Skrzyżowanie

Data: 2015-08-25 19:11:19
Autor: qwerty
Skrzyżowanie
Witam.
Dzisiaj w pracy mieliśmy dyskusję na temat ruchu drogowego (jak co tydzień).Żeby ułatwić tłumaczenie narysowałem rysunki poglądowe.
Wariant 1:
http://pl.tinypic.com/view.php?pic=23j5u14&s=8

Samochód oznaczony "A" może zająć pas "I", samochód B może zająć pas "III".
Kto może zająć pas "II"? Wydaje mi się, że samochód oznaczony jako "B", ale prosiłbym o podstawę prawną.

Wariant 2:
http://pl.tinypic.com/view.php?pic=2dgw1sk&s=8

Data: 2015-08-25 19:36:19
Autor: P.B.
Skrzyżowanie
Dnia Tue, 25 Aug 2015 19:11:19 +0200, qwerty napisał(a):

[...]

A musi zawsze ustąpić B, bo B jest po jego prawej stronie. To dosyć
podstawowy przepis, a jakże trudny dla filozofów kontestujących jego sens:

Art. 25.

1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany
zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi
nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo ? także jadącemu z
kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo. --
Pozdrawiam,
Przemek

Data: 2015-08-25 19:45:05
Autor: Liwiusz
SkrzyĹźowanie
W dniu 2015-08-25 o 19:36, P.B. pisze:
[...]

Rzeczywiście, przepis trudny, bo sam nie rozumiesz, że z niego nie
wynika pierwszeństwo B nad A w tej rycinie.

--
Liwiusz

Data: 2015-08-25 20:35:27
Autor: P.B.
Skrzyżowanie
Dnia Tue, 25 Aug 2015 19:45:05 +0200, Liwiusz napisał(a):

W dniu 2015-08-25 o 19:36, P.B. pisze:

Rzeczywiście, przepis trudny, bo sam nie rozumiesz, że z niego nie
wynika pierwszeństwo B nad A w tej rycinie.

Rozwiniesz?

--
Pozdrawiam,
Przemek

Data: 2015-08-25 20:38:02
Autor: Liwiusz
SkrzyĹźowanie
W dniu 2015-08-25 o 20:35, P.B. pisze:
Dnia Tue, 25 Aug 2015 19:45:05 +0200, Liwiusz napisał(a):

W dniu 2015-08-25 o 19:36, P.B. pisze:

Rzeczywiście, przepis trudny, bo sam nie rozumiesz, że z niego nie
wynika pierwszeństwo B nad A w tej rycinie.

Chodzi o dojazd do skrzyşowania z róşnych jezdni, a nie z tej samej.

(a jeśli się jednak upierasz, to wyobraź sobie, że jest tam znak droga z
pierwszeństwem i wówczas reguła prawej ręki nie działa).

--
Liwiusz

Data: 2015-08-25 20:55:40
Autor: P.B.
Skrzyżowanie
Dnia Tue, 25 Aug 2015 20:38:02 +0200, Liwiusz napisał(a):

[...]

Chodzi o dojazd do skrzyżowania z różnych jezdni, a nie z tej samej.

(a jeśli się jednak upierasz, to wyobraź sobie, że jest tam znak droga z
pierwszeństwem i wówczas reguła prawej ręki nie działa).

Acha... patrz paragraf 3

[...]

2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do pojazdu szynowego, który ma
pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której
strony nadjeżdża.

3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również w razie przecinania się
kierunków ruchu poza skrzyżowaniem. --
Pozdrawiam,
Przemek

Data: 2015-08-25 20:58:58
Autor: Liwiusz
SkrzyĹźowanie
W dniu 2015-08-25 o 20:55, P.B. pisze:
[...]

strony nadjeĹźdĹźa.

3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również w razie przecinania się
kierunkĂłw ruchu poza skrzyĹźowaniem.

A tu się coś przecina?

Czy próbujesz napisać, że jak "B" odbije i staranuje A skręcając za
bardzo w lewo, to winien jest A?

