Słowa o Merkel to był mój błąd

Data: 2011-10-19 08:20:35
Autor: Przemysław W
Słowa o Merkel to był mój błąd

Prezes PiS wylicza przyczyny porażki wyborczej: spot PO, sprawa kibiców, naciski medialne

Rz: Będzie pan tęsknił za Zbigniewem Ziobrą?

Jarosław Kaczyński, prezes PiS: Dlaczego?

Słychać doniesienia, że liczy szable i sam może opuścić PiS. A według innych ma zostać usunięty z partii za to, że nie pomagał dosyć mocno w kampanii wyborczej.

Nikt nie ma zamiaru go w tej chwili usunąć...

Z naciskiem na "nie ma  zamiaru" czy "w tej chwili"?

Mówię, że nie widzę żadnych przesłanek do tego. Były różnego rodzaju zgrzyty, ale nie one wpłynęły na wynik wyborów. Pomysł na wychodzenie z partii byłby teraz - poza kwestiami moralnymi - objawem totalnego szaleństwa. Mam nadzieję, że jest to tylko przejaw dobrze mi znanej od dziesięcioleci kampanii, według której kiedyś PC, a potem PiS miały się rozpaść po każdych wyborach.

Jest w PiS miejsce dla Ziobry i jego grupy?

Niby dlaczego ma nie być? Zresztą, poza kilkoma przyjaciółmi, nie wiem, kto miałby tworzyć tę grupę.

Kurski, Cymański, Mularczyk, Dera, Kempa...

Na grupę to trochę mało, ale nie ma sensu tego teraz rozważać, bo nie mam zamiaru uruchamiać żadnego działania w tej sprawie. Natomiast porównywanie tej sytuacji z tym, co się działo po wyborach prezydenckich w 2010 r., jest nieznajomością realiów.

Na czym polega różnica?

Tamto zaczęło się dziać jeszcze przed kongresem partii i przed katastrofą smoleńską. Kongres się udał, ale nagle ukazał się wpis Pawła Poncyljusza na Twitterze. Wiem, i to od osób bezpośrednio zaangażowanych, że to była akcja zbiorowa. To zepsuło cały zamysł związany z kongresem. I taki był plan. Potem ewoluował. Sytuacja się zmieniała - jedni dochodzili, inni odchodzili. Ale efektem był PJN. Jako żywo nie był to mój plan.

Gdy patrzy się na wyniki wyborów, widać, że PiS straciło prawie milion wyborców w porównaniu z 2007 r.

Platformie też się nie udało zmobilizować wszystkich swoich wyborców. Odwołam się do porównania: jeden człowiek ma milion złotych obrotów w ciągu czterech lat, a drugi dwieście tysięcy. Pierwszy zarobił przez te cztery lata sto tysięcy, a drugi siedemdziesiąt pięć. Więc który jest lepszy?

Nasze zasoby w porównaniu z zasobami PO to relacja gorzej niż jeden do pięciu. Dopóki ta sytuacja się nie zmieni, dopóty będzie trudno.

PO ma również niebywale mocną osłonę medialną, która osłoniła przed skutkami wydarzeń takich jak kryzys finansów państwa i koszty z nim związane dla ludzi, Smoleńsk czy afera hazardowa, gdzie winni okazali się być policjanci, a nie złodzieje. Trudno więc oczekiwać, że taka partia przegra wybory. Jedynym uczciwym komentatorem jest tu - co może dziwnie zabrzmieć w moich ustach - Adam Michnik, który napisał, że trzeba było niemałej zręczności, aby uzyskać to, co zdobyliśmy.

Społeczeństwo jest poddane różnego rodzaju naciskom, także medialnym. I w tych ramach rozgrywa się gra polityczna. Nie ukrywam, że liczyliśmy na lepszy wynik. W pewnym momencie relacja między PO a PiS była lepsza. Gdzieś tydzień przed wyborami. Może nawet zbliżała się do remisu. Nie wprowadzaliśmy was w błąd, jeśli chodzi o nasze badania, ale one zawiodły.

Mówiliście nawet o przewadze 5 punktów proc.

Tak pokazywały, ale chyba był nieodpowiedni algorytm tych badań. Dziś widzę, że tak dobrze nie było ani razu. Przyczyny przegranej są konkretne: bardzo udany z punktu widzenia PO spot...

"Oni pójdą na wybory"?

Tak. Przy jednoczesnym błędzie ze strony niektórych naszych posłów dotyczącym kibiców...

