Data: 2011-11-01 15:21:50 | |
Autor: MoonWolf | |
Skręt | |
Mam taki problem / pytanie: jak zachowuje się samolot podczas skrętu? Wyobraźmy sobie taką sytuację:
- samolot zaczyna przechył (np.) w lewo - powoli skręca - przechył dochodzi do 90 stopni - skręt coraz szybszy - samolot zaczyna przewracać się na plecy - co się dzieje? - obrót o 180 stopni - samolot leci prosto na plecach Pytanie dotyczy zachowania samolotu między punktem 3 a 4. Nie mam pod ręką żadnego symulatora lotu żeby sprawdzić (a chodzi mi o zamodelowanie tego w grze, więc wystarczyłby symulator). Ale ciekawi mnie też, co się dzieje w rzeczywistości. -- <:> Roger, MoonWolf Out <:>|Dammit, this thing won't die! (::) (::)| (:)JID:moonwolfATjabberpl.org(:)| http://karakkhaz.prv.pl |
|
Data: 2011-11-01 15:55:44 | |
Autor: Delfino Delphis | |
Skręt | |
MoonWolf wrote:
Mam taki problem / pytanie: jak zachowuje się samolot podczas skrętu?Generalnie gdybyś zostawił go w takiej pozycji, to przejdzie powoli do nurkowania na plecach, ale można go utrzymać w zakręcie odpowiednie oddając drążek. Dużo zależy od samego samolotu - np. te o symetrycznym profilu skrzydła powinny zachowywać się identycznie w położeniu plecowym, jak w normalnym. |
|
Data: 2011-11-01 16:31:42 | |
Autor: emil | |
Skręt | |
W dniu 2011-11-01 15:21, MoonWolf pisze:
Mam taki problem / pytanie: jak zachowuje się samolot podczas skrętu?Coś jak beczka (barrel roll) przechodząca do spirali (spiral dive). |
|
Data: 2011-11-01 21:26:27 | |
Autor: bratsiostry | |
Skręt | |
MoonWolf pisze:
Mam taki problem / pytanie: jak zachowuje się samolot podczas skrętu? Wyobraźmy sobie taką sytuację:Przy 90 nie masz siły nośnej. Później pojawia się odwrotna jeśli nie zostaną zmienione położenia lotek. Na dużej wysokości taka beczka jest bezpieczna - niżej wymaga umiejętnosci pilota. Dużo zależy też od maszyny. Generalnie temet rzeka. |
|
Data: 2011-11-01 22:22:48 | |
Autor: Dariusz K. Ładziak | |
Skręt | |
Użytkownik bratsiostry napisał:
Przy 90 nie masz siły nośnejMa. Pochodzącą od kadłuba. Tylko poza samolotami akrobacyjnymi z pewnością będzie za maa (na żyletę to tylko akrobacyjne chyba latają). -- Darek |
|
Data: 2011-11-03 02:40:36 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Skręt | |
"MoonWolf" 1856094.RiJLXJmQfh@kazad.karakkhaz Nie mam pod ręką żadnego symulatora lotu żeby sprawdzić (a chodzi mi o Wszystko zależy od samolotu i pilota. :) Może być nawet tak, że zabraknie paliwa, bo będzie podawane grawitacyjnie. ;) Gdy skrzydła są pionowo ustawione (90 stopni) efekt trochę zależy także od nachylenia samolotu -- dziób do góry czy do dołu, dlatego na filmach widać czasami dziwne wyczyny -- malutki samolocik do akrobacji spada na oko zdecydowanie zbyt powoli, choć leci właśnie w tej pozycji. :) Siłę nośna daje mu wówczas silnik i kadłub. Na oko budzi to grozę -- wyobraźnia pokazuje, że zabraknie wysokości, a jednak samolot nie spada zbyt nisko. -=- Wiele zależy od profilu skrzydeł i usterzenia samolotu oraz od mocy silników. -=- Ale ja nie latam. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2011-11-03 14:14:31 | |
Autor: PL(N)umber_One | |
Skręt | |
Witam
Nieco OT, czy raczej poszerzając temat. Zakręt samolotu powoduje, niezależnie od setrowania, także przechył boczny, w stronę do środka łuku zakrętu, bo prędkośc strug na skrzydle zewnętrznym, jest nieco większa i rośnie nieco siła nośna na skrzydle zewnętrznym. Natomisat, nie pamiętam dokładnie jak to jest przy przechyle bocznym, bez zakrętu sterowanego. Czy samo pochylenie boczne samolotu, spowoduje również tendencję do zakręcania ? PP -- |
