Skrócenie łańcucha - czy ma jaki¶ szczególny wpływ na działanie przerzutki?

Data: 2012-09-12 19:37:24
Autor: Vince
Skrócenie łańcucha - czy ma jaki¶ szczególny wpływ na działanie przerzutki?
Witam!

Mam następujce pytanie .Troszeczkę zmodyfikowałem napęd i na najmniejszej koronce łańcuch lekko objeżdża. Zauważyłem, że nie wynika to ze złego stanu koronki (bo jest nowa) natomiast prawdopodobnie ze zyt luĽnego łańcucha. Zastanawiam się nad skróceniem łańcucha o dwa ogniwka. Czy będzie to miało jaki¶ szczególny wpływ na precyzję pracy przerzutki tudzież żywotno¶ć kasety/łańcucha?

Pozdrawiam, M.

See also: facebook.com/voldemorth.lrd

Data: 2012-09-12 11:09:11
Autor: Ignac
Skrócenie łańcucha - czy ma jaki¶ szczególny wpływ na działanie przerzutki?
Jeżeli łańcuch leży na najmniejszej koronce kasety i na najmniejszej tarczy korb to tak powinien on przebiegać przez wózek przerzutki t.
http://www.rower.com/images/bb_l/1459.jpg
A żeby się nie tłukł o widełki powinien być jak najkrótszy a jednocze¶nie
dać się wrzucić na największ± zębatkę kasety,leż±c z przodu na największej
tarczy korb.

 Ignac

Data: 2012-09-12 21:42:21
Autor: Vince
[...]

No to może być trochę za krótki Wprawdzie skróciłem go zaledwie o dwa ogniwka, ale... Przerzutka jest bardziej naci±gnięta. Z drugiej strony też nie chcę go za bardzo skracać i wydłużać, bo więcej spinek nie mam, za¶ skuwanie łańcucha na samym oryginalnym, rozkutym ogniwku wi±że się z pewnym ryzykiem ( o czym sięswego czasu na własnej skórze przekonałem). Sam nie wiem. Zostawić tak jak jest?

Pozdrawiam, M.

Data: 2012-09-12 14:06:55
Autor: Ignac
W dniu ¶roda, 12 wrze¶nia 2012 21:42:00 UTC+2 użytkownik Vince napisał:

Przerzutka jest bardziej naci±gnięta.

łańcuch ma być na tyle krótki aby ustawiał wózek przerzutki jak na foto i jednocze¶nie na tyle długi aby można było bez problemu wrzucić go na największ± zębatkę kasety jeżeli z drugiej strony leży na największej tarczy korb,przed własciwym skróceniem zwi±zuję mu dratw± s±siednie ogniwa w dolnym
jego przebiegu i sprawdzam czy  w/w położenia osi±gnie.
Nie ma się co sugerować że przerzutka jest bardziej naci±gnięta lub mniej.

 Ignac

Data: 2012-09-12 23:00:06
Autor: Vince
[...]

Zmieniłem koronkę na 11-tkę i teraz jest prawie że idealnie ;)

Pozdrawiam, M.

Data: 2012-09-12 14:18:27
Autor: Ignac
W dniu ¶roda, 12 wrze¶nia 2012 22:59:35 UTC+2 użytkownik Vince napisał:
> [...]

> tarczy korb.

Zmieniłem koronkę na 11-tkę i teraz jest prawie że idealnie ;)

A i jeszcze jedno,ta najwyżej położona ¶ruba w miejscu zamocowania przerzutki
powinna być wykręcona bo w miarę jak łańcuch będzie się wydłużał należy j±
wkręcać jeden dwa obroty w celu zniwelowania widocznego jego zwisu.
I wtedy łancuch eksploatuje się do samego końca swojego żywota bezproblemowo.

 Ignac

Data: 2012-09-13 14:37:27
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2012-09-12 20:09, Ignac pisze:
[...]

Zakladajac pierwsza regule, jak to bedzie z kasetami typu megarange, gdzie jest duzy przeskok pomiedzy przedostatnia i ostatnia najwieksza zebatka? Da sie wrzucic na najwieksza tarcze z przodu i najwieksza zebatke z tylu?

Osobiscie zawsze dopieralem dlugosc wg. pierwszej reguly. Najmniejsza tarcza, najmniejszy tryb z tylu i lancuch ma jeszcze przechodzic przechodzic bez propblemow. Dolozenie 2 ogniw powoduje pocieranie lancucha od dolu gornego kolka.

Data: 2012-09-13 11:15:19
Autor: Ignac
W dniu czwartek, 13 wrze¶nia 2012 14:37:27 UTC+2 użytkownik Andrzej Ozieblo napisał:

[...]

Tak,pod warunkiem że przerzutka to umożliwia(długi wózek) i przed ostatecznym skróceniem łańcucha zawsze sprawdzam jego działanie jak opisałm wyżej.
I jeszcze jedna uwaga(mówiłem już o tym)po zakończonej jeĽdzie luzować sprężyny
przerzutki tylnej i przedniej i przy okazji sprężyny manetek-będ± działać
bezproblemowo dłużej.

 Ignac

Data: 2012-09-13 22:32:32
Autor: Andrzej Ozieblo
[...]