Chodzi o to, że politycy PiS poręczyli za zatrzymanego kibica?

Tak. Przy czym nie mam do nich o to pretensji. Stwierdzam tylko, że był to błąd, który ułatwił grę drugiej stronie. Kolejna sprawa to wypowiedź w książce na temat Angeli Merkel. Nie ukrywam, że to był mój błąd. Mamy już badania w tej sprawie - to mniej zaszkodziło niż inne rzeczy.

Kibice bardziej zaszkodzili?

Zdecydowanie bardziej, ale nie kibice, tylko spot PO. Trzecia sprawa to publikacje sensacyjne, ale niepoparte nowymi faktami, dotyczące katastrofy smoleńskiej.

Mowa o "Gazecie Polskiej Codziennie"?

To nie zaszkodziło w przypadku tych, którzy to czytali. Natomiast zaszkodziło w przypadku tych, którzy nie czytali, ale słyszeli o tym.

Wreszcie to, czym chwaliła się Fundacja Batorego w poprzednich wyborach, czyli akcją "Idź na wybory, zmień kraj". Tym razem też była prowadzona akcja profrekwencyjna, aż do niedzieli wieczorem. To był kolejny element kampanii, bo osoby zachęcające do wyborów były kojarzone z PO, a niektóre z nich pojawiły się na wieczorze wyborczym. Przeciwdziałać takiej kampanii jest bardzo trudno. Załóżmy, że też mamy taką fundację i celebrytów kojarzonych z nami, ale nie dostaniemy takich zniżek w mediach. To razem złożyło się na wynik.

Wyliczenie czynników zewnętrznych nie zwalnia od wyciągania wniosków na przyszłość.

Wnioski na przyszłość są takie, że wyborcy muszą zrozumieć - szczególnie ci, którzy aspirują do klasy średniej - jak bardzo się mylą, sądząc, że PO im to umożliwi. Błędów oczywiście trzeba unikać, ale gdyby nie było sprawy Merkel, to byłoby co innego.

Wiedzieliśmy mniej więcej, jaka akcja będzie przeprowadzona. I na nią nie mielibyśmy absolutnie żadnego wpływu.

Co to miało być?

Nie będę o tym mówił.

Ostatnia rozmowa z bratem?

Nie o to chodzi. To, co szykowali, nie było wykorzystane - trzydniowa akcja mediów w sprawie Merkel zrobiła swoje. Dwa grzyby w barszczu, przeszkadzałoby.

Nie obawia się pan, że ci aspirujący do klasy średniej, którzy mają się boleśnie przekonać o nieudolności PO, przerzucą głosy nie na was, ale np. na Ruch Palikota?

W polityce pewności nie ma w ogóle. Wszystko zrobimy, aby nas poparli. Palikot wydaje się być propozycją tak bardzo dewastującą życie publiczne, że nie zostanie jednak przyjęta.

Samoobrona też zdawała się taką być, a zdobywała głosy.

Samoobrona, przy wszystkich jej złych cechach, wynikała z pewnego realnego problemu społecznego. Z krzywdy, która działa się na wsi. A Ruch Palikota jest organizowany przez milionera, który najpierw odwoływał się do elementów czysto lumpenproletariackich. Później się to rozszerzyło, ale on naprawdę jest tylko grą establishmentu i efektem badań socjologicznych. Warto też pamiętać, że ludzie z Samoobrony - poza akcjami typu okupacje mównicy - byli bardzo przez Sejm onieśmieleni. Tak naprawdę ich wpływ na obniżenie poziomu Sejmu był stosunkowo ograniczony. Ruch Palikota jest założony przez ludzi bezczelnych, byłych kryminalistów, tak jak ten z Elbląga. Może więc obniżyć radykalnie poziom naszego życia publicznego, i tak już bardzo obniżony przez Platformę. Wszyscy najgorsi wrogowie Polski marzyli o tym, żeby tak niszczyć i demoralizować nasze życie publiczne.

Ten Ruch jest dla was groźny. Ludzie Palikota będą wywoływać awantury, np. o krzyż. Wy będziecie im odpowiadać, a PO będzie stała z boku i pokazywała obydwie partie jako ekstremistów. I siebie jako rozsądne centrum.

Wiemy o tym. Kiedyś Samoobrona nas atakowała, specjalizował się w tym Stanisław Łyżwiński, oskarżając mnie o wszystkie najgorsze afery. Traktowaliśmy to na zasadzie "non est". Tak samo będzie traktowany Palikot. Traktujemy to jako zanieczyszczenie powietrza w Sejmie.