|
Data: 2011-11-03 17:21:49 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Skręt | |
"PL(N)umber_One " j8u7k7$ceb$1@inews.gazeta.pl Nieco OT, czy raczej poszerzając temat. Natomisat, nie pamiętam dokładnie jak to jest przy przechyle Piszesz, że rośnie nieco siła nośna na skrzydle zewnętrznym'' co oznacza, że skrzydła dają siłę nośną. Zatem pochylenie samolotu musi dać efekt zakręcenia. bo skręceniu ulegnie siła nośna skrzydeł. Swoiste sprzężenie zwrotne. :) Ale nie każde skrzydło daje samo z siebie siłę nośną. Mogą być takie, które dają ją dopiero dzięki kątowi natarcia czy wyciągnięciu klapek niekiblowych. -=- Zasadniczo -- pochylenie samolotu daje skręt. Można więc skręcać samolotem bez steru na ogonie. -=- Takiego właśnie sterowania (jeno lotkami) dokonał pilot Kopernika rozbitego w tamie cytadeli, aby uniknąć uderzenia w budynek poprawczaka. -=- BTW poprawczaka... Tutaj masz film o irlandzkim poprawczaku. Nie takim jak nasze -- ale o kościelnym. :) Szkoła dla łobuzów (Song for a Raggy Boy) http://www.iplex.pl/filmy/szkola-dla-lobuzow,1395 Polecam, aby pokazać, do jakiej Polski dążyli ci, którzy zginęli pod Smoleńskiem. Aby mocniej upolitycznić: Rydzyk zamierza popierać Zbigniewa Ziobro. Człowieka odpowiedzialnego bezpośrednio za śmierć Barbary Blidy i odpowiedzialnego pośrednio za śmierć Andrzeja Leppera. Zbigniew Ziobro nazywa Leppera łapówkarzem i zarazem dodaje, że Lepper łapówki nie wziął, czyli wg Ziobra nie dokonanie przestępstwa czyni z człowieka przestępcę, ale... wyrok partii. Oficjalnie są to śmierci samobójcze -- zatem niejako podwójne (dla ludzi wierzących) bo skazujące duszę na potępienie. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2011-11-03 18:05:55 | |
Autor: /dev/SU45 | |
Skręt | |
Ale nie każde skrzydło daje samo z siebie siłę nośną. Mogą Oficjalnie są to śmierci samobójcze -- zatem niejako podwójne Teraz jest ogromne zapotrzebowanie na ekspertow od lotnictwa, a jezeli sa jeszcze ekspertami od polityki i religii to juz w ogole :) |
|
Data: 2011-11-03 21:03:25 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Skręt | |
"/dev/SU45" j8uhlk$dem$1@inews.gazeta.pl Teraz jest ogromne zapotrzebowanie na ekspertow od To już w ogóle co? Jesteś psychiatrą i badasz ludzi za pomocą tak zwanych zdań niedokończonych? :) Nie chcieli Cię jako eksperta lotniczego, politycznego czy religijnego, dlatego szukasz szczęścia w psychiatrii? Na tym poletku chyba mogę Cię pokonać... ;) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2011-11-03 17:56:00 | |
Autor: /dev/SU45 | |
Skręt | |
Zakręt samolotu powoduje, niezależnie od setrowania, także przechył boczny, w To prawda, jest to tzw efekt "yaw-roll", wykorzystywany w modelarstwie do sterowania przy wykorzystaniu 2 kanalow. Natomisat, nie pamiętam dokładnie jak to jest przy przechyle bocznym, bez Najpierw samolot skreci w strone przeciwna do pochylenia - efekt kierunkowy lotek. Na gorze skrzydla jest szybszy oplyw i wiekszy opor. A potem w strone zgodna, w miare poglebiania sie przechylenia i pojawiania zeslizgu. Najlepiej to widac na szybowcu, polecam wiec symulatory szybowcowe a jeszcze lepiej real :) Mam kolege ktory chcial sie podstawowych regul pilotazu typu trzymanie kulki w srodku uczyc na symulatorze na B747... |