--
Liwiusz

Data: 2015-08-25 21:14:10
Autor: P.B.
Skrzyżowanie
Dnia Tue, 25 Aug 2015 20:58:58 +0200, Liwiusz napisał(a):

[...]

Jak po skręcie będą się obaj pchali na środkowy pas, to ich kierunki ruchu
się przetną i winnym będzie ten z rozwalonym prawym bokiem. Dla mających wątpliwości jest jeszcze taki kwiatek w KD:

4. Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany
ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza
wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony. --
Pozdrawiam,
Przemek

Data: 2015-08-25 22:03:22
Autor: Liwiusz
SkrzyĹźowanie
W dniu 2015-08-25 o 21:14, P.B. pisze:
[...]

A jak obaj się będą pchali na prawy lub na lewy pas?

[...]

I to jest juĹź lepszy przepis (zatem - a contrario - poprzednio
zacytowany był zły).

Pod warunkiem, Ĺźe wiemy kto tam zmienia pas, bo chyba to jest tu
najtrudniejsze, aby określić kto pas zmienia, a kto jedzie "swoim".

--
Liwiusz

Data: 2015-08-25 22:07:44
Autor: Robert Tomasik
SkrzyĹźowanie
W dniu 25-08-15 o 21:14, P.B. pisze:
[...]

zyżowaniem kończy sie na prawym za, a nie na śrpd
[...]

Nie, no ok - to właściwy artykuł. Tylko czemu uważasz, że prawy pas przed skrzyżowaniem kończy się na prawym za, a nie na środkowym, czyli drugim od lewej?

Data: 2015-08-26 19:18:02
Autor: Tom N
Skrzyżowanie
Robert Tomasik w <news:55dccb11$0$8387$65785112news.neostrada.pl>:

W dniu 25-08-15 o 21:14, P.B. pisze:

[...]

Bo nikt nie zniknął art. 16.4 PoRD?

--
'Tom N'

Data: 2015-08-25 21:36:20
Autor: Shrek
SkrzyĹźowanie
On 2015-08-25 20:58, Liwiusz wrote:

[...]

Liwiusz - bronisz przegranej sprawy. Jak zmieniasz ze skrajnych na środkowy kto ma pierwszeństwo? Było ostatnio. No i tu tak samo. A jak masz dalej wątpliwości, to sobie wyobraź sytuację c)

A jedzie z lewego na wprost. B jedzie z prawego na wprost. A może zająć lewy, B może prawy, kto może środkowy (jeśli obaj będą chcieli). Powinno się rozjaśnić;)

Shrek.

Data: 2015-08-26 13:46:51
Autor: witek
SkrzyĹźowanie
Shrek wrote:
On 2015-08-25 20:58, Liwiusz wrote:

[...]

Obaj mogą zająć środkowy, przy czym pierwszeństwo bedzie miał ten kto wjeżdża na niego z prawej strony.

Data: 2015-08-26 21:24:02
Autor: Tom N
Skrzyżowanie

Shrek wrote:
On 2015-08-25 20:58, Liwiusz wrote:
[...]

I tu sie mylisz witek -- od jakiegoś czasu oprócz prostego pierwszeństwa z
prawej ma również znaczenie to  czy ten z prawej *legalnie jechał*
 Coś jak z ustąpieniem pierwszeństwa w nocy pojazdowi typu "batmobil"

A skoro przepis mówi o jeździe możliwie blisko prawej krawędzi...  Tak wiem,
nie masz PJ i jestes teoretykiem -- tylko dlaczego Gitfryd sie do tego
przyznaje, a reszta wannabie kierowców tylko teoretyzuje... --
'Tom N'

Data: 2015-08-26 15:00:29
Autor: witek
SkrzyĹźowanie

Shrek wrote:
On 2015-08-25 20:58, Liwiusz wrote:
[...]

a gdzie B jechał nielegalnie?

Coś jak z ustąpieniem pierwszeństwa w nocy pojazdowi typu "batmobil"

A skoro przepis mówi o jeździe możliwie blisko prawej krawędzi...

ale zes sie uwalił tego przepisu.
to jak dla mnie to ten na lewym jechal "nielegalnie".