Jak pan ocenia spotkanie z prezydentem Bronisławem Komorowskim, który rozmawiał z szefami wszystkich partii po wyborach?

To była kurtuazyjna rozmowa. Wyraziłem swoje zdanie, że pomysł podtrzymania składu rządu do końca roku jest rozsądny. Gdyby był inny bieg wydarzeń, to my też byśmy nie chcieli przejmować władzy przed 1 stycznia. Jednocześnie powiedziałem, że w związku z tym nie ma sensu zwoływać Sejmu przed ostatnim możliwym terminem. Sądzę, że wtedy to było też zdanie prezydenta. Poza tym prezydent chciał rozmawiać o wejściu Polski do strefy euro. My jesteśmy przeciw, bo uważamy tę perspektywę za nierealną i błędną.

Miał pan wrażenie, że prezydent jest niezależnym uczestnikiem gry politycznej czy tylko "strażnikiem żyrandola"?

Niewątpliwie spotkałem się z kimś, kto chce zachować swoją podmiotowość polityczną.

Po spotkaniu prezydent mówił, że jest bardzo zadowolony, bo żaden z polityków nie zadeklarował totalnej opozycyjności wobec rządu.

Będziemy opozycją na pewno bardzo zdecydowaną, a określenie "opozycja totalna" jest dosyć niejasne. Wskazywałoby, że to taka opozycja, która mówi "nie, bo nie". To było bliskie raczej relacji władzy do opozycji w mijającej kadencji, widać to też teraz. Zgłosiliśmy projekt uchwały w sprawie krzyża w Sejmie, która załatwiłaby tę sprawę. Też nam powiedziano, że nie. Co prawda krzyż zostanie, ale uchwały nie będzie. Zgodnie z zasadą: nie, bo to propozycja PiS. My tak nie będziemy postępować. Tam, gdzie nie będzie wyraźnych podstaw do poparcia projektów rządowych, tam będziemy przeciw.

Może lepiej było tę uchwałę zgłosić na Konwencie Seniorów, a nie od razu publicznie?

Dziennikarze często udzielają nam rad, z których wynika, że nie powinniśmy być ludźmi, którzy uznają swoją podmiotowość. To nasz pomysł, więc mieliśmy prawo go zgłosić. Inni powinni ocenić go merytorycznie. To jest dobry pomysł, bo może zakończyć awanturę.

Będzie pan brał udział w działaniach inicjowanych przez prezydenta, np. w posiedzeniach Rady Bezpieczeństwa Narodowego?

W RBN nie będę brał udziału, bo nie widzę powodu, aby brać odpowiedzialność za rządy, które są w tej chwili. Szanujemy wynik wyborów, ale nadal uznajemy, że był to fatalny rząd.

Widać napięcia między premierem a prezydentem, premierem a marszałkiem Sejmu. To szansa dla PiS?

Nie widzę sensu włączenia się w to. To spory, które z czasem miną. Pewne karty ma w ręku prezydent, ale nie wiem, na ile potrafi je wykorzystać.

Jaki wpływ na rozwój sytuacji wywrze napięcie w trójkącie Tusk - Komorowski - Schetyna?

Nie chcę wchodzić w sprawy, o których niewiele wiem. Z pewnością Schetyna jako polityk dobrze zorientowany wie, że stanowisko marszałka Sejmu to najlepsza rzecz, jaką może mieć. To funkcja całkowicie samodzielna. Na dodatek, jeżeli nie ma współpracy między marszałkiem a premierem, to rząd nie jest w stanie efektywnie rządzić. Sytuacja rzeczywiście jest ciekawa, ale nie jestem w stanie powiedzieć, czy Schetyna może realnie walczyć o stanowisko marszałka.

Może zdecyduje się wyjść ze swoimi posłami z PO?

To drastyczne posunięcie. Nie wiadomo, czy go na to stać i czy gotowi byliby jego współpracownicy. To raczej abstrakcja.

Ewa Kopacz marszałkiem. To już was dotyczy bezpośrednio.