|
Data: 2011-11-03 21:03:09 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Skręt | |
"/dev/SU45" j8uh31$cgl$1@inews.gazeta.pl Najpierw samolot skreci w strone przeciwna do A potem w strone zgodna, w miare poglebiania sie przechylenia i pojawiania zeslizgu. A od kiedy następuje to potem? Gdzie jest granica pomiędzy najpierw i potem? -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2011-11-04 08:33:56 | |
Autor: /dev/SU45 | |
Skręt | |
A od kiedy następuje to potem? Gdzie jest granica pomiędzy najpierw i Zalezy od przechylenia - im wieksze tym szybciej, przy duzym to praktycznie od razu. |
|
Data: 2011-11-04 08:58:53 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Skręt | |
"/dev/SU45" j904h4$qok$2@inews.gazeta.pl A od kiedy następuje to potem? Gdzie jest granica pomiędzy najpierw i potem? Zalezy od przechylenia - im wieksze tym szybciej, przy duzym to praktycznie od razu. Co to duży przechył. :) I co to potem? :) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2011-11-04 11:22:43 | |
Autor: /dev/SU45 | |
Skręt | |
Co to duży przechył. O ho ho! Przechyły i przechyły :) 45 stopni? :) I co to potem? :) Spirala? Korkociag? |
|
Data: 2011-11-04 17:07:24 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Skręt | |
"/dev/SU45" j90edj$ri8$1@inews.gazeta.pl Co to duży przechył. O ho ho! Przechyły i przechyły :) 45 stopni? OK. Ja widziałem i 90 stopni -- stąd moje pytania. :) :) I co to potem? :) Spirala? Korkociag? "/dev/SU45" j8uh31$cgl$1@inews.gazeta.pl > Najpierw samolot skreci w strone przeciwna do pochylenia - efekt > kierunkowy lotek. Na gorze skrzydla jest szybszy oplyw i wiekszy opor. -- > A potem w strone zgodna, w miare poglebiania sie przechylenia i > pojawiania zeslizgu. Widzisz, o jakie 'potem' pytam? Umiesz jakoś pilnować się swoich wypowiedzi? Bo tutaj tembru głosu nie słychać -- może masz i ładny czy zachwycający. ;) Ja też ponoć miałem. :) Długa droga przed nami -- do wyjaśnienia tego ,,efektu kierunkowego lotek''. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2011-11-04 17:52:22 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Skręt | |
"Eneuel Leszek Ciszewski" j912k6$4r3$1@inews.gazeta.pl "/dev/SU45" j90edj$ri8$1@inews.gazeta.pl :) I co to potem? :) Spirala? Korkociag? "/dev/SU45" j8uh31$cgl$1@inews.gazeta.pl > Najpierw samolot skreci w strone przeciwna do pochylenia - efekt -- > A potem w strone zgodna, w miare poglebiania sie przechylenia i Widzisz, o jakie 'potem' pytam? Umiesz jakoś pilnować się swoich wypowiedzi? Przypominasz mi rozmowy z Jerzym Kopanią, profesorem uniwersytetu, który w czasie rozmowy ze mną zapominał, o czym rozmawiamy. :) -=- Co to 'potem'? Od kiedy skręt przechodzi w przeciwny/odwrotny? Pochylamy samolot tak, że lewe skrzydło idzie w dół a prawe w górę. Wg Ciebie najpierw będzie skręt w prawo, potem w lewo. Czym jest ten moment, po którym jest 'potem'? -=- Skręcam w prawo -- jadę w prawo, potem skręcam w lewo i jadę w lewo. OK. Widać, kiedy skręt w prawo przechodzi w przeciwny. Wytłumacz podobnie przełomowy moment z pochyleniem. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2011-11-05 00:26:22 | |
Autor: /dev/SU45 | |
Skręt | |
