Skórzane poszycie siodełka - czym traktować?

Data: 2009-06-05 13:23:38
Autor: Jan Srzednicki
Skórzane poszycie siodełka - czym traktować?
Czołem,

Mam ja sobie wreszcie siodełko, które mi pasuje (konsekwentnie coraz
bardziej). Siodełko pokryte jest skór± (typu "nub leather" - taka matowa
nielicowana, ale nie nubuk). Skóra to tylko pokrycie, to nie Brooks,
uprzedzaj±c pytanie.

I się zastanawiam, czym toto konserwować? Jeżdżę codziennie, pada czy
nie pada, błota raczej nie ma, więc papka ¶cierna mu nie grozi, ale sama
woda i owszem (chociaż po zakupie rewelacyjnej peleryny zapodanej przez
mocniaka wody na siodełku jest znacznie mniej).

Przyszedł mi do głowy Proofide Brooksa (ale aktualnie niedostępny w
Polsce, bo tak), ewentualnie co¶ do konserwacji siodeł do jazdy konnej,
o, na przykład takie:

A może jeszcze co¶ innego?

Data: 2009-06-05 06:31:32
Autor: Saurus
Skórzane poszycie siodełka - czym traktować?
Ja całkowicie skórzane siodło konserwuję woskowym kremem do
pielęgnacji skór (kupiony w sklepie z butami). Nie jest to pasta - nie
barwi i nie zostawia takich ¶ladów oraz nie nabłyszcza w taki sposób
skóry, szybko się wchłania w skórę (a nie zasycha). Takie żółte, gęste
mazidło o ładnym zapachu ;) To co znalazłe¶ na aukcji to chyba
podobne, ale wydaje mi się że tamto było tańsze (opakowane w takie
samo blaszane pudełko jak zwykł± pasta na buty), je¶li dobrze pamiętam
sklep gdzie to kupiłem to Bata.

Data: 2009-06-05 15:53:02
Autor: Coaster
Jan Srzednicki wrote:
[...]

Nie wiem, co masz pod linkiem bo teraz na niego nie wejde ;-(

IMHO powinienes uzyc jednak preparatu do matowych skor - jestes pewien, ze to nie nubuk? Nubuk jest wlasnie taki matowy, o 'lekko natluszczonym tlustym wygladzie'. Uzywajac preparatow do skory licowej spowodujesz najprawdopodobniej, ze skora (optycznie) stanie sie czyms posrednim miedzy licem a nubukiem.
Jezeli chesz 'tluscic' - polecam rewelacyjny preparat bliski Proofide - Effax (bezbarwny).
Taki jak tu: http://www.4dobbin.com/product_images/Leatherbalmeffax.jpg
Jako ze to pszycie tylko jest wysciolka nie ma oddychac mozesz tez uzyc dobrego szwedzkiego preparatu do siodel - Ekol Olja http://www.horsepol.pl/pokaz.php?id=117

Effax mozna kupic Miedzy innymi w GoSport w dziale jezdzieckim (nie zawsze jest). Pucha 500 ml kosztowala niecale 30 zl jakis czas temu. Jak masz inne rzeczy ze skory to tez sie nada...

--
PoZdR
increasing the risk of pinch flats."

Data: 2009-06-05 14:29:26
Autor: Jan Srzednicki
On 2009-06-05, Coaster wrote:
Jan Srzednicki wrote:
[...]

Yy.

"HITLine Universal Lederbalsam", złotych 39.

Z opisu:

"Balsam do konserwacji przedmiotów skórzanych /obuwia, mebli, kurtek
skórzanych, foteli skórzanych, kanap/  Nadaje połysk i miękko¶ć Twojemu
obuwiu Konserwacja na najwyższym europejskim poziomie. Nawilża i
chroni."

[...]

Optyka nie jest dla mnie taka istotna. Istotnym jest, żeby to co¶ dobrze
zadbało o skórę, uodporniło j± na warunki atmosferyczne (co nie oznacza
nieprzemakalno¶ci, bo i po co, jedynie wytrzymało¶ć).

Czy preparaty do skóry licowej mog± zrobić krzywdę nubukowi, pomijaj±c
wygl±d?

[...]

A powiedz mi jeszcze - takie co¶ jest względnie bezpieczne wobec różnych
g±bek/elastomerów, które mog± znajdować się pod poszyciem?

