Skandal! "Polacy przedstawieni jak antysemickie byd³o"

Data: 2012-11-15 12:29:45
Autor: Antenka
Skandal! "Polacy przedstawieni jak antysemickie byd³o"
On 13 Lis, 11:43, "Jusuf" <ju...@qmail.com> wrote:
Kontrowersje wokó³ "Pok³osia" - dr Krzysztof Persak i Piotr Zychowicz o
filmie
Joanna Stanis³awska

"Pok³osie", najnowszy film W³adys³awa Pasikowskiego ma szansê zostaæ
najbardziej kontrowersyjnym filmem roku. Film znikn±³ ju¿ z repertuaru kina
w Ostro³êce, gdy¿ - jak napisa³ "Tygodnik Ostro³êcki" - uznano go za
antypolski. Czy to obraz wierny faktom historycznym, ukazuj±cy prawdê o
stosunkach polsko-¿ydowskich a mo¿e film, który utrwala negatywny stereotyp
Polaka-antysemity? Historycy, z którymi rozmawia³a Wirtualna Polska s± w tej
kwestii podzieleni.

Fabularne "Pok³osie" W³adys³awa Pasikowskiego mo¿na ogl±daæ w kinach od
pi±tku. Akcja filmu rozgrywa siê w 2001 r. na polskiej wsi. G³ównymi
bohaterami s± dwaj bracia, Józef i Franciszek Kalina. Musz± oni stawiæ czo³o
dramatycznym wydarzeniom sprzed 60 lat. Podczas II wojny ¶wiatowej w tej
samej wsi Polacy zamordowali grupê ¯ydów. Andrzej Wajda powiedzia³, ¿e jest
"Pok³osiem" bardzo poruszony. Cieszê siê, ¿e w Polsce powsta³ ten film -
mówi³. Równie¿ Roman Polañski stwierdzi³, ¿e czeka³ na taki film.

Jak podkre¶la dr Krzysztof Persak, który opiniowa³ scenariusz "Pok³osia",
film Pasikowskiego nie jest dokumentem, ale wizj± artysty i jest jedynie
inspirowany tragicznymi wydarzeniami, do jakich dosz³o w Jedwabnem i w
innych miejscowo¶ciach latem 1941 r. - To nie jest film historyczny i
doszukiwanie siê w nim rekonstrukcji faktów jest nieporozumieniem. To film
wspó³czesny, który wyrasta z debaty, jaka toczy siê od 12 lat, z emocji,
jakie rozpalaj± Polaków po opublikowaniu ksi±¿ki Jana Tomasza Grossa
"S±siedzi". Na potrzeby filmowego medium zosta³y one skondensowane i byæ
mo¿e przejaskrawione - t³umaczy.

"Twórcy filmu wykazali siê bezkompromisowo¶ci±"

Zdaniem historyka z Instytutu Studiów Politycznych PAN i Instytutu Pamiêci
Narodowej, "Pok³osie" podejmuj±c temat bêd±cy czarn± kart± w naszej
historii, u³atwia dokonanie z ni± obrachunku. - £atwiej jest gloryfikowaæ
przesz³o¶æ, ni¿ mówiæ o rzeczach z³ych, które siê wydarzy³y, a ten film mo¿e
nas sk³oniæ do refleksji nad tymi negatywami. Nie s±dzê, by debata wokó³
"Pok³osia" by³a tak zaogniona i d³ugotrwa³a, jak wokó³ "S±siadów". Ta
tematyka zosta³a ju¿ przepracowana, ale dotychczas na poziomie dyskursu
elit, na ³amach prasy i w publikacjach naukowych. Film jest medium bardziej
demokratycznym, wiêc zastanowiæ siê nad tym tematem bêd± mog³y znacznie
szersze krêgi odbiorców - mówi dr Persak.

"Pok³osie" oceni³ równie¿ minister kultury Bogdan Zdrojewski. - Podziwiam
odwagê podjêcia trudnego tematu. Zrealizowania, w formie filmowej, analizy
dramatycznego fragmentu naszej historii - mówi³ minister. Jak komentuje dr
Persak, s±dz±c po reakcjach na ten film, re¿yser mówi o rzeczach, które
wci±¿ s± dla niektórych niewygodne. - Nie wiem jednak, czy odwaga to
najtrafniejsze okre¶lenie, bo mamy wolno¶æ s³owa i podejmowanie takiej
tematyki nie grozi negatywnymi konsekwencjami. Mówi³bym raczej o
bezkompromisowo¶ci twórców filmu - dodaje rozmówca Wirtualnej Polski.

"Polacy w tym filmie to oszala³e, upojone alkoholem antysemickie byd³o"

Zdaniem Piotra Zychowicza, historyka i publicysty historycznego, zastêpcy
redaktora naczelnego miesiêcznika "Uwa¿am Rze Historia" film Pasikowskiego
to nachalna propaganda, prymitywna agitka, która wypacza prawdê
historyczn±. - Powinien powstaæ film, który uczciwie bêdzie mówi³ o
stosunkach polsko-¿ydowskich podczas II wojny ¶wiatowej, to wa¿ny temat,
który winien zostaæ podjêty przez kulturê masow±. Niestety "Pok³osie" jest
filmem fatalnym, przedstawia rzeczywisto¶æ 1941 r. w sposób jednowymiarowy,
czarno-bia³y. Polacy to oszala³e, upojone alkoholem antysemickie byd³o,
t³uszcza, która nabija ¿ydowskie dzieci na wid³y i rzucaj±c je do ognia
krzyczy, ¿e to kara za zabicie Jezusa, natomiast dla ¯ydów zosta³a
zarezerwowana wy³±cznie rola ofiar. A sytuacja by³a znacznie bardziej
skomplikowana - t³umaczy.

