Data: 2018-05-07 08:41:12 | |
Autor: Bolko | |
Skrzynia automatyczna | |
W piątek byłem u pana mechanika.
Miało zejść godzine zeszło dłużej. Wiec z nudów zacząłem czytać gazety na stole. I była gazeta Warsztat chyba z kwietnia. I wywiad z właścicielem firmy zajmującej naprawą skrzyni automatycznych. Tak na logikę to taki właściciel powinien zachwalać automatyczne skrzynie biegów. A tu zonk. Pan uważa że (o ile dobrze zapamietałem) - automaty wkłada się do coraz mniejszych aut wiec żeby się zmieściły to muszą być małe i lekkie co powoduje szybkie zużycie zwłaszcza w samochodach które jeżdzą po mieście. - a ponieważ duże samochody w ramach ekologi też dążą do minimalizacji wagi wiec tnie się wagę gdzie się da. I element skrzyni zamiast 5 mm ma grubość 3 co powoduje że się przegrzewa i następuje zniszczenie mechanizmu. - skrzynie automatyczne są liczone na 200 kkm a potem to jest złom i użytkownik stoi przed dylematem czy do samochodu za kilkanaście tysięcy złotych warto dokładać 5-8 tysięcy na naprawę skrzyni. - jak automat to tylko w hybrydzie |
|
Data: 2018-05-07 09:33:03 | |
Autor: przemek.jedrzejczak | |
Skrzynia automatyczna | |
- skrzynie automatyczne są liczone na 200 kkm a potem to jest złom
Dobrze że moje auta uszu nie mają bo chyba by się popsuły ;-) Golf iv 400 tkm Zafira B 350 tkm Focus MK1 250 tkm jak ktoś normalnie eksploatuje asb i zmienia olej/filtry to te 200 tkm nie jest problemem chyba że trafi na jakieś cvt w focusie czy francuskie wynalazki |
|
Data: 2018-05-07 19:12:46 | |
Autor: Alf/red/ | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu 07.05.2018 o 18:33, przemek.jedrzejczak@gmail.com pisze:
- skrzynie automatyczne są liczone na 200 kkm a potem to jest złom _Teraz_ są liczone, a nie w czasach Twojego golfa czwórki :-p -- Alf/red/ |
|
Data: 2018-05-07 23:11:05 | |
Autor: przemek.jedrzejczak | |
Skrzynia automatyczna | |
-- _Teraz_ są liczone, a nie w czasach Twojego golfa czwórki :-p
trujace Paski B5/B6 ktore turecki pcha do PL maja min 300 tkm nastukane, hokus pokus i jest 190 tkm pozniej nabywca zrobi ze 100 tkm i skrzynia padnie bo cebula na olej juz nie miala :-) |
|
Data: 2018-05-08 15:08:50 | |
Autor: Marek | |
Skrzynia automatyczna | |
On Mon, 7 May 2018 23:11:05 -0700 (PDT), przemek.jedrzejczak@gmail.com wrote:
kus pokus i jest 190 tkm pozniej nabywca zrobi ze 100 tkm i skrzynia padnie A to muszą vwymieniac olej w skrzyni? Ostatnio się dowiedziałem w ASO Hyundai' a że ich w ich skrxyniach auto. oleju się nie wymienia. -- Marek |
|
Data: 2018-05-08 06:21:55 | |
Autor: przemek.jedrzejczak | |
Skrzynia automatyczna | |
-- A to muszą vwymieniac olej w skrzyni? Ostatnio się dowiedziałem w ASO Hyundai' a że ich w ich skrxyniach auto. oleju się nie wymienia.
koncern vw tez sciemnial ale wystarczylo przeczytac instrukcje producenta firmy ZF zeby przekonac sie ze jest inaczej :-) |
|
Data: 2018-05-08 15:22:34 | |
Autor: T. | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu 2018-05-08 o 15:08, Marek pisze:
On Mon, 7 May 2018 23:11:05 -0700 (PDT), przemek.jedrzejczak@gmail.com wrote: Tak mówią, ale tylko dlatego, że auto przewidziane jest na ok. 4-5 lat eksploatacji i nie więcej niż 200 tys. km. Porozmawiaj z kimkolwiek, kto pracuje w przemyśle, to Ci powie coś na temat konieczności zmiany oleju w przekładniach. Dotyczy to zarówno skrzyń klasycznych - hydraulicznych (olej jest czynnikiem mocno obciążonym) jak i skrzyń dwusprzęgłowych (tu olej odpowiada za smarowanie). Ba - powinno się olej także w manualnych skrzyniach wymieniać - może nie tak często, ale u nas zdarzają się samochody, które mają ponad 20 lat. A jak trwałe są samochody ze skrzyniami dwusprzęgłowymi (a właściwie same skrzynie) zaczyna się już o tym mówić. Do 200 tys. przejadą, a potem nawet nie ma co remontować. Wymiana droższa niż w klasycznych. Tak na marginesie - podobno światła ledowe miały być "dożywotnie". A tu pojawiły się ogłoszenia, że "wymienią pojedynczą diodę" - bo całość kosztuje 2-3 tys. zł :-) T. |
|
Data: 2018-05-08 21:26:31 | |
Autor: Poldek | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu 2018-05-08 o 15:22, T. pisze:
W dniu 2018-05-08 o 15:08, Marek pisze: Nie wiem, gdzie 2-3 tys. Dowiadywałem się w ASO i lampa przednia do Golfa 7,5 na jesieni kosztowała 4,7 tys. zł. |
|
Data: 2018-05-08 23:36:48 | |
Autor: Marek | |
Skrzynia automatyczna | |
On Tue, 8 May 2018 15:22:34 +0200, "T." <kuki543@interia.pl> wrote:
A jak trwałe są samochody ze skrzyniami dwusprzęgłowymi (a właściwie same skrzynie) zaczyna się już o tym mówić. Do 200 tys. przejadą, a potem nawet nie ma co remontować. Wymiana droższa niż w klasycznych. No ale czy uzwględniajac powyższe ale wprowadzając wbrew zaleceniom zmianę oleju spowodowałoby to, że skrzynia automatyczna zamiast tych 200kkm wytrzyma 400kkm? Wydaje mi się, że nie bardzo. To projektowanie pod z góry określoną przebiegowo trwałość powoduje, że te produkty są po tym czasie "przydatności do użycia" praktycznie nienaprawialnef. Nie zużywa się jeden element, ale wiele i to tak krytycznie, że wymiana ich jest nieopłacalna. Taki przykład, znajomy ma Navare w automacie (klasyczny), po 250kkm coś padło w skrzyni kompletnie unieruchamiając pojazd.. Pierwszy warsztat doprowadził do stanu jeżdżenia, ale biegi przełącza szarpiąc i ogólnie nie jest to stan sprzed uszkodzenia. Samochód już 2 rok jeździ po różnych warsztatach, które zaklinają rzeczywistość próbując to i owo wymieniać, ale jak szarpał tak szarpie nadal.... wniosek: nienaprawialne, to są jednorazowe produkty. Tak na marginesie - podobno światła ledowe miały być "dożywotnie". A tu pojawiły się ogłoszenia, że "wymienią pojedynczą diodę" - bo całość kosztuje 2-3 tys. zł :-) Ale to tylko ekwiwalent spisku żarówkowego. LED co do fizyki zjawiska może być dożywotnio trwały. Ale nikomu się nie opłaca produkować dożywotnich ledów, więc.... -- Marek |
|
Data: 2018-05-09 01:21:56 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Skrzynia automatyczna | |
Dnia Tue, 08 May 2018 23:36:48 +0200, Marek napisał(a):
Samochód już 2 rok jeździ po różnych warsztatach, które zaklinają rzeczywistość próbując to i owo wymieniać, ale jak szarpał tak szarpie nadal.... wniosek: nienaprawialne, to są jednorazowe produkty. To brzmi jednak nie tyle na problem techniczny, co intelektualny ;) Natomiast jak najbardziej realny - producenci obecnie często sami nie tworzą dokumentacji serwisowej. Nie ma określonych tolerancji zużycia dla poszczególnych elementów czy opracowanych procedur diagnostycznych. Dawniej DTR były dostępne i do produktów demoludów i do zachodnich. Dziś nawet instrukcje serwisowe w ASO rzadko zawierają takie dane. A trudno oczekiwać od mechnika który to próbuje naprawić żeby był w stanie szacować (czy obliczyć) dopuszczalne luzy, czy tolerancje wymiarowe zużycia poszczególnych elementów i rozumieć ich wpływ na pracę mechanizmu. A producent pewnie ma w instrukcji dla ASO, że należy wymienić olej, a jak to nie pomoże to skrzynia kosztuje 25000zł i będzie za tydzień. |
|
Data: 2018-05-09 04:57:35 | |
Autor: Bolko | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu wtorek, 8 maja 2018 23:36:52 UTC+2 użytkownik Marek napisał:
On Tue, 8 May 2018 15:22:34 +0200, "T." <kuki543@interia.pl> wrote: Wersja pana była taka że producenci nie chcą żeby wymieniac oleju bo jak się zrobi to nie umiejetnie to można coś zepsuć. Coś o dynamicznej wymianie było ale sie nie znam na tym wiec nie zapamietałem Natomiast gość powiedział że producenci chcą aby skrzynie były jak najlżejsze bo ma być eko. Wiec jakaś balszka zamiast centymetra ma pół. A że pracuje w trudnuch warunkach to się nagrzewa. I z czasem traci swoje własności wytrzymałościowe. Co powoduje awarie. A że z czasem olej się zużywa i traci swoje własności. To się wszystko sumuje. Wspomniał o tym że np warto zamontować w takim samochodzie chłodnice oleju skrzyni biegów. Co wydatnie pozwala wydłużyć czas działania skrzyni. |
|
Data: 2018-05-09 15:35:51 | |
Autor: J.F. | |
Skrzynia automatyczna | |
Użytkownik "Bolko" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:e1072b13-e4a7-4960-8f9f-fed3471c61ff@googlegroups.com...
W dniu wtorek, 8 maja 2018 23:36:52 UTC+2 użytkownik Marek napisał: On Tue, 8 May 2018 15:22:34 +0200, "T." <kuki543@interia.pl> wrote: Wersja pana była taka że producenci nie chcą żeby wymieniac oleju Ale przeciez to idealna sytuacja. "olej nalezy wymieniac co 150-200kkm. Wymiana oleju jest mozliwa wylacznie w autoryzowanym warsztacie". J. |
|
Data: 2018-05-09 07:47:19 | |
Autor: Bolko | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu środa, 9 maja 2018 15:35:55 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
Użytkownik "Bolko" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:e1072b13-e4a7-4960-8f9f-fed3471c61ff@googlegroups.com... ale po 200 kkm to ty masz nowe auto kupić |
|
Data: 2018-05-09 16:07:00 | |
Autor: T. | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu 2018-05-09 o 13:57, Bolko pisze:
W dniu wtorek, 8 maja 2018 23:36:52 UTC+2 użytkownik Marek napisał: Dynamiczna to niby taka z płukaniem i ścisłym zachowaniem reżimów temperaturowych. Dotyczy w zasadzie tylko hydrokinetycznych, bo dwusprzęgłowe to typowe skrzynie mechaniczne i tylko pracują w oleju, a nie olej pracuje w skrzyni. T. |
|
Data: 2018-05-09 22:28:02 | |
Autor: Marek | |
Skrzynia automatyczna | |
On Wed, 9 May 2018 04:57:35 -0700 (PDT), Bolko <suryga@gmail.com> wrote:
Wspomniał o tym że np warto zamontować w takim samochodzie c A w motocyklach od 30 lat nie dość, że powszechnie jest stosowana chłodnica oleju to ten olej jest wspólny dla silnika i skrzyni... po co w aucie osobny olej dla skrzyni?? Uprzedzam od razu , że w nowa Afrika Twin ma automatyczną skrzynię, która jest smarowana tym samym olejem co silnik. Da się? Da. Czemu tak nie można w autach? -- Marek |