Effax mozna kupic Miedzy innymi w GoSport w dziale jezdzieckim (nie zawsze jest). Pucha 500 ml kosztowala niecale 30 zl jakis czas temu. Jak masz inne rzeczy ze skory to tez sie nada...

Na buty również?

Data: 2009-06-07 00:52:06
Autor: Coaster
On 2009-06-05, Coaster wrote:
Jan Srzednicki wrote:
Przyszedł mi do głowy Proofide Brooksa (ale aktualnie niedostępny w
Polsce, bo tak), ewentualnie coś do konserwacji siodeł do jazdy konnej,
o, na przykład takie:

A moĹĽe jeszcze coĹ› innego?
Nie wiem, co masz pod linkiem bo teraz na niego nie wejde ;-(

Yy.

"HITLine Universal Lederbalsam", złotych 39.

Z opisu:

"Balsam do konserwacji przedmiotĂłw skĂłrzanych /obuwia, mebli, kurtek
skĂłrzanych, foteli skĂłrzanych, kanap/  Nadaje poĹ‚ysk i miÄ™kkość Twojemu
obuwiu Konserwacja na najwyĹĽszym europejskim poziomie. NawilĹĽa i
chroni."

Co do skladu - lanolina, wosk pszczeli, gliceryna - ok. Olejki mineralne - ewntualnie. Ale olejek bubulum (sic!), olej rybny - nie polecam. Znalazlem info, ze ten bubulum to 'neat's foot oil' - stosowano go kiedys wlasnie do konserwacji siodel. Moze przyspieszac rozklad skory a a jak masz wilgoc 'all around' to skora zacznie plesniec.

[...]

Optyka nie jest dla mnie taka istotna. Istotnym jest, ĹĽeby to coĹ› dobrze
zadbało o skórę, uodporniło ją na warunki atmosferyczne (co nie oznacza
nieprzemakalności, bo i po co, jedynie wytrzymałość).

Czy preparaty do skóry licowej mogą zrobić krzywdę nubukowi, pomijając
wyglÄ…d?

Nie mialem doswiadczen z nubukowym pokryciem siodla. Co do nubuku w ogole - nie powinno byc zadnej krzywdy jedynie skora upodobni sie do licowej przez 'nablyszczenie'.

[...]

A powiedz mi jeszcze - takie coś jest względnie bezpieczne wobec różnych
gąbek/elastomerów, które mogą znajdować się pod poszyciem?

Nie zblizam sie do zadnych gabek czy elastomerow blizej niz na metr ;-)
Jak bedziesz stosowal Effax bardzo oszczednie nie sadze zeby spenetrowal, to co jest pod skora. A jezeli nawet to co mialo by sie stac? Czesto do preparatow jest dodawany krazek z gabki do nanoszenia na powierzchnie skory uzywalem do mydla siodlowego (jest bardziej czynne niz preparaty typu effax) nic sie z gabka nie dzialo.

Effax mozna kupic Miedzy innymi w GoSport w dziale jezdzieckim (nie zawsze jest). Pucha 500 ml kosztowala niecale 30 zl jakis czas temu. Jak masz inne rzeczy ze skory to tez sie nada...

Na buty rĂłwnieĹĽ?

Jak najbardziej. Stosuje miedzy innymi na moje "szwedy", takie jak tu:
http://tinyurl.com/2gswqt

--
PoZdR

"Don't try any other colors, red's the only one that works."

– Sheldon Brown, 1944-2008

Data: 2009-06-10 13:34:32
Autor: Jan Srzednicki
On 2009-06-06, Coaster wrote:

[...]

No dobrze - nabyłem Effaxa drog± wysyłkow±.

Jak to powinno pachnieć i jak± mieć konsystencję? Moje jest mięciutkie w
temperaturze pokojowej (25 stopni), w palcach rozsmarowuje się od razu -
porównuj±c z Proofide jest znacznie miększe.

Pachnie w do¶ć trudny do okre¶lenia sposób - lekko miodowato, raczej nie
¶mierdzi, ale jaki¶ przyjemny szczególnie też nie jest.

No więc pytanie kontrolne - nie dostałem zjełczałego, prawda?

Data: 2009-06-10 16:20:09
Autor: Coaster
Jan Srzednicki wrote:
On 2009-06-06, Coaster wrote:
[...]

