Sklep żąda PESEL

Data: 2010-04-28 03:21:08
Autor: BK
Sklep żąda PESEL
On Apr 28, 11:25 am, "Zbynek Ltd." <sp2scf.spamsto...@poczta.onet.pl>
wrote:
Witam

Jest sobie sklep, który przez Internet sprzedaje wiatrówki osobom
pełnoletnim. W celu weryfikacji tej pełnoletności wymaga podania
numeru PESEL.
Czy taki sobie zwykły sklep może gromadzić tak wrażliwe dane
osobowe, jak przypuszczam bez odpowiedniego zezwolenia?
Wiem, nikt nie zmusza do kupowania tam.

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Tylko takie uwagi:
- "tak wrazliwe dane" - PESEL nie jest dana "wrazliwa" ani w
kontekscie ustawy, ani nawet w praktyce - jest to numer jawny, ktory
towarzyszy nam chyba przy zalatwianiu 90% spraw - ale nie wiem co w
nim takiego wrazliwego
- nie ma zadnych "zezwolen" na zbieranie danych, wiec Twoje
przypuszczenie jest bledne ;)
- to ze prosza o podanie nie znaczy, ze go pozniej przechowuja

Fakt, ze to nadgoliwosc sprzedawcy bo PESEL mozna sobie wygenerowac
lub podac PESEL np. pelnoletniego znajomego/czlonka rodziny wiec to
jest zabezpieczenie "z czapy" .

Data: 2010-04-28 10:28:57
Autor: januszek
Sklep żąda PESEL
BK napisał(a):

Fakt, ze to nadgoliwosc sprzedawcy bo PESEL mozna sobie wygenerowac
lub podac PESEL np. pelnoletniego znajomego/czlonka rodziny wiec to
jest zabezpieczenie "z czapy" .

Znalazłem takie coś:
http://www.airguns.pl/porady-prawo-certyfikat-legalnosci-wiatrowki

j.

--
bing jest fajny ale nie widać z niego do Apteki na Solnym...

Data: 2010-04-28 12:40:27
Autor: Goomich
Sklep żąda PESEL
BK <bkapuscinski@gmail.com> naskrobał/a w news:f37bb3c0-d23f-428c-8640-
2c55150122ec@q23g2000yqd.googlegroups.com:

[...]

Bo nie jesteś kobietą.

--
Pozdrawiam   Krzysztof Ferenc
goomich@usun.to.wp.pl   UIN: 6750153

Data: 2010-04-28 15:49:58
Autor: Massai
Sklep żąda PESEL
BK wrote:

[...]

Hm, co to są dane osobowe?

Dane pozwalające jednoznacznie zidentyfikować obywatela, prawda?

Trudno o precyzyjniejszą identyfikację jak po peselu ;-)

--
Pozdro
Massai

Data: 2010-04-28 17:54:07
Autor: spp
Sklep żąda PESEL
W dniu 2010-04-28 17:49, Massai pisze:

[...]

Nie, w ustawie jest jeszcze jeden warunek.

Trudno o precyzyjniejszą identyfikację jak po peselu ;-)

Próbuj: 59120504729

--
spp

Data: 2010-04-28 16:46:53
Autor: Massai
Sklep żąda PESEL
spp wrote:

Nie, w ustawie jest jeszcze jeden warunek.

> Trudno o precyzyjniejszą identyfikację jak po peselu ;-)

Próbuj: 59120504729

Oj tam:
http://www.giodo.gov.pl/317/id_art/2912/j/pl/

Pierwsze zdanie:
Tak, ponieważ już sam numer PESEL stanowi dane osobowe w rozumieniu
ustawy o ochronie danych osobowych.

I końcówka:
Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, numer PESEL, niezależnie
od różnych z nim powiązań, np. z grupą krwi, stanowi dane osobowe w
rozumieniu m.in. ustawy o ochronie danych osobowych.

Skoro samo GIODO twierdzi że jest...

--
Pozdro
Massai

Data: 2010-04-28 19:24:59
Autor: spp
Sklep żąda PESEL
W dniu 2010-04-28 18:46, Massai pisze:

Skoro samo GIODO twierdzi że jest...

No cóż - wypada odszczekać. :)

--
spp

Data: 2010-04-28 17:46:14
Autor: Massai
Sklep żąda PESEL
spp wrote:

W dniu 2010-04-28 18:46, Massai pisze:

> Skoro samo GIODO twierdzi że jest...

No cóż - wypada odszczekać. :)

Powiedziałbym że 1:1, ale mój gol jest strzelony na wyjeździe ;-)

--
Pozdro
Massai

Data: 2010-04-28 18:02:06
Autor: RadoslawF
Sklep żąda PESEL
Dnia 2010-04-28 17:54, Użytkownik spp napisał:

Trudno o precyzyjniejszą identyfikację jak po peselu ;-)

Próbuj: 59120504729

Mężczyzna urodzony 5 grudnia 1959 roku.
Gdybym podał imię, nazwisko oraz adres zameldowania
chyba popełnił bym wykroczenia a może i przestępstwo.
I przyznał się że mam dojście do odpowiedniej bazy danych.
:-)

Pozdrawiam

Data: 2010-04-28 18:17:34
Autor: Maddy
Sklep żąda PESEL
W dniu 28-04-2010 18:02, RadoslawF pisze:
Dnia 2010-04-28 17:54, Użytkownik spp napisał:

Trudno o precyzyjniejszą identyfikację jak po peselu ;-)

PrĂłbuj: 59120504729

Mężczyzna urodzony 5 grudnia 1959 roku.

A jesteś pewien?

http://www.mswia.gov.pl/portal/pl/381/32/PESEL.html#w%20jaki%20spos%C3%B3b

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-04-28 18:51:58
Autor: RadoslawF
Sklep żąda PESEL
Dnia 2010-04-28 18:17, Użytkownik Maddy napisał:

Trudno o precyzyjniejszą identyfikację jak po peselu ;-)

Próbuj: 59120504729

Mężczyzna urodzony 5 grudnia 1959 roku.

A jesteś pewien?

Byłem.
Ale przyznaje tradycyjnie omyłkowo płeć ustaliłem z ostatniej zamiast
przedostatniej cyfry.

Pozdrawiam

Data: 2010-04-28 18:07:51
Autor: Maddy
Sklep żąda PESEL
W dniu 28-04-2010 17:54, spp pisze:
[...]

Od razu widać, że to babka i nie żadna młódka. No i strzelec, znak ognia.

Co chcesz, kupa informacji :-)

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813