|
Data: 2018-05-09 23:39:03 | |
Autor: RadoslawF | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu 2018-05-09 o 22:28, Marek pisze:
Wspomniał o tym że np warto zamontować w takim samochodzie c Z braku miejsca ktoś poszedł na kompromis i zastosował jeden olej. Ale jest to błąd w sztuce, inny olej potrzeba do silnika a inny do skrzyni. Pozdrawiam |
|
Data: 2018-05-10 00:12:19 | |
Autor: Marek | |
Skrzynia automatyczna | |
On Wed, 9 May 2018 23:39:03 +0200, RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> wrote:
Z braku miejsca ktoś poszedł na kompromis i zastosował jeden olej. Ale to nie ktoś, ale wszyscy. To jest standard w motocyklach,.A tam silniki kręci po 12-15krpm bez problemu. Ale jest to błąd w sztuce, inny olej potrzeba do silnika Ale po co, skoro motocykle też robią bez problemu 150k i więcej w takiej konfiguracji olejowej, więc...? -- Marek |
|
Data: 2018-05-10 01:20:30 | |
Autor: RadoslawF | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu 2018-05-10 o 00:12, Marek pisze:
Z braku miejsca ktoś poszedł na kompromis i zastosował jeden olej. Mniejsze obciążenie skrzyni i silnika w moto. Policz sobie ile kg musi uciągnąć skrzynia i silnik w aucie a ile w motocyklu. Pozdrawiam |
|
Data: 2018-05-10 08:32:17 | |
Autor: Marek | |
Skrzynia automatyczna | |
On Thu, 10 May 2018 01:20:30 +0200, RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> wrote:
Mniejsze obciążenie skrzyni i silnika w moto. W motocyklach przy typowych mocach ich silnikow pow. 74kW, średniej wagi ok 300kg i przy starcie na cały palnik to są ogromne siły, uwzględniając male wymiary przekładni (w porównaniu do skrzyni w aucie) to właśnie skrzynia motocyklowa w porównaniu do jej wymiarów i uwzgledniajac moce jakie musi przenosić jest bardziej wysilona niż samochodowa. Uwzględniając temperament motocyklisty, dla którego prawie kazdy start spod świateł musi być na cały palnik to bez super wytrzymałości tych skrzyń rozpadły by się po jednym sezonie, a tak nie jest. -- Marek |
|
Data: 2018-05-10 21:45:41 | |
Autor: RadoslawF | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu 2018-05-10 o 08:32, Marek pisze:
Mniejsze obciążenie skrzyni i silnika w moto. Bo w przykładowym ścigaczu na którym zapierdalasz spod świateł na sto koni silnika które musi wytrzymać skrzynia masz do ruszenia te trzysta kilo. W aucie na takie samo sto koni masz do ruszenia tonę a bywa że półtora i tutaj dopiero masz olbrzymie obciążenia. Pozdrawiam |
|
Data: 2018-05-11 21:20:53 | |
Autor: Marek | |
Skrzynia automatyczna | |
On Thu, 10 May 2018 21:45:41 +0200, RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> wrote:
Bo w przykładowym ścigaczu na którym zapierdalasz spod świateł na sto Służę uprzejmie danymi pomagającymi wyobrazić sobie jakie to siły działają na miniaturowy (w porównaniu z autem) układ przeniesienia napędu motocykla aby te "zaledwie" 300kg rozpędzić w 2-3s do ponad 100km/h. Mianowicie na łańcuchu to są tony. Łańcuch typowy (nie do wyścigów) dla mocy powyżej 100km musi mieć wytrzymałość na rozerwanie (tzw. tension strength, podaje się w tonach) min. 4.5 tony. Dla łańcucha wyścigowego ts już musi być min. 6.35 tony. -- Marek |
|
Data: 2018-05-11 22:12:21 | |
Autor: RadoslawF | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu 2018-05-11 o 21:20, Marek pisze:
Bo w przykładowym ścigaczu na którym zapierdalasz spod świateł na sto Nie znam samochodu z przeniesieniem napędu na łańcuch. Poprosił bym o dane dla wałka kardana ale zaraz pewnie przeczytam że ścigacze go nie mają. A tak na poważnie to rozmawiamy o obciążeniu skrzyni biegów a nie łańcucha. Pozdrawiam |
|
Data: 2018-05-12 09:40:35 | |
Autor: Marek | |
Skrzynia automatyczna | |
On Fri, 11 May 2018 22:12:21 +0200, RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> wrote:
Nie znam samochodu z przeniesieniem napędu na łańcuch. No właśnie, nie mają. Siły są tak duże, że konieczne jego wymiary i masa do ich przeniesienia dyskwalifikują użycie wałka w tego typu motocyklach (ale to nie jedyny powód, choć znaczący). Łańcuch jest bardziej wytrzymały. A tak na poważnie to rozmawiamy o obciążeniu skrzyni biegów No tak, skrzynia nie przenosi obciążeń jakie są na łańcuchu, taki pomysł na skrzynie nadprzewodzące (i to wysokotemperaturowe!) :) -- Marek |
|
Data: 2018-05-12 09:54:30 | |
Autor: RadoslawF | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu 2018-05-12 o 09:40, Marek pisze:
Nie znam samochodu z przeniesieniem napędu na łańcuch. Z tym łańcuch jest bardziej wytrzymały to ładna bajkę napisałeś. A wiesz że sto lat temu były samochody z łańcuchem, nawet ciężarowe. Już nie ma bo łańcuch był za słaby w porównaniu z wałem. A tak na poważnie to rozmawiamy o obciążeniu skrzyni biegów Dla odmiany dowiedz się jakie obciążenia przenosi skrzynia półtonowego auta i przestań fantazjować. Jak nie znajdziesz to zastanów się nad różnicą w średnicy wałów w motocyklach (tych co mają) i samochodach. A potem się zastanów czy grubszy i bardziej wytrzymały wał wkłada się tam gdzie są mniejsze siły i obciążenia czy jednak tam gdzie są większe. Pozdrawiam |
