Skarpety - co jest ważne a co bajer handlowy ?

Data: 2011-07-28 12:52:17
Autor: WW
Skarpety - co jest ważne a co bajer handlowy ?
Witam

Gubię się ofercie skarpet.
Które z właściwości są naprawdę istotne a które służą tylko do zwiększenia atrakcyjności handlowej ?
Jedne z Coolmax, inne z włókna kokosowego, inne kompresyjne, jeszcze inne z merynosów, z lycrą i bez,  itd. itp. Ceny od kilkunastu do setek złotych za parę.

Przeznaczenie, turystyka górska a raczej podgórska, jesienna, bez wspinaczki, na poziomie 50 latka, ale z dużym sercem do gór.
Buty, już mam,  Meindl Island (bardzo fajne :-))

Będę wdzięczny za pomoc.

Pozdrawiam
WW

Data: 2011-07-28 13:35:29
Autor: Jarek Kardasz
Dnia Thu, 28 Jul 2011 12:52:17 +0200, WW napisał(a):

[...]

Bardzo zacne są skarpety Bridgedale. Cenię szczególnie te z dużą
zawartością coolmax-u.

Jarek Kardasz
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
DOLOMITY - via ferraty - informacje praktyczne
-- > http://jarekkardasz.republika.pl/dolomity/

Data: 2011-07-28 14:03:56
Autor: Pawel
W dniu 2011-07-28 13:35, Jarek Kardasz pisze:
Bardzo zacne są skarpety Bridgedale. Cenię szczególnie te z dużą
zawartością coolmax-u.

Bridgedale sa OK, polecam tez Meindl.

Data: 2011-07-28 14:19:17
Autor: Marcin Lubojański
[...]

Coolmax (bez żadnych dodatków) ma jedną wielką wadę - bardzo szybko zaczyna śmierdzieć :P
Warto zwrócić uwagę czy jest jakiś dodatek antybakteryjny. Bardzo fajnie sprawdza się srebrna nić.

Pozdrawiam
Marcin Lubojański
jędrny biust

Data: 2011-07-29 05:02:56
Autor: Doczu
Jarek Kardasz <emalia@w.stop.ce> napisał(a):
> [...]

> WW
Bardzo zacne są skarpety Bridgedale. Cenię szczególnie te z dużą

Ja takoż. Uzywam od wielu lat.
Polecam zakupy na amazon.co.uk - przy trzech parach jedna jest jakby gratis względem cen krajowych.
Całkiem niezłe skarpety ma też Mund.

Data: 2011-07-28 14:16:16
Autor: Hants
"WW" <wuwu0@vp.pl> wrote in message news:j0rf21$o6h$1node2.news.atman.pl...

Przeznaczenie, turystyka górska a raczej podgórska, jesienna, bez wspinaczki, na poziomie 50 latka, ale z dużym sercem do gór.
Buty, już mam,  Meindl Island (bardzo fajne :-))

Polecam coolmaxy meindla. Na 30km trek zabieram dwie pary, gdzies w polowie dnia zmieniam i dzieki temu jest zawsze czysto, zawsze sucho, zawsze pewnie ;-)

Data: 2011-07-28 14:56:57
Autor: gl
[...]

ja  wybieram 100% syntetyki z przewagą włokien poliestrowych;
absolutnie bez domieszki bawełny, bo wtedy dłużej schną - o wełnie
nic nie powiem, bo już lata nie używałem;
dobrze też , jeśli mają jakiś elastyczny ściągacz na wysokości
kostki - nie zsuwają się;

ostatnio używałem z turystycznymi półbutkami dość cienkich
i krótkich skarpetek z Lidla za góra 15zł (takich z napisem
trekking) i sprawowały się dobrze, choć pewnie jest
masa innych lepszych wyrobów;
poprzednio miałem grube skarpety ze "specjalistycznego
sklepu górskiego", lecz raczej nigdy już nie wrócę
do klasycznej grubej skarpetki górskiej -
wielkie mrozy omijam, a wg mnie obecnie obuwie nie wymaga
już takich wynalazków, choć - jak wiadomo - onuca ponad wyszystko;

 g.

Data: 2011-07-28 19:09:01
Autor: Szymon R.
Skarpety - co jest ważne a co bajer handlowy ?
W dniu 2011-07-28 12:52, WW napisal(a):
Witam

Gubię się ofercie skarpet.
[...]

Sporo ich, to fakt.
Coolmax sprzyja odprowadzaniu potu, tyle że na powierzchnię skarpety. Jeśli but tego nie wyprowadzi na zewnątrz (czy przez membranę czy też system wentylacji np. MFS), to się robi mało interesująca warstwa poślizgowa w środku buta.
Ze swej strony polecam skarpety z Decathlonu, Forclaz 100. Od 2 sezonów używam (3, nawet 4 pory roku) i jestem bardzo zadowolony. A dodam, że posiadam zdecydowanie bardziej niż standardowe pocące się stopy.
Aha, chodzę w Vaakumach ;)

Szymon R.

