Skutki zbyt słabego zasilacza?

Data: 2012-03-21 16:45:09
Autor: Antoni
Skutki zbyt słabego zasilacza?
Jakie mogą być skutki zbyt słabego zasilacza?

Zasilacz był badany i wszystkie napięcia są OK.
Komputer zachowuje się normalnie. Ale to jest
oczywiście pojęcie względne.

Różne testy zamieszczone na różnych stronach
wskazują, że zasilacz może być zbyt słaby
w stosunku do mocy jaką pobiera zainstalowany
sprzęt.
Jednakże różne testy pokazują różne wartości,
a ponadto nie zawsze można wybrać z rozwijanej
listy sprzęt odpowiadający dokładnie parametrom
tego zainstalowanego. Sprzęt jest dosyć stary.

Moje pytanie jest następujące: jakie mogą być skutki
używania komputera ze zbyt słabym zasilaczem?
Chodzi mi tu o objawy podczas działania, na które
być może nie zwróciłem uwagi, a także o ewentualne
skutki w postaci uszkodzenia używanego sprzętu.

Antoni

Data: 2012-03-21 17:20:23
Autor: tryton
Skutki zbyt słabego zasilacza?

Podaj konfig

Data: 2012-03-21 17:21:14
Autor: elmer radi radisson
On 2012-03-21 16:45, Antoni wrote:

[...]

Uszkodzenie sprzetu to raczej malo prawdopodobne (chyba ze zasilacz
jest kiepski i bez zabezpieczen i w koncu padnie tak, ze przepusci
na wyjscia za duzo), ale dobrze wziac pod uwage ze conajmniej na kilka
sposobow ryzykujesz logicznym uszkodzeniem albo utrata danych na dysku
co bywa bardziej kosztowne lub bolesne niz awaria sprzetu.

--

memento lorem ipsum

Data: 2012-03-23 00:38:04
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 21 Mar 2012, elmer radi radisson wrote:

Uszkodzenie sprzetu to raczej malo prawdopodobne (chyba ze zasilacz
jest kiepski i bez zabezpieczen i w koncu padnie tak, ze przepusci
na wyjscia za duzo),

  Za niskiego napięcia 12V bym w tej roli nie lekceważył, usiłowanie
"trzymania" obrotów przez silnik w trudniejszych warunkach stanowi
okazję do przysmażenia elektroniki, oczywiscie nie tak szybkiego
i efektownego jak właczenie zasilacza 19V zamiast 12V przy laptopie :|

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-03-21 17:41:05
Autor: qwerty
Użytkownik "Antoni"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4f69f77e$0$26684$65785112@news.neostrada.pl...
Jakie mogą być skutki zbyt słabego zasilacza?

Zawieszanie się, bsod, problemy z odpaleniem i czasami artefakty.

Data: 2012-03-21 18:22:30
Autor: Antoni
Skutki zbyt słabego zasilacza?
Zawieszanie się, bsod, problemy z odpaleniem i czasami artefakty.

Dzięki. Czy mógłbyś uściślić jakie artefakty?

Antoni

Data: 2012-03-22 10:13:05
Autor: Chris
Skutki zbyt słabego zasilacza?
Randall_Memphis nabazgrał(a):

[...]

Paski, kwadraty, opady śniegu ... jest parę wersji :)

Data: 2012-03-21 18:44:43
Autor: PL(N)umber_One
Antoni <123@123.com.pl> napisał(a):
Jakie mogą być skutki zbyt słabego zasilacza?

Zasilacz był badany i wszystkie napięcia są OK.
Zakładam, że był badany pod obciążeniem. Jeżeli nie, to warto pomierzyć napięcia na wolnych złączach zasilacza, podczas normalnej pracy PC. Szczególnie, że jak piszesz - rożne programy podają różne wartości.
PP

Data: 2012-03-21 21:31:42
Autor: Asad10
Skutki zbyt słabego zasilacza?
Miałem zbyt słaby zasilacz. Zobacz http://www.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/grupy-dyskusyjne/pl.comp.pecet/25655/klopoty
Pozdrawiam, Andrzej

--
Coruptissima res publica plurimae leges
Tacyt

Data: 2012-03-22 05:20:51
Autor: Antoni
Skutki zbyt słabego zasilacza?
Dziękuję za wszystkie odpowiedzi.
Wynika z nich, że powinienem kupić
zasilacz.
Problem w tym, że w moim przypadku
musi być zdecydowanie cichy, a te
większe, ciche i firmowe są drogie.
Co warto kupić do niemłodego już
komputera?

Antoni

Data: 2012-03-22 05:48:55
Autor: Antoni
[...]

Przepraszam, zapomniałem dodać:
Wszystko zależy od tego jaki zasilacz
(jaka wersja atx 2.0, 2.1 itd - na  które linie
5/12v jest w nim kładziony nacisk)
Na moim zasilaczu jest napisane:
FEEL Model ESP 300ATXSP4
Output 300 Watts
Version 2.03
i od sprzętu obciążającego (które linie są za
mocno obciążone)
Jaki sprzęt obciąża które linie?
Nie mam "wypasionej" karty graficznej, ale mam
2 GB RAM w 4 modułach.
Chciałbym mieć 3 dyski twarde oraz 2 napędy DVD
- nagrywarkę i czytnik (dla wygody).
W tej chwili podłączone są 2 dyski twarde i nagrywarka
i na taką konfigurację te 300 W wystarczy.

Co zatem kupić?

Pozdrawiam
Antoni

Data: 2012-03-22 03:10:58
Autor: Janeo
On 22 Mar, 05:48, "Antoni" <1...@123.com.pl> wrote:
[...]
300 W wystarczy nawet do 3 dysków+ 2 napędy DVD. A więc wszystko
zależy od tego czy kartę graficzną używasz do gier - jeśli tylko do
użytku biurowo-domowego (aplikacje, edycja zdjęć, video...) to też
wystarczy 300W.
Dobre karty graficzne w trakcie gry potrafią ciągnąć >100W

Data: 2012-03-22 09:11:00
Autor: Jacek Maciejewski
Skutki zbyt słabego zasilacza?
Dnia Thu, 22 Mar 2012 05:48:55 +0100, Antoni napisał(a):

Co zatem kupić?