Co to 'potem'? Od kiedy skręt przechodzi w przeciwny/odwrotny? Wydaje mi się że bez zrozumienia podstawowych pojęć typu "yaw", "roll", obroty samolotu względem osi, itd to nie da rady. Polecam na początek jakieś skrypty z podstawowego szkolenia, są w sieci. Albo udać się do airportu Krywlany im. Lecha Alexandra Kaczyńskiego (innego patrona niepodobna sobie wyobrazić), wsadzą do brzucha Puchacza albo Bociana i zademonstrują o co chodzi a i samemu się będzie można pobawić. Tylko nie mówić tym tekstem z nawiasów kwadratowych bo instruktor wyskoczy ze spadochronem z przerażenia! |
|
Data: 2011-11-05 01:33:42 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Skręt | |
"/dev/SU45" j91sau$opu$2@inews.gazeta.pl Wydaje mi się że bez zrozumienia podstawowych pojęć typu "yaw", "roll", obroty samolotu względem osi, itd to nie da rady. Polecam na początek jakieś skrypty z podstawowego szkolenia, są w sieci. Albo udać się do airportu Krywlany im. Lecha Alexandra Kaczyńskiego (innego patrona niepodobna sobie wyobrazić), wsadzą do brzucha Puchacza albo Bociana i zademonstrują o co chodzi a i samemu się będzie można pobawić. Tylko nie mówić tym tekstem z nawiasów kwadratowych bo instruktor wyskoczy ze spadochronem z przerażenia! Czyli jednak niewiele masz do powiedzenia na ten temat. :) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2011-11-05 10:19:58 | |
Autor: /dev/SU45 | |
Skręt | |
Czyli jednak niewiele masz do powiedzenia na ten temat. :) Obawiam się że nie jesteś gotowy na przyjęcie strasznej prawdy o zakręcaniu płatowców. Na razie jesteś na etapie Lilienthala (ale to żaden wstyd przecież), o ile pamiętam to dopiero bracia Wright zaproponowali sterowanie w znanej nam dziś postaci. |
|
Data: 2011-11-05 17:20:50 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Skręt | |
"/dev/SU45" j92v3u$287$1@inews.gazeta.pl Czyli jednak niewiele masz do powiedzenia na ten temat. :) Obawiam się że nie jesteś gotowy na przyjęcie strasznej prawdy o zakręcaniu płatowców. Na razie jesteś na etapie Lilienthala (ale to żaden wstyd przecież), o ile pamiętam to dopiero bracia Wright zaproponowali sterowanie w znanej nam dziś postaci. Nie lękaj się i nie obawiaj się, ale opisz. :) [o ile potrafisz opisać] Jak to jest, że niczego nie zmieniamy a jednak samolot po pochyleniu takim, że lewe skrzydło pójdzie w dół a prawe w górę, ze skręcania w prawo przejdzie do skręcania w lewo? Opiszę sekwencję inaczej: (-- ) lecimy poziomo (/) pochylamy samolot (->) samolot skręca w prawo (<-) samolot skręca w lewo Jakaż piekielna siła nakłania samolot do tego, aby ze skrętu w prawo przejść do skrętu w lewo? Wiatru nie ma, niczego nie zmieniamy w ustawieniach usterzenia, samolot jest sprawny... -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2011-11-05 18:17:26 | |
Autor: /dev/SU45 | |
Skręt | |
Jakaż piekielna siła nakłania samolot do tego, aby Mistrzu Pazio powiada w swym szybowcowym dziele że ma to związek z siłą powstającą na ustrzeniu wskutek ześlizgu. Ale szczegółów to chętnie bym sam się dowiedział. |
|
Data: 2011-11-05 18:32:59 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Skręt | |
"/dev/SU45" j93r37$g3e$1@inews.gazeta.pl Mistrzu Pazio powiada w swym szybowcowym dziele że ma to związek z siłą powstającą na ustrzeniu wskutek ześlizgu. Ale szczegółów to chętnie bym sam się dowiedział. Ja tych szczegółów Ci nie dostarczę. :) [i wcale nie dlatego, że właśnie teraz oglądam film http://hatak.iplex.pl/szukaj/?q=ostatni+kat o wieszaniu na szubienicach, czyli oddzielaniu 2 i 3 kręgu -- chyba mowa o kręgach piekła z Boskiej komedii Dantego, bo nie o kręgosłupowch...] -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2011-11-06 00:36:04 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Skręt | |
