Skręt

Data: 2011-11-01 15:21:50
Autor: MoonWolf
Skręt
Mam taki problem / pytanie: jak zachowuje się samolot podczas skrętu? Wyobraźmy sobie taką sytuację:

- samolot zaczyna przechył (np.) w lewo - powoli skręca
- przechył dochodzi do 90 stopni - skręt coraz szybszy
- samolot zaczyna przewracać się na plecy - co się dzieje?
- obrót o 180 stopni - samolot leci prosto na plecach

Pytanie dotyczy zachowania samolotu między punktem 3 a 4.

Nie mam pod ręką żadnego symulatora lotu żeby sprawdzić (a chodzi mi o zamodelowanie tego w grze, więc wystarczyłby symulator). Ale ciekawi mnie też, co się dzieje w rzeczywistości.

--
<:>    Roger, MoonWolf Out   <:>|Dammit, this thing won't die!
(::)                        (::)|

Data: 2011-11-01 15:55:44
Autor: Delfino Delphis
Skręt
MoonWolf wrote:

[...]

Generalnie gdybyś zostawił go w takiej pozycji, to przejdzie powoli do nurkowania na plecach, ale można go utrzymać w zakręcie odpowiednie oddając drążek. Dużo zależy od samego samolotu - np. te o symetrycznym profilu skrzydła powinny zachowywać się identycznie w położeniu plecowym, jak w normalnym.

Data: 2011-11-01 16:31:42
Autor: emil
Skręt
W dniu 2011-11-01 15:21, MoonWolf pisze:
[...]

Coś jak beczka (barrel roll) przechodząca do spirali (spiral dive).

Data: 2011-11-01 21:26:27
Autor: bratsiostry
Skręt
MoonWolf pisze:
[...]

Przy 90 nie masz siły nośnej. Później pojawia się odwrotna jeśli nie zostaną zmienione położenia lotek. Na dużej wysokości taka beczka jest bezpieczna - niżej wymaga umiejętnosci pilota. Dużo zależy też od maszyny. Generalnie temet rzeka.

Data: 2011-11-01 22:22:48
Autor: Dariusz K. Ładziak
Skręt
Użytkownik bratsiostry napisał:

Przy 90 nie masz siły nośnej
Ma. Pochodzącą od kadłuba. Tylko poza samolotami akrobacyjnymi z pewnością będzie za maa (na żyletę to tylko akrobacyjne chyba latają).

--
Darek

Data: 2011-11-03 02:40:36
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Skręt

"MoonWolf" 1856094.RiJLXJmQfh@kazad.karakkhaz

Nie mam pod ręką żadnego symulatora lotu żeby sprawdzić (a chodzi mi o
zamodelowanie tego w grze, więc wystarczyłby symulator). Ale ciekawi
mnie też, co się dzieje w rzeczywistości.

Wszystko zależy od samolotu i pilota. :) Może być nawet tak,
że zabraknie paliwa, bo będzie podawane grawitacyjnie. ;)

Gdy skrzydła są pionowo ustawione (90 stopni) efekt trochę zależy
także od nachylenia samolotu -- dziób do góry czy do dołu, dlatego
na filmach widać czasami dziwne wyczyny -- malutki samolocik do
akrobacji spada na oko zdecydowanie zbyt powoli, choć leci właśnie
w tej pozycji. :) Siłę nośna daje mu wówczas silnik i kadłub. Na
oko budzi to grozę -- wyobraźnia pokazuje, że zabraknie wysokości,
a jednak samolot nie spada zbyt nisko.

-=-

Wiele zależy od profilu skrzydeł i usterzenia samolotu oraz od mocy silników.

-=-

Ale ja nie latam.

Data: 2011-11-03 14:14:31
Autor: PL(N)umber_One
Skręt
Witam
Nieco OT, czy raczej poszerzając temat.
Zakręt samolotu powoduje, niezależnie od setrowania, także przechył boczny, w stronę do środka łuku zakrętu, bo prędkośc strug na skrzydle zewnętrznym, jest nieco większa i rośnie nieco siła nośna na skrzydle zewnętrznym.

Natomisat, nie pamiętam dokładnie jak to jest przy przechyle bocznym, bez zakrętu sterowanego. Czy samo pochylenie boczne samolotu, spowoduje również tendencję do zakręcania ?
PP

Data: 2011-11-03 17:21:49
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Skręt

"PL(N)umber_One " j8u7k7$ceb$1@inews.gazeta.pl

[...]

Piszesz, że rośnie nieco siła nośna na skrzydle zewnętrznym'' co oznacza,
że skrzydła dają siłę nośną. Zatem pochylenie samolotu musi dać efekt
zakręcenia. bo skręceniu ulegnie siła nośna skrzydeł. Swoiste sprzężenie
zwrotne. :)

Ale nie każde skrzydło daje samo z siebie siłę nośną. Mogą
być takie, które dają ją dopiero dzięki kątowi natarcia czy
wyciągnięciu klapek niekiblowych.