Eeech, podałbyś chociaż jaki proc i grafika jak już ci się nie chce podawać
całego konfigu. Nikt tu ci nie wywróży co masz kupić. A zasilacz kupuj z dużym wiatrakiem 120mm w dnie i automatyczną regulacja
obrotów, są cichsze. Tylko nie Chiefteca :)
--
Jacek

Data: 2012-03-22 09:17:51
Autor: Vituniu
Skutki zbyt słabego zasilacza?
A zasilacz kupuj z dużym wiatrakiem 120mm w dnie i automatyczną
regulacja obrotów, są cichsze. Tylko nie Chiefteca :)

W imieniu mojego dziesiecioletniego HPC-360-302-DF stwierdzam - nadmiernie
generalizujesz. :P

pozdrawiam,
Vituniu.

Data: 2012-03-22 11:37:17
Autor: Jacek Maciejewski
Skutki zbyt słabego zasilacza?
Dnia Thu, 22 Mar 2012 09:17:51 +0100, Vituniu napisał(a):

nadmiernie
generalizujesz. :P

Ale tylko odrobinę :)
--
Jacek

Data: 2012-03-22 12:41:52
Autor: Chris
Skutki zbyt słabego zasilacza?
Jacek Maciejewski nabazgrał(a):

[...]

ZASILACZ I-BOX ATX 450W APFC 14CM BLACK PANTHER

Typ PFC  Aktywne
Posiadane zabezpieczenia  przeciwnapięciowe, przeciwzwarciowe
Ilość wentylatorów  1 szt.
Średnice wentylatorów  140 mm
Maks. głośność  18 dB

Data: 2012-03-22 13:41:09
Autor: Antoni
Skutki zbyt słabego zasilacza?
Odpowiadam kolejno.

PL(N)umber_One:
[...]
Był badany specjalnym testerem i wszystkie napięcia
mieściły się w dopuszczalnym zakresie. Badany był
sam zasilacz jak i wtyczki Molex, Sata i Floppy.
To wszystko działo się przy odłączonym zasilaczu
od płyty głównej. Nie wiem jak to zrobić podczas
normalnej pracy PC - nie mam ani wiedzy ani
narzędzi do tego.
Różne wyniki nie dotyczyły badania zasilacza testerem,
ale sprawdzania wielkości mocy potrzebnej do zasilania
komputera o konfiguracji podobnej do mojej. Takie
sprawdzanie udostępniane jest na różnych stronach
internetowych. Różne wyniki mnie nie dziwią, bo jak
już pisałem, trudno jest wybrać z listy komponenty
odpowiadające dokładnie moim.

Asad10:
Miałem zbyt słaby zasilacz. Zobacz
http://www.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/grupy-dyskusyjne/pl.comp.pecet/25655/klopoty
# Dlatego warto inwestować w lepsze zasilacze -- nie dość, że
# w przypadku awarii rzadko ciągną ze sobą resztę sprzętu,
# to jeszcze mają szansę podziałać stabilnie 8-10 lat, a nie 3
# czy 4.
Jak sprawdzić w specyfikacji zasilacza czy ma on
zabezpieczenia, które powodują, że w przypadku JEGO
awarii nie pociągnie ze sobą resztę sprzętu?

Jacek Maciejewski:
podałbyś chociaż jaki proc i grafika
CPU: Intel Pentium 4 2,8 MHz Northwood S478
GPU: ATI Radeon 9600

Janeo:
[...]
Przeglądałem różne strony pozwalające wybrać z listy
posiadane komponenty i na tej podstawie ocenić jak mocny
zasilacz powinien być zainstalowany w komputerze.
Wszystkie, z wyjątkiem jednej, nie dawały mi możliwości
wyboru sprzętu, który dobrze odpowiadałby temu co posiadam.
Tą jedyną stroną była:
http://realitynet.pl/e107_plugins/kalkulatory/elektryk.php?5
Wg tej strony przy 3 dyskach i 2 napędach DVD, moim procku
i karcie graficznej (podanych wyżej), 4 modułach DDR SDRAM
i karcie TV potrzeba 342 W lub 338 W  w zależności od tego
czy wybiorę z listy procesor 100 MHz czy 133 MHz
(nie wiem jaki mam).
Nie używam komputera do gier.

Chris:
[...]

Dzięki Chris. Przymierzę się do zakupu takiego zasilacza.
W tej chwili nie planuję wymiany monitora, ale gdyby padł,
to skłaniałbym się do równoczesnej wymiany karty graficznej
z Full HD, ponieważ czasami oglądam na komputerze filmy.
Wtedy zapotrzebowanie pewnie by wzrosło, ale myślę,
że 450W powinno wystarczyć.

Pozdrawiam
Antoni

Data: 2012-03-22 13:45:19
Autor: Antoni
Skutki zbyt słabego zasilacza?
CPU: Intel Pentium 4 2,8 MHz Northwood S478
2,8 GHz oczywiście. Przepraszam.
Antoni

Data: 2012-03-22 16:33:34
Autor: Jacek Maciejewski
Skutki zbyt słabego zasilacza?
Dnia Thu, 22 Mar 2012 13:41:09 +0100, Antoni napisał(a):

Jacek Maciejewski:
podałbyś chociaż jaki proc i grafika
CPU: Intel Pentium 4 2,8 MHz Northwood S478....68W
GPU: ATI Radeon 9600.................................................20W
5 napedów po ok.10W......................................................50
to daje jakieś 140 W i zostaje 160W na całą resztę, więc ten 300W Feel ci
wyrobi bez problemu. --
Jacek

Data: 2012-03-22 16:51:51
Autor: Antoni
Skutki zbyt słabego zasilacza?
5 napedów po ok.10W......................................................50

Według podanej przeze mnie strony każde dodanie napędu
HDD lub DVD zwiększa zapotrzebowanie o 25 W,
dodatkowe 2 moduły pamięci to 26 W. Karta TV to 7 W.
Zdziwiło mnie, że nie bierze się pod uwagę wielkości dysku,
ani czy jest to SATA czy ATA, liczy się sztuka.
W przypadku pamięci też nieważna wielkość, liczy się ilość
modułów.