Nigdy jeszcze nie skracalem lancucha z kaseta megarange i dlugim wozkiem. Z luzowaniem sprezyn (rozumiem, ze nalezy wrzucic najmniejsza tarcze z przodu i najmniejsza zebatke z tylu) wydaje sie rozsadne, tylko   sie do tego nie ma glowy. :) Kiedys np. luzowalem sprezyny w wiazaniach narciarskich po sezonie. Dalem spokoj.

A skoro juz przy przerzutkach jestesmy. Zawsze uzywalem roznych przerzutek Shimano, od najgorszych do najlepszych. Nie narzekalem, ale zachwytu mojego nie budzily, a pancerzyki, te tylne, krotkie, przy przerzutce wymagaly czestego czyszczenia i okresowej wymiany. Od kiedy jezdze na SRAM X-5, a wiec w hierarchi Shimano cos ok. Alivio, jest zdecydowanie lepiej. Pomijajac slynne actuation ratio 1:1 (stosunek ciagu linki do ruchu przerzutki, u Shimano jest 1:2), ktore na pewno ulatwia regulacje, sposob prowadzenia linki wydaje sie lepszy w SRAM. Mniej wrazliwy na zabrudzenia. W kazdym razie, od kiedy na poczatku ustawilem przezrutke, nigdy nic, a kilka tys. km ujechalem, nie regulowalem.

Data: 2012-09-13 14:19:27
Autor: Ignac
W dniu czwartek, 13 wrze¶nia 2012 22:32:35 UTC+2 użytkownik Andrzej Ozieblo napisał:

[...]

Megarange megarangowi nie równe ale chodzi tu chyba o pojemno¶c przerzutki,
często róznica dwóch zębów i Shimano rekomenduje długi wózek w przerzutce.
A poza tym dobór długo¶ci łańcucha taki jak na zdjęciu uwzględnia wła¶nie długo¶c wózka przerzutki.Ja wolę przerzutki z krótkim wózkiem bo s± precyzyjniejsze.
A odno¶nie luzowania sprężyn przerzutek ja to robię z premedytacj± i polecam tak robić,bo potem zdziwienie dlaczego łańcuch nie schodzi np. na najmniejsze
zębatki kasety,albo dobrałem wła¶ciwie długo¶ć łańcucha a i tak tłucze się
o widełki ramy.To s± powody dla których należy to robić.

 Ignac

Data: 2012-09-13 17:36:42
Autor: biodarek
W dniu 2012-09-13 14:37, Andrzej Ozieblo pisze:
[...]

A czy przy rowerach z tylnym zawieszeniem też działaj± te reguły? Nie może się okazać np., że przy dobiciu zabraknie łańcucha?

--
biodarek

Data: 2012-09-13 11:35:14
Autor: Ignac
W dniu czwartek, 13 wrze¶nia 2012 17:36:49 UTC+2 użytkownik biodarek napisał:

A czy przy rowerach z tylnym zawieszeniem też działaj± te reguły? Nie może się okazać np., że przy dobiciu zabraknie łańcucha?

Imo tak,bo odległo¶c między osiami: koła tylnego i suportu korb  nie zmieniaj± się podczas jazdy,bo gdyby się zmieniały to byłby niezły pasztet.

 Ignac

Data: 2012-09-14 07:17:20
Autor: Krzysztof Rudnik
Skrócenie łańcucha - czy ma jakiś szczególny wpływ na działanie przerzutki?
Ignac wrote:

W dniu czwartek, 13 września 2012 17:36:49 UTC+2 użytkownik biodarek
napisał:

A czy przy rowerach z tylnym zawieszeniem też działają te reguły? Nie

może się okazać np., że przy dobiciu zabraknie łańcucha?

Imo tak,bo odlegĹ‚oĹ›c miÄ™dzy osiami: koĹ‚a tylnego i suportu korb  nie
zmieniają się podczas jazdy,bo gdyby się zmieniały to byłby niezły
pasztet.

Ta odległość nie zmienia się tylko jeśli oś tylnego zawieszenia pokrywa się z osią suportu. A to nie jest reguła.

Krzysiek

Data: 2012-09-14 10:13:34
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 14 Sep 2012, Krzysztof Rudnik wrote:

Ignac wrote:

Imo tak,bo odległo¶c między osiami: koła tylnego i suportu korb  nie
zmieniaj± się podczas jazdy,bo gdyby się zmieniały to byłby niezły
pasztet.

  Prawie codziennie takich widuję ;) (patrz niżej, acz w drug± stronę)

Ta odległo¶ć nie zmienia się tylko je¶li o¶ tylnego zawieszenia pokrywa się
z osi± suportu.

  Nie wiem czemy, ale odnoszę wrażenie, iż przyj±łe¶ a priori że rower
ma amortyzatory.

A to nie jest reguła.

  No wła¶nie ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-09-14 10:38:30
Autor: rmikke
W dniu pi±tek, 14 wrze¶nia 2012 10:13:40 UTC+2 użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]

> z osi± suportu.

  Nie wiem czemy, ale odnoszę wrażenie, iż przyj±łe¶ a priori że rower

Bo pytanie (ucięte póĽniej) było o rowery z tylnym zawieszeniem...

Skrócenie łańcucha - czy ma jaki¶ szczególny wpływ na działanie przerzutki?