  Tak wiem,
nie masz PJ i jestes teoretykiem -- tylko dlaczego Gitfryd sie do tego
przyznaje, a reszta wannabie kierowców tylko teoretyzuje...

urojenia paranoidalne sie leczy.

Data: 2015-08-27 10:16:15
Autor: Tom N
Skrzyżowanie
witek w <news:mrl5pk$1c8$4dont-email.me>:

(Tom N) wrote:
[...]

Ja gdzieś tak napisałem?

urojenia paranoidalne sie leczy.

Jak widać nie poddajesz się takowemu.

--
'Tom N'

Data: 2015-08-26 22:50:08
Autor: Robert Tomasik
SkrzyĹźowanie
W dniu 26-08-15 o 21:24, (Tom N) pisze:

A skoro przepis mówi o jeździe możliwie blisko prawej krawędzi...  Tak wiem,
nie masz PJ i jestes teoretykiem -- tylko dlaczego Gitfryd sie do tego
przyznaje, a reszta wannabie kierowców tylko teoretyzuje...

Ale od tego przepisu są wyjątki. Nieliczne, tym nie mniej akurat w tym wypadku krytycznie istotne. W lewo skręcasz od lewej krawędzi (ulica jednokierunkowa) albo środka. Skoro na skrzyżowaniu istnieją (choćby wirtualnie) dwa pasy do skrętu w lewo, to należy przyjąć, ze biegną przez całe skrzyżowanie. Oczywiście dla bezpieczeństwa powinny być oznakowane, ale dopuszczam możliwość, że nie są. Zwłaszcza powinny być oznakowane, jak przed skrzyżowaniem mamy dwa, a za trzy pasy, bo faktycznie może tu dojść do nieporozumień. Tym niemniej w mojej ocenie ten z lewej przy skręcie w lewo powinien trzymać się lewego pasa, zaś ten w prawej jechać równolegle do niego, czyli trafiać na środkowy pas. Dopuszczam zmianę pasa przez prawego poprzez wjazd na skrajny prawy, bo nikomu nie zajeżdża drogi - nie ma tam przecież nikogo.

Data: 2015-08-26 15:53:34
Autor: witek
SkrzyĹźowanie
Robert Tomasik wrote:
[...]

za skrzyżowaniem po skręcie możesz zająć dowolny pas ruchu. tyle przepisy.

Data: 2015-08-27 10:12:22
Autor: Tom N
Skrzyżowanie
witek w <news:mrl8t4$1c8$6dont-email.me>:

za skrzyżowaniem po skręcie możesz zająć dowolny pas ruchu. tyle przepisy.

Poproszę *dokładne* namiary  na te przepisy.

--
'Tom N'

Data: 2015-08-27 09:53:29
Autor: witek
SkrzyĹźowanie
(Tom N) wrote:
witek w

za skrzyżowaniem po skręcie możesz zająć dowolny pas ruchu. tyle przepisy.

Poproszę *dokładne* namiary  na te przepisy.

a pokaż mi przepis, który tego zabrania.

zresztą pogooglaj sobie.

Data: 2015-08-27 19:23:18
Autor: Tom N
Skrzyżowanie
witek w <news:mrn85v$tjq$8dont-email.me>:

(Tom N) wrote:
witek w
za skrzyżowaniem po skręcie możesz zająć dowolny pas ruchu. tyle przepisy.
Poproszę *dokładne* namiary  na te przepisy.
a pokaż mi przepis, który tego zabrania.

Ten o obowiązku jazdy możliwie blisko prawej krawędzi jezdni.

zresztą pogooglaj sobie.

Postawiłeś tezę i nie potrafisz jej udowodnić?

--
'Tom N'

Data: 2015-08-27 10:35:40
Autor: Adam Klobukowski
Skrzyżowanie
W dniu czwartek, 27 sierpnia 2015 19:23:14 UTC+2 użytkownik Tom N napisał:
> [...]

Ten o obowiązku jazdy możliwie blisko prawej krawędzi jezdni.

> zresztą pogooglaj sobie.

