Ski-Touring dla turysty górskiego

Data: 2009-11-03 08:00:55
Autor: marekjan
Ski-Touring dla turysty górskiego
Witam, Jako dość zaprawiony turysta górski
w kwietniu b.r. popróbowałem trochę swoich sił
w przejściach zimowych z rakami, czekanem itp.  I gdy wszedłem na  Zawrat to marsz do Piątki, na południowej stronie grani, w rozmiękłym od słońca, zapadającym się śniegu było koszmarem. I gdy widziałem jak turyści
mający narty do chodzenia bez problemu śmignęli sobie
w dół pomyślałem, że i ja bym spróbował czegoś takiego.
Nie mam żadnego doświadczenia w nartach ani przygotowania. Wiem tylko, że te narty są lekkie
i krótkie, cechy bardzo przydatne, gdy podchodzi się na grań bez nich, dźwigając je w plecaku.  Ale gdzie o tym poczytać, nie zamierzam być żadnym wyczynowcem chodzi mi o kwestie lekkich nart do zjazdu i biegania po miękkim śniegu i w specjalnych nakładkach (foki czy jakoś tak...) podchodzić pod niezbyt strome wzniesienia.
Może macie linka do Forum, gdzie udzielają się turyści
uzywający już takie narty w wędrówkach po górach??
Pozdr.
Tomek.

Data: 2009-11-03 07:22:20
Autor: Tomasz Konik
marekjan <marekjan63@o2.pl> napisał(a):
[...]

www.skitury.fora.pl
Poniekąd także:
www.biegówki.pl/forum
www.telemark.pl i wejście do forum
Pzdr;-)
Konik

Data: 2009-11-03 18:37:41
Autor: Sheep
W dniu 3 lis 2009, o godzinie 8:00, marekjan napisał(a):

Nie mam żadnego doświadczenia w nartach ani przygotowania. Wiem tylko, że te narty są lekkie

Koledzy linki podali, a ja dodam tylko, że "bez żadnego doświadczenia w
nartach ani przygotowania", to raczej możesz zapomnieć o jeździe terenowej
(o ile cenisz sobie zdrowie :-). Niestety najpierw trza się na stoku
poduczyć, nawet jeśli potem będziesz go omijać szerokim, freeridowym łukiem
:-)

Data: 2009-11-03 11:52:00
Autor: Marek
Sheep napisał:

[...]

To nauka rozsądnej szkoły falenickiej :).
Józef Oppenheim, guru przedwojennego narciarstwa terenowego, napisał w
swym przewodniku narciarskim po Tatrach: "Po przećwiczeniu na boisku
podstawowych ewolucyj, należy wyruszyć w przeciętny teren podgórski i
w miarę wprawy i opanowania zasad jazdy narciarskiej, dopiero wyruszać
stopniowo, coraz wyżej, ku sercu Tatr". Ale napisał też: "Kto zamierza
jeździć w terenie, w terenie wprawiać się powinien od najpierwszych
dni". Dlatego ma rację bytu także nauka szkoły otwockiej. Niezbyt
rozsądnej, ale jakże emocjonującej ;). Piszę to, nie biorąc
odpowiedzialności za skutki, jako przedstawiciel tej drugiej.
Niestety, narciarstwo turystyczne ukształtowane w warunkach
turystycznych, bez podstaw technicznych, jest tylko ślizganiem się na
deskach. Lecz i tak potrafi być skuteczniejsze niż pierwsze zmagania z
dzikim śniegiem narciarza przyzwyczajonego do ratrakowanych stoków.
Utrwalonych nawyków trudno się pozbyć i działa to w obie strony. Choć,
z drugiej strony, łatwiej zjazdowcowi oswoić się z warunkami
pozatrasowymi niż samoukowi poprawić technikę zjazdu. W podejściu i
marszu po płaskim nie ma to znaczenia.

--
Marek

Data: 2009-11-03 19:02:39
Autor: Jacek Krywult
[...]

na pewno ski-tury wymagają i przygotowania i umiejętności.
Obywanie się z narciarstwem pozaszlakowym proponuję zacząć,
(a potem równolegle kontynuować) od nart śladowych lub szerszych biegówek.

