Sklep ż±da PESEL

Data: 2010-04-28 11:25:15
Autor: Zbynek Ltd.
Sklep ż±da PESEL
Witam

Jest sobie sklep, który przez Internet sprzedaje wiatrówki osobom
pełnoletnim. W celu weryfikacji tej pełnoletno¶ci wymaga podania
numeru PESEL.
Czy taki sobie zwykły sklep może gromadzić tak wrażliwe dane
osobowe, jak przypuszczam bez odpowiedniego zezwolenia?
Wiem, nikt nie zmusza do kupowania tam.

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2010-04-28 03:21:08
Autor: BK
Sklep ż±da PESEL
On Apr 28, 11:25 am, "Zbynek Ltd." <sp2scf.spamsto...@poczta.onet.pl>
wrote:
[...]

Tylko takie uwagi:
- "tak wrazliwe dane" - PESEL nie jest dana "wrazliwa" ani w
kontekscie ustawy, ani nawet w praktyce - jest to numer jawny, ktory
towarzyszy nam chyba przy zalatwianiu 90% spraw - ale nie wiem co w
nim takiego wrazliwego
- nie ma zadnych "zezwolen" na zbieranie danych, wiec Twoje
przypuszczenie jest bledne ;)
- to ze prosza o podanie nie znaczy, ze go pozniej przechowuja

Fakt, ze to nadgoliwosc sprzedawcy bo PESEL mozna sobie wygenerowac
lub podac PESEL np. pelnoletniego znajomego/czlonka rodziny wiec to
jest zabezpieczenie "z czapy" .

Data: 2010-04-28 10:28:57
Autor: januszek
Sklep ż±da PESEL
BK napisał(a):

Fakt, ze to nadgoliwosc sprzedawcy bo PESEL mozna sobie wygenerowac
lub podac PESEL np. pelnoletniego znajomego/czlonka rodziny wiec to
jest zabezpieczenie "z czapy" .

Znalazłem takie co¶:
http://www.airguns.pl/porady-prawo-certyfikat-legalnosci-wiatrowki

j.

--
bing jest fajny ale nie widać z niego do Apteki na Solnym...

Data: 2010-04-28 12:40:27
Autor: Goomich
Sklep ż±da PESEL
BK <bkapuscinski@gmail.com> naskrobał/a w news:f37bb3c0-d23f-428c-8640-
2c55150122ec@q23g2000yqd.googlegroups.com:

[...]

Bo nie jeste¶ kobiet±.

--
Pozdrawiam   Krzysztof Ferenc
goomich@usun.to.wp.pl   UIN: 6750153

Data: 2010-04-28 15:49:58
Autor: Massai
Sklep ż±da PESEL
BK wrote:

[...]

Hm, co to s± dane osobowe?

Dane pozwalaj±ce jednoznacznie zidentyfikować obywatela, prawda?

Trudno o precyzyjniejsz± identyfikację jak po peselu ;-)

--
Pozdro
Massai

Data: 2010-04-28 17:54:07
Autor: spp
Sklep ż±da PESEL
W dniu 2010-04-28 17:49, Massai pisze:

[...]

Nie, w ustawie jest jeszcze jeden warunek.

Trudno o precyzyjniejsz± identyfikację jak po peselu ;-)

Próbuj: 59120504729

--
spp

Data: 2010-04-28 16:46:53
Autor: Massai
Sklep ż±da PESEL
spp wrote:

Nie, w ustawie jest jeszcze jeden warunek.

> Trudno o precyzyjniejsz± identyfikację jak po peselu ;-)

Próbuj: 59120504729

Oj tam:
http://www.giodo.gov.pl/317/id_art/2912/j/pl/

Pierwsze zdanie:
Tak, ponieważ już sam numer PESEL stanowi dane osobowe w rozumieniu
ustawy o ochronie danych osobowych.

I końcówka:
Bior±c powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, numer PESEL, niezależnie
od różnych z nim powi±zań, np. z grup± krwi, stanowi dane osobowe w
rozumieniu m.in. ustawy o ochronie danych osobowych.

Skoro samo GIODO twierdzi że jest...

--
Pozdro
Massai

Data: 2010-04-28 19:24:59
Autor: spp
Sklep ż±da PESEL
W dniu 2010-04-28 18:46, Massai pisze:

Skoro samo GIODO twierdzi że jest...