Zychowicz zwraca uwagê, ¿e nawet g³ówny bohater, Józek, grany przez Macieja
Stuhra, który odnalaz³ macewy ze starego ¿ydowskiego cmentarza i stawia je
na swoim polu, w zwi±zku z czym ca³a wie¶ siê od niego odwróci³a,
ostatecznie tak¿e okazuje siê antysemit±. Najwiêksze oburzenie historyka
wzbudza jednak scena, w której bohater zostaje ukrzy¿owany na drzwiach
stodo³y przez "ogarniêtych antysemickim sza³em Polaków". - To przechodzi
ludzkie pojêcie, twórcy filmu chyba zatracili instynkt samozachowawczy.
Ka¿dy, kto ma pojêcie o realiach panuj±cych w Polsce 10 lat temu rozumie, ¿e
co¶ takiego jest absolutnym idiotyzmem! - mówi zbulwersowany.

Widzowie bêd± wychodziæ z kina zniesmaczeni?

Zychowicz wyra¿a nadziejê, ¿e film nie zdobêdzie du¿ej popularno¶ci w¶ród
widzów: - Zwykle tak bywa, ¿e kiedy przekroczy siê pewn± granicê absurdu,
przynosi to skutek odwrotny od zamierzonego. Widzowie zamiast wstrz±¶niêci,
bêd± wychodziæ z kina zniesmaczeni. - Takie walenie na o¶lep pa³± w polsk±
g³owê jest totalnym brakiem odpowiedzialno¶ci. Jestem krytyczny w stosunku
do "S±siadów", ale w porównaniu z "Pok³osiem" to wywa¿ona, spokojna ksi±¿ka.
Pasikowski poszed³ jeszcze dalej ni¿ Gross, "Pok³osie" to "S±siedzi" w
niewiarygodny sposób zwulgaryzowani, sprymitywizowani, to prze³o¿enie tej
ksi±¿ki na jêzyk absolutnie niepowa¿ny i radykalny - podkre¶la rozmówca
Wirtualnej Polski.

Podstawowym zarzutem historyka wobec filmu jest pominiêcie wa¿nego czynnika
wp³ywaj±cego na motywacjê Polaków, którzy zamordowali swoich ¿ydowskich
s±siadów, a mianowicie kolaboracji pewnej czê¶ci ¯ydów z okupantami
sowieckimi w województwie ³om¿yñskim w latach 1939-41. - Pasikowski s³owem
siê nie zaj±kn±³ o tym, ¿e po 17 wrze¶nia 1939 r. bardzo widoczna czê¶æ
spo³eczno¶ci ¿ydowskiej wita³a wkraczaj±cych bolszewików chlebem i sol±, w
ekscytacji rzuca³a siê na czo³gi, budowa³a bramy triumfalne. A pó¼niej wielu
¯ydów zajê³o wa¿ne stanowiska w administracji okupacyjnej, co pog³êbi³o mit
¿ydokomuny. To wzbudzi³o olbrzymi± nienawi¶æ, która wybuch³a latem 1941 r.,
kiedy po wkroczeniu armii niemieckiej na tamte terytoria, dosz³o do serii
bardziej lub mniej sprowokowanych przez Niemców pogromów. Oczywi¶cie nie
usprawiedliwia to morderców, ale taka by³a ich motywacja. Pominiêcie tego
w±tku jest nieuczciwe - opowiada.

"Pok³osie" zrobi nam czarny PR na ¶wiecie?

Zychowicz nie mo¿e zrozumieæ, dlaczego minister kultury Bogdan Zdrojewski
wspiera film, który robi naszemu krajowi czarny PR na ¶wiecie. - Polska od
wielu lat walczy na arenie miêdzynarodowej z "polskimi obozami ¶mierci" i
negatywnymi stereotypami dotycz±cymi stosunków polsko-¿ydowskich, a tu nagle
promowany jest film, który stoi w absolutnej sprzeczno¶ci z t± polityk±.
¯yjemy w wolnym kraju, mamy wolno¶æ s³owa i Pasikowski mo¿e nakrêciæ, co mu
siê ¿ywnie podoba, ale prywatne pieni±dze. A fakt, ¿e Polski Instytut Sztuki
Filmowej przyzna³ temu filmowi dotacjê w wysoko¶ci 3,5 mln z³otych to
skandal. Urzêdnicy, którzy za to odpowiadaj± powinni ponie¶æ konsekwencje -
mówi.

Joanna Stanis³awska, Wirtualna Polska

http://wiadomosci.wp.pl/kat,1027139,title,Kontrowersje-wokol-Poklosia...

Sprawa tego antypolskiego paszkwila ma prosty wymiar. ¯ydzi rz±dz±cy Polsk±
chc± za wszelk± cenê zamkn±æ za wczasu Polakom usta, by ci nie domagali siê
równego dostêpu do w³adzy i jawno¶ci ¿ycia publicznego.

-- - news://freenews.netfront.net/ - complaints: n...@netfront.net -- -

Panu Pasikowskiemu i Szczurowi dziêkujemy! :-E

Antenka

Data: 2012-11-15 12:54:04
Autor: glob
On 15 Lis, 21:29, Antenka <sweet.blue_e...@wp.pl> wrote:
> [...]

> -- - news://freenews.netfront.net/ - complaints: n...@netfront.net -- -

Panu Pasikowskiemu i Szczurowi dziêkujemy! :-E

No bo to prawdziwy polacy a nie jakie¶ kurestwo Haywatykan sprzedajne,
co siê tchórzostwem trzêsie gdy prawdê zobaczy.

Skandal! "Polacy przedstawieni jak antysemickie byd³o"