Smarowanie łańcucha - nowy głos w sprawie

Data: 2011-06-01 08:24:05
Autor: ...::QRT::...
Smarowanie łańcucha - nowy głos w sprawie
Dnia Tue, 31 May 2011 03:39:26 -0700 (PDT), misza napisał(a):

Dla mnie nowość, ktoś coś na ten temat słyszał?

ja tam uważam iż łańcuch najlepiej nie myć wcale - tylko smarować

Data: 2011-06-04 08:36:58
Autor: amrac
On 06/01/11 08:24, ...::QRT::... wrote:
ja tam uważam iż łańcuch najlepiej nie myć wcale - tylko smarować

Ile masz rowerów? Bo ja 4, każdy ma inne przeznaczenie więc łatwo porównać różne typy "smarowania". I co oznacza lepiej? To tak jak "optymalnie" czyt. pomiędzy maksimum a minimum jednego czynnika czyli optymalnie ze względu na co? Twoja taktyka jest zasadna, "lepsza", po pierwsze doraźnie a po drugie tylko do napędów "miejskich". Ja tak właśnie robię w mieszczuchu w zimie - nie ma sensu myć bo "zaraz" np. jutro, znowu będzie błoto pośniegowe więc nie ma sensu szejkować codziennie. A poza tym łańcuch kosztuje 15 zł więc jak się tak traktowany wyciągnie 2 razy szybciej niż gdybym go szejkował codziennie to jestem wstanie to przeżyć. Ale jak przychodzi wiosna to i tak go szejkuję/wymieniam.

Data: 2011-06-04 08:57:24
Autor: Ignacy
amrac <szymekto@o2.pl> napisał(a):
On 06/01/11 08:24, ...::QRT::... wrote:
> [...]

Ile masz rowerów? Bo ja 4, każdy ma inne przeznaczenie więc łatwo porównać różne typy "smarowania". I co oznacza lepiej? To tak jak "optymalnie" czyt. pomiędzy maksimum a minimum jednego czynnika czyli optymalnie ze względu na co? Twoja taktyka jest zasadna, "lepsza", po pierwsze doraźnie a po drugie tylko do napędów "miejskich". Ja tak właśnie robię w mieszczuchu w zimie - nie ma sensu myć bo "zaraz" np. jutro, znowu będzie błoto pośniegowe więc nie ma sensu szejkować codziennie. A poza tym łańcuch kosztuje 15 zł więc jak się tak traktowany wyciągnie 2 razy szybciej niż gdybym go szejkował codziennie to jestem wstanie to przeżyć. Ale jak przychodzi wiosna to i tak go szejkuję/wymieniam.

  ...ja też uważam tak jak kolega QRT bo co uzyskujemy ze łańcuch
  będzie czysty jak długo...za chwile znowu bedzie taki sam bo jest
  ciągle odkryty...jak to czyszczenie wpływa na jego żywotnośc.
  Oczywiście że czyszczę napęd ale bez przesadyzmu...częściej "smaruję"
  O wiele bardziej istotne jest jak on współpracuje z kasetą jak jest
  na niej eksploatowany np.czy używa się wszystkich przełożeń czy nie.
  Wszystkie problemy biorą się z tego że kaseta jest nie równo wyjeżdzona
  na poszczególnych zębatkach...stąd biorą się problemy z eksploatacją
  łańcucha...i fałszywy pogląd że jak wyszejkuje łańcuch to się jego
  trakcja poprawi na np.bezsensownie eksploatowanej kasecie...
  Wszystko co sie dzieje z napędem to jest jakiś ciąg logiczny lub
  niestety często jego brak i stąd problemy.

  Ignac

Data: 2011-06-04 14:40:37
Autor: amrac
Smarowanie łańcucha - nowy głos w sprawie
Ale nikt tu chyba nie mówił o "współpracy z kasetą". Ja mówię o subiektywnych doznaniach z różnie nasmarowanymi/wyczyszczonymi łańcuchami, na jednym biegu. Otóż opór i hałas są wyznacznikami, jak dobrze sprawdza się dany system.

Data: 2011-06-06 11:22:18
Autor: ...::QRT::...
Dnia Sat, 04 Jun 2011 14:40:37 +0200, amrac napisał(a):

[...]

No i po smarowaniu brudnego łańcucha hałas zawsze znika. Opór? Nie wierzę
iż ktoś jest to w stanie wyczuć.

Data: 2011-06-06 12:05:02
Autor: amrac
On 06/06/11 11:22, ...::QRT::... wrote:
[...]

Przy zupełnie suchym i dopiero co założonym - ja.

A poza tym, co to jest hałas? Energia mechaniczna zamieniona na "akustyczną" czyli strata (podobnie jak ciepło). Innymi słowy nienasmarowany łańcuch hałasuje i się grzeje czyli rozprasza dostarczaną przez pedalarza energię.

Data: 2011-06-06 12:14:19
Autor: ...::QRT::...
Dnia Mon, 06 Jun 2011 12:05:02 +0200, amrac napisał(a):

On 06/06/11 11:22, ...::QRT::... wrote:
[...]

nie pisze o różnicach tylu - nówka sztuka vs kompletnie zapuszczony,
zardzewiały i suchy szrot z szopy  :)
ale o czymś na co człowiek trafia podczas w miare normalnej eksploatacji.

Data: 2011-06-06 13:12:21
Autor: ikov
[...]
To niby nie jest duży opór, ale sto kilkanaście ogniw x chyba z 8 części x kilka tysięcy obrotów korbą... ziarnko do ziarnka i uzbierasz pół kosza czy jakoś tak :)

Data: 2011-06-06 14:24:49
Autor: Ryszard Mikke
ikov <ikov1@t-l-e-n.pl> napisał(a):
> [...]
To niby nie jest duży opór, ale sto kilkanaście ogniw x chyba z 8 części x kilka tysięcy obrotów korbą... ziarnko do ziarnka i uzbierasz pół kosza czy jakoś tak :)

Ale z tych stukilkunastu ogniw w kazdej chwili przekręca się zaledwie kilka,
może kilkanaście. I tylko na nich zwiekszone tarcie daje jakis opor.

rmikke

Data: 2011-06-06 21:26:20
Autor: amrac
On 06/06/11 13:12, ikov wrote:
ziarnko do ziarnka i uzbierasz pół kosza
No właśnie to miałem na myśli:)

Data: 2011-06-06 11:22:11
Autor: ...::QRT::...
Dnia Sat, 04 Jun 2011 08:36:58 +0200, amrac napisał(a):

On 06/01/11 08:24, ...::QRT::... wrote:
[...]

- w mieszczuchach to raz. - w sprzętach bardziej wypaśnych to poprostu nie czuje/zauważam żadnych
pozytywnych zmian po czyszczeniu łańcucha - powiem wiecęj - po szejkowaniu
w benzynie przez pierwsze 5 km łańcuch zawsze chrzęścił dość mocno. Poprostu wymywał sie stary smar + cześciowo stary brud ale nigdy do końca i
jednak troche tego starego brudu zoostawało i było to słychać bardzo mocno. Dałem sobie z tym spokój tym bardziej iż IMO w *żaden* sposób nie
przekładało sie to na trwałość napędu.

Smarowanie łańcucha - nowy głos w sprawie