No cóż - wypada odszczekać. :)

--
spp

Data: 2010-04-28 17:46:14
Autor: Massai
Sklep ż±da PESEL
spp wrote:

W dniu 2010-04-28 18:46, Massai pisze:

> Skoro samo GIODO twierdzi że jest...

No cóż - wypada odszczekać. :)

Powiedziałbym że 1:1, ale mój gol jest strzelony na wyjeĽdzie ;-)

--
Pozdro
Massai

Data: 2010-04-28 18:02:06
Autor: RadoslawF
Sklep ż±da PESEL
Dnia 2010-04-28 17:54, Użytkownik spp napisał:

Trudno o precyzyjniejsz± identyfikację jak po peselu ;-)

Próbuj: 59120504729

Mężczyzna urodzony 5 grudnia 1959 roku.
Gdybym podał imię, nazwisko oraz adres zameldowania
chyba popełnił bym wykroczenia a może i przestępstwo.
I przyznał się że mam doj¶cie do odpowiedniej bazy danych.
:-)

Pozdrawiam

Data: 2010-04-28 18:17:34
Autor: Maddy
Sklep ĹĽÄ…da PESEL
W dniu 28-04-2010 18:02, RadoslawF pisze:
Dnia 2010-04-28 17:54, Użytkownik spp napisał:

Trudno o precyzyjniejszÄ… identyfikacjÄ™ jak po peselu ;-)

PrĂłbuj: 59120504729

Mężczyzna urodzony 5 grudnia 1959 roku.

A jesteĹ› pewien?

http://www.mswia.gov.pl/portal/pl/381/32/PESEL.html#w%20jaki%20spos%C3%B3b

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-04-28 18:51:58
Autor: RadoslawF
Sklep ż±da PESEL
Dnia 2010-04-28 18:17, Użytkownik Maddy napisał:

Trudno o precyzyjniejsz± identyfikację jak po peselu ;-)

Próbuj: 59120504729

Mężczyzna urodzony 5 grudnia 1959 roku.

A jeste¶ pewien?

Byłem.
Ale przyznaje tradycyjnie omyłkowo płeć ustaliłem z ostatniej zamiast
przedostatniej cyfry.

Pozdrawiam

Data: 2010-04-28 18:07:51
Autor: Maddy
Sklep ĹĽÄ…da PESEL
W dniu 28-04-2010 17:54, spp pisze:
[...]

Hm, co to sÄ… dane osobowe?

Dane pozwalające jednoznacznie zidentyfikować obywatela, prawda?

Nie, w ustawie jest jeszcze jeden warunek.

Trudno o precyzyjniejszÄ… identyfikacjÄ™ jak po peselu ;-)

PrĂłbuj: 59120504729

Od razu widać, że to babka i nie żadna młódka. No i strzelec, znak ognia.

Co chcesz, kupa informacji :-)

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-04-28 09:53:12
Autor: januszek
Sklep ż±da PESEL
Zbynek Ltd. napisał(a):

Czy taki sobie zwykły sklep może gromadzić tak wrażliwe dane
osobowe, jak przypuszczam bez odpowiedniego zezwolenia?
Wiem, nikt nie zmusza do kupowania tam.

Zapytaj przedstawicieli tego sklepu o podstawę ż±dania takich danych. Bo co¶ mi kołacze, że to jest wymóg ustawowy z ustawy o broni i amunicj.

j.

--
bing jest fajny ale nie widać z niego do Apteki na Solnym...

Data: 2010-04-28 11:58:11
Autor: Nostradamus
Sklep ż±da PESEL

Użytkownik "januszek" <januszek@polska.irc.pl> napisał w wiadomo¶ci news:slrnhtg1c6.v6s.januszekgimli.mierzwiak.com...

Zapytaj przedstawicieli tego sklepu o podstawę ż±dania takich danych.

Dekret rady najwyższej sklepu w składzie:wła¶ciciel i jego żona ;)

Data: 2010-04-28 12:05:37
Autor: Andrzej Lawa
Sklep ż±da PESEL
januszek pisze:

Zapytaj przedstawicieli tego sklepu o podstawę ż±dania takich danych. Bo co¶ mi kołacze, że to jest wymóg ustawowy z ustawy o broni i amunicj.

Je¶li chodzi nie o broń pneumatyczn± a o "urz±dzenia pneumatyczne"
(czyli wiatrówki do 17J) to ustawa ich nie obejmuje.