To minister zdrowia, która mówiła nieprawdę w tak ważnej sprawie jak Smoleńsk. Mówiła, że miejsce katastrofy było przekopane. Używała takich określeń jak hieny cmentarne. Pod tym względem chyba tylko Palikot ją przewyższał. I jeżeli zostanie powołana na funkcję, która wymaga zdolności koncyliacyjnych, to oznacza, że mechanizmy demokratyczne zostały sprowadzone do fikcji. Przy normalnej kontroli społecznej premier nie mógłby pozwolić sobie na powołanie kogoś takiego. Jeżeli ona nie przeżyła jakiejś przemiany wewnętrznej - w co nie wierzę - to będzie jeszcze gorzej niż za Komorowskiego. Bo Schetyna był lepszym marszałkiem. Nie znaczy, że dobrym, ale nie miał w sobie elementów osobistej złośliwości.

Więc będziecie tęsknić za marszałkiem Schetyną?

Może nie aż tak, ale był wyraźnie mniej agresywny niż Komorowski. Nie był tak małostkowy.

http://www.rp.pl/artykul/107684,735464-Jaroslaw-Kaczynski-o-przyczynach-porazki.html?p=1

Żałosny karzełek jeszcze długo będzie snuł swoje bajeczki o żelaznym wilku, Wie ale nie powie, to nie o to chodziłoitp. bzdety.

Przemek

--

"Fundusz Kościelny został ustanowiony w złych czasach PRL jako rekompensata
za odebrane mienie. Myślałem, że skoro Kościół odzyskuje mienie, to ten Fundusz

Data: 2011-10-19 08:38:57
Autor: cytryna
GWno porawda

Prezes PiS wylicza przyczyny porażki wyborczej: spot PO, sprawa kibiców,

naciski medialne

ciach - tendencyjne GWno

Przemek

--

Pałkarze z Czerskiej po wyborach czyszczą majtki obrzucając tradycyjnie GWnem naiwnych wielbicieli tego szmatławca. Prezesa możecie zespołowo pocałować w zad. Zajmijcie się swoimi pupilami w Zakładach Karnych. Tak przy okazji, jak wasz odpowiednik niemiecki -Die Tageszeitung- prezentował braci Kaczxyńskich jako kartofle to Aniela nie wydusiła z siebie słowa przepraszam - mimo, że
to chamstwo niebywałe dotyczyło Prezydenta RP. Pałkarze z Czerskiej doznali wówczas orgazmu. Kiedyś zaopłacicie a ten rozkład moralny państwa.

Data: 2011-10-19 08:42:40
Autor: Przemysław W
GWno porawda

Użytkownik "cytryna" <cytryna4@poczta.onet.eu> napisał w wiadomości news:4d9c.000000ca.4e9e7081newsgate.onet.pl...

Prezes PiS wylicza przyczyny porażki wyborczej: spot PO, sprawa kibiców,

naciski medialne

ciach - tendencyjne GWno

Nie zauważyłaś idiotko, że to napisała "Rzeczpospolita"?

Przemek

Data: 2011-10-19 08:50:42
Autor: cytryna
GWno porawda

Użytkownik "cytryna" <cytryna4@poczta.onet.eu> napisał w wiadomości

> ciach - tendencyjne GWno

Nie zauważyłaś idiotko, że to napisała "Rzeczpospolita"?

Przemek

Nie rżnij głupa tani cwaniaczku tak jakbyś nie wiedział, że Rzepę przejęli chłopcy z WSI z błogosławieństwem rezydenta. Do kogo ta mowa kretynie.

Data: 2011-10-19 14:05:19
Autor: Przemysław W
[...]

Dla was przygłupów GW to gówno, Rzepa też gówno, dzisiaj się dowiadujemy, że "Gazeta Polska" też wam szkodziła. "Wasz Dziennik" też leje po was ciepłym moczem itd. Czy jest coś co wam odpowiada i ma własne zdanie? Jesteście bandą upośledzonych umysłowo nieszczęśników, którzy sześć lat temu dostali całkowitą władzę i spieprzyliście koncertowo wszystko co tylko się dało, pozabijaliście i pozamykaliście niewinnych ludzi!  Teraz jak poraz szósty społeczeństwo pokazał, że ma was w dupie i nie życzy sobie psychopatów przy władzy, obwiniacie wszystkich dookoła.

Przemek

Data: 2011-10-19 16:24:35
Autor: Leprechaun
GWno porawda

[...]

Ciach - tendencyjny idiota!

http://13k.pl/-/sugestia.php

BomBel

Data: 2011-10-19 10:04:37
Autor: Marek Czaplicki
 pisze na pl.soc.polityka w dniu środa 19 październik 2011 08:20:

[...]

