w tej samej linijce.

[...]

Bez przesady z tą kastą :)
W 1995 napisaliśmy z bratem jedną książkę i PWN nadal przysyła nam co jakiś czas jakieś pieniądze w ramach praw autorskich. W 2018 było to 90,63zł z czego wydawnictwo pobrało zaliczkę 8zł. W 2019 0,- , a w 2020 się zobaczy.
P.G.

Data: 2020-05-03 14:27:27
Autor: cef
W dniu 2020-05-03 o 14:02, Piotr Gałka pisze:
[...]

Tak jak są różne typy urzędnika, tak i są różne typy petenta.
Znam takich petentów, którzy uzgadniają co chce urzędnik i tak wypełniają,
żeby było wedle urzędniczego widzimisię i nikt nie będzie się czepiał,
przynoszą różne potrzebne papiery i wypełniają jakieś dupokrytki.
Ja nauczyłem się, że warto zawsze mieć swoje rozumienie przepisów
i tak jak ja interpretuję - tak wypełniam.
Zrezygnowałem parę razy jak nie miałem czasu na spory i przepychanie swojej wersji,
albo nie rozumiałem dobrze tematu.
Jeśli jesteś w prawie, to czasem wymaga to więcej czasu i cierpliwości,
ale można postawić na swoim.

Data: 2020-05-04 12:45:31
Autor: Piotr Gałka
W dniu 2020-05-03 o 14:27, cef pisze:

Jeśli jesteś w prawie, to czasem wymaga to więcej czasu i cierpliwości,
ale można postawić na swoim.

Mamy siedzibę firmy w Pile i biuro konstrukcyjne w Gdańsku (wynika z miejsca zamieszkania wspólników).
Kilka razy US w Gdańsku chciał od nas dostarczenia KPiO i wszystkich papierów bo inni przynoszą i oni sobie spokojnie sprawdzają.
Powiedzieliśmy OK, ale w Pile i za pokwitowaniem bo ustawa nie nakłada obowiązku dostarczenia a jedynie udostępnienia. I sobie odpuścili.
P.G.

Data: 2020-05-03 15:59:44
Autor: Budzik
[...]

W excelu liczysz? ;-D

[...]

Po prostu w ktoryms momencie stwierdziłem ze i tak nie dam rady przyswoic wszystkich niuansów bo nie mam na to czasu.
Dlatego zdaje sie na tych co przygotowuja programy do liczenia.

[...]

Mysle ze przy takich kwotach, jakbys tego nie wpisał do pit to bedzie dobrze.
:)

Chociaz... ostatnio znajomy opowiadał ze skłądał wniosek o dofinansowanie na kilkadziesiat tysiecy to dostał do poprawki ze wzgledu na dwie sprawy gdzie jedna to była kwestia 300zł a druga zmiana wniosku o 100zł przy czy ta zmaiana nie miała zadnego znaczenia bo i tak łapał sie na dokładnie taki sam prog dochodów. Moze miał pecha... ;-)

--
Pozdrawia... Budzik
"Czas to pieniądz, pieniądz to kobiety, kobiety to strata czasu"

Data: 2020-05-04 13:13:17
Autor: Piotr Gałka
W dniu 2020-05-03 o 17:59, Budzik pisze:

A po co? Przeciez program do pitów ci to podpowie...

Nie jestem pewien, czy ten co używam podpowie.

W excelu liczysz? ;-D

Używam (od zawsze) tego:
https://pit.dobry.pl/
Chyba byli pierwsi - to już 22 edycja programu.

Wiem, że obecnie są programy skonstruowane nieco inaczej - nie jako wypełnianie formularza tylko seria pytań.

Ale w tym roku kolega o mało nie przejechał się na tym, bo w programie finansowo/księgowym kolumna w której były składki na ubezpieczenie zdrowotne do odliczenia miała zły opis - że to są niby zapłacone i on w takim programie do PITów na pytanie o zapłacone wpisał tę wartość i mu program obliczył z tego jakąś część.