-=-

Zasadniczo -- pochylenie samolotu daje skręt.
Można więc skręcać samolotem bez steru na ogonie.

-=-

Takiego właśnie sterowania (jeno lotkami) dokonał pilot Kopernika
rozbitego w tamie cytadeli, aby uniknąć uderzenia w budynek poprawczaka.

-=-

BTW poprawczaka... Tutaj masz film o irlandzkim poprawczaku.
Nie takim jak nasze -- ale o kościelnym. :)

   Szkoła dla łobuzów  (Song for a Raggy Boy)
   http://www.iplex.pl/filmy/szkola-dla-lobuzow,1395

Polecam, aby pokazać, do jakiej Polski dążyli ci, którzy zginęli pod Smoleńskiem.

Aby mocniej upolitycznić:

  Rydzyk zamierza popierać Zbigniewa Ziobro.
  Człowieka odpowiedzialnego bezpośrednio za śmierć Barbary Blidy
  i odpowiedzialnego pośrednio za śmierć Andrzeja Leppera.

  Zbigniew Ziobro nazywa Leppera łapówkarzem i zarazem dodaje,
  że Lepper łapówki nie wziął, czyli wg Ziobra nie dokonanie
  przestępstwa czyni z człowieka przestępcę, ale... wyrok partii.

  Oficjalnie są to śmierci samobójcze -- zatem niejako podwójne
  (dla ludzi wierzących) bo skazujące duszę na potępienie.

Data: 2011-11-03 18:05:55
Autor: /dev/SU45
Skręt
[...]

Teraz jest ogromne zapotrzebowanie na ekspertow od lotnictwa, a jezeli sa jeszcze ekspertami od polityki i religii to juz w ogole :)

Data: 2011-11-03 21:03:25
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Skręt

"/dev/SU45" j8uhlk$dem$1@inews.gazeta.pl

Teraz jest ogromne zapotrzebowanie na ekspertow od
lotnictwa, a jezeli sa jeszcze ekspertami od polityki
i religii to juz w ogole
:)

To już w ogóle co? Jesteś psychiatrą i badasz ludzi za pomocą
tak zwanych zdań niedokończonych? :) Nie chcieli Cię jako
eksperta lotniczego, politycznego czy religijnego, dlatego
szukasz szczęścia w psychiatrii?

Na tym poletku chyba mogę Cię pokonać... ;)

Data: 2011-11-03 17:56:00
Autor: /dev/SU45
Skręt
[...]

To prawda, jest to tzw efekt "yaw-roll", wykorzystywany w modelarstwie do sterowania przy wykorzystaniu 2 kanalow.

Natomisat, nie pamiętam dokładnie jak to jest przy przechyle bocznym, bez
zakrętu sterowanego.
Czy samo pochylenie boczne samolotu, spowoduje również tendencję do zakręcania ?

Najpierw samolot skreci w strone przeciwna do pochylenia - efekt kierunkowy lotek. Na gorze skrzydla jest szybszy oplyw i wiekszy opor.

A potem w strone zgodna, w miare poglebiania sie przechylenia i pojawiania zeslizgu.

Najlepiej to widac na szybowcu, polecam wiec symulatory szybowcowe a jeszcze lepiej real :) Mam kolege ktory chcial sie podstawowych regul pilotazu typu trzymanie kulki w srodku uczyc na symulatorze na B747...

Data: 2011-11-03 21:03:09
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Skręt

"/dev/SU45" j8uh31$cgl$1@inews.gazeta.pl

[...]

A od kiedy następuje to potem? Gdzie jest granica pomiędzy najpierw i potem?

Data: 2011-11-04 08:33:56
Autor: /dev/SU45
Skręt
A od kiedy następuje to potem? Gdzie jest granica pomiędzy najpierw i
potem?

Zalezy od przechylenia - im wieksze tym szybciej, przy duzym to praktycznie od razu.

Data: 2011-11-04 08:58:53
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Skręt

"/dev/SU45" j904h4$qok$2@inews.gazeta.pl

A od kiedy następuje to potem? Gdzie jest granica pomiędzy najpierw i potem?

Zalezy od przechylenia - im wieksze tym szybciej, przy duzym to praktycznie od razu.

Co to duży przechył. :) I co to potem? :)

Data: 2011-11-04 11:22:43
Autor: /dev/SU45
Skręt
Co to duży przechył.

O ho ho! Przechyły i przechyły :)

45 stopni?

:) I co to potem? :)

Spirala? Korkociag?

