Ślizgający się hamulec tarczowy

Data: 2017-09-01 15:12:18
Autor: Piotr aka dracorp
Ślizgający się hamulec tarczowy
Cześć
Brakuje mi już pomysłów dlatego piszę. Jakiś czas temu w tylnym kole hamulec hydrauliczno-tarczowy zaczął mi się ślizgać, to jest przestał hamować, nawet nie zwalniał, tylko piszczał.
Odtłuściłem tarczę i klocki i dodatkowo je wypaliłem. Pomogło na krótko.

Wymieniłem klocki na nowe, też żywiczne oraz tarczę, bo miałem zapasową. Też na jakiś czas pomogło. Bo znowu ślizganie wróciło. I znowu odłuszczanie nic nie dało. Inna sprawa że tarcza w dotyku nie wykazuje żeby była czymś pokryta, co najwyżej brudem.
Zaraz odkręcę cały zacisk, bo może klocki idą pod ukosem. A same klocki potraktuję pilnikiem lub papierem ściernym.

Może macie jakiś pomysł co może być przyczyną niehamowania? Olej nie wycieka z układu.
Hamulec to jakiś zwykły Shimano, możliwe że Shimano BR-M315.

W drugim rowerze są mechaniczne Avidy i z nimi nie żadnych problemów, tylko czasem dociągnę linkę.

--
piecia aka dracorp
pisz na: piotr.r.public at gmail dot com

Data: 2017-09-01 08:47:11
Autor: Marek
W dniu piątek, 1 września 2017 17:16:45 UTC+2 użytkownik Piotr aka dracorp napisał:

[...]

To mi przypomina pierwsze doświadczenia z hydraulicznymi tarczówkami
i perypetie ze starymi XT. Też miałem piski i spowalnianie zamiast hamowania.
I też kombinowałem od dupy strony (mimo że hamulec był przedni) osiągając
połowiczne sukcesy, zamiast zacząć od odpowietrzenia układu. Dopiero to
załatwiło sprawę na długi czas, lecz trochę musiałem popraktykować z procedurą
odpowietrzania (choć to niby prosta sprawa).
Zatłuszczenie okładzin niewątpiwie ma wpływ na skuteczność hamowania, ale
jeśli hamulce pracują w górach, to raz na jakis czas i tak same się wypalają
:).

--
Marek

Data: 2017-09-01 17:28:14
Autor: Piotr aka dracorp
Dnia Fri, 01 Sep 2017 08:47:11 -0700, Marek napisał(a):
[...]
Zakładam że nie są bo gdy naciskam klamkę to czuję opór. Kiedyś jak miałem inne zapowietrzone to klamka dochodziła do końca bez oporu.

Zatłuszczenie okładzin niewątpiwie ma wpływ na skuteczność hamowania,
ale jeśli hamulce pracują w górach, to raz na jakis czas i tak same się
wypalają :).
Na Kaszubach są górki ale chyba nie na tyle wysokie żeby się wszystko rozgrzało.

Data: 2017-09-01 18:03:03
Autor: qrt
Dnia Fri, 1 Sep 2017 15:12:18 -0000 (UTC), Piotr aka dracorp napisał(a):

Może macie jakiś pomysł co może być przyczyną niehamowania? Olej nie wycieka z układu.

na pewno? jak cieknie uszczelka w zacisku to tego nie widać. Ani nie czuć
jak macasz paluchami. To są minimalne ilości ale potrafią być odczuwalne
podczas hamowania. Co najwyżej widać podczas wypalania nad palnikiem ze ognień na początku ma
nieco inną barwę.

Data: 2017-09-01 11:16:00
Autor: tadeklodz
W dniu piątek, 1 września 2017 18:03:07 UTC+2 użytkownik qrt napisał:
> [...]

podczas hamowania. Co najwyżej widać podczas wypalania nad palnikiem ze ognień na początku ma

ja tak miałem z XT. Piszczenie i słabe  hamowanie . Wypalanie okładzin i odtłuszczanie tarczy pomagało na krótko. Wymieniłem zacisk i od 3 lat spokój. Szlag mnie tylko trafił bo wywaliłem paragon od poprzedniego i nie mogłem złożyć raklamacji

Data: 2017-09-02 06:05:10
Autor: Piecia aka dracorp
W dniu piątek, 1 września 2017 20:16:03 UTC+2 użytkownik tade...@poczta.onet.pl napisał:

[...]