Pan prezes Jarosław Kaczyński nie wysnuł żadnych wniosków dla siebie. Min jedną z przyczyn przegranej PiS były jakieś takie: "wiem, ale nie powiem". Nie tego Polacy oczekują od polityków.

Data: 2011-10-19 14:09:01
Autor: Przemysław W
Słowa o Merkel to był mój błąd
Użytkownik "Marek Czaplicki" <emcza@gazeta.pl> napisał

Pan prezes Jarosław Kaczyński nie wysnuł żadnych wniosków dla siebie. Min
jedną z przyczyn przegranej PiS były jakieś takie: "wiem, ale nie powiem". Nie
tego Polacy oczekują od polityków.

Dlatego, tego kto powiedział o nim "genialny strateg", uważam za takiego samego, a może nawet większego idiotę.

Przemek

Data: 2011-10-19 15:22:03
Autor: Marek Czaplicki
 pisze na pl.soc.polityka w dniu środa 19 październik 2011 14:09:

[...]

Myślę, że "genialność strategii" wtedy gdy swój obraz w społeczeństwie budowany jest na różnych rodzajów niedopowiedzeniach, insynuacjach, słynnych "wiem ale nie powiem", da się zawsze w jakiś sposób "udowodnić". Inna sprawa jest to czy da się do tego i w taki sposób przekonać większość.

Data: 2011-10-19 11:38:18
Autor: Bambaryła

Użytkownik "Przemysław W" <brońmy RP przed pisem@op.pl> napisał w wiadomości news:j7lq7k$kg2$1news.onet.pl...

Prezes PiS wylicza przyczyny porażki wyborczej: spot PO, sprawa kibiców, naciski medialne

Prezes PiS jeżeli wie co to honor powinien poddać się do dymisji!

BBR

Data: 2011-10-19 11:53:33
Autor: Bogdan Idzikowski

Użytkownik "Bambaryła" <bambaryla@zascianek.eu> napisał w wiadomości news:4e9e9a7e$0$8442$65785112news.neostrada.pl...

[...]

Oczywiście, że Kaczyński wie, co to honor. To jest to, czego domaga się od swoich przeciwników.

Data: 2011-10-19 13:27:18
Autor: oyster
Użytkownik - Przemysław W napisał:

Żałosny karzełek jeszcze długo będzie snuł swoje bajeczki o żelaznym
wilku, Wie ale nie powie, to nie o to chodziłoitp. bzdety.

Żałosny? Teraz żałosny? Przecież głosowałeś na PiS, obleśniaku.
--
Wszędzie wieczność zębami kłapie.

Data: 2011-10-19 16:23:57
Autor: Leprechaun
[...]

Przecież wszyscy wiedzą, że PEŁNĄ odpowiedzialność za mierny wynik ponosi prezes. Jacy jeszcze durnie mu wierzą?

BomBel

Data: 2011-10-20 05:03:11
Autor: stevep
Dnia 19-10-2011 o 16:23:57 Leprechaun <brudy.polityczne@pralnia.tw>  napisał(a):

[...]

Bardzo dobrze, SLD wybrał Millera i obie te formacje zabytki muzealne  pociągną na samo dno.

--
stevep

Data: 2011-10-19 18:47:54
Autor: the_foe
W dniu 2011-10-19 08:20, Przemysław W pisze:
http://www.rp.pl/artykul/107684,735464-Jaroslaw-Kaczynski-o-przyczynach-porazki.html?p=1

Żałosny karzełek jeszcze długo będzie snuł swoje bajeczki o żelaznym
wilku, Wie ale nie powie, to nie o to chodziłoitp. bzdety.

mam inne zdanie, w tym wywiadzie JK w swojej schizofrenii osiągnął biegun niemalże człowieka zdrowego. Gdybym nie znal wczesniejszych wyczynow tego pana, uznalbym, ze jest to normalny, zdrowy pschicznie polityk, ktory potrafi analizować sytuację i ma kontakt z rzeczywistoscia.
Niestety, te fazy u JK staja sie co raz krotsze, pan Hyde budzi sie na coraz dluzej. Juz w krotce znow wroci do belkotu i swojej paranoicznej postawy. Kempa chyba powinna na jakis czas unikac pola razenia...

--
the_foe

Data: 2011-10-21 19:46:18
Autor: pluton
Słowa o Merkel to był mój błąd
Prezes PiS wylicza przyczyny porażki wyborczej: spot PO, sprawa kibiców,
naciski medialne

no i deszcz we srode.

Nullification

Słowa o Merkel to był mój błąd