Data: 2011-11-04 17:07:24
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Skręt

"/dev/SU45" j90edj$ri8$1@inews.gazeta.pl

Co to duży przechył.

O ho ho! Przechyły i przechyły :)

45 stopni?

OK. Ja widziałem i 90 stopni -- stąd moje pytania. :)

:) I co to potem? :)

Spirala? Korkociag?

> [...]

  > kierunkowy lotek. Na gorze skrzydla jest szybszy oplyw i wiekszy opor.

-- > A potem w strone zgodna, w miare poglebiania sie przechylenia i

Widzisz, o jakie 'potem' pytam? Umiesz jakoś pilnować się swoich wypowiedzi?
Bo tutaj tembru głosu nie słychać -- może masz i ładny czy zachwycający. ;)
Ja też ponoć miałem. :)

Długa droga przed nami -- do wyjaśnienia tego ,,efektu kierunkowego lotek''.

Data: 2011-11-04 17:52:22
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Skręt

"Eneuel Leszek Ciszewski" j912k6$4r3$1@inews.gazeta.pl

> [...]

Bo tutaj tembru głosu nie słychać -- może masz i ładny czy zachwycający. ;)

Przypominasz mi rozmowy z Jerzym Kopanią, profesorem uniwersytetu,
który w czasie rozmowy ze mną zapominał, o czym rozmawiamy. :)

-=-

Co to 'potem'? Od kiedy skręt przechodzi w przeciwny/odwrotny?
Pochylamy samolot tak, że lewe skrzydło idzie w dół a prawe
w górę. Wg Ciebie najpierw będzie skręt w prawo, potem w lewo.

Czym jest ten moment, po którym jest 'potem'?

-=-

   Skręcam w prawo -- jadę w prawo, potem skręcam w lewo i jadę w lewo.
   OK. Widać, kiedy skręt w prawo przechodzi w przeciwny.

Wytłumacz podobnie przełomowy moment z pochyleniem.

Data: 2011-11-05 00:26:22
Autor: /dev/SU45
Skręt
Co to 'potem'? Od kiedy skręt przechodzi w przeciwny/odwrotny?
Pochylamy samolot tak, że lewe skrzydło idzie w dół a prawe
w górę. Wg Ciebie najpierw będzie skręt w prawo, potem w lewo.

Wydaje mi się że bez zrozumienia podstawowych pojęć typu "yaw", "roll", obroty samolotu względem osi, itd to nie da rady. Polecam na początek jakieś skrypty z podstawowego szkolenia, są w sieci.

Albo udać się do airportu Krywlany im. Lecha Alexandra Kaczyńskiego (innego patrona niepodobna sobie wyobrazić), wsadzą do brzucha Puchacza albo Bociana i zademonstrują o co chodzi a i samemu się będzie można pobawić. Tylko nie mówić tym tekstem z nawiasów kwadratowych bo instruktor wyskoczy ze spadochronem z przerażenia!

Data: 2011-11-05 01:33:42
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Skręt

"/dev/SU45" j91sau$opu$2@inews.gazeta.pl

[...]

Czyli jednak niewiele masz do powiedzenia na ten temat. :)

Data: 2011-11-05 10:19:58
Autor: /dev/SU45
Skręt
Czyli jednak niewiele masz do powiedzenia na ten temat. :)

Obawiam się że nie jesteś gotowy na przyjęcie strasznej prawdy o zakręcaniu płatowców. Na razie jesteś na etapie Lilienthala (ale to żaden wstyd przecież), o ile pamiętam to dopiero bracia Wright zaproponowali sterowanie w znanej nam dziś postaci.

Data: 2011-11-05 17:20:50
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Skręt

"/dev/SU45" j92v3u$287$1@inews.gazeta.pl

[...]

Nie lękaj się i nie obawiaj się, ale opisz. :)
[o ile potrafisz opisać]

Jak to jest, że niczego nie zmieniamy a jednak samolot po
pochyleniu takim, że lewe skrzydło pójdzie w dół a prawe
w górę, ze skręcania w prawo przejdzie do skręcania w lewo?

Opiszę sekwencję inaczej:

(-- ) lecimy poziomo
(/) pochylamy samolot
(->) samolot skręca w prawo
(<-) samolot skręca w lewo

Jakaż piekielna siła nakłania samolot do tego, aby
ze skrętu w prawo przejść do skrętu w lewo? Wiatru
nie ma, niczego nie zmieniamy w ustawieniach
usterzenia, samolot jest sprawny...

Data: 2011-11-05 18:17:26
Autor: /dev/SU45
Skręt
Jakaż piekielna siła nakłania samolot do tego, aby
ze skrętu w prawo przejść do skrętu w lewo? Wiatru
nie ma, niczego nie zmieniamy w ustawieniach
usterzenia, samolot jest sprawny...