Ponadto chciałbym jeszcze wrócić do rozważań na stronie
podanej przez Asada10. Część dyskutujących przedstawiła
tam tezę, że moc zasilacza z biegiem czasu się zmniejsza
i może zmaleć nawet o połowę.
Jeżeli tak rzeczywiście jest, to odnoszenie się po latach
do 300W na nalepce na zasilaczu nie miałoby sensu.
Nie wiem jednak jak w warunkach domowych sprawdzić
prawdziwą moc zasilacza. Tester, o którym pisałem,
sprawdza tylko napięcia i PG.

Pozdrawiam
Antoni

Data: 2012-03-22 10:15:31
Autor: Janeo
On 22 Mar, 16:51, "Antoni" <1...@123.com.pl> wrote:
> [...]

Nie wiem jednak jak w warunkach domowych sprawdzić
prawdziwą moc zasilacza. Tester, o którym pisałem,

Weź pod uwagę, że kalkulator dodaje wszystko w pracy maximum. Liczenie
dokładne więc jest bez sensu, a kalkulator podaje na wyrost - przecież
w trakcie pracy pracuje jeden dysk, pozostałe kręcą się w biegu
jałowym. Również rzadko używa się dwóch drive'ów DVD jednocześnie,
karta TV też nie jest używana wraz z czytnikami DVD... jednym słowem
jeśli się uprzesz, to 350-360W DOBREJ FIRMY (nie Chieftec, kiedyś był
dobry, moje 2 Chiefteki pracowały max. po 3 lata i padały mimo że w
podobnej konfiguracji jak Twoja miały po 450W). Może Fortron?

Data: 2012-03-22 18:05:13
Autor: Rafal Lukawski
On 2012-03-22 16:51, Antoni wrote:
5 napedów po
ok.10W......................................................50

Według podanej przeze mnie strony każde dodanie napędu
HDD lub DVD zwiększa zapotrzebowanie o 25 W,

Kluczowy jest start systemu, w prostych systemach wszystkie dyski starują równocześnie generując znacznie większe obciążenie niż w czasie pracy.

Data: 2012-03-22 18:23:53
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Thu, 22 Mar 2012 16:51:51 +0100, Antoni napisał(a):

Według podanej przeze mnie strony każde dodanie napędu
HDD lub DVD zwiększa zapotrzebowanie o 25 W,
W necie możesz spotkać każdą głupotę. Chcesz coś wiedzieć to czytaj
datasheety sprzętu a choćby naklejki na dyskach, podają prąd i napięcie,
przemnożyć umiesz, nie?

dodatkowe 2 moduły pamięci to 26 W. Karta TV to 7 W
LOL, 13W na listewkę pamięci puściło by ją z dymem :)

Ponadto chciałbym jeszcze wrócić do rozważań na stronie
podanej przez Asada10. Część dyskutujących przedstawiła
tam tezę, że moc zasilacza z biegiem czasu się zmniejsza
i może zmaleć nawet o połowę.
Skąd ty wytrzasnąłeś takie zdumiewające informacje??  Ktoś miał fantazję...
Jeśli ktoś tak twierdzi niech zaproponuje fizyczny mechanizm spadku
dysponowanej mocy o połowę :)

--
Jacek

Data: 2012-03-22 18:55:20
Autor: Antoni
Skutki zbyt słabego zasilacza?
No to podsumowując ostatnie odpowiedzi
dlaczego mój zasilacz:
FEEL Model ESP 300ATXSP4
Output 300 Watts, Version 2.03
ma być zły?
Napięcia, wg testera, trzyma dobre.
Jego moc też powinna wystarczyć.
To o co chodzi?

Pozdrawiam
Antoni

Data: 2012-03-22 11:21:32
Autor: Janeo
On 22 Mar, 18:55, "Antoni" <1...@123.com.pl> wrote:
[...]
Właśnie sam nie wiem o co chodzi...
Chociaż...
Ja mam dwa, jeden za 60 zł z przesyłką z miesięczną gwarancją na
zapas, więc ponieważ twój FEEL generalnie nie należy do najlepszych,
to mimo  że akurat Twój trzyma napięcia, możesz w ostateczności
dokupić drugi nowy z aktywnym pfc, a ten trzymać w zapasie gdyby po
kilku latach Ci padł.

Data: 2012-03-22 21:49:05
Autor: Antoni
Skutki zbyt słabego zasilacza?
nowy z aktywnym pfc
Dlaczego AKTYWNY pfc jest taki ważny?

Antoni

Data: 2012-03-22 14:35:32
Autor: Janeo
On 22 Mar, 21:49, "Antoni" <1...@123.com.pl> wrote:
> nowy z aktywnym pfc

Dlaczego AKTYWNY pfc jest taki ważny?
Może trochę presadziłem ...;-), ale koniecznie dodaj do tego wiatrak
12cm ;-)

Data: 2012-03-23 08:38:59
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Thu, 22 Mar 2012 21:49:05 +0100, Antoni napisał(a):

Dlaczego AKTYWNY pfc jest taki ważny?

PFC to nie ty potrzebujesz tylko producenci energii. Ty masz tylko straty z
tego powodu, bo nie dość że płacisz za to to jeszcze sprawność zasiłki
spada. Zatem z twojego punktu widzenie PFC nie jest ważny :)
--
Jacek

Data: 2012-03-23 01:44:22
Autor: Janeo
Skutki zbyt słabego zasilacza?
On 23 Mar, 08:38, Jacek Maciejewski <jac...@go2.pl> wrote:
PFC... sprawność zasiłki spada.
A nie wzrasta? :-)

Data: 2012-03-23 13:15:17
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Fri, 23 Mar 2012 01:44:22 -0700 (PDT), Janeo napisał(a):

PFC... sprawność zasiłki spada.
A nie wzrasta? :-)

Nie.
--
Jacek

Data: 2012-03-22 19:20:59
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Thu, 22 Mar 2012 18:55:20 +0100, Antoni napisał(a):

[...]

Ja nigdy nic takiego nie twierdziłem. Co prawda Feel to produkt z dolnej
półki ale skoro komp działa to nie wymieniać, zwłaszcza że konfig jest
przestarzały i mało kosztowny (wspominam o tym tylko dla porządku bo komp
czy jego składowe zniszczone na skutek awarii zasilacza to prawdziwa
rzadkość, większośc kompów kończy na skutek wysiadki mobo).  Dosyć rzetelną
opinię masz tu:
http://old.benchmark.pl/artykuly/testy/zasilacze2003_2/Feel_300.html
Rozbierz, odkurz, przyjrzyj się czy coś nie przypalone, ewentualnie wytnij
gril żeby nie szumiał, obejrzyj kondensatory i używaj szczęśliwie :)
--
Jacek

Data: 2012-03-23 06:31:31
Autor: Antoni
[...]