Mysle ze przy takich kwotach, jakbys tego nie wpisał do pit to bedzie
dobrze.
:)

Nie byłbym taki pewny. Nadal są urzędy i urzędy.

[...]

Kiedyś potrzebowałem od US do banku zaświadczenie o nie zaleganiu. Złożyłem wniosek i miałem przyjść za tydzień. Za tydzień się dowiaduję że jeszcze nie ma. Za drugi nadal nie ma. Odsyłają mnie do konkretnego pokoju. Dopiero tam się dowiaduję, że nie wystawili bo nie mogą bo mam zaległość. Kolega robiący przelew zrobił czeski błąd i zamiast zapłacić końcówkę 43gr zapłacił 34gr. Różnica 9gr, ale z biegiem czasu narosły odsetki. No i musiałem lecieć do innego budynku do kasy aby wpłacić 11 gr i z kwitkiem z kasy z powrotem do urzędników. No i chyba tydzień później miałem już to zaświadczenie.
P.G.

Data: 2020-05-04 12:02:24
Autor: J.F.
Użytkownik "Budzik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:XnsABB265ADBB86Abudzik61pocztaonetpl@127.0.0.1...
[...]

Jest to karygodne, szczegolnie w samej ustawie ... ale z drugiej strony - jak mieliby to opisac ?
Mogliby bardziej opisowo ... ale ile wtedy stron liczylaby ustawa ?
Za to latwiej by sie wyszukiwalo, bo teraz to jakis kosmos.

Powinien byc zapis, ze biuro poselskie posla wypelnia pity obywatelom - to by sie moze nauczyli pisac dobrze :-)

No to prawda, te opisy to sa dla nienormalnych.
Mam około 40 lat i ni wiem czy dozyje czasów zeby pit był opisany dla
ludzi a nie dla urzedników.

Poniekad dozyles - pit jest opisany dla informatykow przetwarzajacych go, Ciebie to w zasadzie nie interesuje :-)

Ale szczerze - olewam to - wypełniam tak jak umiem ;-D

To akurat ma krotkie nogi - kiedys podpadniesz i bedzie zero litosci ze strony urzednikow :-)

J.

Data: 2020-05-03 10:56:09
Autor: cef
W dniu 2020-05-02 o 21:05, Piotr Gałka pisze:

Czyli gdzieś po drodze się skomplikowało.

Pamiętam konkursy na kłopotliwe w rozumieniu przepisy.
Polecam art 10.1 pkt 3) ustawy o vat :-)

Data: 2020-05-04 12:07:01
Autor: J.F.
Użytkownik "Piotr Gałka"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:r8kg97$ogi$1$PiotrGalka@news.chmurka.net...
W dniu 2020-05-02 o 18:59, Budzik pisze:
Nie pamietam wczesniejszych komplikacji.
Raczej było upraszczanie bo ulgi odpadały. Patrz ulga na internet. ;-/
Jakie były utrudnienia wczesniej wprowadzane?

Ustawa co roku dluzsza. I co roku coraz gorzej napisana - w stylu "dla dochodow wymienionych w art art 22 ust 9 pkt 1-3 "

[...]

Ale zaplacic musisz obowiazkowa skladke, a nie maksymalna ?

No coz - tak kombinowali przez lata.
Zamiast dopasowywac procenty i kwoty - to odliczenia od dochodu, od podatku, limity,
teraz kwota wolna ...

J.

Data: 2020-05-04 12:09:59
Autor: J.F.
Użytkownik "Piotr Gałka"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:r8jkgq$7g7$1$PiotrGalka@news.chmurka.net...
[...]

Tak, ale kwota wolna to wybitnie wina PiS.
Jak zmienic stawki, zeby pochwalic sie ich obnizka :-)

No i troche TK z czasow Tuska.

J.

Skala podatkowa - dlaczego mi się nie zgadza?