Mistrzu Pazio powiada w swym szybowcowym dziele że ma to związek z siłą powstającą na ustrzeniu wskutek ześlizgu. Ale szczegółów to chętnie bym sam się dowiedział.

Data: 2011-11-05 18:32:59
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Skręt

"/dev/SU45" j93r37$g3e$1@inews.gazeta.pl

Mistrzu Pazio powiada w swym szybowcowym dziele że ma to związek z siłą powstającą na ustrzeniu wskutek ześlizgu. Ale szczegółów to chętnie bym sam się dowiedział.

Ja tych szczegółów Ci nie dostarczę. :)

[i wcale nie dlatego, że właśnie teraz oglądam film
   http://hatak.iplex.pl/szukaj/?q=ostatni+kat
o wieszaniu na szubienicach, czyli oddzielaniu
2 i 3 kręgu -- chyba mowa o kręgach piekła
z Boskiej komedii Dantego, bo nie o kręgosłupowch...]

Data: 2011-11-06 00:36:04
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Skręt

"Eneuel Leszek Ciszewski" j93s0i$ifg$1@inews.gazeta.pl

[...]

Gdy oglądałem ten film, niemal doszło do wypadnięcia mojego dysku!!!
Aby odciążać kręgosłup, oglądam filmy leżąc w łóżku, czasami wtedy ćwiczę...
[filmy są cholernie nudne...]
No i właśnie wtedy, gdy leżałem w łóżku, niemal doszło do wypadnięcia
mego dysku!!! Byłem w szoku, gdy sobie uświadomiłem niebezpieczeństwo,
jakie nade mną zawisło i któremu zapobiegłem niejako przypadków odkrywając
je... Wolę nie pisać tego, co wówczas czułem... Zacząłem modlić się, bo
okazało się, że choć widmo wypadnięcia dysku odsunąłem, to jednak nie
do końca... [choć była sobota, więc i koniec -- - koniec  tygodnia]
Można by powiedzieć, że mój sukces był połowiczny... ;)

Zanim jednak Bóg mnie wysłuchał, przeprosiłem Go za to, że nie
podziękowałem Mu za udaną operację zszycia spacji nicią dentystyczną
(taka nić jest cholernie mocna -- i na rozciąganie, i na ścieranie)
i podziękowałem za tę operacje, po której spacja jest lepsza niż
była tuż przed oderwaniem plastykowego chwytaka, który zastąpiłem
nicią... :) Nie każdy kawałek plastyku można zastąpić nicią... ;)

Z dyskami nie ma żartów -- gdy dysk wypadnie, może być koniec wszystkiego...
Bóg jednak wysłuchał mnie i zapobiegłem wypadnięciu dysku w 100%!!!

Otóż leżąc na łóżku i oglądając ten beznadziejnie nudny film o wieszaniu
za szyję, zauważyłem wkręt metalowy... Szybko pojąłem, że ów wkręt pochodzi
[piechotą?] z komputera, a nieco później, że od klapki dyskowej... Tu zlał
mnie zimny pot -- toż gdyby nie to przypadkowe odkrycie, dysk mógłby
wypaść!!!! Wkręciłem śrubkę na jej miejsce i zacząłem poszukiwania
drugiej śrubki -- klapka przykręcona była dwoma wkrętami... I nawet
znalazłem stosowną... Wkręciłem ją i mogę spać spokojnie -- na razie
dysk Seagate jest bezpieczny... Na razie ten dysk nie wypadnie... ;)

[hm... może by tak napisać coś o lataniu? chyba nie warto...]

Data: 2011-11-06 14:30:28
Autor: /dev/SU45
Skręt
Ja tych szczegółów Ci nie dostarczę. :)

Pomyślałem sobie że jest tak że jak samolot zaczyna się poruszać ześlizgując się do środka zakrętu to pojawia się siła aerodynamiczna na stateczniku pionowym i sterze kierunku, i to powoduje zakręt.

Data: 2011-11-06 20:13:46
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Skręt

"/dev/SU45" j9625l$4io$2@inews.gazeta.pl

[...]

A statecznik pionowy nie jest tam, gdzie jest i ster kierunku? :)

Pochylmy samolotem, na który patrzymy od jego tyłu:

                L         |         P
               ...-- -- -- -(|)-- -- -- -'''

Prawe skrzydło staje się cięższe, lewe lżejsze? OK?
Lewa lotka poszła dół, prawa -- w górę... Samolot
obraca się dookoła swej osi w kierunku zgodnym
z ruchem wskazówek zegara, jeśli patrzeć na ów
samolot od jego tyłu -- gdy oddala się od nas,
stojących za nim. :)

Pasuje?

I co z tym sterem kierunku i statecznikiem pionowym?
Nie podoba się mu, że samolot obraca się?... Stawia opór?...

Skręt