Nie zrezygnowałem z pomysłu kupienia jednak nowego
zasilacza, prawdopodobnie takiego, jak doradził Chris, czyli
ZASILACZ I-BOX ATX 450W APFC 14CM BLACK PANTHER,
chyba, że ktoś "przebije" tę propozycję.

Zaglądałem do Internetu i taki zasilacz jest również dostępny
w silniejszych wersjach. Zastanawiam się więc nad kupieniem
500W (droższy o około 40 zł), zwłaszcza biorąc pod uwagę to,
o czym już pisałem:
W tej chwili nie planuję wymiany monitora, ale gdyby padł,
to skłaniałbym się do równoczesnej wymiany karty graficznej
z Full HD, ponieważ czasami oglądam na komputerze filmy.
Co o tym myślicie?

Pozdrawiam
Antoni

Data: 2012-03-23 00:56:48
Autor: Janeo
On 23 Mar, 06:31, "Antoni" <1...@123.com.pl> wrote:
> [...]

to skłaniałbym się do równoczesnej wymiany karty graficznej
z Full HD, ponieważ czasami oglądam na komputerze filmy.

Co cię tak podkręciło? Cena i te 14 cm? I-BOX-y są na czarnej liście.
Osobiście nie mam zamiaru nic "przebijać", sam sobie wyszukaj opinii o
zasilaczach, są w Googlu. W poszczególnych zakresach mocy są konkretni
producenci którzy oceniani są jako najlepsi, wystarczy poszukać.
Szkoda dalszej dyskusji.

Data: 2012-03-23 10:15:54
Autor: Chris
Skutki zbyt słabego zasilacza?
Janeo nabazgrał(a):

[...]

Poprzyj argumentami bo ja jakoś nie widzę dużej awaryjności tej serii i-boxa 450W
Do tej pory do serwisu trafiło 25 sztuk a sprzedało się tego prawie 1700 sztuk.
Czasy kiepskich i-boxów skończyły się 10 lat temu więc nie siej herezji

Data: 2012-03-23 08:52:04
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Fri, 23 Mar 2012 06:31:31 +0100, Antoni napisał(a):

ZASILACZ I-BOX ATX 450W APFC 14CM BLACK PANTHER

1. Nic nie piszą aby wiatrak miał regulacją obrotów w funkcji temperatury,
czyli zapewne jej nie ma. To spora wada.
2. Nic nie piszą o sprawności - więc zasilacz nie nalezy do klasy 80 Plus a
tym bardziej lepszej. To też wada.
--
Jacek

Data: 2012-03-23 10:19:22
Autor: Chris
[...]

Pamiętajmy że szukamy zasilacza z serii budżetowej a nie TOP ... do starego złomu wstawiać zasilacz za 500 czy 600 zł po prostu mija się z celem bo to jak polowanie na komara z dwururki.

Data: 2012-03-23 03:47:13
Autor: Janeo
On 23 Mar, 10:19, "Chris" <s...@spam.net> wrote:
[...]
Oczywiście nie ma sensu płacić 500-600 zł, ale jeśli już to z listy
białej za na mniej niż 200 zł. Dlatego, żeby to coś pracowało dłużej
niż 2-3 lata (no i np. nie wybuchło niszcząc płytę...) .
Jest gdzieś w necie dobra opinia o I-BOX?

Data: 2012-03-23 14:09:59
Autor: Antoni
Skutki zbyt słabego zasilacza?
jeśli już to z listy białej za na mniej niż 200 zł.
Czy mógłbyś podać adres takiej wiarygodnej
białej listy?

Pozdrawiam
Antoni

Data: 2012-03-23 14:55:30
Autor: Chris
Skutki zbyt słabego zasilacza?
Antoni nabazgrał(a):

jeśli już to z listy białej za na mniej niż 200 zł.
Czy mógłbyś podać adres takiej wiarygodnej
białej listy?

Nie ma czegoś takiego :) co user to inne zdanie :)

To tak jak jedynym słusznym samochodem jest VW Passat TDI :)

Data: 2012-03-23 15:37:28
Autor: Antoni
Skutki zbyt słabego zasilacza?
Czyli podsumowując cały wątek:
- nie wiem jakie mogą być konsekwencje
zbyt słabego zasilacza - poważne czy nie
bo ... co user to inne zdanie :)
- nie wiem czy mój zasilacz jest wystarczający
dla komputera o podanej konfiguracji
bo ...co user to inne zdanie :)
- nie wiem jaki zasilacz kupić
bo ... co user to inne zdanie :)

to po co ta i każda inna dyskusja na grupach?

Pozdrawiam
Antoni

-- www.bezwypadkowy.net - Sprawdź historię auta i zobacz czy nie było wrakiem.

Data: 2012-03-23 15:58:02
Autor: Chris
Skutki zbyt słabego zasilacza?
Antoni nabazgrał(a):

to po co ta i każda inna dyskusja na grupach?

Teraz weż zobacz ile ludzi siedzi na grupie a ile sztuk sprzedaje producent nawet w ciągu jednego miesiąca :)

Data: 2012-03-23 16:02:19
Autor: Antoni
Skutki zbyt słabego zasilacza?
to po co ta i każda inna dyskusja na grupach?

Teraz weż zobacz ile ludzi siedzi na grupie a ile sztuk sprzedaje producent nawet w ciągu jednego miesiąca :)

Sugerujesz, że nieważne co wybiorę?
A może kierować się kolorem obudowy?

A poważnie, to wydawało mi się, że w przeciwieństwie
do poezji jest to dziedzina ścisła, a przynajmniej techniczna,
więc oparta na faktach, a nie na "co kto lubi".

Pozdrawiam
Antoni

Data: 2012-03-23 16:15:31
Autor: Antoni
Do janeo - Skutki zbyt słabego zasilacza?
Janeo, napisałeś:
W poszczególnych zakresach mocy są konkretni
producenci którzy oceniani są jako najlepsi
oraz
jeśli już to z listy białej za na mniej niż 200 zł.