Sprzęt nie drogi, a możliwości są ogromne. Nie w wysokich stromych górach, ale tam gdzie bardziej płasko
można naprawdę mieć kupę zabawy i przyjemności!!! Polecam.

Parę linków, nie mogłem się powstrzymać, a i wybrać tylko 2-3 jest mi trudno. Każda narciarska wycieczka,
to inna, równie pasjonująca przygoda.

http://www.foto.pwsk.pl/2009/01/07/wycieczka-narciarska-w-beskidzie-slaskim/
http://www.foto.pwsk.pl/2009/02/16/dolina-kamienicy/
http://www.foto.pwsk.pl/2009/04/01/wycieczka-na-leskowiec-w-beskidzie-malym/
http://www.foto.pwsk.pl/2009/02/10/ogrodzieniec-zima-na-nartach/
http://www.foto.pwsk.pl/2008/04/23/wycieczka-narciarska-na-skrzyczne/
http://www.foto.pwsk.pl/2008/05/13/pradziad/

--
Serdecznie pozdrawiam,   Jacek Krywult
Internetowy foto-pamiętnik: turystyka, przyroda, fotografia.

Data: 2009-11-04 01:53:03
Autor: morito
[...]

Troche Cie strasza na poczatku :)

Kup se jakies tanie narty na allegro i bez wahania jedz w Bieszczady. Tam sa
lagodne zbocza do nauki. Pochodz sobie troche a jak najdzie cie ochota na maly
zjazd to po prostu nie sciagaj fok.Zobaczysz czy o to wlasnie Ci chodzi...

ja zaczynalem kilka lat temu i tez mnie postraszyli tak, ze stracilem dwa sezony
z powodu malego nie zdecydownia spowodowanego roznorodnoscia opinii na ten
temat. W koncu kupilem jakis szrot i sie zaczelo :)

teraz nie moge doczekac sie sniegu a wyciagi omijam z daleka. zacznij na pagorkach, skoncentruj sie na trzymaniu sladu i nie odrywaj nart od
sniegu. Zlap rytm, pod strome zbocze idz trawersem i tak samo w dol. Do kijkow
zaloz jak najwieksza sniezynke i wyregoluj  na wysokosc splotu slonecznego. Buty
tylko sa dosc wazne, musza byc dopasowane bo jak Cie obetrze to tylko plasterki
ratuja...

nie zwlekaj, zima tuz, tuz!

powodzenia i do zobaczenia na szlaku. :)

powodzenia

Data: 2009-11-04 15:24:41
Autor: Sheep
W dniu 4 lis 2009, o godzinie 1:53, morito napisał(a):

Troche Cie strasza na poczatku :)

Tam zaraz straszą... To tylko rady (dobre zawsze w cenie :-)
[...]

IMO stratą czasu jest właśnie uderzanie w teren bez ŻADNYCH umiejętności
narciarskich. Po prostu te podstawy najszybciej łapie się w warunkach,
gdzie przeszkod terenowych nie ma. Po co sobie to utrudniać? Jazda terenowa
w ogóle jest trudna , a co dopiero dla osoby co to nigdy nawet takich
"dużych stóp" na nogach ne miała :-) Oczywiście piszę z doświadczeń, choć wiem, że pewnie i one się różnią. Mimo
wszystko proponuję jednak wziąć na parę godzin dobrego instruktora i
powiedzieć mu co się zamierza potem robić (żeby odpuścił sobie np. naukę
carvingu :-) Bo samodzielna nauka zjazdów w Bieszczadach to chyba efektywna
nie będzie... BTW,  z fokami na nartach, to chyba najlepsza droga żeby
rypnąć tym jak piszesz "szrotem" o "łagodne zbocze"  i dać sobie spokój :-) Ogólnie w przypadku ZUPEŁNIE zielonej osoby bardziej się to IMHO opłaci
czasowo, zdrowotnie i przyjemnościowo, choć najlepiej jakby kolega popytał
jeszcze kumatych instruktorów; a decyzje to i tak wiadomo, że się samemu
podejmuje  :) --
Pozdrowienia,
Sheep

Ski-Touring dla turysty górskiego