Jak otwierasz puche to powierzchnia powinna wygladac jak kiedys w PRL miody sztuczne w papierowych woskowanych pojemniczkach :-)
To znaczy o zdecydowanie stalej konsystencji ale w dotyku poddaje sie latwo. Potem w miare ubywania z puchy staje sie pardziej plynne ale to niczemu nie szkodzi.

Pachnie w do¶ć trudny do okre¶lenia sposób - lekko miodowato, raczej nie
¶mierdzi, ale jaki¶ przyjemny szczególnie też nie jest.

Hmm, uwielbiam ten zapach :-)

No więc pytanie kontrolne - nie dostałem zjełczałego, prawda?

Nie sadze. Najdluzej mialem puche ze trzy lata i nic sie preparatem zlego nie dzialo. IMHO ma dzialanie antyplesniowe. Kiedys dawno, uzywalem preparatu kupinego w Leroy Merlin dedykowanego do skory to od niego mi siodelko potrafilo sie pokryc mikro korzuszkiem plesni (rower stal w wilgotnych warunkach). Z Effaxem nic podobnego sie nie dzialo od dawna.

Stosuj go tak, jakbys sknerzyl - lepiej ciut mniej niz za duzo.

Data: 2009-06-10 14:30:01
Autor: Jan Srzednicki
On 2009-06-10, Coaster wrote:
Jan Srzednicki wrote:

[...]

Kurde, nie pamiętam. Masz fotę?

To znaczy o zdecydowanie stalej konsystencji ale w dotyku poddaje sie latwo. Potem w miare ubywania z puchy staje sie pardziej plynne ale to niczemu nie szkodzi.

To by się zgadzało.

[...]

Pójdzie też na buty i inne takie. Jak się to sprawdza w roli impregnatu
butów?

Data: 2009-06-10 16:46:04
Autor: Coaster
Jan Srzednicki wrote:
On 2009-06-10, Coaster wrote:
Jan Srzednicki wrote:
[...]

Wedy jeszcze nie robilem zdjec - a moj Tato uzywal Zenita 3M :-)
Zrobie Ci fote z mojej 'zapasowej' nienapoczetej jeszcze puchy.

[...]

Bardzo dobrze choc nie jest to 'prawdziwy' impregnat - ja stosuje Effaxa miedzy innymi na wojskowe szwedy oraz opinacze z Legii Cudzoziemskiej (w przypadku butow daje sie skorze 'nasycic' wiecej niz w przypadku siodla).

Data: 2009-06-10 14:50:30
Autor: Jan Srzednicki
Jan Srzednicki wrote:
On 2009-06-10, Coaster wrote:
Jan Srzednicki wrote:
[...]

O, o. ;)

[...]

A z ciekawo¶ci - jak Ci potem taki but nasycony Effaxem oddycha?

Data: 2009-06-05 16:19:10
Autor: Titus Atomicus
Skórzane poszycie siodełka - czym traktować?
In article <slrnh2i72q.11ja.w_at_wrzask_dot_pl@oak.pl>,
 Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot_pl@nowhere.invalid> wrote:

[...]

Ja za rada kol Coastera uzywam Effax Lederbalsam. Brazowe opakowanie, zoltobezbarwna zawartosc. Do nabycia w GoSport.

TA

Data: 2009-06-05 17:07:49
Autor: Tomasz Minkiewicz
Skórzane poszycie siodełka - czym traktować?
On Fri, 5 Jun 2009 13:23:38 +0000 (UTC)
Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot_pl@nowhere.invalid> wrote:

Przyszedł mi do głowy Proofide Brooksa (ale aktualnie niedostępny w
Polsce, bo tak),

http://www.rowerystylowe.pl/pasta-polerska-brooks-p-2167.html

A dla prawdziwych gadżeciarzy – Proofide w komplecie z oryginalną,
sygnowanÄ… szmatkÄ… Brooks:
http://www.rowerystylowe.pl/zestaw-polerski-brooks-siodelek-p-1341.html

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2009-06-07 01:12:18
Autor: Coaster
Tomasz Minkiewicz wrote:
[...]

Brawo za odkrycie Ameryki (niestety nie byles pierwszy a ni nawet trzeci...)