Postawiłeś tezę i nie potrafisz jej udowodnić?

Obowiązek jazdy możliwie blisko prawej krawędzi jezdni nie jest w 100% wiążący. Przy skręcaniu możesz zając dowolny pas, chyba że są wyrysowane linie prowadzące. Zajmowanie zawsze prawego pasa byłoby bez sensu, bo przecież za skrzyżowaniem możesz chcieć skręcać w lewo, czy lub np. pasy mogą się jakoś rozłączać w różne kierunki.

AdamK

Data: 2015-08-27 20:01:05
Autor: Tom N
Skrzyżowanie

(Tom N) wrote:
[...]

Przepis poproszę. taki który zezwala na zajęcie dowolnego pasa "po
skręceniu" ewentualnie taki który zwalnia z obowiązku jazdy możliwie
najbliżej prawej krawędzi...

--
'Tom N'

Data: 2015-08-27 13:10:55
Autor: witek
SkrzyĹźowanie
(Tom N) wrote:

Przepis poproszę. taki który zezwala na zajęcie dowolnego pasa "po
skręceniu" ewentualnie taki który zwalnia z obowiązku jazdy możliwie
najbliżej prawej krawędzi...

Poprosze przepis zezwalający ci na ubranie koszuli w dowolnym kolorze.
Nie ma.
Nie ma rowniez przepisu nakazujacego chodzenie ci tylko w kolorze zielonym jak i nie ma przepisu zabraniajacego ci chodzenia w kolorze czerwonym.

Jeszcze raz. Po skrecie mozesz zajac dowolny pas ruchu.

Jesli jakis inny manewr nie uazasadnia pozostania na pasie innym niz prawy, to mnasz racje powinienes zjechac na prawy. Ale to nie ma nic wspolnego ze skrzyzowaniem.

Data: 2015-08-27 20:27:09
Autor: Tom N
Skrzyżowanie
witek w <news:mrnjo5$ebn$6dont-email.me>:

(Tom N) wrote:
[...]

W przeciwieństwie do rcu drogowego, moda nie podlega przepisom prawa...

Nie ma.
Nie ma rowniez przepisu nakazujacego chodzenie ci tylko w kolorze zielonym jak i nie ma przepisu zabraniajacego ci chodzenia w kolorze czerwonym.

Ale jest przepis zabraniający wjeżdżania za sygnalizator wyświetlający
czerwone, tak jak jest przepis nakazujący jazdę możliwie blisko prawej
krawędzi jezdni -- od tego są wyjątki opisane w przepisach, ale nie ma w
tychże przepisach słowa o możliwości zajęcia dowolnego pasa po skręcie. Miej jaja i przyznaj sie do skuchy.

Jeszcze raz. Po skrecie mozesz zajac dowolny pas ruchu.

Wskażesz ten przepis, który zwalnia z obowiązku zajęcia prawego pasa po
skręcie?

--
'Tom N'

Data: 2015-08-27 12:34:13
Autor: witek
SkrzyĹźowanie

(Tom N) wrote:
[...]

Obowiązek jazdy blisko prawej krawedzi jest nie na temat.
Mowimy o skrzyzowaniach.
Nie ma nic w przepisach ani o obowiązku zajęcia jakiegokolwiek pasa przy skrecie, ani zakazu mowiacego o tym, ze zajac jakiegos pasa nie mozesz.
Nie moge ci wskazac przepisu ktorego nie ma. Bo nie ma przepisu nakazujacego czy zabraniajacego mi czegoś.
Moge zająć dowolny pas.

Data: 2015-08-27 19:58:59
Autor: Tom N
Skrzyżowanie

(Tom N) wrote:
[...]

Piszemy wituś, piszemy ;P

Sam napisałeś  "za skrzyżowaniem" więc zdecyduj się proszę.

Nie ma nic w przepisach ani o obowiązku zajęcia jakiegokolwiek pasa przy skrecie,

Nie kombinuj i nie zbaczaj z "po skręcie" na "przy skręcie"

No proszę, czyli obowiązuje ogólny przepis o jeździe możliwie blisko prawej
krawędzi "po skręcie", czy może wskażesz jakiś przepis, który zwalnia
kierującego z tego obowiązku?