Jeśli będę wymieniał to raczej na jakieś mechaniczne. Odpuściłem sobie wypalanie bo nie chciałem naśmierdzieć na wieczór w domu. Dopiero potem sobie przypomniałem że mam stary pojemnik z gazem do kuchenki turystycznej.
Klocki nie wyglądały jakby były zatłuszczone ale były bardzo gładkie i błuszczące.
Nie wiem czy to ten olej w minimalnej ilości czy po prostu bród się idealnie wpasował.

Data: 2017-09-02 16:31:33
Autor: ąćęłńóśźż
Ślizgający się hamulec tarczowy
Mam to samo ewidentnie po smarowaniu zacisków (konkretnie uruchamiałem zapieczone śrubki regulacji nieruchomego klocka).
Odtłuszczanie (jakimś acetonopochodnym rozcieńczalnikiem, bo akurat jest pod ręką) pomaga na bardzo krótko.

-- -- -

Data: 2017-09-21 21:34:12
Autor: Piotr aka dracorp
Ślizgający się hamulec tarczowy
Dzisiaj kolejna próba. Wypalanie nie ujawniło jakiegoś innego koloru płomienia ale, płomień lekko się trzymał klocka. Jednak to żywiczny.
Dodatkowo dziwnych zapach tego klocka sugerował że może być zatłuszczony. Ale węch nie ten sam :)
Zdarłem znowu wierzchnią wartstwę i wypaliłem na nowo. Tarczę i zacisk odtłuściłem benzyną.
Jak teraz nie pomoże to kupuję jakieś mechaniczne.

Data: 2017-09-21 14:59:24
Autor: Yeti
On Thursday, September 21, 2017 at 2:34:15 PM UTC-7, Piotr aka dracorp wrote:
[...]

Czy te hamulce byly choc raz odpowietrzone? Ja bym chociaz na szybko przelal przez nie troche oleju... Pozatym benzyna to raczej dosc tlusta jest. moze je po prostu umyj plynem do naczyn? Yeti

Data: 2017-09-22 08:25:48
Autor: quent
On 2017-09-21 23:59, Yeti wrote:
[...]

Do odtłuszczania izopropanol

--
Pozdr.
www.elipsa.info

Data: 2017-09-22 14:25:38
Autor: Piotr aka dracorp
Dnia Fri, 22 Sep 2017 08:25:48 +0200, quent napisał(a):

Do odtłuszczania izopropanol
Izopropanol słabo odtłuszcza. Benzyna lepsza.

Data: 2017-09-22 20:21:17
Autor: quent
On 22.09.2017 16:25, Piotr aka dracorp wrote:
Dnia Fri, 22 Sep 2017 08:25:48 +0200, quent napisał(a):

Do odtłuszczania izopropanol
Izopropanol słabo odtłuszcza. Benzyna lepsza.

Mylisz się i do znacznie.
Na co dzień robię w reklamie i odtłuszczacze to mój chleb codzienny.
Benzyna ekstrakcyjna jest znaczna gorsza w te klocki od izo....

--
Pozdr.
www.elipsa.info

Data: 2017-09-22 20:24:48
Autor: Piotr aka dracorp
Dnia Fri, 22 Sep 2017 20:21:17 +0200, quent napisał(a):

Mylisz się i do znacznie.
Na co dzień robię w reklamie i odtłuszczacze to mój chleb codzienny.
Benzyna ekstrakcyjna jest znaczna gorsza w te klocki od izo....
Ale skoro u mnie benzyna lepiej czyści ze smaru i olejów to po prostu lepiej działa. Testowałem benzynę ze stacji i ekstrakcyjną.

Przy okazji jak zeszśliśmy na inny temat. White spirit sprzedawany na zachodzie to jakaś nafta?

Data: 2017-09-22 20:32:57
Autor: Piotr aka dracorp
Ślizgający się hamulec tarczowy
Dnia Fri, 22 Sep 2017 20:21:17 +0200, quent napisał(a):
Zresztą żeby nie być opornym na czyjąś wiedzę następnym razem sprawdzę izo.