Zakładam, że obie Twoje wypowiedzi są oparte
na faktach.
Mam problemy ze znalezieniem tego w Internecie,
dlatego byłbym wdzięczny gdybyś mógł podać
adresy w obu tych sprawach.

Pozdrawiam
Antoni

Data: 2012-03-25 09:04:40
Autor: Antoni
[...]

Myślę Janeo, że skoro milczysz, to Twoje wypowiedzi
nie były oparte na faktach i rację miał Chris pisząc,
że nie istnieją ani listy najlepszych producentów zasilaczy,
ani biała lista zasilaczy.
Szkoda, że wprowadzasz w błąd i nawet nie masz odwagi
tego sprostować.

Pozdrawiam
Antoni

Data: 2012-03-25 03:31:14
Autor: Janeo
Do Janeo - Skutki zbyt słabego zasilacza?
On 25 Mar, 09:04, "Antoni" <1...@123.com.pl> wrote:
Milczę, bo nie odpowiadam na debilne żądania.
Sam sobie prostuj albo pójdź do swojego Pana od informatyki to pokaże
ci jak szukać.

Data: 2012-03-25 11:56:38
Autor: Antoni
Do Janeo - Skutki zbyt słabego zasilacza?
Milczę, bo nie odpowiadam na debilne żądania.
Sam sobie prostuj albo pójdź do swojego Pana od informatyki to pokaże
ci jak szukać.

Ja Ciebie grzecznie prosiłem, a Ty nie mając
rzeczowych argumentów uciekasz się do chamstwa.
To typowe.

Może i nie umiem szukać, ale wszyscy inni, włączając
w to Chrisa, Twoim zdaniem też nie potrafią?

Antoni

Data: 2012-03-25 03:48:38
Autor: Janeo
On 25 Mar, 11:56, "Antoni" <1...@123.com.pl> wrote:
Może i nie umiem szukać, ale wszyscy inni, włączając
w to Chrisa, Twoim zdaniem też nie potrafią?
Pewnie mają po uszy tego wątku, w szczególności że ty jakiś
niegramotny... Chris nie mówił o nieistnieniu takich list, a o
istnieniu całkowicie wiarygodnych i tu miał rację. To jest dowód na
nie rozumienie tekstów przez ciebie.

Jest typowe, że w internecie jest wiele opinii podobnych lub
zbliżonych, ale i często sprzecznych, więc w celu znalezienia
odpowiedzi właściwych trzeba nie tylko szukać, ale porównywać i
wyciągać wnioski. Szuka się umysłem. To dlatego proponowałem ci
zwrócenie się o pomoc do Pana od informatyki.
EOT

Data: 2012-03-25 13:04:22
Autor: Dawid
Janeo pisze:
[...]

To pokaż taką białą listę i dobry zasilacz z tej listy do 200zł,
bo to przecież Twoje słowa.
Pokaż te listy białe i czarne znalezione umysłem.
Wychodzi na to, że bajki opowiadasz lub powtarzasz zasłyszane dawno temu legendy.Po prostu pier........ głupoty i tyle.
IBOX ostatnio wypuścił parę b.dobrych zasilaczy i tanich.
Drogie OCZ i ChifteC przeważnie wysiadają po 3-4 latach, nie warto przepłacać.Obecnie wymieniałem takiego OCZ 600 SXS, który nawet nie beknął z i5 2500k, na Ibox 600 Black, który sprawuje się doskonale.

Data: 2012-03-25 04:30:14
Autor: Janeo
On 25 Mar, 13:04, Dawid <x...@neostada.pl> wrote:
To pokaż taką białą listę i dobry zasilacz z tej listy do 200zł,
bo to przecież Twoje słowa.
Google, mądralo. Google.
Drugi do nauki.

Data: 2012-03-25 14:20:39
Autor: Dawid
W dniu 2012-03-25 13:30, Janeo pisze:
[...]
Typowy idiota.
Pokaż twoją białą listę, inaczej jesteś typowym grupowym trolem.
Google to sobie w d.. wsadz baranie.

Data: 2012-03-25 14:31:49
Autor: Dawid
[...]

Odpowiem za trola Janeo.
Istnieje taka super tajna lista niezniszczalnych zasilaczy, o której wspomniał przypadkiem Janeo, ale jest tak tajna, że zagrożili mu strażnicy listy, że zginie jeżeli wyjawi jej miejsce i co na niej jest.
Tylko Janeo widział białą i czarną listę, ale to super sekret.
Takie bajanie trola.
Takiemu ciężko się wycofać i tylko tu jeszcze może się popisywać, bo na forum admin by go dawno wypier....

Data: 2012-03-25 21:29:05
Autor: WiesłaW
Dnia 25-03-2012 o 14:31 Dawid napisał na pl.comp.pecet:

Tylko Janeo widział białą i czarną listę, ale to super sekret.

Obawiam się, że Janeo ma jednak trochę racji...

http://lmgtfy.com/?q=czarna+lista+zasilaczy
Jeżeli mało to mogę Wam przekopiować listy z linków :)

--
WiesłaW
Opera Mail

Data: 2012-03-25 21:45:04
Autor: Dawid
W dniu 2012-03-25 21:29, WiesłaW pisze:
[...]

Przepraszam, a czytałeś to co podajesz
Druga sprawa, to zestawienia stworzone na jakiej podstawie i przez kogo, przez Janeo? Dziękuję.
Cytat- wybuchnął mi zasilacz taki a taki, proszę go dodać do listy.
Dlaczego większość dotyczy 2009r i dalej, gdzie nowe legendarne listy?

Data: 2012-03-25 22:32:09
Autor: WiesłaW
Dnia 25-03-2012 o 21:45 Dawid napisał na pl.comp.pecet:

Przepraszam, a czytałeś to co podajesz

Tak, czytałem wiele razy.

Druga sprawa, to zestawienia stworzone na jakiej podstawie i przez kogo,  przez Janeo? Dziękuję.

To są zestawienia niezależnych użytkowników, którzy próbują przekazać swoją
wiedzę innym. Nikt nikomu nie nakazuje stosować się do tego. Nie chcesz -
nie wierz. Dla mnie są to zasilacze dużego i małego ryzyka, gdyż nikt Ci
nie zagwarantuje, że zasilacz nawet za >600zł wytrzyma nie wiadomo ile lat.
Taka zagadka: ile modeli zasilaczy z "legendarnej czarnej listy" posiada
certyfikat 80+ i dlaczego nie ma żaden? :)
Dodatkowo nie wszystkie modele renomowanych firm są coś warte, ale wyłapać
to wszystko to nie lada wyzwanie, a niektórzy chcieliby jeszcze
poświadczenie notariusza? Dobre.

