Slady GPS tatrzanskich szlakow

Data: 2015-04-12 18:46:57
Autor: Pawel
Slady GPS tatrzanskich szlakow
Witam wszystkich

Planuje w najblizszym czasie wybrac sie w Tatry i chcialem skorzystac ze wspolczesnej techniki, czyli z GPS (takie zabezpieczenie, jakby mapa nie wystarczyla :) ).

Czy mozna z jakiejs strony sciagnac slady GPS tatrzanskich szlakow pieszych? Probowalem szukac i niby znalazlem na wielu stronach zaznaczone szlaki, ale nigdzie nie moge znalezc mozliwosci sciagniecia danego szlaku. Najsensowniej wyglada openstreetmaps, ale nie potrafie sciagnac stamtad zadnego szlaku.

Na obecna chwile interesuje mnie szlak "Droga pod Reglami" i "Sciezka nad Reglami", ale zastanawiam sie jeszcze nad innymi trasami.

Moglibyscie zapproponoac jakas strone, albo program (najlepiej w wersji na linuksa) ktory by umozliwil wyciagniecie tych tras z jakiejs strony?

Pozdrawiam
Paweł

Data: 2015-04-12 19:00:13
Autor: Henek D±browski
W dniu 2015-04-12 o 18:46, Pawel pisze:

Czy mozna z jakiejs strony sciagnac slady GPS tatrzanskich szlakow
pieszych?Hej,
http://mapa-turystyczna.pl
posiada tak± możliwo¶ć, ale nie mam pojęcia jaka jest dokładno¶ć tych tracków....
Pzdr Henek

Data: 2015-04-12 22:16:39
Autor: Pawel
On 12.04.2015 19:00, Henek D±browski wrote:
[...]

Dzieki. Fajna strona, ale ta dokladnosc faktycznie troche kuleje. Jak nikt nie podrzuci innej propozycji, to pewnie bede musial skorzystac z tej strony, ewentualnie poprawie te slady w jakims edytorze.
Co do tej dokladnosci, to wyglada mi to jakby ktos bardzo rzadko wlaczal GPS, albo recznie tworzyl te slady. Najwiiekszy problem jest przy kretych odcinkach szlaku, bo szlak skreca, a slad gps pokazuje linie prosta.

Data: 2015-04-12 22:38:05
Autor: atm
On 2015-04-12 22:16, Pawel wrote:
[...]

sparawdzales osmape?
http://osmapa.pl/#lat=49.23539&lon=19.94202&z=17&m=os

Data: 2015-04-15 21:03:05
Autor: Pawel
[...]

A jak z tej strony wyciagnac slady GPS danego szlaku? Chodzi mi o zwykly plik, zeby moc go wgrac do programu na komorce i moglo np pokazac jaka jest odleglosc do konca trasy.

Data: 2015-04-15 22:16:05
Autor: atm
[...]

Byc moze da sie latwo podzialac z plikiem .img dla Garmina?
Jest tam warstwa ze szlakami.

Data: 2015-04-16 21:08:01
Autor: adam
W dniu 2015-04-15 o 21:03, Pawel pisze:

[...]

Może za pomoc± tego
http://www.gpsies.com/createTrack.do

¦lady tworzy się bardzo szybko. Trzeba ustawić warstwę OSM, wł±czyć Follow roads, zaznaczyć kilka punktów trasy i gotowe. Zapisać można w gpx, albo w dwudziestu innych formatach.
Jak jest z dokładno¶ci± - tego nie wiem

Data: 2015-04-17 22:59:01
Autor: Jacek G.
W dniu 2015-04-16 21:08, adam napisał(a)::
[...]

To też, ale chc±c odwzorować dokładnie szlak turystyczny, trzeba się trochę pobawić.
A może spróbować skorzystać z map naszych południowych s±siadów?
http://turistika.freemap.sk/#p=49.21399|20.05686|15|T
(zakładka "Trasy")
Da się zaplanować trasę wskazuj±c punkt startu, końca, punkty po¶rednie, a potem wyeksportować do gpx. Trasy prowadzone s± po szlakach i załapuje się też polska czę¶ć Tatr.
--
Jacek G.

Data: 2015-04-19 00:42:48
Autor: MarcinS
Slady GPS tatrzanskich szlakow
Użytkownik "adam" napisał w wiadomo¶ci news:55300891$0$2197$65785112news.neostrada.pl...

