Śmierć osoby prowadzącej działalność gospodarczą

Data: 2009-10-22 08:35:57
Autor: Baczek
Śmierć osoby prowadzącej działalność gospodarczą
w wyniku wypadku zginęła osoba prowadząca działalność gospodarczą -
dostarczanie internetu drogą radiową.
Jakie są skutki prawne takiej sytuacji? Umowa zawarta była de facto z osobą
fizyczną, zatem jak rozumiem, jej śmierć powoduje automatyczne wygaśnięcie
tej umowy?
Internet póki co działa, ale czy mam np. płacić za kolejny miesiąc? Faktury
odbierałem raz w roku w siedzibie firmy, nie wiem do kiedy mam
zafakturowane dotychczasowe korzystanie z internetu.
W fimie telefon nie jest odbierany, a trudno mi się będzie w najbliższym
czasie wybrać osobiście do siedziby.

Tak raczej zdroworozsadkowo. Krzystasz z internetu - płać.
Tel nie odbieraja i to rozumiem. Facet zginal, zona ma inne problemy na głowie niż odbieranie tel.
Daj kobiecie (zonie zmarłego) troche czasu na dojscie do siebie.

Data: 2009-10-22 09:18:11
Autor: BETON

Użytkownik "Baczek" <m_bakowski@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hbougd$s4$1news.onet.pl...
[...]

Śmierć osoby, która prowadziła jednoosobową działalność gospodarczą oznacza trwałe zaprzestanie tej działalności. W takim wypadku wykreślenie z ewidencji działalności gospodarczej najczęściej następuje z urzędu. W przypadku działalności jednoosobowej przepisy nie przewidują obowiązku dokonania likwidacji w sensie jednoczesnego uregulowania wszystkich zobowiązań. Prawa i obowiązki zmarłego, które powstały w związku z jego działalnością, przechodzą na spadkobierców (z wyjątkiem praw ściśle związanych z osobą zmarłego). To spadkobiercy będą więc mieli obowiązek np. wydania wcześniej sprzedanego przez zmarłego towaru czy prawo żądania zapłaty. Co się tyczy przedmiotów będących własnością zmarłego i używanych do prowadzenia działalności, to stają się one przedmiotami spadkowymi. Żona może rozpocząć działalność gospodarczą w branży męża i w tym sensie kontynuować jego działalność. Jednakże problemem może być fakt, iż potrzebne przedmioty są już wspólną własnością spadkobierców (w tym oczywiście żony), bo każdy z nich ma prawo posiadania i korzystania z nich. Rozstrzygnięcie tych kwestii będzie więc zależne od przeprowadzonego postępowania spadkowego.

Śmierć osoby prowadzącej działalność gospodarczą