Cytat- wybuchnął mi zasilacz taki a taki, proszę go dodać do listy.
Dlaczego większość dotyczy 2009r i dalej, gdzie nowe legendarne listy?

Po pierwsze - "przyzwoite" zasilacze z reguły nie wybuchają. Po drugie -
mogę stwierdzić z bardzo dużym prawdopodobieństwem, że listy są nadal
aktualne i długo jeszcze będą, ponieważ nie są to listy modeli tylko
"producentów".

--
WiesłaW
Opera Mail

Data: 2012-03-25 21:56:09
Autor: Dawid
[...]

Dobra, macie rację, wkurzyłem się.
Mam zasilacz z super białej listy i po gwarancji tzn. po 3 latach nie chce współpracować.Zapłaciłem za niego trochę kasy i okazał się bublem.
Tzw. złe zasilacze chodzą u znajomych już po 5-6 lat i jest wszystko ok.
Nie ma reguły na te skrzynki i żadna lista tego nie zmieni.
Pozdrawiam i kończę.

Data: 2012-03-26 14:00:20
Autor: Chris
[...]

Ale z ciebie lamer ... sorry ale opierając się na googl;u pokazujesz tylko swoją marną wiedzę na w/w temat.

Powiem ci że pracuję w firmie która sprzedaje często jako dystrybutor takich marek jak Cheftec, Ibox, Aerocool, BE QUIET!, Fortron, MODECOM, Revoltec, TACENS, XILENCE, Zalman, Tagan + parę innych no-name :) i nie sprzedajemy tego 10sztuk na rok tylko w tysiącach i na podstawie ilości sprzedanych sztuk i ilości zwrotów można obliczyć awaryjność sprzętu. Do tego jako producent komuterów mamy urządzenia do sprawdzania i certyfikacji zasilaczy i powiem ci że taki tester nie kosztuje 50zł jak 99.99% takich testerów na naszym rynku tylko parę tysięcy USD.

Powiem ci jeszcze że tylko w tym roku sprzedaliśmy 24.000 zasilaczy komputerowych różnych marek.

Data: 2012-03-26 06:57:07
Autor: Janeo
Do Janeo - Skutki zbyt słabego zasilacza?
On 26 Mar, 14:00, "Chris" <s...@spam.net> wrote:
Janeo nabazgrał(a):

> [...]

naszym rynku tylko parę tysięcy USD.

Powiem ci jeszcze że tylko w tym roku sprzedaliśmy 24.000 zasilaczy
Nie dopowiedziałeś, że mimo sprzedaży takich ilości było mało zwrotów
(to wynikało z resztą z wcześniejszego postu). Otóż dowód, że Twoja
firma sprzedała wielkie ilości wspomnianych zasilaczy i niewiele ich
wracało do Was nie jest żadnym dowodem, że niektóre z powyższych
zasilaczy (np. Chieftec, i-box, modecom) są ekstra.
Wracają tylko te zepsute w okresie gwarancyjnym a ich jest niewiele.
My tu mówimy o tych kiepskich, co się psują po 3 latach. Wtedy nikt
Wam tego nie zakomunikuje, a wyrzuci taki złom na śmieci i kupi nowy.
Może dlatego taki obrót? :-))

Data: 2012-03-26 14:17:48
Autor: Antoni
[...]

I rozumiem, że na podstawie tych doświadczeń poleciłeś mi zakup
ZASILACZ I-BOX ATX 450W APFC 14CM BLACK PANTHER,
To mnie przekonuje.
Czy mógłbyś jeszcze wyjaśnić dlaczego zaznaczyłeś że typ PFC jest Aktywny.
Jakie to ma znaczenie dla:
- sprawności/siły samego zasilacza
- opłat za prąd
Proszę o to, bo wypowiedzi różnych osób były delikatnie mówiąc sprzeczne.

Pozdrawiam
Antoni

Data: 2012-03-26 15:21:38
Autor: Chris
[...]

Polecam to co ma dobry stosunek jakości do ceny przy sprzęcie do jakiego będzie podłączony i tak żeby nie wydawać 500-600 stów tylko dla te coś ma lepsze parametry ale i tak z tego nie skorzystasz.

Jak każdy sprzęt jeden może się trafić wadliwy :)  na pewno nioe polecę ci modecoma/feela/logic, padają jak muchy :)

[...]

Teoretycznie powinna być lepsza sprawność przekładająca się na pobór prądu.

Data: 2012-03-26 15:44:21
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Mon, 26 Mar 2012 15:21:38 +0200, Chris napisał(a):

Teoretycznie powinna być lepsza sprawność przekładająca się na pobór prądu.

Wytłumacz mi tą teorię :) Z czego wynika sprawność lepsza niż przy braku
PFC?
--
Jacek

Data: 2012-03-25 12:30:00
Autor: Piotr Rezmer
Antoni pisze:

Może i nie umiem szukać, ale wszyscy inni, włączając
w to Chrisa, Twoim zdaniem też nie potrafią?

Tutaj masz kilka porównań:
http://www.bestcovery.com/best-power-supply-overall
http://www.squidoo.com/best-psu-power-supply

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2012-03-25 12:38:25
Autor: Antoni
Do Janeo - Skutki zbyt słabego zasilacza?
Tutaj masz kilka porównań:
http://www.bestcovery.com/best-power-supply-overall
http://www.squidoo.com/best-psu-power-supply

Bardzo dziękuję i pozdrawiam
Antoni

Data: 2012-03-25 11:47:07
Autor: Piotr Rezmer
Antoni pisze:
Myślę Janeo, że skoro milczysz, to Twoje wypowiedzi
nie były oparte na faktach i rację miał Chris pisząc,
że nie istnieją ani listy najlepszych producentów zasilaczy,
ani biała lista zasilaczy.