Może za pomoc± tego
http://www.gpsies.com/createTrack.do

Wszystko git, ale na polnoc od mniej wiecej pasma Niskich Tatr/Mikulasza sypie sie calkowicie wysokosc.
NASA przeciez udostepnila DEM za darmo, wiec nie wiem w czym rzecz.
Przykladowo http://www.gpsvisualizer.com dosc poprawnie koryguje/dodaje wysokosc na podstawie danych DEM.
Na forum serwisu cos pisza o tym bledzie, ale po niemiecku, a translatorem nie daje rady zrozumiec o co dokladnie chodzi.

--
pozdr,
Marcin

Data: 2015-04-12 23:21:04
Autor: Henek D±browski
W dniu 2015-04-12 o 22:16, Pawel pisze:

[...]

Ostatnio skrzętnie rejestruje swoje przej¶cia na gpsie i czasami dostaje on ewidentnego ¶wira :-(
Gdyby¶ próbował i¶ć/jechać tym ¶ladem mogłby¶ się nieĽle zdziwić :-(
Numery s± typu marsz po przepa¶ci lub jazda rowerem ¶rodkiem rzeki ;-)
Być może jedyny sposób to stworzenie własnego tracka'a za pomoc± google earth ?
Choć prostsze wydaje mi się zainstalowanie na komórce np. seemap.pl
i dokupienie rastrowej mapy Tatr. Program nakłada twoj± trasę na mapę i widzisz czy mniej więcej idziesz tak jak trzeba.
Mnie to wystarcza w jaki¶ bardziej skomplikowanych sytuacjach

Pzdr Henek

Data: 2015-04-15 21:22:50
Autor: Pawel
On 12.04.2015 23:21, Henek D±browski wrote:
[...]

Znam ten bol. Kiedys jechalem pociagiem i mielismy kilkuminutowy postoj na stacji (stacja czesciowo zadaszona i to pewnie dlatego tak swirowal). Jak potem przegladalem ten slad, to mimo, ze siedzialem na miejscu i nigdzie sie nie ruszalem w pociagu, to na mapie mi pokazalo jakbym latal w kolko po peronie.

Być może jedyny sposób to stworzenie własnego tracka'a za pomoc± google
earth ?
Wydaje mi sie, ze lepsze wyjscie uzyc tej mapy turystycznej i wyeksportowany slad zmodyfikowac w akims edytorze map openstreetmaps. Probowalem tego, ale mialem problemy z ppokazaniem tla w postaci mapy i sladu GPS. Pokazywalo mi mape, albo slad i nie bylem w stanie tego jakos ppolaczyc. Moze trzeba uzyc jakiegos innego programu.

[...]

Nie wiem, czy mi sie to oplaca, jak w gory jezdze z raz na 2-3 lata. Gdyby to chociaz byly jakies normalne mapy, a nie rastrowe (z tego co wyczytalem, to zwykla bitmapa, wiec szczegolowosc moze byc watpliwa)

Data: 2015-04-15 22:20:12
Autor: atm
[...]

Dlaczego tak zalezy Ci na dokladnych sladach? Gdy nie ma sniegu szlaki sa latwe do odnalezienia. Jesli zas widocznosc spadnie, ze trudno je dostrzec to "dokladnosc" GPSa i tak nie pozwoli isc grania tylko na wskazania urzadzenia. W zimie tez z tym nie ma problemu. Do tej pory wklikiwalem sobie szak w Ozim majac jako podklad wlasnie mape rastrowa.

Data: 2015-04-13 00:20:19
Autor: Smok Eustachy
Slady GPS tatrzanskich szlakow
W dniu 12.04.2015 o 18:46, Pawel pisze:
/.../
Na obecna chwile interesuje mnie szlak "Droga pod Reglami" i "Sciezka
nad Reglami", ale zastanawiam sie jeszcze nad innymi trasami.

To s± trasy spacerowe, nie potrzeba tam gps.
(?!?)

Data: 2015-04-15 21:25:15
Autor: Pawel
On 13.04.2015 00:20, Smok Eustachy wrote:
[...]

Mi nie chodzi o ciagle uzywanie GPS, bardzie o zerkanie jak daleko do konca trasy i ewentualnie jak daleko jest do jakis ciekawych punktow turystycznych. Na mapie papierowej jest to troche utrudnione.