Zwyczajna nadgorliwo¶ć/dupochron sprzedawcy bo formalnie nie ma
przeszkód do nabycia "urz±dzenia pneumatycznego" przez osobę nieletni± -
podobnie jak w przypadku nabycia np. siekiery czy piły mechanicznej.

Data: 2010-04-28 10:57:19
Autor: 666
Sklep ż±da PESEL
Formalnie nie ma przeszkód do nabycia "Kreta" przez 3-letnie dziecko.
Ale co posiedzisz w pierdlu, to Twoje.
Poza tym postrzelenie Twojego własnego dziecka w oko - bezcenne.

-- -- -

Data: 2010-04-28 13:46:54
Autor: Andrzej Lawa
Sklep ż±da PESEL
 666 pisze:
Formalnie nie ma przeszkód do nabycia "Kreta" przez 3-letnie dziecko.

S±. 3-latek nie ma nawet czę¶ciowej zdolno¶ci do czynno¶ci prawnych,
ignorancie.

Ale co posiedzisz w pierdlu, to Twoje.

O czym ty bredzisz?

Poza tym postrzelenie Twojego własnego dziecka w oko - bezcenne.

Ciebie kto¶ musiał w głowę postrzelić.

Data: 2010-04-28 11:32:54
Autor: Liwiusz
Sklep ż±da PESEL
Zbynek Ltd. pisze:
[...]

   Dlaczego uważasz PESEL za wrażliw± dan±?

--
Liwiusz

Data: 2010-04-28 11:38:51
Autor: Przemysław Adam ¦miejek
Sklep ż±da PESEL
W dniu 2010-04-28 11:32, Liwiusz pisze:
Zbynek Ltd. pisze:
[...]

 W wielu miejscach podanie PESEL stanowi element uwierzytelniania i przy
jego pomocy można np. dostać się do systemu.

--
Przemysław Adam ¦miejek

Data: 2010-04-28 09:54:06
Autor: januszek
Sklep ż±da PESEL
Przemysław Adam ¦miejek napisał(a):

 W wielu miejscach podanie PESEL stanowi element uwierzytelniania i przy
jego pomocy można np. dostać się do systemu.

To ¶wiadczy o głupocie admina, który takie zabezpieczenie wymy¶lił. j.

--
bing jest fajny ale nie widać z niego do Apteki na Solnym...

Data: 2010-04-28 11:50:52
Autor: Liwiusz
Sklep ż±da PESEL
Zbynek Ltd. pisze:
[...]

   To znaczy, że system uwierzytelniania jest do  niczego. Co maj± zrobić przedsiębiorcy, których pesel jest jawny? Albo wszyscy inni, którzy podaj± swój pesel do ogólnodostępnych Ľródeł (np. akta KRS spółek prawa handlowego)?

--
Liwiusz

Data: 2010-04-28 12:06:57
Autor: Przemysław Adam ¦miejek
Sklep ż±da PESEL
W dniu 2010-04-28 11:50, Liwiusz pisze:
  To znaczy, że system uwierzytelniania jest do  niczego. Co maj± zrobić
przedsiębiorcy, których pesel jest jawny?

PESEL przedsiębiorcy też jest jawny?

ATPO: To jakie dane s± generalnie wrażliwe? W końcu adres i nazwisko
itepe przedsiębiorcy s± też jawne. Bardzo ciężko jest dać dan± starannie
schowan±. Np. bank jeszcze pyta o panieńskie matki, ale to można też w
miarę prosto zdobyć. No i już masz pełne dane, żeby mieć dostęp do konta
bankowego.

--
Przemysław Adam ¦miejek

Data: 2010-04-28 12:10:37
Autor: Liwiusz
Sklep ż±da PESEL
Przemysław Adam ¦miejek pisze:

schowan±. Np. bank jeszcze pyta o panieńskie matki, ale to można też w
miarę prosto zdobyć. No i już masz pełne dane, żeby mieć dostęp do konta
bankowego.

   Jaki bank, takie zabezpieczenia.

--
Liwiusz

Data: 2010-04-28 12:15:02
Autor: Przemysław Adam ¦miejek
Sklep ż±da PESEL
W dniu 2010-04-28 12:10, Liwiusz pisze:
[...]