A dla prawdziwych gadżeciarzy – Proofide w komplecie z oryginalną,
sygnowanÄ… szmatkÄ… Brooks:
http://www.rowerystylowe.pl/zestaw-polerski-brooks-siodelek-p-1341.html

Szmatka mozesz sobie otrzec lezki zalu - tu o wiele wazniejszy jest nietypowy klucz do naciagu sruby poszycia.

BTW - malina dla tkumacza (tlumoka?) za 'paste polerska'.

Data: 2009-06-08 11:37:17
Autor: Tomasz Minkiewicz
Skórzane poszycie siodełka - czym traktować?
On Sun, 07 Jun 2009 01:12:18 +0200
Coaster <manypeny@mac.com> wrote:

Tomasz Minkiewicz wrote:

Brawo za odkrycie Ameryki (niestety nie byles pierwszy a ni nawet trzeci...)

Znaczy – coś mi niusrider fiksuje, bo nie widzę, żeby ktoś to podawał,
ale to i tak bez znaczenia – liczy się udział, nie miejsce na podium. :)

> [...]
> Szmatka mozesz sobie otrzec lezki zalu - tu o wiele wazniejszy jest nietypowy klucz do naciagu sruby poszycia.

Ten, o którym Sheldon pisał: „Fortunately, this nut usually requires a
special wrench, so most people leave it alone. In almost every case that
I know of where someone has tried to adjust the tension with this nut,
the saddle has been ruined. My advice is to leave it alone.” ?

Rzeczywiście ważny. Absolutnie najniezbędniejsze wyposażenie
rowerzysty. ;>

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2009-06-05 17:22:26
Autor: cynamoon
Skórzane poszycie siodełka - czym traktować?

Użytkownik "Jan Srzednicki" <w_at_wrzask_dot_pl@nowhere.invalid> napisał w
wiadomo¶ci news:slrnh2i72q.11ja.w_at_wrzask_dot_ploak.pl...
I się zastanawiam, czym toto konserwować?

tak sobie czytam o tych preparatach...
wychodzi na to, że te wasze siodelka, jesli chodzi o konserwację, maj±
lepiej od mojej gęby smarowanej Nive±, która z dnia na dzień wygl±da gorzej
:-(
Marek

Data: 2009-06-05 08:23:37
Autor: Saurus
On 5 Cze, 17:22, "cynamoon" <woszczy...@gazeta.pl> wrote:

[...]

Po co smarować twarz, na niej się nie siada :-)))

Data: 2009-06-05 18:05:13
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Skórzane poszycie siodełka - czym traktować?
Panie Saurus, prezesie pl.rec.rowery z siedzib± w
przy ul....

[...]

Polemizowałbym, ale to temat na inn± grupę lub dyskusje o preferencjach
seksualnych przy zlotowym piwie. Którym¶ z kolei.

--
Pozdrowienia,                            | Próżno¶ repliki się spodziewał
Tuwima c(z)ytuję z przyjemno¶ci±         | bo to mezalians byłby dla psa.

Data: 2009-06-05 18:21:27
Autor: cynamoon
Skórzane poszycie siodełka - czym traktować?

Użytkownik "Saurus" <Saurus8@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci
On 5 Cze, 17:22, "cynamoon" <woszczy...@gazeta.pl> wrote:

Po co smarować twarz, na niej się nie siada :-)))

no ale chyba bardziej jest narażona na smaganie wiatrem, deszczem, ¶niegiem
itp niż siodełko na którym się siada i przy okazji ochrania od tych
mroż±cych krew w d.... znaczy w żyłach, zjawisk atmosferycznych
Marek

Data: 2009-06-05 09:19:32
Autor: Saurus
On 5 Cze, 18:21, "cynamoon" <woszczy...@gazeta.pl> wrote:
[...]

Skóra na siodełku nie podlega naturalnej regeneracji ;-)

Data: 2009-06-05 18:29:33
Autor: cynamoon

[...]

ta na twarzy i owszem, podlega, ale proces ten, z wiekiem, coraz bardziej
szwankuje...
Nivea z czasam nie wystarczy, wiec może te preparety do konserwacji siodełek
byłyby lepsze?
Marek
PS pasta do butów odpada....

Data: 2009-06-05 09:34:48
Autor: Saurus
On 5 Cze, 18:29, "cynamoon" <woszczy...@gazeta.pl> wrote:

[...]