|
Data: 2018-05-12 10:42:34 | |
Autor: sczygiel | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu sobota, 12 maja 2018 02:54:49 UTC-5 użytkownik RadoslawF napisał:
W dniu 2018-05-12 o 09:40, Marek pisze: Ale wiesz ze to nie jest prawdziwe stwierdzenie w kontekscie jaki opisales? >> A tak na poważnie to rozmawiamy o obciążeniu skrzyni biegów Ale wiesz ze grubosc/masa walu w stosunku do srednicy lancucha nie jest istotnym aspektem przy wyborze jednego czy drugiego? Masz swiadomosc ze temat splaszczyles niemilosiernie? Hint: po obu stronach walu trzeba "conieco" zastosowac i to conieco wazy a elementy pracujace tam nie sa ogromne. |
|
Data: 2018-05-12 23:21:42 | |
Autor: RadoslawF | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu 2018-05-12 o 19:42, sczygiel@gmail.com pisze:
Nie znam samochodu z przeniesieniem napędu na łańcuch. Które? to o istnieniu samochodów napędzanych łańcuchem? A tak na poważnie to rozmawiamy o obciążeniu skrzyni biegów Wiem. Masz swiadomosc ze temat splaszczyles niemilosiernie? Mam. Hint: po obu stronach walu trzeba "conieco" zastosowac i to conieco wazy a elementy pracujace tam nie sa ogromne. Przy łańcuchu też i sa one jeszcze mniejsze. Pozdrawiam |
|
Data: 2018-05-12 14:55:24 | |
Autor: sczygiel | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu sobota, 12 maja 2018 16:22:02 UTC-5 użytkownik RadoslawF napisał:
W dniu 2018-05-12 o 19:42, sczygiel@gmail.com pisze:Nie, o tym ze wspomiales tylko o wytrzymalosci samego posrednika (lancuch i wal) a nie o tym co wprawia je w ruch i jaki charakter jest tego ruchu. Moglbym ci pokazac lancuch napedzajacy wiezyczke koparki czy dzwigu i powiedziec ze nie masz racji. Mialbym racje ale tez bym splaszczyl sprawe. |
|
Data: 2018-05-13 07:29:43 | |
Autor: sczygiel | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu niedziela, 13 maja 2018 04:18:32 UTC-5 użytkownik RadoslawF napisał:
> Moglbym ci pokazac lancuch napedzajacy wiezyczke koparki czy dzwigu i powiedziec ze nie masz racji. Mialbym racje ale tez bym splaszczyl sprawe. Widze ze nie czytasz uwaznie. Wspomnialem o lancuchu napedu oborotu wiezyczki a nie o mechanizmie dzwigowym. Tam nizej czesto stosowalo sie naped lancuchowy bo nie wymagal takiej precyzji wykonania jak wieniec zebaty i kolo go napedzajace. |
|
Data: 2018-05-13 19:33:00 | |
Autor: RadoslawF | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu 2018-05-13 o 16:29, sczygiel@gmail.com pisze:
Moglbym ci pokazac lancuch napedzajacy wiezyczke koparki czy dzwigu i powiedziec ze nie masz racji. Mialbym racje ale tez bym splaszczyl sprawe. Nie wspomniałeś że chodzi o napęd obrotu co widać w cytacie. A tak z ciekawości to jakie dźwigi miały taki napęd łańcuchowy? Pozdrawiam |
|
Data: 2018-05-13 11:13:15 | |
Autor: sczygiel | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu niedziela, 13 maja 2018 12:33:20 UTC-5 użytkownik RadoslawF napisał:
W dniu 2018-05-13 o 16:29, sczygiel@gmail.com pisze: W cytacie dokladnie widac co mialem na mysli. A nawet jak zainterpretowales ze to naped dzwigu to wniosek ze sila na lancuchu napedowym ma sie bezposrednio do obciazenia liny jest tez nieprecyzyjna poniewaz w wierzyczce tez sa przekladnie czy to do podnoszenia ramienia czy tez do wlasnie dzwigania ladunku. Widzialem taki naped w dzwigach i koparce na polskich budowach. Niestety nie znalazlem fotek aby uwiarygodnic temat. I nawet nie wiem czy to byly produkty z naszego bloku czy jakis wynalazek przywleczony z zachodu. |
|
Data: 2018-05-14 00:42:26 | |
Autor: RadoslawF | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu 2018-05-13 o 20:13, sczygiel@gmail.com pisze:
Moglbym ci pokazac lancuch napedzajacy wiezyczke koparki czy dzwigu i powiedziec ze nie masz racji. Mialbym racje ale tez bym splaszczyl sprawe. Widać nie tak dokładnie jak uważasz. A nawet jak zainterpretowales ze to naped dzwigu to wniosek ze sila na lancuchu napedowym ma sie bezposrednio do obciazenia liny jest tez nieprecyzyjna poniewaz w wierzyczce tez sa przekladnie czy to do podnoszenia ramienia czy tez do wlasnie dzwigania ladunku. Nie wiem co dla ciebie jest wieżyczką. Uznałem że na łańcuch wysuwany jest "wysięg". Widzialem taki naped w dzwigach i koparce na polskich budowach. OK. Pozdrawiam |
|
Data: 2018-05-13 11:18:12 | |
Autor: RadoslawF | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu 2018-05-12 o 23:55, sczygiel@gmail.com pisze:
Nie, o tym ze wspomiales tylko o wytrzymalosci samego posrednika (lancuch i wal) a nie o tym co wprawia je w ruch i jaki charakter jest tego ruchu.Nie znam samochodu z przeniesieniem napędu na łańcuch. Wspomniałem tez o skrzyni. Wał wymieniłem w odpowiedzi na teorię rozmówcy na temat super wytrzymałego łańcucha. Moglbym ci pokazac lancuch napedzajacy wiezyczke koparki czy dzwigu i powiedziec ze nie masz racji. Mialbym racje ale tez bym splaszczyl sprawe. Nie ryzykuj. W dźwigu 10 tonowym liny mają 2,5 do 3 ton wytrzymałości/udźwigu. Pozdrawiam |
|
Data: 2018-05-12 21:54:56 | |
Autor: Marek | |
Skrzynia automatyczna | |
On Sat, 12 May 2018 09:54:30 +0200, RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> wrote:
Dla odmiany dowiedz się jakie obciążenia przenosi skrzynia Zastanawiam się czy troche udajesz idiotę i trolujesz czy nie, bo mowienie o samochodzie, że działają większe siły bo jest cięższy nie uwzględniajac w tym przyspieszeń jest fizycznym nonsensem. 7 klasa szkoły podstawowej, F= ma. Ponieważ zakładam roboczo na potrzeby tego posta, że jednak nie udajesz to pomogę w obliczeniach. Wezmy samochody ważący tone i przyspieszający do 100km/h w 10s i do porównania motocykl wazacy 300kg i przyspieszający w 3s do tej samej prędkości. Auto 2.7m/s^2*1000kg=2700N motocykl 9m/s^2*300=2700N Działają dokładnie takie same siły. Oczywiście, owe siły w układzie przeniesienia napędu w motocyklu i w samochodzie mogą być w danych punktach układu napędowego redukowane przez użyte przełożenia ale to nie zmienia faktu, że i tak skrzynia musi przenieść (i wytrzymać) moc dostarczaną przez silnik (czy konieczne jest też by tłumaczyc korelację między mocą a siłą/momentem sily?) . Nawet super auto przyspieszające w 5s da zaledwie tylko dwukrotnie większą siłę, co nie jest żadnym miażdżącym wynikiem w porównaniu z tym jak są skalowane wytrzymałości w układach napędowych. To po pierwsze i szczerze mówiąc praktycznie może być po ostatnie, bo nie ma sensu dyskutować dalej z kimś, kto nie stosuje zasad dynamiki klasycznej na poziomie szkoły podstawowej. Ale można dalej. Po drugie z niezrozumiałych powodów porównujesz skrzynie motocyklowe i samochodowe zamiennie. Nikt tutaj nie twierdzi, żeby wyjmować typową skrzynie z motocykla i montować ją w aucie a potem patrzeć czy się rozleci czy nie. Dyskusja rzecz jasna jest o porównaniu konstrukcji *wyskalowanej* i zwymiarowanej do auta ALE zachowującej cechę "wspólnego oleju". Akurat problem występujących sił nie jest absolutnie czynnikiem ograniczającym użycie takiej konstrukcji. -- Marek |
|
Data: 2018-05-12 23:32:40 | |
Autor: RadoslawF | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu 2018-05-12 o 21:54, Marek pisze:
Dla odmiany dowiedz się jakie obciążenia przenosi skrzynia To nie ty pisałeś że na motocyklu są większe obciążenia? Działają dokładnie takie same siły. Oczywiście, owe siły w układzie przeniesienia napędu w motocyklu i w samochodzie mogą być w danych punktach układu napędowego redukowane przez użyte przełożenia ale to nie zmienia faktu, że i tak skrzynia musi przenieść (i wytrzymać) moc dostarczaną przez silnik (czy konieczne jest też by tłumaczyc korelację między mocą a siłą/momentem sily?). No zobacz. Skoro przyspieszenie liczyłeś dla niezłego motocykla to porównaj go z niezłym autem. Śmiało. Ale można dalej. Po drugie z niezrozumiałych powodów porównujesz skrzynie motocyklowe i samochodowe zamiennie. Nikt tutaj nie twierdzi, żeby wyjmować typową skrzynie z motocykla i montować ją w aucie a potem patrzeć czy się rozleci czy nie. Dyskusja rzecz jasna jest o porównaniu konstrukcji *wyskalowanej* i zwymiarowanej do auta ALE zachowującej cechę "wspólnego oleju". Akurat problem występujących sił nie jest absolutnie czynnikiem ograniczającym użycie takiej konstrukcji. Ja nie chcę zamieniać skrzyń, wiem że skrzynia jest lub powinna być dostosowana do masy pojazdu. A czy używanie oleju tego samego co w silniku jej nie zaszkodzi? jak pokazały motocykle przy mniejszych obciążeniach nie. Pozdrawiam |
|
Data: 2018-05-13 08:49:47 | |
Autor: Marek | |
Skrzynia automatyczna | |
On Sat, 12 May 2018 23:32:40 +0200, RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> wrote:
To nie ty pisałeś że na motocyklu są większe obciążenia? Tak, ale widać jednak kompletnie nie zrozumiałes dlaczego użyłem celowo przykładu z równymi siłami występującymi w aucie i motocyklu. Taka prośba: nie pisz w innych postach, że coś rozumiesz, bo tylko wprowadzasz ludzi w błąd. -- Marek |
|
Data: 2018-05-13 11:20:01 | |
Autor: RadoslawF | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu 2018-05-13 o 08:49, Marek pisze:
To nie ty pisałeś że na motocyklu są większe obciążenia? Przeprosisz za pisanie czegoś co jak sam dowiodłeś wyliczeniami było kłamstwem? Czy będziesz się upierał że mam przestać z tobą dyskutować? Pozdrawiam |
|
Data: 2018-05-10 12:48:51 | |
Autor: J.F. | |
Skrzynia automatyczna | |
Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:almarsoft.7960324451224266025@news.neostrada.pl...
