Data: 2011-03-07 07:06:23 | |
Autor: Jacek Czerwinski | |
Slajdy w warunkach trudnych | |
Chodzi mi po glowie pytanie, jak dzis sie traktuje slajdy w warunkach trudnych. Dawniej byla TEORIA, trzeba bylo miec walizeczke filtrow konwersyjnych, mozna bylo sie dopasowac do swiatla. Dzis tego nawet gdyby ktos chcial, kupic sie nie da.
Chyba jest na rynku ostatni slajd albo dwa do swiatla zarowego, ale i to nie zalatwia sprawy: nocne miasto, oswietlenia typu "melina" czy "przemysl". Przy fotografowaniu "przyjemnosciowym" tez trudno wĹozyc 36 klatek tylko do swiatla sztucznego, to rok sie bedzie robic. Wiadomo, zdjecia tego typu dla klimatu powinny zachowac czesciowo dominante, ale zrobienie tego bez korekty bedzie postrzegane chyba zbyt silne. Kupowac dzienny w typie 'precyzyjnego', delikatnego koloru raczej niz Velvia z bajerowanym kolorem? Inne tricki? |
|
Data: 2011-03-07 09:12:31 | |
Autor: Krzysztof Gajdemski | |
Slajdy w warunkach trudnych | |
Jest Mon, 07 Mar 2011 07:06:23 +0100, Jacek Czerwinski pisze:
Chodzi mi po glowie pytanie, jak dzis sie traktuje slajdy w warunkach trudnych. Dawniej byla TEORIA, trzeba bylo miec walizeczke filtrow konwersyjnych, mozna bylo sie dopasowac do swiatla. Dzis tego nawet gdyby ktos chcial, kupic sie nie da. Sądzę, że przesadzasz. Dziś takie filtry też są dostępne, tak na rynku pierwotnym, jak i wtórnym. Oczywiście trzeba się za nimi bardziej ,,nachodzić'', nie leżą w pierwszym z brzegu sklepie fotograficznym. Filtry tego typu nie znikną zresztą zbyt szybko z rynku -- używane są choćby w przemyśle filmowym. Chyba jest na rynku ostatni slajd albo dwa do swiatla zarowego, ale i to nie zalatwia sprawy: nocne miasto, oswietlenia typu "melina" czy "przemysl". Jeśli nie chcesz stosować filtrów, to moim zdaniem wielkiego wyboru nie masz. Czy oddanie barw w trudnych warunkach przez poszczególne emulsje jest akceptowalne, jest w takiej sytuacji kwestią indywidualną. Ja, dajmy na to, lubię fotografować nocne miasto Velvią, która ma w takim przypadku specyficzną kolorystykę. Jednak zdaje sobie sprawę, że nie każdemu te barwy będą odpowiadały. Zresztą slajdów nie ma na rynku aż tak dużo, aby nie dało się przeprowa- dzić własnych prób. W ostatecznym rozrachunku i tak będą niezbędne. k. -- Krzysztof Gajdemski | songo (at) debian.org.pl | KG4751-RIPE Registered Linux User #133457 | BLUG Registered Member #0005 PGP key at: http://s.debian.org.pl/gpg/gpgkey * ID: 3C38979D Szanuję was wszystkich, którzy pozostajecie w cieniu - Snerg |
|
Data: 2011-03-07 12:46:55 | |
Autor: Czarek | |
Slajdy w warunkach trudnych | |
Pstryknij syfrą, obrób w kompie i naświetl na slajdzie ;)
Czarek |
|
Data: 2011-03-07 17:20:19 | |
Autor: JA | |
Slajdy w warunkach trudnych | |
On 2011-03-07 07:06:23 +0100, Jacek Czerwinski <x@y.z.pl> said:
Chodzi mi po glowie pytanie, jak dzis sie traktuje slajdy w warunkach trudnych. Dawniej byla TEORIA, trzeba bylo miec walizeczke filtrow konwersyjnych, mozna bylo sie dopasowac do swiatla. Dzis tego nawet gdyby ktos chcial, kupic sie nie da. Dobre słowo. TEORIA. Nic się nie zmieniło. Filtry można kupić i zakładać do woli. Tylko po co? Ja na slajdach do światła dziennego robię właśnie dla tego, żeby kolorystyka była khm naturalna. -- 200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czułość jak 100. Nie odpowiadam na treści nad cytatem. Pozdrawiam JA www.skanowanie-35mm.pl |
|
Data: 2011-03-14 13:16:39 | |
Autor: John Smith | |
Slajdy w warunkach trudnych | |
Jacek Czerwinski napisaĹ(a):
Chodzi mi po glowie pytanie, jak dzis sie traktuje slajdy w warunkach Do jak to nazwaĹeĹ fotografowania "przyjemnoĹciowego" caĹkiem niedawno (w zeszĹym roku) kupiĹem nowy konwersyjny 80B i zakĹadam go wtedy, gdy dominujÄ cym ĹwiatĹem jest ĹźarĂłwka lub halogen. Zdecydowanie warto, tylko trzeba siÄ liczyÄ z czasami rzÄdu sekund. JeĹli ĹźarĂłwki sÄ jedynie w tle - zostawiam bez filtra, i mam po prostu "klimat" w tle. MyĹlÄ jeszcze nad jakimĹ z serii 81 do fotografowania w cieniu, ale jeszcze nie sprawdzaĹem dostÄpnoĹci. WiÄcej filtrĂłw konwersyjnych nie przewidujÄ. Film Kodak EBX. -- Mirek |
|
Data: 2011-03-23 19:50:41 | |
Autor: Firg | |
Slajdy w warunkach trudnych | |
Użytkownik "Jacek Czerwinski" <x@y.z.pl> napisał w wiadomości news:il1skv$5i6$1news.onet.pl... Chodzi mi po glowie pytanie, jak dzis sie traktuje slajdy w warunkach trudnych. Dawniej byla TEORIA, trzeba bylo miec walizeczke filtrow konwersyjnych, mozna bylo sie dopasowac do swiatla. Dzis tego nawet gdyby ktos chcial, kupic sie nie da. Może się mylę, ale autor ma raczej problem jak skorygować i na jakim etapie balans bieli, a nie jak potraktować slajd. Chyba, że chodzi o slajd dla samego slajdu niż efekt końcowy w postaci oglądanego obrazu. |
|
Data: 2011-03-23 20:00:34 | |
Autor: Jacek Czerwinski | |
Slajdy w warunkach trudnych | |
W dniu 2011-03-23 19:50, Firg pisze:
Użytkownik "Jacek Czerwinski"<x@y.z.pl> napisał w wiadomościZe niby JA ? Przyznam sie, ze JW Autor ma problem ze zrozumieniem pytania, ale dzieki za zainteresowanie. Mam na mysli proces zdjeciowy, nie prezentację ... (?) |
|
Data: 2011-03-24 11:46:14 | |
Autor: Firg | |
Slajdy w warunkach trudnych | |
Użytkownik "Jacek Czerwinski" <x@y.z.pl> napisał w wiadomości news:imdg0l$uis$2news.onet.pl... Może się mylę, ale autor ma raczej problem jak skorygować i na jakim etapieZe niby JA ? Rozumiem, ale nie trudno jest się domyśleć z jakiego powodu sytuacja na rynku jest taka, a nie inna. Wychodzę z założenia, że jeżeli ma ktoś na tyle funduszy, chęci do pracy, zacięcia i cierpliwości aby bawić się w slajdy to nie będzie dla niego problemem światło żarowe. |
|