Data: 2015-04-15 21:43:31
Autor: J.F.
Dnia Wed, 15 Apr 2015 21:25:15 +0200, Pawel napisał(a):
[...]

No, na takich spacerowych to sie moze sprawdzi, ale tak ogolnie w
Tatrach to kiepsko - niby ostatni kilometr, ale jeden w poziomie i
jeden w pionie :-)

J.

Data: 2015-04-18 17:14:22
Autor: Titus Atomicus
Slady GPS tatrzanskich szlakow
In article <552aefa3$0$8389$65785112@news.neostrada.pl>,
 Smok Eustachy <smok@wurg.pl> wrote:

> [...]
> nad Reglami", ale zastanawiam sie jeszcze nad innymi trasami.

To s± trasy spacerowe, nie potrzeba tam gps.

A jakie znasz trasy niespacerowe?
--
TA

Data: 2015-04-13 09:03:47
Autor: Olin
Dnia Sun, 12 Apr 2015 18:46:57 +0200, Pawel napisał(a):

Czy mozna z jakiejs strony sciagnac slady GPS tatrzanskich szlakow pieszych?

Nie wiem, do czego Ci to potrzebne, ale je¶li chcesz znać długo¶ć szlaku
lub sumę podej¶ć, zwan± elegancko całkowitym wzniosem, zawsze można
wyrysować ¶lad samemu myszk± na ekranie i już wszystko wiadomo.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: Grzegorz.Tracz[NA]ifj.edu.pl

"Ludzie stanu dziewiczego otrzymaj± sto procent nagrody w niebiesiech,
owdowiali sze¶ćdziesi±t procent, a żonaci trzydzie¶ci procent."
¶w. Tomasz z Akwinu

http://picasaweb.google.com/gtracz64

Data: 2015-04-13 09:35:55
Autor: atm
On 2015-04-13 09:03, Olin wrote:
[...]

Chyba od tego reklamowala sie wczoraj Google Play aplikacja:
https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.mgaczkowski.tatry

Data: 2015-04-15 21:29:14
Autor: Pawel
On 13.04.2015 09:35, atm wrote:
On 2015-04-13 09:03, Olin wrote:
[...]

Ciekawa sie wydaje. W wolnej chwili sprobuje przyjrzec sie jej blizej.

Data: 2015-04-13 20:46:58
Autor: Smok Eustachy
W dniu 13.04.2015 o 09:03, Olin pisze:
[...]

Wła¶nie jako¶ to cieżko. Próbowałem zrobić trasę jednemu go¶ciowi żeby se po niej szedł - korzystaj±c z TrekBuddy - i było cieżko.

Data: 2015-04-14 09:05:46
Autor: Olin
Dnia Mon, 13 Apr 2015 20:46:58 +0200, Smok Eustachy napisał(a):

Wła¶nie jako¶ to cieżko. Próbowałem zrobić trasę jednemu go¶ciowi żeby se po niej szedł - korzystaj±c z TrekBuddy - i było cieżko.

Nie wiem, ile waży TrekBudda, ale może da się co¶ wyj±ć z plecaka, żeby
było lżej.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: Grzegorz.Tracz[NA]ifj.edu.pl

"Oprócz tego wykonałem kilkaset godzin lotów odrzutowcami pasażerskimi,
jako pasażer, przygl±daj±c się temu, jak pracuj± skrzydła i silniki
samolotów w czasie lotu, w zwi±zku z tym czuję się do¶ć kompetentny w tym
zakresie."
prof. Jan Obrębski

http://picasaweb.google.com/gtracz64

Data: 2015-04-14 23:15:06
Autor: Smok Eustachy
W dniu 14.04.2015 o 09:05, Olin pisze:
[...]

Co za ęteligentna uwaga

Data: 2015-04-20 19:43:29
Autor: borsuk
W dniu 2015-04-14 o 23:15, Smok Eustachy pisze:
[...]

Mnie autentycznie rozbawiła.
Też używam GPS (trzeba rozumicie, wicie i¶ć z postępem), ale po to, aby po zakończeniu wycieczki sprawdzić ile przeszedłem w pionie i poziomie.
Ciekawe, kiedy ludzie znowu na to wpadn±, że najciekawiej jest samemu odkrywać góry :)

Data: 2015-04-15 21:32:00
Autor: Pawel
On 13.04.2015 20:46, Smok Eustachy wrote:
[...]

a moglbys cos wiecej napisac? Szlak na mapie nie jest zbyt dokladny? czy jakies inne powody?
Ciekawe jakby to wygladalo, pprobujac to zrobic na bazie OSM.