Akurat Modecom Feel to model dość zawodny, takie są dość najczęściej opinie o tym zasilaczu. Sam raz miałem ten model i faktycznie strzelił.
Z kolei mam inny model Modecoma (z 12 cm wentylatorem) i z tym nie mam żadnego problemu. Co prawda konfig niezbyt wymagający: AMD x2, Gforce 8600GT

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2012-03-23 03:49:26
Autor: Janeo
[...]
białej za poniżej 200 zł. Przede wszystkim żeby to coś pracowało
dłużej niż 2-3 lata (no i np. nie wybuchło niszcząc płytę...) .
Są gdzieś w necie dobre opinie o I-BOX?

Data: 2012-03-23 12:03:58
Autor: Chris
[...]

Ja  mam jeszcze 10 IBox-ów 350-400W mających ok 4 lat i działają bez problemu czego nie mogę powiedzieć o Cheftecku czy Tracencie które wybuchły .....
Druga sprawa to zasilacze nie niszczą płyt tylko zbyt wysoki prąd puszczony z sieci :)

Są gdzieś w necie dobre opinie o I-BOX?

W necie pojawiają się tylko złe opinie ... taka jest zasada działania inetrnetu :)

W firmie sprzedajemy zasilacze różnych marek i mnie więcej wiem co pada często a co żadko i jaki jest procent uszkodzeń.
Powiem tak, największy szajs opróc totalnych no-name to zasilacze Modecoma ... padają jak muchy.

Data: 2012-03-23 17:54:09
Autor: maX

Użytkownik "Chris" <spam@spam.net> napisał w wiadomości news:jkhlb0$2m9$1inews.gazeta.pl...
Powiem tak, największy szajs opróc totalnych no-name to zasilacze Modecoma .. padają jak muchy.

Jeden z moich "problematycznych" (wg niektórych) konfigów (płyta Asusa plus dwie pamięci Goodrama) jest napędzany przez bodaj już 6-letniego Modecoma. Oczywiście żadnych problemów, wszystko full stable.

Data: 2012-03-23 10:19:50
Autor: Janeo
Skutki zbyt słabego zasilacza?
Zgadza się, pewnie co któryś Modecom jest OK. Chodzi o to, że takie
zasilacze są nieobliczalne - produkty tego samego producenta jedne
pracują b.dobrze, inne padają. Właśnie na tym polega wada
krytykowanych zasilaczy i dlatego trafiają na czarną listę.
Co oczywiście

Data: 2012-03-23 18:24:21
Autor: Antoni
Skutki zbyt słabego zasilacza?
A odpowiesz na mój news -
dodałem w tytule "Do Janeo"

Pozdrawiam
Antoni

Data: 2012-03-25 21:48:36
Autor: WiesłaW
Dnia 23-03-2012 o 12:03 Chris napisał na pl.comp.pecet:

Ja  mam jeszcze 10 IBox-ów 350-400W mających ok 4 lat i działają bez  problemu czego nie mogę powiedzieć o Cheftecku czy Tracencie które  wybuchły ....

Ja mam jeszcze pięć Codegenów, które mają więcej niż cztery lata, ale
jednak nikomu kogo lubię nie poleciłbym takiego zasilacza.
Druga sprawa to taki szczegół. Nie istnieją producenci zasilaczy o
nazwach Chefteck i Tracent. Może Tobie coś innego wybuchło?

Druga sprawa to zasilacze nie niszczą płyt tylko zbyt wysoki prąd  puszczony z sieci :)

Mam nadzieję, że to żart.

Są gdzieś w necie dobre opinie o I-BOX?

W necie pojawiają się tylko złe opinie ... taka jest zasada działania  inetrnetu :)

Dla mnie opinie użytkowników są o wiele bardziej wiarygodne od opinii
sprzedawców sprzętu. Nie bierz tego do siebie, ale interes sprzedawców
różni się w znacznym stopniu od interesu klienta.

[...]

Nie, żebym się czepiał, ale możesz sprawdzać pisownię, bo trochę razi?

--
WiesłaW
Opera Mail

Data: 2012-03-26 14:07:30
Autor: Chris
Skutki zbyt słabego zasilacza?
WiesłaW nabazgrał(a):

[...]

Nie istnieją, tak samo można powiedzieć w Intelu, Gigabyte, Asusie i tak w nieskończoność :)

A sorry ... Foxconn istnieje :)

Druga sprawa to zasilacze nie niszczą płyt tylko zbyt wysoki prąd puszczony z sieci :)
Mam nadzieję, że to żart.

A to zasilacz generuje jakiś napięcie ?? co najwyżej może przepuścić jeśli pójdzie jakiś impuls z sieci i sam tego nie wyfiltruje.

[...]

Nie jestem sprzedawcą i mam gdzieś sprzedaż :) opieram się wyłącznie na doświadczeniu obcowania ze sprzętem oraz danymi co do ilości sprzedanych sztuk do ilości zwrotów.

[...]

Sorry :)

Data: 2012-03-26 22:17:58
Autor: WiesłaW
Dnia 26-03-2012 o 14:07 Chris napisał na pl.comp.pecet:

[...]

Istnieje.
Widzę, że nie zrozumiałeś więc napiszę wprost. Jeżeli nie potrafisz
podać poprawnej nazwy firmy, to pod znakiem zapytania staje Twoja wiedza
o tymże sprzęcie. A mogłeś po prostu napisać, że to literówka i poprawić.
Jeżeli jeszcze przy pierwszym można się domyślać, że to Chieftec to ten
drugi to Tracer czy Tacens? Nieskończoność?

Druga sprawa to zasilacze nie niszczą płyt tylko zbyt wysoki prąd  puszczony z sieci :)
Mam nadzieję, że to żart.

Nikt nie puszcza prądu z sieci. Prąd jest pobierany z sieci przez
urządzenie o takim natężeniu jakiego to urządzenie potrzebuje.

A to zasilacz generuje jakiś napięcie ?? co najwyżej może przepuścić  jeśli pójdzie jakiś impuls z sieci i sam tego nie wyfiltruje.

Może nie generuje, a przekształca napięcie do poziomu akceptowanego przez
urządzenie. Jeżeli napięcie jest za duże może spowodować uszkodzenie.
Jest oczywiście więcej czynników mogących spowodować awarię sprzętu,
dlatego te lepsze zasilacze mają co najmniej 5 rodzajów zabezpieczeń..
Takie zabezpieczenie przed zbyt wysokim napięciem wyjściowym nosi nazwę
OVP (Over Voltage Protection) lub IOVP - wejściowym.