A jakie inne widzisz możliwe do wprowadzenia? Jakie ma Twój bank? Pewnie
takie same... Podaj pesel i nazwisko panieńskie matki...

--
Przemysław Adam ¦miejek

Data: 2010-04-28 12:25:59
Autor: Andrzej
Sklep ż±da PESEL
Przemysław Adam ¦miejek wrote:
A jakie inne widzisz możliwe do wprowadzenia? Jakie ma Twój bank? Pewnie
takie same... Podaj pesel i nazwisko panieńskie matki...

Łojezusićku, toż takie dane s± niesłychanie proste do zdobycia.

--
pzdr

Data: 2010-04-28 12:36:05
Autor: Przemysław Adam ¦miejek
Sklep ż±da PESEL
W dniu 2010-04-28 12:25, Andrzej pisze:
[...]

Więc zapytam ponownie: A jakie inne widzisz możliwe do wprowadzenia?
Jakie ma Twój bank?

--
Przemysław Adam ¦miejek

Data: 2010-04-28 22:26:50
Autor: moje_przedmioty
Sklep ż±da PESEL

Użytkownik "Przemysław Adam ¦miejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomo¶ci news:hr932h$67q$1news.onet.pl...
[...]

Ale w każdym normalnym banku s± to tylko dane do wstępnej weryfikacji
Żeby zrobić konkretn± operację należy się jeszcze posługiwac kodami z karty tokena itp/
Jęsli w Twoim banku można zrobić telefonicznie przelew na dowolne konto podaj±c swoje dane to zmiataj stamt±d jak najprędzej.

Data: 2010-04-28 12:41:14
Autor: qwerty
Sklep ż±da PESEL
Użytkownik "Przemysław Adam ¦miejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:hr91r1$2a7$1@news.onet.pl...
A jakie inne widzisz możliwe do wprowadzenia? Jakie ma Twój bank? Pewnie
takie same... Podaj pesel i nazwisko panieńskie matki...

Powiedz co to za bank. U mnie podaje się kod.

Data: 2010-04-28 13:03:07
Autor: Przemysław Adam ¦miejek
Sklep ż±da PESEL
W dniu 2010-04-28 12:41, qwerty pisze:
[...]

Owszem, podajesz kota. A co jak go zapomniałe¶? Dzwonisz i mówisz, że
zapomniałe¶ i na jakiej podstawie cię zautoryzuj±?

--
Przemysław Adam ¦miejek

Data: 2010-04-28 13:12:26
Autor: Zbynek Ltd.
Sklep ż±da PESEL
[...]

PESEL i nazwisko panieńskie matki? Aj - już zaczynam się bać, skoro
te dane bez większego trudu można sobie odszukać w sieci. Niech żyj±
społeczno¶ci internetowe, gdzie sami naiwnie podaj± na tacy
większo¶ć danych.

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2010-04-28 14:28:22
Autor: Maddy
Sklep ĹĽÄ…da PESEL
W dniu 2010-04-28 12:41, qwerty pisze:
UĹĽytkownik "PrzemysĹ‚aw Adam Ĺšmiejek"<niechce@spamu.pl>  napisaĹ‚ w
wiadomości grup dyskusyjnych:hr91r1$2a7$1@news.onet.pl...
A jakie inne widzisz moĹĽliwe do wprowadzenia? Jakie ma TwĂłj bank? Pewnie
takie same... Podaj pesel i nazwisko panieńskie matki...

Powiedz co to za bank. U mnie podaje siÄ™ kod.

Owszem, podajesz kota. A co jak go zapomniałeś? Dzwonisz i mówisz, że
zapomniałeś i na jakiej podstawie cię zautoryzują?

W moim banku trzeba się zalogować do systemu i ustalić nowy telekod podając hasło z smsa (kiedyś z listy haseł jednorazowych).

A jak się nie pamięta haseł do internetu, zgubiło komórkę itp to pozostaje iść do banku osobiście, wylegitymować się, zgłosić nowy numer komórkowy, dostaje się też jednorazowe hasło - do jednego logowania żeby pozmieniać inne hasła i kody.
No ale to jest opcja dla naprawdę beznadziejnej sieroty z urazem głowy.
Nie znam nikogo kto by pasowal do tego profilu, ale widać bank takie przypadki miał, skoro jest porcedura.