Klub Górski Zdobywcy               http://zdobywcy.zywiec.pttk.pl
Bacówka na Krawcowym Wierchu       http://krawcow.pttk.pl
Noc Krawculi    http://krawcow.pttk.pl/nockrawculi/
GG: 2461026

Data: 2011-07-29 07:37:09
Autor: Basia Z.
W dniu 2011-07-28 19:09, Szymon R. pisze:
[...]

Dlatego (słuchając dobrych rad Inżyniera) od jakichś 10 lat stale używam "zestaw" - wewnątrz skarpety oddychające z coolmaxem, na zewnątrz - cienkie skarpety 100 % wełny.
Zawsze - latem czy zimą, natomiast używam na lato i na zimę rożnych butów.
Jeśli chodzi o te "wewnętrzne" jakieś pół roku temu nabyłam (za pośrednictwem forum internetowego) czeskie skarpety moose i jestem z nich bardzo zadowolona.
"Zewnętrzne" kupuję jak się trafią, w czasem dziwnych miejscach (np. na Słowacji - specjalne robocze skarpetki do gumiaków 100 % wełny)

Na co zwrócić uwagę przy kupowaniu skarpety:
Oprócz tego że oddychająca musi mieć dobry ściągacz ale zdecydowanie nie za ciasny, tylko taki w sam raz, cała powinna być w pewnym stopniu elastyczna aby się nie marszczyła i nie suwała na nodze. I osobiście lubię skarpetki frotte, z miękkim dołem, po prostu są wygodniejsze.

Chciałam jeszcze zwrócić uwagę na to, że jeżeli buty nie zawierają tego "fabrycznie " to warto kupić żelowe wkładki do butów, zdecydowanie poprawiają komfort chodzenia.

Pozdrowienia

Basia

Data: 2011-07-29 10:59:52
Autor: lucynapsciuk@gmail.com
On 28 Lip, 12:52, WW <wu...@vp.pl> wrote:
[...]

Mam cała kolekcję ale najczęściej używam w warunkach bieszczadzkich
skarpet wisportu. Swoje pierwsze skarpety górskie nosiłam tylko na
wyrypy, były bardzo drogie, kilka lat temu kosztowały ponad 100 zł ale
wartowały swojej ceny. Następne kupione za rozsądniejszą cenę czyli
około 50 zł firmy fell free okazały się badziewiem, dziura na pięcie
poszła mi po drugim założeniu. Zmuszona koniecznością (mokre buty, a
ja mam iść z grupą w góry) w Ustrzykach D. kupiłam sobie skarpety
trekingowe visportu. Przeżyłam szok. Okazały się znakomite,
błyskawicznie odizolowały stopę od wilgoci, prawie nie czułam, że mam
mokre buty. Mięciutkie, dobrze regulujące temperaturę w bucie,
antybakteryjne więc nogi nie cuchnęły po zdjęciu obuwia. Skarpety nie
przesuwają się w bucie, nie ma problemów w osuwaniem się, ściągacze są
mocne i równocześnie bardzo delikatnie obejmują nogę, znajdują się
wokół kostki i u góry skarpety. Skarpety są podobnie jak buty na prawą
i lewą stopę, mają wyprofilowane palce. Fantastyczna wyściółka z
frotte i wzmocnione pięty to także zalety. Nie dziwcie się więc, że w
ciągu następnego tygodnia zakupiłam sobie kilka par tych skarpet,
różne modele. Są niezawodne, nie do zdarcia, noszę je już 1,5 roku w
świątek i piątek, piorę w pralce, ani jedna para nie jest jeszcze
dziurowa.

Skarpety wielosezonowe przeznaczone go trekingu w ciągu całego roku.
Od letnich różnią się materiałem z którego zostały wykonane. Przede
wszystkim ilością collmaxu (materiału, który zapewnia dobra
wentylację, odpowiada za odprowadzenie wilgoci na zewnątrz i działa
antybakteryjnie, im więcej coolmaxu w skarpecie tym większa
oddychalność)i isolfilu odpowiedzialnego za ciepłotę, trzyma stałą
temperaturę ciała i bardzo wolno wychładza się, ma 160 razy niższą
chłonność niż bawełna, utrzymuje ciało w suchości. Nie dziwcie się
zatem, że w tych skarpetach w zwykłych butach trekingowych wykonanych
z licowanej skóry trezeta top chodziłam przy temperaturze -15 stopni.
Nie odczuwałam zimna mimo iż miałam założoną tylko jedną parę skarpet.
W lecie przy temperaturze +20, 20 parę także bez problemów w nich
wędrowałam. Są skonstruowane podobnie jak letnie, mają: płaskie szwy,
elastyczne ściągacze w okolicach śródstopia i kostki, wzmocnienia na
piętach oraz w obszarze palców i goleni, absorbują wstrząsy i
zapobiegają obtarciom dzięki miękkiej wyściółce wewnątrz skarpety, są
diablo wygodne, nie przesuwają się ani nie zsuwają, nie fałdują.