On Wed, 9 May 2018 04:57:35 -0700 (PDT), Bolko <suryga@gmail.com> wrote: Wspomniał o tym że np warto zamontować w takim samochodzie c A w motocyklach od 30 lat nie dość, że powszechnie jest stosowana chłodnica oleju A w samochodzie np nie trzeba. Bo sie wyrabia. Wyrabia sie do 30C i jezdzie do 130km/h autostrada ... to ten olej jest wspólny dla silnika i skrzyni... po co w aucie osobny olej dla skrzyni?? Sa inne wymagania. Uprzedzam od razu , że w nowa Afrika Twin ma automatyczną skrzynię, która jest smarowana tym samym olejem co silnik. Da się? Da. Czemu tak nie można w autach? O ile pamietam, to byl taki jeden samochod. Zdaje sie nie cieszyl sie dobra opinia. A pozostaje tez inny powod prozaiczny - w skrzyni masz np 2l oleju, ktory warto wymienic co 100 kkm. A dodatkowe 2l oleju do silnika wymieniane co 10kkm swoje kosztuje. J. |
|
Data: 2018-05-10 13:58:19 | |
Autor: Marek | |
Skrzynia automatyczna | |
On Thu, 10 May 2018 12:48:51 +0200, "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Sa inne wymagania. Jakie? Ja mam wymagania by olej w skrzyni się wymieniał razem z silnikowym. A pozostaje tez inny powod prozaiczny - w skrzyni masz np 2l oleju, ktory warto wymienic co 100 kkm. Chyba zartujesz, koszt oleju w porównaniu do paliwa to śmieszny jest. Rocznie na paliwo wydaję 12k, rocznie na olej silnikowy cirka 200. Olej 60x jest tańszy. Mógłbym wymieniać go co drugi miesiąc, jeśli to by sprawiło, że do 500kkm miałbym się nie przejmować skrzynią. -- Marek |
|
Data: 2018-05-10 15:59:47 | |
Autor: J.F. | |
Skrzynia automatyczna | |
Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:almarsoft.5494140312462012091@news.neostrada.pl...
On Thu, 10 May 2018 12:48:51 +0200, "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote: Sa inne wymagania. Jakie? Ja mam wymagania by olej w skrzyni się wymieniał razem z silnikowym. Ale po co, skoro tego sie nie wymienia ? :-) olej do skrzyni o ile pamietam to ma lepkosc "85", a do silnika 15, 10, 5. Do silnika musi wytrzymac ze 200C w niektorych miejscach, w skrzyni nie musi. Do silnika musi miec wysoka liczbe zasadowa i detergenty, zeby spaliny i wegiel neutralizowac, do skrzyni nie musi. Za to w skrzyni moze miec dodatki, ktorych katalizatory nie lubia. Olej silnikowy jest czarny po pewnym przebiegu, ten w skrzyni ... chyba nie. Ale w sumie - sadza bardzo szkodzic nie powinna, moze nawet pozytywna jest. To odnosnie zwyklej skrzyni, bo w automatach to jeszcze musi miec dobre wlasciwosci jako plyn hydrauliczny, te tloczki, zaworki, uszczelki. A pozostaje tez inny powod prozaiczny - w skrzyni masz np 2l oleju, ktory warto wymienic co 100 kkm. Chyba zartujesz, koszt oleju w porównaniu do paliwa to śmieszny jest. Rocznie na paliwo wydaję 12k, rocznie na olej silnikowy cirka 200. Olej 60x jest tańszy. Ale po co placic 300 za olej, gdyby go mialo byc 6l zamiast 4 ? Mógłbym wymieniać go co drugi miesiąc, jeśli to by sprawiło, że do 500kkm miałbym się nie przejmować skrzynią. Po amerykansku - zmieniaj olej o 3k mil (5kkm), a silnik sie odwdzieczy. Ale w skrzyni to chyba nawet oni nie zmieniaja co miesiac czy co rok. J. |
|
Data: 2018-05-10 08:05:20 | |
Autor: Bolko | |
Skrzynia automatyczna | |
Po amerykansku - zmieniaj olej o 3k mil (5kkm), a silnik sie odwdzieczy. ???? fakt że w Chicago ale mieszkał tam ponad 2 lata. W dodatku pracowałem z mechanikiem który przeszedł na budowy bo się lepiej zarabia ale o czymś takim nigdy nie mówił ani nie słyszałem |
|
Data: 2018-05-10 17:30:43 | |
Autor: J.F. | |
Skrzynia automatyczna | |
Użytkownik "Bolko" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4a55614e-e19a-4993-9fcb-613daeb6a107@googlegroups.com...
Po amerykansku - zmieniaj olej o 3k mil (5kkm), a silnik sie ???? Bo to jest ameryka - tato zmienial co 3000 mil, dziadek zmienial co 3 tys mil, to i ja bede zmienial co 3 tys mil, bo tak dziadek mnie uczyl :-) https://clark.com/cars/oil-change/ I nie wiem czy to wynika z kiepskich olejow w czasach dziadka, czy tanich olejow i wysokich zarobkow - co sobie zalowac, czy i wspolczesnie te oleje sa kiepskie, ale tanie :-) J. |
|
Data: 2018-05-10 08:47:55 | |
Autor: sczygiel | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu czwartek, 10 maja 2018 10:31:37 UTC-5 użytkownik J.F. napisał:
Użytkownik "Bolko" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4a55614e-e19a-4993-9fcb-613daeb6a107@googlegroups.com... Ja zas slyszalem ze w jakims oplu i cytrynie byly te same silniki montowane.. Nie wiem czy produkowane fizycznie w jednym miejscu przez jedna firme ale ponoc citroen sugerowal wymiany oleju co 10kkm a opel co 25kkm i ponoc w oplach silniki padaly jak muchy a w cytrynach nie. Taki urban legend ale moze jakas prawda tam jest? Zreszta w usiech europejskie auta uznawane sa za problematyczne. A u nas amerykanskie nie sa uznawane za bezproblemowe. Gdzies musi byc jakis haczyk.... |
|
Data: 2018-05-10 21:51:19 | |
Autor: RadoslawF | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu 2018-05-10 o 17:47, sczygiel@gmail.com pisze:
Zreszta w usiech europejskie auta uznawane sa za problematyczne. A u nas amerykanskie nie sa uznawane za bezproblemowe. Gdzies musi byc jakis haczyk... To już się zmienia. Ale kupując samochód na pół życia wybrał bym samochód w kilkulitrowym silnikiem i kręcony tylko do kilku tysięcy a nie z oturbionym litrowym gównem kręconym do kilkunastu tysięcy obrotów. Pozdrawiam |
|
Data: 2018-05-11 21:52:22 | |
Autor: m4rkiz | |
Skrzynia automatyczna | |
On 2018-05-10 17:47, sczygiel@gmail.com wrote:
Zreszta w usiech europejskie auta uznawane sa za problematyczne. A u nas amerykanskie nie sa uznawane za bezproblemowe. Gdzies musi byc jakis haczyk.... sporo tego co do nas trafia to powypadkowe szroty ale duze i niewysilone amerykanskie silniki zawsze beda mniej problematyczne niz uturbione 1.0 - tylko pozostaje kwestia paliwa ktore liczac wg sily nabywczej jest u nas pi razy oko 6 razy drozsze wiec w naszych realiach moze sie okazac ze liczac z paliwem taniej eksploatowac kolejno trzy silniki 1.0 niz jeden 5.7 :) |
|
Data: 2018-05-11 14:18:54 | |
Autor: Bolko | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu piątek, 11 maja 2018 21:52:15 UTC+2 użytkownik m4rkiz napisał:
On 2018-05-10 17:47, sczygiel@gmail.com wrote:ostatnio napaliłem się na ford fusion z 2,5 litrwym silnikiem pod LPG fusion to taki amerykański mondeo w PL podobne ceny jak w USA a trzeba to jeszcze przywieź :) a i taka ciekawostka ceny paliw w USA https://www.gasbuddy.com/GasPriceMap?z=4 za 3,5 złotego można spokojnie kupić litr paliwa w większości stanów |
|
Data: 2018-05-11 14:45:11 | |
Autor: sczygiel | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu piątek, 11 maja 2018 16:18:55 UTC-5 użytkownik Bolko napisał:
W dniu piątek, 11 maja 2018 21:52:15 UTC+2 użytkownik m4rkiz napisał: A to z podatkiem czy bez? :) Tak czy siak ostatnio drogo maja. Nie katastroficznie ale mieli taniej... |
|
Data: 2018-05-12 06:48:15 | |
Autor: Bolko | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu piątek, 11 maja 2018 23:45:13 UTC+2 użytkownik sczy...@gmail.com napisał:
W dniu piątek, 11 maja 2018 16:18:55 UTC-5 użytkownik Bolko napisał: to już ze wszystkim ale mieli drozej pamietam jak cena podchodziła pod 5 dolarów za galon |
|
Data: 2018-05-10 21:27:22 | |
Autor: Marek | |
Skrzynia automatyczna | |
On Thu, 10 May 2018 15:59:47 +0200, "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Ale po co, skoro tego sie nie wymienia ? :-) A po to by (na potrzeby tej dyskusji) skrzynia wytrzymała 500kkm a nie 200kkm. Jest dyskusja, że skrzynie krótko żyją, może właśnie dlatego że zakłada się ich krótki żywot z góry i tylko z tego powodu nie trzeba go zmieniać. . olej do skrzyni o ile pamietam to ma lepkosc "85", a do silnika 15, 10, 5. No to wracamy do początku. W motocyklach też są katalizatory i mega obciążone skrzynie (wymiary w stosunku do sił jakie przenoszą) i wystarcza do ich pracy wspólny olej z silnikiem np 5w30, fakt, że olej ma dodatki wymagane przez skrzynie. Ale jest jeden, zmiana się wszystko za jednym razem. Skrzynie przy 200 konnym silniku przy ostryn starcie, gdzie dwójkę wrzuca się dopiero grubo powyżej 100 km/h przenoszą tony na tylne koło. Olej silnikowy jest czarny po pewnym przebiegu, ten w skrzyni ... Zawsze mnie to zachwycało , że Motul 300V u mnie w motocyklu o przebiegu ~40kkm był tuż przed zmianą zawsze miodowy (czyscuitkii), 2-3kkm co sezon/wymiana. To odnosnie zwyklej skrzyni, bo w automatach to jeszcze musi miec dobre wlasciwosci jako plyn hydrauliczny, te tloczki, zaworki, uszczelki. Dałem już przykład nowej Afryki w automacie gdzie też ma ten sam olej razem z silnikowym. Więc również argument do bani. Podsumowując, nie ma żadnych technicznych przeciwskazan, żeby olej i w samochodzie tak jak w motocyklach był jeden. Kwestia chęci w odpowiedniej konstrukcji silnika. -- Marek |
|
Data: 2018-05-10 23:19:02 | |
Autor: J.F. | |
Skrzynia automatyczna | |
Dnia Thu, 10 May 2018 21:27:22 +0200, Marek napisał(a):
On Thu, 10 May 2018 15:59:47 +0200, "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote: Ale po co zmieniac co 10kkm, jesli do tego wystarczy co 100 kkm ? olej do skrzyni o ile pamietam to ma lepkosc "85", a do silnika 15, 10, 5.No to wracamy do początku. W motocyklach też są katalizatory i mega obciążone skrzynie (wymiary w stosunku do sił jakie przenoszą) i wystarcza do ich pracy wspólny olej z silnikiem np 5w30, fakt, że olej ma dodatki wymagane przez skrzynie. Ale jest jeden, zmiana się wszystko za jednym razem. Akurat motocykle trwaloscia nie grzesza ... To odnosnie zwyklej skrzyni, bo w automatach to jeszcze musi miec dobre wlasciwosci jako plyn hydrauliczny, te tloczki, zaworki, uszczelki. Ale ta Afryka to slynie z zywotnosci ? Podsumowując, nie ma żadnych technicznych przeciwskazan, żeby olej i w samochodzie tak jak w motocyklach był jeden. Kwestia chęci w odpowiedniej konstrukcji silnika. I kojarze, ze kiedys tak zrobili. Widac bylo wiecej klopotow niz zyskow. J. |
|
Data: 2018-05-11 20:55:22 | |
Autor: Marek | |
Skrzynia automatyczna | |