Telefoniczna weryfikacja dostępu do konta przez pesel i nazwisko matki???
Jeżeli to nie jest automagiczny serwis typu "sprawdź saldo i zobacz jakie mamy nowe fajne usługi" a pełne dostęp operacyjny to chyba jakaś kpina.

Który to bank? Będę klientom odradzać.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-04-28 14:56:56
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Sklep ĹĽÄ…da PESEL
W dniu 2010-04-28 14:28, Maddy pisze:
[...]

A jeśli bank nie ma oddziałów?

No ale to jest opcja dla naprawdę beznadziejnej sieroty z urazem głowy.
Nie znam nikogo kto by pasowal do tego profilu, ale widać bank takie
przypadki miał, skoro jest porcedura.

Patrzysz na to od odwrotnej strony. Nie waĹĽne czy Ty jesteĹ› sierota czy
nie. Ważne czy JA udając ciebie-sierotę jestem w stanie uzyskać dostęp.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-04-28 15:46:35
Autor: Maddy
Sklep ĹĽÄ…da PESEL
[...]

A to mĂłj problem?
Mój ma oddziały, tak wybrałam
Sprawdziłam wcześniej m.in. jakie są procedury bezpieczeństwa.
To też zaważyło na decyzji (jak wiadomo lekka paranoja często chroni przed ciężkimi urazami) a nie tylko parę złotych w ta czy w tamtą na utrzymanie konta.

[...]

W moim banku nie. I bardzo mnie to cieszy.
Pewnie oni patrzyli od właściwej strony.

A jeĹĽeli w Twoim tak, i Ci to przeszkadza to czemu ciÄ…gle przy nim trwasz?
Na tym popapranym rynku banki traktują lepiej nowego klienta niż starego, więc zmiana nie jest jakąś wielką traumą.

Podobno jeżeli chodzi o bankowość jesteśmy w szarym ogonie mobilności.
Dlatego m.in banki tak nas doją. Bo statystyczny Kowalski i tak nie odejdzie z banku w którym "zawsze miałem konto i mamusia też".
Będzie tylko bezproduktywnie marudził.

Znam takich młodych ludzi (no, relatywnie, dla mnie 40 to jeszcze młody) którzy marudzą np. na opłaty czy inne niedogodności ale na sugestię zmiany reagują, jakbym im kazała zatańczyć nago na rynku głównym.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-04-28 17:05:23
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Sklep ĹĽÄ…da PESEL
W dniu 2010-04-28 15:46, Maddy pisze:
A jeĹĽeli w Twoim tak, i Ci to przeszkadza to czemu ciÄ…gle przy nim trwasz?

ZnĂłw szukasz czegoĹ›, czego nie ma. Akurat mĂłj uĹĽywa PESELa i nazwiska
panienskiego matki do dodatkowej a nie głównej weryfikacji. Ale już np.
gemonej w sprawie rat używał tego, bo i czego innego, skoro ja u nich
konta nie mam.

Na tym popapranym rynku banki traktujÄ… lepiej nowego klienta niĹĽ
starego, więc zmiana nie jest jakąś wielką traumą.

No akurat mam najlepszy dla mnie bank i ĹĽaden nie daje takiej oferty.

Znam takich młodych ludzi (no, relatywnie, dla mnie 40 to jeszcze młody)

E, to tak staro nie wyglądałaś, jak cię widziałem. Poważnie jesteś już
po 50tce?

którzy marudzą np. na opłaty czy inne niedogodności ale na sugestię
zmiany reagują, jakbym im kazała zatańczyć nago na rynku głównym.

Bo ludzie siÄ™ przyzwyczajajÄ…. Np. moja ĹĽona ma od zawsze konto w
Inteligo. To nic, że jest z tego masa kłopotów, to nic że ma założone
konto w mBanku, ĹĽe ma bankomat mBanku pod pracÄ…, ale trzyma siÄ™ tego, co
zna.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-04-28 20:45:05
Autor: qwerty
Sklep ĹĽÄ…da PESEL
Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hr9irm$oru$1@news.onet.pl...
No akurat mam najlepszy dla mnie bank i ĹĽaden nie daje takiej oferty.

To czego męczysz te zabezpieczenia? Masz konto w "mama bank"?

[...]

No tak. To nic, że bank rżnie w dupę klienta, bankomatów jest tyle co kot napłakał, ale "mamusia kazała to mam tam konto". Żałosne zachowanie.