Nie moge ci wskazac przepisu ktorego nie ma.

To nie ja napisałem "tyle przepisy" panie teoretyk...

--
'Tom N'

Data: 2015-08-25 20:46:52
Autor: Robert Tomasik
SkrzyĹźowanie
W dniu 25-08-15 o 19:11, qwerty pisze:
[...]

Moim zdaniem przede wszystkim takie skrzyżowanie nie powinno istnieć. Jeśli na dole nie ma oznaczenia kierunków jazdy na pasach, to wówczas w lewo można skręcić tylko z lewego pasa. Jeśli są takie oznaczenia, to powinny być przez skrzyżowania być pasy przerywane po łuku i one wyznaczają, gdzie ktoś może wjechać.

Ale jeśli by już ktoś wymyślił takie dziwne skrzyżowanie, to wówczas w mojej ocenie należałoby potraktować, że przez skrzyżowanie biegną po łuku dwa niewyrysowane, ale jednak istniejące pasy. W tej sytuacji "A" wjeżdża w "I", a "B" w "II". Ewentualnie "B" może wymienić pas i wjechał w "III". "A" próbując wjechać w "II" zmieniałby pas w obrębie skrzyżowania i musiałby ustąpić "B"

[...]

A tu analogicznie. "B" przy krawężniku na "III", a "A" na "II".

Data: 2015-08-26 10:07:04
Autor: Michał Jankowski
Skrzyżowanie
Takich skrzyżowań jest pełno. O, tu masz dwa pasy do skrętu przed skrzyżowaniem i PIĘĆ pasów za skrzyżowaniem:
http://umapa.pl/6MpyW

Do bardzo ładnych przepychanek dochodzi... I owszem, są tacy, którzy z prawego pasa wyjeżdżają na skrajny lewy.

   MJ

Data: 2015-08-26 16:01:02
Autor: Robert Tomasik
SkrzyĹźowanie
W dniu 26-08-15 o 10:07, Michał Jankowski pisze:
Takich skrzyżowań jest pełno. O, tu masz dwa pasy do skrętu przed
skrzyżowaniem i PIĘĆ pasów za skrzyżowaniem:
http://umapa.pl/6MpyWmożna jakiegoś skryptu załadować. Nie

Mnie wywala błąd. Nie możesz podać współrzędnych GPS?

Data: 2015-08-26 17:30:49
Autor: qwerty
Skrzyżowanie

Data: 2015-08-26 19:30:02
Autor: Tom N
Skrzyżowanie
Robert Tomasik w <news:55ddc6a3$0$27526$65785112news.neostrada.pl>:

[...]

Oj Robert, nawet troll qwerty wykrył brak spacji...

A serio to albo Michał Jankowski zmanipulował Message-ID: <mrjs3e$o5l$1@news.agh.edu.pl>, ze ja go widzę tak
"Takich skrzyżowań jest pełno. O, tu masz dwa pasy do skrętu przed skrzyżowaniem i PIĘĆ pasów za skrzyżowaniem:
http://umapa.pl/6MpyW

Do bardzo ładnych przepychanek dochodzi... I owszem, s± tacy, którzy z prawego pasa wyjeżdżaj± na skrajny lewy."

albo u Ciebie było pite, ze tak odpisałeś:
<cite>

</cite>

--
'Tom N'

Data: 2015-08-26 20:28:10
Autor: Robert Tomasik
SkrzyĹźowanie
W dniu 26-08-15 o 19:30, (Tom N) pisze:
[...]

Brak spacji wykryłem. Nadal mi wywala błąd.

Data: 2015-08-26 20:36:50
Autor: Liwiusz
SkrzyĹźowanie
W dniu 2015-08-26 o 20:35, Liwiusz pisze:
[...]

MoĹźe tak?

http://mapa.ump.waw.pl/ump-www/?zoom=19&lat=52.21812&lon=21.01539&layers=000B000FFFFTFF&mlat=52.21810&mlon=21.01514

--
Liwiusz