Skarpety HIKING MEDIUM CREW
Producent SmartWool
Bardzo dobre skarpety trzysezonowe; jesień, zima, wiosna wykonane ze
znakomicie sprawdzającej się w górach wełny merino. To naturalny
materiał w owczej wełny tworzący wokół ludzkiego ciała swoisty
mikroklimat, bardzo dobrze odprowadza wilgoć i chroni przed zimnem. Te
skarpety są wykonane w technologii wow - do pewnego stopnia amortyzują
dzięki wzmocnieniom pod podbiciem i grubej miękkiej wyściółce
znajdującej się wewnątrz skarpety. Rzeczywiście stopa czuje się w nich
komfortowo. Znakomite do ciężkich buciorów górskich, w tych skarpetach
można nawet w takich buciorach chodzić po asfalcie. Stopa nie obciera
się, nie powstają pęcherze i zaczerwienienia. Wiem co mówię, wczoraj w
nich i butach trezeta top śmigałam po Wetlińskiej, a później z buta
darłam niezłych kilka kilometrów po asfalcie przy temperaturze powyżej
20 stopni. Muszę przyznać, że było mi ciut za gorąco. To raczej
odpowiednia odzież na zimo, znakomita na mrozy. W pojedynczych HIKING
MEDIUM CREW i trezetach top stałam na szkoleniach na mrozie -15, -18
długie kwadranse nie nie marzłam. Te skarpety można prać w gorącej
wodzie w pralce automatycznej w normalnym proszku.
Moim zdaniem bardzo dobry produkt, polecam.
Moim zdaniem są bardzo dobre, rewelacyjny stosunek ceny do jakości.
Nic tylko je polecać.

Data: 2011-07-30 17:11:15
Autor: szaman
On 07/28/2011 12:52 PM, WW wrote::

Przeznaczenie, turystyka górska a raczej podgórska, jesienna, bez
wspinaczki, na poziomie 50 latka, ale z dużym sercem do gór.
Buty, już mam, Meindl Island (bardzo fajne :-))

ja polecam ze sqwojej strony zielone standardowe fjordy nanseny - cena bardzo rozsądna, chyba coś koło 30-40 PLN. Zimą zdarza mi się korzystać ze zwykłej bawełny, na wierzch z grubej wełny. Mam jeszcze wynalazek hi-mountainowy - par kilka. Szczerze mówiąc wolę fjordy.

sz

Data: 2011-08-01 15:27:11
Autor: WW
Skarpety - bardzo dziękuje.
W dniu 2011-07-28 12:52, WW pisze:

[...]

Co prawda bardziej chciałem poznać wady i zalety poszczególnych mieszanek i ich składników, używanych do wyrobu takich skarpet, ale i polecenia konkretnych firm są bardzo cenne.

Dzięki i pozdrawiam
WW

Data: 2011-08-06 17:42:15
Autor: Sławomir Szyszło
Skarpety - bardzo dziękuje.
Dnia Mon, 01 Aug 2011 15:27:11 +0200, WW <wuwu0@vp.pl> wklepał(-a):

Co prawda bardziej chciałem poznać wady i zalety poszczególnych mieszanek i ich składników, używanych do wyrobu takich skarpet, ale i polecenia konkretnych firm są bardzo cenne.

Dodatkowo polecam spray "3 w 1" (z talkiem) Scholl - znacznie poprawia komfort
chodzenia, bo stopy się tak nie pocą.
--
Sławomir Szyszło
Nadprzewodnik sudecki klasy 20 kV

Data: 2011-08-08 01:55:55
Autor: __Maciek
Skarpety - bardzo dziękuje.
Sat, 06 Aug 2011 17:42:15 +0200 Sławomir Szyszło
<slaszysz@CIACHTOlist.pl> napisał:

Dodatkowo polecam spray "3 w 1" (z talkiem) Scholl - znacznie poprawia komfort
chodzenia, bo stopy się tak nie pocą.

Ja tam po prostu talkuję zwykłym talkiem. Stopy i te miejsca które sie
obcierają od majtek (pachwiny i okolice).

Skarpety - co jest ważne a co bajer handlowy ?