Data: 2017-09-23 08:15:40
Autor: ń
Ślizgający się hamulec tarczowy
Rzecz w tym, żeby odtłuszczacz do klocków nie gryzł klocka.
Akurat w Lidlu są teraz odtłuszczacze w aerozolu do hamulców

-- -- -
odtłuszczacze to mój chleb codzienny.

Data: 2017-09-26 01:43:52
Autor: Piecia aka dracorp
W dniu sobota, 23 września 2017 08:15:34 UTC+2 użytkownik ń napisał:
Rzecz w tym, żeby odtłuszczacz do klocków nie gryzł klocka.
Akurat w Lidlu są teraz odtłuszczacze w aerozolu do hamulców
Akurat benzyna raczej nie zaszkodzi mocno klockowi. I tak się ściera podczas hamowania.

Data: 2017-09-22 13:49:43
Autor: Prot Ogenes
On 2017-09-21 23:34, Piotr aka dracorp wrote:
[...]

Z powodu klocków, których wymiana kosztuje grosze zmieniłbyś hydrauliki na mechaniki? Co chciałbyś w ten sposób osiągnąć, bo zdaje się winy szukasz nie tam gdzie trzeba.

pozdr
Prot

Data: 2017-09-22 14:27:49
Autor: Piotr aka dracorp
Dnia Fri, 22 Sep 2017 13:49:43 +0200, Prot Ogenes napisał(a):

Z powodu klocków, których wymiana kosztuje grosze zmieniłbyś hydrauliki
na mechaniki? Co chciałbyś w ten sposób osiągnąć, bo zdaje się winy
szukasz nie tam gdzie trzeba.
Nie grosze a kilkadziesiąt złotych. Z to już drugi zestaw klocków więc dalsza wymiana w ogóle się już nie opłaca.
Klamka nie jest zapowietrzona bo klocek się dociska tyle że się ślizga aczkolwiek mogę się mylić. Ale przedni hamulec zaciska się tak samo ale hamuje.

Data: 2017-09-22 08:43:48
Autor: Yeti
On Friday, September 22, 2017 at 7:27:51 AM UTC-7, Piotr aka dracorp wrote:
> [...]

Klamka nie jest zapowietrzona bo klocek się dociska tyle że się ślizga aczkolwiek mogę się mylić. Ale przedni hamulec zaciska się tak samo ale hamuje.

Zapowietrzony hamulec nadal moze sciskac klocki. Ale po ich docisnieciu do tarczy nie bedzie prznosil calej sily z klamki na klocki. Mam ten podstawowy model hydraulicznych hamulcy shimano w jednym z rowerow. Dzialaja bez zarzutu. Wczesniej byly tam mechaniczne Avidy BB5 ale ich nie lubilem :)

Yeti

Data: 2017-09-22 18:30:49
Autor: Piotr aka dracorp
Dnia Fri, 22 Sep 2017 08:43:48 -0700, Yeti napisał(a):

[...]
No dobra, trzeba będzie dać do serwisu albo samemu to zrobić. Zobaczym na yt jak bardzo to jest skomplikowane.

Data: 2017-09-22 17:22:58
Autor: Prot Ogenes
On 2017-09-22 16:27, Piotr aka dracorp wrote:
[...]

W nowym hamulcu też będzie klocek, może nawet taki sam typ. Poza tym nie musisz kupować przecież najbardziej wypasionego klocka dostępnego na rynku. Zresztą z tego co widzę, to do BR-315 pasuje chyba najpopularniejszy klocek B01S i jego wersje, a ten kosztuje dosłownie 20 zł.

Nadal twierdzę, że zmiana całego hamulca z powodu tylko ślizgającego się klocka, to przesada. Zamień choćby tarcze i klocki miejscami z przednim aby wszystko sprawdzić.

pozdr
Prot

Data: 2017-09-01 17:26:03
Autor: Piotr aka dracorp
Dnia Fri, 01 Sep 2017 18:03:03 +0200, qrt napisał(a):

[...]

Ha, trzeba będzie sprawdzić. --