Data: 2015-04-15 23:49:15
Autor: Smok Eustachy
Slady GPS tatrzanskich szlakow
W dniu 15.04.2015 o 21:32, Pawel pisze:
/.../
[...]

Wrażenie moje jest takie, że się nie da. A forum TrekBuddy drze ryja.

Problem jest taki, że aby to miało sens musisz mieć podkład z mapy turystycznej, której żaden program nie rozumie. Google Maps, Osm nie daj± rady bo nie maj± wszystkich ¶cieżek

https://groups.google.com/forum/#!topic/pl.rec.gory/me9jdIzjjGA

Data: 2015-04-19 12:21:16
Autor: GrzeĹ›
Pawel pisze:

Moglibyscie zapproponoac jakas strone, albo program (najlepiej w wersji
na linuksa) ktory by umozliwil wyciagniecie tych tras z jakiejs strony?

Mam trochę ¶ladów, ale ....

Hmmmm, ¶lady sobie możesz spokojnie sam na mapkach wykre¶lić. Ale - to niewiele daje. Specyfika Tatr jest taka, że błędy lokalizacji rzędu kilkuset metrów s± w wielu miejscach normalne. I niestety - nie maj±c GPSa z map±, i nie widz±c tych błędów - niewiele takie ¶lady daj±.

Moim zdaniem - najlepiej GPS z dobr± map±, i niemało do¶wiadczenia w jego obsłudze i interpretacji w trudnym terenie ....

I nawet zwykły Trekbuddy dałby radę !

pzdrw.
--
Grzegorz

Data: 2015-04-19 13:49:14
Autor: Krzysztof Halasa
Slady GPS tatrzanskich szlakow
GrzeĹ› <bzdura@brakmaila.com> writes:

Hmmmm, ślady sobie możesz spokojnie sam na mapkach wykreślić. Ale - to
niewiele daje. Specyfika Tatr jest taka, że błędy lokalizacji rzędu
kilkuset metrĂłw sÄ… w wielu miejscach normalne.

W sensie że GPS ma taki błąd? Bardzo wątpię, aczkolwiek przyznaję że
ostatni raz sprawdzałem dość dawno.
Kiedyś, gdy sygnał był "zakłócany", to w niektórych miejscach (np. pod
stromymi ścianami) mogło tak być. Obecnie dokładność systemu GPS jest
dużo lepsza (ze względu na lepsze i więcej satelitów, nawet bez poprawek
EGNOS).

I niestety - nie majÄ…c
GPSa z mapą, i nie widząc tych błędów - niewiele takie ślady dają.

Tzn. w warunkach zimowych, czy w czasie totalnej mgły?
No bo tak "normalnie" to raczej trudno się zgubić?
Faktem jest że GPS nie służy do pokazywania następnego kroku.
--
Krzysztof Hałasa

Data: 2015-04-19 17:51:33
Autor: Henek DÄ…browski
W dniu 2015-04-19 o 13:49, Krzysztof Halasa pisze:

[...]

Oj zdarza siÄ™ zdarza ....
Przykładowo: kolega trenował na rowerze i zrobił kilka kółek, kilka się pokrywało,
ale jedno było przesunięte w całości o jakieś 100 m !

Pzdr Henek

Data: 2015-04-22 01:27:04
Autor: Krzysztof Halasa
Henek DÄ…browski <henek@diabli.nadali.pl> writes:

Oj zdarza siÄ™ zdarza ....
Przykładowo: kolega trenował na rowerze i zrobił kilka kółek, kilka
się pokrywało,
ale jedno było przesunięte w całości o jakieś 100 m !

W mieście (duże możliwości odbić sygnału), małe kółka (krótki czas)?
--
Krzysztof Hałasa

Data: 2015-04-19 20:12:06
Autor: GrzeĹ›
Krzysztof Halasa pisze:

[...]

Różnie bywa. Ale zdarzyło mi się parę lat temu mieć odchylenia rzędu paruset metrów - a w Moku widać było tylko 3 satelity !