Data: 2010-04-28 21:05:05
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Sklep ĹĽÄ…da PESEL
W dniu 2010-04-28 20:45, qwerty pisze:
[...]

Co znów męczę tępa głowo?

[...]
No tak. To nic, ĹĽe bank rĹĽnie w dupÄ™ klienta, bankomatĂłw jest tyle co
kot napłakał, ale "mamusia kazała to mam tam konto". Żałosne zachowanie.

Żałosny to ty jesteś.... Bank jak bank. Kłopoty są bo ja mam w mBanku.
Gdyby nie to, to inteligo jest całkiem przyzwoite. Nieco droższe niż
mBank i brzydsze i ma mniej możliwości, ale akurat żona korzysta z konta
o wiele mniej aktywnie niż ja, więc wcale jej się nie dziwię, że nie
chce zmiany, pomimo kłopotów z brakiem kompatybilności z moim.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-04-28 12:48:26
Autor: Maddy
Sklep ĹĽÄ…da PESEL
W dniu 2010-04-28 11:50, Liwiusz pisze:
   To znaczy, ĹĽe system uwierzytelniania jest do  niczego. Co majÄ… zrobić
przedsiębiorcy, których pesel jest jawny?

PESEL przedsiębiorcy też jest jawny?

A oglądałeś kiedyś swój wpis do ewidencji, który każdy Kowalski z ulicy może sobie z urzędu pobrać za drobną odpłatą skarbową?

ATPO: To jakie dane są generalnie wrażliwe? W końcu adres i nazwisko
itepe przedsiębiorcy są też jawne. Bardzo ciężko jest dać daną starannie
schowaną. Np. bank jeszcze pyta o panieńskie matki, ale to można też w
miarę prosto zdobyć. No i już masz pełne dane, żeby mieć dostęp do konta
bankowego.

Zmień bank. Ten jest podejrzany.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-04-28 22:43:38
Autor: Piotrek
Sklep ż±da PESEL
On 2010-04-28 12:06, Przemysław Adam ¦miejek wrote:
schowan±. Np. bank jeszcze pyta o panieńskie matki, ale to można też w
miarę prosto zdobyć. No i już masz pełne dane, żeby mieć dostęp do konta
bankowego.

A kto Ci każe podawać (do celów identyfikacji) prawdziwe nazwisko panieńskie matki?

W moim banku wprawdzie kręcili nosem, że nijak się nie da tego "nazwiska" wymówić i trzeba literować ale grzecznie zapisali co podałem.

Piotrek

Data: 2010-04-28 23:08:56
Autor: Przemysław Adam ¦miejek
Sklep ż±da PESEL
W dniu 2010-04-28 22:43, Piotrek pisze:
On 2010-04-28 12:06, Przemysław Adam ¦miejek wrote:
[...]

A wolno skłamać?

W moim banku wprawdzie kręcili nosem, że nijak się nie da tego
"nazwiska" wymówić i trzeba literować ale grzecznie zapisali co podałem.

Pytanie na ile prawnie to zrobiłe¶.

--
Przemysław Adam ¦miejek

Data: 2010-04-29 00:00:15
Autor: Piotrek
Sklep ż±da PESEL
On 2010-04-28 23:08, Przemysław Adam ¦miejek wrote:
A wolno skłamać?

Nie wolno.

Jedyne co mam na swoje usprawiedliwienie to upewniłem się, że ta informacja jest wykorzystywana tylko do celów identyfikacji.

Ale i tak wyrzuty sumienia dręczyły mnie przez tydzień.

Piotrek

Data: 2010-04-29 03:10:14
Autor: Przemysław Adam ¦miejek
Sklep ż±da PESEL
On 2010-04-28 23:08, Przemysław Adam ¦miejek wrote:
A wolno skłamać?

Nie wolno.

Jedyne co mam na swoje usprawiedliwienie to upewniłem się, że ta
informacja jest wykorzystywana tylko do celów identyfikacji.

Ale i tak wyrzuty sumienia dręczyły mnie przez tydzień.

Czy wyczuwam nutkę ironii? Przecie nie pytałem o wyrzuty sumienia, tylko
czy podanie bankowi fałszywej informacji nie jest niezgodne z prawem i
nie grozi konsekwencjami prawnymi?

--
Przemysław Adam ¦miejek

Data: 2010-04-28 13:52:34
[...]

[...]