Obawiam się że co najwyżej gdyby¶ chciał poddać się mumifikacji.
A może Nivea do siodeł? :-)

Data: 2009-06-07 01:40:45
Autor: Coaster
Saurus wrote:
[...]

Obawiam się że co najwyżej gdybyś chciał poddać się mumifikacji.
A może Nivea do siodeł? :-)

Do siodel ciagnikow (Tirow) - jak najbardziej.

Data: 2009-06-05 19:43:57
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Skórzane poszycie siodełka - czym traktować?
Panie cynamoon, prezesie pl.rec.rowery z siedzib± w
<news:h0bgus$ip4$1inews.gazeta.pl> przy ul....

Nivea z czasam nie wystarczy, wiec może te preparety do konserwacji siodełek
byłyby lepsze?
Marek
PS pasta do butów odpada....

No, no, dobrze kombinujesz. Próbuj Brooksa Proofride. ;-))

Data: 2009-06-07 01:39:22
Autor: Coaster
cynamoon wrote:
Użytkownik "Saurus" <Saurus8@gmail.com> napisał w wiadomości
On 5 Cze, 18:21, "cynamoon" <woszczy...@gazeta.pl> wrote:
no ale chyba bardziej jest naraĹĽona na smaganie wiatrem, deszczem,
śniegiem
itp niż siodełko na którym się siada i przy okazji ochrania od tych
mrożących krew w d.... znaczy w żyłach, zjawisk atmosferycznych

Z twarza jak z rama: myjesz - peka ;-P

Data: 2009-06-07 01:34:59
Autor: Coaster
cynamoon wrote:
Użytkownik "Saurus" <Saurus8@gmail.com> napisał w wiadomości
On 5 Cze, 17:22, "cynamoon" <woszczy...@gazeta.pl> wrote:

Po co smarować twarz, na niej się nie siada :-)))

no ale chyba bardziej jest narażona na smaganie wiatrem, deszczem, śniegiem
itp niż siodełko na którym się siada i przy okazji ochrania od tych
mrożących krew w d.... znaczy w żyłach, zjawisk atmosferycznych

Slyszalem, ze taki inny preparat na N z kraju tez na N jest dobry na twarz.
;-)

Data: 2009-06-07 01:29:22
Autor: Coaster
Saurus wrote:
On 5 Cze, 17:22, "cynamoon" <woszczy...@gazeta.pl> wrote:

tak sobie czytam o tych preparatach...
wychodzi na to, ĹĽe te wasze siodelka, jesli chodzi o konserwacjÄ™, majÄ…
lepiej od mojej gęby smarowanej Niveą, która z dnia na dzień wygląda gorzej
:-(

Po co smarować twarz, na niej się nie siada :-)))

Objetosc ziarnka/dwoch grochu na siodlo co kwartal to duzo? To jak Ty uzywasz mniej tej 'Niwei' to puszka ci na pare lat starczy...
;-)

PS. Przestan uzywac tej 'Niwei' - to pewnie przez nia jest gorzej.

Data: 2009-06-05 15:21:06
Autor: Jan Srzednicki
On 2009-06-05, cynamoon wrote:

[...]

Też by¶ się tak cackał, jakby¶ przerobił 6 siodełek z różnych półek
cenowych, zanim w końcu podpasowało. :P

Data: 2009-06-05 18:30:56
Autor: MadMan
Dnia Fri, 5 Jun 2009 15:21:06 +0000 (UTC), Jan Srzednicki napisał(a):

[...]

To mówisz ile ono kosztowało? :)

--
Pozdrawiam,
ICQ: 398539334, Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2009-06-05 18:54:54
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Skórzane poszycie siodełka - czym traktować?
Panie Jan Srzednicki, prezesie pl.rec.rowery z siedzib± w
<news:slrnh2idv2.11ja.w_at_wrzask_dot_ploak.pl> przy ul....

On 2009-06-05, cynamoon wrote:

[...]

Dobrze, dobrze. Żeby¶ tak więcej (potrzebnego i mnie) sprzętu przerabiał...
;-P

Data: 2009-06-07 01:23:49
Autor: Coaster
cynamoon wrote:
Użytkownik "Jan Srzednicki" <w_at_wrzask_dot_pl@nowhere.invalid> napisał w
wiadomości news:slrnh2i72q.11ja.w_at_wrzask_dot_ploak.pl...