Do tego strome zbocze i las - oraz co być może i gorsze, odbicia sygnału od ścian. Taką akurat sytuację przeżyłem w Alpach, w gęstej mgle i trzeba było busolę wyjąć ...

No i coś z Beskidów - mam kilka śladów ze szlaku z Markowych na krowiarki - każdy inny :-D !!!

[...]

Na większości tatrzańskich szlaków ( polskie znam wszystkie) to przy jakiej takiej widoczności zgubić się jest sztuką. Ale np. Czerwone Wierchy we mgle czy śnieżnej zadymie - niewesoło.

Moim zdaniem GPS jest super pomocą, ale bywa że odmawia posłuszeństwa. A na ścieżce Nad Reglami - w paru miejscach może dać pewne odchylenia, zależnie od warunków i odbiornika. Nie ma reguły ... ale ta ścieżka to i ślepego poprowadzi :-D !

Pzdrw.
--
Grzegorz

Data: 2015-04-22 01:39:20
Autor: Krzysztof Halasa
Slady GPS tatrzanskich szlakow
GrzeĹ› <bzdura@brakmaila.com> writes:

Różnie bywa. Ale zdarzyło mi się parę lat temu mieć odchylenia rzędu
paruset metrów - a w Moku widać było tylko 3 satelity !

Brzmi jakby to było gdzieś na początku wieku. Wtedy rzeczywiście tak
było, satelitów było 24 i bez problemu mogły się zdarzyć tylko 3
widoczne. Sam tak miałem wiele razy, pamiętam że raz odbiornik nie mógł
ustalić pozycji przez ok. godzinę, mimo względnie dobrej widoczności
nieba.

W różnych dziurach problemy mogą zdarzać się także teraz (aczkolwiek
odbiorniki są dużo czulsze i problem zasadniczo ustąpił) - zwykle
jednak wystarczy wejść na jakiś bardziej odkryty punkt.

No i coś z Beskidów - mam kilka śladów ze szlaku z Markowych na
krowiarki - kaĹĽdy inny :-D !!!

A jakie różnice?

Na większości tatrzańskich szlaków ( polskie znam wszystkie) to przy
jakiej takiej widoczności zgubić się jest sztuką. Ale np. Czerwone
Wierchy we mgle czy śnieżnej zadymie - niewesoło.

Ale chyba nie dlatego, że łatwo się zgubić?

[...]

Owszem.

GPS przydaje się najbardziej w słabo znanym terenie, bez punktów
charakterystycznych. Taka np. pustynia, las, woda, czy choćby pola.
Kiedyś las też stanowił problem, drzewa za bardzo tłumiły sygnał.
--
Krzysztof Hałasa

Data: 2015-04-20 07:55:09
Autor: bans
[...]

Nie. Pod stromymi ścianami dalej odbiór sygnału jest słaby. Sprawdzane Forerunnerem 310XT.

--
bans

Data: 2015-04-21 16:02:05
Autor: Tomasz Sójka
Dnia Mon, 20 Apr 2015 07:55:09 +0200, bans napisał(a):

W dniu 2015-04-19 o 13:49, Krzysztof Halasa pisze:

Kiedy¶, gdy sygnał był "zakłócany", to w niektórych miejscach (np. pod
stromymi ¶cianami) mogło tak być. Obecnie dokładno¶ć systemu GPS jest
dużo lepsza (ze względu na lepsze i więcej satelitów, nawet bez poprawek
EGNOS).

Nie. Pod stromymi ¶cianami dalej odbiór sygnału jest słaby. Sprawdzane Forerunnerem 310XT.

Nawet jad±c w ¶rednio gęstym lesie na nizinie z 62s na kierownicy, chwilami
pokazuje takie głupoty z prędko¶ci±... Bł±d rzędu 100% nie jest niczym
dziwnym. Na dokładno¶ć pozycji nie patrzyłem z lenistwa, i tak mu za bardzo
nie ufam.

Pozdrawiam Tomek

Data: 2015-04-19 23:31:57
Autor: jotemon
Slady GPS tatrzanskich szlakow

Użytkownik "Pawel"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:552aa181$0$2196$65785112@news.neostrada.pl...

[...]

Trzeba zacz±ć od tego - na jaki sprzęt ma być ten ¶lad, w jakim formacie?

jotemon

Slady GPS tatrzanskich szlakow