"Eneuel Leszek Ciszewski" j93s0i$ifg$1@inews.gazeta.pl Ja tych szczegółów Ci nie dostarczę. :) [i wcale nie dlatego, że właśnie teraz oglądam film Gdy oglądałem ten film, niemal doszło do wypadnięcia mojego dysku!!! Aby odciążać kręgosłup, oglądam filmy leżąc w łóżku, czasami wtedy ćwiczę... [filmy są cholernie nudne...] No i właśnie wtedy, gdy leżałem w łóżku, niemal doszło do wypadnięcia mego dysku!!! Byłem w szoku, gdy sobie uświadomiłem niebezpieczeństwo, jakie nade mną zawisło i któremu zapobiegłem niejako przypadków odkrywając je... Wolę nie pisać tego, co wówczas czułem... Zacząłem modlić się, bo okazało się, że choć widmo wypadnięcia dysku odsunąłem, to jednak nie do końca... [choć była sobota, więc i koniec -- - koniec tygodnia] Można by powiedzieć, że mój sukces był połowiczny... ;) Zanim jednak Bóg mnie wysłuchał, przeprosiłem Go za to, że nie podziękowałem Mu za udaną operację zszycia spacji nicią dentystyczną (taka nić jest cholernie mocna -- i na rozciąganie, i na ścieranie) i podziękowałem za tę operacje, po której spacja jest lepsza niż była tuż przed oderwaniem plastykowego chwytaka, który zastąpiłem nicią... :) Nie każdy kawałek plastyku można zastąpić nicią... ;) Z dyskami nie ma żartów -- gdy dysk wypadnie, może być koniec wszystkiego... Bóg jednak wysłuchał mnie i zapobiegłem wypadnięciu dysku w 100%!!! Otóż leżąc na łóżku i oglądając ten beznadziejnie nudny film o wieszaniu za szyję, zauważyłem wkręt metalowy... Szybko pojąłem, że ów wkręt pochodzi [piechotą?] z komputera, a nieco później, że od klapki dyskowej... Tu zlał mnie zimny pot -- toż gdyby nie to przypadkowe odkrycie, dysk mógłby wypaść!!!! Wkręciłem śrubkę na jej miejsce i zacząłem poszukiwania drugiej śrubki -- klapka przykręcona była dwoma wkrętami... I nawet znalazłem stosowną... Wkręciłem ją i mogę spać spokojnie -- na razie dysk Seagate jest bezpieczny... Na razie ten dysk nie wypadnie... ;) [hm... może by tak napisać coś o lataniu? chyba nie warto...] -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2011-11-06 14:30:28 | |
Autor: /dev/SU45 | |
Skręt | |
Ja tych szczegółów Ci nie dostarczę. :) Pomyślałem sobie że jest tak że jak samolot zaczyna się poruszać ześlizgując się do środka zakrętu to pojawia się siła aerodynamiczna na stateczniku pionowym i sterze kierunku, i to powoduje zakręt. |
|
Data: 2011-11-06 20:13:46 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Skręt | |
"/dev/SU45" j9625l$4io$2@inews.gazeta.pl Ja tych szczegółów Ci nie dostarczę. :) Pomyślałem sobie że jest tak że jak samolot zaczyna się poruszać ześlizgując się do środka zakrętu to pojawia się siła aerodynamiczna na stateczniku pionowym i sterze kierunku, i to powoduje zakręt. A statecznik pionowy nie jest tam, gdzie jest i ster kierunku? :) Pochylmy samolotem, na który patrzymy od jego tyłu: | L | P ...-- -- -- -(|)-- -- -- -''' Prawe skrzydło staje się cięższe, lewe lżejsze? OK? Lewa lotka poszła dół, prawa -- w górę... Samolot obraca się dookoła swej osi w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara, jeśli patrzeć na ów samolot od jego tyłu -- gdy oddala się od nas, stojących za nim. :) Pasuje? I co z tym sterem kierunku i statecznikiem pionowym? Nie podoba się mu, że samolot obraca się?... Stawia opór?... -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|