On Thu, 10 May 2018 23:19:02 +0200, "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Akurat motocykle trwaloscia nie grzesza ... Nie wiem jakimi danymi dysponujesz, natomiast ja chętnie się podzielę danymi z lat 90-2005. kiedy bardzo w temacie siedziałem (Honda głównie). W połowie lat 90 bylo kilka testow (o ile pamiętam robił to niemiecki motorrad) polegających na rozebraniu silnika motocykla po przebiegu 100kkm. Pamiętam test cbr1000f po takim przebiegu, wynik: kompletnie brak śladów zużycia na wrażliwych elementach typu panewki, tłoki, brak zastrzeżeń do skrzyni. St1200/1300 robily po 300kkm z wymianą świec jedynie. Kilka lat temu słyszałem o gościu, który jednym Varadero zrobił 800kkm (!!). To kilka przykładów, że da się, można i wspólny olej nie przeszkadza. -- Marek |
|
Data: 2018-05-10 18:28:52 | |
Autor: Tomasz Gorbaczuk | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu .05.2018 o 12:48 J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> pisze:
A w samochodzie np nie trzeba. Bo sie wyrabia. Jak nie ma chłodnicy to jest wymiennik olej ATF / płyn chłodzący. Bez tego w automacie klasycznym byłoby ciężko. TG |
|
Data: 2018-05-11 21:46:52 | |
Autor: m4rkiz | |
Skrzynia automatyczna | |
On 2018-05-10 12:48, J.F. wrote:
A pozostaje tez inny powod prozaiczny - w skrzyni masz np 2l oleju, albo 16 litrow jak w 45rfe ;) |
|
Data: 2018-05-09 07:25:39 | |
Autor: kk | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu 2018-05-08 o 23:36, Marek pisze:
On Tue, 8 May 2018 15:22:34 +0200, "T." <kuki543@interia.pl> wrote: No i skąd przekonanie, że zepsuło się wiele elementów i nie można/nie ma sensu ich wymiana ? MZ to wina tych warsztatów. Są po prostu słabe.
Fizyka zjawiska nie ma nic do rzeczy bo trwała musi być także oprawa, podłączenie. Padanie LEDów nie ma charakteru eksploatacyjnego i zdarza się rzadko, że na tym padaniu raczej nie buduje się biznesu. Może się tylko nie opłacać "wypruwać sobie flaki" by osiągnąć niesamowitą niezawodność jak nikt za to nic nie płaci bo nie potrzebuje. Więc raczej porównałbym to z dowolnym współczesnym sprzętem niż żarówkami sprzed wieku. |
|
Data: 2018-05-09 12:02:19 | |
Autor: Marek | |
Skrzynia automatyczna | |
On Wed, 9 May 2018 07:25:39 +0200, kk <kk@op.pl> wrote:
No i skąd przekonanie, że zepsuło się wiele elementów i nie można/nie ma sensu ich wymiana ? MZ to wina tych warsztatów. Są po prostu słabe. Z poszlak, które na to wskazują. Auto było w 5 czy 6 najlepszych warsztatów na Mazowszu, połowa z nich delikatnie sugerowała wymianę skrzynb(co wg właściciela nie wchodzi w rachubę) pozostali wymieniali to co uznali, że do wymiany, natomiast całościowo skrzynia nie działa jak przed usterką. Fizyka zjawiska nie ma nic do rzeczy bo trwała musi być także oprawa, podłączenie. Padanie LEDów nie ma charakteru eksploatacyjnego i zdarza Zwracam delikatnie uwagę, że mówimy o ledach w instalacji niskonapięciowej DC auta a nie AC w domu. W DC (porównaniu do AC 230V) liczba komponentów zew. koniecznych do zasilania LED (i tym mozliwych pojedynczych punktów awarii) drastycznie maleje, redukując się praktycznie do elementu pasywnego ograniczającego If diody. Stąd w takim układzie trwałość całości praktycznie zależy od LED zakładając brak złośliwego doboru takiego If by LED się uwalił po 2kh świecenia a nie 20kh. Oczywiscie można też uzależnić od trwałości połączeń (prawidlowo dobrany rezystor ograniczajaacy prąd można traktować jak element łączący o dużej trwałościl). Jeśli ktoś w 21 w. nie umie wyprodukować trwalszego (od aktywnego komponentu) połączenia to sorry, ale jest to działanie celowe. -- Marek |
|
Data: 2018-05-07 18:29:08 | |
Autor: Marcin N | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu 2018-05-07 o 17:41, Bolko pisze:
- jak automat to tylko w hybrydzie A czy hybrydowy automat jest inny? Nie wierzę, że do hybrydy wsadzą inną skrzynię niż do zwykłego spalinowca. -- MN |
|
Data: 2018-05-07 19:01:57 | |
Autor: RadoslawF | |
Skrzynia automatyczna | |
W dniu 2018-05-07 o 18:29, Marcin N pisze:
- jak automat to tylko w hybrydzie Tanie i popularne rozwiązanie w hybrydzie to przenoszenie napędu tylko przez silniki elektryczne. W nim nie ma skrzyni biegów. Pozdrawiam |
|
Data: 2018-05-07 19:02:05 | |
Autor: J.F. | |
Skrzynia automatyczna | |
Użytkownik "Marcin N" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5af07ece$0$622$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu 2018-05-07 o 17:41, Bolko pisze: - jak automat to tylko w hybrydzieA czy hybrydowy automat jest inny? Toyota ma jednak inna. Nie ma wcale, albo ma elektryczna - zalezy jak patrzec. A jak czegos nie ma, to sie nie psuje :-) J. |
|
Data: 2018-05-08 14:54:08 | |
Autor: Myjk | |
Skrzynia automatyczna | |
Mon, 7 May 2018 18:29:08 +0200, Marcin N
A czy hybrydowy automat jest inny? Dla przykładu w Mitsu OL, zarówno benzynie jak i hybrydzie PHEV, jest CVT, czyli bezstopniowa skrzynia "rolkowa". I jak wieszali na tym psy i faktycznie te wczesne modele strasznie "wyły", tak w OL w ogóle mi to nie przeszkadzało a przejechałem tym ponad 2000km do Włoch. -- Pozdor Myjk |