Nie jestem sprzedawcą i mam gdzieś sprzedaż :) opieram się wyłącznie na  doświadczeniu obcowania ze sprzętem oraz danymi co do ilości sprzedanych  sztuk do ilości zwrotów.

Powiem ci że pracuję w firmie która sprzedaje często jako dystrybutor takich marek jak [...] i nie sprzedajemy tego 10sztuk na rok tylko w tysiącach...

To w końcu sprzedajecie czy nie? A tak w ogóle to ktoś Wam zwraca sprzęt
po upływie gwarancji, czyli w przypadku I-Boxa po dwu latach? Skąd możesz
wiedzieć ile on żyje i co zrobi jak umrze? A użytkownicy wiedzą :)

--
WiesłaW
Opera Mail

Data: 2012-03-21 20:20:49
Autor: BartekK
W dniu 2012-03-21 16:45, Antoni pisze:
Moje pytanie jest następujące: jakie mogą być skutki
używania komputera ze zbyt słabym zasilaczem?
Wszystko zależy od tego jaki zasilacz (jaka wersja atx 2.0, 2.1 itd - na które linie 5/12v jest w nim kładziony nacisk) i od sprzętu obciążającego (które linie są za mocno obciążone).

Zasilacze mają "jedną wspólną logikę" sterującą pracą przetwornicy. Mierzą napięcia wyjściowe i starają się je utrzymać w zakresie przyzwoitości i normy. Jeśli któreś napięcie jest mocniej obciążane i spada, to "zasilacz dokłada do pieca" i wyrównuje to napięcie... ale równocześnie pozostałe też się podnoszą. Jeśli np 5v mocno obciążymy, a 12v niezbyt - to 5v będzie zasilacz utrzymywał w okolicy 5v, a w tym samym czasie 12v wzrosnie do 13-14v... aż do zadziałania zabezpieczenia ponad-napięciowego, które zdławi to napięcie... równocześnie zdławiając 5v poniżej normy.

Efektem takiej pracy "szarpanej" bywają uwalone kondensatory na płycie głównej, uwalone mechanicznie (od skakania obrotów i głowic od chwilowych zaników i szpilek zasilania) oraz elektrycznie (od zbyt wysokiego zasilania) dyski twarde. Pomijam tu efekty przejściowe bez trwałych uszkodzeń typu zawieszanie się/restartowanie/krzaki na obrazie/gubienie urządzeń usb/błędy systemu plików na dysku ...

Data: 2012-03-22 21:20:12
Autor: BQB
W dniu 2012-03-21 20:20, BartekK pisze:

[...]
5v poniĹźej normy.

Nie generalizuj, wszystkie tanie za ~100zł być może, droższe i "firmowe" mają linie osobno.

BTW, warto sprawdzić jaką sprawność ma zasilacz, bo może się okazać, że kupując tanie badziewie o sprawności 30-40% w ciągu roku zapłacimy tyle za prąd więcej, że byśmy kupili sobie zasilacz o sprawności ponad 80%.

Data: 2012-03-22 13:23:06
Autor: Janeo
On 22 Mar, 21:20, BQB <ad...@anty.spamowy.com.invalid> wrote:

kupując tanie badziewie o sprawności 30-40%
Nie ma już takich, najmniej 70%

Data: 2012-03-22 22:51:27
Autor: BartekK
W dniu 2012-03-22 21:20, BQB pisze:
Nie generalizuj, wszystkie tanie za ~100zł być może, droższe i "firmowe"
mają linie osobno.
Proszę pokaż mi takie. Ja znam osobiście tylko 2 modele, już nie produkowane zresztą, i to smoki takie po >500W true power, które realnie w środku maja 3 przetwornice niezależne, 3 transformatory (standby, +5v, +12v).
Pomijam tu sprawę, że +3.3V jest robione praktycznie zawsze już z +5v i jest osobno stabilizowane, ale jego (nie)stabilność przeważnie jest nieodczuwalna, liczy się +5 i +12v.

Data: 2012-03-22 10:09:39
Autor: Ryszard G.
Skutki zbyt słabego zasilacza?

Użytkownik "Antoni"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4f69f77e$0$26684$65785112@news.neostrada.pl...

[...]
Moje pytanie jest następujące: jakie mogą być skutki
używania komputera ze zbyt słabym zasilaczem?
[...]

Np. natychmiastowy reset komputera po włożeniu płyty do nagrywarki.

pzdr., R.G.

Data: 2012-03-25 15:18:51
Autor: Radosław Sokół
W dniu 21.03.2012 16:45, Antoni pisze:
Jakie mogą być skutki zbyt słabego zasilacza?

  - niemożność uruchomienia komputera

  - zawieszanie się pojedynczych programów lub całego
    systemu

  - niespodziewane resetowanie się komputera

  - problemy z działaniem urządzeń USB

  - zagrożenie pożarowe

Zasilacz był badany i wszystkie napięcia są OK.

Napięcia są ważne, ale ważne jest też to, w jaki sposób
zasilacz radzi sobie ze zmiennym obciążeniem. Szczególnie
stare elektrolity potrafią powodować spadki napięć przy
nagłym wzroście pobieranej energii. O ile zatem zasilacze
się nie zużywają w sensie zmniejszenia dostarczanej mocy,
to zdecydowanie z wiekiem gorzej sobie radzą z pokryciem
zmienności zapotrzebowania.

Różne testy zamieszczone na różnych stronach
wskazują, że zasilacz może być zbyt słaby

Te testy są zazwyczaj z sufitu wzięte i o ile nie należy
ich całkiem odrzucać, to nie należy się nimi sugerować.

Bardziej się liczy jakość zasilacza, niż jego moc nominalna
(oczywiście pomijając dobór ewidentnie zbyt słabego zasila-
cza do danej konfiguracji).

Data: 2012-03-25 17:53:30
Autor: Rafal Lukawski
On 2012-03-25 15:18, Radosław Sokół wrote:
[...]

Dodałbym jeszcze artefakty widoczne szczególnie przy generowaniu grafiki 3d (często w połączeniu z resetowaniem/wyłączaniem się komputera). Częste zjawisko tam gdzie nie dopasuje się mocy zasilacza do poboru prądu przez karte graficzną.

Skutki zbyt słabego zasilacza?