Skrzywienia zawodowe u lotników

Data: 2013-04-10 16:16:57
Autor: Piotr \"Charvel\" Majka
Skrzywienia zawodowe u lotników
W dniu 2013-04-09 11:41, Smok Eustachy pisze:
Witam!
Mam takie pytanko: Czy zdarza się pilotom, którzy przesiedli się
chwilowo do samochodu wciskać sprzęgło przy skręcie w lewo, gaz przy
skręcie w prawo, szukać włącznik klap przy hamowaniu itp?

To co w Twoim pytaniu brzmi na pierwszy rzut oka nieco śmiesznie trafiło do medycyny lotniczej, a dokładniej do psychologii w kontekście zachowania pilotów, jako regresja umiejętności - kiedy to przyzwyczajenia i zachowania z poprzedniej oblatanej maszyny próbują zastosować na nowym typie samolotu - mechaniczne podświadome zachowania. Było (i prawdopodobnie nadal jest) to przyczyną wielu katastrof lotniczych.

Data: 2013-04-10 18:39:37
Autor: /dev/SU45
Skrzywienia zawodowe u lotników

zastosować na nowym typie samolotu - mechaniczne podświadome zachowania.
Było (i prawdopodobnie nadal jest) to przyczyną wielu katastrof lotniczych.

Był kiedyś taki wypadek, chyba co się gość zabił na Piracie i w raporcie było że latał wcześniej na motolotni, a tam jest gaz na pedał, jak w samochodzie, i tu podświadomie chciał zapobiec przeciągnięciu i zwiększyć prędkość, no a w takiej sytuacji wciśnięcie pedału na szybowcu to bardzo zły pomysł...

Data: 2013-04-10 19:03:25
Autor: Grzegorz Kurczyk
W dniu 10.04.2013 18:39, /dev/SU45 pisze:

[...]

Takim przykładem była katastrofa Jaka-42D RA-42434 z 7.08.2011r.
Samolot rozbił się zaraz po starcie. Okazało się, że rozbieg samolotu był na wciśniętych hamulcach podwozia. Kapitan był przyzwyczajony do latania na Jaku-40 i z powodu innej konstrukcji orczyka w tych dwóch salolotach, nieświadomie wcisnął pedały hamulca.

Pozdrawiam
Grzegorz

Data: 2013-04-11 15:18:56
Autor: Delfino Delphis
Skrzywienia zawodowe u lotników
Grzegorz Kurczyk wrote:

Takim przyk³adem by³a katastrofa Jaka-42D RA-42434 z 7.08.2011r.
Samolot rozbi³ siê zaraz po starcie. Okaza³o siê, ¿e rozbieg samolotu
by³ na wci¶niêtych hamulcach podwozia. Kapitan by³ przyzwyczajony do
latania na Jaku-40 i z powodu innej konstrukcji orczyka w tych dwóch
salolotach, nie¶wiadomie wcisn±³ peda³y hamulca.

Mia³em to samo. Po lataniu na AT-3 na Cessnie startowa³em z wci¶niêtymi hamulcami. Dobrze, ¿e na KTP mi to instruktor wypatrzy³...

Data: 2013-04-19 17:12:35
Autor: TJ_Blues
On Wednesday, April 10, 2013 1:03:25 PM UTC-4, Grzegorz Kurczyk wrote:

> By³ kiedy¶ taki wypadek, chyba co siê go¶æ zabi³ na Piracie i w raporcie

> by³o ¿e lata³ wcze¶niej na motolotni, a tam jest gaz na peda³, jak w

> samochodzie, i tu pod¶wiadomie chcia³ zapobiec przeci±gniêciu i

> zwiêkszyæ prêdko¶æ, no a w takiej sytuacji wci¶niêcie peda³u na szybowcu

> to bardzo z³y pomys³...

Takim przyk³adem by³a katastrofa Jaka-42D RA-42434 z 7.08.2011r.

Samolot rozbi³ siê zaraz po starcie. Okaza³o siê, ¿e rozbieg samolotu by³ na wci¶niêtych hamulcach podwozia. Kapitan by³ przyzwyczajony do latania na Jaku-40 i z powodu innej konstrukcji orczyka w tych dwóch salolotach, nie¶wiadomie wcisn±³ peda³y hamulca.

Pozdrawiam

Grzegorz

Wlasnie jestem po seansie air crash investigations; Wyglada na to, ze hamulce
najprawdopodobniej cisnal pierwszy a nie kapitan. Podobno gosc mial jakies
neurologiczne zaburzenia zmniejszajace czucie w nogach...

cheers

Skrzywienia zawodowe u lotników